Voor liefhebbers van de oude waarheid Tuchtmaatregelen tegen Küng hebben lange voorgeschiedenis Kerken erkennen schuld jegens Zuid-Molukkers Trouw Conferenties m KERK IN DE WERELD VANDAAL' Een diakonaal bezoek in Zuid-Afrika Zendelingen mogen blijven VOORBIJGANG**! Zendingsweek i£ teken van Bali Samenwerking Hervormde raad School en evang|y< DONDERDAG 20 DECEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET door A.J. Klei De adventstijd is een goed seizoen voor stichtelijke sprekers, die graag een heenwij2end woordje weggeven Ze behoeven in deze dagen maar te kijken naar de volgetaste etalages van de poelier en de banketbakker, om op het denkbeeld te komen, ons voor te houden, dat kerst geen feest van vrete, maar van vrede is. Hoe aardig dit ook gevonden is. moet ik de eerwaarde meditators er toch voor waarschuwen, dat zij in hun ijver niet alle kerstaanbiedingen over één kam scheren Zeker. Ik ben het met hen eens dat we niet streng genoeg kunnen zijn en dat we ook een kerstboek waar de sneeuw dik bovenop ligt. met wantrouwen moeten benaderen, maar er bestaan loffelijke uitzonderingen. Ik denk nu aan de kerstaanbieding van de heer J Bonestroo te Harderwijk. Deze adverteert in het Refomatorisch Dagblad. HIJ heeft ..voor liefhebbers van de oude waarheid'' een speciaal buitenkansje, namelijk „Kerst- en Jaarwissellngspreken van ds.T Cabaret uit Den Haag op 18 cm basf-banden. 4 preken per band 32,50 op cassettes 15". Nu moeten we niet denken dat de liefhebbers Heefl u een tekst... U m •ehrtmaurtljke bevindelijke preek I Pover wilt boren, ven de. T. Ceberet uit Den J Bel of schrijf den eens neer J Bonesta van de oude waarheid alleen voor de komende feestdagen bij de heer Bonestroo terecht kunnen. Zijn aanbieding reikt aanzienlijk verder. „Tevens keuze uit ruim 1200 andere preken" En nog Is het niet op: „Ook leverbaar banden met 3 uur gemeentezang. Niet ritmisch gedongen psalmen 50." Dat de heer Bonestroo handelt in niet-ritmisch gezongen psalmen, zal iedere liefhebber van de oude waarheid tot grote voldoening stemmen. Maar hoe staat het met de preken van dominee Cabaret? Brengt deze predikant wel de oude waarheid? Deze vraag kan ik bevestigend beantwoorden aan de hand van een andere advertentie van de heer Bonestroo Daarin geeft hij namelijk te kennen dat wij hem altijd bellen of schrijven kunnen om „een schriftuurlijke bevindelijke preek" van dominee Cabaret. Je hoeft maar een tekst te noemen en de zaak door Pieter van der Ven AMSTERDAM In allerlei bewoordingen hebben Küng, zijn collega's en vele anderen geschokt, verontwaardigd en verbij sterd gereageerd op de kerkelijke tuchtmaatregelen tegen de Zwitserse theoloog. Küng is niet van plan het erbij te laten zitten, al kan men in de r.-k. kerk tegen een pauselijke beslissing geen hoger beroep aantekenen. De maatregel, het tijdstip en de gron den worden gelijkelijk gelaakt. Wat het tijdstip betreft werd gezegd „Dat doet men in Rome altijd. Alle pries ters zijn nu druk doende met hun kerstpreek, studenten zijn met va kantie en over een paar weken is de boosheid vanzelf wel weggezakt." De moeilijkheden die Küng met de kerkelijke leiding heeft, dateren niet van vandaag of gisteren. In zijn boek „Christen zijn" zou hij tekort gedaan hebben aan de traditionele leer be treffende de Drieéenheid. de Godheid van Christus en andere geloofswaar heden De Duitse bisschoppen hebben toen geëist dat hij een en ander recht zou zetten. Zijn boek „Bestaat God?" kwam Inderdaad op enkele eerder aangeroerde punten terug, bevatte geen nieuwe aanstootgevende bewe