De cultuur van een kolonisator Om en vooruit kijken Kan viert zilveren 'omroepjubileum' Mauritshuis herdenkt 300e sterfdag van eerste bewoner nieuw van Het Spectrum nu bij de boekhandel Gezondheidswijzer Gezondheids wijzer 15,75 Britse pianist dood aangetroffen Over televisie in jaren zeventig Dag jaren zeventig dag jaren tachtig Bioscoopfilms Journaalterugblik in studioshow Wel'ns 250Mercedessen bij elkaar in één showroom gezien? ZATERDAG 29 DECEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Cees Straus DEN HAAG Het Mauritshuis in Den Haag, statig gelegen naast het Binnenhof en met een fraai uitzicht op de Hofvijver, leent zich door zijn drie eeuwen oude inrichting moeilijk voor wisselende tentoonstellingen. ADVERTENTIE James Bevan Een boek om altijd en overal bij de hand te hebben, b.v. in medicijnkast of EHBO-trommel. Het is beknopt maar uiterst duide lijk en praktisch ingedeeld: eerste hulp bij ongeval; bouw en werking van het lichaam; ziekten en af wijkingen; symptomen en behandeling. Via alfabe tisch overzicht kunt u snel vinden wat u moet doen. Met instruktieve illustraties. Vertaling: B. Voorzanger. Paperback met Kivar omslag, Afbeelding uit het „Reysboeck van het Rijcke Brasilien", 1624. Uit de collectie van de Konin klijke Bibliotheek in Den Haag. EASTBOURNE (ANP) De Britse politie heeft op 70 kilometer ten zui den van Londen in de buurt van East bourne het stoffelijk overschot ge vonden van Terence Judd, een op 16 december, een paar dagen voor een tournee door de Sowjet-Unie, verdwe nen pianist. Het ongeklede lijk lag aan de voet van een heuvel en kon worden ge ïdentificeerd aan de hand van het gebit. De politie heeft niets meege deeld over de staat van het lichaam en heeft ook niet willen zeggen of zij denkt aan een misdaad. Judd is 22 jaar geworden. Hij was winnaar van de vierde prijs op een Tsjaikowski-wedstrijd in Moskou. LOS ANGELES De Amerikaanse acteur Lee Bowman, die in de jaren veertig en vijftig in meer dan 40 films optrad, is donderdag op 64-jarige leef tijd overleden. Bowman is de tegen speler geweest van ondermeer Rita Hayworth en Susan Hayward. ADVERTENTIE DE KORENAER is tijn, z n prijs verrassend klein. Het eertijds als privéverblijf voor Jo- han Maurits van Nassau ontworpen gebouw, is altijd zoveel mogelijk in oude stijl gehouden. Het kan grote groepen bezoekers die om speciale redenen komen kijken, eigenlijk nau welijks verwerken, laat staan als de schaarse ruimte ook nog eens in be slag wordt genomen door een bijzon der evenement. Vijf jaar geleden werd dat nog eens duidelijk toen de benedenzalen waren ingericht met het werk van Terborch en in 1982 zal er weer zo'n bijzondere activiteit plaatsvinden wanneer de 300e sterf dag van de landschapsschilder Jacob van Ruysdael wordt herdacht. Met beide schilders heeft het Mau ritshuis een band omdat het schilde rijen van hen bezit. Met de tentoon stelling die thans op de wat ruimere bovenverdieping wordt gehouden en die aandacht besteedt aan Johan Maurits van Nassau, goeverneur van Nederlands-Brazilië in de 17e eeuw en fervent stimulator van kunsten en wetenschappen, ligt de situatie ge heel anders en zijn de banden ook veel nauwer. Deze Maurits gaf im mers de opdracht tot de bouw van dit kleine paleisje tijdens de periode die hij in Zuid-Amerika doorbracht. Te rug van zijn reizen naar de kolonies vestigde hij zich metterdaad in Den Haag totdat hij zich op den duur weer naar Duitsland begaf, waar hij in Dillenburg was geboren. Het Mauritshuis moet tijdens een deel van het leven van zijn eerste bewoner een schat aan kunst hebben bevat. Van dat alles hebben tal van hoven in het buitenland kunnen pro fiteren. maar Den Haag zat er vaak naast. Voor het uitgebreide overzicht van leven en werken van deze Mau rits heeft het Mauritshuis slechts wei nig uit eigen bezit kunnen gebruiken en moest een veelvuldig beroep