Küng krijgt doceerverbod 3 Nepal: 14e dag. Het goed recht van het eigenbelang IKV vraagt Kamer: houd voet bij stuk 31 Kernwapenwedloop net zo erg als nazisme Conferenties Amro Facetreizen, voor mensen die meer willen zien. Trouw 'Niet meer rooms-katholiek' Berkhof (raad van kerken): Papoeakerk wil geen koopman- dominees meer Ierse kerk breekt met gereformeerden Pastores schrijven CDA-leden van Tweede Kamer VOORBIJGANC .WOENSDAG 19 DECEMBER 1979 TROUW/KWARTET ADVERTENTIE ferentie het Jammer vindt dat alle pogingen om een andere oplossing voor het conflict te vinden zijn mislukt. KEULEN (ANP) Na een onderzoeksprocedure van tien Jaar heeft de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer besloten dat de Zwitserse, maar aan de universiteit van Tubingen docerende theoloog prof dr Hans Küng „in zijn geschriften van de volledige waarheid van het katholieke geloof" afwijkt en daarom niet meer „als katholiek theoloog beschouwd kan worden". Hij mag niet meer doceren. Dit maakte kardinaal Joseph Hoeffner, voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie, dinsdag in Keulen bekend. Paus Johannes Paulus H heeft op Schilleheerkv 15 december dit besluit van de congregatie goedgekeurd. De ruzie tussen de r. k. kerk en Küng stamt uit 1968 Het draait om zijn opvatting dat de paus zich wei onfeil baar mag noemen en de kerk wel mag menen de waarheid ln pacht te heb ben maar dat dat de mogelijkheid van vergissingen niet uitsluit. Een grote rol speelde ook de weigering van Küng om een éénduidige uit spraak te doen over de Godheid van Christus. In 1975 maande de congregatie voor de geloofsleer in overleg met de Duit se bisschoppenconferentie Küng zijn omstreden opvattingen niet langer rond te bazuinen en hield „voorlopig" met de onderzoeksprocedure op. Hij kreeg tijd om zich te bedenken. Dinsdag verklaarde kardinaal Hoeff ner dat Küng zich niet aan zijn belof te heeft gehouden om in een nieuw boek de problemen rond zijn overtui gingen op te lossen. De theoloog heeft echter zo zei Hoeffner zijn me ning over de onfeilbaarheid van de kerk niet alleen herhaald, maar ook nog in nieuwe publikaties aange scherpt. Volgens Hoeffner heeft Küng de discipline en de orde van de rooms-katholieke kerk ernstig ge weld aangedaan. De Duitse kardinaal beklemtoonde de plicht van de congregatie en de Hans Küng bisschoppenconferentie om het ge loof van de kerk te verdedigen. De gelovigen hebben zo zei hij recht op een betrouwbare verkondiging en een zekerheid in het geloof, die door de onfeilbaarheid, geschonken door de Heilige Geest, mogelijk wor den gemaakt". Hoeffner zei dat de blsschoppencon- De Belgische, maar in Nijmegen do cerende theoloog prof Edward Schil lebeeckx, die afgelopen donderdag en vrijdag bij de congregatie voor de geloofsleer op het matje moest ko men om tekst en uitleg te geven over zijn boeken, was erg geschrokken van de beslissing inzake Küng en wilde nog geen commentaar op de kwestie leveren. Schillebeeckx wacht op een beslissing van de congregatie inzake zijn eigen geval. Het optreden tegen de Franse theoloog Jacques Pohler, Schillebeeckx en Küng staat los van elkaar, zo heeft het Vaticaan meege deeld. Het besluit jegens Hans Küng is gevolgd op de zeer recente publika- tie van diens geschriften. Elk geval wordt afzonderlijk onderzocht en men mag deze niet met elkaar in verband brengen. Volgens het geldend recht betekent het doceerverbod dat Küng niet meer mag worden Ingeschakeld bij de op leiding van r. k. kerkelijke ambtsdra gers. Inmiddels heeft de bisschop van Stuttgart waar