ringen. maar bevredigde de bisschop pen toch allerminst. De discussie met de Duitse bisschoppen speelde zich vrijwel geheel In de openbaarheid af. Brieven over en weer en gespreks verslagen werden gepubliceerd, on der meer in zijn boek „Um nichts als die Wahrhelt" van begin '78 Toch was er voor Küng best een over levingskans geweest, als hij zich be perkt had tot enkele gewaagde glos sen over Jezus, Maria en de Drieéen heid. Onfeilbaarheid Maar hij is verder gegaan. Een dikke pil over de pauselijke onfeilbaarheid tornt aan de fundamenten van het r - k. leergezag. Dit combineert hij bo vendien met een voortdurend uitda gen van de kerkelijke leiders. Nog onlangs drukten allerlei grote kran ten als Le Monde en de Frankfurter Allgemeine zijn kritische evaluatie van één jaar paus Wojtyla af. In plaats van gas terug te nemen op echt gevoelige gebied van onfeilbaar heid schreef hij een voorwoord bij het boek „Wie der Papst unfehlbar wur- de" van zijn landgenoot August Hasler In dit voorwoord zegt Küng onder meer. „De pauselijke onfeilbaarheid zou nu zeker niet meer gedefinieerd worden als het nog niet gebeurd was De politieke, sociale, culturele en theologische veronderstellingen die er toen (honderd Jaar geleden) be stonden. bestaan niet meer Geble ven is de definitie waarmee niemand veel kan beginnen." In zijn boek schetst Hasler de ge schiedenis van het onfeilbaarheids dogma. Volgens Hasler zou het nooit tot het dogma gekomen zijn. wanneer Pius IX niet als een bezeten maniak met alle mogelijke infame middelen en met steun van een kleine hetzige curiekliek het dogma tijdens het eer ste Vaticaans concilie had afgeperst. Hasler. een priester, heeft inmiddels ook problemen met de kerkelijke au toriteiten. Het boek van Hasler. dat veel interessant historisch materiaal geeft, verschijnt in mei in Nederland se vertaling bij Bosch en Keuning. Niet alleen door zijn kerkelijke tegen standers. maar ook van andere kant (bij voorbeeld het weekblad Der Spie gel) ls Küng ijdeltuiterij verweten en grote begeerte naar publiciteit. Oppervlakkig Theologen hebben Küng ook wel te gengeworpen dat hij te vlot en te oppervlakkig werkt. Met zijn nogal leesbaar geschrijf zou hij zodoende een gevaarlijk grote invloed verwor ven hebben. Anderen menen dat het juist zijn grote kracht ls de verwor venheden van moderne theologen licht verteerbaar door te geven. Een groot verschil met de kwestie- Schillebeeckx is gelegen ln de totaal andere situatie van het Duits episco paat. Schillebeeckx was Jarenlang een theologisch toeverlaat voor de Nederlandse bisschoppen en Wllle- brands steunde hem openlijk voor de televisie. Maar de Duitse bisschop pen onder leiding van de bekende conservatieve voormannen, de kardi nalen Hoeffner en Ratzinger, zijn er al Jaren op uit Küng te wippen. Hoeffner. aartsbisschop van Keulen, heeft gezegd dat ze de maatregel tot hun verdriet genomen hebben, maar in feite ls het de afsluiting van een succesvol gebleken streven. Ratzinger, aartsbisschop van Mün- chen, is een zeer behoudend theoloog. Hij zou bisschop (en kardinaal) zijn gemaakt om toch wat „pastorale er varing" op te doen voordat hij als opvolger wordt aangewezen van kar dinaal Seper, hoofd van de congrega tie voor de geloofsleer en als zodanid „eerste waakhond" van de rechtgelo vigheid. Eerder dit Jaar voorkwam Ratzinger de benoeming van J. B. Metz tot hoogleraar. Metz is een be langrijke exponent van de „politieke theologie", een veel linksere stroming dan de theologie van Küng. Er wordt op gewezen dat het niet toevallig is dat de Duitse bisschop pen Juist nu hun zin krijgen. Geen kardinalengroep is meer verbonden met de Poolse r.