Een eigen Oresteia archaisch-ritueel spel Stap Stenen mist elke vernieuwing Personalia Pleidooi CNV voor regionale omroep Ortrun Wenkel vertolk Mahler-liederen gepas Vrouwencabaret mist genadeloze nekslag Theatergroep Kiss terug in Rotterdam Italiaanse prijzen voor vier films uit Nederlani Rogier van Otterloo wordt chef-dirigent van Metropole orkest Nieuwe boeken Dansstudio Pauline de Groot Fietsroutes niet via groene grens ZATERDAG 12 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten ROTTERDAM De Internationale theatergroep Kiss van Jean-Pterre Voos ls ln het Rotterdamse Piccolotheater terug met haar eigen „Oresteia", die zij ook ln 1975 heeft laten zien. Het is een verdere uitwerking van de voorstelling van toen met een vrijwel geheel nieuwe bezetting. Een ..eigen" Oresteia. omdat niet de trilogie van Aeschylos wordt ge speeld. maar van hem het eerste deel. ..Agamemnon". In het Grieks, van Sophokles ..Elektra", ln het Latijn, van Euripides ..Orestes", ln het Engels. Stijlverschillen Vijf Jaar geleden had, voor zover de herinnering er aan betrouwbaar is. de keuze van stukken van drie stijlver schillen ln de speelwijze tot gevolg. Wat toen heel logisch leek. omdat de drie Oriekse schrijvers verschillende Inzichten hadden in de menselijke samenleving en ln de regels die daar gelden, zoals tot uitdrukking ge bracht in wat de wil der goden ge noemd werd. Agamemnon wordt bij zijn terugkeer uit de Trojaanse oorlog gedood door zijn vrouw Clytemnestra. Bij Aeschy los rust daardoor op zijn en haar zoon Orestes de plicht haar te straffen door haar te doden, maar moet daar na de moedermoord weer uitgewist worden door zijn dood; slechts de goden kunnen hem daarvan vrijstel len. Bij Sophokles wordt de daad van Orestes geheel gerechtvaardigd door het leed dat Clytemnestra door de moord op hun vader hun kinderen bezorgd heeft, en dat leed wordt gete kend ln de figuur van Elektra. BIJ Euripides heeft Orestes de moord ge pleegd in een door menselijke wetten beheerste samenleving. Op grond van die wetten hoezeer ook met bijmo tieven gehanteerd worden hij en zijn zuster veroordeeld. Bovendien ls hij door zijn daad echt gek geworden, gedragen hij en zijn zuster zich als desperado's om aan het vonnis te ontkomen, en wordt de uiteindelijke tussenkomst van god Apollo eigen lijk een lachertje: Euripides gelooft daar niet meer ln. Er ls bij de drie schrijvers een ontwik keling in het denken over de manier waarop de menselijke samenleving geordend moet worden: de menselij ke rede gaat aan betekenis winnen. Een trilogie, opgebouwd uit stukken van die drie schrijvers, zou dat kun nen laten zien. Door het kiezen van dezelfde speelstijl voor alle drie de stukken wordt het uitzicht daarop moeilijker, al blijft er iets van over door het gebruiken van drie talen, al zal voor de meeste toeschouwers het Latijn even onverstaanbaar zijn als het Grieks en al is in het Engelse slotdeel de rede tot waanzin ge worden. Archaisch Alle drie de tragedies worden ge speeld als een archaïserend ritueel. De blue Je^ns, die de spelers vijf jaar geleden droegen, zijn vervangen door een soort gordeltjes en wat halsver sieringen. de blote lijven vuil ge maakt met stof en krijt, ook de ge zichten. met witte kringen rond de ogen: primitieve mensen met archaï sche masker-uitrusting. De visueel- beeldende mogelijkheden van bewe gingen en groepsopstellingen zijn vindingrijk veel verder uitgewerkt dan toen. aan de taalklanken als mo gelijkheden tot muzikale en dramati sche tekstbehandeling is grote aan dacht besteed. En er wordt met een grote overgave en toewijding prach tig gespeeld. Niettemin: wanneer je, zoals Je als journalist varcelf