Het intellectualisme van Johannes Paulus II Synode pakt hete hangijzers met fluwelen handschoenen aan es Ü5 Vraag 'wie is Jood' nog niet opgelost Trouw In Vught herleven peter en meter Miljoen voor anti-racismefonds Hervormde Gemeente te Utrecht Nederlandse Hervormde Kerk een predikant(e) een districtssecretaris VOORBIJGANGER^ Jonge christenen in Ethiopië verdwijnen VRIJDAG 18 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET hiJDA door Pieter van der Ven ROME Naar veler smaak heeft de huidige paus zich op alle binnenkerkelijke gebieden als een harde conservatief ontpopt Daar helpt geen geroep om mensenrechten (buiten de kerk), geen innemend optreden en geen geknuffel iets aan. Toch is voor de beoordeling nodig, op de beleldsdaden te letten, meer dan op uitspraken, en beleid dan weer in het bijzonder waar het ook effect heeft op langere termijn. Wat bijvoorbeeld te denken van het benoemingenbeleid van bisschoppen. De laatste twee opvallende waren de benoeming van Danneels op de be langrijke post van Mechelen-Brussel en een andere was de benoeming van de jezuïet Carlo Martini op de in Italië als hoog geziene post van aarts bisschop van Milaan. Paulus VI zat daar voor hij paus werd en zijn on langs afgetreden opvolger, kardinaal Colombo had nu paus kunnen zijn als hij niet voor de eer bedankt had. De benoeming van Martini was ver rassend. Uit deze benoemingen zou alvast een tendens kunnen blijken om bisschop pen te kiezen uit vooraanstaande the ologen In alle voorzichtigheid kan dat betekenen dat de kerk in handen moet komen van goede, betrouwbare theologen. Dat wil zeggen minder in vloed voor de goedwillende pastoors en ook minder voor de gestaalde be stuurders. Niet verbazingwekkend Een en ander is niet verbazingwek kend. gezien het feit dat deze paus zelf een echte intellectueel is. Maar een beter oordeel is mogelijk als er wat meer benoemingen loskomen. Binnen afzienbare tijd moeten er nieuwe mensen komen op belangrij ke posten als Wenen. Berlijn. Parijs, Praag. Washington. St. Louis, War schau. Quito, Mainz, Keulen. Daar zou men dus ook theologen kun nen verwachten, die hun zaakjes goed kennen; niet de creatieve of de politiek sterk geëngageerde, maar de degelijke Wellicht het type Lescrau- waet, die dan ook best als een serieu ze kanshebber mag gelden voor het eerst vrijkomende of het eerst nieuw op te richten Nederlandse bisdom. Daarmee zou overigens tegelijk het wat rare principe worden doorbroken dat in Nederland alleen ..bisdom- priesters', zgn. ..wereldheren" en dus geen religieuzen bisschop worden. Nederland Het zou lichtvaardig zijn zo'n beleid voor Nederland zonder meer af te wijzen De Nederlandse r.k. kerk kan zeer wel toe zijn aan wat meer dege lijkheid en theologie ook in haar top kader. Wat algemeen gesteld: het heeft daaraan bij bisschoppen en pa rochiegeestelijkheid nogal ontbro ken. Destijds was Alfrink in het bis schoppencollege theologisch verre weg de beste, een slechte zaak als geen van de collega's ook maar enigs zins partij kan geven. Niet alleen aan de top, ook In de brede kring van de kerkelijk meele- venden speelt dat Door de Jaren heb ben zij meer uitgemunt ln betrokken heid dan in kennis van zaken. Het gevolg was een overheersring van wat wel de „ik-vlnd-theologie" heet, of de „nieuwe wolligheid", of hoe men het ook anders noemen wil. Basisgroepen Ook de wat los van de kerken staande basisgroepen en kritische gemeenten kennen dit euvel. Men heeft daar in middels de behoefte aan scholing in gezien en er zijn weer mensen aan het studeren geslagen, niet in de laatste plaats dankzij de reformatorische in vloed die een wat studieuzere traditie heeft Er valt veel te zeggen voor nadruk op studie, gegronde kennis en spirituali teit. De tijd is wat harder ten opzichte van de vrije inval, het