Leren kijken naar de werkelijkheid Vliegen bi Nederland Muziek van Rodgers hield stand tegen rock 'n roll Ellsworth Kelly in Stedelijk museum Amsterdam Amerikaanse musical-componist overleden Hongerwinter Naam Nieuwjaarsconcert met Breuker en Blazers Ensemble Nederland nog buiten nieuw Sahel-program WOENSDAG 2 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET 4 door Coe» Straus AMSTERDAM Een wijd verspreid misverstand ten aanzien van de na oorlogse beeldende kunst bestaat hieruit dat alle voorstellingen die niet aan een figuratieve of realistische verschijningsvorm ten grondslag liggen, abstract worden genoemd. Dat misverstand ls vooral ontstaan toen in de Jaren vijftig het abstractexpressionisme opkwam. De schilderijen die toen werden gemaakt, verwezen naar het innerlijk proces van de maker, de situatie waarin hij zich bevond of de actie, c.q. het proces zelf dat leidde tot de totstandkoming van het werk. De Kooning en Pollock zijn daar de respectieve voorbeelden van hoe het begrip „abstract" steeds terug verwees naar de maker zelf. Toen echter ln de Jaren zestig een soort kunst ontstond die nergens an ders naar verwees dan naar haar ei gen verschijningsvorm, werd verge ten die kunstvorm „concreet" te noe men Toch was het een goede bena ming geweest de vormgeving van een idee. die Immers altijd abstract ls. schiep hier geen andere Illusie dan de vorm zelf De ontwikkeling ln de beeldende kunst heeft met zich meegebracht dat ook dat beeld enige correctie moet krijgen. Wie het beeld van de werkelijkheid wil trachten te zien, zal eerst moeten leren kijken naar die realiteit Nu kijkt een ieder door zijn eigen roze bril, maar er bestaat een soort objectieve werkelijkheid die zich alleen ln vormen uit. Mits ontno men van zijn driedimensionaliteit kan zo n beeld niet alleen „concreet" zijn (zonder een suggestie van Illusie dus), het kan bovendien verwijzen naar die objectiviteit zelf Dat klinkt lichtelijk tegenstrijdig, maar je moet er het werk van Eils- wort Kelly voor gaan bekijken om het te kunnen begrijpen. Kelly ls te gast in het Stedelijk Museum in Amster- dam met werk uit de periode 1963 tot OGTVOTm heden en wat hij de kijker gedurende die hele tijd heeft willen voorhouden is een lesje ln (opnieuw) leren kijken naar de werkelijkheid eerste plaats voor zijn eigen werk gelden In Ellsworth Kelly's visie is in de „objectivering van de werkelijkheid" geen plaats voor enige emotionele, persoonlijke uiting. Het is daarom ook zo moeilijk om aan te duiden wat specifiek des Kelly's is. omdat zijn werk zich moeiteloos met de realiteit laat verwisselen Alleen het pretenti euze kader van het museum geeft ei nog een kunstzinnig tintje aan, maai denk zijn werk buiten het museum en het vervalt tot een ontstellende alle daagsheid. Een banaliteit die echter toch steeds opnieuw ontdekt moet worden, omdat het ons vrijmaakt voor een eerlijke manier van kijken Kelly draagt daar heel simpele hulp middelen voor aan. die niet ln de Kelly's werk is nauwelijks autonoom ln zichzelf te noemen, het verwijst niet naar zijn eigen verschijnings vorm. maar het ls het concreetmaken van een vorm van kijken in haar oervorm. Hoewel Kelly niets te ma ken heeft met het fundamentalisme als de stijl uit de jaren zestig ls hij bezig met het fundamenteel laten kij ken naar de vorm, namelijk daar waar het beeld zich ln onze geest in Ellsworth Kelly: xonder titel, corten staal, 1978. zijn allereerste voordoet. verschij rün gs vorm Ellsworth Kelly: Black square with red, olieverf op doek, 1979. Simpelheid is een kernbegrip ln het werk van Kelly. In de grote, centrale zaal op de bovenverdieping van het Stedelijk