-k. kerk dan juist de Duitse, zonder wie er geen Poolse paus zou zijn. Maar bovendien blijkt hier een con currentieslag tussen twee tijdschrif ten op wat oneigenlijke wijze be slecht te worden. Aan de ene kant staat Concilium, internationaal, open en het theologisch experiment niet schuwend. Medewerkers onder meer: Schillebeeckx. Küng, Metz, Gutier rez. Pohier, Boff, Van Iersel, Rahner, Moltmann. Daartegenin is met betere financiële steun het tijdschrift Com- munio opgericht, waar Ratzinger als eerste genoemd mag worden. Com- munio beschikt duidelijk over de bes te kanalen in Rome. Naar het nu lijkt moet voor Concilium worden ge vreesd dat de hele top. te beginnen A. B. Hasler bij Pohier en Küng, geleidelijk wordt afgeroomd. Tegen Küng is ook ln Nederland gea geerd. Jaren geleden wilde hij in Am sterdam een lezing houden, maar een zeer behoudende groepering onder leiding van L. Knuvelder van het Mi- chaëllegioen probeerde hem met ro zenkransgebed te overstemmen. Toen Küng vorig jaar in Tilburg een lezing hield en bij die gelegenheid van Alfrink en Bluyssen een hand kreeg, reageerde de r.-k. stichting die geld inzamelt voor het traditionele seminaire ln Rolduc verontwaardigd. De verwijten tegen Küng en anderen laten zich samenvatten in een aantal -ismen. Arianisme (ontkenning God heid van Christus); met permissie: anti-infallibilitarisme (tegen de on feilbaarheid); modernisme en neomo- dernisme (te grote toewending naar moderne geestesstromingen); mar xisme (al treft dit niet zozeer Küng) En protestantisme. Hiervan werd Küng beschuldigd door Jean Galot ln 1976. Dezelfde die onlangs Schille beeckx in Rome heeft ondervraagd en eerder de r.-k. catechesecursus van OMO in Noord-Brabant verketterde. Steeds meer blijkt dat de r.-k. kerk de onbetaalde rekening gepresenteerd krijgt voor de wijze waarop zij over haast en met te weinig nuance deze „ketterijen" heeft pogen te bestrij den. De theologische disputen zijn autoritair afgebroken, maar de kwes ties bleven. De rooms-katholieke kerk lijkt uit de geschiedenis geen lering te trekken. ADVERTENTIE DRIEBERGEN De Neder landse kerken zijn erg tekort geschoten in solidariteit met de Zuidmolukse christenen hier. Dit werd erkend tijdens een samenspreking van de da gelijkse besturen van de syno des van de Nederlandse her vormde kerk, de gereformeer- waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma MOOFOKANTOOR Posiou* 859 1000 AW Amsterdam W>Oautsiraai 131 Amsterdam Postyro 66 00 00 Bjnk Ned C'ed-erOan* Reken,rgril 23 00 12 524 Gemeenreg't> Amsterdam jmooo REGO ROTTEROAM/DORORECHT Posttius 940 3000 AX Rotterdam lei 010-1155S8 (abonnementen en bezorging) iel 010-115568 (redectie) lei li5700(«asHjAendvoor advertenties) Westtyaah 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Posibcs 101 2501 CC Oen Haag lei 070-469445 (abonnementen en bezorging) te< 070-469445 (redactie) tel 070-466864 (u4siu*end voor advertenbM) Pa'ksnaai 22 Oen Haaa «EGO NOORO OOST-NEOERLANO lu'tSKi'tend admimsual^) Postbus 3 8000 AA Zwo'ie tei 05200-17030 Me*markt 66 2*o*e Abonnementsprijzen Adverfenfefene**n oo aanvraag Tetetorvsche abonnememenoedracMen Opga.n tam*eber<r>ten '9 30 «an maandag Cm w-idag Op zondag van tt 20 uur tetel 020 913456 Opgave m.n. advertenties te* 020 936866 ot schr.rtei.