De Stad Delft: kijken
naar de geschiedenis
Hoboconcert hoogtepunt
van Maderna-herdenking
[r;
Droomreizen door
kinderwerkelijkheid
iSchitterend spel van
jAlicia de Larrocha
Populair ontmaskert de hitgevoeligheid
Potvoordrie speelt voor kleuters
Int uxer ons (jeeren duijjent vijf tjonderi fes en
dorttcff op (jnjUelj Crfttjs dac(j daimen deJÏA.
r*t dAfi branden fac(J opden dotclen daclj met}
Residentie Orkest onder Lucas Vis
Prijzen toegekend
Geldprijzen voor
Friese romans
ilini
Harnoncourt,
een soort van
specialist
Voor Mazda
Frysk Orkest
met zang
en cabaret
MAANDAG 14 JANUARI 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door G. Kruis
DELFT Delft is een bijzondere stad. Daarom is zo'n tentoonstelling als „De Stad Delft", die
ook weer bijna vanzelfsprekend ln het Stedelijk Museum „Het Prinsenhof" daar
gehouden wordt, geen louter plaatselijke aangelegenheid.
Er spreken In dit sera] geen chauvi-
nistische ideeën mee (ik kom er niet
vandaan) maar Delft is. zelfs zonder
het „blauw", zo typisch Hollands, dat
oen zo goed voorbereide expositie als
,deze eigenlijk toch een soort dwars
doorsnede geeft van cultuur en maat
schappij van toen. Toen, want deze
.tentoonstelling behandelt de periode
jvan de „vroegste" tijd geïllustreerd
,door een paar mammoetbeenderen
,tot 1572, het Jaar, dat het stadsbe
stuur zich aan de kant van de opstan
delingen tegen Spanje schaarde. Het
is de eerste van een reeks van vier, die
jde geschiedenis van de stad tot het
jheden (van dan) zal beschouwen.
lEen enorme opgave. Allereerst is de
jhistorie van Delft vooral in later tij
den wonderlijk genoeg door
,maar weinig auteurs onder de loep
genomen. D van Bleyswijck deed het
tals een der eersten (de eerst bekende)
uitgebreid in zijn „Beschrijvinge der
jStadt Delft" in 1667; dan was er.
ponder dezelfde titel maar ln een ande
re spelling, R. Boitets geschiedenis,
jmaar daarna is het bij deelpublika-
jties gebleven. Vandaar dat er, ln
plaats van een catalogus, een boek-
als dit niet anders, maar 't Is toch
geen echte „lees"-expositle ge
worden.
Oud
't Begint al direct met een enorme
maquette van Delft, waarin je waar
achtig nog een beetje de weg kunt
vinden. En dan de oudste bodem
vondsten, Zo'n paar beentjes van een
mammoet en een hondekop Interes
seren me eerlijk gezegd niet zoveel,
maar dat aardewerk uit de tweede
eeuw. dat is wèl bijzonder. Want het
zijn stukken, die inheems zijn, niet
Romeins beïnvloed.
Maar goed, lk heb niet de ruimte van
de veertig auteurs in het boek en
beweeg me verder dus maar met gro
te sprongen door die ongelooflijk
boeiende geschiedenis. Ik vind ze
prachtig, die oude akten en kronie
ken, want Je hoorde er zo weinig over
op school. Over Graaf Willem V, die
in 1358 „sijnre sinnen onmachtich"
werd. Te Delft is hij door vier „mees
ters medicijn" behandeld, veertiende
eeuwse psychiatrie, en afgevoerd
naar een kasteel ergens in Henegou-
niet mals. Duizend mannen en vijf
honderd vrouwen moesten hem
barrevoets en met ontbloot hoofd
buiten de stadsmuren om vergiffenis
vragen. Bovendien moest de stad
eeuwig „onghevest" blijven en de in
woners moesten gezamenlijk een boe
te betalen van 60.000 Brugse schilden
(Een schild was een eenheid voor de
toen bestaande pondenstelsels).