overkomt, het hele experimentele en aVant-gardlstisch theatergebeuren sinds halverwege de jaren zestig vooral in Mickery met de Amerikaanse en Engelse groepen gevolgd hebt, bekruipt Je wel het gevoel, dat Kiss nog altijd ln die periode bezig ls. Met nieuwe mensen, die daar nog helemaal ln op gaan. en daardoor waarschijnlijk interessant voor mensen die het toen niet hebben meegemaakt. Maar niet meer zo voor de doorgewlnterden. De groep, die om niet zo begrijpelijke redenen haar naam van „Klss" in „Slik" veranderd heeft, gaat met deze voorstelllhg een grote Internationale tournee maken: Duitsland, Grieken land (daar weer ln blue jeans), Ameri ka. Maar voorlopig nog in Nederland. UTRECHT Het Christelijk Nationaal Vakverbond zegt in een brief aan de Vaste Kamercommissie voor CRM dat de streekradlo een belangrijke rol kan spelen bij het geven van actuele Informatie en ruime voorlichting aan rechtstreeks betrokkenen. Uit een recent onderzoek in Amster dam en Eindhoven is gebleken dat vooral mensen met een laag oplei dingspeil ln die steden afstemmen op de streekradlo, Ooede voorlichting, informatie en communicatie zijn vol gens het CNV voor die groep dan ook inmlsbaar om mee te denken en te beslissen over zaken die van belang <ljn voor leefbaarheid en welzijn. In die zin kan zo'n regionale omroep dan 'Ander nieuws' over bijzondere bisschoppensynode Van onze radio- en tv-redactle HILVERSUM De NCRV-rubriek Ander Nieuws besteedt morgenavond (Ned 1. 21.50 uur) aandacht aan de bijzondere bisschoppen synode die maandag ln Rome begint De NCRV gaat ln op de problemen die er be staan binnen de Nederlandse rooms- kathoUeke kerk. Volgens de NCRV zullen er tijdens de synode ln Rome vierhonderd Journalisten aanwezig zijn. De omroep betwijfelt of de Jour nalisten wel voldoende informatie krijgen. Henk Verkerk confronteert kardinaal Willebrands met de uitspraak van bisschop Bluyssen van Den Bosch dat de belangrijkste problematiek tij dens de synode het wederzijdse wan trouwen tussen het Vatlcaan en de Nederlandse katholieke kerk zal zijn. Bluyssen vindt de mogelijkheden tot voorbereiding onvoldoende en de Irri tatie bij zijn mensen begrijpelijk. Klaas Beuker, woordvoerder van de actie „Trouw aan de paus" verwacht dat er harde maatregelen voor Neder land genomen zullen worden De kerkhistoricus prof O. Quispel meent dat tijdens de synode de sa menwerking tussen de r k. kerk en de protestantse kerken ernstig ln gevaar komt. Speciaal vandaag ook een belangrijke rol spelen ln de decentralisatie van het welzijnsbe leid en daardoor bijdragen aan meer medezeggenschap van burgers. Het CNV acht het van groot belang dat de streekradlo zoveel mogelijk onafhan kelijk ls. Die onafhankelijkheid kan volgens het CNV echter ln gevaar komen, waanneer een groot aantal provincie- en gemeentebesturen voor een be langrijk deel van de financiering moeten zorgen. Het CNV geeft de voorkeur aan financiering via de vas te kijk- en luistergelden. De Vaste Kamercommissie heeft gis teren ook een brief gekregen van de redactieleden van Omroep Brabant, Deze vinden dat er ln Brabant vier kleine regionale omroepen moeten komen. Een regionale omroep voor het hele gebied wordt door hen afge wezen. In de brief wordt gesteld dat Omroep Brabant veruit de best beluisterde regionale omroep van Nederland is. Volgens de redactieleden ls dat te danken aan de programmaformule, die vooral is gericht op kleinschalig heid. „Die formule kan alleen uitge voerd worden in een werkgebied van betrekkelijk geringe omvang. Uit breiding van dit gebied leidt onver mijdelijk tot verlies of verschraling van de huidige programmaformule", aldus de brief. Bij de instelling