^ aan Mw-Adv a«det>ng postbus 433 1000 AA AMSTERDAM Adres«"(Z>gmgen i>ts>urtend acnnWom aan onze Amsterdamse adressen de kerken en de Molukse evangelische kerk. Het was de eerste maal. dat een der gelijke gezamenlijke vergadering van de drie kerken werd gehouden. De Molukse kerkleiding sprak in het ge sprek, dat in grote openheid werd gevoerd, haar teleurstelling uit over het feit, dat volgens oosters begrip de Nederlandse kerken zo weinig als goed gastheer zijn opgetreden Daarbij komt. dat vooraanstaande mensen uit de Nederlandse kerken hebben geprobeerd het politieke stre ven van de Zuidmolukse gemeen schap te breken, waardoor de weer stand van de Molukse christenen te gen de Nederlandse kerken verder toenam. Van Nederlandse kant werd hierop aan de Molukkers gevraagd, geduld te hebben met Nederlandse christe nen en kerken, omdat deze zelf hun koloniale verleden nog lang niet heb ben verwerkt. Contacten Aanleiding voor het gezamenlijke ge sprek waren de contacten tussen de drie kerken, zoals die de laatste jaren gegroeid zijn uit het werk van de hervormde predikant G Boer. die speciaal belast is met het contact met de Zuidmolukse kerken en groepen De commissie contact Molukse en Nederlandse kerken (CCMNK). waar van de leden door de drie synodes benoemd zijn, presenteerde dit werk zoals zich dat heeft ontwikkeld en de plannen voor de toekomst. Dit werk schema werd onder dank aanvaard Tevens werd de commissie door de drie moderamina officieel geïnstal leerd Wie xijn de jongeren? voor Jeugd- ouderlingen m.m.v ds H Hogenhuis. zaterdag 12 januari 10.15-16.30 uur. Toerustingscentrum. Leusden (tel 033-43244) Beneden-maats?! voor ouderlin gen uit Overijssel, „wat verwacht een gemeentelld van mij". 18-19 Januari. Den Alerdinck. Laag Zuthem (tel 05290-541) De Geest waait waar Hij wil, mis sieweekend m.m v prof. A. Camps voor iedere misslebelangstellende. 19-20 Januari. Centrum Stoutenburg. Stoutenburg (tel. 033-40848) Jezus van Nazareth de Weg naar de Waarheid van het Leven, retraite o 1 v E Bolder SJ. 7-14 januari. Mana Reparatrix. Witmakersstraat 14. Maastricht (tel 043-16304) De commissie meent, dat ln de con tacten tussen Molukse en Nederland se kerken en christenen ieders eigen heid en zelfstandigheid moeten wor den gerespecteerd. Het Molukse ker kelijke leven is een belangrijke uit drukking van de eigen identiteit van de Zuidmolukse gemeenschap in Ne derland en heeft recht op Interne ver sterking en opbouw. Daarom dienen de Nederlandse kerken en de aange stelde functionaris aan dit aspect voorrang te geven, vooral als het gaat om kadervorming en gemeente-op bouw. Verder is de begeleiding van kerkelijk contact in de plaatsen waar Molukse christenen wonen, erg belangrijk. Voorwaarde is hierbij, dat Nederland se christenen zich leren Inleven in wat de Zuidmolukse gemeenschap ln ver leden en heden heeft ervaren ln de relatie met Nederland. Daarom ls voorlichting een belangrijk deel van het werk. Cahiers voor het Christelijk Onderwijs uitgegeven onder auspiciën van de Unie „School en Evangelie" Dezer dagen verscheen no. 35 Drs. T. M. Gilhuis ABC-79/80 VAN DE PROTESTANTS-CHRISTELIJKE ONDERWIJSORGANISATIES 196 blz., 27,50 Sinds de verschijning van het ABC-1973/'74 zijn er ingrijpende veranderingen, aanvullingen en correcties geweest op het terrein van het bijzonder protestants-christelijk onderwijs. Daarom verschijnt nu deze nieuwe blauwdruk, die bedoeld is als een duidelijke wegwijzer in de doolhof van organisaties en instituten. Onderweg wordt ook ingegaan op belangrijke vragen als: wat doet een bestuur, hoe werkt een vereniging, hoe maakt men de doelstelling waar? Een cahier-werkboek voor allen die bij het christelijk onderwijs werkzaam zijn, maar ook een belangrijke gids voor ouders en anderen die het christelijk