op het buitenland worden gedaan. Inter nationale samenwerking heeft niette min een voortreffelijk beeld doen ont staan van een tijd waarin ons land overal in de wereld, maar hier met name in Zuid-Amerika als een koloni sator van de eerste orde optrad. Kolo niseren als exponent van een wereld macht die op het eerste plan de strijd durfde aan te binden met andere we reldmachten als Engeland en Spanje en met Portugal. Een kolonisator die zijn eigen cultuur meebracht en her en der verspreidde, maar ook Interes se kon opbrengen van de landen en volkeren die werden onderworpen. In de Gouden Eeuw immers, stonden de ramen van het huis waarin de Zeven Verenigde Nederlanden waren ge huisvest naar alle kanten wijd open en werd er met gretigheid gereageerd op elk exotisch fenomeen. Verdraagzaam Met Johan Maurits hebben we een schoolvoorbeeld uit de 17e eeuwse bovenlaag. Een uitstekende afkomst (men diene hem niet te verwarren met de Maurits wiens vader Willem van Oranje was en die een achterneef van hem was) bezorgde hem al gauw een gepriviligeerde baan, maar Johan Maurits heeft zijn taak altijd naar behoren volbracht. Als militair een briljant strateeg en onvermoeibare vechtjas, als goeverneur een knap econoom die de hem toegewezen ge bieden tot grote bloei wist te brengen, als maecenas steeds ijverig in de weer om de schone kunsten en de weten schappen te dienen, als mens vooral verdraagzaam voor hen die niet zijn overtuiging konden delen. Wat op deze tentoonstelling te zien is vormt een presentatie die raakvlak ken heeft met het hele maatschappe lijke gebeuren van die 17e eeuw. Er zijn de vele schilderijen in hoofd zaak van Frans Post en Albert Eek- hout die eigenlijk voor het eerst hier duidelijk uit de verf komt de kaar ten en voorwerpen die een indruk geven van hoe de Nederlanden in Brazilië te werk gingen. En Juist om dat dat tot de meest vergeten perio des uit de geschiedenisboekjes be hoort, is dit beeld zo verhelderend. Expansie „Zo wijd de wereld strekt" luidt het devies in het wapen van Johan Mau rits (1604-1679). Hij heeft het letterlijk in praktijk willen brengen door zich volledig in te zetten voor een land dat al tijdens zijn jeugd een bijzonder expansieve kracht bezat. Toen de West-Indische Compagnie werd opge richt met een navenant doel als de VOC, was Zuid-Amerika eigenlijk nog nauwelijks gekerstend. De west kant was geheel in handen der Span jaarden, de oostkant Brazilië was in 1500 door Cabral ontdekt was behalve voor Spanje ook voor de Por tugezen. Toch, toen de Nederlanders op de kust van Noord-Oost-Brazilië ver schenen met een vloot die onder meer kon worden gefinancierd door een piratentocht van Piet Heyn op de Spaande goudschepen, bleken de Portugezen relatief weinig aan de de fensie van hun kolonie te hebben gedaan. Ze bezaten een smalle strook land, nergens breder dan honderd ki lometer landinwaarts. Toen ze, zon der al te veel tegenstand te bieden, door de Hollanders werden verdre ven, konden ze zich moeiteloos in het achterland handhaven en bouwden van daaruit aan hun guerrilla. De Nederlanders maakten in wezen de zelfde fout als eerst de Portugezen hadden gedaan: door niet ver in het binnenland binnen te dringen, werd hun defensieve zone uiterst krap. Het Braziliaanse hoofdstuk in de Neder landse geschiedenis heeft dan ook maar kort geduurd. Maar in die periode die voor Johan Oudejaarsvieringen worden erop afgestemd Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Je hoett eigenlijk maar één programma te noemen als er wordt gevraagd wat televisie en radio te bieden hebben rondom de jaarwisseling en Je zit goed: de oudejaars conference van Wim Kan. Dat is een traditioneel gebeuren waar de meeste Nederlanders naar uitzien en waar op de oude jaarsavond-vierin gen worden afgestemd De program mering van de allerlaatste uren van dit decennium gaat uit van de 75 minuten