Dan komt het kunstzinnige leven van
die dagen aan bod. Er zijn enkele
schilderijen van kunstenaars, die in
of voor Delft gewerkt hebben, de
Meester van Delft, Jan van Scorel en
Maerten van Heemskerck en foto's,
vaak in kleur, van oude panelen die
nauwelijks meer te vervoeren zijn.
En handschriften, waaraan copiisten
maanden, jarenlang werkten: een ge
bedenboekje uit de vijftiende eeuw
sprankelde, verrukkelijk verguld, bij
na de vitrine uit.
Bierproduktie
jwerk in twee delen (test en afbeeldin- wen, waar hij tot aan zijn dood in
jgen apart) is verschenen, waarin een
.veertigtal deskundigen op een over-
jZichteliJke manier velerlei facetten
van de stadsgeschiedenis beschrij
den. Op de rustig Ingerichte tentoon
stelling er hoefde niet met ruimte
gewoekerd te worden vind je dat
allemaal terug. Veel documentair ma
teriaal uiteraard, dat kan in een geval
1389 in Isolatie verbleef. Een-en-
dertig jaar heeft dat nog geduurd
Dat zijn dan de dingen die je roeren
op zo'n presentatie. Delft werd, tij
dens de Hoekse en Kabeljauwse twis
ten, ook nog een keer belegerd door
hertog Albrecht van Beleren. Tien
weken en twee dagen lang. Met daar
na nog straf bovendien. En helemaal
Minder plezierig is de apparatuur die
je een zaal verder aantreft, 'n paar
uiterst gemeen uitziende pijnbanken,
maar dat wordt dan weer vrolijk op
gevangen door Delft, toen de derde
stad van Holland (na Dordrecht en
Haarlem en vóór Leiden, Amsterdam
(Jazeker) en Gouda te kenschetsen als
een soort vestigingsplaats van vroege
multinationals. Want al in 1388 was er
een bierproduktie gemaakt van
water uit de grachten van
130.000 vaten, waarvan er zo'n 12.000
Prent van de brand van Delft in 1536.
naar Brugge (België!) werden ver
scheept. Toen bekende merken: Pha-
rao, Israël, Kuyte, MoselaerVeel
aandacht ook voor het religieuze le
ven, voor de beroemde kerken van
Delft, de Oude en de Nieuwe, de vele
kloosters, liturgische kleding, de re
formatie, de ziekenzorg, met dokters
portretten, die er wel deftig, maar
veel plezieriger uitzagen dan hun, ge
toonde, instrumenten. Er is nog veel
meer, moeilijk te visualiseren soms,
vandaar de begeleidende boeken, die
voor werkelijk geïnteresseerden niet
te duur zijn, dertig gulden.
Een tentoonstelling, die veel tijd
neemt, maar zeer de moeite waard is.
Tot 18 februari, dagelijks van 10 tot
17 uur, zondagen van 13 tot 17 uur.
door R. N. Degens
ItBruno Maderna tijdens een orkestrepetitie in 1972
DEN HAAG Het opnemen
van het Adagio uit Mahlers
niet voltooide tiende symfo
nie in een programma ter her
innering aan de in 1973 op 53-
jarige leeftijd overleden com
ponist-dirigent Bruno Mader
na is zinvoller dan het op het
eerste gezicht lijkt te zijn.
Het Residentie Orkest dat dit Adagio
zaterdagavond in het Congresge
bouw onder leiding van Lucas Vis
uitvoerde speelde het namelijk des
tijds voor het eerst tijdens een con
cert dat door Maderna werd gediri
geerd, en bovendien toonde Maderna
in toenemende mate belangstelling
voor het oeuvre van Mahler.
gio, zijn ze met name van toepassing
op Maderna's Hoboconcert nr. 3
waarmee dit programma werd be
sloten.
Diepe indruk
ïfoor Jac. Kort
genschappen. Oppervlakkig gezien OntrOGfiriQ
lijkt haar optreden zeer gereserveerd,
bijna onbewogen.
