Spijkerboer als goede barthiaan Paters bezorgd over synode Joodse visie op Jezus 1 De stoel met de witte vlek aan de onderkant D Trouw DE KERKENCONFERENTIE: HOE VERDER? VANDAAG VOORBIJGANGERS THACIR ZATERDAG 5 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET ZA Be door A. J. Klei Hoewel Ik Indertijd alle acties, gericht tegen de aanleg van een metro in Amsterdam, met mijn handtekening gesteund heb. maak lk. nu hij er eenmaal is, ln ogenblikken van zwakte toch wel gebruik van de metro. Hij stopt vlak voor de ingang van ons krantegebouw en bij heftige regenval laat ik me per metro naar het Amstel-station rijden, waar dan tramlijn 12 gereed staat om me in de richting van mijn woning te voeren. Zo geviel het zeer onlangs, dat lk in een op het tijdstip van vertrek wachtende tram zat achter twee druk redenerende jonge mensen. Hij zag er uit zoals een linkse Intellectueel er uit behoort te zien, met warrige baard en wazig brilletje. Zij bestond van boven uiteen grote hoeveelheid roodbruin haar en van onderen uit hagelwitte leren laarzen. Ik vond haar zeer bijzonder en ik kreeg de indruk dat zijzelf van gelijke memng was. De jonge man, zo kon ik moeiteloos in de stilstaande en dus stille tram uit het gesprek opmaken, was een paar weken met een studiekamp meegeweest en derhalve niet op de hoogte van de Jongste ontwikkelingen ln Rhodesië. Zijn vriendin legde hem alles uit en beschreef precies, waar de troepen van het Patriottisch Pront gelegerd zouden worden. ZIJ somde uitheemse namen op met hetzelfde gemak als waarmee ik vroegere op de lagere school opdreunde: Ball, Lombok, Soembawa, Soemba, Flores, Timor. Deze wereldomspannende conversatie, waarin ln 't voorbijgaan gans zuidelijk Afrika krachtig werd aangepakt, deed mij opeens beseffen, hoe kleinschalig mijn tramiectuur was. Ik had namelijk ter overdenking bij me gestoken een mij toegestuurd knipsel uit de gereformeerde Groninger Kerkbode met het verslag van een kerkeraadsvergadering van de wijk Corpus den Hoorn. Daarin trof ik het volgende aan. „De diaconie heeft moeilijkheden bij het opzoeken van de stoel, waarin midden in de kerk de collectezak moet worden afgegeven. Deze stoel is voorzien van een witte vlek aan de onderkant. In deze wintertijd is dit vlak vaak bedekt door een overjas. Misschien is dit te verhelpen door daar wat op te letten." Men zal me terstond toegeven, dat dit Groningse getob over een stoel met een witte vlek aan de onderkant geheel verbleekt bij de Londense onderhandelingen over Rhodesië. Ik kan trouwens de functie van die stoel Ln dienst der barmhartigheid niet thuisbrengen. Misschien houden ze er ln Groningen speciale liturgische gebruiken op na, ik weet het niet. Ik hoef het ook niet te weten, want ik heb ontdekt, dat we het oog niet moeten richten op die stoel, maar op die overjas uit het kerkeraadsverslag. Ik had er in lijn 12 geen vrede mee: enerzijds die jonge mensen vóór me, in de weer met de noden van zuidelijk Afrika, aan de andere kant die Groninger gereformeerde diaconie, ln de war wegens een stoel met een witte vlek aan de onderkant. Toen ging ik iets doen, wat ik meermalen doe, en wel diep nadenken. En vóórdat ik de tram verliet, wist ik dat niet die stoel, maar de overjas er op ons wat te zeggen heeft. Ga maar na. Waarom liet er een overjas op een stoel in de kerk van de wijk Corpus den Hoorn te Groningen? Omdat de eigenaar van de jas hem niet in de garderobe opgehangen heeft. Waarom heeft hij hem niet in de garderobe opgehangen? Omdat er uit de garderobe gestolen wordt. En waarom wordt er uit de garderobe gestolen? Uit onvrede. Juist, en daarmee komen we waar we wezen willen. Overal heerst onvrede en deze zoekt op verschillende