ls zijn Cincinnati Spectrum opgehangen, achttien grote panelen in verschillende kleuren. Door toe passing van formaten die net even buiten de menselijke maat vallen, moet Je er letterlijk tegen aankijken. Iets dergelijks doet zich ook voor bij zijn geometrische objecten waarvan elke keer een zijde een paar graden a- symmetrisch is getrokken. Ze doen een beetje grotesk aan. alsof het ob ject op de beschouwer afkomt, in plaats van andersom. Hoe vrijblij vend de constateringen van Kelly ook kunnen zijn; hij confronteert de kijker met een werkelijkheid, die door een monumentale vormgeving, onontkoombaar ls. Eclectisch Kelly's manier van werken heeft ook tot gevolg dat er nogal wat eclecticis me in voorkomt. Dat kan eigenlijk niet anders; tenslotte ls hij niet de eerste die de kijker van zijn kijk- vooroordelen wil afhalen. Bij Kelly zijn soms de uitgangspunten van De Stijl-constructivisten en Mondriaan terug te vinden, zonder dat hij ze daarmee propageert, maar ook de kleurenleer van de Zwitser Max Bill. In een deel van zijn werk sluit Kelly heel goed aan op de abstract-geome- tristen van de Jaren zestig, anderzijds is hij ln zijn academische opvattin gen nogal tijdloos. Hoe tijdloos kan zelf ondervonden worden door na Kelly eens een 17e eeuwse meester ln het nabijgelegen Rijksmuseum te gaan bekijken. Dat levert een verras sende en zeer verfrissende confronta tie op. Tot 4 februari, dagelijks van 10-17 uur, op zondag vanaf 13 uur. De tentoonstelling zal later In het Jaar achtereenvolgens In de Hayward Gallery In Londen sijn te slen, In het Centre Beaubourg in Parijs en de Staatliche Kunsthalle in Baden-Ba den. Van onze radio- en tv-redactie NEW YORK Richard Rod gers, een van de vruchtbaar ste en meest succesrijke Ame rikaanse componisten van musicals, is op 77-Jarlge leef tijd in New York overleden. Tot de bekendste musicals die hij. samen met tekstschijver Oscar Ham- merstein maakte, behoren Oklaho ma. South Pacific en The sound of music. Maar ook vele andere van de 35 musicals waarvoor hij de muziek schreef werden een succes. In totaal componeerde hij het record-aantal van 1500 songs, waaronder de wereld bekende „With a song In my haeart", There's a small hotel" en „Oh what a beautiful morning. Rodgers die met zijn eenvoudige ma nier van leven en zijn conservatieve kleding een uitzondering was in de showbusiness (ook zijn huwelijke met Dorothy Feiner in 1930 hield stand) was een Jaar of vier jonger dan Geor ge Gershwin, die een grote invloed op zijn componeren had. Maar door zijn sobere leefwijze en zijn rustige ma nier van werken overleefde hij hem bijna veertig Jaar. Rodgers was altijd gul in het erken nen van de belangrijkheid van de mensen met wie hij samenwerkte Ik heb nooit iets alleen gedaan zei hij vaak en daarbij doelde hij op zijn voornaamste tekstschrijvers: Lor enz Hart en Oscar Hammerstein. Met Hart studeerde hij aan de Columbia Richard Rogers (links) met Oscar Hammerstein in 1953. Universiteit, die zij beiden in de jaren twintig voortijdig verlieten om zich te gaan toeleggen op het schrijven van songs. Na de gebruikelijke teleurstel lingen in de begintijd kwam hun suc ces plotseling. In 1926, toen drie shows van hen tegelijk op Broadway liepen. Hart overleed in 1943, waarna Rogers met Hammerstein begon sa men te werken. Oklahoma Hun eerste gezamenlijke produktie was Oklahoma, voor het libretto De ln Londen wonende Henri van der Zee heeft een boek over de hon gerwinter geschreven Van der Zee. die buitenlands correspondent ls, schrijft ln het Engels Zijn boek is dan ook ln eerste instantie bedoeld voor de Engelse en Amerikaanse markt. Maar het werk is thans ver