Het IKV en de rondreis van Van Agt In memoriam mr dr M. König Vloeibare zeep uiteenpompje Softsoap Evangelischen in januari gebedsweek Trouw VAN DA/P Nieuw uit Amerika: SOFTSOAP! HET KIND IN DE KRIBBE Conferenties Ruzie Buti-NG kerk is bijgelegd VOORBIJGANG DINSDAG 18 DECEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET SDA door B J. Th ter Veer Het zou achteraf kunnen büjken dat het Nederlandse voorbehoud in Brussel de eerste stap Is geweest in de richting van de nucleairisering van Nederland. Velen zullen denken dat het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) om die reden met dat voorbehoud tevreden zal zijn. Wie dat denkt moet ik tegenspreken. De manier waarop deze regering mogelijk de weg naar dénuclearisering van Nederland heeft ingeslagen feitelijk, maar niet bedoeld werkt ingemationaal slecht uit. Een regering die zó dénucleairi- seert kan met recht verweten worden wat altijd ten onrechte aan het IKV verweten wordt, namelijk dat zij in feite een „schone-handen-politiek" volgt. De NAVO heeft een unaniem besluit geno men om te moderniseren en dat besluit be treft de produktie en stationering van 572 raketten Nederland heeft zich heel duidelijk niet tegen dat besluit verzet Integendeel, het heeft er mee ingestemd. We nemen ook deel aan de bekostiging van het moderniserings- beslult Het komt er op neer dat de regering heeft gezegd: ik ga met alles akkoord, als van Nederland maar niet gevraagd wordt, dat we ons nu al bereid moeten verklaren deze wa pens op te stellen. Want tot dat besluit is de regering nu niet In staat. Zo staat het er in de befaamde voetnoot Welnu, dat is typisch schone-handen-politiek. Je verklaart Je eens met de heersende analy ses en opvattingen in het bondgenootschap, Je stemt in met de daarop gebaseerde beslui ten. Je beroept Je constant op je loyaliteit, je aanvaardt „de bescherming" die anderen je bieden, maar je onttrekt Je aan het vuile werk dat er nu eenmaal bljhoort, namelijk de be reidheid uitspreken tot het opstellen en ook feiteMjk opstellen van het wapentuig. Vier eisen Aan welke eisen had het Nederlandse optre den en niet alleen dat van de laatste weken, moeten voldoen om niet het verwijt van schone-handen-politiek te verdienen. Ik noem er vier. 1. de regering had duidelijk moeten maken a. dat zij beschikt over een politieke visie op de wapenwedloop en wa penbeheersing, die afwijkt van die welke in de NAVO gangbaar is, b. dat zij deze visie als de beste staande wenst te houden tegenover alle andere, omdat zij Intellectueel en moreel overtuigd ls van de juistheid ervan. Dat is niet gebeurd. De bondgenoten zijn geconfronteerd met Nederlandse ministers, die stuk voor stuk als het aan hen gelegen had. geen enkel probleem gemaakt zouden hebben van het NAVO-besluit dat thans ge nomen is. De voetnoot bewijst dit. De Neder landse regering is niet in staat thans te besluiten. Zo staat het er. Er had moeten staan en niet in een voetnoot maar in het communiqué de Nederlandse regering wil niet dat er nu gemoderniseerd wordt, ze had de redenen bekend moeten maken, waarom zij dat niet wil. Maar de waarheid is dat de Nederlandse ministers wel willen modernise ren, alleen de binnen- en buitenparlementai re verhoudingen stonden het niet toe. ningsbeleid in de wereld wil bevorderen, had Dg wapenwedloop is er gestopt, en aan nieuwe wegen moeten inslaan bij het ver- beide zijden heeft wapenvermindering geleid werven van