Hoe vertel ik het mijn buurman? Greeley: Vervolging theologen schijnheilig De dood is van gisteren Uit brieven van lezers Trouw Bluyssen met gemengde gevoelens naar synode Conferenties Bijbels voor Slowaken VANDAAG VOORBIJGANGERS Hulp adventisten aan vluchtelingen DONDERDAG 3 JANUARI 1980 KERK TROUW/KWARTET door A. J Klei Is de taal van de kerk werkelijk zo onverstaanbaar als de dominees, die In onze krant van oudejaarsdag onder de kop ..Hoe vertel ik het mijn buurman?" geciteerd werden, ons willen laten geloven? Ik heb Juist 't gevoel dat de kerk de laatste tijd behoorlijk verstaanbare taal ten beste geeft Neem het IKV Vla dit Interkerkelijk vredesberaad doen de daarin vertegenwoordigde kerken hun zegje over de kwestie van de kernbewapening en 't lijkt me moeilijk vol te houden dat het IKV een onduidelijk en onverstaanbaar geluid laat horen Ja maar. niet alle kerkmensen zijn het daarmee eens Dat zal waar wezen, maar in elk geval maakt het IKV de buitenwacht, de buurman zeg maar. heel goed duidelijk dat de kerk wel in. maar niet van de wereld is en het vertikt zich over te geven aan een werelds geloof in wederzijdse afschrikking. Neem vervolgens de raad van kerken. Wanneer deze raad zijn mond open doet. komt er meestal verstaanbare taal uit. Er is bijvoorbeeld door de raad eens iets gezegd over de anti-kraakwet en de buurman kon gemakkelijk nagaan, wat het betekent dat de kerk een boek in huis heeft, waarin een verwensing staat aan 't adres van degenen, die huis aan huis trekken. En neem onze interkerkelijke omroep, de IKON Toch ook geen zaak die zich in geheimtaal hult. maar een kerkelijke stem die waarschuwt tegen wereldse vooroordelen en vanzelfsprekendheden, om maar iets te doen. Ik heb met opzet drie officiële, van de kérken uitgaande instanties genoemd. Het gaat hier niet om clubs van gelijkgezinden uit verschillende kerken, nee, IKON, raad van kerken en IKV opereren met kerkelijke goedkeuring. Om het kuyperiaans te Een verstaanbare cartoon uit de Vre- deskrant van het IKV. zeggen: IKON, raad van kerken en IKV horen thuis in de categorie van de kerk als instituut, en niet van de kerk als organisme Het is dan ook onzin om te beweren, zoals onlangs in een Aktua-uitzending van de TROS gebeurde, dat het IKV de kerken uit de hand is gelopen en dat de kerken er best van af willen. Iedere kerk kan op elk moment dat zij dat wil, besluiten niet meer mee te doen in het IKV Ik weet drommels goed. dat er in de kerken geprutteld wordt tegen hetgeen IKV, raad van kerken of IKON laten horen en zien, maar zolang synodes telkens weer besluiten, verder met de genoemde drie in zee te gaan, mogen wij de IKV-geluiden. de geschriften van de raad van kerken en de uitzendingen van de IKON voor kerkelijke taal houden. Voor verstaanbare kerkelijke taal. Iemand zal tegenwerpen, dat de in de krant van afgelopen maandag geciteerde dominees het speciaal hadden over evangelisatiewerk. Ze vroegen: kun je iemand nog in verstaanbare taal de blijde boodschap vertellen? Ik ben deze vraag niet vergeten en ik ben van overtuiging (en dat heb ik al een beetje laten doorschemeren) dat IKV en wat er verder volgt, ook doende zijn met de blijde boodschap. Met de boodschap dat we op atoomkoppen ons vertrouwen niet mogen stellen (dan ben je met psalm 146 bezig), met de boodschap van die hulzen (dat staat in Jesaja 5) en met de boodschap, dat de wrijsheid der wereld tot dwaasheid is gemaakt (hetgeen