Uit. brieven van lezers
in
^studeer nu RECHTE
FAMILIEBERICHTEN
MAANDAG 17 DECEMBER 1S79
TROUW/KWAR
NDAG
dit nog maar eens overwegen. Laten
we bidden voor de vrede, maar tevens
het kruit droog houden. Een bekend
en oud gezegde, maar ook maar al te
waar
Leerdam J. Steketee.
Agenda (2)
Deze ruboek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
benchten, artikelen en commentaren, en met voor open bneven. gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hootdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam B<| pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
Kamerdebat(22)
Binnen het CDA bevinden zich. naar
het schijnt, tien gewetensbezwaar
den. Na de beschamende vertoning
van de algelopen week in ons parle
ment hebben ze er inderdaad alle
reden toe om met een bezwaard gewe
ten rond te lopen. Niet alleen hebben
ze door hun onverantwoordelijke op
treden de politiek, die toch al nooit
veel aanzien genoot, opnieuw een ge
voelige slag toegebracht, maar bo
vendien hebben ze hun partij, hun
regering en hun land in diskrediet
gebracht Ik weet niet welke redenen
aan hun beslissing ten grondslag heb
ben gelegen Was het politiek oppor
tunisme of blinde naïviteit? In ieder
geval zou het van meer principes heb
ben getuigd, als deze heren, wanneer
zij zich niet met het standpunt van
hun partij konden verenigen, deze de
rug toe hadden gekeerd. Wellicht zien
zij zich zelf als vredestichters. De
Chamberlains van deze tijd. Wie de
geschiedenis kent, herinnert zich hoe
deze staatsman in 1938 in triomf uit
München, waar hij ten koste van
Tsjechoslowaklje „de vrede had ge
red". terugkeerde en zwaaiend met
wat achteraf een waardeloos vod pa
pier is gebleken het vliegtuig uitstap
te. „Peace in our time" was het pa
rool. De geschiedenis heeft Chamber
lain een dwaas geoordeeld. Nog on- meningsuiting gebruik hebben ge-
langs las ik in Trouw het Ingezonden maakt, door te stemmen, zoals met
stuk van een man. die de instandhou- hun geweten overeen kwam. Zij mo-
ding van een verdedigingsapparaat gen in onze democratie niet behan-
veroordeelde op grond van Elisa's er- deld worden op een manier, die doet
varingen In II Koningen 6 vers 15 tot denken aan de dictatuur die wij met
23. waarbij hij (de briefschrijver) dit kernwapens buiten de deur willen
laatste vers als zijn voornaamste ar- houden.
gument hanteerde. Hierin lezen we Bussum M. Solinger-van de Velde
hoe de benden van Aram, nadat zij
door Israël in plaats van gedood, ge- Kamerdebat (25)
spijztgd en gelaafd waren, niet meer utUHl
in dit land terugkeerden. Het belang- glk weldenkend mens is natuurlijk
rijkste vergat hij wellicht opzette- tegen kernwapens, maar kan men an-
lijk te vermelden. Namelijk dat ders? Juist deze zijn nodig, hoe erg ze
deze handeling plaatsvond, nadat het dan ook zijn, om het evenwicht tus-
leger van Aram krijgsgevangenn was sen het oostblok en het westen tot
gemaakt. De implicatie hiervan is stand te brengen. Onze vrijheid mo-
ook in het atoomtijdperk duidelijk. gen we toch zien als een kostelijk
We hebben als christenen de plicht goed, en moeten dit toch trachten te
om naastenliefde te betonen. We mo- bewaren met alle middelen die bin-
gen ons daarbij echter nimmer als nen ons bereik liggen. Helaas, zijn
onverantwoordelijke dwazen ge- dan de kernwapens een noodzakelijk
dragen kwaad. Ontwapenen.? Prachtig.