steun voor dat beleid in andere tot een laag bewapend Europa. De kans dat landen. Europa zichzelf vernietigt is aldus drastisch verminderd. Mensen die op regeringsposten komen, gelo ven voornamelijk in beïnvloeding van rege ring tot regering. Het IKV is echter van mening dat politici in Oost en West niet op eigen kracht tot een ontwapeningsbeleid kunnen komen. Druk vanuit de eigen samen leving is onontbeerlijk. De Nederlandse rege ring zou juist haar unieke positie als regering moeten gebruiken om partijen, groepen en instellingen in andere landen direct te bena deren met haar ideeën over ontwapening en hen te ondersteunen in hun activiteiten ge richt op hun eigen regering. Ife >ns< wc De politieke deling van Europa, ook die van Duitsland is overwonnen. De Oosteuro- pese landen kunnen vrijer ademhalen. De LINKS OF RECHTS Westeuropese landen hebben leren leven met minder, in ieder geval minder exclusief op In de stapel week-en maandfl I militaire middelen gebaseerde zekerheid, dat zij altijd in staat zullen zijn elke ongewenste invloed van buiten af te weren. d( Rondreis 2. De reondreis van de minister-president had veel vroeger moeten plaats vinden en zij had een geheel andere doelstelling moeten heb ben. Niet de redding van het kabinet, niet het alom bédelen om begrip voor de „Nederland se problemen". Een beschamende vertoning. Met veel meer reden had Schmidt óns om begrip moeten komen vragen voor het plat- walsen van het verzet in zijn eigen partij tegen de modernisering, omdat hij Strauss moet tegenhouden. En Carter had ons om begrip moeten komen vragen voor het feit dat de senaat Salt II nog steeds niet heeft goedgekeurd, omdat de wapenzucht van on der meer zijn congres nog steeds niet vol doende bevredigd is. Door het ontbreken van een politieke analyse en een daarop gebaseerd beleid tegen de modernisering, kon deze rondreis niet anders dan de indruk versterken in het buitenland, dat Nederland ondanks de regering over- Cartoon uit IKV-berichten 1979/1980- nr.l. spoeld was door golven van emoties, ethische bevlogenheid en communistische infiltran ten. Dat beeld zal in de toekomst de ont vangst van ieder volgend en wel serieus te nemen ontwapeningsoptreden van Neder landse zijde, negatief beïnvloeden. Trouwens, moet de Nederlandse bevolking daarom nu in de „wachtkamer" (Scholten)? Is ónze samen leving soms ziek in de ogen van de regering en moet de NAVO ons de komende twee jaar genezen? De rondreis had ook langs andere steden moeten gaan: Oslo en Kopenhagen, naast Brussel dat wel werd bezocht. Terwijl duide lijk was dat er grote bezwaren leefden in vier kleine landen, Nederland, België, Noorwegen en Denemarken, volgden zij toch geen geza menlijke strategie. Nee, Carter gunde ze elk tien minuten, na elkaar. En tijdens de NAVO- zitting werden zij tegen elkaar uitgespeeld. Nederland liet na bondgenoten te zoeken onder de kleine landen, een strategie die al jaren bepleit wordt door mensen als Alva Myrdal, Barnaby en Röllng. Unieke positie 3. Een Nederlandse regering die een ontwape- Daarnaast zou de regering alle mogelijke steun moeten verlenen aan die groepen en instellingen in de Nederlandse samenleving die bereid en in staat zijn om het bewape- nings- en ontwapeningsvraagstuk en het den ken daarover in Nederland met klem voor te leggen en uit te leggen aan dezelfde groepen n6©l IdDQ in andere landen in Oost en West. We denken aan de vredesbewegingen en