manieren een uitweg. In de wijk Corpus den Hoorn geschiedt dit door overjassen weg te nemen uit de garderobe van een kerkgebouw. De huidige onvrede, zo hebben deskundige sprekers mij verzekerd, vloeit hieruit voort dat •we het moeten doen met maatschappelijke structuren die niet deugen. Hier niet en in zuidelijk Afrika niet. Alsjeblieft!, zo zien we thans dat het op 't eerste gezicht misschien wat kneuterig citaat uit het kerkeraadsverslag een sterk heenwijzend karakter heeft. Het is niet kleinschalig, maar net zo grootschalig als het door mij in fijn 12 aangehoorde gesprek. De overjas, die de witte vlek aan de onderkant van de stoel bedekt, doet ons de noden der wereld ontdekken. Ik stel dit met enige nadruk vast, want ik heb het vermoeden dat de afzender van het Groninger kerkbodeknipsel dacht: daar zullen ze bij Trouw wel een grappig stukje over schrijven. Maar dan heeft die afzender geen rekening gehouden met de grote ernst, waarmee wij zulke dingen aanpakken. door prof. dr. H. M. Kultert Was Karl Barth rood? Een ogenschijnlijk onbelangrijke vraag, goed voor specialisten wier werk erin bestaat Ie mand in te tekenen ln het raam van zijn tijd. Niets ls Intussen minder waar: de vraag of Karl Barth rood was. ls een hete theologische strijdvraag geworden en het is niet moeilijk erachter te komen waarom dat zo is: Karl Barth ls een autoriteit en het ls mooi om autoriteiten aan je kant te hebben. Talloze, zo niet alle theologische vra- gen zijn op deze wijze hete vragen geworden: kun Je laten zien dat net geen Luther Paulus, Jezus en daar mee Ood willen, eigenlijk hetzelfde is als wat JIJ wilt? Achter de vraag zit dus een belang, het belang van Je gelijk, en de hitte van de strijd wordt bepaald door de mate waarin iemand Barth, Paulus. Jezus of wie ook aan zijn gelijk ondergeschikt maakt. Dit soort kwesties ik zei aL het wemelt ervan in de theologie kan alleen opgelost worden door een on derkoelde, dat wil zeggen: van het belang dat iemand bij een bepaald antwoord heeft, losgemaakte manier van onderzoek. Praktisch: we moeten eerst op eigen benen durven te staan en de autoriteit van Barth niet meer nodig hebben om ons rooie zegje te zeggen. Pas als die voorwaarde ver vuld ls durf Je te kijken wat Barth werkelijk gezegd heeft. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wifautsiraat 131 Amsterdam tel 020-913456 ■eiei 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Oedietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Posibus 940 3000 AX Roterdam lel 010-115568 (abonnementen en bezorging) lel 010-115588 (redecae) lei 115700 (uKsluitend voor advertenties) Weslbtóak 4 Rotlerdam REGIO OEN HAAG 'LElDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lot 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitstortend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGO NOORD OOST-NEDERLAND (uitstortend administratie! Postbus 3 8000 AA Zwolle iel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwoie Abonnementsprijzen: Per maand te 98 Par kwartaal SO M Par nelf jaar 101.90 Aa*e'ierneia"cvtn oo aanvraag (re adressen boven) Opgave tamiiebefchten 9-19 30 van maandag I'm vn,dag Op zondag van ie- 20 uu' leiel 020-913456 Opgave m.n.