et filmjaar 1979 uit Het archief en Buitenspel, twee mislukte CRM-films evenklappers luiden Jeugdbendes geïnspireerd door film Goeie wijn hoeft niet duur te zijn. Tenminste niet bij de slijter-wijnhandelaar! Prolongaties en reprises rdige beesten, een vampier zonder zout, vliegtuig in poeder, krompratende halfbroers en een ijselijk eiland 10 Kerstmis is het niet al- schransen geblazen aan maar ook in de bios- zowel uitgelezen spijzen smakelijke burgerpot ?ae™ lt aangedragen, jven celei voorgaande weken is veel lek- ,l tin [eserveerd, we kunnen niet zeg- at nu de kliekjes aan de beurt ïaar de films die zich aandienen t jaar ten einde spoedt kan men h°9 ligenlijk het beste vatten onder ik< emer eten uit de muur", on- Stotl het feit dat sommige ervan een ;eld hebben gekost. Kroketten Joude slaadjes, fricandellen en p) Grote delen des volks zijn daar ;ens het gehele jaar door niet >k g an. jaJ Nieil W. Wielek-Berg gle Boek ste is ook de oudste: Walt Dis- f „Jungle Boek" uit 1967, nu ge- lederlands gesproken. Een bij- t r aardige, technisch geraffi- T e, spannende film voor de kind- aar voor hen niet alleen), waar- Cipling heel in de verte nog wel maken heeft. Wie het nog niet iet gaat over Mowgli, een India- )KO(to>en' in de jungle door wolven )ON °ed. beschermd door Bagheera IE Jpter en Baloe de beer, naar het gestaan door anarchistische een slang en bovenal door de xjofcrikkelijke tijger Shere Khan. lepunten zijn voor en na: de ec gjen van de slordige Baloe Goed- het wilde geswing van het olk sn het gewauwel van de die allen lichtelijk „high" zijn. waar, in de apenscène heeft een laar niet' de minste moeite om dtytdiscriminatie te ruiken, maar m paib voor één keer mijn snuffel >31 werking gesteld. Misschien vroegere fans node het fraaie finiüed ,,Bare necessities", maar uninoet gezegd dat liedjesmaker Geelen. die ook voor de Neder- regie zorgde, dit voortreffelijk gecompenseerd. Voor de na- I tonisatie (met de stemmen van andere Coen Flink, Joan Rem- illem Duyn, Jules Croiset, Gelderman en Lex Goudsmit) lan goeds: het is vakwerk mees- ley waardig. me fcrdam-City 1 en 7, Cineac Regu- Maroirstr. en Flora Disney; Den ins (Corso, Cineac Buitenh. en Ode- rijf nRotterdam-Lumière 3 en Cine- Si 3) en verder in 12 theaters overal jganè land, a.l. m. i mrt even voor je het door hebt, aan gaan de oogjes onherroepe- en: bij het maken van „Dracu- ist. i eeft regisseur John Badham nuif je zout (laat staan een kilo) 0|kt. Niks geen gegniffel en ge- deze versie van Bram Stokers' !ie van de beroemde bloedjunk r romantisch griezelwerk, recht ijn raap. :rr es! de film is goed gemaakt, met efde voor het detail en Frank nr 1 11a als de griezel heeft een lugu- j Bi igolo-charme. maar als je niet u(ji i t aan een man die naar believen nbj vleermuis en een weerwolf kan lieren, het nachttuig beheerst nder kikken of mikken tegen e Ppdrechte muur opklimt om een te affronteren, als je boven- et verhaal al uit en ter na kent leet met de Nederlandse pro- van Helsing, de vampierjager, oor Laurence Olivier werd ge- ■oTtff voel een beetie ln de kou En dan probeer je toch te la- Maar het mag echt niet, ernstig is de boodschap Zodoende. lam-City 1; Eindhoven-Pari- 16 jr. port '80 0 Is in het begin van de zoveelste ring der vliegtuigrampenserie, P 1 al geheten „Airport '80" (gere- 1u.