de kerken, maar ook aan de vakbeweging, de vrouwenorgani saties enz. Frankrijk en Engeland hebben door de economische en technologische feiten ge dwongen afgezien van hun aspiraties naar de status van militaire sub-grote mogendheid en door de andere landen in West-Europa is hen belet die aspiraties onder te brengen in een grote mogendheid „West-Europa". Voorwaarde 4. Een laatste voorwaarde waaraan een ont wapeningsbeleid zal moeten voldoen om overtuigend te zijn is dat het vergezeld gaat van een visie op de menselijke politieke ontwikkelingen in Europa. Het lijkt mij dat met de aanvaarding van de 572 raketten Europa ook iets anders aanvaard heeft, na melijk voortzetting van de na-oorlogse situa tie in Europa. Dat betekent: bestendiging van de verdeling van Europa en van Duits land; een hoog niveau van bewapening en een doorgaande wedloop aan beide kanten; wei nig hoop op verbetering in de situatie van de mensenrechten ln Oost-Europa, en weinig kans op verdergaande maatschappelijke ver anderingen in West-Europa. Elementen Weigering van de 572 raketten was alleen mogelijk geweest vanuit een andere visie op de politieke toekomst van Europa. Daartoe behoren minimaal de volgende elementen: De weg naar zo'n Europa zal heel lang zijn en zal ook langzaam gegaan moeten worden. Om wille van veiligheid en vrede had hij in Brussel wel ingeslagen moeten worden. De NAVO had moeten gaan onderhandelen on der aanvaarding van een partiële achter stand, ook al is over het feitelijk bestaan daarvan de discussie nog niet gesloten. Door het Brussels besluit is die kans voor de zoveelste maal na de tweede wereldoorlog gemist. En de Nederlandse regering heeft zich daartegen onvoldoende verzet. Hopelijk heeft het parlement de wijsheid en de moed de regering alsnog op dit spoor te zetten. Daartoe is wel „meer dan het gewone" vereist. Drs. B. J. Th. ter Veer is voorzitter van het Interkerkelijke Vredesberaad. AMERSFOORT In ds eerste volle week van januari wordt door evangelische christenen, overal ter wereld, gebeden voor de noden van kerk en wereld. Onder auspiciën van de evange lische alliantie houden ook de Nederlandse evangelicals die gebedsweek (van 6 tot 13 januari). Zondag 6 januari is tot „dag van gebed voor de evangelieverkondiging" uitgeroepen. ADVERTENTIES In verschillende landen wordt dezelf de gebedskalender voor de week van gebed gebruikt, samengesteld door Duitse christenen. Met de gebeds week sluit de Nederlandse EA zich aan bij een jaarlijkse traditie van zuster-allianties in andere landen. Het ls de bedoeling dat zowel in ge meenten en kringen als ln gezinsver band tijdens de gebedsweek dage lijks voor allerlei noden wordt gebeden. In de „kalender" worden voor elke dag bepaalde onderwerpen genoemd. Het EA-bestuur adviseert de aange sloten organisaties en Individuele le den: ..Moedig gemeenteleden aan de .kalender ln hun Bijbel te leggen voor privé gebruik." Tegelijk met de waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PostOus 859 1000 AW Amsterdam W<bauistiaat 131 Amsterdam lei 020 913456 teiei 13006 Poit9*o 66 00 00 «ar» Ned C'lMeM R#*e/w>gir 23 00 12 524 Gemeenfeg.ro Amsterdam X1I000 REGIO ROTTEROAM/DOROR6CHT PosrtKjs 948 3000 AX Rotte»dam lei 010-115568 (#bonnememen en oerorg-ng) «ei 010-115588 (redactie) lel 115700 (urtsKotend voor Ron w dam REGO DEN HAAG LEIDEN PO*tt)US 101 2501 CC Den Haag ««4 070 469445 abonnement e« tel 070-469445 (redactie) lel 070-468664 (uitsluitend voor advertentie*) Parkstraat 22 Den Haaq REGO NOORO/OOST-NEOERLANO lu'tsiurfend admmrstraie) Postbus 3 8000 AA Zwo«e le< 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwone Abonnementsprijzen Nr maand t Pa» kwartaal I S0.95 Pa» hart Jaar toi.M Par (aar 20180 Ad*e'fe/-ref4"e»e" oc aanvraag Tewlc/vscne abonnemomenopdtacWen adressen boven) Oogave lem4«Der<hieA 9-19 30 van maandag l m vr^dag Op zondag van 18- 20 uw ie«e4 020 913456 Opgave m.n.