\MSTERDAM De ouverture „Pre-
:iosa" van Karl Maria von Weber.
vaarmede Hans Vonk met het Radio
filharmonisch Orkest de VARA-ma-
.inee van jl. zaterdag opende, moge
lan ontleend zijn aan een opera, die
ie componist weinig succes heeft op
geleverd, deze ouverture is er niet
ninder aantrekkelijk om. Zij leverde
>ok deze middag, waarop zij vol gloed
verd vertolkt, een hartelijk applaus
>p.
De Spaanse pianiste Alicia de Larro-
:ha „was soliste in het Concert in C
(root van Beethoven, dat men nog
dtijd als het eerste aanduidt, hoewel
eeds lang bekend is, dat het in wezen
Jjn derde is. Haar vertolking van de
;olopartiJ had vele opmerkelijke ei-
VMSTERDAM (ANP) De Martlnus
•Jijhoffprijs voor vertalingen is dit
aar toegewezen aan de Joegoslaaf
fanko Moder voor zijn vertalingen
'an Nederlands letterkundig werk in
iet Sloweens en aan Hans van Pinx-
eren voor zijn vertaling van Franse
iteratuur in het Nederlands, in het
lijzonder van Salammbo van
3ustave Flaubert Dit heeft het Prins
3ernhardfonds meegedeeld. Het
'rins Bernhardfonds heeft de prijs ln
953 Ingesteld.
)e prijzen bedragen van 7.500 gul
len zullen op dinsdag 26 februari
n de oude raadzaal van de gemeente
Den Haag worden uitgereikt door de
•oorzitter van het Prins Bemhard-
onds. mevrouw mr J. M. Corver-Van
laaf ten.
Speciaal vandaag
Een ruiter rijdt voorbij (A Horsë-
!*nan riding by), nieuwe Engelse tv-
erie die zich afspeelt in het zuiden
an Engeland tijdens het begin van
^eze eeuw.
Ned 2, 21.30 uur
Sportpanorama geeft een samen-
attïng van de gisteren in New York
espeelde finale van het Grand Prix
lastertoemooi-
Ned 2, 23.10 uu
Maar wie goed luistert, bemerkt al
spoedig, dat haar grote beheerstheid,
haar achterwege laten van iedere
overbodige beweging, gepaard gaat
met een innerlijke warmte die resul
teert in een schier oneindige schake
ring van de expressie, zoals die uit
haar spel naar voren komt
Dat zij daarbij ieder goedkoop effect
zorgvuldig vermijdt stempelt haar
tot „Grande Dame" van het concert
podium. Hans Vonk en zijn orkest
gingen daarin geheel met haar mee,
en het publiek besefte, gezien het
langdurige applaus, dat het getuige
was geweest van een schitterende
muzikale gebeurtenis.
In 1950 maakte onze landgenoot Ru-
dolf Escher een lange fietstocht door
de Sologne, hetgeen hem er toe
bracht de „Hymne du grand Meaul-
nes" te schrijven, als herinnering aan
dit schrale Franse landschap. Het
werk toont veel verwantschap met de
composities van Debussy, zowel in de
thematiek als in de instrumentatie en
dat is tevens het bezwaar, dat ik
tegen deze Hymne heb, hoe knap zij
is geschreven.
Ook in KodAly's „Dansen uit Galan-
ta" is de invloed van voorgangers (i.e.
Brahms) niet geheel afwezig, maar
deze danssuite heeft toch zoveel ei
gens, dat men haar een halve eeuw na
haar ontstaan nog steeds gretig be
luistert. Vooral als zij zo aanstekelijk
wordt uitgevoerd als deze middag het
geval was.
Daarbij komt, dat Mahlers muziek in'
hoge mate beantwoordt aan datgene
wat Maderna kort voor zijn dood met
nadruk als volgt onder woorden
bracht: „Als er ooit nog eens iets over
een stuk van mij moet worden ge
schreven, laten ze dan volstaan met
de mededeling dat ik precies hetzelf
de wil als al mijn collega's gedaan of
gepoogd hebben, namelijk noten zo
danig te ordenen dat zij een muzikale
ontroering oproepen."
