Bisschoppen spreken 'fris van de lever' Wierden: een goed voorbeeld voor Rome Leerproces bij de adventisten Een gereformeerde dominee die aan yoga doet Conferenties Trouw Berkhof pleit in Duitsland tegen wapens 2 Paus: lichaam niet alleen bestemd voor voortplanting VANDAAG Nieuwe vereniging bejaardenpastoraat ooi m nm 'Maak van 1982 jaar voor evangelisatie' Rectificatie VOORBIJGANGER Moonsekte geeft gratis zangles DONDERDAG 17 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET door Pirter ran der Ven ROME De Nederlandse bisschoppen hebben hun synodebe- raad voortgezet met een discussie over het sleutelwoord „communio". verbondenheid, beleving van gemeenshap. Men heelt een driedeling gemaakt ten aanzien van de communio: nl. die van de „gewone" gelovigen, die van de bisschoppen en die met betrekking tot Rome, of zoals het heet, met de Heilige Stoel. Uit het beraad wordt niet naar buiten gebracht wie wat zegt, er werd giste ren nogal uitvoerig samengevat wat er gezegd was. Ten aanzien van de „communio" van de gelovigen kwa men de verschillende visies die de bisschoppen onderling daarop heb ben. wel opnieuw naar voren De één blijkt het niet zo somber in te zien. wijst op de actieve deelname van kerkleden en op het positieve van de wens dat men zijn geloof bewust bele ven wii Een ander wijst op het ge brek aan broederschap. VATICAANSTAD (ANP) Het li chaam is niet alleen bestemd voor voortplanting, maar het kan ook uit drukking geven aan persoonlijke lief de Dit zei paus Johannes Paulus II woensdag in voorbereiding op de bis schoppensynode over de taken van het christelijke gezin in de huidige wereld, die komende herfst haar be slag krijgt. Hiermee zette de paus de behandeling voort van het eerste hoofdstuk van het bijbelboek Genesis. Reeds enkele weken vertelt de paus de uit de hele wereld toegestroomde pelgrims over de schepping. HIJ zei dat man en vrouw voor elkaar in hun volle lichamelijke een geestelijke rea liteit een geschenk zijn. Een onderscheid werd gemaakt tus sen allerlei groepen traditionalisten, middengroepen, kritische groepen, randgelovigen en verder vervreem den. „Communio". werd gezegd, func tioneert al naar gelang telkens an ders, het is een pastoraal probleem, niet een kwestie van leerstelling. Zo lang er geen breuk is zou men de zaak dan ook positief moeten benaderen door middel van de dialoog. „Com munio" is Immers op dit ondermaan se altijd maar een gebrekkige bele ving. Benadrukt werd dat al die din gen ook op andere plaatsen in de kerk gelden. Onderscheid Men wil helderheid over twee te on derschelden benaderingen: de één die het geloof uit de kerk ontvangt, de ander die uitgaat van de eigen ver wachting en ervaring Wat betreft de bisschoppen wordt een vergelijkbaar onderscheid ge maakt. De één ziet het als zijn taak zijn kudde voor te gaan en mee te voeren, de andere wil mee samen op trekken. Ten aanzien van de verhouding met de heilige stoel werd opgemerkt dat het gebrek aan vertrouwen mede komt door een gebrek aan directe contacten. Terwijl de één vooral een gebrek aan geloof en vermindering van sacra menten aanwees, vroeg een ander vooral om veel begrip voor degenen die in de eerste plaats in de buurt van Gevolgd door kardinaal Wille- brands betreedt paus Johannes Paulus II de synodezaal. nun gelovigen willen blijven met wie zij onmiddellijk te maken hebben. Paus luistert Behalve woensdagochtend, wegens de wekelijkse audiëntie, heeft de paus alle zittingen bijgewoond. Voor zover bekend zegt hij niets, luistert heel aandachtig en kijkt met even veel aandacht rond. De besprekingen werden beschreven als ontspannen en „fris van de lever". Omdat het maar een betrekkelijk kleine groep is. wordt er geen streng reglement met spreektijdlimieten ge