-advertenties lei 020 936868 O» SChr.flek^» aan M.rv-Ad* aide'.ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Ad>e5«n|2igingen wtsiintend jc*m»leiek aan on/e Amsterdamse adressen gebedskalender verscheen ook het eerste nummer van „Idea", het nieuwsblad van de onlangs opgerich te Evangelische Alliantie in Neder land. Het is de bedoeling dat het eenmaal per twee maanden ver schijnt. Men vindt in de eerste editie veel Informatie over achtergronden, geschiedenis en doelstelling van de EA, waarvan prof. dr. ir. J. H. van Bemmel voorzitter is. Ontmoetingsdag Op 12 Januari houdt de EA ln „De Brug" ln Amersfoort een ontmoe tingsdag, waar men zich bezint op de vraag: „Hoe bereiken we Nederland en België (weer) met het evangelie?" Ds Joh. Lukasse zal daar spreken. Over het thema zal voorts in ge spreksgroepen worden gepraat. Zes vertegenwoordigers van kerken en or ganisaties die zich intensief met evangelisatie bezighouden, geven een analyse van de huidige situatie in ons land De EA overweegt in 1982 een zg „evangelisatorisch Jaar te houden" Gebedskalenders 0,25 per stuk) kunnen worden besteld bij het secre tariaat van de EA: postbus 1080, 3800 AN Amersfoort. Daar zijn ook exem plaren van ..Idea" verkrijgbaar. Leidse ecclesia vreest schijneenheid LEIDEN Wij zijn er beducht voor dat het college van de Nederlandse bisschoppen samen met de paus slechts zal komen tot een bevestiging van de traditionele rooms-katholieke kerkopvattingen We vrezen dat de nu komende synode een geforceerde poging zal doen om tot een schijneen heid te komen tussen de Nederlandse bisschoppen. Dit staat ln de brief die een aantal rondom de oecumenische Leidse studentenecclesia verzamelde en voor het merendeel gemengd ge huwde mensen aan de Nederlandse bisschoppen hebben geschreven naar aanleiding van dier bijzondere syno de met de paus ln januari. Haagse deken berispt oud-burgemeester DEN HAAG De deken van Den Haag, Th. Geraets s.J.. heeft in een open brief aan oud-burgemeester Kolfschoten geprotesteerd tegen het schrijven van 150 verontruste, nota bele roomskatholieken. onder wie Kolfschoten en oud-premier De Quay In deze brief hadden zij er bij de bisschoppen op aangedrongen dat het ln de roomskatholieke kerk toch weer als vanouds moest worden. Volgens de deken Jaagt het geschrijf mensen tegen elkaar in het harnas en zaait het verdeeldheid. Door alge meenheden wordt onrecht gedaan aan velen die „alles doen om de bood schap van Christus te laten doorklin ken" Hij vindt de ongenuanceerde strekking onaanvaardbaar en gevaar lijk door de algemeen beschuldigen de aard en het gebrek aan inkleuring en bewijs Sommige beweringen wor den ronduit beledigend geacht voor degenen die zich Inzetten: „even goe de katholieken als U zich beschouwt Ik doe niet graag andere mensen pijn. maar ik kan ook niet toelaten dat mensen door dit soort dingen getrof fen worden," aldus Geraets. Softsoap. Nieuw uit Amerika. Vloeibare en voedende romige zeep uit