Terecht werden deze woorden in het
programmablad bij dit concert aan
gehaald, en behalve op Mahlers, niet
zo erg overtuigend uitgevoerde Ada-
Dit werk dat geen concert in de ge
bruikelijke betekenis is maar eerder
als een soort meditatie voor hobo met
orkest beschouwd moet worden,
schreef Maderna in het Jaar van zijn
heengaan. Het is opgedragen aan
Han de Vries die er tijdens het Hol
land Festival 1973 onder leiding van
de componist de eerste uitvoering
van gaf. Het maakte toen een heel
diepe indruk.
De elegische slotmaten, met die ver- SubliGITl
stilde, eenzaam overblijvende hobo-
stem, leken een muzikale bekentenis
van datgene wat Maderna met zijn
enorme levensmoed nog trachtte te
ontkennen, maar wat, naar iedereen
wist, onontkoombaar was. De sterke
expressieve kracht van het stuk blijft
echter nu, zoveel jaren nadat het on
der tragische omstandigheden voor
het eerst klonk, nog onverminderd
van werking.
Ik heb de intense, verstilde, verstilde
schoonheid van deze mijmerende dia
logen tussen solo-stem en diverse or-
kestgroepen, de nauwelijks aan de
stilte ontstegen fluisteringen waar
mee houtblazers en slagwerk sugges
ties van uitwaaierende kristallen
klankbellen oproepen, en de korte fel-
oplaaiende geluidserupties, nooit zo
indringend ervaren als bij deze uit
voering.
Zo'n uitvoering kan gezien de vrijhe-
door Dirkje Houtman
AMSTERDAM Het kleine
meisje Wieke krijgt op een
nacht bezoek van Klaas
Vaak. En omdat ze de volgen
de dag jarig is mag zij dromen
kiezen uit zijn droomboom.
Met de kussenboot brengt hij haar
waar ze maar wil en het publiek,
kinderen tussen vier en acht jaar,
vaart geamuseerd mee in dit nieuwe
programma van kindercabaret „Pot
voordrie". Zaterdag ging „Op reis in
de kussenboot", zoals het heet, in
jeugdtheater De Krakeling te Am
sterdam in première.
De makers. Beatrijs Sluyter en Wim
van de Meeberg, hebben met dit pro
gramma een uitstekend evenwicht
gecreëerd tussen fantasie en werke-
den die Maderna daarbij aan solist en
orkest laat keer op keer formeel an
ders zijn, maar kan de inhoudelijke
essentie ervan niet aantasten. Als de
uitvoerenden maar voor hun taak be
rekend zijn. Dat was ditmaal in hoge
mate het geval.
De ademloze stilte waarmee het zeer
talrijke publiek ernaar luisterde zou
eigenlijk na afloop moeten voortdu
ren. Maar men wil zijn ontroering en
zijn bewondering kwijt, en dat ge
beurde zaterdag in langdurig en na
drukkelijk applaus voor Han de Vries
en het orkest, dat onder Lucas Vis
een volmaakt gerealiseerd begrip
voor deze partituur toonde e be
zitten.
Deze sublieme afsluiting van het her
inneringsconcert deed de herinnering
aan de voor de pauze uitgevoerde
Circles van Berio en het Rituel van
Boulez wel wat vervagen. Dit on
danks de bijzonder knappe vertol
king die de mezzo-sopraan Lucia
(Kerstens) Meeuwsen met de harpiste
Stefica Zuzek en de slagwerkers John
Helsdingen en Luuk Nagtegaal van
Circles gaven, en de niet minder be
wonderenswaardige uitvoering van
het in memoriam dat Pierre Boulez
met Rituel voor Maderna schreef.
Beide werken waren terecht in dit
programma geplaatst wegens de
langdurige samenwerking en geest
verwantschap van de componisten
met de grote, veelzijdige, stimuleren
de persoonlijkheid die Bruno Mader
na in talloze opzichten voor de eigen
tijdse muziek als componist en diri
gent is geweest.
door Dirkje Houtman
LEEUWARDEN (ANP) De schrijf
ster Dj. Weening-Meijer uit Harkema
heeft de eerste prijs gewonnen ln de
romanprijsvraag voor Friestalige ma
nuscripten. met haar manuscript
„Boustlennen" (bouwstenen). Aan de NUctnCölOOS
eerste prijs is een bedrag verbonden
van 5000 gulden.