tussen tien uur en kwart over elf op Nederland 1 Dan zetten vriend en vijand de socialistische om roep aan. die op een heel andere ma nier dit Jaar al zo van zich deed spre ken. en waar ook Kan niet omheen kan. Met de opmerking in 1954 tegen Wim lbo ..Weet Je wat ik nou wel 'es leuk zou vinden0 Een héél uur ln m'n een tje voor de VARA-microfoon!" is het begonnen Daarom viert Wim Kan nu een soort zilveren Jubileum bij de omroep In deze kwart eeuw kwam hij eerst om de twee Jaar voor de radio- microfoon. maar later werden het er drie 1954, '56. '58. '60. '63 en '66 En toen was er een hele tijd niets Maar in 1973 waagde Wim Kan de- voor hem bijna onoverkomelijke stap naar het door hem niet-geliefde medi um televisie Dat gebeurde met veel voorlopigheden en voorzichtigheden. Van VARA-zijde werd aan de kranten uitdrukkelijk verzocht van tevoren Wim Kan bij de voorbereiding van de oudejaarsconference. geen aandacht aan het gebeuren te besteden omdat dat Kan zou af schrikken. Er werden vier televisieop namen van conferences gemaakt en Kan zou op het laatste moment be slissen of het resultaat mocht worden uitgezonden Het benauwde hem dat de mensen steeds meer van hem gin gen verwachten, waardoor zijn ver antwoordelijkheidsgevoel met de ja ren groter werd De televisie-uitzen ding ging echter door en had een groot succes, hetgeen bleek uit de hoogste kijk- en waarderingscijfers van dat Jaar Drie jaar later, op oude jaarsavond 1976 waagde Kan het op nieuw voor de televisie en met gelijk resultaat. Nu. in 1979, komt hij dus HILVERSUM In een extra lange aflevering kijkt de Alles is Anders Show van de KRO met veel gasten terug op de televisie in de jaren ze ventig. Met name komen die programma's aan bod die stof deden opwgaien Gastheer Aad van den Heuvel praat daarover met Wim Schippers, die nogal de hand heeft gehad in veel rumoer bij de Nederlandse televisie Fragmenten van bedoelde program ma's zullen vertoond worden. Ook zal aandacht worden besteed aan televisieprijzen die de afgelopen Jaren zijn uitgereikt, zoals de Nip- kowschljf door de televisiecritici en de Televizlerring Verschillende prij- zenwinnaars zijn in de studio om te praten over hun verrichtingen. Namen die genoemd kunnen worden zijn: IKON-directeur. Wim Koole. An- dré van Duin. Frans Boelen. Aart Staartjes. Willy van Hemert, Willem Duys. Koot en Bie, Mies Bouwman, die maandag vijftig wordt, en Koos Postema Uitzendtijd vanavond vijf voor tien op Nederland 1. Een fragment van Titfield Thunderbolt waarin de bewoners van een klein dorpje proberen zelf een onrendabele spoorweg in stand te houden. Rechts Stanley Holloway, links Hugh Griffith. Van onze radio- en tv-redactle HILVERSUM Onuitputtelijk is het aantal oude bioscoopfilms dat in deze dagen zowel door de Nederlandse te levisie als door die van de buurlanden wordt uitgezonden. Het aanbod vari eert van wereldberoemd tot overjarig en het blijft altijd de vraag of de oude favorieten het nu nog wel zullen doen. De VARA opent vanavond met De cactusbloem (1969) met Ingrid Berg man als de schuchtere, houterige tandarts-assistente (Ned. 2/20.52 uur). La Ronde (1950) van regisseur Op- hüls. in de hoofdrol Simone Signoret, is nog het meest bekend geworden door de titelsong van Oscar Strauss. (Dtal. 2/10.30, morgen) Daddy Long Legs, maar dan als Daddy Langbein (1955), met Fred As- taire en Leslie Caron (Dtal. 1/15.45, maandag) How the west was won. maar dan als Das war der Wilde Westen (1961), met o.a. Gregory Peck, over Amerika rond 1830 (Dtsl 2-20.00. maandag) Als aanloop op Wim Kan brengt de VARA oudejaarsavond Titfield Thunderbolt (1952), een Engelse film met subtiele humor, die vertelt van het rumoer dat ontstaat in het dorpje Titfield als de spoorlijn zal worden opgeheven. (Ned. 1 20.10. maandag) Daarvoor nog een Laurel en Hardy met Lachgas (1928). (Ned. 1 18.59) Als afleidingsmanoeuvre