Samenhangend muziekbeleid door subsidievoorwaarden m I Uitgeversbond viert eeuwfeest met lange boekenweek TROS-zakenjongens brengen Pastorale '43 op televisie KRO en AVRO ruziën over interview sjah eadifiii «Éffe? 'nguiir Federatie-rapport symfonie orkesten: Filmindustrie gecharmeerd door lonkende omroep Oud-directeur BBC overleden Radioflitsen hockey-interland m "ffaleriejfovier galerie coninclfc schilderijen 19e en 20e eeuw VRIJDAG 11 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET 1IJDAC Van onze muziekredactie AMSTERDAM Gistermiddag is in het Amsterdamse Concertgebouw aan minister Garde niers van CRM het eerste exemplaar aangeboden van het rapport Symfonie-orkesten in Nederland. Het is in opdracht van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen geschreven door Hans Onno van den Berg (van het onderzoeksbureau Cenario) en Sytse Smit (van de Federatie). Het Is de zoveelste bijdrage tot een oplossing van de nodig geachte wijzi gingen in het muziekbestel in Neder land De minister reageerde op de aanbieding van het rapport met de woorden dat zij zeker met de daarin gedane suggesties mee zou betrekken in haar poging de nota Orkestenbe- stel gestalte te geven. In de eerste helft van februari zal de minister met de vele betrokken nog eens uitvoerig overleg over de her structurering van het orkestenbestel plegen. Daarbij zal deze nota zeker een belangrijk discussiestuk zijn. Op de korte samenvatting van de inhoud die de samenstellers tijdens deze bij eenkomst gaven, werd door vele bij het onderwerp betrokken aanwezigen al fel gereageerd Vooral van omroep- zijde was er kritiek op de manier waarop gegevens waren verzameld betreffende de omroepmusici. De Kunstenaars Organisatie NW reikte een pamflet uit waarin het rap port werd afgekraakt o.a. omdat het tot stand gekomen zou zijn zonder medewerking van enige representa tieve vakorganisaties van musici. Volgens de Kunstenaars Organisatie kan het rapport slechts één functie hebben, nl. het aandragen van argu menten waarmee het ministerie van CRM zijn handelingen kan rechtvaar digen en zijn gebrek aan beleid kan verdoezelen. Subsidies Het rapport bestaat voor de helft uit 25 interviews met orkestdirecties en andere direct betrokkenen bij het or kestenbestel. Uit die interviews blijkt hoe verdeeld de meningen zijn over de toch wel noodzakelijk geachte wij zigingen in de Nederlandse muzieksi- tuatie in het algemeen en voor het scheppen van een samenhang in het orkestenbestel in het bijzonder. Het scheppen van zo'n samenhang heeft de overheid tot nu toe op de lange baan geschoven hoewel volgens de rapporteurs de instrumenten daartoe aanwezig zijn in: het rechtstreeks of via de Indirecte subsidiekanalen stel len van artistieke voorwaarden, en het dragen van medebestuursverant woordelijkheid in de orkesten. Van deze beleidsinstrumenten heeft de overheid te weinig gebruik gemaakt bij het ontbreken van beleid. 8terke nadruk wordt ln het rapport gelegd op het stellen van subsidie voorwaarden „als instrument ter ver krijging van een samenhangend mu ziekbeleid in het bijzonder ten aanzien van de contractvorm tussen musicus en orkest en de organisatie van het orkest" Een door de overheid gefinancierde en georganiseerde voorziening is van aanzienlijk hoger democratisch gehalte dan een aan de vrije markt overgelaten produktle. Vanuit deze gedachte zijn de diverse onderdelen die in het rapport ter sprake komen uitgewerkt. In het symfonische muziekaanbod ls binnen het orkestbestel nauwelijks sprake van toegenomen diversiteit. Ieder orkest is autonoom in zijn pro grammabeleid. wat tot grote gelijk vormigheid ln programma-aanbod heeft geleld. Het scheppen van de nodige diversiteit moet volgens het rapport geschieden via mede-bestuur door de overheid en het verleggen van de subsidiestroom naar de afne mers en de samenwerkingsver banden. Muziekraad Een uitgewerkt voorbeeld daarvan geven de samenstellers ln