te vinden is in 1 Corinthe 1). Bestaat het evangelie dan uit demonstreren tegen kernwapens, lief-doen tegen krakers of lelijk-doen tegen vertrouwde verworvenheden? Nee, daar bestaat het niet uit, maar 't hoort er wel bij. En (daar gaat het vandaag om): het is verstaanbaar. Voor het overige: alles heeft zijn eigen taal en ik zie niet in, waarom de kerk een allemanstaal zou moeten spreken. Heilgeheimen breng je geen stap dichterbij door te proberen ze in huis-, tuin- of keukentaal te verkopen en niets werkt zo vervreemdend als vlotte preekjes en idem bijbelvertalingen. Doe er over en weer maar gerust moeite voor. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ol over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld ARP (4) SOMI ARP (5) waarin opgenomen De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hooldredacteui Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W>bautstraat 13» Amsterdam tel 020 913456 teiei 13006 Pssig-ro 66 00 00 fttnk Ned Oed-etbanh Pektr-ngn 23 00 12 574 REGIO ROTTER0AM/DORDRECHT POSIDUS 940 3000 AX Rotterdam iel 010-115588 (abonnementen en bezorging iei010-115588 (redactie) lei 115700 (uitsluitend voor advertenties) WesiWaah 4 Rotterdam REGlO OEN MAAG'LEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lei 070 469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitstortend voor advertenties) Parkstraat 2? Oen Haaq REGO NOORD'OOST NEDERLANO luitsiwtend administratie! Postbus 3 8000 AA Zwo'ie lei 05200 17030 Melkmarkt 56 Zwo*e Abonnementsprijzen Per maand 1S.M Per «wanaai I SOM Per half |aar 101 .SO eer (eer 301.40 Advenenneraneven oo aanvraag Teieton«scne abonnementenopdrachten (/•e adressen boven) Opgave tam>keber<hten 9-19 30 van maandag I'm vr^ag Op zondag van 18 20 uur leiet 020 913456 Opgave m.m advertenties tel 020 936868 ot schriften aan Mm-Adv atdei-ng pos'bus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw-iZ-gmgen u-tsturtend sChr.heNk aan on/e Amsterdamse adressen ARP (6) Zo hebben naar het woord van Wiegel (KRO-radio. 14 december) de goede krachten In Nederland gezegevierd. Immers, met steun van de Tweede Kamer gaat Nederland akkoord met de produktle en plaatsing van 572 kernraketten, te zamen goed voor één miljard doden Wat is dan de beteke nis van het voorbehoud van Neder land ten aanzien van de plaatsing op ons grondgebied? Volgens de vice- minister president is dat geen pro bleem. De wapens zijn immers nog niets geproduceerd als wij daarover beslissen? De heer Wiegel rekent erop dat, zij het wat later, het WD-standpunt wordt gehonoreerd. CHU en KVP zul len daarmee, ondanks de CDA-ver- trekpunten geen moeite hebben. De grote verliezer ln deze zaak is en wordt de ARP Tenzij de ARP de terugdringing van de kernwapens zwaarder laat wegen dan de totstand koming van het CDA. A. Verschuur Nu Goudzwaard, Lanlng en Aantjes bedankt hebben om nog langer fraaie verkiezingsprogramma's op te stellen die door een regeringsverantwoorde lijkheid dragende CDA Ijverig in de koelkast worden gezet, lijkt het ons tijd geworden, dat de ARP zich nog eenmaal bezint op de komende fusie. Bij deze bezinning zal niet de angst voor een mogelijk links meerder heidskabinet de doorslaggevende motivering dienen te zijn, maar de vraag op welke wijze echte christelij ke. vooruitstrevende politiek bedre ven kan worden Voor ons wordt het steeds duidelijker dat een op rege ringsmacht beluste partij niet de bes te is van de christelijke