hanteerd. Men hoeft ook niet van te voren spreektijd aan te vragen, het gesprek gaat gewoon op en neer, er wordt voornamelijk Frans gespro ken, ten behoeve van de paus en de aanwezige curiekardinalen, maar ook Nederlands mag. en dat gebeurt ook. Met name bisschop Gijsen zou niet zo Frans zijn aangelegd, wordt gezegd. door A. J. Klei Het is natuurlijk heel mooi. al die aandacht voor de bisschoppensynode ln Rome, en je ziet ook nog eens op de televisie hoe de paus behuisd Is. maar er schuilt het gevaar in dat wij geen acht slaan op wat dichter bij huis wordt getimmerd aan 't herstel van de communio oftewel gemeenschap. WIJ zijn aan dit gevaar ontsnapt en daarom kunnen wij vandaag meedelen dat een bijna een jaar sudderend conflict tussen de burgerlijke en een kerkelijke overheid ln het Overijsselse Wierden een gaaf einde vond. dat Rome ten voorbeeld kan strekken. Het ls zondagmorgen 18 februari 1979 begonnen, toen in de hervormde Dorpskerk dominee J. Bogaard de opmerking maakte, het onbegrijpelijk te vinden dat de burgerlijke overheid aan het carnaval deelnam. Deze opmerking is hem door het Wierdense college van B en W niet in dank afgenomen. Er zijn besprekingen gevoerd tussen B en W en het moderamen van de hervormde kerkeraad, die er tenslotte toe hebben geleld dat het Wierdense Hervormd Kerkblad van 12 januari een gezamenlijke verklaring van de gesprekspartners te lezen bood. En om het maar meteen te zeggen: uit die verklaring blijkt dat men ln Wierden heeft geleerd, met conflicten te leven. Iets wat het Nederlandse episcopaat nog niet ls gelukt. Het ls namelijk niet zo dat ln Wierden de burgerlijke overheid en de betrokken kerkelijke overheid elkaar om de hals zijn gevallen. Het lijkt er zelfs niet op. Van de kant van B en W wordt weliswaar hartelijk vastgesteld dat het „niet alleen het recht, maar ook de plicht van de kerk (is), de lidmaten te wijzen op zaken, die naar de mening van de kerkeraad niet in de haak zijn", maar B en W geven tegelijk te kennen dat zij niet van zins zijn, zich daar iets van aan te trekken. „Als gemeentebestuur." aldus B en W. „hebben wij onze taak te vervullen voor de ganse gemeente en niet slechts voor een deel daarvan. Dit houdt ln, dat wij nogal eens acte de presence dienen te geven bij gelegenheden, waar u ons op persoonlijke titel niet zoudt behoeven te verwachten." Alsjeblieft!, de hervormde kerkeraad moet niet denken dat B en W voor hun plezier aan 't carnavallen gaan. De hervormden zijn hier toch niet geheel van overtuigd. In elk geval verklaren B en W. teleurgesteld te zijn over het weinige begrip dat zij bij de kerkeraad aantroffen voor de eigen verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur. De kerkeraad op zijn beurt speelt ook geen mooi weer. zijn bijdrage aan de verklaring begint aldus: „De bemoeienis van het college van B en W met de carnavalsviering ter plaatse vervult ons met droefheid." De kerkeraad spijt het achteraf, dat hij zich hierover nooit rechtstreeks tot B en W gewend heeft, maar los daarvan blijft de kerkeraad het als de roeping van de predikanten, inclusief dominee Bogaard, zien „de overheid vanaf de kansel aan te spreken op haar taak als dienaresse Gods". We zien: alles blijft bij het oude. B en W laten het carnaval, om van andere „gelegenheden" maar te zwijgen, niet lopen, al behoeven wij hen daar op persoonlijke titel niet te verwachten, en zij zullen daar vanaf de hervormde kansels wat over te horen krijgen. Toch staat er aan het slot van de gemeenschappelijke verklaring:.Met deze verklaring is voor ons deze zaak afgesloten." Verder dus geen gezeur. WIJ richten thans weer de blik naar Rome. Zou wat in Wierden kan, daar niet mogelijk zijn? Gewoon een gezamenlijke verklaring afgeven, waarin de