tegen over Wim Kan op het andere net komt de AVRO met een Louis dc Funés-film Le petit baigneur, onder de titel Zo gezegd, zo gedaan (1967). (Ned. 2/21.30) De avond van nieuwjaarsdag vult de KRO voor een belangrijk deel met de verfilmde musical My fair lady (1956). In de hoofdrollen Audrey Hep burn en Rex Harrison. (Ned. 2/20.25). Murder on the Orient Express, maar dan als Mord im Oriënt Express (1974) is een Britse speelfilm, die de W.duitse televisie nieuwjaarsdag uit zendt. (Dtsl. 2/21.35). HILVERSUM In een speciale stu dioshow kijkt de NOS-televisie in het zogenaamde Programma van het Jaar terug op 1979. In andere jaren gebeurde dat in de jaaroverzichten van het Journaal en van 8tudlo Sport Nu wordt gebruik gemaakt van bijdragen van journaal en sport. Verder worden bekende en onbeken de personen geïnterviewd. Gastheer is Berend Boudewijn. te- genwoordg directeur van de Stads schouwburg te Amsterdam. Marijn de Koning. Joop van Zijl en Mart Smeets verzorgen de studiogesprek- ken Daarbij zal ook de aandacht worden gevraagd voor de betrokken heid van de gewone man of vrouw bij nieuwsgebeurtenissen. De Skymas- ters onder leiding van Tony Nolte begeleiden het Programma van het Jaar muzikaal. Kees van Lar.geraard is regisseur en Henk Suèr eindredac teur. Uitzendtijd zondag zes uur. Ned. 2. HILVERSUM - Een medium dat bij uitstek geschikt is om door gebruik te maken van geluidsbanden uit het ar chief en van nieuwe interviews terug te denken aan de jaren zeventig is de radio. En zo denken VARA en NCRV er dezer dagen over. De eerste om roep komt vandaag met een mara thonprogramma van liefst elf uur lengte, van 's morgens zeven uur tot 's avonds zes op Hilversum 1. De titel is ..Dag jaren zeventigdag jaren tachtig". De NCRV vraagt maandag middag over het afgelopen decenni um „was het wel zo prachtig tussen zeventig en tachtig?" Het is een bijna vier uur durend programma, dat om 13.11 uur begint op Hilversum 2. In het VAR A-programma zijn de uren als volgt ingedeeld. Om zeven uur. vanwege de nieuwsberichten moeten er bij elk heel uur drie minuten wor den bijgeteld, gaat het over het Ne derlandse lied in de afgelopen tien jaar. Om acht uur over wat verwacht werd en verraste; van DS*70 tot de Beatles en de Europacup -Om negen uur over grondstoffen, kernenergie, milieu en volksgezondheid. Om tien uur over ontwikkelingen in de kunst, tien jaar na aktie-Tomaat. Om elf uur over het andere wereld beeld na Vietnam, de oliecrisis. Nixon en Nicaragua. Om twaalf uur over popmuziek. Om een uur over arbeid, onderwijs en vrije tijd. Dan een uur tje muziek en alweer muziek om drie uur met hits uit de jaren zeventig, die meegaan naar tachtig. Om vier uur over sociale bewogenheid en verbrok keling. Ten slotte een vooruitblik om vijf uur, getiteld Een toekomstbeeld opwinden. Het programma wordt samengesteld door Gabri de Wagt. Aad Nuis en Joris van den Berg. Achter de kreet de matte jaren zeventig zal De Wagt niet staan. Hij vindt ze wèl boeiend en ze hebben hem helemaal niet te leurgesteld. Hetzelfde zou blijken uit de talrijke interviews met mensen die in die tijd nadrukkelijk bezig zijn geweest. Ook Joris van den Berg ver telt in de VARA-gids niet ontevreden te zijn. „Er is vrij veel geoogst wat eerder was gezaaid". Hij doelt op het gebied van de wetgeving. ,,We hebben ook moeten constateren dat de bo men inderdaad niet meer tot de he mel groeien. We moesten genoegen nemen met minder om overlevings kansen te houden voor de toekomst. En we moeten ons bezinnen op wat we er allemaal mee aan moesten voor de tijd die komen gaat. met onze gastarbeiders. Molukkers en kunste naars." In „Was het wel zo prachtig tussen zeventig en tachtig?", het program ma waarin NCRV-radio maandag achteromkijkt, geven tien bekende Nederlanders hun mening over de af gelopen tien Jaar. Dit zal worden af gewisseld met bijdragen van