idealen van gerechtigheid en vrede. Zeist M. A. Gerestein-Hettinra J. Gerestein Ik heb mijn hele niet meer zo korte leven met dat bewapeningspro bleem moeite gehad. Dat kan toch ook niet anders! Hoe kan men chris ten zijn en het daar niet moeilijk mee hebben! Ik ben Inmiddels bezig met de lezing van de handreiking voor gesprekken over dit onderwerp, van de synode van de hervormde kerk. Ik kwam tot de conclusie: alles is beter dan de kans dat deze wapens, door wie dan ook, ooit gebruikt worden. Met de laatste ontwikkeling na het debat ln de Kamer ben ik wel content. De „dissidenten" waren er al ln geslaagd het probleem eindelijk eens na aan het hart van het gehele volk te leggen. Goudzwaard c.s. zor gen nu dat het vuur blijft branden. Mocht de zaak zich nu zo ontwikke len dat er een groep buiten het CDA blijft dan zal lk, denk lk. mij daar wel bij aansluiten, al hoor lk niet bij de ARP. Beter zou zijn en dat zou moeten kunnen dat deze groep binnen het CDA actief zou kunnen blijven. Al is dan de ervaring met ..werkgemeenschappen" binnen par tijverband niet zo goed. Hoe dan ook. Ik hoop dat èn de dissidenten èn Ooudzwaard c.s. rustig maar hard nekkig doorgaan! Bellen G. Kuik IKV (5) Als wij het stukje lezen ln de krant van 27 december van J. Huijzer over het IKV vragen wij ons af of deze schrijver weet waar we in deze wereld mee bezig zijn. Namelijk met een waanzinnige wapenwedloop die ner gens toe dient We mogen daarom blij zijn dat een organisatie als het IKV hiertegen strijdt en gelukkig ook nog met erg veel aanhang onder de Neder landse bevolking Dit ingezonden stukje van J Huijzer getuigt voor ons van een grote onkunde over het IKV. Volgens ons is deze schrijver geïnfil treerd door de geest van de heer Ploeg van de VVD en Wibo van der Linden die ook weinig of geen ver stand hebben van wat het IKV is en doet. Rheden Gerhard ter Beek Bep ter Beek-Werner S. A. Werner-Postma Joke Werner Bert Timmer IKV (6) IKV (7) ganiseerde politieke actiegroep, waarbij de oorspronkelijke kerkelijke doelstellingen en middelen vervan gen zijn door politieke, en die ten onrechte ongewild wordt medegefi nancierd door vele gemeenteleden met een ander standpunt. Alleen met het IKV-standpunt kun Je meedoen met het IKV. In de Vredesweek ver schijnt ln de kerken alleen de IKV- vredeskrant, ln mijn gemeente wordt dan alleen gebeden voor de voorstan ders van eenzijdige kernontwapening (waarom niet begonnen met Neder land en Polen), mensen met een an der standpunt staan in de kou. Er zijn al kerkelijke leiders die het hebben van kernwapens ln één adem noemen met natlonaal-sociallsme (Berkhof). Alle landen in het Westen zijn gek, ook de socialist Schmidt die tegen de muur zit aan te kijken, ook de com munistische broeders in China, be halve de oppositie ln Nederland, en ook het IKV en een deel van de AR, die steeds laten zien dat ze principië ler, ethischer, beter christenen zijn en een beter geweten hebben dan hun medechristenen, die o.a. behept zijn met een koude-oorlog-mentallteit. Zo is het IKV van een kerkelijke groepe ring, die door interne discussie en gebed in dienst van de kerk de ge meenschap van gelovigen bindt, ge worden tot een grote splijtzwam. Brielle J.C.Vulto door Pieter van der Ven AMSTERDAM Andrew Greeley, priester en godsdienst-socioloog van wereldnaam, vindt de „vervolging van theologen" schadelijk voor het aanzien van paus Johannes Paulus II. Hij zij het hypocriet