bisschoppen Gijsen en Simonis zeggen dat ze met droefheid vervuld zijn over de taakopvatting van hun collega's en waarin de overige vijf bisschoppen melden, teleurgesteld te zijn over het weinige begrip van de andere twee, en klaar is Kees. „Met deze verklaring U voor ons de zaak afgesloten." IN EEN KOFFIEHUIS an TRI issa n F >om In een niet al te uitdagend koffiehuis dronken we een kopje. Vlak bij de deur zat ik ermee in m'n hand toen er een wat onordelijk figuur met zijn vrouw binnenkwam Hij keek vrolijk uit z'n ogen en verschafte meteen ai .f de mededeling dat hij kwam voor eenf borreltje. In een koffiehuis moet Je zelfs 's morgens niet de moralist uithangen, zodat ik hem gelijk gaf esidf eft d (UWji Itate nd n Buiten was het koud, waarschijnlijk had hij behoefte aan iets dat hem wall verwarmde. Toch begreep ik hem nie ft de geheel want hij vulde zijn mededelini t aan met: „een borreltje, net zoals u en daarbij wees hij op mijn kopje koffie. Hij keek ons glunder aan. als iemand die de ander even behoorlijk tuk gehad heeft. Ook dat had mijn goedkeuring. Hij ging bij zijn vrouw zitten maar kwam even later toch weer bij ons tafeltje staan. Eerst begrepen wij zijn verhaal niet. maar langzamerhand begon het mij te dagen. Gezwegen De uitspraken die in het bovenstaan de uiteraard samenvattingen van sa menvattingen zijn en uren vergade ring weergeven werden onderzocht op wie wat gezegd zou kunnen heb ben. Men mag aannemen dat in dit stadium de curiekardinalen nog heb ben gezwegen. De eerste bespreking over de „com munio" zoals in de inleiding van prof Lescrauwaaet maandag uiteengezet, is hiermee afgesloten. Er is nog geen plan bekend gemaakt hoe de verdere gang van zaken is. De moslim in ons midden, voor Jongeren m.m.v. drs J. Beukema, 22- 23 februari, Austerlitz. Inl. en opg. herv. geref. jeugdbond. tel. 030-785402. Liturgie en leven, voor mensen die actief betrokken zijn bij liturgie, sti mulering en oefening m.m.v. Gert Landman, 22-23 februari, 21-22 maart, 18-19 april (één cursus), Kerk en We reld. Driebergen (tel. 03438-2241). VOORBURG (Herv. Persbureau) Na enig voorbereidend werk is een vereniging in oprichting van geeste lijk verzorgers ln bejaardentehuizen en verzorgingsinrichtingen. Het doel ls allereerst om door studie dagen, regionale ontmoetingen en an dere vormen van contact deze vorm van pastoraat te bevorderen. Verder wil de vereniging tot enigszins unifor me regelingen van rechtspositie en honorering komen. De vereniging kan ook contact onderhouden met de overheid en met organisaties van be- Jaardenwerk. Zij zal een heel losse structuur vertonen. In de werkgroep, die met de oprich ting bezig ls, zitten onder andere ds A. Verdoorn (gereformeerd), ds F. J. Dun (hervormd) en mevrouw Den Broeder, Agrippinastraat 17, Voor burg. HIJ had een soort kleine autolamp bij zich en die had hij voor zijn voertuig aangeschaft. Ik schrijf expres voertuig, omdat het volgens p zijn zeggen een melkwagentje geweest was en bij hem nu dienst deed voor het ophalen van oud papier. Hij had dat lampje gekocht, omdat hij de dag ervoor bijna een bekeuring gekregen had. De politieman, die hem voor te weinig licht (of te veel, dat wil ik kwijt zijn) op de bon wilde slingeren, had hem f toegevoegd: klootzak, dat kan Je todf^ wel begrijpen! Hij was van mening, dat hij dat infame scheldwoord niet behoefde te nemen. „Zegt u nou zelf meneer, dat is toch geen woord voor een ambtenaar in functie. Dat zegt een pooier of een flessetrekker. Ik nam het niet. Gelukkig stond er een vrouw bij en die verklaarde dat als dSpREt agent er werk van maakte, dat ze dat ^del aan haar man, die advocaat was, zou renic vertellen. Nou, u begrijpt, dat ging mooi niet door." Hij dikte zijn og< str in. di be: gre