van één omroep voor heel Brabant zou naar de mening van de redactie de aandacht voor het klei ne. het dagelijkse gebeuren vlakbij huis, verwaarloosd worden. „Een der gelijke grote omroep die kan ont staan als gevolg van de beleidsvoor nemens van minister Gardeniers is volgens ons dan ook zinloos en weg gegooid geld". Tot slot wijst de redactie erop dat de regionale omroep een onderdeel ls van het totale omroepbestel. „De kos ten zullen dan ook moeten worden betaald uit de pot luister- en kijkgel den", aldus de brief. Speciaal morgen ZI la crème laat de zange res Corry Konings uitgebreid aan het woord. Zij kreeg zo'n tien Jaar geleden bekendheid door haar hits met de groep De Rekels. Corry Konings was In de Jaren zeventig de best ver kochte platen-artieste. Hilversum I 09.30 uur „Waar het eigenlijk om ginf" Is een psychologisch hoorspel van de Engelse schrijver Michael Kittermas- ter en bewerkt door Rob Ge- raerds. Het verhaal gaat over twee al wat oudere volwasse nen die het in hun leven niet gemakkelijk hebben gehad. Ze ontmoeten elkaar in een mu seum en krijgen al snel een intiem contact. De regie is in handen van Harry Bronk, de rollen worden gespeeld door Kees Brusse en Barbara Hoffman. Hilversum 2 19.30 uur Achter het nieuws besteedt aandacht aan de chip, die gro te verandering in ons leven teweeg brengt. Over dit onder werp wordt gesproken met dr Ir Bosma van Philips, het D'66 Kamerlid Jan Terlouw en FNV-voorzitter Wim Kok. Ned. 2 22.00 uur Cinevlsie bespreekt de speelfilms die de komende week in Nederland in premiè re gaan. Verder gesprekken met acteurs regisseurs en pro ducers van de meest opvallen de films van het moment. Ned. 2 18.55 uur America 2 Night. Humoris tisch praatprogramma waarin feiten en fictie niet meer te scheiden zijn. Een nieuw pro gramma uit de Verenigde Sta ten met als gastheer Martin Mull en Fred Williams als zijn al-te-ijverige assistent. Dit programma wordt onderbro ken door onder meer Hollands Spoor waarin Nederlandse po litici stevig aan de tand wor den gevoeld. De voortzetting van America 2 Night is om 22.40 uur. Ned. 2 20.40 uur. Maar deze moet leren (Am bu okumasi lazim). Een Turkse vrouw ondervraagt Turkse vaders in Nederland over hun vrouwen en dochters. Ned. 2 21.50 uur. Met het oog op morgen be steedt aandacht aan de actua liteiten op radio, tv en geeft een overzicht van de dag bladen. Hilversum I 23.02 uur. |Met holoj erust iesch DEN HAAG (ANP) Vier Nederlai auw< se films zijn onderscheiden met r Italiaanse kwaliteitsprijs voor 19 Het zijn „Anne" van Jan Wieg „Gouden Jaren" van Hans Verhag< en v ..Ei om zeep" en David", beide v ringc Paul Driessen. Voor elk van de w ,e, ken is een bedrag van 5.5 miljoen 1 (13.500 gulden) beschikbaar. De fih zullen voorts ln 500 bioscopen in lip lië worden gedraald. ingen >at is in is eftig d ebrui in tv Eén onderdeel uit „Stap stenen", van Dansstudio Pauline de Groot. toto: Bob van Dantzig Casino's drs. P. Boender ls per 1 Janu ari 1980 benoemd tot voorzitter van de nationale stichting tot exploitatie van casinospelen ln Nederland. Boen der is oud-lid van de directieraad van de Nederlandse Spoorwegen en volgt ln zijn nieuwe functie mr. A. Th. E. Kasteln op. De Nederlandse casino's hebben in 1978 bijna 700.000 bezoe kers getrokken die goed waren voor een bruto spelresultaat van ruim 52 miljoen gulden. Ambassadeur Jhr. mr. E. O. van Suchtelen (61) wordt de nieuwe am bassadeur van ons land ln Argentinië. Van Suchtelen is nu nog ambassa deur ln Algerije. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Rogier van Otterloo wordt met Ingang van 1 september chef-dirigent van het Metropole or kest. De NOS heeft hem voor drie jaar gecontracteerd. Van Otterloo volgt Dolf van der Linden op. die dit jaar met pensioen gaat. De thans 38- jartge Rogier van Otterloo heeft sinds 1968 nauwe contacten met het Metro pole Orkest. In dat Jaar begon hij met het maken van arrangementen ten behoeve van het repertoire van dit orkest. Dolf van der Linden, die tevens veer tig Jaar bij de omroep ls. viert zijn jubileum met een toernee van „zijn" orkest, waarbij concerten zullen wor den gegeven ln Enschede. Utrecht. Zwolle, Antwerpen, Eindhoven. Den Haag en Rotterdam in de periode 30 mei Vm 8 Juni. Benoeming Binnenkort ls de be noeming te verwachten van T. W. A. van Capelleveen (40) tot voorzitter van de stuurgroep Innovatie basison derwijs (SIB). Deze stuurgroep moet straks minister Pais (onderwijs) gaan adviseren over de invoering van de toekomstige basisschool (integratie kleuter- en lager onderwijs). Daarbij zal de stuurgroep nauw contact gaan onderhouden met de scholen. De voorzittersfunctie die Van Capelle veen gaat bekleden, is een full-time baan. Van Capelleveen werkt nu als bezol digd bestuurder bij de algemene bond van onderwijzend pesoneel (ABOP). Na zijn onderwijzersoplei ding studeerde hij onderwijskunde en pedagogiek. Zijn benoeming moet nog worden bekrachtigd door een ko ninklijk besluit. „Er gaan 30.000 splnnewebben ln een pond", Jn Chili is een stad waar het nog nooit heeft geregend". Deze en nog veel meer opmerkelijke dingen staan in het boek Zonderlinge zaken, van D. Louis. Uitg. De Kern, Bussum. 191 blz. ƒ22.50. Biesbosch-vogels, tekst van T. Le- bret met illustraties van J. v.d- Kam, T. Lebret e.a. Uitg. Kosmos, Amster dam. 122 blz. - 38.50. In de serie Spectrum-klassieker van uitgeverij Spectrum te Utrecht zijn nu verschenen: Gullivers reizen, door J. Swift (geb. 269 blz - 33.75. intekenprijs: 30.75; pocket van 272 blz - 13); Moby Dick van H. Melville (geb. 579 blz - 44, intekenprijs: ƒ39.50; pocket 524 blz - ƒ17.90); Schach von Wuthenow, door T. Fon- tiane <132 blz - ƒ24.60 geb.< inteken prijs: ƒ21.50; pocket 136 blz - ƒ7.90) en De pickwickclub van C. Dickens (geb. 813 blz - 49.50, intekenprijs: 45; pocket 816 blz - 19.50). Hoe stille is 't. Ter gelegenheid van het 150e geboortejaar van Guido Ge- zelle brengt uitgeverij Gottmer te Haarlem een bloemlezing uit van vooral natuurgedichten van Gezelle. Het boek van 44 pagina's ls samenge steld door C. Wiegman en voorzien van vele gekleurde tekeningen van bloemen. De prijs is 27.50. Het belasting ABC, tiende uitgave van Elsevier te Amsterdam. 160 blz - 8.90. Liefdevolle belegering, roman van H. Böll, met als onderwerp de maat schappij van de jaren zeventig. Uitg. Elsevier, Amsterdam. 288 blz - 26.50. Franz Kafka zijn tijd en zijn werk, 2e druk door J. Molitor (137 blz - 19.90) en Slauerhoff door C. van Wessem (141 blz - ƒ24.50) zijn uitgaven van BZZTöH, Den Haag. Het boek over Slauerhoff is eerder in 1940 uitge komen. AO-boekje nr 1797: Defensie en Kernwapens geschreven door P. Hintsen. Uitg. Stichting IVIO, Lely stad. 20 blz - 1.90. „Anne" is een 24 minuten durei documentaire over Anne Fra „Gouden jaren" duurt 33 minuten gaat over het Kröller-Müller seum. Beide films zijn door de tele sie uitgezonden. De werken van Pa Driessen zijn animatiefilms van bij'»31 drie en van zeven minuten. Het ene af1 d' een vrije produktie. Het andere is e eel kunstzinnige film die door het min n(jer terie van CRM is gesubsidieerd. dissel jk d: ct ga aken daar ;an n waar len zi n in let i? chter echte ng v en in penb door Ineke Sluiter oege AMSTERDAM Drie dansers, Pauline de Groot, Karin Kaldewaay en Gonne Kooy en tw< muzikanten Matthieu Keyser en Hans Mekel hebben met steun