te vinden dat de paus aan de ene kant opkomt voor de mensenrechten en anderzijds vervolging van begaafde theologen toestaat. Men kan niet de ene week de dialoog met de wetenschap stimuleren door Galileï te rehabiliteren en de volgende week Hans Küng eruit gooien, aldus Greeley. IKV (9) De heer Van Tol heeft het IKV toch nog niet goed genoeg gevolgd. Als hij de vredeskrant van dit Jaar goed had doorgenomen, had hij daar gelezen dat het IKV met zijn campagne niet een algehele eenzijdige ontwapening van het westen beoogt. Het doel is door middel van het zetten van eerste ontwapeningsstappen per land een proces van ontwapening op gang te brengen waaraan landen uit oost en west deelnemen. De tot dusver geno men stappen van de velligheidselite hebben alleen maar geleid tot een steeds groter wordend kernwapenar senaal. Arnhem Marinus Dijkerman In een Ingezonden stuk schrijft de heer J. Huijzer uit 8trijen (27 decem ber) dat het IKV een onderdeel is van een communistische infiltratie bin nen de kerken. Nu is het zeer gemak kelijk elk standpunt dat van Je eigen mening afwijkt als communistisch te bestempelen. Zo is ook domjnee Mar tin Luther King als communist gehe keld omdat hij ten strijde trok tegen het racisme. Bisschop Dom Helder Camara wordt ln zlJn strijd tegen de armoede eveneens wor dé voetén ge lopen door lieden die hem uitschol< den voor communist. Het wordt lang zamerhand zo dat ieder die in het Westen voor communist wordt uitge kreten, die als teken mag opvatten dat hij/Zij voor een goede zaak strijdt! Ik zou wel willen dat mensen als de heer Huijzer zich voor de synode van de kerk waartoe zij behoren, moeten verantwoorden wegens laster Dan krijgen we eens andere „beklaagden" ter synode dan mensen die proberen kerk en samenleving vooruit te bren gen en te vernieuwen. Kloetinge S. J. Wertheim IKV (10) Verbijsterd en verstomd las lk enkele reacties ln deze rubriek (27 decem ber). Enkele mensen schreven teleur gesteld te zijn ln het IKV Inzake zijn houding ln de kwestie van de kernwa pens. Zij hadden het vermoeden dat de Russen hier iets mee te maken hadden. Eén wilde zelfs de BVD in schakelen om te weten te komen ln hoeverre dit waar was. Volgens mij zijn de mensen van het IKV gewoon op hun geweten afgegaan. Ik wens hun succes ln hun strijd tegen kern wapens. Rotterdam Rome zou inzake Küng tezeer hebben toegegeven aan de druk van de Duit se hiërarchie onder leiding van de kardinalen Hoeffner en Ratzlnger. Maar, zegt Greeley, de mensen zullen Küngs boeken blijven lezen en het een belangrijk katholiek theoloog blijven vinden. Greeley was met Küng, Helder Cama ra en nog acht anderen door de Ame rikaanse pers uitgeroepen tot dege nen die de meeste invloed hebben op het christelijk leven en denken ln Amerika. Ook waren Küng en Gree ley de ontwerpers van het pausenpro fiel dat na de dood van Paulus VI werd gepubliceerd. Nog niet zo lang geleden verscheen de Nederlandse vertaling van Greeley's boek „The making of the popes": Intriges rond de Stoel van Petrus, een analyse van de conclaven van 1978. Tegen de achtergrond van dat boek ls Greeley's verklaring over de kwestie Küng extra opvallend. Zijn analyses van de Vaticaanse gebeurtenissen na de dood van de vorige pausen zijn scherp. Hij beschikt over prima bron nen en zijn gegevens lijken uiterst betrouwbaar. Snijtafel Greeley's boek ls daarom zo aardig omdat hij eigenlijk een nogal tradi tioneel priester ls met