dele ng vi If jaz lat I enoi iciël t". tfin: dspr rden mo in dc ieve lens rag *en verhaal nog wat aan. Mijn vrouw wal t er] a Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Het kerkgenootschap der zevende-dags adventisten heeft nu ook zijn zaak-Küng of -Schillebeeckx. ADVERTENTIE Dr Desmond Ford, docent in de theo logie aan Pacific Union College, een Instituut met ruim tweeduizend stu denten in Callfornié, ls door de gene rale conferentie (het bestuur van de advent-kerk) voor een half jaar van zijn functie ontheven om zijn visie over een fundamentele leerstelling van deze kerk op schrift te stellen. Ford heeft kanttekeningen geplaatst bij de leer der adventisten, dat Chris- waarin opgenomen: D« Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant mei Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hooldredacteur Je rue Tammmga D«ecleur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam WbautsNMi 131 Amsieroam le< 070-913456 Postgvo 66 00 00 B*rk Ned Cred*ibar*i Rehen.ngnr 73 00 17 574 REGO ROTTEROAM/OORORECMT PoVBvS 946 3000 AX Rone.dam tel 01 O U 5568 (abonnemenien en OeWpngi lei 010-n 5588 (redactie) iel 115700 MsAalend voor REGIO OEN MAAGif IOEN Povbus i0i 7501 CC Oen Haag iei 070-469449 (abonnementen en berorgmg) te« 070-466445 (redecee) lei 070-466664 (urtsUMnd voor advertenties) Parkstraat 7? Oen Haag REGO NOORD'OOST NEOERLAND I abonnementen en bexor^n^ Postbus 3 6000 AA ?«o** te' 05700 17030 NoK Abonnement spnjzen Per maand f 1S.SS Par kwartaal SOK Par haH (aar 101.S0 Per |aar M1.H Ad»erfenfierene»en oo aanvraag abonnememenoodracMen l/e adressen boven) Opgawe iam*ebe'<Nen 9 19 30 van maandag l m «««dag Op rondag »an i§- 70 uv le«e< 070 913456 Opgave nvn. advertenties lei 070 936868 o» schr^e^ aan Mw-Adv a'dewtg. postbus 433 1000 AK AMSTER0AM noes» u-g-r-g»" u-isHetend se*»-been tus ln het jaar 1844 als Hogepriester ln de hemel het oordeel over de gelo vigen is begonnen. In het midden van de negentiende eeuw kwamen de stichters van de kerk tot deze conclu sie aan de hand van de profetie van Daniël 8 vers 14. Eerst meenden zij op grond van bere keningen met bijbelse gegevens, dat 1844 het jaar zou worden van Chris tus' (weder)komst (advent) op aarde Toen dit niet gebeurde, kwamen zij tot de opvatting, dat Christus in 1844 het oordeel over de gelovigen ln de hemel ls begonnen Als het oordeel in de hemel voltooid is, komt Christus terug naar de aarde en vindt de op standing van de gelovigen plaats, zo ls de kerkleer De uit Australië afkomsUge Ford, die niet langer zonder meer achter deze leer kan staan, heeft nu een half jaar de tijd om zijn opvattingen te boek te stellen De uitkomsten zullen voorge legd worden aan een commissie van onderzoek bestaande uit theologen en kerkleiders. Desmond Ford heeft gezegd, dat hij achter de beslissing van zijn kerklei ding staat. HIJ stelt het op prijs, dat hij ln staat gesteld wordt zijn opvat tingen verder uit te werken en ln een gesprek met andere theologen te toetsen. Hij heeft betaald verlof ge kregen. omdat de kerk hem maxi maal gelegenheid wil geven om zich te verantwoorden. AMERSFOORT (ANP) De evange lische alliantie wil de kerken in ons land stimuleren om het Jaar 1982 te bestemmen als evangelisatorisch Jaar. In 1980 en 1981 moeten zij zich daar dan op voorbereiden. 