®Trcl door David Lowell Rich) A(j overduidelijk, dat de-Concorde, Peter Sellers in The prisoner of Zenda of het „vervolg" op de befaamde ka nonnen. „Force 10 from Navarone Er is nu een nieuw succesnummer in roulatie gekomen onder de titel „Bear Island", waar in het Neder lands „Het geheim van Bear Island" van is gemaakt. Het is geen goede film, daarvoor zijn de onderdelen van het verhaal te chaotisch, te willekeu rig en daardoor te spanningsloos aan elkaar geplakt. Het verhaal speculeert op het schijn baar bij velen nog levende ontzag voor wat het nazi-rijk in de jongste oorlog aan stunts zou hebben be dacht en uitgevoerd. Het eiland waar het verhaal zich afspeelt Bear Is land moet men ergens in het heel hoge noorden zoeken een land van sneeuw en ijs. zonder boomgroei met kale rotsen en hier en daar wat open zeewater. Het eiland is in de oorlog gebruikt als basis voor Duitse onder zeeërs, die konden wegkruipen in een „onderzeese haven". Naar dat eiland komt een expeditie die, in verband met de wisseling van stromingen, de natuurlijke omstandigheden moet bestuderen, ten einde na te gaan of er veranderingen zijn opgetreden in de waterhuishouding van de verschillen de zeeën. Een wetenschappelijke ex peditie dus. maar de expeditie wordt misbruikt door ex-nazis, die op zoek zijn naar een met goud beladen duik boot. De goudschat moet het moge lijk maken de oude „rljksidealen" te verwezenlijken. De nazis deinzen voor geen geweld of sluwheid terug, maar worden door eerlijke vechters op de duur toch uitgeschakeld. Het visuele zwaartepunt van dé film ligt in de eindeloze witheid van het milieu. De mensen, die in de film opereren, verdwijnen als poppetjes in woestijnen van sneeuw en ijs. Hun onderlinge grimmige confrontaties lijken daardoor een soort spel oor logje spelen op lilliputter schaal. Op de keper beschouwd zijn films in deze trant schaamteloze staaltjes van kijkers bedrog, met grote slordigheid in elkaar gedraaid; een massa opge klopte schijn, zonder een vezeltje rea liteit. De man die dit hele geval met de losse hand heeft geregisseerd is Don Sharp geweest. Amsterdam-Calypso en Du Midi; Den Haag-Asta; Rotterdam-Luxor en Lijnbaan en verder in 9 theaters, overal in het lapd, 12 jr. met zoveel zwier gevlogen door Alain Delon en Robert Wagner, niet in een goed vel steekt. Hij moet in verband met de komende Olympische Spelen een goodwill-reis maken van Was hington naar Moskou met een stop in Parijs, maar al voor hij op het punt van uitgang arriveert, wordt hij be dreigd door een reusachtige ballon, opgelaten door de een of andere ac tiegroep. Welaan, zo gaat het door: de ene verschrikking is nog niet geleden, of de andere doemt reeds op aan de horizon. Aanvallen door een obscuur legertje, gehuurd door een slechte man in Washington, sabotage, een buiklanding in de sneeuwhet bréngt veel ongerief mee voor de pas sagiers en ook voor het in ijs bijgezet te hart, dat ergens (waar?) in een borstkas moet worden geplant. Je staat versteld hoe welgemoed de mensen telkens weer in het monster stappen, ze schijnen van teakhout gemaakt. Tussen de met ware heldenmoed be dwongen calamiteiten door wordt er wat gesjoemeld, onder andere door Robert Wagner met Bibi Andersson en Alain Delon met Sylvia Kristel. Onze wereldster van vaderlandse bo dem steekt bij de eerste de beste gelegenheid een wat stakerig been door het split ln de rok van haar foeilelijke stewardessen-uniform: net als Neelie Smit-Kroes weet ze, wat ze haar publiek verschuldigd is. Even zo goed staat en ligt ze een slordig mil- joentje bij elkaar te acteren. Je ziet het er niet aan af. Amsterdam-Cinema International en Cineac Damrak 1; Rotterdam-Lu- mière 1; Den Haag-Passage en Corso en verder in 7 theaters overal in het land, 12 jr. The Prisoner of Zenda Het zou helemaal niet zo gek zijn, als „Ths Prisoner of Zenda", het wereld beroemde boek van Anthony Hope nog eens in de romantische traditie zou worden verfilmd. Regisseur Ri chard Quine meende er een klucht van te moeten maken en huurde Pe ter Sellers in, de verinaarde Jonge- janner. Hij speelt drie rollen: de oude koning van Ruritanië, die in 1896 op rijpe leeftijd na een val uit een ballon in een dorpsput zijn einde vindt; zijn zoon, naamgenoot en troonopvolger, geen onbekende in Londense speel holen en illustere slaapvertrekken en de brave aapjeskoetsier Syd, die een treffende gelijkenis vertoont met Ru dolph voornoemd (geen wonder, ook hij is aan de oude ontsproten, zij