brave theologi sche opvattingen, een diep geloof in zijn kerk en de paus en een anti communist naar Amerikaans recept. Maar als socioloog legt hij het politie ke spel van de pauselijke curie zonder voorbehoud op de snijtafel. Hij Andrew Freeley op het St. Pie tersplein. neemt geen enkel blad voor de mond bij het beschrijven van kardinalen en andere hoofdrolspelers der kerkelijke politiek. Zijn boek slaat het vooroor deel van behoudende roomskatholle- ken stuk dat scherpe kritiek op Rome slechts kan voortkomen uit ongeloof, onbegrip of vijandschap. Greeley's kritische houding tegen over het bestuur van de roomse kerk houdt duidelijk de pas in waar het de paus zelf betreft. Hij deelt met vele Verbaal geweld Opvallend in de open brief van do centen aan de christekljke Pedagogi sche Academie in Nijmegen (Trouw van 29 december) is niet zozeer het onbeholpen taalgebruik als de onver holen agressiviteit die deze opvoe ders ten toon spreiden, hun ferme bijdrage leverend aan het verbale ge weld dat de laatste weken over chris telijk Nederland wordt uitgestort. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Bisschop Bluyssen ziet de komende syhode van de Nederlandse bisschoppen met huiver en vertrouwen tegemoet. In zijn nieuwjaarsboodschap zegt hij dat aan de oorsprong een diepgaande schrijnende verdeeldheid ligt, die Arjan van t Land tot ontmoediging heelt geleid en polarisatie. Het grootste probleem zou een sfeer van misverstaan zijn tussen Rome en rk Nederland. Leiderdorp J. den Boeft Ik krijg stellig de Indruk, dat Je als christen niet meer „rechts" mag den ken en als christen tegen modernise ring van kernwapens moet stemmen Een vreemde gedachtengang lijkt me. Uit christelijk oogpunt zeg lk dat de NAVO en onze regering een goed besluit hebben genomen. Ik wil graag dat ik over tien Jaar nog christen kan zijn, in vrijheid en dat dat me niet verboden wordt door communisten Let eens op het IKV, een organisatie vol socialisten, pacifisten en commu nisten. Het IKV Koog-Zaandijk zond een stuk in dat gepubliceerd werd op 19 december waarin stond ,,of dat zo'n zonde ls dat Je heult met commu nisten" Nu grijp lk naar mijn hoofd en vraag me af wat er van deze chris tenen terecht moet komen Een stuk vervlakking lees lk hieruit en lk vraag me ook af of het IKV Koog-Zaandijk wel weet wat er gebeurt met christe nen die onder een communistisch be wind leven. Ik heb al eerder meege maakt dat IKV-ers er openlijk voor uit kwamen nauwe contacten te on derhouden met communisten. Een gevaarlijke gang van zaken dus. Laten we wel onze ogen open houden en laten we ons vooral waken voor mensen die zeggen namens de meer derheid van ons volk te spreken! Hoorn Klaas VIjn Meer brieven elders in deze krant. Bluyssen heeft wel vertrouwen in de synode, omdat de paus zelf zich in wil zetten voor het vinden van een oplos sing. Anderzijds hebben velen aan de voorbereiding willen deelnemen en moeten de bisschoppen dus ook het hunne doen om de moeilijkheden te overwinnen. Rechtstreekse besluiten zijn van de synode volgens hem niet te verwachten, wel hoopt hij dat er nieuwe impulsen vanuit gaan zowel voor de plaatselijke kerk als voor haar relatie met Rome. In een inter view met Elsevier zegt Bluyssen dat men niet bisschop Gljsen als de grote zondebok van onze crisis ls en dat de problemen ook niet verdwijnen als GiJsen naar Duitsland (of naar Rome) zou worden gepromoveerd. Deze dagen moet ln alle