de voorge stelde Muziekraad voor Noord-Hol land Zo'n Muziekraad (die ook voor Zuid-Holland toegepast zou kunnen worden) zou ln Noord-Holland het beheer krijgen over het Concertge bouworkest. het Amsterdams Phll- harmonisch Orkest, het Noordhol lands Philharmonlsch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Er moet een bestuur zijn van 11 personen waarin behalve de orkesten ook de Nederlandse Operastichting. Het Na tionale Baliet en de drie subsidiénten (gemeente, provincie en rijk) zitten De salarissen (voor 100** voor het rijk) worden direct door het rijk aan Speciaal vandaag Meer over minder gaat over exhibitionisme. Anneke Vis ser. hoofd van de jeugd- en ledenpolitie in Utrecht xegt in dit programma onder meer dat tegen een exhibitionist ie mand die volgens het Wetboek van Strafrecht openbare schennis van de eerbaarheid pleegt nauwelijks meer pro ces-verbaal wordt opgemaakt. De overtreder wordt wel meegenomen naar het politie bureau. maar dan wordt er met hem gepraat en eventueel een hulpverlener ingescha keld. Hilversum 2 13.11 uur Ned. 2 22.30 uur Hoe aiek is Amerika. Docu mentaire over de gesondheids- sorg in de Verenigde Staten. Voor dit programma zijn op aamen gemaakt in een der grootste ..public hospitals" van Amerika. De meeste pa- tienten verblijven er als ge volg van druggebruik en mes- of schotwonden. Ned. I 22.50 uur de muzikanten betaalt als overeen stemming over het speelplan bestaat. Het bestuur van de Muziekraad ge- noemt nog een uitvoerend bureau. Dan volgt in een rapport een werk procedure van deze raad die een ge vaarlijke hoeveelheid mogelijkheden tot beleidsconflicten en bureaucrati sering lijkt in te houden. Bij de provinciale orkesten dient het aantal uitvoeringen in kleine plaat sen voor een (te) klein publiek te worden verminderd en het aanbod in de standplaats en grote gemeenten worden uitgebreid. Samenwerking met amateurgezelschappen, muziek scholen en conservatoria wordt aan bevolen. Voorts vallen de provinciale orkesten ook onder de verplichting één opdracht per jaar aan een Neder lands componist te verstrekken. Opera en ballet Al sinds 15 jaar heeft de Nederlandse Opera geen eigen orkest. Diverse Ne derlandse orkesten vervullen de func tie van opera-orkest, waarin de radio orkesten een groot aandeel hebben Dat belangrijke aandeel wordt in het rapport toebedacht aan het Amster dams Philharmonlsch Orkest, dat ook bij de balletgezelschappen veel meer zou moeten meewerken; een uit breiding tot 175 man achtte het rap port om die reden wel gewenst. Ook de andere Nederlandse symfonie-or kesten en het Nederlands Kameror kest moeten intensief bij de opera worden gebruikt. Maar het rapport vindt het onlogisch dat deze diensten nog langer extra jehonoreerd zouden worden. Een belangrijk deel van de twee en een half miljoen die daarvoor staan zou beschikbaar komen voor o.a. het Fonds voor de Kamermuziek. Ingrepen Voor het ballet denken de rappor teurs vier of vijf orkesten per gezel schap (Nationaal Ballet en Neder lands Danstheater) in te schakelen. In de afdeling interviews geeft echter de leiding van het Nationale Ballet duidelijk te kennen dat het werken met verschillende orkesten een on mogelijke zaak is. Misschien dat daarom in het rapport het aandeel van het Amsterdams Philharmonisch alleen al op 50 procent is gesteld, wat ongeveer betekent dat er zo'n vijftig voorstellingen per seizoen (plus repe- pties) moeten worden begeleid. Overigens moet het door de regering ten behoeve van het ballet ln het leven geroepen Nederlands Balletor- Van een onzer verslaggevers De Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond, die dit jaar be staat, gaat het motto „bezig met boeken" het jubileum opluisteren met een groot aantal activiteiten. Naast de uitga ve van speciale herdenkingsboeken en een gezelschapsspel, is er een speciaal programma voor de jeugd, een muscial onder de ludieke titel „Broodje Boek", een