Beatrix interviewt kinderen op de buis Teleurstellend Bachconcert Smaakvol schouwspel meeslepend uitgevoerd Documentaire besluit jaar van het kind Elektronica verdoezelt tekortkomingen van UK Kerstviering van koninklijk huis vrijdag op radio Neveda Neveda wol Nieuwe boe Literatuur met eruditi beoordeeldLc Gerrit Krol op z'n bes Museum toont Asmatcultuur in nieuwe opzet Nieuwe boekd WOENSDAG 19 DECEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Riet Diemer HILVERSUM De tijden veranderen en de koningshuizen met hen. Het is nog niet zo heel lang geleden dat een fotograaf koningin Juliana verzocht even het roer te willen vasthouden van het schip waarop ze zich bevond. Verontwaardigd antwoordde de landsvrouwe: Maar meneer, ik ben geen filmster. Bij de volgende generaties Oranjes is daartegen een enthousias te doorbraak in de richting van de snorrende camera te bespeuren. Zo is niemand minder dan prinses Beatrix de interviewster in de repor tage „Kinderen, in het jaar van het Kind die de NOS-televisie van avond acht uur op Nederland 1 op het scherm brengt. Verder hebben prin ses Margriet en mr. Pieter van Vollen hoven een belangrijk aandeel gehad in de NOS-doeumentaires over Eski mo's. die zondagsmiddags om de vier weken worden uitgezonden Huiswerk Hoewel een kroonprinses met de mi crofoon op stap natuurlijk een gewel dige publiekstrekker is wilde prinses Beatrix niet alleen maar worden ge zien als een vlag die de lading dekt. Ze heeft zelf veel iniUaüeven ont plooit. deed de research en bedacht de vragen zelf. De prinses is erevoor zitster van de nationale commissie Internationaal Jaar van het Kind en bestuurslid van het Nationaal Jeugd Fonds De zaken waarover ze kinde ren en volwassenen ondervroeg wa ren haar dus bekend. Maar het moet haar worden nagegeven dat ze haar huiswerk goed heeft gemaakt. Zo te zien met een zichtbaar gemak en inte resse heeft ze zich in haar „nieuwe baan'' begeven, hier en daar alert reagerend, al moet worden gezegd, dat je toch altijd aan haar geaffec teerde stemgeluid moet wennen. „Nou bedankt" is het antwoord als een geestelijk gehandicapte jongen uit het zwembad stapt en haar toe voegt: „Ik weet wie u bent. de kroon prinses. U bent een brave vrouw Dit stuk van de film is toch wel het meest ontwapenend. De rollen worden ook omgedraaid als een van de kinderen, die vier jaar Judo heeft gedaan, en het nu wel voor gezien houdt, vraagt: kunt u dat ook? Zo pleit een jongen uit de kinderraad voor een minister van gehandicaptenzaken. De prinses: Heb je verder nog een boodschap? Antwoord: „Dat ze de moed niet moe ten laten zakken." Het programma, dat 55 minuten duurt, telt veertig mini-interviewtjes. Het was in het begin helemaal niet de bedoeling van regisseur Laurens Leeuwenberg en producer Wlm Buij- tendorp van het Nationaal Jeugd- fonds. om de prinses als interviewster te laten optreden. Wel werd ze met de Prinses Beatrix als verslaggeefster camera gevolgd toen ze verschillende manifestaties bezocht die met kinde ren te maken hadden. Ze stelde dan wat vragen. Toen de resultaten op de montagetafel lagen, bleek dat de in terview-manier het het beste deed. Maar dat de prinses interviews zou afnemen was voor de ondervraagden een complete verrassing. Dat werd tevoren niet aangekondigd. Uitgangspunt van de reportage vor men de problemen van de kinderen in Nederland en op de Antillen. Het is