taald en ook ln Nederland verkrijg baar. De Hongerwinter ls een opvallend goed (en uitstekend vertaald) boek. bijna een kort begrip van de laatste fase van de oorlog. Inclusief de mili taire aspecten daarvan Als men Van der Zee ln de eerste plaats ziet als een man die in het buitenland begrip vraagt voor Nederlandse si tuaties. dan kan men zich nauwe lijks een betere ambassadeur wen sen Zijn boek. dat de ondertitel heeft „Van dolle dinsdag tot bevrij ding". Is een compacte, heldere en uitstekend gedocumenteerde sa menvatting van de zwartste bladzij den van onze oorlogsgeschiedenis. Henri van der Zee: De Hongerwin ter. l'Hf. H. J. W. Beeht. Amster dam. Geïllustreerd. Omvang 261 paf. Prijs 29.50. Speciaal vandaag Van Gewest tot Gewest blikt terug op de jaren seven- tig. In een Amsterdams café kijken Anton Constandse, Hll- de Verwey-Jonkrr en prof W. F. de Gaay Fortman nog een keer naar het verleden van Ne derland Ned I 11.59 uur Kouwe Kunstjes. Eerste af levering van een nieuwe Jeugdserie van de IKON over de technologie. Mickey en haar vader reisen in een „verplaats- doos" door Nederland en stui ten regelmatig op de oneffen heden van de techniek. Ned 2 18.59 uur From here to Eternity. Amerikaanse tv-fllm naar het gelijknamige boek van James Jones en naar de gelijknamige speelfilm. Het verhaal gaat over een soldaat die door de legeroverheid onder druk gr iet wordt in Pearl Harbour tijdens de Tweede Wereldoor log. In de hoofdrollen: Natha lie Wood en William Derane. Ned 2 21.35 uur ADVERTENTIE Schiphol, Zestienhoven, Markerwaard Hoeveel ruimte heeft de luchtvaart nodig? Moet er een tweede grote luchthaven komen en zo ja, waar dan wel? De regering heeft haar visie op papier gezet Als een voorlopige mening. Zodat wie er maar geïnteresseerd is tijdig z'n stem kan laten horea rif» vici*» van rpnarinn ie srmb De visie van de regering is vastgesteld in het Structuur schema Burgerluchtvaartter reinen. Een plan voor de lange ter- mijaTot aan het jaar 2000. Wie zich een oordeel wil vormen kan het stuk inzien bij provincie- en gemeentehuizen en bij openbare bibliotheken. Of het zelf kopen bij de Staatsuitgeverij voor f1950. Maar het is ook mogelijk met de bon uit deze advertentie een gratis ,vVfc. KtR/fy^ brochure te bestellen. c±s Daarin staan in be- «f*** grijpelijke taal de hoofd zaken en de inspraak mogelijkheden. Vul deze bon in en stuur hem in een enveloppe met jCS postzegel naar PKB - BL Postbus 51.2500 RR Den Haag. Adres Postcode Drt is een publikabe van het mimstene van Verkeer en Waterstaat en het mimstene van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Plaats- Invullen in blokletters. waarvan Hammerstein een bestaan de roman, O reen grow the lilacs," had bewerkt. Een van de liedjes uit Okla homa ls het wereldbekend „Oh, what a beautiful morning". Het was het begin van een nieuw genre musical, waarin het aloude ree- pet van een verhaaltje over „boy meets girl" plaats maakte voor een meer substantiële inhoud. Het spre kendste voorbeeld daarvan is My fair lady. naar Pygmalion van Bernard Shaw; overigens geen musical van Rodgers en Hammerstein, maar van Lerner en Loewe. De populariteit van Rogers' songs, waaronder vele ever greens hield zelfs stand tegen de in 1950 opkomende rock 'n roll, en tegen de Beatle-stijl die ln het daarop vol gende decennium ln de mode kwam. Nog steeds geldt onverminderd wat president Kennedy ln 1962 ln een telegram voor Rogers's zestigste ver jaardag vaststelde: hij schreef mu ziek die door de hele tegenwoordige generatie wordt gezongen. Carousel Zelf beschouwde Rogers de muziek die hij ln de Jaren zestig schreef voor een dertien-delige tv-documentaire