AMSTERDAM De com
mercie aast op elk onbewust
bestaan om het als winstge
vend afzetgebied te ontgin
nen. Jongeren tussen twaalf
en achttien vormen zo'n ge
bied. De mode- en hitgevoe
ligheid tiert er welig op de
door reclame en muziekindu
strie vruchtbaar gemaakte
grond.
Theatergroep Populair, voorheen Het
Beeldtheater, mikt met de nieuwste
produktie „Met stip" ook op deze
publieksgroep; niet uit commerciële
maar uit ideële overwegingen. Met
deze voorstelling, die vorige week
voor het eerst ln het Shaffy Theater
werd gespeeld, wil de groep de gla
mour van een popidool ontmaskeren.
Zij doet dit aan de hand van de
geprogrammeerde carrière van de
popgroep Dolly and the Delveno's.
geperste toestand, die zijn vaart moet
halen uit de ingeblikte muziek van de
radio disc-jockey Fred Racket. Hij is
door Jack Delveno's Pijlsnelle Pop
Produkties ingehuurd om een groep
je onbekende muzikanten een hit te
bezorgen. En tot een winstgevend ob
ject van hun maatschappij te bomba-
deren. Goed en kwaad is hiermee
onmiddellijk onderschelden. De mu
zikanten zijn het slachtoffer. Eigen
initiatief wordt niet op prijs gesteld.
Play-back is de succesformule. Dat
pikt de groep uiteindelijk niet meer.
Op een afscheidsoptreden dat vooraf-
Plein Publiek. Panelgesprek en
ragen van luisteraars over: Je bent
iet meer dezelfde. Over partners van
—en die blijvend geestelijk gehandi
capt geraakt zijn.
Hilversum 2. 9.15 uur
De tweede prijs (4500 gulden) is toe
gekend aan de in Den Haag wonende
Friese romanschrijver A. Jousma,
voor zijn werk „De pleats oan de
feart" (de boerderij aan de vaart). De
prijs voor het Friese kinderboek is
gegaan naar Jan te Geartsma uit
Maartensdijk voor haar kinderboek
„Elske en it elfke".
De prijsvraag wordt Jaar uitgeschre
ven door de Kristlik Fryske Folksbi-
bleteek.
Populair is niet helemaal in haar op
zet geslaagd. De handeling laat niets
te raden over en mist elke nuance. De
afstomping van de muzikanten die
aan de commerciële leiband van hun
producent lopen wordt slechts aange
stipt met een herhaling van de vele
^slopende optredens van de groep. De
karakters ontwikkelen zich niet
zichtbaar ln een strijd met de menta
le onderdrukker en krijgen zo onvol
doende reliëf.
Als publiek kijk je naar een ln elkaar Dolly en de Delveno's aan het werk in „Met Stip" van theatergroep Populair.
lijkheid waar kleine kinderen in ld O
ven. Dromen voeden de verbeeldini M j
en zijn altijd ideaal, maar komen zr
uit dan blijkt de werkelijkheid ooi
weer een woordje mee te spreken. Da
toont het droomavontuur dat Wiek^HER
die nacht beleeft. ar (je
Als eerste droom kiest ze een groo^n en
bos met paddestoelen en een bosten w<
geest. Onder het zingen van een lied
en met gesloten ogen vaart ze er inar aar
het donker met de kinderen (het puèf aan
bliek) naar toe. Als het licht weetmming
aangaat en het lied uit is zijn ze er erfnomist
gaan ze op zoek naar de bosgeest} uitstel
Onderwijl imiteren ze de bosgeluiien nac
den. Ze fluiten een suizend windje
maken het krakende geluid van
ken waarover Wieke loopt.