van CRM een choreografen gemaakt, die onder de titel „Stap Stenen" donderdag in het Shaffy Theater in première gin) Het is een uiterst kort programma van nauwelijks een uur geworden, dat bestaat uit aantal in elkaar overgaande dansen met niet altijd begrijpelijk gemaakte titels. Extra radio- en tv-uitzendingen WK-schaatsen HILVERSUM De NOS zal via radio en televisie vandaag en morgen extra aandacht besteden aan het wereld kampioenschap schaatsen voor da mes, dat dan in de Noorse stad Ha- mar wordt gehouden. Op beide dagen zullen Heinze Bakker voor de radio en Mart Smeets via de televisie direc te reportages en nabeschouwingen verzorgen. Vandaag vallen de reportages via de radio direct na het nieuws van 1, 2 en 3 uur en in de sportrubriek van de NCRV. De televisie komt dan meteen extra uitzending via Nederland 1 van 17.45 tot 18.30 uur, waarna in Studio Sport later op de avond (Nederland 2 - 23 45 uur), een nabeschouwing volgt. Morgen vallen de radioreportages in het programma van de AVRO tussen 1 en 2 uur en daarna tijdens „Langs de lijn" De televisie heeft vandaag een extra uitzending via Nederland 1 van 15.30 tot 16.00 uur. De nabe schouwing komt dan in Studio Sport. Pauline de Groot drukt een duidelijk stempel op deze voorstelling die tot en met 19 Januari in het Shaffy te zien is. Na een intensieve studie- en dans ervaring in Amerika ls zij al jaren in Nederland n de spits van de moderne dansers werkzaam met vaak baan brekend werk. Ze heeft een fascine rende toneel-aanwezigheid, een heel eigen bewegingsidioom, dynamisch rijk geschakeerd, met driftige ritmes in de voeten, sterke impulsen in de torso, die uitvloeien in zwaaiende armbewegingen. In de programma toelichting staat, dat „de rode draad in haar werk is, de beweging te bevrij den van weerstanden, te pogen door clichés heen te komen naar wat we zenlijk is voor de danser". Naar mijn mening is zij daar al lang in geslaagd en dreigt ze in haar eigen clichés te vervallen: ik zie weinig nieuws gebeuren. Dat druist in tegen de opvatting, dat de moderne danser bij moet dragen aan de ontwikkeling van zijn kunst door onderzoek en experiment. Opvallend is namelijk, dat ondanks andere titels en teksten (zij spreekt die zelf) haar dansen erg op elkaar lijken. Ais je met een nieuw idee, een nieuwe gedachte creatief bezig bent, moet haast onvermijdelijk de bewegings taal per dans gaan verschillen ln ka rakter. Natuurlijk heeft iedere danser een persoonlijke benadering van de beweging, die ook de „eigen" vorm doet ontstaan, maar het gevaar van de clichés is steeds 'aanwezig en vraagt een critische instelling ten op zichte van het bereikte resultaat, en dwingt tot het zoeken naar nieuwe vormen. Overtollige kilo's Over de beide andere dansers kar) ik kort zijn: geen van beiden heeft de artistieke potentie, noch de lichame lijke capaciteiten, die een plaats in het theater rechtvaardigt. Het li chaam van een danser is zijn instru ment, de toeschouwer moet de bewe ging mee kunnen lezen, voelen, zien. Dat eist van dat instrument een door- ENSCHEDE (ANP) De Duitse en Nederlandse douane zijn tegen het plan van Euregio voor fiets- en wan delroutes. waarvan aan grensposten niet wordt gecontroleerd. De weige ring houdt verband met hasjsmokkel naar Duitsland en het illegaal invoe ren van wapens in Nederland, zo meldt Euregio, het samenwerkings verband voor Twente, de Achterhoek en Westmunsterland. zichtigheid. die niet belemmerd mag worden door overtollige kilo's. Ik be doel dit niet in esthetische, maar zui ver vakmatige zin. Ook behoort de danser over voldoende vakmanschap te beschikken, die de overdracht opti maal kan maken. Karina Kaldewaay „danste