doorgeschoten systeem van iedere stem weegt bij voorbaat evenveel, onafhankelijk van de inhoud. Deze intellectuele stroming gaat dus ook ln tegen het charismatische, het bevlogene, het anti-intellectuele dat zoveel secten ook kenmerkt. Kerkelijk meelevende mensen die het beleid van Johannes Paulus II kritisch volgen, kunnen dit element zeer wel toejuichen. Weerzin Maar daarna komt ogenblikkelijk de vraag, wat dat dan wel voor theologie en spiritualiteit is die benadrukt wordt, en of er niks anders of beters is. Dan blijkt uit alles dat het uitzicht van paus Wojtyla ln hoge mate be paald wordt door de weerzin tegen communisme, liberalisme en andere zegeningen van de westerse bescha ving zoals democratie, consumptie maatschappij en sexuele vrijheid, dingen die de paus eigenlijk aan de werkstuk wordt. Niet voor niets Is alsnog mgr Descamps toegevoegd die. meer dan Lescrauwaet, vooral exegeet is. Een theologie die. zoals bisschop Simonis bij herhaling heeft betoogd, weer echt te geloven wordt voorgehouden, die alleen in gelooj te ervaren en te aanvaarden is. Niet een theologie die aansluit bij wat ook zonder geloof wel te ervaren is. De synode De paus zwaait naar de duizenden, die zijn audiëntietoespraak beluisterden. reformatie schijnt te verwijten. Derhalve zijn een theologie en kerkvi sie van kracht, die begrensd worden door Vaticanum II en door wat in die geest sedertdien door pausen, syno des en bisschoppenconferenties nog naar voren is gebracht. Het nieuwe r.k. intellectualisme van Johannes Paulus II wordt begrensd door de vrees dat het hele pakket ter vrije discussie komt. Daarom is er wezen lijk geen plaats voor Küng, Schille- beeckx, de bevrijdingstheologie, de politieke theologie, ervaringstheolo- gie enz. De aanpak van de paus blijkt bij voorbeeld uit zijn wekelijkse audiën tietoespraak: een stuk katechese of exegese, echt stevige kost, geen losse flodders, de laatste weken over de schepping van man en vrouw, maar die afstevent op de vooringenomen conclusie van de familie als hoek steen van de samenleving. Het is niet anders te verwachten dan dat het zichtbaar resultaat van de synode ook een stevig theologisch Het beleid van deze paus moet afge meten worden naar beslissingen. Naast de benoemingen van bisschop pen Is deze bijzondere synode daar voor ook een aanknopingspunt Na tuurlijk Is het woord eerst aan de Nederlandse bisschoppen die op dit moment weliswaar reppen van ver schillen in benadering, maar nog wei nig scherpe analyses van het Romein se beleid op tafel hebben gelegd. De zogenaamde linkervleugel van de sy- node-vaders, Bluyssen. Ernst en Van Luyn, lijkt zich -ooral te beperken tot het verdedigen van hun achterban, die niet zo slecht is als de curie denkt. Met deze pastorale benadering zitten zij geheel op de lijn van het afgespro ken onderwerp van de synode. Maar het is de vraag of er beleid mee te maken valt. Het lijkt meer iets waar aan enkele regels gemakkelijk lip pendienst kunnen bewijzen, maar dat verder weinig invloed heeft. Een pastoraal probleem of een soci aal-psychologisch probleem wordt theologisch opgelost. Maar juist daar is de ruimte beperkt, de Nederlandse synodeleden hebben niet de theologi sche kracht die tijdens fret tweede Vaticaans concilie onverwacht voor een doorbraak zorgde en zo'n door braak wordt op zo'n kleine synode ook niet verwacht, laat staan gewaar deerd. De grenzen staan vast. maar menigeen houdt het idee dat de op lossingen voor de problemen aan gene zijde liggen. door Pieter van der Ven ROME De Nederlandse bisschoppensynode verschaft nieuws met grote toewijding, maar ook met grote vertraging. De laatste perscommuniqués vertellen alleen nog maar iets over woensdag. De deelnemers hebben hun beraad voortgezet met een discussie over de problemen binnen de bisschoppen