het over de puthaak). Aangezien een slechte neef het op de troon heeft gemunt, is het vallen en vechten, rollen en dollen geslagen, terwijl ook persoonsverwisselingen niet uitblijven. Zoiets kan natuurlijk wel goed gaan als de ene waanzinnige situatie volgt op de andere en het script knettert van de wise-cracks, maar helaas zijn in dit geval kinder achtigheid en landerigheid troef. Pe ter Sellers bedient zich weer eens van een spraakgebrek: zo leuk als dat is in de „Pink Panther", zo irritant is het in „The Prisoner of Zenda". Amsterdam-Alfa 2; Den Haag-Baby- Ion 3, a.L Bear Island Alistair MacLean is de leverancier geweest van ettelijke romanverhalen, die met succes verfilmd zijn. Het zijn verhalen geweest als „De kanonnen van Navarone", „Where eagles dare" ADVERTENTIE lypse now Overweldigende an- ogsfilm, gesitueerd in Vietnam, ancls Coppola. De gehele week vy 2 en Rembrandtpl.th., Am- pi; Cinema, Alkmaar; Palace, o; Grand 3, Amersfoort; Tivoli 'loom; Luxor. Arnhem; Apollo, Alhambra. Enschede; Came- fonlngen; Euro, Den Bosch; ülversum; Centrum. Nijmegen; en Grand. Rotterdam; Harmo- Rlburg; Catharijne. Utrecht; idhoven; Cineac en Metropo- Haag. 8Vf*Uan Woody Aliens laatste S4-i Wn ode in zwart- wit aan zijn 54-1 ie stad De gehele week ln Al- ra en Tuschlnski 2, Amsterdam; p.i Pole 3 en Cineac 2 Den Haag; ptora 1 Rotterdam; Luxe, Arn hem; Rembrandt 2, Eindhoven; Ca mera, Groningen; Casino. Den Bosch; Studio, Leiden; Rembrandt 2, Utrecht: Carolus 2, Nijmegen; Spring- haver, Utrecht. Opname Voortreffelijke Nederlandse film van het Werktheater onder regie van Erik van Zuylen over sterven in het ziekenhuis. 20 en 21 dec. Acade mie Fysiotherapie. Den Haag. 21 dec. Ziekenhuis Leyenburg, Den Haag. Messidor Fascinerende film van de Zwitser Alain Tanner over de koude trip van twee meisjes door zomers Zwitserland. De gehele week in Mo vies 1, Amsterdam. Die Ehe der Maria Braun Rainer Werner Fassbinder dringt met de middelen van het melodrama door tot de kern van het Westduitse Wirt- schaftswunder. Uitstekende hoofdrol van Hanna Schygulla. De gehele week in Tuschinski 4, Amsterdam; Movies. Utrecht; Scala 2. Nijmegen. Club 1, Leeuwarden; Tuschinski/Al hambra. Rotterdam Les petites Fugues Charmante film van de Zwitser Yves Yersin over een boerenarbeider die op zijn brommer de vrijheid verkent. De gehele week in Liga '68, Groningen; 21 t e m. 23 dec. Filmhuis Breda; 21 dec. Filmhuis Beeld uit Walt Disney's Jungle Boek Sylvia Kristel en Alain Delon in Airport '-80 AO-boekje nr 1794: Kalenders, door R. S. Cortissos. Uitg. Stichting IVIO, Lelystad 20 blz 1.75 Modelbouw van schepen (16e en 17e eeuw) van R. Hoeckel. Uitg. Van Kampen, Baarn 126 blz 35 Losse opmerking van L. Wittgen stein. Uitg. Wereldvenster, Baarn. 163 blz 29.50 Thuiswereld, science fictionroman van H. Harrison. Uitg. Rostrum, Haarlem. 179 blz 16.90 Noem het heimwee, een politieke ro man van S. v. d. Zee. Uitg. Sijthoff, Leiden. 253 blz geen prijsopgave. door D. Ouwendijk BREDA (ANP) De Bredase politie heeft 21 leden van drie jeugdbendes aangehouden, verdacht van molesta ties en inbraken. Volgens de politie zijn de bendes geïnspireerd door de film „The Warriors", over bendes in New York. Hoofdcommissaris Van Goethem van Breda heeft nog niet eerder een zo sterke Imitatie van een film gezien, zei hij. Volgens de politie hebben de jonge ren (13-18 jaar) scherp omschreven gedragsregels. Twee van hen zitten nog vast. De groepen „Ghetto Boys", „The Kings" en „The Little Kings" hebben vier molestaties op hun naam staan en 25 inbraken. Ook kwam het tot onderlinge vechtpartijen. Vorige maand voorkwam de politie een treffen tussen de drie groepen ln Breda-Noord. Bij die gelegenheid zijn bijlen, messen en molotow-cocktails bij de Jongeren in beslag genomen. Kees Hin heeft al eens in een met subsidie van het ministe rie van CRM gemaakte film, verrast door de manier