Leuke kindermusical van Mies Bouhuys r' Mucha's Jugendstil te bezichtigen bij Praag Meesterschap in beperking Amstel Toneel speelt Een Broodje boek m** mgmt v i r*v j*. NCRV progran Literama krijg J. H. Gottmerp f J i 'M -i f i? Kalenders van Jo Spier a ,h:r Kok en Van V praten over de jaren tach Darryl Zanuck overleden VOOR MAZC Algemeen Rentefonds Antillen ALRENTA N.V 'De Zangertjes van Volendam' op Curagao 'Onuitvoerbare' cantate vh Strawinski dank zij VAR MAANDAG 24 DECEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET WC door Andre Rutten Amsterdam ..Nee, Joh, dit ls geen bioscoop, dit is toneel en dat is veel leuker", zei een mannetje van een Jaar of acht zaterdagmiddag in het Nieuwe de la Martheater. Wachtend op het begin van de nieuwe kindermusical „Een broodje boek" van Mies Bouhuys voor de tekst en Joop Stokkermans voor de muziek. Dat jongetje kreeg groot gelijk. Het ls een erg leuke voorstelling van het Amstel Toneel, met een speelse fan tasie in een licht-beweeglijke regie van André van den Heuvel gespeeld, en toch niet los van het leven van alledag. Ook als volwassene amuseer je Je er best mee De vondst van Mies Bouhuys. waarop de musical is gebaseerd, is, dat zij een schrijver, meneer Martijn. aan het werk laat zien bij het bedenken van een verhaal Maar het meeste dat hem te binnen schiet komt uit boe ken die hij vroeger gelezen heeft: de boze koningin van Sneewwitje, Ro binson Crusoë met zijn papegaai. Remi en meneer Vitalis uit Alleen op de wereld. Pnkkebeen en zijn zuster Ursula. Jip en Janneke. Al die figuren zie je dan ook in leven de lijve, wondermooi aangekleed door Herman van Elteren. met mas kers en poppen van Feike Boschma De hondjes en het aapje van meneer Vitalls zijn bijvoorbeeld poppen, maar zij bewegen zich op een leuke manier alsof het echte diertjes zijn. De boze koningin heeft een mooi maskergezichtje en een mooie jurk. maar als zij zich omdraait heeft zij een lelijk heksengezicht en een vieze jurk. Zij lachen meneer Martijn een beetje uit: hij denkt wel, dat hij hen verzonnen heeft, maar zij staan al in een boek. De kinderen n de zaal kunnen dat grif be am er Meneer Martijn (Ger Smit, in stofjas) met bekende personages uit boeken, Prikkebeen en Ursula, de boze koningin als heks, meneer Vitalis en zijn dieren met Remi, Winnetou, Robinson Crusoë. Maar zij horen toch ook thuis in de belevenissen van meneer Martijn, die ook boeken verkoopt ln de winkel van mevrouw Van der Tas Zijn vrien dinnetje Gerda leert hem daar onder scheid te maken tussen wat hij echt beleeft en wat hij fantaseert of uit boeken van anderen haalt. Er staan ook een paar grote boeken, die. staan de. opengeslagen kunnen worden en dan prachtige sprookjes-tekeningen, ook van Herman van Elteren, laten zien. als mooie achterwanden. Boekwinkel Maar die boeken klappen telkens ook weer dicht, en dan is er weer de wer kelijkheid van de boekwinkel, die me vrouw Van der Tas niet genoeg geld oplevert, zodat zij er een broodjes zaak van laat maken. Je krijgt dan ook even een rondedans te zien van' de mensen, die de touwtjes in handen hebben in onze samenleving, de touwtjes waarmee meneer Martijn gebonden is Maar intussen heeft een vriendelijke oude uitgever wel een echt boek ge maakt van „Het verhaal van meneer Martijn", en daar vieren alle mensen ln de broodjeswinkel toch feest om Er wordt niet alleen heel leuk ge speeld. maar bovendien ook veel en goed gezongen door alle medespelen den: Riny Blaaser. Marijke Jaburg, Yvette Weissman, Ger Smit (meneer Martijn). Ad van Gessel, Ed Bauer. Cees Pijpers, Martin Simonis, Feike Boschma. Jooji Stokkermans schreef pakken de. meeslepende melodietjes, die in zo n zaal vol kinderen en ouders