conferentie. Men sprak met vrijmoedigheid in een sfeer van openhartigheid, aldus het communiqué. De moeilijkheden zijn ontstaan uit de ontwikkelingen na zekere bisschop- penbenoemlngen, maar al is er ver deeldheid. deze synode is het ogen blik om die verdeeldheid te overwin nen, aldus bericht het communiqué uit de vergadering. Ogenschijnlijk mogen vrijmoedig heid en openhartigheid toch nog wel iets groter worden. Het is niet duide lijk of het aan de gecensureerde for mulering van het communiqué ligt of aan het beraad zelf. maar het lijkt erop dat de synode de hete hangijzers voorlopig nog met fluwelen hand schoenen aanpakt. De rol van de bisschoppenconferentie ls maar beperkt, vinden sommige bis schoppen De plaatselijke bisschop moet zijn eigen verantwoordelijkheid ten volle kunnen waarmaken. Maar dit zou niet moeten betekenen dat men op het pastorale vlak zijn han delwijze niet zou hoeven te toetsen aan de bisschoppenconferentie, aldus een ander. De meningsverschillen hebben een negaUeve Invloed op het leven in de kerk. Men moet dan ook tot een nieu we werkbare formule zien te komen en niemand verwacht veel van nieu we statuten. Eenstemmigheid is nodig voor grote re doeltreffendheid, zowel pastoraal als leerstellig. De bisschoppen zou den ook weer het symbool bij uitstek moeten worden van de „communio" een zichtbaar teken van eenheid. Om een en ander te bereiken worden er kennelijk al compromis-voorstellen gedaan. Bisschoppen moeten mee op trekken en ook leiding geven. Vertrouwen Eveneens wordt nu al naar de heilige vader opgeblikt. „die als enige zijn broeders kan en moet bevestigen" en ook verwachten enkelen een ingreep van de voorzienigheid. Een verbete ring van de communio kan niet uit blijven nu zij hier zo om de opvolger van Petrus zijn geschaard, vertrou wen zij. ADVERTENTIE waarin opgenomen: 0e Rotter dammer met Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Lerdse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Posima hoofdkantoor Postbus 859 1000 AW Amsterdam Widautsiraai 131 Amsterdam tei 070-913456 tete. 13006 Postg'O 66 00 00 Sar.» Ned Cied-etban» Rfkenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 946 3000 AX Ronerdam lef 010-1 iSSSSiaborwemereen en berorgmg) •ef 010-115568 (redactie) iel 115700 (mMAiaend voor advertwiies) westtXaak 4 Roller dam REGO DEN MAAGtflOCN Postbus 101 2901 CC Oen Haag tei 070-469445 (abonnementen en berorgmg) «el 07O-469445 (redactie) M 070-468864 (wWuSend voor «dvortonbe»! Parkstraat 77 Oen Haag REGO NOORO OOST-NEOERLANO (abonnementen en beaorg«\ Postbus 3 8000 AA Zeoiie tei 05200-17030 Me*marki 56 Zwo«e Abonnementsprijzen Adrerteneeteneven op aamnaeg Tewlon-scfte Oogave tenw—Oerchien 9- '9 30 van maandag i m w^jag Op ronoag «#n i$. 20 uur tewf 020-913456 Opgave m.n.-advertences ie» 030 936666 o> scrw.fieNA aan Mev-Adv aWei.ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswiz-gmgen u<tsigrtend scbnne«fi aan onze Amsterdamse eö<essen GENEVE. (ANPT Het speciale fonds van het programma tot bestrij ding van het racisme van de wereld raad van kerken zal dit Jaar ongeveer 1 040.600 gulden ter beschikking stel len van om hun ras onderdrukte men sen. In dat bedrag zitten ook de admi nistratiekosten van het speciale fonds, dat het uitsluitend moet heb ben van giften. De middelen voor het fonds zelf, dat in 1970 begon met een kapitaal van zo'n 400 000 gulden, zakten van 1.120 000 ln 1976 naar 700 000 gulden in 1979 Het algemene programma tot bestrij ding van het racisme kan dit jaar beschikken over ongeveer 22,2 mil joen gulden. Voor studie- en hulppro gramma's zijn 740.000 gulden uitge trokken Gefinancierd worden onder meer de terreinen theologie, racisme in zuidelijk Afrika, rassenproblemen ln Azie en de Indianenbeweging in Latijns-Amerika. Zes ton is bestemd