Urote kwantiteit laat aan waliteit te wensen over historische oorbraak i filmland jmffl Relativerende levensechtheid Onverteerbare bombast gfhebbers van griezelen komen volop aan hun trekken ^bebz;Mafu Cage Nightwing The Kirlian Witness Don's Party Mad Max Uitstekende belegging BOSPERCELEN erion open voor Film International Thor Heyerdahl Amici Miei Prolongaties en reprises 1/H JDAG 18 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET P 11/RHS 15 r W. Wielek-Berg (r de kwantiteit van de valt deze week niet te Jen, maar de kwaliteit laat het algemeen te wensen tuig Omdat er geen uitschie pen $ij is die je met goed fat als opening van de pagi- dalkunt gebruiken, krijgt u uiien eenmaal hutspot, waarin ken ïaal allerlei griezelighe- voig zijn verwerkt. loor i 'g in 1 nde week is het afgelopen: dan a.f." Schlöndorffs „Die Blechtrom- nilitai en daar kun je heel wat woorden ü?«eri ;wijt. Bovendien is „Film In ter ra nal" dicht in de buurt: het Rot- n "e< mse festival wordt gehouden 1 januari tot en met 10 februari, ecretaj zal Arthur liet er in haar eerste je va „The Legacy", geen twijfel over 00r »n dat ze zich vooral wenste te niers ;pen in de perikelen van labiele jen. verwikkeld in verhoudin- niet vrij waren van pikante .Jtsie. Met haar laatste film „The LIcI (age", gebaseerd op een Frans I Istuk van Eric Westphal. bor- LK.1I ze op dat stramien voort, zij het i het griezelfilm-element, onder met psychologie en seksuali- ambt€§°als het tegenwoordig in dat over hoort) de boventoon voert, an ml ng aai la*u Cage" leidt ons de bizarre heidsï binnen van twee zusters, die in dt aai zÜn opgevoed. Ellen, de oud- ^eft zich in de Westerse wereld ïi'ên g rrekundige een weg naar de top nd; Cissy, de jongste, zwaar ge- I, is gebannen in hun tot een ver m^b oerwoud omgevormde huis, Tijd ze tekeningen van apen maakt Nancy Snyder in „The Kirlian Witness Ier var rleidii evend model. De arme beesten KABC n onder haar hoede niet lang in verza naar wil Cissy niet in een inrichting telegifn omdat ze hartstochtelijk [aag van haar houdt, maar wordt r de tl oor haar gevangene. Als ze een er in kkelijke man ontmoet, breekt nderbui los die iedereen allang rctpI lr>gen en rommelen de gruwelen B over het doek. Er wordt in „The Mafu Cage" uitste kend gespeeld (vooral door Carol Kane als het gestoorde zusje), we maken kennis met een allerliefste oe- rang oetang, er wordt een indringen de sfeer van decadente spanning in opgeroepen. De moraal van het ver haal? Neem geen apen in huis en zorg ervoor dat gevaarlijke kranzinnigen tijdig worden opgeborgen. Meer komt er niet uit. al heeft Karen Arthur er waarschijnlijk allerlei diep-duistere bedoelingen ingestopt. Amsterdam-Tuschinski 3, 16 jr. „Nightwing". geregisseerd door Ar thur Hiller (voordien gespecialiseerd in lichte komedies), sluit aan bij een andere modieuze griezel-tendens, blijkbaar in het leven geroepen ten gerieve van milieubeschermers en minnaars van minderheden. Helaas, edele bedoelingen zijn weinig ge schikt om je de gruwels over de grau wen te jagen. „Nightwing" speelt in een Indianen reservaat in het barre zuidwesten van Amerika, waar eerst vee en later ook mensen door onbekenden onverlaten geheel van hun bloed worden ont daan. Een Indianenhoofdman bindt de krachten los die de wereld moet verdelgen, een edele Indiaanse sheriff onderhoudt een mooie relatie met een blank meisje en kauwt op in heemse drugs om zijn wereld te red den. vuige industriëlen uit het oosten willen olie winnen, een gedreven spe cialist in het vernietigen van vam pier-vleermuizen (dat zijn de