DELFT Wiebren J. Tabak maar dan wederzijds. Dan moet Mos
kou zich toch wat meer geloofwaar-
Kamerdebat (23) maken dan ze tot nu toe heeft
K gedaan. Dan ook geen SS-20 en geen
Als ARP'er van middelbare leeftijd, Berlijnse muur, en ook geen verdruk-
heeft mij steeds bevreemd de burger- te kerk. Laten de 9 AR-kamerleden
lijke en rechtse instelling van veel
partijgenoten. Ook hun onverdraag
zaamheid jegens andersdenkenden in
eigen partij en hun hang naar de
WD. Is het evangelie dan rechts,
behoudend en militaristisch? De
CDA-fractie zou vaker verdeeld moe
ten stemmen, dan vertegenwoordig
de zij haar gehele achterban. Mijns
Inziens kan zelfs dit niet anders, als
een partij op basis van de bijbel poli
tiek wil bedrijven. Want men ontdekt
blijkbaar twee verschillende lijnen in
de bijbel. Ik wens de tien CDA'ers, die
het atoomgeweld willen doorbreken,
veel sterkte toe en ben blij met hun
dappere opstelling in de volksverte
genwoordiging.
Groningen H. Staal
Kamerdebat (24)
Ik hoop van harte, dat de democratie
die wij met kernwapens verdedigen
tegen gevaar van buitenaf, niet be
dreigd wordt door uitholling van bin
nenuit. Ik heb namelijk geluiden ge
hoord. om de tien „dissidente" (waar
om worden ze nu ineens dissident
genoemd en niet de andere keren dat
ze afwijkend van de anderen stem
men) CDA-ers bij de volgende verkie
zingen op een onverkiesbare plaats te
zetten. En dat dan alleen, omdat zij
van hun democratisch recht op vrije
Bankrovers
Wat leven wij toch in een rare wereld.
Door kordaat optreden van de politie
worden wij verlost van twee overval-
van dank daarvoor. Integendeel. Am
sterdamse raadsleden vonden het
noodzakelijk vragen te stellen. Ver
wacht werd dat dank werd uitgespro
ken. maar nee hoor, vragen en nog
eens vragen. Is het niet beter voor
taan. dat de politie zich eerst laat
doodschieten. Ik heb niets anders
dan woorden van lof voor het optre
den van de politie.
kalender of zakagenda op de markt te
brengen, dan is Leiden in last en is de
wereld te klein en dan is het: welk een
tijd beleven we toch en waar gaan we
toch naar toe en nog meer van die
kreten. Hier geldt het dus: verbeter
de wereld, begin bij uzelf.
Alphen H. Wiegman
De heer Klei is er blijkens zijn stukje
in Trouw van 11 december geen voor
over het artikel in Protestants Ne
derland beschik ik niet. maar het zou
vanzelfsprekend zijn als daarin voor
de „eerste dag van de week" verwe
zen was naar Genesis 1. De aandui
ding „eerste", „tweede" enz. dag van
de week t/m de „zevende" is n.l. ty
pisch bijbels, dus in de eerste plaats ACIGndB (4)
Israëlitisch (goed zo, die feestdagen x
er wel in!) en dan pas christelijk. We
i r-, hebben n.l. onze zeven-daagse week u. lluun
Iers. De politie treedt op met gevaar ZOdanig te danken aan de Joden stander van. dat bijbelteksten in
voor eigen leven. Maar geen woorden en miSSChien ook de astrologen die agenda's terecht komen. Jammer ge-
mar, an aarvnnr n aoor, m m. beiden zoveel invloed hadden al vóór noeg schrijft hij er niet bij waarom
onze jaartelling dat toen reeds in het niet. Ik ben de tegenovergestelde me-
Romeinse rijk die week in zwang ning toegedaan. Het woord van God
kwam met de namen van de toen- behoort net zo goed thuis in ons za-
maals bekende bewegende hemelll- ken- en handelsleven als op de kan-
chamen: zon, maan en vijf planeten, sel. Het lijkt me ;o kwaad nog niet
De zaterdag was toen eerste dag. De temidden van ons Jachtig en druk
Germanen namen de zon. maan en