Dat laat de bosgeest niet onberoer
Prachtig uitgedost in een gewaad vc
bladeren en takken komt hij op
geluiden af. Maar als bewaker van he
bos is hij boos. Boos op de kinderen
die hun lolly-stokjes en papiertje
van snoepgoed op de grond en niet f
de gele bak gooien.
;n koi
om
nam
laars
in T
melc
ihouc
ibaar
•lad I
iriteiti
:ht aa
ir bij
ist do<
AMSTERDAM Nikolaus Hamon-
court, die vrijdagavond en zondag
middag met het Concertgebouwor
kest in de Grote Zaal een Mozartpro-
gramma uitvoerde, is geen dirigent in
de gangbare betekenis van het
woord, maar meer een soort van spe
cialist.
Gewone dirigenten beheersen een re
pertoire, dat uit werken uit een a twee
eeuwen is samengesteld. Harnon
court heeft zich tot voor kort uitslui
tend met de barokmuziek en vooral
met Bach beziggehouden. De laatste
tijd richt zijn belangstelling zich bo
vendien op Mozart.
Het specialisme van Harnoncourt
heeft min of meer tot gevolg, dat deze
dirigent zich steeds geroepen voelt
tot wat men noemt „diepgaande stu
die" van de werken, die hij onder
handen heeft, hetgeen bij hem onver
mijdelijk tot de slotsom voert, dan
geen van zijn voorgangers ooit iets
begrepen heeft van Bach noch Mo
zart. Zelfs aan de „uitspraak" van de
muziektaal mankeerde van alles, al
dus Harnoncourt.
Het programma vermeldde Ouvertu
re „Die Zauberflöte", Symfonie in C
(KV 338), Concert voor hobo en orkest
en de Haffner-symfonie. In een ietwat
verwarde toelichting van zijn hand
had Harnoncourt trachten duidelijk
te maken, dat het bijzondere van zijn
interpretatie gelegen was in de arti
culatie, maar van dat bijzondere was
al heel weinig te merken.
Wat echter wel duidelijk viel waar te
nemen was, dat het Harnoncourt aan
een aantal eigenschappen en vaardig
heden ontbreekt, die een dirigent no
dig heeft.
Ik doel daarbij niet zozeer op het
ondoelmatige en onbeholpene van
zijn directie. Bij een geroutineerd en
semble als het Concertgebouworkest
kan men daar wel tegen. Ernstiger en
zelfs fataal is zijn „atomaire" inter
pretatie, met andere woorden, zijn
streven om elk motiefje, ieder accent
er als het ware in te hameren.
Zo goed als een bouwwerk meer is
dan de som van het aantal stenen, is
muziek meer dan de opeenvolging
van motieven. Bij Harnoncourt is er
een pijnlijke aandacht voor de de
tails, maar ontbreekt het zicht op de
grote lijn.
En dan wordt zelfs een Mozart-con-
cert eentonig en vervelend. Ook bij
Mozart moet men „achter de noten
kijken", zoals Gustav Mahler het uit
drukte. Werner Herbers gaf een
prachtige vertolking van de solopar
tij in het hoboconcert.
Jac. Kort
Als belooft is dat niet meer te de
keert hij terug naar zijn hol om watPud
spinnen, noten en andere bosgerech^S is
ten te nuttigen. Beha
Elke droom krijgt een soortgelijk
leerzame draai zonder moraliserend
of frikkerig te worden. Dat voorkoj
men de makers door de kinderen zo
danig in het spel te betrekken dat z
niet worden toegesproken maar sa
men met Wieke de werkelijkheid onj
derzoeken.
De tweede droom van Wieke speelt ij
op de verrukking van auto's en snej
heid. Ze wil hard rijden in een rac<
autobus en dat biedt voldoende aanj
knopingspunten met het verkei
Wieke laat Klaas Vaak zien dat s
best alleen kan oversteken. Met d(
kinderen een aantal van hen op hei
toneel zingt ze een simpel lied ovei
het naar links en naar rechts kijker
dat ondersteund met gebaren sp
en doeltreffend wordt uitgevoerd.