fees telijk werken. Eerste en tweede kerst dag en zaterdag 29 december om twee uur in het Nieuwe de la Martheater. Volgend jaar ook nog dikwijls te zien, want de Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond viert er zijn honderd jarig bestaan mee. Y t Meneer Martijn (Ger Smit) en de clown (Ad van Gessel) in de musical Een broodje boek. door Lo-is Smit ROZTOKY De Jugendstil, de naar het Münchense tijd schrift Jugend genoemde kunststroming die aan het eind van de vorige eeuw ont stond als een stromjig die streefde naar een ngnjpende hervorming op bijna alle ge bieden van het leven, kende een paar onmiskenbare kop stukken. door JAC. LELSZ ZUTPHEN Wanneer het oude jaar achter de met olie- bollendamp bezwangerde ho rizon is verdwenen, zullen we weer een nieuw kalendertje ophangen. Ook dat behoort bij het ritueel rond de jaarwis seling. Tegen deze achter grond heeft het Stedelijk Mu seum aan de Rozengracht te Zutphen een kleine maar aar dige tentoonstelling ingericht van oude kalenders. Allemaal werkstukken van de ln 1900 in Zutphen geboren, maar vorig jaar in de Verenigde Staten overleden tekenaar Jo Spier. Joseph E. A. Spier maakte in Zut phen zijn eerste tekeningetjes voor het blad van de plaatselijke voetbal club Be Quick. HIJ bezocht ln die tijd het gymnasium Na zijn eindexamen ging hij naar Amsterdam, waar hij studeerde aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Daarna werkte hij voor enige bladen in Nederland als illustrator. In de oorlog (hij was een jood. die overigens later protestants kerkte) werd hij geïnterneerd ln het concentratiekamp Thereslènstadt). VeJe tekeningen van Spier werden gebundeld, onder meer tn ..Per pot lood door Nederland" Aan tientallen boeken werkte hij als illustrator mee. van de Camera Obscura tot kookgid- sen toe Ouder werk werd naderhand afgedrukt in de bundels „Zwanen zang", „Bij het scheiden van de markt" en „Op de valreep". Met com merciële drukwerken was hij ook druk in de weer. In 1951 vertrok hij naar Amerika, waar hij in New York ging wonen. Enige jaren voor zijn dood schonk 8pier zijn geboortestad zijn complete artistieke nalatenschap. Alle boeken, honderden originele tekeningen, tal loze door hem ontworpen brochures, vele wenskaarten. De directie van het 8tedelijk Museum streeft er naar de komende jaren een apart zaaltje te zijner nagedachtenis in te richten. In openbare collecties is zijn werk overi gens nauwelijks vertegenwoordigd. Toen 8pier eenmaal zijn stijl gevon den had. is hij daar eigenlijk nooit 'meer van algeweken. Het werd zoiets als zijn handelsmerk. Trouwens, het was ook een uitnemende stijl. Die bevestigde dat meesterschap zeker ook ln de beperking kan zitten. Enke le lijnen waren voor hem genoeg om een situatie, een karakteristiek, tot ln de kern, tot ln het wezen weer te geven. In musea wordt helaas veel te weinig gelachen. Bij het bekijken van het werk van 8pier wordt er zelfs wel eens geschaterd. Het werk is veelal karikaturaal en/of humoristisch van aard. hoewel soms vermengd met iets van ernst en weemoed. Omdat 1980 voor de deur staat, wordt nu in het Stedelijk Museum van Zutphen speciaal een. zij het beschei den expositie gewijd aan de kalen ders, die hij maakte voor vele bedrij ven. meest als relatiegeschenkjes. Opvallend ls. behalve het tekenta lent. de systematiek die erin zit. Op een bepaald thema weet hij eindeloos te variëren, zonder dat het verras- Twee bladen van een kalender die Jo Spier voor 1950 maakte in opdracht van het transportmid- deienbedrijf J. Hoekstra te Utrecht. Maart en juli. Men lette erop hoe de seizoenen symbo lisch zijn weergegeven. singselement Inboet. Een goed voor beeld ls hier de kalender, die hij voor 1950 vervaardigde