-advertenties lei 020-936868 ot schriften aan Mw-Adv a'deinq postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Aoresvrnz^mgen uifsiurtend schriflehpi aan orue Amsterdamse adressen Een aanzet tot het laatste ls te vinden in het onlangs verschenen proef schrift van dr. A. A. Spijkerboer, geti teld: De Nieuwe Kern en Karl Barth Kok, Kampen. Prijs 29.90). Het ls. een wat merkwaardig boek gewor den, moet lk zeggen: historische vra gen lopen door dogmatische heen en omgekeerd, met als gevolg dat de historische niet historisch genoeg worden uitgediept en de dogmatische niet boven de beschrijving van het standpunt van de auteur uitkomen. Wat de schrijver er wel mee bereikt heeft, een leesbaar boek, dat zelfs het predikaat spannend verdient, en dat kun Je van weinig theologische boe ken zeggen. Nieuwe kern Laat ik eerst aangeven waarover het boek gaat. De Nieuwe Kem ls een socialistisch krantje, dat in 1934 door Sal Tas en Jacques de Kadt werd opgericht als kaderblad voor een nieuwe socialistische beweging. Hoe lang het krantje heeft bestaan kon lk niet gewaar worden. Wat willen Tas en De Kadt? Een nieuwe kern vor men die een nieuw socialisme moet verwezenlijken. Het oude socialisme ls bankroet, het heeft de arbeiders tot dezelfde afgestompte welvaartsaan bidders gemaakt ais de burgerklasse. Noch van de arbeiders, noch van de burgers kun Je voor de redding van de Europese cultuur meer wat verwach ten. Een nieuw socialisme dus, maar dan een dat niet alleen in economi sche factoren maar ook in moraal en cultuur als maatschappijveranderen- de factoren gelooft. Om zo'n socialis me voor te bereiden, is een andere elite nodig dan de partij-elite van Lenin: een nieuwe kern van intellec tuelen en filosofen moet er komen die bereid is de massa op te voeden. Interessant is wat Tas en De Kadt over het opkomend nationaal socia lisme en fascisme schrijven. Wat het bestaande socialisme met het be staande burgerdom verbond was vol gens De Nieuwe Kem de afwezig heid van idealen en de voorrang van de bulk (lees: het welvaartsstreven). Nationaal-socialisme en fascisme (eveneens voortgekomen uit het socialisme. Mussolini was eerst partijsecretaris van de Italiaan se socialistische partij) vullen dat gat op, weliswaar met een ontaarde ideo logie die op leven en dood bestreden moet worden, maar dat gat hebben ze ln leder geval gezien en dat kun Je van menig socialist niet zeggen. Kapstok Wat heeft Karl Barth nu met de Nieu we Kem te maken? Eigenlijk niet zoveel, althans zo weinig dat de schrijver wel gedwongen is het thema dat hij heeft opgediept, af en toe als kapstok te gebruiken voor zijn eigen beschouwingen over de theologie van Karl Barth; anders bleef het geheel wat al te mager. Barth wordt in enke le nummers van De Nieuwe Kem van 1939 besproken en (vooral) door Tas verwelkomd als bondgenoot tegen nazi's en fascisten. Aanleiding tot deze bespreking was de discussie* ADVERTENTIE 15-17 februari Vormingscentrum „Vlnea Domini" Witmarsum (Fr.) 22 - 23 februari Vormingscentrum „De Klencke" Oosterhesselen (Dr.) 29 februari - 1 maart Vormingscentrum „De Drieklank" Paterswolde (Dr.) Nadere Informatie: Vormingscentrum „De Klencke" Witte Zand 18 Oosterhesselen (Dr.) Tel.: 05248-1651. kring Intor, waar ö.a. ook de theolo gie van Barth ter sprake kwam. Ik kan op dit punt nog een kleine infor matie aan Spijkerboer verschaffen: de discussies over Significa (hij noemt ze op bladzijde 45) zijn discus sies geweest over een toenmalige filo sofische stroming rondom Brouwer en Mannoury. Van de hand van de laatste verscheen zelfs een boekje bij Servire (1949) met de titel Significa. Na de oorlog veranderde de houding van (vooral) De Kadt: hij kan Barth onmogelijk meer als bondgenoot be schouwen want Barth is een vereer der van het communisme gev/orden. Is dat waar? Op deze vraag spitst het boek van Spijkerboer zich toe. Met een vrijwel uitputtende rij van cita ten en verwijzingen toont hij m.i on weerlegbaar aan dat Barth geen com munist was, geen marxist en ook geen vereerder van een van beide stromingen. Wel kan geconcludeerd worden: Barth heeft de ontwikkelin gen onder Stalin te rooskleurig voor gesteld, op dezelfde manier als waar op