onderwijs een warm hart toedragen. Verkrijgbaar in de boekhandel KOK KAMPEN door Aldert Schipper In de Centrale Gevangenis in Preto ria zitten sinds een paar dagen twee vrouwen, als gevolg van 't feit dat ze met een derde vrouw gepraat hebben. De gevangenen zijn Jackie Bosman en Ilona Kleinschmidt. Vrienden van de twee. die probeerden bij hen te worden toegelaten, melden dat ze zo streng worden behandeld, dat ze zelfs geen bezoek mogen hebben De reden voor deze eenzame opsluiting ls dat de twee hebben geweigerd om te ge tuigen tegen hun vriendin mevrouw Winnie Mandela. Winnie is de vrouw van Nelson Man dela. de voorzitter van de bevrijdings beweging African National Congress, die een levenslange straf uitzit op Robbeneiland Sinds Nelson in 1964 werd veroordeeld, ln een proces waar de hele wereld verontwaardigd over was. is zijn vrouw achtervolgd door alle mogelijke pesterijen, die zelfs voor Zuidafrikaanse verhoudingen uitzonderlijk kunnen worden genoemd In 1963, toen het proces tegen Nelson nog aan de gang was. werd Winnie al geband Ze woonde ln de zwarte tweellngstad van Johannesburg. So- weto. en mocht In het vervolg een bepaalde buurt van Soweto niet ver laten. Ze mocht geen bijeenkomsten bijwonen, ook al waren die helemaal niet politiek. Verscherpt Na het proces, in 1965, werd haar banning nog verscherpt. Ze moest haar werk opgeven als onderwijzeres en was gedwongen een baantje in een winkel aan te nemen. Het volgende jaar werd haar banningorder verder volmaakt. Ze mocht niets meer publi ceren. In 1967 kreeg ze veertien maan den gevangenisstraf, omdat ze na een bezoek aan haar man op Robbenei land, verontwaardigd over de strenge regels, zich niet stil kon houden. In 1969 werd Winnie gearresteerd en on danks haar ziekte vijf dagen lang voortdurend ondervraagd door Zuid- Afrika's meest beruchte ondervrager, majoor Swanepoel. Na zestien maanden in volledige af zondering en na van allerlei misda den te zijn beschuldigd, werd me vrouw Mandela vrijgelaten. De (even tuele) aanklacht werd ingetrokken. Maar ze kreeg wel een banningorder Die duurde tot 1975 Toen kon ze vooi het eerst sinds twaalf jaar vrij relzer en met mensen spreken. Maar ln 1976 tijdens de opstand ln Soweto en el ders. werd Winnie opnieuw gearres teerd. Ze zat vijf maanden zondei proces vast en werd tenslotte losgela ten met huisarrest Maar haar geest was nog niet gebroken en de autori teiten besloten haar te verbannen naar een plaats genaamd Brandfort. een dorp ln Oranje Vrijstaat, waar ze nooit geweest was. 750 kilometer van haar woonplaats. Ze is ln Brandfort aan haar huisje gebonden, mag niets publiceren en wat ze zegt mag niet in de pers komen. Al jarenlang worden de brieven voor Blijmoedig Winnie Mandela Winnie Mandela geopend. Sommige stukken worden onleesbaar gemaakt. Soms worden brieven gestolen Dat betekent dat een correspondentie met Winnie onmogelijk is. Telefoon heeft ze niet. Niet ver van haar huis is een openbare telefoon. Soms maakt ze afspraken met vrienden, haar daar te bellen. Maar heel vaak wordt de verbinding verbroken nog voordat er een gesprek op gang is. Om nu terug te komen bij de twee Toen ik Ilona Kleinschmidt vorige week aan de telefoon had. een paar dagen voordat ze zich in Pretoria bij de Centrale Gevangenis moest mel den, praatte ze even blijmoedig als anders. „Ik heb er twee jaar de tijd voor gehad, om aan het idee te wen nen". schertste zij. „Ik heb gelukkig nog tijd gehad om mijn dochtertje bij mijn ouders in Kaapstad te brengen Zo aardig zijn ze voor Winnie nooit geweest". Misschien zou het