bisdommen nog koortsachtig vergaderd worden. De agenda werd pas kort voor kerst mis gepubliceerd en op 14 januari begint de synode al. De minimaal georganiseerde voorbereidende deel name van kerkelijk meelevenden heeft wel een hausse veroorzaakt in open brieven en verklaringen van al lerlei aard en van allerlei richting. In Elsevier zegt bisschop Bluyssen som ber: „Men vertrouwt eigenlijk niets meer. Dat is de hele kwaal." roomskatholleken het gevoel dat de paus mijlenver vóór ligt op de weg der heiligheid. Als socioloog probeert hij dat te rechtvaardigen door de sterke kanten van Johannes Paulus I en n in zijn analyse op te rekken en de zwakke kanten te vergoelijken en de critici daarvan zwaar te vallen. HIJ acht vooral de Duitse bisschop pen verantwoordelijk voor de aanval op Küng en daar heeft hij voor min stens de helft gelijk in. Maar dat hij juist in dit geval de door hem nogal hooggeachte paus op de korrel neemt, maakt duidelijk hoezeer de kwestie Küng ln brede kring van de roomse kerk beroering heeft gewekt STUTTGART (ANP) De Slowaak se lutherse kerk in het oosten van Tshechoslowakije heeft via de we reldbond van bijbelgenootschappen in Stuttgart vijftigduizend bijbels ge kregen. Het bureau van de kerk in Bratislava heeft bevestigd, dat de bij bels zijn gearriveerd. Ze werden met een vrachtwagen gebracht. ROME Volgens een uit Vietnam gevluchte priester is het in zijn land ternauwernood nog mogelijk rellgi- eurze plechtigheden te verzorgen. Vooral voor de kerstnachtvieringen moeten lang van te voren talrijke formulieren worden ingevuld, terwijl ook priesters met hun familieleden en andere kerkelijke medewerkers hun volledige doopceel bij de autoriteiten moeten inleveren. De godsdienstoefe ningen worden bovendien bijge woond door gewapende „onbeken den". Vorig jaar kreeg de priester toestemming voor een middernacht- mis, nadat zijn hele parochie op een karwei verweg was gestuurd. Kerk en kernbewapening, n.a.v. de kernwapenschets van de hervorm de synode, 25-26 Januari, De Klencke, Oosterhesselen (tel. 05248-1651). Stervenshulp: opgave en on macht, oriëntatiedagen over begelei ding van stervenden, 31 Januari -1 februari (herhaling: 19-20 februari). Den Alerdinkck, Laag Zuthem (tel. 05290-541), Open studiedagen Nederlandse Christen-Vrouwenbond: 15 januari, Dokkum, Fonteinkerk: Alcoholmis bruik Noordoost-Friesland; 22 janua ri, Rotterdam, 't Slag, Sandelingen- plein 20: Kernenergie; 5 februari: Em- meloord, kerkcentrum De Ontmoe ting: Een vrouw naar mijn hart; 5 februari. Zeist, gebouw Jonathan: Mogen onze kinderen hun geloof kie zen?; 7 februari, Breda, Marcuskerk: Kernenergie. Inl. tel. 070-451370. door dr. C. Rijnsdorp IKV (8) Het ls een misverstand te menen, dat het IKV nog een kerkelijke groepe ring ls Het ls een gewone goed geor- Ds W R. van der Zee, predikant te Den Haag, heeft een aantal lezingen voor de NCRV-radio gebundeld onder de titel De dood is van gisteren. De bijbel over de laatste dingen Het werk is uitgegeven bij Boekencentrum te 's-Gravenhage. telt 124 blz. en kost 14,90. Er zijn drie afdelingen; na een verantwoording vooraf handelen dertien hoofdstukjes over leven en dood in de bijbel, acht gaan over het boek Openbaring en dan volgen liturgische teksten voor bepaalde gelegenheden. Een soort drieluik dus. al zijn de drie onderdelen niet van gelijke omvang Sympathiek ls de schroom, waarmee de auteur zijn beschouwingen over leven en dood