1980 zou een jaar van bezinning moeten wor den en 1981 een Jaar van toerusting en kadervorming De evangelische alliantie, die ln Amersfoort vergaderde, wil de kerken daarbij van dienst zijn Dit verband is vorig jaar opgericht als een podium, waarop organisaties op het gebied van zending en evangelisatie uit de evangelische en uit de reformatori sche hoek elkaar kunnen ontmoeten. Volgens de evangelische alliantie is de secularisatie groter dan men denkt Men moet niet te optimistisch denken over de maatschappelijke en geestelijke ontwrichting ln de Neder landse samenleving De gemeente ls er niet aan gewend missionaire ge meente te zijn. Elke gelovige moet staan in de zending van God. Het gaat niet om grote samenkomsten, maar veel meer om levende cellen, waar plaats ls voor gebed, gemeen schap. toerusting en aandacht voor de noden in de wereld dichtbij en veraf In 1981 zal de jaarlijkse Europese conferentie van de evangelische alli antie ln Driebergen worden ge houden In de op 12 januari j I. geplaatste advertentie „Open brief aan het hoofdbestuur van dé Gereformeerde Bond" is de laatste alinea verminkt overgekomen; deze moet luiden als volgt: „Deze open brief Is met toelichtende (e.a.) artikelen gepubliceerd In het Weekblad van de Vereniging tot opbouw en bewering van hal gerefor meerde leven „Schrift A Getuigenis": „Waarheid A Eenheid van 14 dec. Dit nummer la verkrijgbaar door f f,- fe storten op glronr. 1599800 Ln.tr. Penningmeester „S A G", Kortonfolaen 22 te Eindhoven. Toezending volg* na ontvangst van de giro. Mocht u een abonnement wanaen dan kunt u zich op het zelfde edrea opgeven. Tel. 040-113622." STUTTGART (Herv. Persb.) Prof. dr. H. Berkhof, voorzitter van de raad van kerken, heeft zich voor de Westdultse radio uitgesproken tegen verdere bewapening van West-Europa. Volgens Berkhof heeft men het stadium van afschrikking reeds ver achter zich gelaten. zo onvoorzichting om hem te vragen of hij een bakker in de buurt wist. DaL^ wist hij. Er kwamen veel bochten en rechtsaf en linksaf aan te pas. We hebben het hem rustig uit laten vertellen. ged n oj wer st w< zakt mak i de en. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De Verenigingskerk (de zogenaamde Moonsekte) biedt via een advertentie in onze krant van 15 januari een gratis zangcursus aan. De cursus moet opleiden tot een koor dat nu al regelmatig repeteert in de kerkruimte van de Moonsekte ln Amsterdam. Het koor wordt geleid door de Rotterdamse zangpedagoog Lambertus Benis. Volgens hem staat het koor geheel los van de Verenigingskerk en stelt deze alleen de zaal ter beschikking. Benls wil,in tegenstelling tot het koor van het Amsterdamse Concertgebouw, geen eisen van zangkwallteit aan de koorle den stellen. Wie het eerst komt. het eerst maalt, aldus de Rotterdammer, die kon meedelen, dat zich reeds twintig tot dertig mensen voor het koor hebben aangemeld In het hoofdkwartier van de Moonsekte in Bergen kregen wij te verstaan dat het koor er vooral was voor de gezelligheid en voor het scheppen van een gevoel van gemeenschap onder de mensen. Het koor in de Verenigingskerk komt voort uit de veertiendaagse concerten die er georganiseerd worden door Silvio van Praag en waar begaafde amateurs gratis aan meewerken. Het koor legt zich voorlopig toe op het gangbare repertoire van klassieke en romanti sche werken De heer Benls liet weten, dat het niet ln de bedoeling ligt de liturgie van de Moonsekte met koorzang op te luisten. In de houding van de Nederlandse en de Westdultse kerkleiding met be trekking tot deze zaak merkte Berk hof twee verschillen op. In de eerste plaats viel het hem op dat de West dultse kerkleiding zich meer onder werpt aan beslissingen van de over heid, terwijl de Nederlandse kerklei ding het juist tot haar taak rekent de overheid te wijzen op haar fouten en tekortkomingen. In de tweede plaats leeft men, aldus prof. Berkhof, in Nederland ln een andere situatie dan in West-Dults- land. Door de dagelijkse confrontatie met Oo8t-Dultsland leeft de angst voor een inval vanuit het oosten ster ker. Berkhof waarschuwde er echter voor dat wij in het westen dé fouten van het oosten wel zien, maar niet de fouten van ons eigen