aardig zijn, om. als u toch kerstkaarten verstuurd, er een aan Ilona Kleinschmidt te sturen. Het adres Centrale Gevangenis. Pre toria. zal wel genoeg zijn. komt rond. De prijzen per band of cassette van deze schriftuurlijke, bevindelijke preken zijn gelijk aan de preken uit de kerstaanbieding, en we mogen daaruit afleiden, dat de laatste niet minder schriftuurlijk en bevindelijk zijn. Dominee Cabaret, die 61 Jaar ls. was predikant van de gereformeerde gemeenten tot 1956. In dat jaar verliet hij wegens een conflict deze gemeente n en twee jaar later begon hij voor zichzelf: hij werd voorganger van de oud-hervormde gemeente te Den Haag. Ik heb zin om eens een preek te bestellen over de tekst 1 Timotheüs 6 vers 6. Daarin staat dat de godzaligheid een groot gewin is. - MARIA OEGSTGEEST (ANP) De Indo nesische regering is bereid buiten landse krachten, die de kerken ln Indonesië helpen, te laten voortwer- ken. Zij moeten er dan wel voor zor gen dat er binnen een bepaalde tijd, een programma tot indonesianisering komt. Daarnaast geeft de regering aan diegenen die voor de kerken wer ken en de Indonesische nationaliteit willen hebben, de kans deze te ver krijgen. .Dit is het resultaat van een gesprek van vertegenwoordigers van de pro testantse raad van kerken en de R.K. bisschoppenconferentie in Indonesië met minister Sudarmono in Jakarta. Er waren immers maatregelen geno men, die er toe geleid hadden, dat een aantal buitenlanders geen verlenging van verblijfsvergunning hadden ge kregen. Meer dan honderd Amerika nen. hadden volgens berichten, het land al moeten verlaten. Dit alles komt omdat de Indonesische rege ring op alle terreinen, dus ook op kerkelijk terrein, buitenlanders wil vervangen. De kerken kwamen in moeilijkheden door de plotselinge uitvoering van deze maatregel. Zij hadden hierover de regering bena derd. Deze had begrip hiervoor, dat bleek uit het feit dat de directeur- generaal van de immigratie in Indo nesië aan alle immigratiekantoren een telegram had gestuurd, dat de verblijfsvergunningen van zendelin gen en missionarissen wel verlengd mochten worden. In Indonesië zijn tweeduizend buiten landse missionarissen werkzaam in de R.K.-kerk. Er zijn vierendertig bis schoppen waarvan achttien Indone sisch. De vijftig kerken die aangeslo ten zijn bij de protestantse raad van kerken hebben tezamen slechts hon- derddrieenzestig buitenlandse krach ten ln hun dienst, aldus het blad „Berita Oikumene". Mij ziel maakt groot de Heer, en mijn geest juicht om God, mijn redder, omdat Hij omzag naar de klein^C' van zijn dienstmaagd. Want zie, vanaf nu zullen alle geslachten mij zalig spreken. (Lukas 1,46-48) De lofzang van Maria neemt in! geloof een innige plaats in. Die| heeft niets te maken met vereri aanbidding. Daar heeft ze 't ooi >r over. Ze spreekt van zaligsprek U1 herkent zichzelf ln de rij van die de Heer gelukkig genoemd 1 Niet om wat ze zijn, maar om w n; met hen aan de hand is. Ze zijnf^ goede weg. zegt Jezus, van de a en die honger lijden en wenen (iLj 6). Het gaat goed met die mensi want ze mogen zich verheugen Gods „omzien", Gods welwillen al S3 neerzien op hen. Het is zoiets a „genade gevonden hebben in G ogen". Zoals een kind naar vadi moeder kijkt en in die ogen ziet het goed is Maria is zich bewui hoge positie in te nemen. Maar was voor God geen bezwaar om haar Jezus geboren te doen wor Ze hoort bij de mensen die honj naar gerechtigheid en die wene alles wat slecht is in de wereld ;ei armen en geringen die geen vui kunnen maken. Maar ze weet h r* tranen gedroogd als ze in Gods In ziet. Ze