zuigers) waart door de woestijn waar ook een stelletje Quakers verblijftKort om. allerlei ongriezelige en vaak no gal vervelende verhaal-fragmentjes verbreken de spanning en laten de vleermuizen niet aan bod komen. Als Je uiting wilt geven aan Je schuldge voelens tegenover de Indianen zijn daarvoor betere middelen te vinden dan het maken van een griezelfilm. Oneigenlijk en onvakkundig gebruik van lappe effecten, daar komt het op neer. Amsterdam-Rivoli; Den Haag-Asta; Rotterdam-Calypso 1, 12 jr. „The Kirlian Witness", het speelfilm debuut van Jonathan Sarno. is een symbiose van een griezelfilm en een thriller. Voor wie zijn hoofd breekt over de titel; die heeft te maken met de fotografische experimenten van het Sowjetrussische echtpaar Kirli an. dat aura's vastlegde van mensen, dieren en planten die onder invloed van een shock of een dreigende ziekte veranderden. Maar Sarno gebruikte voor zijn film ook een bericht over een moord in een krant, waarbij een plant de dader aanwees (later bleek het een aprilgrap te zijn Of de zuster van Rllla, de hoofdper soon uit „The Kirlian Witness" is vermoord of verongelukt, blijft in de film verboren. Maar Rilla gaat, om het geheim op te lossen, voort met experimenteren met platen op het punt waar haar zuster is opgehouden en dat leidt tot allerhande vreemde, half-magische toestanden. Als Je in aanmerking neemt, dat dit Sarno's eerste film is, met weinig (ei gen) geld gemaakt, kun je bewonde ring hebben voor het resultaat. Hij weet zijn (onbekende) acteurs goed te regisseren en schept een sfeer van koel. afstandelijk onheil. Geen film om lang bij stil te staan, wel een naam om te onthouden. Amsterdam-Cinecenter, 16 jr. Carol Kane in „"the Mafy Cage1 toneelstuk, waarin de Australische verkiezingen aan het eind van de ja ren zestig centraal stonden. Vorig jaar werd dat stuk eindelijk in Au stralië verfilmd (door Bruce Beres- ford) en het resultaat is uit de aard der zaak nogal zweverig. Wat moeten we met Australische verkiezingen, waar we toch al bitter weinig van afweten, tien jaar na dato? Maar enfin, de film gaat ten slotte over mensen. Ret gebruikelijke sport welvarende intellectuelen, toen al aardig gedesillusioneerd door het uit waaien van de revolutionaire vlam in de pan. die hun welvaartskater pro beren te verdrinken in alcohol. In „Don's Party" komen ze bijeen om de verwachte Labour-overwinning op de „Liberals" (voor de goede orde: Au stralische „Liberals" zijn conservatie ven) te vieren. Het ontaardt in gekis sebis, vuile praatjes, handtastelijkhe den. bitterheid en zielige partnerruil. Dat Labour ook nog verliest doet er eigenlijk niet veel meer toe: hét leven met drank, barbecue en de verkeerde vrouw gaat gewoon door. Goed spel. daar niet van en misschien een ge slaagde milieuschets, maar het on derwerp is intussen afgekloven en achterhaald. Er bestaan films die naar de SS rie ken. Een daarvan is „Mad Max" van George Miller. Het patroon is even eenvoudig als abject: de fatsoenlijke hoofdpersoon (in dit geval een politieman) moet aanzien dat zijn vrouw en kind op een afschuwelijke manier door ontaarde smeerlappen (in „Mad Max" een soort punkachtige motorduivels) worden vermoord. Die keurige hand haver van recht en orde loopt amok, dat ligt in de rede. Wie zal het hem kwalijk nemen dat hij nog afschuwe lijker wraak neemt? Zo tap je fijn uit twee vaatjes: Je stapelt geweld op geweld, gruwel op gruwel om een be paald soort publiek te laten kwijlen van genot en Je kunt voor onnozelen en argelozen ook nog doorgaan voor een moralist. Voor mijn part mag dit soort films verboden worden, „Mad Max" voorop. Amsterdam-Cineac Damrak 1 en Rembrandpl.th,; Rotterdam-Arse nal; Den Bosch-Euro I; Hilversum- Rex, 16 jr. ADVERTENTIE In 1971 schreef David Williamson een Amsterdam-Leidsepleinth.. 