Satumus zonder meer over en vervin
gen de rest met eigen godennamen;
de Germaanse christenen hebben dit
tot op vandaag zo gelaten! Op één
uitzondering na is in de namen van de
dagen bij hen (ons!) niets óvergeble-
ADVERTENTIE
GESCHIEDENIS of UNIVERSITAIR TOELATINGSEXAMEN
te Amsterdam. Rotterdam, Oen Haag. Arnhem. Eindhoven. Groningen Zwo'
gericht op de tentamens en examens van de Rijksuniversiteit van ut
hiervoor is geen plaatsmgsbewijs nodig en geldt geen numerus fixus/c
Speciale opleidingen schriftelijke cursus rechten, tuil-time dagopieidinj
Vraag de studiegids 1979/80 door inzending van deze advertentie Of bel 0
153SI Stichting KI R Adamsestraatweg 391 bis. Postbus 9795.3S06I
Naam: Adres:
Woonplaats en postcode:
-*t N/
Wierden
J. van Leeuwen
beroepsleven af en toe geconfron
teerd te worden met die andere we
reld van God, die al óns doen en laten
relativeert tot zaken van tijdelijke
aard. Niet alleen in agenda's zou
Gods woord overigens moeten kun
nen doorklinken, heel ons openbare
Schillebeeckx (8)
Onder deze titel werd in Trouw van 3/
12 '79 melding gemaakt van een arti
kel van ds Tiersma in het Kerkblad
van gereformeerd Haarlem over de
zaak Schillebeeckx. Daarin schreef
hij o.a.: „Iedereen is tegen Rome en
voor Schillebeeckx. Je zou zo graag
eens af en toe iemand horen, die óók
de andere zijde belichtte." Nu weet ik
niet of ds Tlerma bedoelde te zeggen,
dat de tegenstanders van Schille
beeckx zich nérgens hebben laten ho
ren. of slechts dat hij hun geluid nog
niet in de landelijke pers, radio en TV
heeft vernomen. In ieder geval is het
eerste niet Juist: het tweede wél. Dit
laatste is enkel een gevolg van het
feit. dat de Nederlandse publiciteits
media al Jarenlang geen of belache
lijk weinig plaatsruimte, resp.
spreektijd, ter beschikking stellen
aan Romegetrouwe katholieken die
hun gezamenlijk standpunt kunnen
en willen bepleiten. Het is daarom
dat deze katholieken hun visies, grie
ven en verlangens al die jaren nood
gedwongen in eigen, daartoe opge
richte blaadjes onafgebroken hebben
kenbaar gemaakt (Confrontatie. Ka
tholieke Stemmen, Waarheid en Le
ven. De Rots e.a.).
Haarlem Mr L. J. M. Povel
Schillebeeckx (9)
Schillebeeckx zegt in een van zijn
publikaties: als je aan de moderne
mens van onze tijd het evangelie dui
delijk wilt maken, dan verduister je
het evangelie als je zegt: Jezus is
gestorven en dat was noodzakelijk
voor onze zonden. Maar wij die bij de
Bijbel zijn opgevoed weten wat er
staat in het evangelie van Johannes:
dat Hij Zijn leven heeft gegeven tot
verzoening van onze zonden. Duide
lijk is dat de nieuwe aanpak van
Schillebeeckx de dingen precies op
zijn kop zet
Schiedam W. Soeters
ven van de joods-christelijke achter- leven zou er van doortrokken moeten
grond. Die uitzondering is het Duitse 'worden, gelijk weleer, toen God nog
Samstag waarin de sabbath nog is te
herkennen. Voor de echt-christelijke
achtergrond van een dag moeten we
naar de Romaanse talen; daar is in de
eerste dag van de week de „dag des
Heren" nog te ontdekken (b.v. Frans:
dimanche van het Latijnse „dies do-
minica"). De Joodse achtergrond van
de zaterdag, de sabbath dus, zit ook
in het Franse samedi, het Italiaanse
„sabbato'Ven ja tot op vandaag in het
Russische „coebota" en In die taal
heet tot op vandaag de zondag: „dag
van de opstanding (voskresjénie). Ik
ben zelf voorstander van kalenders
met zondag als „eerste dag" en het
niet de grote afwezige, om niet te
zeggen weggejaagde was.