ziet die ogen gaan, weg lcl wat hoog en verwaand is naar jclein en veracht is. Daar voelt a zo veilig bij dat er vreugde in har*1 hart i£: En we zeggen met alle geslachten: gegroet, Maria, Je b een begenadlfed mens. een gelul J mens. tnd Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Kollum (ev 0- satle): J. Smit, pastoraal mede^V te Wanswerd. Bedankt voor Garijp: R. C. CijBé pred. voor bijz. werkzaam lit (geestelijk verzorger streek Sé huis) te Bennekom; voor Dint Uu M. B. Plette te Nieuwpoort. jei GEREF. KERKEN Ijijl Beroepen te Oss: L. J. Koffei uk Kamerik en Nieuwerbrug a.d. sy ge GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Waardhuizen: F. kerts. kand. te Kampen; te AxljS de evangelisatie-arbeid in Bel H. v. d. Laan te Lelystad. t Bedankt voor IJsselmuidem sluis H. K. Bouwkamp te bergen. t ,ak GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Capelle a.d. IJsse», Haaren te Amersfoort; te Wi t gen: J. M. Kleppe te Woerda bedankte voor Unionvllle (Carf w EV. LUTH. KERK Va Aangenomen naar Den Helde time): M. N. L. Vlaming kand. Mevrouw Ponstein eb Mevrouw dr S. H. Ponstein-Tni va arts en nu stafdocente aan de mie voor fysiotherapie te Groter kan in de hervormde kerk d*oc worden „wegens singuliere Hiertoe heeft het breed mod^nie van de hervormde kerk beslot! dergelijke toelating tot het kantschap komt in de herfuj kerk heel zelden voor Wel n ie eerst de gebruikelijke stu lij: dracht vervullen, die drie Jaai slag zal nemen. Mevrouw promoveerde In 1977 op eenL schrift over de mystieke weg tpni hannes van het Kruis. Y0l gevangen vrouwen, ik ken één van haar. Ilona Kleinschmidt, als een moedig en trouw mens. Toen de op stand in Soweto een hoogtepunt be reikte. moest zij zien door de politie controles heen te komen om familie van gevangenen materiële steun na mens de raad van kerken te brengen. Met een oud autootje, haar dochter tje achterin, lukte het haar. de afzet tingen te omzeilen door vele kilome ters over onbegaanbare weggetjes te rijden Dat alles in een bewonderens waardige blijmoedigheid. Samen met een vriendin reed Ilona met datzelfde oude autootje in 1976 naar Brandfort om Winnie Mandela te spreken. Voor de Zuidafrikaanse autoriteiten een prachtige kans om Winnie te beschul digen van schending van haar ban ningorder. Ilona Kleinschmidt en Jackie Bosman moesten daarvoor ge tuigen. maar dat weigerden zij na tuurlijk. Dat ls die twee nu komen te staan op drie respectievelijk vier maanden gevangenisstraf. Voc OEGSTGEEST Tijdens d jaarszendingsweek 1980 van vormde raad voor de zendiru het bijzonder de aandacht worden op de kleine christelljl van Bali, een eiland ten oosl Java waar de grote meerderh de bevolking hindoe is. De voorjaarszendingsweek in vormde kerk zal van 24 februi maart worden gehouden dingsbureau in Oegstgeest h<x I de collecte in deze week een aanzet zal zijn voor de 10.6 t die in 1980 nodig is om aan i plichtingen te voldoen. Va tan DRIEBERGEN (ANP) vormde raad voor de zaken en school en de Unie „School gelie" hebben besloten meel kaar te gaan samenwerken. Directe aanleiding daartoe teleurstelling van de unie advies van de hervormde het moderamen van de syi het adressenbestand van de de kerk niet ter beschikkini unie te stellen. De unie had gevraagd om een oproep te doen aan de hervormde kei een gebeds- of themadienst den waarin de vragen van op» en onderwijs centraal gesteld! J worden. De unie ervoer dit Cr.\' teleurstellend. Misverstanden™ 1 zijdige beeldvorming zijn openhartig gesprek nu uit geruimd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2