poëzie-wedstrijd, een tentoontstelling, een symposium voor uitgevers en een open bare viering, waarbij de jarige bond 150.000 gulden aan boekenbonnen zal uitstrooien over zo'n tweehonderd Neder landse scholen die kampen met een leesachterstand. Tenslotte zal de traditonele boeken week dit Jaar veertien dagen duren. „Dat is voor het eerst in de geschiede nis dat een week meer dan zeven dag telt", zo werd gisteren gezegd op eer persconferentie waar de plannen wer den toegelicht. Mensen die van tijd tot tijd gedichten schrijven, zonder ooit de kans te heb ben officieel te worden .opgemerkt kunnen als „zondagsdichter" nu een kansje wagen. „Wie schrijft het mooi ste. ontroerendste, of leukste ge dicht?". zo luidt de breed op te vatten opdracht aan dichters in spe. Deze dichtwedstrijd organiseert de bond samen met de Collectieve propagan da van het Nederlandse boek. mede in het kader van de (verlengde) boe kenweek. De bedoeling is dat de ge dichten nooit eerder in boekvorm of in periodieken zijn gepubliceerd. Een aantal voorronden zullen worden uitgezonden door de regionale omroe pen. De kandidaten die daaruit gese lecteerd worden, komen in aanmer king voor een landelijke finale op 31 mei. die door de NOS-televisie op 1 Juni zal worden uitgezonden. De hoofdprijs wordt „De gouden lier 1980". Wat de jubileum-uitgaven betreft, is er naast het al genoemde lees/werk boek. Voor jongeren een bundel op stellen over de geschiedenis van de Uitgeversbond onder de titel „Jaren weten meer dan boeken" (Prijs 17,50). het al eerder in deze krant besproken boekwerk „Boeken in Ne derland". een uitgave van Grafisch Nederland 1979, en twee andere boe ken die in voorbereiding zijn. maar waarvan nog geen bijzonderheden ge geven kunnen worden, omdat het nog niet zeker is dat alles rondkomt. De voorzitter dr J. F Remark maakte nog enkele notities bij de economi- kest verdwijnen, want „Bij deze con stellatie vinden wij het moeilijk een functie aan het Nederlands Balletor kest toe te kennen", aldus het rap port. Een andere rigoureuze ingreep die het rapport voorstelt is de terug brenging van het aantal omroepmusi ci van ongeveer vierhonderd tot hon derdvijfenzeventig. Amateurkoren „Het is ongewenst om een muzikale situatie in stand te houden waarbij niet van het muzikale werk, van het repertoire wordt uitgegaan maar uit sluitend van de aktiviteiten van het verenigingsleven van een amateur- koor." constateert het rapport met betrekking tot de koorbegeleidingen. Ook wordt geconstateerd dat het ni veau van de dirigent bepalend is voor dat van het koor en dat alle koren steeds dezelfde werken (Messiah, Jahreszeiten, Schöpfung, Matthaeus Passion) willen uitvoeren. Het Fede ratierapport wil het aantal koorbege leidingen per orkest terugbrengen tot 10 per seizoen (Noordhollands Phil harmonisch en Frysk Orkest doen er nu elk ongeveer 30) waarbij de orkes ten inspraak moeten hebben bij de repertoirekeuze. Arbeidsvoorwaarden Veel aandacht wordt besteed aan de arbeidsvoorwaarden en -overeen komsten met orkestmusici. De hiër archische verhoudingen in de orkes ten (erfenis van de 19e eeuw), de bui tensporige honoraria voor gastdiri- genten en solisten, de te grote ver schillen tussen inkomens van blazers en strijkers (bij voorbeeld), de bijba nen van de musici, de afvloeiing van musici i.v.m. leeftijd en/of capaciteit, worden in 16 pagina's uitvoerig onder de loep genomen. De daarin naar voren gebrachte bezwaren zouden volgens de rapporteurs ondervangen kunnen worden door een algemene arbeidsovereenkomst en een orkest reglement waarin onder meer de mu sicus wordt aangesteld op algemene titel als violist, altist, hoboïst enzo voorts voor een daarvoor afgespro ken honorarium, maar wel met toe slag voor aanvoerderschap of solis tenplaats na en vastgelegde proce dure tot beoordeling van kwaliteit. Het aantal te maken diensten moet worden vastgelegd met minima en maxima en mogelijkheid tot uitbeta ling van