waar op hij dode dingen portret ten tot leven wist te brengen. Door een intelligente keuze en sa menstelling, plus een informatief sterke tekst, ontstegen de portretten aan een te enge individualiteit en werden ze uitdrukking van een tijd en de vele menselijke nuances ln een samenleving. Opnieuw is dit geprobeerd door Kees Hin, in samenwerking met K. Schip pers, die het scenario schreef voor de film Het archief. Deze keer moet ik zeggen, dat het scenario zwak is en dat het materiaal, nu bestaande uit levende mensen, dood materiaal is gebleven. In een schriftelijke begeleiding van de film wordt gezegd: „een archief dat woord doet denken aan stoffige zolders, vergeelde papieren, oude ord ners, rekken en kasten. En toch is archief een spannend begrip." Waarom? omdat archieven de verstil de bewaarplaats zijn van ln vele le vens gestelde handelingen. Want hoe algemeen een archief ook mag zijn van een vereniging, een kerkgenoot schap, een familie etc. Je vindt er de neerslag ln van vroegere persoon lijke activiteiten. Wat dit betreft hoeft de keuze van „archief" als on derwerp van een film niet bij voor baat naar het rijk van de onmogelijk heden te worden verwezen. Maar de manier waarop in de film geprobeerd is spanning uit documenten te halen is dermate klungelig, dat er een saai en oninteressant werkstuk uit te voorschijn is gekomen. Om een aaneensluitend geheel te krijgen zijn de makers van de film buiten een directe behandeling van hun stof getreden: ze hebben „vijf archiefbezoekers, die allen ergens naar op zoek zijn" onder de loep genomen. De bedoeling is kennelijk geweest om vla hun ogen, ontdekkin gen en eventueel emoties iets over te brengen van het Intrinsiek dramati sche karakter van archieven. Er moest een wisselwerking ontstaan tussen onderzoekers en onderzocht materiaal. Die wisselwerking is uitge bleven. De vijf blijven figuren zonder achtergrond (of Je moet het als „ach tergrond" zien. dat iemand op zijn buik slaapt) en de stukken blijven bestofte papieren. De film is als to taal daardoor een zinloze poging ge worden. Mislukt Een tweede gesubsidieerde film, die met de film van Hin ln vertoning is gebracht is Buitenspel van Marion Bloem. Deze film wil het beeld geven van een twaalf- of dertienjarig meisje, dat in haar verbeelding herhaaldelijk de grens van het kinderlijke naar volwassenheid (als vrouw) probeert te overschrijden. Dat gebeurt op kinder lijke manier, waarop er iets irreëels ontstaat. In de creatie van het irreële is Marlon Bloem niet geslaagd wat onwezen lijk of bovenwerkelijk had moeten zijn, wordt buitenissig. Je creëert geen surrealiteit door meubelen in een duinlandschap te plaatsen en over water heen het bekende vlot met een aantal jolige mensen erop te la ten aandrijven naar het kustje. Het gezelschap op het vlot moet een ipen- selijke realisering zijn van de' ver wachtingen en verbeeldingen van het meisje. Om hier overtuigende kracht aan te geven had er een band tussen het een en het ander aanwezig moe ten zijn; en nog wel op een drama tisch intrigerende manier Die band is er niet. Dat betekent dat er een film is ontstaan van losse, niet op elkaar aansluitende elementen. Een mlsluk- •te film dus. Apeldoorn; 25 dec. De Boomspijker, Amsterdam. Siberiade Fraai Russisch epos van A. Michalkov-Konchalovskl. 21 t.e.m. 23 dec. 't Hoogt. Utrecht. Préparez vos moucholrs Zeer amu sante satirische Franse comedle met voortreffelijke rollen van Gérard Dé- pardieu en Patrick Dewaere. De gehe le week in Cinecenter, Amsterdam; Movies 2. Utrecht; Clnesol, Breda. Een pak Slaag De nieuwste film van Bert Haanstra met schitterende hoofdrollen van Kees Brusse en Paul Steenbergen. De gehele week ln Tu schinski 1, Amsterdam; Thalia, Rot terdam; Metropole 1, Den Haag en verder in 51 theaters overal in het land. Beeld uit Het archief van Kees Hin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 21