hij de ontwikkelingen in de r.k. kerk na Vatlcanura II te optimistisch heeft beoordeera. Geen rooie rakker Het spreekt vanzelf dat deze conclu sie de schrijver ook in aanraking brengt met Marquardt evenals Spijkerboer een leerling van Barth die Juist bij Barth (en met vreugde) marxisme, zoal niet marxisme-leni- nisme constateert Ik kan slechts zeg gen: lees de passages die Spijkerboer aanhaalt en constateer dat Barth werkelijk niet die rooie rakker is waarvoor Marquardt hem wil laten doorgaan en dat op grond van zijn theologie ook niet kon zijn. Lees ook wat Spijkerboer aan onvolledige en verminkte Barth-cltaten bij Mar quardt laat zien en denk dan maar: zo kunnen we het allemaal wel. Op dit punt keert overigens de onbe vredigende methode van Spijkerboer waarover ik in het begin sprak, zich tegen hemzelf. Hij betrekt Mar- quardts standpunt wel in zijn betoog maar duikt niet diep in de discussie die daarover is ontstaan. Zo kon het hem ontgaan dat Oosterbaan vorig jaar in zijn afscheidscollege een nog krassere ontsporing van Marquardt heeft laten zien: uit Barths bekende brief aan Tilllch worden door Mar quardt weliswaar de belangrijkste passages geciteerd, maar waar Barth zegt dat hij niet zou weten wat hij als theoloog met het marxisme zou moe ten aanvangen, staan bij Marquardt stippeltjes. Als Je Marquardt be spreekt, bedoel ik, moet Je het goed doen. Hetzelfde geldt van een van de uit stapjes die Spijkerboer maakt, te we ten over het religiebegrip van Barth. Terecht zegt de auteur dat Barth met zijn negatief oordeel over „Religion" voor Barth hetzelfde als ongeloof en opstand tegen God niet in de laatste plaats het christendom op het oog heeft. Als Barth desondanks het christendom de ware religie noemen kan, dan niet op de manier waarop we een mens een goed mens kunnen noe men. Een mens kan alleen maar goed zijn omdat en voorzover Ood hem (als zondaar) rechtvaardigt. Zo kan ook het christendom alleen maar ware religie zijn in de verwachting dat God het zal rechtvaardigen en anders niet. Deze redenering valt ln zijn eigen zwaard, zoals ik al eens eerder heb aangetoond en hier nog eens zal doen. De voor de hand liggende vraag is immers: overkomt het alleen het christendom dat het gerechtvaardigd wordt of kan dat alle religie overko men? Als Je zegt: alle religies, is het niet meer nodig christen te worden. Zeg Je: alleen het christendom en dat zal Spijkerboer wel zeggen dan moet God een voorkeur hebben voor het christendom, b.v. omdat daarin waarheid over God wordt verkon digd, althans meer en betere waar heid dan in andere religies. Daarbij sluit mijn tweede opmerking aan. „Alleen door het geloof gerecht vaardigd" is zo'n (betere) waarheid Dr A. A. Spijkerboer van het christendom. Als God inder daad doet wat Spijkerboer gelooft dat Hij doen zal: het christendom om niet rechtvaardigen, dan handelt Hij precies volgens de dogmatiek van het christendom (in de versie van Spij kerboer en Barth) en is het christen dom dus de ware religie omdat God doet zoals het christendom zegt dat Hij doet. Spijkerboer stelt deze vragen niet. Als goede barthiaan neemt hij Karl Barth als maatstaf. Met mijn laatste opmerkingen bedoelde ik te zeggen dat je daarmee voorzichtig moet zijn. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De stichting Nederlandse priester-religieu zen (SNPR), een officieus overlegorgaan voor ordes en congre gaties van priesters, heeft haar zorgen en verwachtingen uitgesproken ten aanzien van de aanstaande bijzondere synode. door dr K. A. D. Smelik Wanneer men een studie over Jezus zoekt, waarin de ver schillende opvattingen over zijn persoon, zijn levensloop en leer op afstandelijke wijze beschreven worden, zal men in de derde druk van Jezus. geschreven door de bekende Jeruzalemse hoogleraar Da vid Flusser, teleurgesteld zijn. Wie een publikatle wenst, waarvan de schrijver uitgaat van de drie formu lieren van enigheid, kan dit boek be ter niet (of misschien Juist wel?) openslaan. Wie zich echter met een originele joodse visie op de figuur van Jezus Christus wil confronteren, zal dit boek met aandacht lezen. Flusser werkt niet volgens de hier gangbare methoden van wetenschap. De woorden „waarschijnlijk", ..ver moedelijk". „mogelijk" zal men zel den in dit boek vinden. HIJ gaat na melijk vooral Intuïtief te werk: in de bronnen ide eerste drie evangeliën) zoekt hij naar authentiek materiaal Een dergelijke methode is niet zonder gevaar, maar het resultaat, waartoe Flussen komt, heeft een innerlijke overtuigingskracht, die tot verder na denken stimuleert. Zijn sterkste punt is dat hij de eerste drie evangeliën vanuit de Joodse tra ditie benadert De gangbare christe lijke visie ls immers zo sterk door het oude conflict tussen kerk en synago ge bepaald, dat het nog steeds moei lijk blijft los te komen van het tradi tionele beeld, waarin voor het joodse karakter van Jezus en zijn volgelin gen weinig plaats was en ls. Dit wordt zeker ook duidelijk uit het hoofdstuk, dat in de derde druk ls toegevoegd: „De gekruisigde en de Joden". Flusser gaat van de veronder stelling uit. dat Lucas de kruisiging het betrouwbaarst heeft beschreven. Nu wijst Flusser erop. dat de houding van de joodse toeschouwers bij Lucas een andere is dan bij Marcus. Bij Lucas is men vol deernis, terwijl bij Marcus spot overheerst. Flusser ziet hierin het begin van „de beweging in de richting van de belastering der Joden, die ln de geschiedenis zulke verschrikkelijke en onmenselijke ge volgen heeft gehad" (blz. 165). Het laatste woord over deze kwestie zal wel nooit gesproken worden, ten zij er nieuwe tekstvondsten worden gedaan. Wel kan dit boek van Flusser bijdragen tot een heroriëntatie inza ke de joodse wortels van het christen dom. Daarom is het goed, dat De Haan een herdruk heeft uitgebracht. Wel zou het aanbeveling hebben ver diend de bibliografie te herzien en ook titels na 1967 op te nemen, terwijl de foto's van Hebreeuwse teksten het soms noodzakelijk maken het boek een halve slag te keren, de bladzijde om te slaan en tegen het licht te houden om de tekst te kunnen lezen (blz. 29). Het kan eenvoudiger. Dr K. A. D. Smelik, theoloog te Haar lem, bespreekt: „Jezus," door David Flusser. Uitg. De Haan, Haarlem; 192 blz., rijk geïllustreerd. Prijs 29,50. De religieuzen vinden dat zij noch bij de opzet, noch bij de voorbereiding en samenstelling van de agenda erg zijn ingeschakeld geweest. Ook de directe inbreng bij de benoeming van twee synodeleden uit hun kring is als onvoldoende ervaren. Deze twee, de saiezlaan Ad van Luyn en de benedictijner-prior Piet van den Blesen, krijgen dan ook geen inhoudelijk mandaat van de religi euzen. Het belangrijkste woord van het agendastuk dat kort voor kerstmis werd gepubliceerd is „communio", gemeenschap. De bijzondere synode in Rome wil vooral zorgen dat de gemeenschapsbeleving in de rk kerk van Nederland beter uit de verf komt. Volgens de SNPR is dat geen gegeven dat volledig en onveranderlijk vast staat. maar een ideaal waarnaar ge streefd moet worden in gezamenlijk overleg. De bijzondere synode zou geen ge sprek moeten zijn over een eenzijdig- hiërarchlsch in te vullen „commu nio", maar over de betekenis die zij heeft voor de „dienst aan het volk van God". Uitgangspunt moet blij ven het gebrek aan eenheid binnen de bisschoppenconferentie, waardoor op vitale punten geen gezamenlijk pas toraal beleid gevoerd kon worden. Belangrijk