Tübingen onder valt, mgr. Moser, aan de Landesminister van Baden-Würtemberg gevraagd ie mand in Küngs plaats te benoemen. Ontslag kan waarschijnlijk niet zo maar gegeven worden, maar volgens de gebruiken kan Küng wel op een zijspoor worden gezet. DEN HAAG Voor prof dr H. Berkhof, de voorzitter van de raad van kerken ln Nederland, staat de kernwapenwedloop op één lijn met natlonaal-soclalisme en racisme. Hij zegt dit in het weekblad Hervormd Nederland van deze week. De partij die vrijwillig de C van Chris- ten in haar naam heeft opgenomen, kan op dit punt niet tolerant of genu anceerd zijn. Daarover kun Je vanuit LAE (ANP) Zendelingen, die voor de evangelische kerk van Papoea- Nieuw Guinea werken, mogen geen handel meer drijven en ook geen geld meer steken ln handelsondernemin gen van de plaatselijke kerken. Dit heeft de kerk van Papoea-Nieuw Gui nea besloten, door schade en schande wijs geworden. Een Amerikaanse zendeling had in het arme en onderontwikkelde land een keten van handelsondernemin gen gesticht, die onlangs in elkaar geklapt is Hierdoor zijn verschillen de kleine bedrijfjes failliet gegaan. het geloof in Christus niet verschil lend denken, aldus prof Berkhof. Berkhof reageert daarmee op het ver wijt van CDA-fractieleider Lubbers, dat zijn kritiek op het kernwapenbe- leld van het CDA moralistisch en klerlkalistisch zou zijn. Klerikalisme, aldus Berkhof, treedt op als je als geestelijke op de stoel van politici gaat zitten. Op de kernwapendemon stratie ln Utrecht, waar hij de door Lubbers gewraakte woorden sprak, uitte Berkhof zich echter als een christen, die van meet af met de CDA'ers op één stoel zat. Op Lubbers' verwijt, dat hij CDA- leden heeft vervloekt, die zich niet met de kerkelijke uitspraken over de kernbewapening kunnen verenigen, antwoordt Berkhof, dat hij niemandr vervloekt, maar dat dit nog niet bete kent. dat hij zich moet terugtrekken op een gezlndheidsethiek. zoals Lub bers wil. Berkhof: „In het politieke leven hebben we te maken met ge- dragsethlek en vandaaruit zullen we op dit ogenblik oordelen en desnoods veroordelend moeten spreken' Noordmansdag o.l.v. prof. dr J. T. Bakker over „de twintigste eeuw als crisis der humaniteit," sprekers dr H. W. de Knijff en drs G. W. Neven, donderdag 10 Januari 10-21 uur, Stadsgehoorzaal, Burgwal 84, Kam pen. Inl. tel. 05202-17811. Onze Jezusbeelden op het spoor komen in confrontatie met drie he dendaagse Jezus-films, 11-13 januari, Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Mannenweekend voor mannen die met emancipatie bezig zijn, 4-6 janua ri, Ctabbehoff, Talmaweg 10, Dor drecht (tel. 078-170988). Alternatieve geneeswijze, voor werkers in de gezondheidszorg, 3-6 januari, Vinea Domini (tel. 05175-1444). BELFAST De evangelisch presby teriaanse kerk van Noord-Ierland heeft besloten uit de gereformeerde oecumenische synode (GOS) te tre den. De directe aanleiding is. dat ver tegenwoordigers van de GOS onlangs een samenspreklng hebben gehad met een delegatie van de wereldraad van kerken over actuele theologische vragen. Van een onzer verslaggevers HAARLEM Driehonderdvijftig pastores van katholieke, hervormde en gereformeerde kerken in Noord- Holland hebben in een brief aan alle CDA-kamerleden een klemmend be roep gedaan ervoor te zorgen dat Ne derland zal weigeren akkoord te gaan zowel met een produktie als met een plaatsingsbesluit voor nieuwe kernwapens. De pastores hebben de brief geschre ven omdat zij vinden dat de maat vol is en er geen enkele stap meer mag worden gezet in de „krankzinnige be wapeningswedloop", zolang