16 jr. gelegen te Beekbergen (Apeldoorn) aan de rand van het dorp nabij bebouwing. Aantrekkelijk begroeid en goed bereikbaar. Bestemming: bos. geen toezegging van gemeentewege momenteel. Geen onderhoudsplicht, dus geen omzien Grootte v.a. 2500 m2. Koopsom van 3.50 tot 4.- per m2. Geen BTW Uw koopinteresse kunt u kenbaar maken door een brief te sturen br. onder nummer 50027 bur. bl.. waarna uitnodiging tot bezichtiging plaatsvindt. at bra ;n. en bez< TT-pe t Amsterdamse filmtheater Kriterion is iets gaande, wat ens zou kunnen uitlopen op een „historische compromis'' n de twee machten in de Nederlandse filmwereld'; het nerciële en het vrije circuit of, juister gezegd, de filmvoor- rs van de gewone bioscopen en de filmhuizen (en aanver- e zaken). it daar al weken „Opname" draait, een produktie van de Fugitive Cinema, zullen vanaf 31 januari de deuren en geopend voor films van Film International. meer heeft chting W. Wielek-Berg iag aannemen dat deze ontwik- is geboren uit wederzijdse Film International kon zijn res- ïle filmfonds niet laten door- i, Kriterion, voortgekomen studentenverzet en in de eer- fcennia van zijn bestaan een (rijke factor in het Amsterdam- deven. was danig in de verloe- geraak.t I dit verbond kon wel eens rijke en afwerpen: verstopping, oor belangrijke films zolang op ADVERTENTIE ascinerencfe verslag van yerdahls avontuurlijke peurtocht naar onze ■pronig. Met 144 kleuren-/ !oto.'s uit de tv-serie. opvolger van KON TIKI en RA! Bij elke boekhandel G DEKERflBUSSUm de plank blijven liggen tot ze hun actualiteit kwijt zijn (wij wezen daar vorige week op) wordt, althans voor een deel. verholpen en Kriterion mag hopen op een nieuwe en betere toe komst. En dat is nog niet alles: als er één schaap over de dam is volgen er ge meenlijk meer; het Kriterion-voor beeld zou best eens aanleiding kun nen zijn voor een bundeling van krachten, die de Nederlandse filmsi tuatie in alle opzichten alleen maar ten goede kan komen. Er zal met een proef-periode van zes maanden worden begonnen. Elke dag zal in een matinée-voorstelling een andere film uit het Film Internatio nal-pakket worden vertoond tegen een lage entreprijs, zodat filmmin naars met beperkte financiële midde len meer dan één film per week kun nen zien. Een tweede nieuwtje is de gratis lunchvoorstelling, waarbij voorlopig ook uit de Film Internatio nal-voorraad wordt geput, maar in de toekomst hopelijk een beroep kan worden gedaan op het reservoir aan Nederlandse films van CRM en RVD. Er zal een vijf wekelijkse informatie krant worden uitgebracht met het volledige programma, een leestafel wordt geïnstalleerd voorzien van in ternationale tijdschrijften. een per manent overzicht wordt gegeven van kritieken van films die elders in de stad worden vertoond. Bovendien zal te zijner tijd een video-installatie worden geplaatst waardoor het pu bliek kan kennis nemen van inter views met de regisseurs van de lopen de films. Een schitterend plan. Als het levens krachtig blijkt te zijn begint het er op te lijken, dat Amsterdam een film- stad van betekenis zal worden waarin iedereen iets van zijn gading kan vin den. Het is wel eens anders geweest. The Champ door Dick Ouwendijk Regisseur Franco Zeffirelli is bekend geworden door zijn Shakespeare films „The taming of the shrew" en vooral „Romeo en Julia". In tegenstelling tot filmers, die