punt zou dan ook moeten zijn hoe de bisschoppen meer nadruk kunnen leggen op hun geestelijk lei derschap dan op hun bestuurlijke ta ken. De ontmoeting zal meer een pas toraal dan een dogmatisch karakter moeten dragen. De besluitvorming moet zelf al een geest van dialoog en communio ademen, er moeten geen beslissingen genomen worden waar voor juist nader overleg met een zo breed mogelijke achterban onmis baar is. De priesterreligieuzen benadrukken dat het over de Nederlandse situatie gaat. Verwoord moet worden wat hier leeft aan vragen en noden en hoe mondigheid en creativiteit bevorderd kunnen worden. Men mag van deze landelijke aangelegenheid geen op lossingen verwachten voor proble men die onze landsgrenzen verre overschrijden, noch op pastoraal, noch op theologisch gebied. Evenmin zou de synode moeten spreken over punten die binnenkort op internatio naal niveau aan de orde komen. De religieuzen hebben eerder al laten weten dat de synode met die „com munio" slecht van start is gegaan doordat de paus van hun voordracht is afgeweken. Omdat hij, naar men zei. er een monnik bij wilde hebben. In kringen van de religieuzen vindt men dat niet vanzelfsprekend waar het zo uitdrukkelijk over het pastora le beleid gaat. Bovendien had het van meer „communio" getuigd als zulks van te voren duidelijk was afgespro ken. LICHT EN DONKER Duisternis bedekt de aarde. het donkerde volken. maar over u gaat de Heer op en zijn glorie is boven u verschenen. (Jesaja60, vers 1-6) Het beeld van licht en donker ls overbekend. Daarom kan men er niet mee volstaan. Het gaat dan inderdaad om de toepassing van het beeld. Voor Jesaja is het donker en de duisternis; de verwarring onder de volkeren temidden waarvan Israël leeft. Israël heeft daaronder te lijden gehad. Het donker staat hier voor de dreiging en het geweld dat ook wij al meteen in de eerste dagen van dit jaar meemaken. De aarde is ook vandaag ermee bedekt. Het licht waarvan hij spreekt is het licht van de Heer. van de God van het verbond met Israël. Ook daarmee is iets heel concreets bedoeld, namelijk de terugkeer uit de ballingschap, een bevrijding uit vreemde overheersing. We kunnen niet volstaan met in beelden te spreken. Ze moeten uitgelegd, vertaald worden. Over het donker van vandaag behoef ik het nauwelijks te hebben. Maar wat is licht dan? Wij verklaren meermalen het niet te kunnen zien. Toch is het er. Het is er in de tekenen van hoop. Een bewustwording van mensen, een wereldomvattend verlangen om niet langer gebruikt te worden maar om in vrede te leven. In dat alles straalt het grootste licht door. Ondanks alle christendom-ellende blijft er sprake van een andere manier van leven. Een leven in vrijheid dat ontspringt aan het aanvaard zijiïdoor God. Daarom moeten we elkaar aanvaarden en uit zijn op eikaars ruimte en welzijn. Meer dan ooit zij n wij langs deze weg verantwoordelijk voor het licht. Jullie zijn het licht der wereld, zei Jezus tegen die Hem volgden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Enschede (buitengew. wijkgem.) en te Terneuzen: R. H. M. de Jonge te Bruinlsse; te Hilversum: L. Gulmans te Buitenpost; te Om men: G. J. Rebel te Weesp. Eervol ontheffing verleend per 1 Jan. aan mevr. A. E. J. Bunjes-van Blom- mestein te Muiderberg. GEREF. KERKEN Beroepen te Oss: L. J. Koffeman te Kamerik Emeritaat verleend per 1 Jan. om gezondheidsredenen aan B. Berends te Enschede. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Portugaal: A. Hofman te Scheveningen. Ds. P. van der Werff Op de leeftijd van 77 Jaar is overleden de gereformeerde emeritus-predikant P. van der Weriï. iïij werd in 1928 predikant in Boornbergum. ering in 1930 naar Ferwerd en stond van 1C17 tot zijn emeritaat in 1968 in Zwart sluis. Ds. L. Nieuwpoort In de ouderdom van bijna 83 Jaar is ds. L. Nieuwpoort te Scharsterbrug overleden. Hij was een van de weinige predikanten van de voormalige gere formeerde kerken in hersteld ver band, die nog in leven zijn. Hij werd in die kring, na zijn studie aan de Vrije Universiteit, in 1931 predikant in Middelburg. Van 1934 tot 1940 diende hij de protestantse kerk in Indië, in Menado en Djokjakarta. Vervolgens werkte hij in de Neder lands hervormde kerk, in Haarlem, Naarden en van 1946 tot zijn emeri taat in 1962 in het Friese Cubaard. Zijn artikelen in „In de waagschaal" trokken meer dan eens de aandacht, met name een, die hij begin 1951 schreef, midden in de Koreaanse oor log. Hij stelde toen voor, dat de ker ken om een derde wereldoorlog te voorkomen, zouden pleiten voor een vreedzame coëxistentie van oost en west, waarbij Azië geheel aan Rus land zou worden overgelaten. Daarte genover zou Rusland de Oosteurope- se landen moeten loslaten, zodat een ontwapend Oost- en West-Europa als derde macht tussen Amerika en Rus land zou functioneren. Allerlei kran ten schreven hierover en Trouw merkte in een hoofdartikel onder de kop „Dominee Macchiavelli" op, dat „de volkomen beginselloze" ds. Nieuwpoort „voortholt op zijn defai tistische, pacifistische en voor Rus land capitulerende weg". DE mir pol: crir Op werl die rijkf met vooi dadi van eersf leidi tie" van Daa men buit Voo (tus: gem grot loon prot prf> tekc werl proci proci het getyt 'Ri Werl i geer vens dreftj De r nvtlj hogi red.) ven held dras wegi ruin: daai verlf voor moe (inn Bij echt ber 1979 |misc erge: soml te k< kabi den spéïi de ri teri spée zelf aang ven Met Je/us in liet Heilige land 2 MET JEZUS IN HET HEILIGE LAND a Eon biizonder mooi toto/tekstboek mei maar holst 52 zwart/wit lotos en 75 prachtige 4 vtertdeurenfolo s s Het leven van Jezus wordt op een visuele 2 manier gevolgd van geboorte lot opstanding Oe christen houdt van zt|n eigen geboorte land. maar ook hel Heilige Land is voor hem een echt vaderland, omdat het de geboorte grond van Jezus is en vanwege de gebeurte nissen die er hebben plaatsgevonden Van oudsher zoekt hij de plaatsen op voor hem staat Jezus m het middelpunt geb. 39,-- (Verkrl|gbaar In de boekhandel) UITGEVERIJ Postbus 84176. 2508 AD "s-Gravenhage. Oekumenische Relsstlchtlng - Naar deze bestemmingen organiseren wij optimaal verzorgde rondreizen alsmede individuele vrije verblijfsreizen. Vraag vrijblijvend inl. Europalaan 14. Harderwijk tel. 3410-21989. Or. J. van Raatte OE PUINHOOP VAN HET CHRISTENDOM ALS.TEKEN VAN HOOP 104 blz f 13 75 Ondanks ingri|pende veranderingen in de Europese samenleving en een m verval geraakt christendom, komt de auteur tot een even boeiende als ver rassende visie op de toekomstmoge lijkheden van de kerk. Dr. K. Biel HET LAATSTE WOORD? 160 blz. 18.75 Over het gezag van kerkakjke leeru/f- spraken als vraagstuk in de oakume- ne Herderti|ke schrijvens. kanselbood- schappen enz. hebben recht op ons krediet, omdat de Kerk in deze wereld een geheel eigen plaats inneemt. Dr. E. P. Meijerlng ONMODIEUZE THEOLOGIE 108 blz.. 14 50 Over de waarde van de theologie ven Grieks denkende kerkvaders. Rechts en links m onze gepolanseer. de kerken kunnen in dit boek|e verras sende ontdekkingen opdoen, aldus Prol. dr. H Berk hol Or. H. Kakes WAAR ZIJN DE ENGELEN NU? 208 blz 20.95 Dit boek geeft een boeiend overzicht van hoe de Bijbel en lalrifke theologen denken en schrijven over de engelen, de bovennatuurlijke wezens uit de Bijbel Verkriigbaar m de boekhandel KOK KAMPEN AI wc mi sei Ar (18 Ml ge da ke Ti de ho ke pc de 05

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2