een hele lange lijst onderwerpen ge worden waarin die problemen naar voren komen. Door die hoeveelheid kan niet worden verwacht dat er diep wordt doorgevraagd naar het hoe en waarom van de ontstane situaties. De bijzondere aandacht ging uit naar de tweede generatie van culturele minderheden, naar gehandicapte kin deren, naar gebrek aan leef- en speel ruimte voor de jeugd, naar kinderen die door omstandigheden in een te huis opgroeien, naar kinderen die ge vaar lopen in het verkeer en naar kindermishandeling. Het Nationaal Jeugdfonds met als symboolfiguur Jantje Beton geeft in het bijzonder financiële steun aan vrijwilligerspro- jecten op plaatselijk niveau. door Willem Schrama DEN HAAG/NIJMEGEN Symfonische rock, een typisch Brits muzlekprodukt uit de eerste helft van de Jaren '70. blijkt him- nog altijd volle zalen te trekken. Waar groepen als Yes en Genesis de draad op dit gebied al behoorlijk zijn kwijt geraakt, lijkt nu de nog maar twee jaar oude formatie UK de belangrijkste representant van dit produkt te zijn geworden. Het opmerkelijke van UK isop de eerste plaats de bezetting. De groep begon als kwartet, maar na het plotseling vertrek vorig jaar van gitarist Allan Holdsworth en mede-oprichter Bill Bruford werd alleen de laatste vervangen door de Ameri kaanse drummer Terry Bozzio. Een driemansformatie die symfoni sche rock bedrijft, dat getuigt van durl. Maar op papier moest het toch kunnen zowel John Wetton (zang, basi. Eddie Jobson (keyboards, elek trische viool) als Terry Bozzio kunnen teren op een indrukwekkende staat van dienst bij groepen als Roxy Mu sic. Family, en de band van Frank Zappa Daarbij komt nog dat het scala van elektronische hulpmidde len, die het popwezen vandaag de dag ten dienste staan, slechts een gering aantal musici op orkeststerkte kun nen brengen UK maakt van die hulpmiddelen ook ruimschoots gebruik, maar heeft toch niet kunnen verhinderen dat tijdens het eerste bezoek aan Nederland (zondag in Den Haag en gisteren in Nijmegen) een armoedige indruk werd achtergelaten. Met uitzondering van het nummer „Rendez vous 6.02" (dat hier zelfs een bescheiden hitnote- HILVERSUM (ANP) - De NOS-radio zendt vrijdag de jaarlijkse kerstvie ring uit van de koninklijke familie met het personeel Do viering is dit jaar in het paleis op de Dam in Am sterdam. Volgens traditie houdt de koningin op eerste kerstdag een toe spraak op de radio. De uitzending geschiedt via Hilversum 1. 2 en 4 van 13.00 tot 13.20 uur ring kreeg) getuigde dit oorverdoven de concert van een bijna volledig gebrek aan muzikale visie. De compo sities van UK drijven voornamelijk op de mogelijkheden van elektro nica en ingestudeerde ritme-accen ten Van een kop en een staart is geen sprake Ook de drie bloedeloze soli van de groepsleden gaven weinig aan leiding om te veronderstellen dat er meer achter zit, al moet gezegd wor den dat slagwerker Bozzio als enige over fabelachtige technische kwali teiten beschikt. Wetton (een matig vocalist overigens) en Jobson waren daarentegen voortdurend uit op mis leiding van het publiek, en wel door het verdoezelen van hun tekortko mingen door middel van bombasti sche electronische geluiden. Dat werkte overigens wel. want de reac ties waren bijna uitzinnig te noemen. -Dubbelzachtejonge- Speciaal vandaag Kenmerk besteedt aan dacht aan het kernwapende bat in de Tweede Kamer. De IKON geeft naar aanleiding van het zaterdag gehouden CDA-congres een gesprek weer tussen de heer Faber van het Interkerkelijk Vredesbe raad en de heer Beumer. CDA- fractieleider in het Europees parlement, over de achter gronden van de kemwapendis- cussies en de politieke gevol gen daarvan. Ned. 2. 