voor het beraad „anti-racismewerk van de kerken ln de Jaren tachtig". Ongeveer 850 000 gulden is geraamd voor de administratie-kosten van het algemene programma tot bestrijding van het racisme Meer Duits kerkgeld voor ontwikkelingswerk HANNOVER (ANP) De evangeli sche kerk in Duitsland (EKD) heeft verleden Jaar 91 miljoen mark (ruim honderd miljoen gulden» beschikbaar gesteld voor ontwikkelingsprojecten in de derde wereld en voor bewust wordingsprogramma's in eigen land Het geld is afkomstig uit de belastin gen Een deel van de Duitse belas tingopbrengst ls nl bestemd voor de kerken In eigen land werd ln 1979 ongeveer zes miljoen gulden besteed om in zicht in de problemen van de derde wereld te verschaffen. De kerk ziet dit als een belangrijke taak. wordt in het Jaarverslag over 1979 vermeld Homofilie, geaccepteerd en toch.voor pastorale medewerkers en gemeenteleden, m.m.v mevr. M 81kkel. zaterdag 23 februari. 10.15- 16 30 uur. Toerustingscentrum. Leus den (Ui 031-432441 Oe Centrale Kerkeraad van de en de Raad voor de Zending van de zoeken samen naar met bepaalde opdracht voor de Stadszending, die belast zal worden met de missionaire toerusting van de ge meente. die belast zal worden met de missionaire toerusting van de gemeenten in de provincie Utrecht De funkties vragen, ieder voor zich, 50% van de werktijd en kunnen in één persoon worden gecombineerd of als duobaan worden verricht. Leeftijd: tot 40 jaar. Taakomschrijving is te verkrijgen bij het bureau van de Stadszending, Eykmanlaan 431, 3571 JR Utrecht. Inlichtingen worden verstrekt door ds 0. J. Spijkerboer, tel. 030-710170. Sollicitaties dienen binnen drie weken na het verschijnen van dit blad te worden gezonden naar het Bureau van de Centrale Kerkeraad van de Hervormde Gemeente, Bernadottelaan 11, 3527 GA Utrecht. ZO GAAT HET NU NOG Dit zijn de woorden die Mozes tot geheel Israël gesproken heeft, aan 6 overzijde van de Jordaan ln het (in C Jordaandal bij Suf. tussen Paran e»onO Tofel, Laban. Chaserot en Di-Zahatf Elf dagreizen zijn het van de HorebU T\ de richting van het Selrgebergte tof aan Kades-Barnea. |rW3 (Deuteronomium 1 vers 1 «ét ïl< „Dit zijn de woorden die Mozes gesproken heeft" ls een uitdrukkii die volgens dr. J. Wijngaards (commentaar De boeken van het Oude Testament, BOTH) duiden een verbondssluitingen van Hethietische vorsten met hun vazallen. De plaatsaanduidingen hieraan toegevoegd worden zijn bron van veel gissingen. Als ik het goed begrijp, weet vrijwel niemani het rechte van. Vast lijkt wel te sts dat we het moeten zoeken in het Oost-Jordaanland. Er volgt nog eei wat hu—selijke mededeling op, die duidelijk afkomstig is van iemand, die de bedoelde reis al eens gemai heeft. Het zijn elf dagreizen naar Horeb. Op het oog een aantal niet te interessante gegevens. Voer v< oud-testamentice en topografen vi Palestina. Wel zie ik iets voor mij. Hoewel ik Abraham al wel gezien ken ik Mozes niet van nabij. Toch ik me hem wel voorstellen sedert kranten van tijd tot tijd foto's van geestelijke leiders uit het Midden-Oosten aanbieden. Ik zie hem daar staan in dat fascineren! land. Voor hem de nomadenstam! van „Israël". Mensen op weg. Gelei door een indrukwekkende man. Eei man die met hun God in verbindinj staat. Onderweg spreekt hij ze toe. De reis hangt van zijn woorden af, wordt gedragen door de berichten hij van zijn God moet doorgeven, nog altijd is het zo. De plaatsaanduiding wil ondanks alle onduidelijkheid zeggen: zo ls het gegaan. En zo gaat het nu nog. Rabbijn Simchah Elberg Beroepingswerk NED. HERV. KERK h eei Beroepen door de generale synaTT,_ tot zendingspredikant (ln Kenia, f1 1 formed church of Africa, in opdraihaai van de GZB): J. Kommers, eetyind ontheven predikant van Nederlai rpri broelt rt d Afscheid op 20 jan. van Amsterdmen. (pastoraat De Buitenhof) J. Bo hardt wegens emeritaat: van Tai^Opei Alteveer: J. van Dijk wegens emt taat; van Staphorst (deelgem.): Metselaar wegens opleiding tot 2 dingspredikant. 