ln opdracht van een transportmlddelenbedrijf te Utrecht. Twaalf voertuigen. Neder landse en uitheemse, alle van achter en gezien. Elk blad heeft, en dat ln enige opzichten, iets eigens, waarbij opvalt hoe knap Spier er eigenlijk ook nog de seizoenen, de tijd van het jaar. in heeft weten te symboliseren. Tot en met 6 Januari, op werkdagen geopend van 10-12.30 uur en van 14-17 uur. Op zaterdag van 10-12.30 uur, op zondag van 15-17 uur. Oesloten op maandag, Eerste Kerstdag en Nieuw jaarsdag, op Tweede Kerstdag ge opend als op zondag. In Engeland, waar de Jugendstil Mo dern Style werd genoemd, had je Au brey Beardsley, ln Wenen, waar hij Sezession heette, had je Gustav Klimt en ln Parijs waar de stijl met Art Noveau werd aangeduid, was Al- fons Mucha een toonaagevende fi guur. Alfons Mucha was geen Frans man, maar een Tsjech. Je mag zijn naam op zijn Frans uitspreken: als „Musja" met de klemtoon op de twee de lettergreep. In Tsjechoslowakije heet hij gewwon „Moecha" met de klemtoon op de eerste lettergreep. In Tsjechoslowakije, ln het dorpje Roztoky bij Praag, is ter ere van Mucha en zijn opvatting van Secese de Tsjechische benaming van de Jugendstil afgeleid van de Weense een uitgebreide tentoonstelling van zijn werk te bezichtigen. Op deze ex positie. die tot 31 maart 1980 duurt, hangen en liggen wel 140 affiches, tekeningen, ontwerpen en Illustra ties, waarvan er 23 voor het eerst ln Mucha's vaderland worden tentoon gesteld. Alfons Mucha werd ln 1860 ln het Moravische Ivancice geboren. In 1885 ging hij in München studeren en in 1887 in Parijs. Daar werkte hij zelf standig en leefde hoofdzakelijk van illustratiewerk voor uitgeverijen en tijdschriften. In 1904 ging hij voor het eerst naar de Verenigde Staten. Hij werkte beurtelings daar en in Parijs. In 1910 verhuisde hij naar Praag, waar hij ln 1939 stierf. Alfons Mucha had een spreekwoorde lijke eigen stijl. Het ls niet moeilijk om, als je ooit één of twee posters van hem hebt gezien, zonder op een on dertekening te letten een poster van hem uit een rij Jugendstllafflches te halen. Zijn stijl was even legenda- richt als de stijl van zijn Franse colle- Een aanplakbiljet van Alfons Mucha voor een toneelstuk waar Shara Bernhardt in speelde (1998). ga Jules Chéret, wiens wulpse meis jestypen met de bijnaam „Cheretten" de geschiedenis zijn ingegaan. Mucha had ook een voorliefde voor het schil deren van vrouwen. Zijn vrouwen zijn echter veel minder beweeglijk, mon dain en wulps dan die „Cheretten". IS iltl \J BLOEMEND AAL (ANP) - Gottmerprijs van de gelijk uitgeverij in Bloemendaal is toegekend aan het NCRV-n gramma Literama. Dat vanwege de grote inzet die h ma team al reeds vele jaren ken en literatuur ontwikkelt W al de standvastigheid waan geschiedt, aldus heeft de ui vrijdag meegedeeld. Bij de ning van de prijs aan Literani1 bepalend geweest het beleid r v NCRV om dit programma te get steunen. De J. H. Gottmerprijs wordt Zi jaar uitgereikt aan de persoo stantie die een belangrijke iais heeft geleverd aan het stimule het lezen, gericht op het pro j bewustwording. De prijs bes iu)j een geldbedrag van drieduiz< or den plus een kunstwerk y, Haarlemse kunstenaar. De j zo; stond uit: Dick Reumer. M Rooy en Joop Voogd. Hg friet ind Ze lijken vaak zelfs vergeestelijkt. Hij was er oorzaak van dat de Jugendstil de bijnaam „noedelstijl" kreeg om dat hij dikwijls vlechtwerk schilderde van met bloem versierde stengels en losse haren op een speciale manier liet kronkelen. Sarah Bernhardt Eén vrouw heeft voor Mucha heel vaak model gestaan. Dat was de ac trice 8arah Bernhardt (1844-1923), De vrouw die op een tournee naar de Verenigde Staten ln 1900 120 paar schoenen meenam, omdat ze van