19.25 uur Info. Olie-Bonanza in het Midden-Oosten, een documen taire over een Israëlische ope ratie die plaatsvond in de wa teren rondom het Arabische schiereiland en waarbij Israël in het bezit kwam van een olie- booreiland dat voor de kust van de Golfstaat Oman gezon ken was. N*d. 2. 22.25 uur Humanistisch Verbond. Filmportret van twee mensen die buiten het arbeidsproces staan. Een 16-jarige en een 72 jarige praten met elkaar over het belang van werken. Ned. I. 22.59 uur. Nooy's Volkstheater nieuwe toneelgroep Van onze kunstredactie AMSTERDAM De drie zoons van Beppie Nooy hebben een eigen gezel schap opgericht dat „Nooy's Volks theater" heet. Zij hebben zich hier mee losgemaakt van het Amster dams Volkstoneel dat jarenlang door hun moeder geleid werd Na haar dood heeft Jules Croiset Bep pie Nooy opgevolgd. Hij stelde een vijfjarenplan op waar de zoons het echter niet mee eens waren, omdat het repertoire niet in de geest van hun moeder zou zijn samengesteld. Het nieuwe gezelschap is van plan het komende seizoen te beginnen met het stuk „Ronde Ka" van Herman Bouber. de schrijver van „De Jan tjes". Met deze voorstelling in de re gie van Jan Blaser wil het gezelschap ..de onvervalste Jordaanromantlek" laten herleven. Nooy's Volkstheater telt in totaal twintig medewerkers waaronder Carry Tefsen, Loeki Knol. Lucle Steyn. Hanny Vree en Martin Brozius Croiset presenteerde vorige maand een vijfjarenplan voor het Amster dams Volkstoneel Hiermee wilde hij het oorspronkelijke repertoire dat in de Jaren twintig en dertig populair was geleidelijk vervangen door min der gespeelde volksstukken als „Cir cus Knie" van Zuckmeyer. „Kees de Jonge" van Gerben Hellinga en Hey- ermans „Uitkomst Beide partijen wijzen er nadrukkelijk op dat ze geen ruzie met elkaar hebben De personages uit Comedia del Smarte, de nieuwste voorstelling van kindertheater Pssstt. Kindertheater Pssstt met Comedia del Smane door Dirkje Houtman DEN HAAG Binnen het kindertoneel neemt theatergroep Pssstt uit Den Haag langzamerhand een unieke plaats in. Onder leiding van Herman Frank, die niet alleen zijn acteurs traint maar ook de teksten schrijft, maakt dit gezelschap voorstellingen die opvallen door een uitgebalanceerd thea traal vertoon waarin een slim verpakte boodschap nooit zal ontbreken Onlangs ging het nieuwste stuk „Co media del Smarte" In het HOT te Den Haag In première. Een wervelend en meeslepend schouwspel dat kinderen ouder dan acht jaar wel onmiddellijk voor het toneel moet innemen. Comedia del Smarte is een variant op de comedia dell arte, het Italiaanse volkstoneel uit de zestiende eeuw met zijn vaste karakters die binnen een uitgezet scenario Improviseer den. In Comedia del Smarte zijn die karakters, al dan niet onder een ande re naam. gehandhaafd. Centraal staat de werk Pantalone die verblind door zijn pot met goud ieder een in zijn buurt als potentiële dief beschouwt. Als slaaf van zijn eigen gierigheid weet hij zich in de meest onmogelijke situaties te manoeuvre ren. waar hij zich met zijn slinkse streken weer uitredt. Zo weigert hij zijn dienstmeisje te betalen en