Den Haag N. Koffeman
Rosenzweig
Het van superlatieven overlopende
artikel van dr S. Gerssen over de in
1929 overleden Joodse denker Franz
Rosenzweig heeft bij mij wel enige
irritatie teweeg gebracht. Het artikel
wil „wijzen op de waarde van Rosen-
zweigs werk voor de komende genera
tie." Loopt men die komende genera-
opeisen. Daarmee is echter de kem-
bewapeningskous niet af, want epigo
nen van laatstgenoemden, o.a. een
groot aantal IKV'ers, doen ook een
duit in het defensiezakje. Och kon
den zij maar wat nuchterder naden
ken. De Bijbel waarschuwt ons im
mers voor „wolven in schaapskleren".
Voor alle duidelijkheid: die zitten
niet in de wereld, maar in de kerk of
kerken. Lenin zei in 1923 al; Domi
nees (en onderwijzers) moeten wij in
ere houden; wat zij (gelukkig niet
allemaal) zijn voor ons nuttige idio
ten. En de Fransen zeggen: Wie zich
als schaap gedraagt, zal door de wolf
verslonden worden. Want er bestaan
ook nog blinde leidslieden. In de hele
kakafonie rondom de modernisering
van de kernbewapening, vooral van
de zijde van de „nieuwe-theologen"
en IKV'ers zou het ook van groot
belang zijn te letten op de uitspraak
van wijlen Prof. dr. K. Schilder: kerk-
verraad is landverraad! Misschien
dat een variant hierop: „Nieuwe theo
logie" is landverraad de ogen van veel
kerkmensen zal openen. Anders be
staat er ook nog zoiets als ogenzalf,
net zoals in Laodicéa.
Bunschoten J. Vedder
verheugt me dat zowel Succes als tie echter niet voor de voeten, als nu Illegalen (3)
Wolters-Noordhoff (lerarenagenda)
terugkeerden naar deze gewoonte.
Maar. wat is het taalgebruik toch
hardnekkig, dat in de namen van
zaterdag en zondag bij ons Germa
nen zo goed als niets is overgebleven
van de joods-christelijke traditie.
Zwolle, ds H. van Arkel
reeds wordt gedecideerd, dat deze
auteur „de meest diepzinnige woord
voerder van het jodendom" is? En
dat terwijl „de eigenlijke verwerking
van zijn boodschap nog in het ver
schiet ligt" en zelfs Miskotte er naar
Waar Chris Bruynius de informatie
gehaald heeft over de tuinders die
illegale buitenlandse arbeiders in
dienst hadden waar een proces-ver-
baal is opgemaakt, weet ik niet. In
zijn zeggen nooit mee klaargekomen ieder geval niet bij mij. want bij ons
Agenda (3)
Al dat verzet tegen zakagenda's, die
de week op maandag laten beginnen,
is dweilen met de open kraan. Indi
rect hebben wij er zelf om gevraagd.
Na de oorlog zijn aan ons dagelijks
spraakgebruik verscheiden woorden
toegevoegd, en een daarvan is het
woord weekend. Vooral na de invoe
ring van de vijfdaagse werkweek
heeft dit woord een geweldige opgang
gemaakt. Een steevaste uitdrukking
in de krant van maandag is: „Het
afgelopen weekeinde eiste weer veel
doden in het verkeer". Stromen vrij
dagavond de fabrieken leeg, dan is
het „Prettig weekend". Dat nu de
massa die nergens meer aan doet. dat OQGnZdlf
nog zegt, is nog tot daaraan toe. Maar
van mensen voor wie twee maal naar
de kerk evenvanzelfsprekend is als
driemaal per dag eten, bevreemdt het
mij. Als nu deze of gene neutrale
uitgeverij het durft te besteken een
is? Moet men zich trouwens niet af
vragen, of een „nooit geëvenaarde
diepgang" zich laat rijmen met
„vlijmscherpe discussies"? Is dat niet
een contradictio in terminis, eerder
getuigend van een zekere gefixeerd-
heid dan van spirituele diepzinnig