51 p ier i Van een medewerker AMSTERDAM Op doorreis van Jeruzalem naar zijn woon plaats New York was rabbijn Simchah Elberg een dag in Amsterdam. In een exclusief gesprek met Trouw vertelde de rabbijn over het congres in Jeruzalem van zijn politieke partij Agoedath Jisraeel. ande nten. Intrede te Zoetermeer T. Poot mom Nieuw Loosdrecht; te GiCterveen: A. van Sloten, kand. uit Losdorp. b tevens te Gasseltemijveen waar mom bedr nkt bevestiging plaats vindt, bljstandrhe a het pastoraat verlenen). te c kon 'Bevestiging te Den Haag (wegens wore noeming tot diakonaal predikant): N. M. Nijssen, oud-directeur van K^oen en Wereld te Driebergen. |21 m: won GEREF. KERKEN tmom Aangenomen naar Bodegraven: D. Elderman te Drachten. Afscheid van Roden: P. S. Veldl^j™ zen ber. te Schoonhoven. Intrede te Harkema: W. Wijbenga||jk g Kollumerpomp. Van een onzer verslaggevers VUGHT In de hervormde gemeente te Vught in Noord- Brabant willen ds. H. de Jonge en zijn kerkeraad de oude traditie van peters en meters weer tot nieuw leven wekken. Peters en meters zijn volgens oud- kerkelijk gebruik mensen, die een kind mede ten doop houden en die daarmee symbolisch medeverant woordelijkheid aanvaarden voor de christelijke opvoeding van het kind. Uit de gemeente was de wens ge uit. om bij doopsbedieningen dui delijk uit te doen komen, dat de hele gemeente medeverantwoor delijk is voor de godsdienstige op voeding. Dit bracht de kerkeraad op het idee van het oude peetva der- en peetmoederschap. De kerkeraad wil dit realiseren door doopouders voortaan attent te maken op de mogelijkheid, een peter en een meter te kiezen. le zen zullen dan ook betrokken wor den bij het gesprek, dat aan de doop voorafgaat Wie het niet wil, hoeft het niet Maar voorwaarde is wel. dat wanneer men een peter of een meter kiest dat leden van de gemeente zijn. Het gaat er Immers om, de verantwoordelijkheid van de gemeente te onderstrepen. Dus geen familieleden- Het oud-kerkelijke gebruik is be waard in de r.k. kerk en de luther se kerk. In de kerken van gerefor meerde (hervormde) traditie raak te het geleidelijk aan geheel in onbruik. Toch herinnert de derde doopvraag in het klassieke doop formulier van de hervormde en gereformeerde kerken er nog aan, als daar ook de „getuige" ge noemd wordt onder degenen, van wie de belofte gevraagd wordt, de dopeling „in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen". Het idee van de Vughtse kerke raad is eind vorige week gelan ceerd in de plaatselijke kerkbode en het is daarom te vroeg, om nu al over de reacties te praten. Een probleem bij de realisering ls wel, dat deze gemeente een sterk vlot tend karakter heeft Dat ls een belemmering voor een duurzaam en effectief peter- en meterschap. De gemeente wordt grotendeels gevormd door Jonge gezinnen, die na een paar Jaar weer naar een ander deel van het land verhulzen. De Agoedath Jisraeel, coalitiepartner in het kabinet van Menachem Begin, is de enige Joodse partij in de wereld die politiek bedrijft met als vertrek punt de Thora en de mondelinge leer. Twintigduizend mannen uit de hele wereld luisterden naar de voordrach ten op drie bijeenkomsten. Rabbijn Simchah Elberg is de voor zitter van het verbond van orthodoxe rabbijnen in de Verenigde Staten en Canada. Hij staat bekend als een invloedrijk geleerde. Zijn meningen en standpunten worden tot ln het Witte Huis beluisterd. Ook zijn maandblad Hapardes (de Boomgaard) ls van groot weten schappelijk belang. De veertiendui zend abonnees wonen over de gehele wereld, tot in Moskou toe. Tevens is hij auteur van zeven Joodse leerboe ken, die van een grote belezenheid en