me ning was dat Je daar niets kon kopen. „Het is daar een oerwoud", vond ze. Mucha werd in 1894 in één klap be roemd met de poster voor het stuk „Otsmonda" van Sarah Bernhardt. HIJ bewonderde haar spel en maakte nog vele lokkende aanplakbiljetten voor de stukken waar zij in speelde. Posters zijn het talrijkst op de Mu- cha-tentoonstelllng in Roztoky. Als Je affiches van Mucha voor het eerst in het echt ziet, vallen ze tegen. Het ls net als een „echte" zonsondergang of een „echt" berglandschap: Je hebt ze al zo dikwijls in een mooi bijgekleur de versie gezien. Maar als je ogen gewend zijn aan de ietwat vale kleu ren, ga je de echtheid van de origine len waarderen en wil je niets anders meer. Behalve affiches maakte Mucha veel andere dingen, want als Jugendstil- kunstenaar streefde hij naar univer saliteit. Hij ontwierp allerhande vig netten, kalenders, toneelprogram ma's, menukaarten en begaf zich op het gebied van de binnenhuisarchi tectuur met het ontwerpen van tapij ten, meubels en glas-ln-lood-ramen. Tegelijk was hij modeontwerper: voor Sarah Bernhardt maakte hij sie raden en jurken. En hij maakte siga- rettepapier, foto's en geld. Op de ten toonstelling kun Je zijn ontwerpen zien van bankbiljetten van 100, 50 en 10 Tsjechische kronen. Voor een paar van die Tsjechische kronen had je in de expositiezaal in Roztoky een gidsje met informatie over Mucha en zijn werk kunnen ko pen alsook een stelletje Mucha-affl- ches, als ze niet waren uitverkocht. Met de verkoop daarvan was reeds vóór het begin van de tentoonstelling begonnen en er waren er duidelijk te weinig geproduceerd. bla en< tt>e zijr HILVERSUM (ANP) De v<f van de FNV. Wim K ins werkgeversvoorzitter mrC. v rri> zullen in de komende wekei cre| AVRO-radioprogramma „Acf informatief" de problemen l len, die in de jaren tachtig Ejö afkomen. Zij praten met Frans van over de werkgelegenheid, de 1 wikkeling, de sociale voorzl en het toekomstig maatschi ec'j beeld. Het eerst is Wim KoLm december aan de beurt. Mr V cu; geeft zijn voorspellingen op 3 Aansluitend op de interview de economen prof. A. van Df- prof. A. Heertje onder leiding j,t Peereboom discussiëren oveiust dane uitspraken. bic PALM SPRINGS (UPI) Eé n oprichters van de Amerikaai ptc maatschappij „20th Centuijodj Darryl Zanuck, is gisteren in kenhuis in Palm Springs (Cs tok op 77-jarige leeftijd overlei 1, r nuck verbleef in verband mj gi klachten al twee maanden in oei kenhuis. Hij overleed aan dt h gen van een beroerte. ft, :rs Zanuck behoorde in 1933 to richters van „20th Century tions". nadat hij tot 1931 bljlde 1 Bros had gewerkt. In 1935 n. „Productions" met „Fox", vanaf die tijd vice-president .president belast met de prod nc 1971 trad hij onder druk ten Wei Zanuck produceerde tal va waaronder: „The Grapes of „Viva Zapata" en „The Day". Onder de naam Mark schreef hij het scenario vooin In the Mirror". Zijn zoon. of Zanuck, is eveneens filmpro<$>en Schilder Saint-SaëL in Toulouse overleg TOULOUSE (AFP) De schilder Mare Saint-Saëns, terneef van de componist Saint-Saëns is op 76-jarige le Toulouse overleden. Hij was ook tekenaar en el Jean Lurgat en Marcel heeft hij ook veel gedaan herleving van de Franse taifcn_ kunst. ADVERTENTIE EN ECHTE SERVÜ Sam v. Houlanatr A dam. Gauzenvei BI) het CBR Tel. 135103-11301' PFHAAl VOOR O ROTE WAGENTA0 ADVERTENTIE Alrenta is een nieuw obligatiefonds, gevestigd op de Nederlandse Antillen. Het fonds belegt in obligaties en is op de Amsterdamse effectenbeurs genoteerd. Alrenta biedt de particuliere belegger naast zekerheid) specifieke voordelen die in een folder worden toegelicht. Deze kunt u aanvragen bij de ABN Bank, afd. 1D 50, Antwoordnummer 1555,1000PA Amsterdam. U kunt ook