over Winston Churchill een van zijn belangrijkste prestaties. Van zijn mu sicals was Carousel (uit 1945) zijn lievelingswerk, maar het publiek heeft altijd de voorkeur gegeven aan Oklahoma (1943) en The sound of music (1959). Met de dood van Hammerstein in 1960 kwam er een eind aan de reeks succes-musicals die hen belden mil joenen had opgeleverd. Rodgers werkte daarna samen met anderen, maar het hoge pell van vroeger werd niet meer bereikt. In 1976 ging zijn laatste musical getiteld Rex, in pre mière, met als onderwerp het leven van de Engelse koning Hendrik VIII. Rogers' verdiensten voor theater, film en televisie werden officieel er kend met de toekenning van talloze onderscheidingen, waaronder twee Pulitzerprijzen. door Jac. Kort AMSTERDAM Zoals we dat sedert enige jaren gewend zijn, droeg ook dit keer het concert op Nieuwjaarsmid dag een bijzonder karakter. Een zaal vol kinderen en jon ge mensen, die verlicht was door gele. rode en blauwe lampjes, en waar het ook tij dens het muzikale gebeuren een af en aan lopen was van al dan niet fotograferende be zoekers. Het Nederlands Blazers Ensemble trad aan en dit gerenommeerde gezel schap begon met een Mars van Beet hoven. Onder leiding van dirigent Lu cas Vis werden daarna nog uitge voerd Serenade van Paul Hindemith en het Ebony Concerto van Igor Stra- winsky. Het is steeds weer een genoe gen en een genot om te luisteren naar het Nederlands Blazers Ensemble, waarvan de spelers individueel tot de meesterklasse behoren, maar die ook te zamen een prachtige homogeen geheel vormen. Ter afwisseling speelde het Willem Breuker Collectief (zes koperblazers, slagwerk en bas) dat een aantal niet of onverstaanbaar aangekondigde werkjes uitvoerde, die door het pu bliek met zo mogelijk nog groter en thousiasme en dito applaus ontvan gen werden. Het zijn ook inderdaad eminente musici, die een zeer meesle pende manier van muziekmaken toe passen. Ter „opluistering" van deze feestelij ke middag betrad van tijd tot tijd een zich als zwaar beschonken gedragen de dame het podium, zulks (gelukkig) tot verbijstering van de vele kinderen in de zaal en van hen niet alleen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Frankrijk, de Vere nigde Staten, België. Canada, West- Dultsland en Oroot-Brlttannlë gaan nauw samenwerken bij hun hulpver lening aan de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahel. ZIJ hebben hier toe besioten omdat deze landen zit ten te springen om Internationale hulp. De steun zal worden geconcen treerd op regionale ontwikkeling, ver groting van de agrarische produktie en het verlichten van de gevolgen van de grote droogte. Na anderhalf Jaar onderhandelen hebben de zes landen een hulppro gramma opgesteld dat de naam CADA draagt en waaraan alle leden van de organisatie van westerse Indu strielanden (OESO) kunnen deelne- men. ADVERTENTIE Onrecht, al tien jaar lang... Sfcttog Hulp aan Ripoea s r Nood Zwartboek over het lot van de Pa poea s. op 19 nov jl. aangeboden aan de Mm. President Tezamen met Jou- wes brochure: Genocide. Etnocide en Econ. Uitbuiting. Beide uitgaven 6.-- (of meer!) te bestellen per giro no 243000 Papoeafonds, Eindhoven. Uw steun blijft onmisbaar De zanggroep Luv is het nieuwe jaar goed begonnen: zij ontving de Exportprijs van de stichting Conamus, omdat zij een groot aandeel heeft gehad in de „ex port" van Nederlandse muziek. Op de foto de gelukkige Luv- meisjes Patty, Marga en José met de prijzen. Zij waren ook present op de nieuwjaarsshow van de Westduitse omroep naast Boney M, Gruppo Sportivo en andere bekende zangers en zan geressen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4