heid? Gevaarlijk acht ik dit pousse
ren in een dagblad van Rosen
zweig als exponent van het joden
dom, als wij hem horen zeggen: „Wij
hebben Christus gekruisigd en wij
zouden het opnieuw doen, wij alleen
op de ganse wereld." De deelnemers
aan het IKON-gesprek van 30 novem
ber zullen er bepaald niet blij mee
bedrijf liep de politie er niet toevallig
tegenaan. Het was wel degelijk een
gerichte opsporing. Men kwam het
bedrijf controleren en zag er nie
mand. Ze vroegen mij of er bij ons
illegalen werkten waarop ik een eer
lijk antwoord gaf. En daarvoor ga je
dan misschien een half Jaar de bak in,
want de jongen waar je twee jaar mee
werkt en mee praat behandel je niet
als een hond om hem de straat op te
sturen. Want als de hondenbelasting
500 gulden ging kosten op 1 novem
ber was de halve Nederlandse bevol
king in rep en roer geweest, want dan
hadden de meeste honden geen eige-
zijn. De „tintelende vingers" van dr naar meer gehad. Een wet is er om
Gerssen hebben mij verbaasd. mensen te beschermen. Maar wie
J. van Leeuwen hebben wij kwaad gedaan? De illega
len komen in grote moeilijkheden,
Lochem
het zijn geen avonturiers maar men
sen met gezinnen die nu geen inko
men meer hebben. De kranten staan
In de discussies rondom modernise- vol over de „zwakken" maar het is
ring van de kernwapens hebben theo- volgens mij schijnheilig socialisme,
logen een niet onbelangrijk aandeel. Ik heb wel eens in een advertentie
Wat te denken van de aandacht die gevraagd om parttimers. En we kre-
z.g.n. „nieuwe theologen" voor zich gen veel mensen die in de ziektewet
kunnen van maandag tol en met vrijdag telefo
nisch van 9 00-19 30 uur opgegeven worden op
nummer 020-913456
Op zondagavond is dit alleen mogelijk van
18 00-20 00 uur
Jelmer Hendrik
Gerard
zoon van
Jaike Jansen
en Theo Jeuring
16 december.
Prinses Irenelaan 67.
3832 CB Leusden.
Proficiat op 21 dec. a.s.
met uw 65-ste verjaardag
en met uw herkregen Ne
derlanderschap.
Pater Marcel
Ferouge S.J.
Houtlaan 4,
6500 GV Nij-m«8en'
Toegewenst door Yo
Soan Eng en Dimas uit
Negeri Belanda en
Junko en Jusup
Theng-Kobayashi uit
Tokio.
Mudah-mudahan uca-
pan Selamat HUT
kami ini disusul oleh
Selamat Hut dari ba
nvak sahabat lama.
Heden is naar het huis van haar Vader gegaan,
onze lieve moeder, grootmoeder en overgroot
moeder
Hendrikje de Vos-Pen
weduwe van Albert de Vos
Zij werd 82 jaar.
Mijn schuilplaats is in God
Psalm 62j}
Apeldoorn:
M A. Visser-de Vos
J Visser
Amersfoort:
W de Vos
Den Haag:
A. M. G. Metz-de Vos
W Metz
Heeze (NB):
J. Dtkken-van der Heiden
K. Dtkken
Floridapark (Z.-Afrika):
H. B. J. Weenink-de Vos
Haarlem:
G A. M de Vos
Apeldoorn:
J. Sangster-de Vos
A. N. Sangster
Munstergeleen:
B. H. Bakker-de Vos
J. G. H Bakker
Ede.
H. B de Vos
R. de Vos-Hausammann
Marienberg
A. A. de Vos
M. A. de Vos-van de Koppel
klein- en achterkleinkinderen
Apeldoorn. 15 december 1979
„Talma Elim"
Correspondentie-adres: Badhuisweg 87. 7314
EB Apeldoorn.
De begrafenis zal plaatsvinden woensdag 19
december a s om 14.00 uur op de begraaf
plaats „Bergklooster", Bergkloosterweg 92 te
Zwolle-Berkum.
Hij was mijn een'ge toevlucht, die voor
mij stierf aan 't kruis
Hij leidde mij door dit leven veilig naar
't Vaderhuis
'k Zal eeuwig met hem wezen, daar waar
niets meer ons stoort
En in diezaalge oorden zing ik dan
eeuwig voort.