niet eerst alle mogelijkheden tot gesprek met landen uit het Warschaupakt zijn uitgeput. De brief ls speciaal naar de CDA- kamerleden gestuurd omdat zij vol gens de pastores de positie innemen, van waaruit uiteindelijk het Neder landse standpunt binnen de NAVO bepaald wordt. „Samen met de sherpa's, koks en ten tenbouwers gestart met een driedaagse expeditie door het machtigste bergdecor ter wereld, de Himalaya." En dal zijn nog maar vier unieke dagen van de ronduit fascinerende 21 daagse Amro Faeetrcis naar India at Nepal. Een exclusieve rondreis vol cultuur en avontuur. En tol slot nog gelegenheid om cat excursie naar de Chinese grens, een riviertocht of een verkenningsvlucht boven de Himalaya te maken. Prijzen vanaf f 4J10,-. Wat zijn Amro Facetreizen? Exclusieve groepsreizen. Speciaal voor u door de reisspecialisten van de Amro Bank ontworpen. Facetreizen zijn vol variatie. Met een Facetreis kunt u winkelen in Siberië of saté eten in Jogyakarta. Afdalen in de Ngorongoro Crater.Trekken door de Himalaya of door adem benemende Canyons in de westelijke Verenigde Staten wandelen. Iedere Facetreis blinkt uit door zijn bijzondere karakter. Hoe apart een Facetreis is, leest u in het programma dat u bij iedere reisverkopende Amro vestiging kunt krijgen. Bij de Neckermann boekings- en informatiecentra, de KLM-triptieks, de vestigingen van Mondial en American Express. U kunt ook informatie krijgen bij de Facetreizen Centrale, telefoon 020-284747. DEN HAAG Het interkerkelijk vredesberaad (IKV) heeft de leden van de Tweede Kamer opgeroepen vast te houden aan de beslissing van 6 december, waarbij het automatisme van de wapenwedloop werd doorbroken. LONDEN De paus heeft het ontslag aanvaard van de Britse bis schop Casey, die bij zijn benoeming al had gezegd niet langer dan 10 jaar bisschop te willen blijven. De „ver vroegde uittreding" achtte Casey no dig omdat het bisdom iemand moet hebben die jong en sterk genoeg is om de uitdagingen van de jaren '80 aan te kunnen. Wij herkennen ons in diegenen die menen dat het bewapeningsvraag stuk uitgaat boven andere politieke problemen, schrijft het IKV. Dat ls geen zaak van „getuigenis" tegenover „verantwoordelijkheid", maar het stellen van een prioriteit. Het IKV ervaart het besluit van de NAVO om onverkort door te gaan met de moderniseringsplannen als een blijk van ontkenning van de dis cussie in ons land. „Wij constateren daarbij helaas een zeer grote mate van Instemming bij de Nederlandse regering," aldus het IKV in zijn ver klaring die gisteren werd gepubli ceerd. Het noemt het onderscheid tussen produktie en modernisering van kernwapens, dat door de regering gemaakt wordt, „een woordenspel, de regering onwaardig". «waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Direcleur mg O Posima HOOFDKANTOOR PosiOus 959 1000 A VN Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam Posig*o 66 00 00 Bsné Ned Creoetbanw Rekthrgtw 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/DORORECMT Postbus 940 3000 A* Ronerdam lel OiO-iI556S(N en bezorging i iel 010-115588 (redecte) lei 115700(1» adweneniies) Ronerdam REG© DEN HAAG LEIOEN Postbus i0i 250' CC Oen Haag iel 070-469445 abonnementen en bezorging) tel 070-489*45 (redactie) Pa'hsfaai 27 Oen Haaq REG© NOORO OOST-NEDERLAND tu.isiu<tend administratei Postbus 3 8000 AA Zwote ie» 05200-17030 Me'smarkl 56 Zwote Abonnementsprijzen- N» m. Mte i 14.M Ni ■GMl 1 SOK Par h« laar 101 ac ew ar I01.N Advtr1*rt*tar*r9r op aanvraag Teieton.sche abonnememenopdrecMen (*«e adressen boven) Oogave lam*eb#r<h«en 0-19 30 van maandag I'm vrifdag Op zondag van 10 20 uw leiet 020-913456 Opgave mmi-advertenties iet 320-936868 O» sch"«4»i* aan Mm.