maakt hij misbruik van zijn kwetsbare knechtje Dlefo. die door de politie wordt gezocht omdat hij een appel en een broodje heeft gestolen. Een ver grijp dat in geen verhouding staat met Pantalone's koloniale verleden waaraan hij zijn pot met goud te danken heeft Pantalone's herinneringen aan dat verleden komen tot leven in een prachtig sprookje met Oosterse prin sen en prinsessen die zich sierlijk bewegen op de exotische muziek. Binnen het stuk wordt niet echt ge ïmproviseerd. Toch weten de spelers door een acrobatische behendigheid gekoppeld aan een perfecte theatrale timing het publiek zo mee te slepen dat de belaagden herhaaldelijk ge holpen worden met de klassieke Kamer Orkest onder Jos van Immerzeel door Adr. Hager DEN HAAG Bij het Nederlands Kamer Orkest heeft de gedachte postgevat, dat kerst en Bach een geslaagde combi natie vormen. Nodigt men voor die Bach-concerten een ken ner van de authentieke uitvoeringspraktijk uit. dan kan er niets meer misgaan. Het pakte maandagavond in Den Haag anders uit. Voor het orkest stond de in Antwer pen geboren Jos van Immerzeel. Hij studeerde piano, zang, orkestdirectie, klavecimbel, orgel en muziekweten schappen, kortom een „all rounder". Daarnaast vermeldt het program maboekje „wordt hij steeds ge vraagd studieweken en grotere pro jecten te leiden, die gericht zijn op de praktijk van de barokke rethoriek". Bij zo'n inleiding zet men zich in een van de stoelen van de PW A-zaal met grote verwachtingen. Men is dan ge neigd bij zo'n saaie vertolking van Ricercare no. 5 te denken: „Nou ja. niet al het huiswerk van Bach leent zich voor de concertzaal. Eigenlijk niet eens zo gek, dat Van Immerzeel het applaus wilde wegwuiven, zo ver diend was het nu ook weer niet." Dat wordt anders als ook de Suite no. 1 en het Brandenburgs concert no. 3 tegenvallen. Snelle, soms zelfs ra- ADVERTENTIES waarschuwing: „achter je Dit ef fect wordt niet bereikt met een platte uitbeelding van goed en kwaad maar is het gevolg van een inventieve en fantastische ontwikkeling binnen het stuk dat smaakvol en met grote in tensiteit wordt uitgevoerd. Het publiek wordt ook ingeschakeld als Pantalone door zijn dienstmeisje voor het gerecht wordt gedaagd. Als de rechter verschijnt moet ledereen net als in een echte rechtzaal opstaan en één van de toeschouwertjes mag als getuige optreden. Achter een hek je moet zij op een been met de hand in de lucht Pantalone's ondeugden vertellen, waarop de aangeklaagde haar giftig toesist „Zeker omgekocht hè." Ook het publiek scheldt hij nij dig uit en eenmaal schuldig bevon den haalt hij weer een van zijn stre ken uit. Een prachtige Pantalone, die ver groeid ls door zijn eigen wantrouwen. Op kromme benen leunt hij taxerend dom achterover en ontpopt zich als een temende vleier tegenover zijn meerdere en een schurkachtige uit buiter voor zijn knecht. Meester en knecht vormen een sterke tegenstel ling. De starre rijke Pantalone tegen over de bewegelijke levenslustige maar arme Diefo, die weet zijn mees ter uiteindelijk ln de armen van de schone buurvrouw te sturen waarmee hij als Harlekino aan zijn klassieke opdracht binnen de commedia dell arte heeft voldaan. Iedereen zo'n lekker warme trui van de mooiste energiebespaarder vanaf/1.50 per bol Onrecht, al tien jaar lang... ^k. iRiprjpasnNood Zwartboek over het lot van de Pa poea s. op 19 nov. jl. aangeboden aan de Min