houdt. „Eerste woorden over laatste dingen Meer niet" Want dit onderwerp ls bijna doodgeschreven en doodgepraat. Voor onze krant zijn de laatste Jaren zeker wel een paar duizend bladzijden over deze materie gelezen en besproken. Valt over leven en dood weinig of geen nieuws mee te schrijven, over dat geschrevene valt nauwelijks nog iets van belang te zeggen. Het aardige is nu, dat na die lawine van boeken en artikelen over sterven en stervensbegeleiding ds. Van der Zee zijn bijdrage noemt „eerste woorden". HIJ zal daarmee bedoe len: alle spreken en schrijven over deze zaken heeft een aanvangskarakter. We kunnen hoog stens ln de breedte uitweiden en dat gebeurt dan ook mateloos maar de barrière doorbreken is ons niet gegeven. Opstanding De schrijver tekent de ontwikkeling, die ln het Oude Testament valt waar te nemen over een leven na de dood. Het geloof aan opstanding uit de dood duikt op aan de rand van het Oude Testament, wordt in de tijd daarna verdiept en uitgewerkt, en is in het Nieuwe Testament als het stellige geloof van velen aanwezig Dit gaat na tuurlijk terug op Jezus' opstanding als het volko men onverwachte, verbijsterende en onbegrijpe lijke. „Het ls Jezus zelf. maar niet Jezus op dezelf de manier als vóór zijn dood." En zo „stromen alle verhalen vol van paasllcht". Onweerhoudbaar volgt nu de overtuiging, dat er een „wederopstan ding des vleeses" ls. en een wederkomst ten ge richt van de verheerlijkte Heer. Openbaring Ongezocht gaat het betoog over in beschouwin gen over het boek Openbaring, „het boek van de onthulling". De schrijver geeft er blijk van, kennis genomen te hebben althans van een deel der onoverzienbare literatuur, die aan het laatste bij belboek is gewijd. Hij heeft hier een synthese gevonden van exegetisch en pastoraal bezig zijn, die verstandig en prijzenswaardig mag worden genoemd. De vak-exegeet moet over alles iets citeren of zelf voorzichtig suggereren. Maar schrij ven voor de gemeente geeft gelegenheid de bezon ken studie zodanig in stichtelijke tekst om te zetten, dat de eigen tijd, de eigen omstandigheden waarin Johannes leefde en de traditie waarin hij stond duidelijk worden getoond en tegelijk dienstbaar worden gemaakt voor een tpepassing op onze situatie, het boek Openbaring wordt tegelijk gedateerd en geactualiseerd Het boek besluit met „enkele woorden en gebeden". In de loop van vele jaren allergisch geworden voor stichtelijke lectuur, heb ik dit boek toch onge stoord kunnen uitlezen. Het moet dus wel goed zijn. EENHEID EN BELEID De Internationale toestanden spelen niet direct in de kaart van hen die stappen willen doen in de richting van een duurzame vrede en uitbanning van het oorlogsgeweld. Ongetwijfeld zullen wij bij de onbezonnen daden van de Sowjet-Unie door velen eraan herinnerd worden dat ze toch gelijk hadden toen zij verklaarden dat „de Rus" nooit te vertrouwen is. Met de gebeurtenissen van de laatste dagen voor ogen maken de Sowjets het hen die dat wantrouwen wilden doorbreken, niet gemakkelijk. Toch is het de vraag of we ons zo spoedig door de gebeurtenissen moeten laten beheersen. In algemeen politiek Jargon zal menigeen erop wijzen dat we het hoofd koel moeten houden en het kruit droog. De enige verklaring die we op nieuwjaarsdag van de NAVO-secretaris kregen te horen was, dat we nu meer dan ooit één moeten zijn in de NAVO. Het klinkt verstandig, maar doet meteen ook vermoeden dat het voortkomt uit een