een pompje. Handig in de keuken en badkamer, 't Breekt, smoezelt en brokkelt niet.'t Geurt heerlijk en is zuinig in 't gebruik. Gooi weg die onhygiënische zeepbakjes. Softsoap is de leus. Verkrijgbaar bij uw drogist fn en warenhuis. f prijs Handiginkeukenenbadkamer. Importeur. A.C.Vermeulen B.V., Postbus211,2400AEALPHENa/dRIJN.Tel.01720-31032. ROME Het generalaat (hoofdkwar tier) van de Jezuïeten ls vrijdag be roofd door twee ln priestertoog gekle de mannen met een Zuidamerikaans accent. Zij dwongen de kassier de kluis open te maken. Daarin zat ech ter niet veel geld, want de salarissen en kerstgratificaties waren daags te voren al uitgekeerd. De aanwezige geestelijken moesten op de grond gaan liggen en het tweetal verdween spoorloos. Daarover zingen we in de kersttijd en we zijn verontwaardigd, omdat voor hen geen plaats was in de herberg. Geef een plaatsje bij de kribbe aan één van de 200.000 schoolkinderen van het arme Brazilië. Geef ze een Nieuwe Testament 2,63). Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp met vermelding „NTBr." door dr A. A. Spijkerboer Hij was geboren in 1904 ln Suceava in de Boekowlna, die toen nog deel uitmaakte van het grote Oosten- rij k-HongariJe, en hij kende nog verhalen over keizer Franz Jospeh. Hij wist ook nog hoe het ln de joodse gemeenschap in zo een klein Oosteuropees stadje toe kon gaan. In Suceava was een rabbi, die bij zijn volgelingen zo ln reuk van hei ligheid stond, dat ze zeiden: „Wan neer onze rabbi de beker met wijn opheft, begint de wijn te koken!" Andere Joden geloofden dat niet, maar toch, ze stuurden de kleine Mozes König op verkenning uit: „Jij bent tenger, en jij bent pienter, ga JIJ daar eens naar binnen, en ga dan zo staan dat je de wijn kunt zien, wanneer de rabbi de beker opheft Als kind was hij al begaan met het lot van niet-joden, en zijn moeder moest hem wel eens zeggen, dat hij niet al te goed van vertrouwen moest zijn. Na de eerste wereldoorlog ging hij Hij was ervan overtuigd dat er van- naar Duitsland en daar werd hij tot rabbijn opgeleid. Maar kennis van de Talmoed was hem niet genoeg en aan de universiteit van Frankfort werd hij doctor in de filosofie. Toen werd hij leraar godsdienst aan een groot gymnasium in Frankfort, om dat men van hem verwachtte dat hij leerlingen die weinig Joodse ken nis meer hadden Iets zou kunnen leren, maar ook niet-Joodse leerlin gen volgden zijn lessen. HIJ vluchtte voor Hitler naar Neder land en ging ln Amsterdam wonen. Tijdens de bezetting dook hij onder en hij werd van het ene onderduika dres naar het andere opgejaagd. Onder deze bedrijven door studeer de hij rechten en na de bevrijding behaalde hij in Amsterdam de meesterstitel. In de joodse gemeenschap nam hij na de oorlog een belangrijke plaats in en hij was een tijdlang voorzitter van de raad van de joodse gemeente in Amsterdam. uit de Talmoed antwoorden te ge ven zijn op de vragen van onze tijd en met zijn grote kennis wilde hij nlet-joden, en niet ln de laatste plaats de christenen, van dienst zijn. Toen in de herfst van het vori ge jaar het oorlogsverleden van mr. Willem Aantjes aan de dag werd gebracht, was hij er, zonder de zaak tot in de details te kennen, al gauw van overtuigd dat het ergste dat er over Aantjes verteld werd eenvou dig niet waar kon zijn. Voor hem stond ook vast dat de vriendschap van Aantjes voor het joodse volk oprecht was en dus sprong hij voor Aantjes in de bres. Hij wist