-Adv etdetmg postbus 433 1000 AK AMSTEROAM Adres#V9'n9*n u-tskeiend schoften* San onze Amsterdamse adressen door dr. A. Kouwenhoven De een zijn dood is de ander zijn brood. Ieder voor zich en God voor ons allen. De ene mens is de andere een wolf. Dat zijn opvattingen waar we maar liever over zwijgen. Wat die met moraal uitstaande hebben, is op het eerste ge zicht niet voor iedereen dui delijk. Toch hebben in vervlo gen tijden grote denkers over goed en kwaad, de rol van het eigenbelang in het doen en laten van de mensen niet ver donkeremaand, maar juist op de voorgrond geplaatst en een centrale plaats gegeven in hun bespiegelingen. Hun e- thiek heet veelzeggend het e- thisch egoïsme: representan ten van die ethische stroming zijn onder anderen Thomas Hobbes en Adam Smith. Geelt Manenschijn schreef een be langwekkend proefschrift over hun denkbeelden. Hij promoveerde vrij dag daarop tot doctor ln de godge leerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam In deze bijdrage zal een enkele kanttekening bij die disserta tie worden gemaakt. Hobbes Thomas Hobbes leefde van 1588 tot 1679, een bewogen periode uit de Brit se historie Hij had aan den lijve ondervonden hoe slecht de mensen waren, hoe vals. wreed en schijnheilig ze konden zijn. In zijn eigen leven had hij de gruwelen van de burgeroorlog meegemaakt, die het toenmalige En geland hadden geteisterd, evenals de kuiperijen en onwaarachtigheden, niet alleen van de politieke, maar ook van de kerkelijke leidslieden Hij was tijdens zijn leven getuige geweest van de heftige schermutselingen tussen Karei I en het Engelse Parlement De bloedige onderdrukking van de Roy alisten door het Parlementsleger. on der aanvoering van Cromwell, had een diepe indruk op hem gemaakt. De vragen die hij zich ln zijn ethiek stelde, lagen derhalve voor de hand. Hoe kan de mens door en door slecht zijnde toch met moraal be zig zijn? Wat betekent moraal voor mensen die verkeren ln omstandighe den van een oorlog van allen tegen allen? Om die vragen te beantwoor den moet je de mensen zien zoals zij zijn, en niet een geïdealiseerd beeld van hen maken. Mensen zo teken de Hobbes hen in zijn „Leviathan" zijn uiteindelijk steeds uit op hun eigenbelang; machtsstreven ligt aan de wortel van al hun doen en laten. Zelfs ogenschijnlijk onbaatzuchtige handelingen blijken bij nader be schouwen egoïstisch van aard Want zelfhandhaving vormt, aldus Hobbes, de eigenlijke motivatie van de mens. Evenmin als het reëel is een roofdier zijn jachtinstinct te verwijten, kan men de mensen hun machtsbegeerte kwalijk nemen. Alle zgn. deugden, zoals je best doen. de waarheid spre ken en je plicht vervullen, zijn eigen lijk niets anders dan ogendlenerij en hielenlikkerij. Afspraken Wat kan Je onder die omstandighe den van de moraal verwachten? Wel dit, aldus Hobbes. dat de mensen elkaar opeten en kapot maken, tenzij ze hun redelijke verstand gaan ge bruiken. Want dat verstand zegt hen. dat ze met elkaar afspraken moeten gaan maken, willen ze niet ten prooi vallen aan eikaars machtsdrift. Hun redelijk inzicht doet hen verstaan, dat ze een soort „sociaal contract" moeten sluiten, waarin ze vrijwillig afstand doen van die eikaar en zich zelf ruïnerende zelfhandhaving. Ter voorkoming van het allerergste stelt de mens op nuttigheidsgron- den derhalve! paal en perk aan zijn machtsstreven en ls hij bereid be voegdheden ln handen te leggen van het