Vermoeid maar niet teneergeslagen en met een
overtuigd geloof, is in de vroege morgen van
zaterdag 15 december j.l. overleden onze lieve
zorgzame moeder en oma
Marregrietje Meijer
weduwe van Joos Roest
op de leeftijd van 74 jaar.
Driemond:
J. Roest
T. Roest-Middelburg
Diemen:
M. Havekotte-Roest
A. Havekotte
Driemond:
G. van Loo-Roest
J. van Loo
Driemond:
H. Roest
H. Roest-Hottentot
Nigtevecht:
M M. Willig-Roest
Th. Willig
Lemmer:
J. Roest
W. Roest-Winckelmann
en kleinkinderen
1109 BK Driemond Amsterdam Zuid-Oost,
15 december 1979
Lange Stammerdijk 13
Moeder is thuis opgebaard, gelegenheid tot
condoleren dinsdag 18 december a.s. van 20.00-
21.00 uur.
De rouwdienst zal D.V. gehouden worden
woensdag 19 december a.s. om 10.00 uur in het
Kerk-Wijkgebouw van de Ned. Herv. Kerk te
Driemond, waarna aansluitend tegen 11.00 uur
de teraardebestelling zal plaatshebben op de
Algemene begraafplaats te Driemond.
Vertrek van Lange Stammerdijk 13 om 9.40
Enige en algemene kennisgeving
Heden is mijn enige zuster op 75-jarige leeftijd
rustig ingeslapen
Grietje Riemke Stienstra
Ridder in de Orde van Oranje-Nassau
Haar leven stond, in dienst van anderen
A. W. Kerling-Stienstra
15 december 1979
Rubensstraat 19
3817 EA Amersfoort
De overledene is opgebaard in het algemeen
uitvaartcentrum van de Gooische Uitvaartver
zorging aan de Westerstraat 92 te Amersfoort.
Gelegenheid tot condoleren aldaar op dinsdag
18 december van 20.00-20.30 uur.
Geen toespraken, geen bloemen,
geen bezoek aan huis
De teraardebestelling zal plaatshebben op
woensdag 19 december om 14.00 uur op de
begraafplaats ..Rusthof" aan de Dodeweg te
Amersfoort. Vertrek vanaf het uitvaartcen
trum 13.40 uur.
Met leedwezen geven wij kennis van het toch
nog onverwacht overlijden van onze oud-direc
teur, de heer
P. J. M. Lochtenberg
Meer dan 25 jaar gaf hij zijn volle inzet voor
het welzijn van ons bedrijf. Wij zullen zijn
stuwende kracht nog lang gedenken.
Directie en personeel van
B.V. Agentuur- en Commissiehandel
v/h A. A. van der Kolk „VEDEKA"
Amsterdam, 15 december 1979
Herengracht 125
Gelegenheid tot afscheidnemen woensdag
avond van 7-8 uur in de rouwkamer te Amstel-
veen-Zuid, Startbaan 7 hoek Van der Hoop-
laan.
De gezongen Requiemmis zal worden opgedra
gen donderdag 20 december om 10.30 uur in de
Parochiekerk van de O.L. Vrouw van de Berg
Carmel, Rembrandtweg 164, waarna de bijzet
ting om 12 uur zal plaatsvinden in het familie
graf op de R.K. Begraafplaats „Buitenvel-
dert", Amstelveenseweg 351 te Amsterdam.
Na de bijzetting gelegenheid tot condoleren in
de ontvangkamer van de begraafplaats.
Hetzij dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij
zijn des Heeren.
Heden heeft de Heere tot Zich genomen, mijn
innig geliefde vrouw, onze geliefde, zorgzame
moeder en grootmoeder
Ynske Hekstra
echtgenote van J. Hemmink
eerder weduwe van W. C. Hogenkamp
op de leeftijd van 78 jaar
Vlaardingen:
J. Hemmink
W. S. Hogenkamp
C. J. Hogenkamp-Brouwer
Bilthoven:
A. C. van Wingerden-Hogenkamp
C. van Wingerden
Capelle a d. IJssel:
S. W. Hogenkamp
C. D. Moniz
Canada-Toronto:
C. A. Egberts-Hogenkamp
H. W. A. E. Egberts
Maartensdijk:
H. J. Hogenkamp
en kleinkinderen
Vlaardingen, 15 december 1979
Bejaardencentrum „Uitzicht"
Churchillsingel 483
De overledene ligt opgebaard in de aula van
het bejaardencentrum.