dat hij daarmee verzet bij joden en niet- joden zou oproepen, maar hij was vast besloten: „Ik weet zij zijn tegen mij, maar ik trek mij niets van aan." In mr. Abel Hertzberg kreeg hij bij de verdediging van Aantjes een niet te onderschatten medestander Hij vond dat het jodendom een roe ping had ten opzichte van de niet- joden en daarom zocht hij het ge sprek met christenen. Wanneer ik hem zei, dat van christenen niet te verwachten is dat ze breken met de belijdenis dat Jezus de Christus is. nam hij dat ter kennis en zette hij zijn uiteenzettingen minzaam voort. Een geheel eigen visie op de geschiedenis van Kaïn en Abel van zijn hand is in het laatst verschenen nummer van Ter Herkenning (uitg Boekencentrum, Den Haag) te vinden. Hij vreesde het anti-semitisme om dat het zo waanzinnig ls: met anti semieten is niet meer te praten. De slachtoffers van het nationaal-soci- alisme kon hij geen ogenblik verge ten en hij ging nog iedere dag naar de synagoge om tot hun nagedach tenis „kaddisj" te zeggen, een gebed uit te spreken. In de avond van de tiende december is hij bij een bijeenkomst over Franz Rosenzwelg onwel geworden en overleden. In mr. dr. Mozes König verliezen wij als christenen een groot joods ge leerde, een vriend, die echt belang stelling voor ons had. Laten ook wij zeggen: „De gedachtenis van deze rechtvaardige zij tot zegen!" die ik meestal eens in de mai doorworstel ontmoette ik de jui week iemand in een veertien uitgave. „Koers" geheten, dj31 even wilde uitleggen wat de hem „nieuwe, gangbare" onderscheiding rechts of lintei betekende. Nu is zoiets nooit 'el{ ik las dus aandachtig. J.H V 'un Rt ijr Jong en christen in de tachtiger jaren, jongerenconferentie Youth for Christ m.m.v. dr. A. A. Spijkerboer, drs. Brede Krlstensen en dr. S. Faber, 27-31 december, Exoduskerk, Gorin- chem. Inf. en opg. tel. 03438-5744. Zending in Nederland, tending in eigen woonplaatsvoor leden van evangelisatiecommissies m.m.v. drs. J. B. G. Jonkers, zaterdag 12 januari 10.15-16.30 uur, Toerustings centrum, Leusden (tel. 033-43244). Basis-oefeningen (hoe kan de bij bel functioneren in activiteiten van de basisbeweging), 12-13 januari, 't Dackhues, Hulssen (tel. 085-259105). Geloven in deze tijd, voor jonge ren m.m.v. Plet Neefs SJ, 3-6 januari, Maria Reparatrix, Witmakersstraat 14, Maastricht (tel. 043-16304). Uit de kluiten gewassen, over de biologische wortels van mens en cul tuur, 2-5 januari, Woodbrookerswerk, Barchem (tel. 05734-443). De pastorale kanten van de en quête „Opnieuw: God in Neder land", ontmoetingsdag van kerkelijk werkers m.m.v. drs. C. Donders, drs. J. Braun en drs J. Besemer, maandag 14 januari, kath. theol. hogeschool Amsterdam (tel. 020-242752). JOHANNESBURG (ANP) - In een gezamenlijke verklaring hebben ds Sam Buti van de Nederduits-gerefor- meerde gemeente in de zwarte woon buurt Alexandra bij Johannesburg en ds Jan van Rooyen namens de blanke NGK-kring van Johannes burg het geschil tussen beide instel lingen uit de weg geruimd. Ds Buti weigerde het jaarverslag van de ge meente te overhandigen waarop de blanke kerk de subsidie opschortte. De ring heeft toegezegd dat subsidie verlening niet afhankelijk zal zijn van de inhoud van het verslag (dus van Buti's werkzaamheden). Ds Sam Buti is voorzitter van de Zuidafrtkaanse raad van kerken, en tegenstander van de apartheidspolitiek van de rege ring. „Allen die hun uitgangspunt in de tijd, de gang en de