Hier en Nu-correspondenten uit die delen van de wereld waar het grote nieuws werd gemaakt. Personen die aan het woord komen zijn: Harm van der Heulen van het CNV. minister De Ruiter van justitie. Joop den Uyl, Van Agt, NCRV-voor- zitter Th. Jansen, Paul Verhoeven, filmregisseur van Soldaat van Oran je. dr. Fiolet, voorzitter van de Raad van Kerken, mevrouw G. Strikwerda van Klinken, lid van de emancipatie commissie, de voorzitter van de werk gevers, Van Eikelenburg en v lijnverbinding ir. Manusama. Van de Hier en Nu-correspom kijkt Bernard Hammelburg in terug op het einde van de ooi Vietnam en op Watergate, Wille Kemenade op de ontwikkelin China, Rob Simons de Yom oorlog en de historische reis vi sident Sadat, Ferry Versteeg oi kruidvat Afrika. Robbert Bos over Spanje en Portugal waar mocratie de plaats innam van i tatuur. Op een heel andere manier teruggekeken op de jaren zeve het gesprek dat Noortje van veen oudejaarsavond half tie prof. C. A. van Peursen, hoog filosofie aan de RU te Lelden ADVERTENTIE In de showroom van het nieuwe pand van J. van Dijk Zoon b.v. staan 250 nieuwe Mercedessen en occasions in perfekte staat. Keuze genoeg dus. U kunt de kleuren van de auto's en de uitvoering gemakkelijk met elkaar vergelijken. Ook de typen. Want J, van Dijk Zoon b.v. heeft alle Mercedes-modellen in huis. J.van Dijk &Zoon B.V. Schuttevaerweg 116. Spaanse Polder. Rotterdam, Telefoon: 010 - 620088 TROUW/KWARTET Maurits zeven jaar heeft geduurd, is in de verre kolonie die voor de suiker zo belangrijk werd, op cultureel ge bied genoeg tot stand gekomen. Als verslaggevers van hun tijd hebben Post en Eckhout, die tot voordien in eigen land onbekende meestertjes waren, de zeden en gewoonten van een nog nauwelijks beschaafd volk in kaart gebracht. Nu zijn het charman te voorstellingen van bonte krijgers die trots zijn op hun mannelijkheid of van kannibaienvrouwen die getooid zijn met een mandje waaruit nog juist een hand of voet van een vijand steekt. Als bewijs echter van dergelij ke heidense gebruiken gaven zulke schilderijen in hun tijd veel aanstoot. Eckhout treft vooral door zijn leven dige stijl en zijn integere belangstel ling voor de bevolking en de dieren van de kolonie. Post is een heel ander schilder die de atmosfeer van de tro pen tracht te vangen in weidse pano rama's waar de weemoed vanaf druipt. Hij is wat statischer, zijn land schappen zijn altijd streng lineair op gebouwd en vaak in dezelfde kleur schakeringen gehouden. Zijn mensen dienen bijna altijd ter stoffering, ze overwegen nooit en vormen in wezen een nietig onderdeel van het geheel. dc Albert Eckhout portretteerde deze vrouw van de Tarairiu-st jee 1641. Ze heeft zojuist haar mandje volgeladen met vleeswaï houdt een arm van een overwonnen vijand voor consumptie g Het schilderij is met een groot aantal andere werken van E« de afkomstig uit het Deens Nationaal Museum in Kopenhagen e,v' wc iat Op een enkel punt, geeft de ntv toonstelling geen duidelijkh moet, toen Johan Maurits in I c°r aankwam, ongetwijfeld iet volkskunst hebben bestaan. Hont hier immers om Indianenvi en van wie overal in de Amerika'sf zijn teruggevonden. Daarover sa- geen informatie verschaft, net als wordt aangetoond in hoev door de Nederlanders aange beschaving ter plaatse werd i nomen. Op dergelijke mor krijgt deze tentoonstelling w< extra Europees accent: motiev schilderijen met exotische vi lingen vonden hun weg naai plaatsen van kostbare gobelli tuurwetenschappelijke handl konden worden overgeschrevei vens werd de kennis van de a mie op het zuidelijk halfrond breid. Tot 1 maart, dagelijks van 10- op woensdag van 10-21 uur, dag van 11-17 uur. De verhoo treeprijs bedraagt respect! 5 (tussen 18-65 jaar); 3 (p soon in groepen) en 2 (bovei onder de 18). Er is een goed g menteerde catalogus besch voor 25.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4