betuttelende geest. Dit moet Nederland en moeten dan met name zij in Nederland horen die van onze wil tot terugdringen van de kernwapens meer verwacht hadden dan het laatste Kamerdebat te zien gegeven heeft. Voor dergelijke opmerkingen is de situatie te ernstig. Eenheid heeft alleen belang als het om een duidelijk en vastberaden beleid gaat om in deze wereld boordevol wantrouwen en paniek-daden te blijven aansturen op onderhandeling en dialoog. We zullen er toch samen, zonder wapens, uit moeten komen. Wie deze doelstelling al zo spoedig uit het oog verliest, heeft nog niet genoeg begrepen hoe alles-verwoestend het materiaal is dat wij „achter de hand" hebben. Tot die vastberadenheid is meer nodig dan leuzen en wapengekletter. Het eist zelf beheersing en een vaste wil om met de ander te komen tot een gemeenschappelijk inzicht in wat goed is voor mens en wereld. En dat tegen de achtergrond van de werkelijkheid dat ieder gebruik van wapens of geweld meer dan ooit snel zal kunnen escaleren tot een afschuwelijke lege wereld. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te IJsselmuiden M. B. van den Akker te Rijssen; te Kampen (toez.): P. J. Droogers te Bodegraven. Bedankt voor Papendrecht (toez L. van Nieuwpoort te Huizen; voor Baambrugge (toez.): A. Jumelet te Vlaardingen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ermelo: H. de Graaf te 's-Gravenzande. Bedankt voor Enschede West: J. Oos terbroek te Opperdoes. GEREF. GEMEENTE Beroepen te Rilland-Bath: A. Hof man te Scheveningen; te Hoogeveen: A. Hoogerland te Krabbendijke. Bedankt voor Middelburg: A. Bac te Oostkapelle; voor Apeldoorn: C. Ha- rinck te Dordrecht. Ds. W. C. Jolles In Oosterbeek ls op 83-jarige leeftijd overleden mevrouw W. C. Jolles, doopsgezind predikante. In 1937 be gon zij haar loopbaan ln Pieterzijl (Grljpskerk). Vervolgens stond zij in Gorredijk en Lippenhuizen en in Sur- huisterveen, waar haar in 1953 emeri taat werd verleend. De crematie heeft gisteren in stilte plaatsgevonden. BILTHOVEN De hulporganisatie van de zevende-dags adventisten SAWS heeft in samenwerking met het Rode Kruis in Thailand twee veldhospitalen voor Cambodjaanse vluchtelingen ingericht met een ca paciteit van 100 tot 150 bedden elk. De vier ziekenhuizen van de adventis ten in Thailand hebben twee teams van acht personen samengesteld uit hun personeel en een universiteit in Californië heeft een team van twaalf mensen naar Thailand gezonden. Naast de medische hulp wordt gepro beerd waterputten te slaan. De adventisten hebben vanuit Neder land in december ook veertig ton biscuit verzonden naar verschillende delen van Afrika, in samenwerking met het ministerie van landbouw en de stichting Oecumenische Hulp. Offensief tegen communisme en islam LAUSANNE (ANP) De zevendul- zend deelnemers aan het jongeren- zendingscongres „Mission '80" te Lausanne hebben gepleit voor bijzon dere zendingsoffensieven tegen het communisme en de islam. Het zes daagse congres, dat op nieuwjaars dag eindigde, had als centrale the ma's belijdenis en getuigenis. De deelnemers uit 26 landen hoorden vele sprekers aan. In 450 groepen discussieerden zij over de situatie van de christenen in een wereld, die „niet- of na-christelijk" genoemd werd. Een „belijdenismars" door Lau sanne was een der hoogtepunten van „Mission '80". Vier jaar geleden werd het eerste jeugdzendingscongres te Lausanne gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2