bijbels weten getuigen. Het antwoord van Begin luidde: „Al GEREF. KERKEN (VRIJG.) is het nog niet door de knesseth (par- Afscheid van Zwijndrecht-Gr lement) aangenomen als wet, mijn Lindt: K. D. van Dijk ber. te Ho persoonlijke overtuiging is die van kerk; van Heemse: R. Timmer het rabbijnse jodendom." ber. te Assen-Noord. Begin Woensdag had rabbijn Elberg een ge sprek met Begin, dat drie uur duurde. Onderwerp van gesprek was onder meer de belangrijke vraag „mie je- hoedie?", wie is Jood? ADDIS ABEBA (Idea) - Uit Ethiopië komen nieuwe berichten van vervol ging van christenen. Eind 1979 zou den in het zuiden van het land kinde ren gemarteld zijn. die tot de Meka- ne-Jezuskerk behoren. Ook zouden kinderen, die naar school bijbels bij zich droegen, opgepakt en in vracht wagens geladen zijn. Sindsdien zijn zij spoorloos en er gaat het gerucht, dat zij naar Cuba overgebracht zou den zijn. Volgens vluchtelingen in Djiboetl zouden er in het geheim al twee jaar kinderen uit Ethiopië naar Cuba ge bracht zijn voor hun opvoeding. Op aanwijzing van de regering heeft het Ethiopisch bijbelgenootschap zijn kantoor in Addis Abeba moeten ont ruimen. In overleg met de autoritei ten zou nu naar andere kantoorruim ten worden gezocht. Rabbijn Elberg voegde hieraan toe: „De ongebroken ketting van Joodse geslachten en hun overleveringen mag niet worden doorbroken door de schrikreactie op ondervonden leed." „Wij hoeven niet bekeerlingen te ma ken. WIJ vullen onszelf aan, met de hulp des hemels," aldus de rabbijn. Psalm 127 „In deze samenhang herinnerde ik minister-president Begin eraan, dat hij tijdens de ontmoeting met presi dent Sadat op het Witte Huis te Was hington citeerde uit Psalm 126: Als de Heer Zions gevangenen terugvoert zijn wij als dromenden." Dit is niet genoeg, zei rabbi Elberg en hij wees Begin op de volgende Psalm 127: Indien de Heer een huis niet bouwt, vergeefs vermoeien zich de bouwlieden eraan. Intrede te Drogeham: H. A. 8trati voorheen predikant van de Ned. ref. kerk te Langerak. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Aalten: H. de Graaf t Gravenzande. Intrede op 23 jan. te Bunschoten J. Kok, kand. te Wageningen. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Bruinlsse en drecht: M. van Beek te Opheusd» nmy, „Sen, |,heel Liberalen Doudko De 59-jarige priester Dmitri Doui de leider van de „dissidenten" Russische orthodoxe kerk. week in Moskou gearresteerd. Sacharow heeft dit bekendgemai Ook is er huiszoeking bij hem weest. De politie heeft ook huisz king gedaan bij drie andere leden de orthodoxe dissldenten-bewegii „Hij heeft mij zeer goed begrepen en ook mijn waarschuwing, dat het libe rale jodendom een aan deze tijd ge bonden brouwsel is. gedoemd te ver dwijnen. Minister Begin gaf mij de boodschap mee voor de Joodse ge meenschap in de Verenigde Staten: Zeg hen. ze moeten hechten aan de uitoefening van de Wet (van Mozes, red.), anders zal er geen jodendom meer zijn in de Verenigde Staten." MSI t i (W i'tSeidsi Dr. Kranenborg Dr. R. Kranenborg, gisteren op pagina ten tonele gevoerd als vei den aan het documentatlecenl van de Vrije Universiteit te Amslaald dam inzake nieuwe religies, laat ten. dat hij officieel medewerk® van het instituut voor godsdienst tenschap van de Vrije Univei met de opdracht het genoemde mentatiecentrum op te richten. -ersl nsi ADVERTENTIE Bent u 1980 goed begonnen? b v door een Nieuwe Testament 2.63) kado te geven aan een van de 200 000 school kinderen van de staat Do Espirito Santo in Brazilië7 Nee? Doe het dan nu meteen: giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp met vermelding „NTBr." Hartelijk dank on: ichi van Rotte Ec< Bcrii >nder den l 'n. ze er ei leid i 140.0 ers t ang Joosh ntwik ïAO-t n mi het ioene

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2