Sha kespeare gra^g in een barbaars mid deleeuwse stijl filmden, hield Zeffirel li vooral van de kleurrijke weelde van de renaissance. HIJ bleek verzot óp het zeer brede gebaar, passend in oen sterk melodramaüsche zetting van zijn thema's. Bij Shakespeare was dit goed te verdragen. Omdat de thema's een eigen imponerende Shakespeare waarde hadden. Een zelfde stilistische zetting (zij het onder sterk gewijzigde omstandighe den) heeft Zeffirelli toegepast in de film The champ. Met een thema dat, in zijn menselijke expressie, zo kral- kemikkig pover en sentimenteel Ls, dat er op zich al nauwelijks een aan vaardbaar filmbroodje van te bakken was. Laat staan, dat Je het stilistisch extra opklopt. Dat brengt alleen maar zinloze bombast voort. De „kampioen" is een voormalige bokser Billy (Jon Voight). die aan lager wal is geraakt en bij een renstal in dienst ls als af stapper van paar- s den. Hij woont in een armoedige on»- l geving, samen met zijn zoontje T. J., i die aanbiddend naar „the champ*' opziet Billy is gescheiden van zijn vrouw Annie (Faye Dunaway». die weer schatrijk getrouwd is en bij toe val in aanraking komt met T.J. en haar zoon nu weer terug wil hebben, r Bitterheid bij Billy, die zich ten slotte in een laatste kampioensgevecht murw dood) laat slaan, om de weg voor T. J. naar diens moeder vrij te maken. In de hele film is geen moment Ie- vensechtheid waar te nemen, het ls allemaal opgeklopt vals gevoelig- heids-schulm. Niet te verteren. The Champ - Amsterdam-Tuschinski 1; Rotterdam-Lumlèew 1; Den Haag- Cineac 2, al. Een scene uit „Mijn gabbers" van Pietro Germi. door Dick Ouwendijk Volgens plan zou de filmko medie Amici Miei (Mijn gab bers) gemaakt worden door Pietro Germi, maar de, inmid dels overleden, filmer voelde zich te ziek om in die opzet te volharden, waair.a hij de re gie over deed aan Mario Noni- celli. Misschien dat bij een volledige be handeling van de film door Germi, die samen met een drietal anderen toch nog het scenario heeft kunnen schrijven, de film een sociaal harder ironische toon zou hebben gekregen. Wat nu uit de handen van Nonicelli te voorschijn is gekomen, is een plezie rig uit de losse hand gemaakte kome die, onder een volledige negatie van „de ernst van het leven". Het is een onmogelijk verhaal. Maar aan de vijf vrienden, die het verhaal (voor zover het „verhaal" is) leven, is zoveel mon tere en relativerende levensechtheid meegegeven, dat je ól het onmogelij ke met een instemmende glimlach voor lief neemt. De vijf zijn: een journalist (Philippe Noiret); een verlopen graaf die al zijn geld en dat van zijn vrouw erdoor gejaagd heeft, maar zijn armoe met een zekere grandezza doorstaat (Ugo Tognazzi); een architect, met een mallotig verlopende liefdesgeschie denis (Gastone Moschln); de caféhou der Necchi (Duilio del Prete), iemand die niet zelfstandig opereert maar al tijd bereid is om aan dolle streken mee te doen en de chirurg Sassaroli (Adolfe Celi), die de architect met diens irriterende liefdesstory heeft opgeknapt. Het vijftal heeft maar één ADVERTENTIE I INTERNATIONAL! HET NfGfNDf FILMFESTIVAL VAN ROTTERDAM 31JAN.