Gelegenheid tot condoleren aldaar: dinsdag 18
december van 20.00-20.30 uur. De rouwdienst
zal D.V. gehouden worden woensdag 19 de
cember a.s. in bovengenoemde aula. aanvang
om 13.30 uur, waarna de begrafenis zal plaats
hebben op de algemene begraafplaats
„Emaus" te Vlaardingen.
Vertrek van het bejaardencentrum „Uitzicht"
om 14.00 uur.
De Wijkkerkeraad-Oost van de Gereformeer
de Kerk van Groningen-Helpman geeft met
ontroering kennis van het nog onverwachte
overlijden van broeder
J. van 't Riet
die tot voor kort onze gemeente als ouderling
gediend heeft.
Wij gedenken met grote dankbaarheid wat hij
in dienst van zijn Heer heeft mogen zijn.
Groningen, 14 december 1979
Namens de Wijkkerkeraad:
J. J. R. Baas, praeses
S. T. van Wering, scriba
„•Door genade zijt gij behouden"
Efeziërs 2 vers 6
Heden heeft de Here in Zijn heerlijkheid opge
nomen onze lieve vader en opa
Andries Ellens
weduwnaar van Akke Penninga
Hij bereikte de leeftijd van 79 jaar
Eindhoven:
E. Ellens
A. L. Ellens-Bouwman
Anke, Ron, Ard
Barendrecht:
D. van der Stoel-Ellens
P. J. van der Stoel
Akke, Martha, Hans, Ineke
Barendrecht, 15 december 1979
Corr.-adressen:
Tweelingenlaan 1, 5632 AK Eindhoven
Schoener 59, 2991 JJ Barendrecht
Gelegenheid tot condoleren dinsdag van 19.30-
20.30 uur in de aula van de begraafplaats te
Barendrecht, Scheldestraat.
De dienst van Woord en Gebed zal gehouden
worden in voornoemde aula op woensdag 19
december om 14.30 uur, waarna aansluitend de
begrafenis zal plaatsvinden.
„De Heer is mijn Herder".
Geheel onverwacht werd uit ons midden
weggenomen mijn innig geliefde vrouw, onze
lieve, zorgzame moeder en oma,
Bea Flokstra-Zefat
op de leeftijd van 61 jaar.
Wij zullen haar heel erg missen.
L. Flokstra
Wim, Martha en Wilbert van der
Wey
Klaas, Ine, Martin en
Laura Flokstra
Wim, Annemarie en
Mauritsia Flokstra.
's-Gravenhage, 14 december 1979.
Morelstraat 78.
Bezoek aan de rouwkamer Statenlaan 78,
maandag en dinsdag van 19.00-20.00 uur.
De dienst van Woord en Gebed zal worden
gehouden woensdag 19 december om 13.00 uur
in de aula van „Oud Eik-en-Duinen", Laan van
Eik en Duinen 38 te 's-Gravenhage, waarna de
begrafenis zal plaatshebben.