President. Tezamen met Jou we s brochure Genocide. Etnocide en Econ Uitbuiting Beide uitgaven 6,- (of meer!) te bestellen per giro no. 243000 Papoeafonds, Eindhoven. Uw steun blijft onmisbaar. aan leke n wei J. J. A. Mooij is onze meest tikaï literatuurtheoreticus. In alle !ee ring die er op het ogenblik h h aanzien van de wetenschapp |C van de literatuurstudie, ia van de interpretatie, neemt gelijl standpunt ln dat overtuigt d ji wogenheid en gebrek aan jat sche verblinding. nog In zijn juist verschenen bod lids 2 en lezer" verzamelt hij een ji^eri meestal eerder gepubliceerde Hij zette ze in samenhang, schreef ze. Beginnend met ardD' algemene vraag naar wat int or d< tie is, en wat zeer speciaal di dologie van de interpretatie aar! raire werken zou zijn, komt 1 vraagstukken als „Roman el(le. lijkheid", „De rol van het schi itori poëzie", „Over klank en bek O de poëzie", „Metafoor en ver 11SS in de literatuur". ;Üïis tzT :bra«iing melt Zijn studies zijn meestal stuk classics op dit terrein nu bijzonder prettig dat boek handzaam bijeengebi Het slotgedeelte bestaat uit ne opstellen, over de filosotti literatuurwetenschap, literaL' deoordelen, en de vragen (gen kunstwerk en wat literatuur in deze precaire kwesties nacl Mooij zich de redelijkheid zJP3*1 stelt zich, met smaak, aan van de interpretatieve richtiiiensi der nochtans de eis tot wetce th pelijkheid te laten vallen, belangrijk boek, deze vi erudiete opstellen van de hoogleraar algemene litenjoor tenschap. J. J. A. Mooij. Tekst en lezer.4 dam, Athenaeum-Polak V ee't rot( an :hl nep, 1979. 349 blz. 37.50 mg ;s 1 i bc n g die iard In „De tv.bh." staan stukjes rit Krol schreef voor de Acht van NRC/Handelsblad. Die i iets groter, en dus iets uitge A zendsnelle tempi die niet bij te hou den zijn, (eerste deel Brandenburgs concert) glad en veelal ongenuan ceerd, fragmentarische solotrekjes die de eenheid verbreken. Men vraagt zich dan af met de vertolkingen van Nikolaus Harnon- court in het hoofd hoe deze bena deringen van authenticiteit met el kaar te rijmen vallen. Het gaat daar bij niet om het gelijk. Bach kan ons nou eenmaal niet komen vertellen hoe hij het allemaal wel bedoelde. Het gaat om het klankbeeld, om de Intentie, de zeggingskracht van de muziek. Een enkele luisteraar was zo gegre pen door de motoriek die Van Immer zeel nastreefde, dat hij de weergave staande met applaus beloonde. De inzet van vlolist Kees Hülsmann en de blokflultisten Kees Boeke en Wal ter van Hauwe maakte van het vierde Brandenburgs concert toch nog een hoogtepunt. Hopelijk is de samen werking Van Immerzeel-Nederlands Kamerorkest geslaagder op de vol gende concerten: 20 december Mep- pel, 22 december Purmerend, 23 de cember Rotterdam en 26 december Amsterdam. Van onze kunstredactie ROTTERDAM Een lang gekoes terde wens van het Museum voor Land- en Volkenkunde is in vervul ling gegaan: de Asmat-verzameling uit Irian-Jaya (West-Nieuw-Guinea), opgesteld in de Groeneveltlaan op de derde verdieping, krijgt een nieuwe presentatie. Het achtergrondverhaal van het hoe en waarom van deze Papoea's die in een uitgestrekt moe rasgebied hun eigen levensvorm heb ben geschapen, vormt op de nieuw ingerichte tentoonstelling het kader, waarbinnen de voorwerpen zeker meer betekenis zullen krijgen voor het publiek. Sommige onderdelen zijn zodanig op gesteld dat je een inzicht krijgt in de mythologische verhalen