-VHBR. I PASSEPARTOUTS EN LOSSE KAARTVERKOOP VAN Af i? JANUARI BIJ DE LANTAREN ROTTERDAM EN CIS CA AM S1ERDAM 1 INLICHTINGEN EN BESTELLING GRATIS INFO KRANT010 393H9 doel voor ogen. zich nooit door ernst of zorg te laten inspinnen, en in ironie tegenover het eigen iestaan door het leven te gaan. Het bindende element in de film is niet het ijle verhaal dat erin is ver werkt. maar de door alle vijf kompa nen ontwikkelde zucht om het leven gezamenlijk als een blijspel te dirige ren. De vijf ondergaan het leven niet. zij maken het. Typerend daarvoor is hun vaste grap aan het station: rijdt een trein weg. dan staan de vijf op het perron om beurtelings op te springen en elke uit een portierraampje ste kende kop een oorvijg toe te dienen. Een uiüng van Joligheid, maar tege lijkertijd van onverschilligheid ten opzichte van Jan en alleman. Ik wil niet zover gaan met aan de film in haar negatie van levensernst ook maar enige sociale implicatie toe te kennen. Alleen Aan het einde van de film laat de grote instigator van de pret. de Journalist Perozzl. door een hartaanval het leven. Je begrijpt dat hij (gezien alles wat vooraf is gegaan) voor „niks" heeft geleefd. Maar dat niks heeft, in relatie met de kamera den en de relativering van alle maat schappelijke bombast, een eigen be tekenis: pluk de dag en je bent een kleine gift. zowel voor jezelf als voor je medemens. I GRATIS INFO KRANT0I0-393SI9 MaBHaaBMaaaaaaai| Amsterdam-Cinecenter, 16 jr. Apocalypse Now Overweldigende anti-oorlogsfilm, gesitueerd in een gruwelijk absurdistisch Vietnam van Francis Coppola. De gehele week RembrandtpLth., Amster dam; Rex. Alkmaar. Grand 3. Amersfoort; Tivoli 4. Apeldoorn; Luxor. Arnhem; E.D.B., Deventer; Kunstmin. Dordrecht; Alhambra 3. Enschede; Cineac en Metropole 1. Den Haag: Camera, Groningen; Metro. Ileerhugowaard; Royal. Heerlen- Euro 1, Den Bosch; Euro 1, Hilversum; Tivoli 1. Leeuwar den; Lido 1. Lelden; Mabi, Maas tricht; Centrum. Nijmegen; Royal, Roermond; Corso, Rotterdam; Harmonie. Tilburg; Catharijne. Utrecht; Apollo. Zaandam; Euro 1, Alphen a d. Rijn; Euro 1. Eindho ven; Royal, Oss; Alhambra 2, Rot terdam. Manhattan Woody Aliens nieuw ste film. een ode in zwart-wit aan zijn geliefde New York De gehele week in Alhambra 1 en Tuschlnskl 2. Amsterdam; Luxe. Arnhem; Rembrandt 2. Eindhoven; Metro pole 3, Den Haag; Camera 1, Gro ningen. Casino. Den Bosch; Rem brandt 2 en Springhaver. Utrecht; Alhambra 1>. Rotterdam; Studio. Leiden; Alhambra, Enschede. Opname Voortreffelijke film van Werktheater onder regie van Erik van Zuylen over sterven in het ziekenhuis. De gehele week In Kri terion, Amsterdam; 18, 19, en 20 Jan. Filmhuis Nijmegen. Les petites Fugues Charmante film van de Zwitser Yves Yersin over een boerenarbeider die op zijn brommer de vrijheid verkent De gehele week in Filmhuis Den Bosch; 18 Jan. Oesprekscentrum Leiden. Die Ehe der Maria Braun Ralner Werner Fassbinder dringt met de middelen van het melodrama door tot de kern van het Westduitse Wlrtschaftswunder De gehele week in Tuschlnskl 4, Amsterdam; Club 5. Leeuwarden; Lumière 3, Rotterdam; Alhambra 1. Ensche de; Harmonie, Alkmaar. Messidor Fascinerende film van de Zwitser Alain Tanner over de koude trip van twee meisjes door zomers Zwitserland. De gehele week in Movies 1. Amsterdam. Providence Magistrale film van Alain Resnais over verval en dood en de creatieve capriolen van een oude. zieke schrijver. De gehele week ln Studio K. Amsterdam. A Wedding Amusant en ironisch wandtapijt over de Amerikaanse manier van leven, van Robert Alt man. De gehele week in Victoria 2. Hoorn. Padre Padrone Imponerende Mm van de Italiaanse gebroeders Tavi- ani over een 8ardijnse herdersjon gen die door de macht van het woord uit zijn isolement wordt be vrijd. 18 en 19 Jan. Filmhuls Rot terdam. Préparez vos mouchoirs Bijzon der amusante Franse satirische comedle van Bernard Bller. De gehele week in Clne-center. Am sterdam; Odeon 3. Den Haag; Scè ne 1. Arnhem; Scala 2, Nijmegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15