Ook mogen een aantal kinderen
het publiek met Wieke mee in
autobus. Ze vormen slierten door eljstrijd
kaar om het middel vast te pakken eint we
slingeren over het toneel totdat dfe veili
bus moet remmen en de eigenwijz*
Wieke die niet achterin wilde zittei
tegen de grond klapt. Met een gat
het hoofd moet ze naar de dokter.
De makers hebben zich terecht bé Groi
perkt tot de elementaire zaken vaidat n:
onderwerpen waar kleine kinderei ook
mee in aanraking komen. Met grotyke rr
souplesse en betrokkenheid weten z^g de
de kinderen aan zich te binden doo
de ervaringen van hun publiek direc&fgelo
in de voorstelling te peilen. tand i
1 van
Ook al komen niet alle kinderen aati, de
de beurt het activeert ze in iedeiamei:
geval na te denken over natuur, relajr Soa
tiveert het doktersbezoek en geeft dértigd
raadgevingen van ouders over ver itroe
keersgedrag misschien meer betejegdh
kenis. ird",
i con
Een voor kinderen meeslepende voor >r Mo
stelling die ondanks onderbrekingei kracl
met liedjes, praatjes en meespelen di
aandacht voor de toneelhandeling gel van
vangen weet te houden. Een trefzeke tisch
en kundig geleide voorstelling die djggeki
prille theaterervaring van kindereïdstai
zeer gunstig zal beïnvloeden. chap
eveld
heid
en echte service
Sam v. Houtenstr. 199
A'dam. Geuzenveld
JiiJJM Bij het CBR
'lYï'il7' Tel. 135103-113016
SPECIAAL VOOR GROTE WAGENPARKEN
Zam
pesië
•illas
iry h
I het
pers
pio z
Brit;
,te kl
!en
it rr
ite 5'
mo's
Itisch
lt kc
gaat aan een promotiereis door Ame
rika brengen zij onverwachts een ei
gen programma. Maar geen nood,
Jack Delveno heeft al vervanging.
Milly and the Milano's, de band die
aan het slot van de voorstelling met
een nieuwe hit in alle hevigheid het
jeugdig bewustzijn moet vernauwen.
Frysk Festival
door Pieter Terpstra
Het Frysk festival dat gedurende driir Ja
weken tachtig Friese culturele even?
menten in 25 gemeenten zal brengei
is in De Harmonie te Leeuwarde(BO
gestart met een promenadeconcetj Wï
van het Frysk Orkest.
Tijdens dit concert traden zes cab? c
retiers en zangers op. Het combo vaF" 1
John Eskes verleende ook medewe<har
king. Rients Gratema en Leo Dijk
stra verzorgden conference en bracHank:
ten enkele cabaretliedjes, laatstgè lar
noemde samen met Leny Dijkstréaat
Hessel van der Wal en de zanger Ro«che
Slofstra hadden een paar uitstekend) nie
nummers. in
Tetman de Vries, die als de pionldlan
van het sinds 1945 oplevende Friesërha
cabaret kan worden beschouwljdde
bracht een reeks van zijn vroegenitior
liedjes maar bleek ook een uitst^kee.
kend nieuw liedje te hebben ge
schreven. ifbi
Het festival werd officieel geopenl
door gedeputeerde drs. J. Mulder, dUoel,
er op wees dat het rijk voor het Holen s
land Festival bijdraagt terwijl de drifelte
grote steden ook nog eens een miUks
joen op tafel leggen. Het Frysk FestJ wa|
val krijgt van het rijk waarschijnlij[eed
21.000 gulden. Me
kber
(oio: Bob van Dantxic
Het Holland festival wordt volgens d
gedeputeerde gehouden in cultuuri
leizen maar de evenementen van h(
Frysk festival vinden behalve
schouwburgen ook in dorpshuizen
dorpscafés plaats. Drs. Mulder
treurde het niet aanwezig zijn vi
iemand uit Den Haag.
Maar ook de Friese commissaris t
koningin en de burgemeester v
Leeuwarden lieten in verband rr
een receptie van de Leeuwarder vli<
basis verstek gaan.
ris<
oud
VOO
trac
fjet-i
faan
Afg
reek
Ijet-i