extra diensten. Mogelijkheid tot het aangaan van zogenaamde deelcontracten waarbij één functie gedeeld wordt door twee musici wordt ook sterk bepleit. Een andere, meer flexibele contractvorm als de thans algemeen bestaande, kan al leen worden doorgevoerd als de or kesten tegelijkertijd gedemocrati seerd worden. Deze democratisering moet volgens deze nota via subsidie voorwaarden worden afgedwongen. Zoals ook in de nota Orkestenbestel werd voorgesteld, verdient het aanbe veling dat het rijk de salarissen voor alle musici voor zijn rekening neemt. Daarmee maakt het rijk zijn invloed groot genoeg om de gewenste veran deringen doorgevoerd te krijgen. Maar, zo stelt het rapport ook, aan de andere kant is het voor het scheppen van een samenhangend beleid niet per se nodig de wijze van financiering te veranderen. De samenstellers zijn uitgegaan van de artistieke wenselijkheden dat het publiek een zo verscheiden mogelijk aanbod moet krijgen van muziek van Sylvia Kristel als Miep Algera in Pastorale '43 sche positie van de uitgeverij, die niet een zo hoog mogelijke kwaliteit, dat zo riant is Puur economisch beke- een orkestenbestel in dienst moet ken. zo zei hij, leiden we aan overpro- staan van het repertoire dat gespeeld duktie van titels. Als alleen de harde moet worden, dat een musicus zijn wetten van economische effectiviteit beroep zo vrij en gedifferentieerd mo- zouden worden toegepast op het boek, dan zouden wij als eerste ver eiste onze diversiteit moeten vermin deren. gelijk moet kunnen uitoefenen en dat er een zo direct mogelijke samenhang tussen componisten en uitvoerings praktijk moet bestaan. Programma Het programma „Broodje Boek" valt uiteen in vier onderdelen Ten eerste een alleraardigst geïllustreerd lees- en werkboek voor Jongeren vanaf ne gen Jaar. geschreven door Mies Bou- huys en Paul Biegel. Het zal in de boekhandel voor 3,50 gulden verkrijg baar zijn. In de tweede plaats de musical, waar van de Jubileumvoorstelling op 2 fe bruari in de Stadsschouwburg van Utrecht wordt gegeven door .Amstel Toneel". De openbare viering van het jubi leum valt op donderdag 25 september '80 in de pas gerestaureerde Nieuwe Kerk te Amsterdam. Het is de bedoe ling dat leden van het Koninklijk Huis en van de regering aanwezig zullen zijn Het jubileumgeschenk (150.000 gulden aan boekenbonnen) gaat naar Nederlandse scholen. In het koor van de Nieuwe Kerk zal een selectie van onder meer oude kloos terboeken uit het vroegste bezit van de Universiteitsbibliotheek te zien zijn. Nieuwe muziek In de twee weken durende boeken week (openingsavond donderdag 17 april in het Concertgebouw te Am sterdam), zal het Nederlands Blazer sensemble twee nieuwe werken uit voeren. geschreven en gecomponeerd door Remco Campert en Mischa Men gelberg. en door Oerrit Komrij en Willem Breuker Deze werken zullen ook in andere plaatsen van ons land worden opgevoerd De Doelen. Rot terdam op 18 april, de Schouwburg te Arnhem op 19 april, d Oosterpoort te Groningen op 24 april. Muziekcen trum Vredenburg te Utrecht op 25 apnl en Schouwburg Eindhoven op 1 mei. door Jan van Galen AMSTERDAM Als je het mag geloven zitten je beste vrienden bij de VARA, maar de zakenlui zitten in ieder geval bij de TROS. Wist de omroep van „general-manager" Cees vorig jaar nog op gewiekste wijze de bioscoopwetten van het Produktiefonds te omzeilei de speelfilm „Soldaat van Oranje" op het scherm te brengen als de vierdelige serie Koningin en Vaderland", volgende week donderdag herhaalt de TROS een zelfde stunt de vorig jaar geproduceerde speelfilm „Pastorale '43" als tv-programma via de buis a kijker door te spelen. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De KRO en de AVRO liggen met elkaar in de clinch over de tv-rechten op het exclusieve interview dat de Britse journalist David Frost (onder meer bekend door zijn praatshows en zijn gesprekken voor tv met de Amerikaanse ex-president Richard Nixon) binnenkort met de ex-sjah van Iran zal hebben. De KRO meldde eerder deze week het interview 25 januari op het scherm te brengen, maar de AVRO zegt nu al veel eerder met de produk- tiemaatschappij van Frost tot een akkoord te zijn gekomen. De AVRO zegt verder de claim al geruime Ujd geleden bij de NOS te hebben inge diend. De KRO is echter van mening dat de AVRO de verkeerde weg heeft bewandeld Wil een omroep in Neder land de rechten kopen van een derge lijk programma dan zijn er twee NOS-bureaus waar dat kan geschie den Eén bureau gaat over actualitei ten. het ander behandelt documen taires De AVRO diende de claim in bij de afdeling documentaires, de KRO bij actualiteiten. Ad Langebent. eindredacteur van KRO's Brandpunt zei gisteren dat wanneer de ex-sjah een verhaal houdt voor de pers dat dat nieuws is en op die manier de claim automa tisch naar de KRO gaat. De affaire is gisteren besproken in de werkgroep actualiteiten De KRO kreeg de grootst mogelijke steun, want op de AVRO na vonden alle vertegenwoordigers van de overige omroepen dat de KRO recht heeft op de claim De werkgroep kan echter geen beslissing nemen Hoogst waar schijnlijk legt de AVRO de affaire nu voor aan een arbitragecommissie. LONDEN (AP) De uit Ierland af komstige Sir Charles Curran. oud- directeur-generaal van de British Broadcasting Company (BBC) van 1969 tot 1977 en oud-voorzitter van de ■European Broadcasting Union, is gis-, teren op 58-jarige leeftijd te Londen als gevolg van een hartaanval over- led^i. In 1978 was hij directeur geworden van de Visnews. een afdeling van de BBC. Zijn opvolger als directeur-ge neraal van de BBC werd, en is nog, Ian Trethowan. HILVERSUM - De NOS zendt van middag rechtstreeks flitsen uit van de slotfase van de hockey-interland Pakistan-Nederland. die in Karachi wordt gespeeld. De uitzending vindt plaats van 12.00 tot 12.30 uur op Hil versum I. In de avonduren besteedt het KRO-sportprogramma Goa) op nieuw aandacht aan deze wedstrijd door na te praten met spelers en trainer. „Pastorale '43" heet als vierdelige tv- serie nu „Nederland '43". Hoe flikt de TROS 'm dat nou? En waarom verto nen de andere omroepen doorgaans slechts speelfilms die in grootmoe derstij d misschien nog emoties te weeg brachten, maar nu het aankij ken niet waard meer zijn? Het antwoord is eenvoudig, de TROS maakt in de absolute beginfase met de regisseur en producent al afspra ken. Baay hoort al snel dat er film- plannen bestaan. Staat het vorige werk van het produktleteam hem aan, dan vraagt Baay het script op. De eerste vraag ls dan: ziet er voor ons een serie in of niet? Controversië le films als „Een Vrouw als Eva". „Twee Vrouwen" of „Doodzonde" om er maar een paar te noemen vallen direct al af. Het verhaal moet lekker liggen want, zo redeneert Baay. de TROS mag de kijkers niet lastig val len met moeilijke dingen. Maar oor log gaat er altijd wel in. Regels ontlopen Het volgende probleem is de regels te ontlopen die gelden voor speelfilms op de beeldbuis. Een film moet min stens 42 maanden oud zijn. Van de Bioscoopbond en het Produktie fonds, dat de meeste Nederlandse speelfilms voor zestig procent finan ciert, mag een omroep de rechten dan kopen. „Soldaat van Oranje" en nu „Pasto rale '43" zijn echter films die de TROS ruim binnen de door het Pro duktiefonds gestelde termijn uit zendt. De grote truc komt van Baay: je belooft de filmer dat je zijn pro- dukt (als de beste dagen in de bios zijn verstreken) als serie voor een aanzienlijk bedrag zult kopen. Dat komt de filmer goed uit, want hij heeft altijd een te klein budget. In ruil daarvoor schiet de regisseur ex tra materiaal waarvan hij weet dat de bioscoopbezoeker de beelden nooit onder ogen zal krijgen. Is het dan zover dat de omroep begint te trek ken, dan worden de extra scènes toe gevoegd, wordt de boel gemixed en wordt het eind van de film aan het begin gezet en het begin aan het eind. Tenslotte verander je de titel