vroeger ook en kweekt nu graag pompoenen" (programma). Het is. mij een raadsel waarom ze terug gekomen is en haar pompoenen in de steek liet. Gonne Kooy wilde haar motieven, die haar tot dansen aanzetten, duidelijk ma ken. Om bovengenoemde redenen is zij daar te enen male niet in geslaagd. Dezelfde overwegingen brengen mij op de door Josje Pollman ontworpen Kostuums. Een danskostuum moet de beweging zichtbaar laten, het kg aanvullen, toevoegen, maar mag t lichaam niet verstoppen, zoals nu fl beurde met de vormloze broeken J jakken die de dansers droegen. A leen Pauline de Groot is in staat daf „doorheen" te dansen, maar ook t| haar miste ik node de vaak opwiT dende bewegingsaanzetten in r torso. Over beide muzikanten kan ik hef positief zijn: Matthieu Keyser is e& heel gevoelige, begaafde dansbegelel der, die ondersteunend en inspin?- rend werkt, de geladenheid van 1 line's beweging hoorbaar maakt ei voor de juiste aanvulling zorgt, daai in heel verdienstelijk bijgestaan dof een speels improviserende Hat Mekel. Spelpeil Rotterdams Philharmonisch Orkest stij door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Het met orkest begeleide lied is een kun!tdeI! vorm die Hector Berlioz reeds toepaste in zijn liederen-cycl jj™ „Nuits d'été". Gustav Mahler is in zijn voetspoor doorgegai t iel Hij componeerde een veertigtal liederen, o.a. de cyclussi en s „Lieder eines fahrenden Gesellen, „Des Knaben WunderhorJ Vi en de „Kindertotenlieder." De laatste vormen een cyclus van vijf liederen naar gedichten van Frie- drich Rückert. Buiten dit vijftal heeft Mahler nog meer liederen op teksten vah Rückert geschreven. Tijdens het door Jean Fournet gediri geerde donderdagavond concert van het Rotterdams Philharmonisch Or kest werden hiervan uitgevoerd „Um Mitternacht", „Ich atmet'einen Lin den Duft" en „Ich bin der Welt ab- handen gekommen". Soliste was de mezzo-sopraan Ortrun Wenkel, die de door ziekte verhinderde Janet Baker verving. Veel melodische gegevens uit Mah- lers liederen vindt men later in zijn symfonieën terug. Zo bij voorbeeld ook het thans gezongen „Ich bin der Welt afhanden gekommen", dat in meedere van Mahlers symfonieën (de no.'s 5, 6, en 9) in de langzame delen opduikt. Eigenlijk is bij Mahler spra ke van een geciseleerde kamerorkest begeleiding. In ieder lied toont de componist, zij het op verschillende wijze, zijn meesterlijke instrumenta- Gelukkige keus door Dirkje Houtman UTRECHT „Doe niet mee aan de welvaart, koester je eigen norm." Dat ls de moraal van het nieuwste programma van het vrouwencabaret Na- tascha Emanuels dat onder de naam „Medianeurose" donderdag in de Utrechtse schouwburg in première ging. Zoals de titel al aangeeft staan de media in dit programma centraal. En met name de reclame ais conservator van het traditionele vrouwbeeld Ook al wordt in dit programma de man niet expliciet weggehoond, zijn ster ke greep op de commercie maakt een naar hem gerichte wijsvinger niet» denkbeeldig. HIJ ls toch de bedenker van menige reclamespot die inspeelt op verlan gens en onvrede van de vrouw. Hij is het brein achter maandverband met discokruisje en de teakhouten keu ken die het leven zoveel meer fleur geeft Het geïdealiseerde beeld van liefde en huwelijk in de reclame mis leidt nog steeds menige vrouw ln de huwbare leeftijd. Het vrouwencaba ret heeft in zijn programma dan ook de link gelegd tussen reclame en het door velen als hoeksteen van onze samenleving gepropageerde gezin. Twee begrippen die elkaar welgeval lig zijn en door de macht van de sterkste ln gepast evenwicht worden gehouden. Ook het eigentijdse sausje van geweld en mechanisatie ont breekt niet in „Medianeuroze" Het