terecht bij elk ABN-kantoor. RENT WILLEMSTAD (ANP) Het Neder landse koor „De zangertjes van Vo lendam" brengt tijdens de feestdagen een bezoek aan Curagao. Het koor bestaat uit dertig jongens tussen de negen en twintig Jaar en zestien vol wassenen. Ze zullen vier concerten geven. Dit bezoek aan de Nederlandse Antil len ls gekoppeld aan het Internatio naal pueri cantores congres, dat van 27 tot 31 december wordt gehouden in de Venezolaanse stad Maracalbo. waaraan het koor zal deelnemen. Op de heen- en terugreis doen ze Curagao aan. Het Volendammer zangkoor, dat wordt gedirigeerd door Evert Beu- mer. werd opgericht ln 1960. Het re pertoire bestaat uit Gregoriaans, klassieke, moderne en polyfonische muziek. Behalve door „De Zangertjes van Volendam" worden de feestda gen op Curagao ook opgeluisterd door het .Antwerps kathedraal koor". Dit zangkoor bestaat uit 44 jongens en zes volwassenen en het is aanmerkelijk ouder dan het koor uit Volendam De geschiedenis van het „Antwerps Kathedraal koor" gaat terug tot het jaar 1405. Na de Franse revolutie werd het ontbonden, maar in 1927 vond de heroprichting plaats ADVERTENTIE TIP VAN HET REISBURO ZOMFH'80.jfUW .iibt.oP'5'* ,0 porod')5 WHK°^9S0' „„„of?"1""' door Jac. Kort AMSTERDAM Veel van wat Igor Strawinski gedi zijn lange leven heeft gecomponeerd is zelfs voor ger concertbezoekers onbekend terrein. Het is daarom eei treffelijke gedachte van de organisatoren der VARA-mf geweest om dit seizoen een serie concerten te geven, waf het bijzonder de weinig of nooit gespeelde werken v fenomeen der twintigste eeuw worden uitgevoerd. - BEI 020-966864 Peggy Guggenheim overleden VENETIEfUPI) Peggy Guggen heim. de Amerikaanse kunstverza melaarster. Is gisteren in haar paleis aan het Canal Grande in Venetië op 81-jarlge leeftijd overleden. Mevrouw Guggenheim van de schatrijke Amerikaanse mijnontgin- ningsfamilie woonde sinds dertig jaar in Venetië. Zij was sinds 1962 ereburgeres vanwege haar bijdrage aan het behoud van de stad. Het programma begon met „Zvezdo- llki" uit 1911 voor mannenkoor en orkest, een kort werkje dat bij zijn verschijnen, zo razend moeilijk leek. dat Claude Debussy, aan wie het is opgedragen, als zijn oordeel uitsprak: „Behalve op Sirius of Aldebaran zie ik nog geen uitvoering van deze „can tate voor planeten". Wat betreft onze gewone aarde, zou een uitvoering wel eens in de onderwereld terecht kun nen komen." Maar zie. het mannenkoor van het Groot Onfiroepkoor liet horen dat wat toen onmogelijk leek, nu binnen het bereik van (geroutineerde) zangers ligt. In 1943 schreef Strawinski „Ode", ele- giacal chant in memoriaro Serge Koussevitskys vrouw, een driedelig orkeststuk: lofprijzing, herderszang en grafschrift. Ruim twintig Jaar later (1966) ont stond zijn „requiem canticles" voor alt. bas, koor en orkest, waarin hij zich, evenals tn zijn uit 1955 gedateer de „Canticum Sacrum" geheel op de Ha kerkmuziek richt, evenals mj 1930 met zijn „Psalmensyi pa (het slot van deze rruddaJ gedaan. ,n De veelzijdigheid van Straw niet slechts af te leiden uit kc dat de ballet- en operaman dfciw zich ook zo indringend heef legd op het schrijven van wt werken, zij blijkt in misschf°ee opvallender wijze uit de veeln de stijlen, die hij heeft bestud "J verwerkt. Treffend voorbeeld: „Varial d memoriam Aldous Huxley". schreef toen hij. hoewel ree< el" tachtig, nog volkomen „bij d.wz. ln de componeertrant 101 Penderickl en Ligeti kon meir"1 Behalve het Omroepkoor en dio Filharmonisch Orkest Bollen, alt, Kenneth Bowen, John Bröcheler, bas. hun v( lijke medewerking aan dit dat zeer alert werd gedirige de Jonge Amerikaanse dtri| chael Tilson Thomas.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4