overheidsgezag. Want eerst dan kan hij op bescherming en beveili ging rekenen. Uit eigenbelang gaat hij dus zo n sociaal contract aan. en houdt hij zich aan de daarbij ge maakte afspraken. Manenschijn ken schetst de ethiek van Hobbes op lees bare wijze: moraal ls er alleen vanwe- te het nut. De mensen doen niet het goede, omdat God hen dat gebiedt of Dr. G. Manenschijn omdat zij dat tegenover zichzelf ver plicht zouden zijn, neen. zij houden zich aan de moraal omdat het hen goed uitkomt Strikt genomen zijn er geen morele redenen om aan moraal te doen. De motivatie daarvan is al leen het eigenbelang. Daarnaast gaat dr. Manenschijn in zijn proefschrift uitvoerig in op een andere grote Engelse denker, die evenals Hobbes het eigenbelang een centrale plaats gegeven heeft in zijn ethiek, Adam Smith, de grondlegger van de economische wetenschap. Zo maar overstappen van Thomas Hob bes naar Adam Smith gaat natuurlijk niet. Hobbes stierf in 1679, Smith leefde van 1723 tot 1790, dus ruim een eeuw later dan Hobbes. In die tussen tijd ontwikkelden zich de denkbeel den van een belangrijke groep den kers die zich de Britse Moraalflloso- fen noemden. De Britse Moraalfllosofen waren tole rante vrijzinnigen uit de 17de eeuw, die de nadruk legden op de „natuur lijke" godsdienst de rede en niet de Openbaring zou beslissen over het waarheidsgehalte van geloofsuitspra ken. Zij legden de grondslag voor het de Engelse Verlichting kenmerkende Deïsme, een soort religieuze verbur- gelijking, die de ln harmonie met zijn omgeving levende mens wilde doen handelen en wandelen in overeen stemming met de hem ingeschapen zedewet van goedheid en deugdzaam heid. Unaniem veroordeelden de Brit se Moraalfllosofen Hobbes' opvatting dat het eigenbelang de uitsluitende motivatie van het menselijk hande len zou zijn. Ook daarop gaat dr. Manenschijn goed gedocumenteerd ln. In Hobbes' mensbeeld zitten de mensen elkaar ln de weg; maar mensen hebben elkaar Juist nodig. De mensen zijn niet al leen uit op eigenbelang; daarnaast laten ze zich leiden door nobeler drijf veren als mededogen, zelfopoffering en grootmoedigheid. Naast eigenbe lang ls welwillendheid („benevolen ce") een grond van het menselijk han delen. En welwillendheid is in de ge- dachtengang van de Britse Moraalfl losofen beslist niet te herleiden tot eigenbelang, zoals Hobbes had geleerd. Normen Smith meende geheel ln de lijn van de Britse Moraalfllosofen— dat naast eigenbelang ook welwillendheid een eigen motivatie van het menselijk handelen ls. Hij was het beslist on eens met Hobbes. zoals Manenschijn terecht onderstreept, dat al onze ge voelens een verfijning van het eigen belang zouden zijn. Welwillendheid en altruïsme ls niet te herleiden tot eigenbelang en egoïsme. Maar in het economisch leven ligt dat anders, al dus Smith. Voor het economisch han delen in de samenleving achtte Smith een beroep op de welwillendheid als grondslag van de menselijke bezighe den en activiteiten, ongerijmd. Manenschijn verwijst naar een be kende. veel geciteerde uitspraak uit Adam Smiths beroemde boek. de „Wealth of Nations": Het is niet van wege de welwillendheid („benevolen ce") van de slager, de brouwer of de bakker, dat we ons middagmaal op tafel krijgen, doch op grond van hun streven naar eigenbelang („their own intereat"). In de economie ls niet de welwillendheid, maar eigenbelang het enige handellngamotlef. Maar het eigenbelang is niet een eigenbelang zonder meer, zoals bij Hobbes het geval was. In Smiths ethiek wordt eigenbelang gekanaliseerd door normen van ge rechtigheid Deze