systeem. „Oost en west werken industrieel en militair gezien volgens dezelfde methoden," aldus Berkhof. Daarom „hebben wij de Navo al verschillende malen ge vraagd om een klein gebaar te ma ken, een klein risico te nemen om te Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwerkerk aan IJssel: E. Hoogerwerf te Vllsslngen GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Wapeningen: P. DeddeqJ te Hilversum. kijken wat het antwoord vanuit het oosten daarop zal zijn." Ook de vroegere Berlijnse bisschop Kurt Schart heeft zich tegen verdere bewapening uitgesproken en de ker ken in West-Duitsland aangespoord een appel te doen op de politici, zodat verdere uitbreiding van de bewape ning kan worden voorkomen. In een open brief pielt Schart voor een dia loog en voor een „begin van een ande re wijze van denken, die niet langer vergroting van economische macht als uitgangspunt heeft". Opgedrongen ontwikkeling, werk dag voor ontwikkelingssamenwer king m.m.v. dr. H. M. de Lange en ir. E. J. Tulnlnga n.a.v. de Boston-confe rentie, zaterdag 16 februari. Corderi- us-college, Amersfoort. Inl. en opg. sekretariaat ontwikkelingssamen werking geref. kerken, tel. 033-43244. Jakoenin Iraida Georgjewna Jakoenin, vrouw van de gearresteerde Ri sisch-orthodoxe priester Gleb Jak( nin, heeft de procureur-generaal vj de Sovjetunie een brief geschrevi over de arrestatie van haar man op november. In de brief schrijft m( vrouw Jakoenin, dat haar man niet l n n horen kreeg dat hij werd gearrer teerd, toen ene Nowikow. een functi< )0] naris van de Russische geheinéjnti dienst KGB, hem kwam halen. Now kow zei, dat Jakoenin later op de dl 1 weer naar huls kon gaan. Een poos; orw na de arrestatie werden ln Jakoenin woning persoonlijke papieren, god is dienstige literatuur, een cassetter gad< corder en cassettes in beslag gen( Str men. Later kwamen weer KGB-agei di< ten langs en namen zij ikonen en ei s va crucifix mee. In een bijlage van t ers- brief wijst de gepensioneerde advoo in te Sof ja Kallistratow de procureu itne. generaal op de onrechtmatigheid vi ngez het'doen en laten van de KGB. 1 he lere door Aider! Schipper Wie daar wel eens komt, kan in Kosmos, het Amsterdamse centrum voor oosterse religie, yoga en meditatie, de 37-jarige gereformeerde dominee dr R. Kranenborg tegenkomen. Hij „doet aan yoga", want hij vindt het niet bevredigend om zich met jeugdreligies en oosterse godsdiensten bezig te houden zonder die van binnen uit ook een beetje te leren kennen. Kranenborg is sinds vorig Jaar offici eel verbonden aan het documentatie centrum dat de Vrije Universiteit te Amsterdam heeft opgericht om Infor matie te kunnen geven over de nieu we religieuze vormen. Nog maar kort geleden kon men op deze plaats de klacht lezen van de Deense sektekun- dige dr. Johannes Aagaard. dat de Nederlandse kerken te weinig doen aan de verhouding tot de sekten. Te weinig pastorale zorg, te weinig ge-, sprek en te weinig InformaUe. Brochures De gereformeerde islam-deskundige drs J. Slomp vond dat Aagaard dat een beetje te donker Inzag en hij vertelde dat het gereformeerde evan- gelisatiecentrum samen met her vormde en rooms-katholleke groepen brochures heeft uitgegeven over transcedente meditaUe (T M.) en de islam. Als lk hem later ten huize van Kra nenborg ln Amsterdam spreek, ver telt Slomp dat er binnenkort een bro chure komt over het hindoeïsme (schrijver prof dr D J Hoens, Utrecht) Slomp vertelt: .Al die nieu we sektes, zoals T.M.. Hare Krishna, Bhagwan en Maharaj J1 komen uit het hindoeïsme Het is daarom be langrijk daar wat meer Informatie over te geven Bovendien komen Ne derlanders steeds meer ln contact met echte hindoes uit Suriname, van wie er bijna 60.000 in ons land zijn." 81omp vertelt dat er ook een