programma is zo gemaakt dat elke vrouw zich er zonder meer in kan herkennen: de koopzieke vrouw, de eenzame geïsoleerde vrouw in haar droomflat, de vrouwen in Iran, de Argentijnse moeders van de Piaza de May (Sterk nummer van Marry van Zanten) de vrouwen van vijftig die niet meer meetellen en de lesbiennes. Naast de liedjes en sketches waarmee het programma is opgebouwd wor den reclamespots op gepaste wijze letterlijk verwoord waarmee dit feno meen zichzelf zonder enige toevoe ging doorprikt. Een aardige vondst, die niet nieuw is, evenmin als de overige middelen die het vrouwenca baret gebruikt. Met de overbekende schalkse knipoog wordt getracht de sluier van het traditionele vrouw beeld af te trekken. En dat blijkt, wat mij betreft, niet te werken. Want de aangesneden onderwerpen zijn be kend. de manier waarop ze aangesne den worde* moet het effect sorteren. In Medianeuioze gebeurt dat te aar dig. te fatsoenlijk. Het mist de gena deloze nekslag waarmee een aan klacht je pijnlijk treft. De manier om alle geprogrammeerde onzin die ou ders hun kinderen en mannen hun vrouwen opleggen door overdrijving belachelijk te maken wordt als je het vaak gebruikt een maniertje waar geen enkele woede over aangedaan onrecht aan te pas komt. Je kunt je afvragen of de vrouwen op het toneel wel echt woedend zijn. Misschien is Els Korver als ideologische begeleid ster van de groep wel te kort ge schoten. Een andere valkuil voor dit program ma werd gegraven door de muziek. De veelal zwoele en zwijmelende klanken waarop de vrouwen soms geluk zalig meedijnden, zou uitste kend in de reclame's passen die de vrouwen juist aan de kaak wilden stellen. Muziek als romantische ver sluiering voor gebrek aan kwaliteit en dat kan het vrouwencabaret toch nooit bedoeld hebben. m d irdei tiekunst. Wat weet Mahler in dit o Ijd i zicht niet te bereiken met een ee h voudige aanwending van fluit, ho er n of klarinet. Sfeerscheppend vera et te gen is inherent aan al zijn liedbegel s, dingen. lar f !t dc lidig Soi De organisatoren van de concert jje van het R. Ph.O. hebben een geluk n nj ge keus gedaan bij het zoeken nj )0t een geschikte plaatsvervangster v [j Janet Baker. Ortrun Wenkel is e g geroutineerde opera-zangeres, opera-carrière in korte tijd een gre vlucht heeft genomen. Maar ook ha concertpraktijk heeft deze zanger veel successen bezorgd. Haar vocal tlsche kwaliteiten onderscheiden zi door een steeds warm klinkend ei tabile en een prachtige technis( beheersing, die haar nergens verle tot buitensporige gevoelsontlai' gen. Evenwel is het gevoels- en pressieve element wel degelijk haar zang aanwezig. Een zangeres wij gaarne nog eens in een solo-reci zouden willen horen. Jean Fournet, die van 1968-1973 functie van artistiek leider en d gent van het R. Ph. O. vervulde, h< met name door zijn uitvoeringen v de Franse muziek en de vertolkinf van de Weense Klassieken (Haydn Mozart), tot een belangrijke verbe ring van het spelpeil van het R. Ph. bijgedragen. Mozarts ouverture Giovanni en de symfonie no 39 ln] droegen deze avond hiervan een miskenbaar stempel. Vooral de voering van de Es-dur symfonie orkestspel van hoog en voornaai veau te horen. Het concert van deze avond geopend met een uit 1963 daterei compositie van onze landgenoot I bert Heppener, Eglogues (Herdr zangen). Goed geïnstrumenteerde! in het gehoor liggende muziek, I opdracht van het Nederlands Stuc* ten Orkest geschreven, die na del voeringen in Nederland en EngeiJ hiermede een zinvolle reprise l de. De in de zaal aanwezige coitj nist mocht na afloop van de uibl ring een hartelijk gestemd applauf ontvangst nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4