van de As- matters. Die verhalen, over het ont staan van de eerste mensen en over de oerkoppensnellers, bepalen nog steeds het levenspatroon van de hui dige bevolking. In dit verband moeten er steeds grote feesten gegeven worden om de doden te herdenken en te wreken. In een diorama wordt aandacht besteed aan een dergelijk feest. Als slotstuk van het Asmat-verhaal fungeren grote, spectaculaire stukken: de oorlogs prauw. de grote bisjpaal en de belde oeramoen of zieleschepen. Wat het museum met deze nieuwe opstelling beoogt ls het publiek een beter begrip bij te brengen voor een andere levenswijze dan die welke ons zo vertrouwd is. Wellicht raakt men hierdoor nog meer betrokken bij de vele problemen die er nog bestaan ln het kader van de ontwikkelingshulp aan de Derde Wereldlanden. Al was het maar om tot de ontdekking te komen, dat mensen in de kern van de zaak gelijk zijn. ook al zijn culturele achtergronden nog zo verschillend. Museum voor Land- en Volkenkun de, vanaf 22 december, werkdagen 10 tot 17, zondag 11 tot 17 uur. Willems- kade 25, Rotterdam. dan de columns uit „Het geluk" (1978). Krol noemt zen uitdagend „essays": „ste toon", „waarschijnlijk niet „maar wel aantrekkelijk". f Er zitten korte verhalen tussei rste besprekingen, sentimentele w die er op uit zijn bij u de gt ten snaar te raken en complete, en, korte, verhandelingen". Ergen ;t-k verrukkelijke, en heel humori boek schrijft Krol dat hij dai Tn vlinders maar wat raak vlogei tie) dat proeven hebben aangetooi )or bij vlinders de willekeur in dt n ving zit (onregelmatige geur en dat de vlinders zelf zich systematisch gedragen". fcat Ik geloof dat dit in feite een lx ving is van Krols eigen schrijl de omgeving dringt talloze om! j ..des pen en overwegingen op, gaat erop af want het bevalt bC kan er iets mee. Zo heerst ln „De tv.bh." een si re willekeur, maar wie het b heeft, voelt dat er samehangiipo alle stukjes afkomstig zijn hoofd. Wat van buitenaf gel nc lijkt, is van binnenuit gezii J161 rechte lijn. vei „De tv.bh." vind ik een van dïfV) speelse en spirituele boeken laatste tijd. Krol op z'n best. Gerrit Krol. De tv.bh. Amsl Querido, 1979. 175 blz. 19.94 In gave bladstand, over de p<x Chr. J. van Geel schrijft F. Uitg. Boucher, Den Haag. 31 15.-. Uitgeverij Spectrum. Utrecht de: De naakte mens in beeld,0 mens in de kunst), een essay voorstelling van het mem chaam door E. Cohen (157 29,50) Lekkernijen uit derti den recepten geschreven door ter (128 blz. 20,75) en Gew voor elke dag van dezelfde scl (124 blz. 20,75). De nazi c belevenissen van een meester Hltler-Duitsland door F. W. botham (192 blz. 17,50), Bi boek van dr T. W. R. de Haanl 7,50). Miljonair met een den, thriller van K. Royce (23 12,50) en in de serie onze halen: Uit Utrecht en het Go blz.), uit Zeeland en de Zuidb se eilanden (222 blz.) uit West-Vlaanderen (256 blz.) eni derland (208 blz.) Prijs 29,50. De boeken staan onder tie van dr Y. W. R de Haan. Si steld door respectievelijk W court, W. Geldlof, drs Renaat Linden en prof dr Lieven Cu het laatste boek door G. J. H. 8 brink. Speelse motiefjes in kruisst stroolmotieven. 85 blz. Uitg. Zomer en Keuning te I Schrijvers op de rand van 'S4 van Dijl, geeft een momenw van de Nederlandse en Vlaai! ratuur op de grens van twee nia. Uitg. Loeb en Van de Veld sterdam. 217 blz. - 28.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4