normen verbieden het leven, het bezit en de goede naam van onze medemensen te schenden. Eigenbelang ls in het economisch le ven een ethisch aanvaardbaar Leit motiv, Indien het blijft binnen de grenzen der gerechtigheid. Het boek van dr. Manenschijn acht ik zeer geslaagd. Het geeft blijk van grote belezenheid. Het zit vol met knappe en puntige analysen. Dit be tekent overigens niet, dat ik in het geheel geen kritiek op zijn proef schrift heb. Om maar een enkel punt te noemen, de Nederlandse vertalin gen van een aantal voor de Engelse ethiek kenmerkende woorden zijn niet brandschoon. Ik heb mij ver schillende keren afgevraagd waarom Manenschijn het begrip „benevolen ce" met het woord „welgezindheid", in plaats van het goed-Nederlandse woord „welwillendheid" vertaalt en waarom hij de in de Engelse ethiek veelvuldig voorkomende term „equi ty" met „evenredigheid" weergeeft en niet met het woord „billijkheid". Maar daar hoeft men niet al te zwaar aan te tillen. Wel heb ik bedenkingen tegen het utiliteitsodium dat Manenschijn aan Adam Smith's ethiek opgelegd heeft. Ik geloof dat hij daarmee Smith niet in alle opzichten juist heeft geïnter preteerd. Smith heeft in veel mindere mate dan Hobbes de utiliteit van de moraal geaccentueerd en in veel meerdere mate in zijn moraal een plaats inge ruimd voor de gerechtigheid als rem op het al te uitbundig zich uitleven van het eigenbelang Eén der kern stukken van het utilisme is dat ge rechtigheid ondergeschikt moet zijn aan doelmatigheid (zoals één der pro minente liberale! utilisten, John Stuart Mill naderhand heeft be toogd). En dat is een stelling die Tho mas Hobbes wel. maar die Adam Smith bepaald niet voor zijn reke ning zou willen nemen. Deze kritische noten willen echter op generlei wijze afbreuk doen aan de waardering die ik voor het proef schrift van dr. Manenschijn heb. Be langstellenden van de onderhavige vraagstukken wordt dit boek gaarne ter lezing aanbevolen. Dr. A. Kouwenhoven, die sociale et hiek doceert aan de economische fa culteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam, bespreekt „Moraal en eigenbelang bij Thomas Hobbes en Adam Smith" van dr. G. Manen schijn. Bij Rodopi te Amsterdam is een handelseditie verschenen (373 blz.; 38). AGENDA HA/ groi Toen de heer Klei de vorige^jt sl die „christelijke agenda" (h( iemand erop?schreef, greejr natuurlijk onmiddellijk naai| rek' nog helemaal nieuw ruikend de i agenda, gekregen van een bée tie uitgevers-relatie. En jawel b dme doodgemoedereerd beginne ie d maandag. Ineens kon ik syn Ie z opbrengen voor die meneer ecte Veenendaal. Ik mag dat wel ipro neerleggen bij zo'n algemeni die dan bovendien nog geru*rts< ongevraagd van je tijdlndell ie d meester maakt (ziet J. J. V. ren nu hoe „rechts" ik ben?). Vo»t di begint de week duidelijk me ..e Daar noteer ik m'n preekbei|eft wanneer ik een bezoek heb pas afgesproken. Deze agenda, dj de naast me ligt negeert dat dul v£ De zondag is bij de zaterdag :n. ondergebracht. Dat kan wel vakje toe, alsof er die dagen «ste te doen is. De hele Indeling «Bin van onze vercommercialisee logs samenleving. Ik voel met de Idee Kool mee. de dag die ons lev i v: bepaalt, wordt ln een hoek one gedrongen. En Ik vraag me iiÉonc gemoede af: waartoe? Wat v< bezwaar was er tegen de oudUjfe indeling? Men beroept zich o internationale afspraken en^* wel hierop neerkomen dat er soort bulk van agenda-inhoul /y gemaakt wordt. De mensen inhoud van die grote partij d moesten maken zijn blijkbai - helemaal ingesteld op de con en daarvoor is die zondag eig 2 een