op origi nele wijze (Pastorale '43-Nederland '43). De filmversie heeft een lengte van 115 minuten, de vierdelige serie duurt bij elkaar 180 minuten. Geschrokken De Bioscoopbond en het Produktie fonds zijn nogal geschrokken van de zakenjongens van de TROS. Na de affaire „Soldaat van Oranje" is het Produktiefonds gaan sleutelen aan een clausule in de contracten met producenten waarin vastgelegd werd dat een omroep niet langer gebruik kan maken van de voordelen die het Produktiefonds de filmer biedt. Het is nu zo geregeld dat een omroep een speelfilm die niet ouder ls dan 42 maanden in welke vorm dan ook niet mag uitzenden. Er zijn slechts twee uitzonderingen: a) het Produktiefonds maakt uitzon deringen voor films die volledig zijn geflopt en toch niet meer in de bios coop komen (welke omroep koopt binnenkort Bert Haanstra's „Een pak slaag"?) b) de omroep is van meet af aan een volwaardig medefinancierder en laat in het contract met producent en produktiefonds een termijn vastleg gen waarin de uitzending op tv is geregeld. Toen de TROS tot een akkoord kwam met producent Frans Rasker en regisseur Wim Verstappen van „Pastorale" was de nieuwe regeling nog niet in werking getreden. Business werkt nu eenmaal sneller dan bureaucratie. Poot Het is natuurlijk aardig om te zien hoe de relatie film-tv gaat verlopen. Zeker is dat de Nederlandse filmin dustrie wel gecharmeerd is van het gelonk van de omroep. Het Produk tiefonds houdt echter een poot tussen •lijke ;ekor maat mee erdee buigin guld laat van in zi er n< Cees Baay de deur. De TROS weet nu al zeker dat zij in de toekomst rechtstreeks betrokken wil zijn bij de produkties van speelfilms. Maar het zij zakenjongens genoeg om de die (en dat zijn er nogal wat in land) er aan vastkleven zo veel lijk te beperken. Daarvoor mc plan getrokken worden en daai hard aan gewerkt. Stel dat de medefinancierder was gewee* oml bij voorbeeld de geflopte filra,r(j js Vriend" van Fons Rademakei[ zou het geleden leed direct dJ. ken in de verdere programui'nar zoals shows en kwissen en dat tuk w kijker weer niet pikken. Daarbi; de TROS een hele rits medew ben op de afdelingen drama en a.„i v ment en die willen ook graag af f. werk blijven. Het moet dus ul,na andere hoek komen. tel f L me Tenslotte is het 'leuk' om te|»ggeb men dat de regisseurs van daat" en „Pastorale" de tv-se beter vinden dan de originele! m°l film. Je moet het maar durven de pen aan je publiek. ADVERTENTIE Ge^cs pe Sfcie' 5/1-1/2 1980 Willem Kloppers Phil van de Klundert Ad Tlmmeri Fred van de Walle Prent v.d. maand Ella van Schalk opwtr wo« tftn vrij 12-1# u. do 1^-21 u. za 11-77 o zon 13<17 u on vol. afspt. SMkM 24 22*4 AB 070-3001M Grenen meubelen Hoogstr. 44 Wageningen 08370-15529 antiek t inbraak- en kostbaarheden- verzekering Studio Interfoto Jaffa 38, 3061 JJ Rotterdam telefoon 010-520923 Op zoek naar de besie belegging Voor hef beste advies kunnen se ,euze geïnteresseerder, terecht b'i Belt u gerust eens vooreen vn/bh/vende atsptaak/bezichiig ng Tel 070-941469 bgg 015 1*5903 Tti Jeftersonlaan 6? Ri/swi/k Schilden/en Klokken Antique gilts Zilver Kunst- en veilingzaaL^" makelaars-veilinghouders in roerende goederen regelmatig veilingen van kunst, antiek e deis voor onze clientele zoeken w>| obiec goed gehate verkoopcondities op aanvi voor ai uw taaaties inzake verzajier.noen aj cessie ejc fel. 0TD|Pn4271 Nassau Dlllëhöurgstraat 3 Derubaa9 t/m 3/2 olieverf schllderljenv. Arie van Selm tevens verkrijgbaar de Engelstalige dichtenbundel, geïllustreerd met 8 lek ningen en 1 zeefdruk gesigneerd door* kunstenaar op. tijden Do t/m Zon van 13-17 u en na afspraak 3811 WJ Amersfoort Coninckstraat 20 Telefoon 033-1MV •pul 235a, den haag. tel- 070 463242, ORNIS INTERNATIONAL GALERIJ JavMtraal 17 Dm Haaf T*L 070 - eCST7 en 030» 18 jan. tol 9 febr. ANDREW VAf NOUHUYS ACRYL SCHILDERIJEN EN GOUACHES Do t/m za 11-4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4