stuk over de Vereniglngs Kerk (van de Zuidkoreaan Moon) en iets over yoga en meditatie zal komen Deze brochu res worden uitgegeven bij de Centrale voor VormingswerkHervormde Vrouwendienst (Postbus 1100, 3970 BC Driebergen 6 één gulden). Ze zijn beknopt en helder geschreven, echt iets voor wie ln een paar minuten het belangrijkste over zo n beweging als T M. of een godsdienst als de islam wil weten. De twee brochures worden me over handigd. maar ik vraag me toch even af of de twee vaktheologen mij alleen hebben opgetrommeld voor deze be scheiden ceremonie Blad Dan neemt Kranenborg het woord en kondigt aan dat hij een van de redac teuren is van een geheel nieuw blad. dat in maart zal verschijnen en dat helemaal gaat over nieuwe en oude godsdiensten, die de laatste Jaren in onze straten zijn verschenen. Het tijdschrift zal voorlopig een kwartaal- schrift zijn onder de naam „Religies ln Nederland" Behalve Kranenborg zullen ln de redactie zitten twee me dewerkers van het Instituut voor godsdienstwetenschap van de Vrije Universiteit drs R. Bakker en drs C. G. v.d. Burg. De bedoeling van het blad is niet een vurige apologetiek tegen alle nieuwe religies, maar vee leer verantwoorde en zakelijke infor matie. die te volgen is voor gewone, geïnteresseerde mensen. Kranen borg: „Er zijn globaal drie manieren om tegenover die nieuwe religies te staan. Je kan Je toeleggen op het vurige bestrijden er van. Inclusief Amerikaanse toestanden, waar sekte leden soms met geweld worden terug gewonnen voor het geloof van de ou ders. Je kan er ook heel afstandelijk over doen, alsof het hier alleen gaat over een andere wereldbeschouwing. Wij zitten daar een beetje tussen. We willen wel een gesprek met de sekten aangaan. In ons blad zal steeds ook een bijdrage komen uit deze wereld, maar die begeleiden we wel met een inleiding of een uitleiding van de kant van de redactie We willen kri tisch zijn, maar tegelijk streven naar een dialoog. Dat sluit felle polemiek uit." Drs siomp vertelt dat hij bijna weke lijks betrokken raakt bij praktische moeilijkheden, die mensen bij voor beeld in hun huwelijk hebben met moslims. Hij moet ln opdracht van de gereformeerde synode voorlichting geven over de islam en hij reist daar toe dan ook van gemeente naar ge meente met zijn verhaal. Maar hij en Kranenborg vinden dat er meer men sen ln de kerken zouden moeten zijn. Jeugdreligies vragen aandacht en krijgen nu ook aandacht die zich speciaal kunnen bezighou den met het pastoraat ln verband met de pas verschenen religies in ons land. Kranenborg knikt Instemmend als Slomp pleit voor een studie naar wat er aan onze kerken ontbreekt en waarom jongeren er toe neigen naar sekten te stappen. Slomp: „In die sekten kun Je een vader- en een moe derrol onderscheiden. De vader is hard en eist discipline. Hij wordt ver tegenwoordigd door de Leider De moederrol wordt gespeeld door de warme gemeenschap, die er ln de meeste sekten is. Juist die warmte ontbreekt ln onze kerken in het alge meen," aldus Slomp. Kranenborg noemt een ander kenmerk „In die sekten wordt de indruk gewekt dat de aanhangers zichzelf kunnen bevr den van allerlei blokkeringen, soort zelfverlossing. Maar als je leden van de sekten omgaat, merk dat ze heel afstandelijk zijn gewc den. ze zijn niet meer in staat 1 emotionele reacties. Het lijkt wel I of er altijd Iets tussen zo iemand mij ln staat. Als Je kritiek op hl nieuw verworven geloof geeft, gl het schijnbaar langs hen heen." Voorlopig ziet het er niet naar uit 6 kerken ln staat en bereid zijn om dl mentale onkwetsbaarheid aan te W den aan hun „klanten". Misschl gaat dit soort onkwetsbaarheid Jtf wel regelrecht ln tegen de kem het christelijke geloof.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2