omstandigheden van de tijd, linkse figuren. Allen die voor dingen hun uitgangspunt ne het Woord van God en die nii vragen wat wil en moet in d< maar wat wil en vraagt Godi van ons, staan rechts." Hij nog aan toe: „Dit is een bel: criterium, dat altijd op blij] gaan." Ik vind 't een simp] jewelste, maar goed, ik bei J.H.V. ongeveer bedoelde, volgende sloeg echter nerg< „Wie uitgaat van de tijd sf welwillend tegenover alles deze voortvloeit en het keni deze tijd draagt. Men staat welwillend, sympathiek, oi alles wat eigentijds is. Typ< links. Karakteristiek voor dat men gereserveerd staat alles wat deze tijd oplevert, daartegen een bijna natuur] weerstand omdat men het ziet door de geest van de tiji laatste zin is niet geheel dui< Het begrip „natuurlijk" kanj confrontatie met zijn gerefi vaderen niet handhaven en weerstand zal wel weerzin zijn. Maar goed, hij is dus vj dat de tien C.D.A.'ers die m( betrekking tot de nieuwe kt dwars liggen rechts zijn. Zij staan zeer gereserveerd tei_ deze nieuwe bewapening diei oplevert. Als ik deze definite lees is echts links en links n is mij heel goed, want ik hoi van dergelijke verzelfstandi] van posities. Het worden zo hokjes en nog later hokken, slechte koers! rna Beroepingswerk ing K: NED. HERV. KERK Aangenomen de benoem!) telijke verzorger van het v« huis Bloemkamp te Bolswj Hartog te IJlst; naar Nijlan< C. Loor te Hasselt, deelgei (part time); naar Zevenhov< K. B. A. Kielder te Zuidwi Bedankt voor Woubrugge: Goverts te Nieuw Vennep. GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam (W alii H. G. Boswijk, te Amsterdi >oi de pastorale arbeid onder d( mers in opdracht van de cla sterdam). in IC dii f.T. Aangenomen naar Goud (miss. predikant voor studei in Buenos Aires, Brazilië): I ver te Oegstgeest; naar (miss. dienst te Uruguay): J. laatstelijk predikant te Ben wonende te Oegstgeest. Bedankt voor Heerenveen: K Biï sten te Scheveningen. !we Pr GEREF. KERKEN VRIJG.fng Beroepen te Gorinchem-Lan 1 Maassluis-De Lier: F. H. f10' kand. te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Jr' Beroepen te Apeldoorn Zui 'j5 Quist te Den Haag-Rijswijk Aangenomen de benoei plaatsvervangend directeur chr. scholengem. De Brug te: (1.8.80): A. Broersma te Lel] GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Waarder: J. M. 8 Woerden. A. A. Klein De oud-gereformeerde gemi Nederland hebben besloten band met de uitbreidende tratleve werkzaamheden een riaat in te stellen met een vaste kracht. Met ingang van ri is in deze functie benoem! A. A. Klein te Beekbergc journalist bij het Reforfl Dagblad. De heer Klein meer worden belast met dej dactie van het landelijke 1 de zorg voor de archievenl notuleren van de vergader™ de synode, de verschillendéj deputaatschappen en de zg sie van onderzoek (dat is hetl dat bij de oud-gereformeerdl veer als een dagelijks bestuug kerkverband functioneert), r verband van de oud-gerefd gemeenten in Nederland, dfl werd gesticht uit een samen® enkele groeperingen, omvatl ne zeventig gemeenten m«J predikanten. Mevrouw Offenbi Mevrouw J. M. Offenberg ia breed moderamen van de h kerk benoemd tot directeu stichting „Kerk en wereld" een nog nader te bepalen het voorjaar mevrouw G. Akker opvolgen, die met gaat. In de tweede directie die ontstond door het vertri F. N. M. Nijssen, die kort gel functie in Den Haag aan moet nog worden voorziea Dlit tsti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2