overbodige dag. Een dagl C oplevert. Ik denk dat het eenj verarming betekent. Ik weet) een christelijke agenda is mi weel nu wel wat een agenda I zondag wegduwt. „Christelij! agenda in goudopdruk" is na onzin, maar dat heeft de heer| Veenendaal nog nooit gehooi is hem dus niet kwalijk te nei agenda wordt niet christelijk) zou kunnen) door een goudoj denk dat je dan dieper in de L moet duiken, nl. waarmee ierf" zo'n boekje met dagen vult. lt Üe paal Het IKV betreurt het verder, dat het tweede onderdeel van de NAVO-be- sluiten, het wapenbeheersingsvoor- stel, zo weinig aandacht heeft gekre gen. Het weinige dat over dit onder deel bekend is geworden, voorspelt weinig goeds. Uitgaande van voor de NAVO uiterst ongunstige berekenin gen van de krachtsverhoudingen wordt gestreefd naar „gelijkheid". Dat betekent, aldus het IKV, dat de besprekingen zeer snel zullen misluk ken of zeer lang zullen duren. Boven dien verraadt deze benadering op nieuw het streven naar een zogeheten •eurostrategische balans. Deze bezwa ren hadden al voldoende moeten zijn om nee te zeggen tegen het hele pak ket van modernisering plus wapenbe heersing. Beroepingswerk NED. HERV. KERK [de Beroepen te Bovenhardlnxvéi Breugem te Barneveld. lis Aangenomen naar Lelysta® menwerking met de geref. ket Venemans te Medemblik. fact woi GEREF. KERKEN Beroepen te Emmen: L. J. K te Kamerik en Nieuwerbrug ade Aangenomen naar Giessentr derhardinxveld: F. de Jtferj Dokkum. vo< Aangenomen de benoeming^ cent g.o. aan de chr. scholenf schap te Hardenberg: Q. Huy» te Capelle aan den IJssel. GEREF. KERKEN (VRIJG Lgg Beroepen te Drachten (mi 1e[ voor West-Borneo;; H. Jag [ra Frieschepalen en Siegerswoi [tig CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Elburg: L. W. >de te Middelhamis. i GEREF. GEMEENTEN p\( Beroepen te Amsterdam-Cei me Moerkerken te Nieuw-Beije roo Hoogvliet: B. Reinders te veld-Glessendam. Aangenomen naar Krulnii Hage te Rotterdam-West, dankte voor Westkapelle. Mevrouw C. Zwart-Zwart Op 91-jarige leeftijd is overlcj vrouw Catharina Zwart-Zw 1937 de weduwe van de beken( nist Jan Zwart. In 1909 werd welijk tussen Jan en Cathaj voltrokken. Zij kregen dert ren, die alleen nog in leven zijj wie sommigen eveneens nsj ben gemaakt als organist. Ja| heeft in zijn echtgenote goed „klankbord" gevondel jaren twintig heeft mevroui^ haar man meermalen bij ges dl€ de klanktechnische voorber van zijn befaamde orgelbesj [B, Zij was het ook die stimulet «ei enige van haar zonen de voeten van hun vader gingen druk! Uk vrouw Zwart zal vrijdagmlém december om drie uur begra 4» den op de algemene begrt aan de Zuiddijk te Zaandai ren, om kwart voor twee. i) samenkomst in de lutherse #JV de Vinkenstraat te Zaandam zal voorgaan de vrij gemaal 031 formeerde predikant C. J. B Amsterdam. Mevrouw Zwart ?s den bijgezet in het graf i "n Zwart, waarop in 1938 nam „Comité nagedachtenis Jan door de voorzitter prof dr K. I een gedenksteen werd onthu l»i Chao Tzu Chen, een vooras fN, man in de oecumenische bew f in Peking overleden. Hij was de zes presidenten, die bij del' 1 ting van de wereldraad (Am 83! 1948) werden gekozen. Op het punt van de Koreacrisis, in 11 hij als president terug. Chao van de belangrijkste Chinese gen. Na de oprichting van de i volksrepubliek behoorde hij leiding van de zg. Drle-Zelf-b ,Dl (geen buitenlandse hulp bij *- houd, bestuur en verbreidlni is in vele campagnes scherp 'a vallen. Pas kort voor zijn do -a hij gerehabiliteerd. Hij ls begt - het erekerkhof van de revolu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2