liepen of W.W.'ers die zwi derla
moesten worden. Zijn dat iyarei
in de onze samenleving? A^riecj|
de politie een gerichte opspf
deed, en de illegale werkne
andere manier zou besch
komen niet voor niets m 1 P1 t
land, want huis hebben zi r~;
komst. "J"''
Maasdijk Simon [a
Engelenwerk !?™u
In „Uit de kerkbladen" weimaar
uit de Bazuin geciteerd oveiee w<
naamde Heilige Engelen! P?e!!01
Nederland geleid wordt t Iede
klooster van de kanunlkess r VPI
Heilig Graf te Sint Odiliënt ve?fv
1975 bestaat er een „Assc
reguliere kanunikessen var?01 &es
ge Graf", waarvan het gen n Poü
vestigd is in Westerlo-Ton meew
gië). In deze „Associatio"
zelfstandige priorijen verenpat pc
onder twee Nederlandse: wél
en Nijmegen. De klooster ttfem de
liënberg maakt er geen de^meen
De Associatio verklaart dpe Int
drukkelijk geen verantwojdhou
dragen voor wat in het kafelangi
senklooster daar gebeurt Wat
zich uitdrukkelijk te distan als v
de bovenvermelde Heiligen? V
beweging. n ev<
Tilburg land»
(persdienst Kofeat ei
Nederlandse Rtj NA
Well
erdee
zonae ran d
van
Het IKV heeft een peiling a tui
„In de komende kabintvoor
moeten de kernwapens uit roces
verwijderd worden" Ja i
verander nu het woord „kei (ede
door het woord .zonde", het
we ook wel een percentage jmen
tig „mee eens". Of niet so|ze Ni
het zijn allebei onzinnige inbi
gaat immers om de problem ik bi
aan vast zitten. Daar beh
„Ja"-zeggers geen oplossini
te geven! wx
Pijnacker
Kerkbezoek
Uit een onlangs gehouden 4
bleek, dat veel mensen
kerk 's zondags niet mee [1
kerk gaan. Een belangrijkf*
hiervan is, dat veel gelovig
onvoldoende kennis van
hebben. De liturgie heeft i
lieke kerk altijd een
plaats ingenomen. Door
de sacramenten van de H. m)0U1
de genadegaven de v zijl
van Christus kruisdood t
vigen. Deze ontvangen gerfPj
mr J
len ons in staat om de
verbondenheid met God teltód1
len en te bewaren. Dit tshka
christen zeer belangrij
spreekt in de parabel van
stok en de ranken" heel jjv
taal. Degenen die de sa<jnat
ontvangen en de H. Mis qOOO
moeten de betekenis
goed kennen en hun htu^ p_
openstellen, anders komenl
vennatuurlijke gaven nietf»e v
recht. De bekende Duitse Ier;
Romano Guardlni zegt in
„Bron van levend water"
„Als we de mis meevieren, i 0|
beseffen dat we genaderd 2
,bron van genade'." De chj öelcj
"eUJVen
de
beseft dat hij afhankel
„Gods genade", en weet
5*
wijze de genadegaven tot
zal geen moeite hebben m(
de kerk gaan; integendeel, Lry
is het een voorrecht om deel R p(
aan deze liturgie. Het is d er j
hopen, dat ze op de kom ,db(
schop-synode, ook veel aani oct
gen besteden aan een goede pr
se, zodat de jeugd gemotive
naar de kerk te gaan.
r j f£}'S1
G.J.I lrh
bei
„Veilig in Jezus' armen"
Heden heeft de Heere tot Zich genom» f w
enige dagen van ziekte, onze geliefde zus lebl
schoonzuster f°°d
hee
Johanna Cornelia Zuurmon#^
tde
iet
op de gezegende leeftijd van 85 jaar.
G. J. Wendel-Zuurmond
A. M. Zuurmond-van Mouri
's-Gravenhage, 15 december 1979
Natal straat 10
Geen bezoek aan huis
Geen bloemen
Jo is overgebracht naar ,,'t Statenhuys'
tenlaan 78; bezoek' 's middags, van 9
uur.
De teraardebestelling zal plaatshebben
dag 19 december om 10.00 uur op de b«
plaats.
Oud Eik en Duinen, Laan van Eik en I
38. Vertrek van ,,'t Statenhuys" om 9.3<
Gelegenheid tot condoleren na de begt
in de ontvangkamer van de begraafplal
Na een geduldig gedragen lijden is in zijnjje
en Heiland ontslapen onze lieve zwager ei
Pieter Smeding
in de ouderdom van 74 jaar,
geliefde echtgenoot van J. de Jong pJ>
Inj
Leeuwarden, 15 december 1979
S i
Amsterdam:
J. de Jong-Bekius
Drachtster-Compagnie:
J. de Jong-Boonstra
Ter Apel:
L. Bakker-de Jong
A. Knoop-de Jong
S. Knoop
Drachten:
A. de Jong-Boonstra
neven en nichten.
as
nat
tn
one
ide
3C