Uit. brieven van lezers in ^studeer nu RECHTE FAMILIEBERICHTEN MAANDAG 17 DECEMBER 1S79 TROUW/KWAR NDAG dit nog maar eens overwegen. Laten we bidden voor de vrede, maar tevens het kruit droog houden. Een bekend en oud gezegde, maar ook maar al te waar Leerdam J. Steketee. Agenda (2) Deze ruboek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten, artikelen en commentaren, en met voor open bneven. gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hootdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam B<| pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver Kamerdebat(22) Binnen het CDA bevinden zich. naar het schijnt, tien gewetensbezwaar den. Na de beschamende vertoning van de algelopen week in ons parle ment hebben ze er inderdaad alle reden toe om met een bezwaard gewe ten rond te lopen. Niet alleen hebben ze door hun onverantwoordelijke op treden de politiek, die toch al nooit veel aanzien genoot, opnieuw een ge voelige slag toegebracht, maar bo vendien hebben ze hun partij, hun regering en hun land in diskrediet gebracht Ik weet niet welke redenen aan hun beslissing ten grondslag heb ben gelegen Was het politiek oppor tunisme of blinde naïviteit? In ieder geval zou het van meer principes heb ben getuigd, als deze heren, wanneer zij zich niet met het standpunt van hun partij konden verenigen, deze de rug toe hadden gekeerd. Wellicht zien zij zich zelf als vredestichters. De Chamberlains van deze tijd. Wie de geschiedenis kent, herinnert zich hoe deze staatsman in 1938 in triomf uit München, waar hij ten koste van Tsjechoslowaklje „de vrede had ge red". terugkeerde en zwaaiend met wat achteraf een waardeloos vod pa pier is gebleken het vliegtuig uitstap te. „Peace in our time" was het pa rool. De geschiedenis heeft Chamber lain een dwaas geoordeeld. Nog on- meningsuiting gebruik hebben ge- langs las ik in Trouw het Ingezonden maakt, door te stemmen, zoals met stuk van een man. die de instandhou- hun geweten overeen kwam. Zij mo- ding van een verdedigingsapparaat gen in onze democratie niet behan- veroordeelde op grond van Elisa's er- deld worden op een manier, die doet varingen In II Koningen 6 vers 15 tot denken aan de dictatuur die wij met 23. waarbij hij (de briefschrijver) dit kernwapens buiten de deur willen laatste vers als zijn voornaamste ar- houden. gument hanteerde. Hierin lezen we Bussum M. Solinger-van de Velde hoe de benden van Aram, nadat zij door Israël in plaats van gedood, ge- Kamerdebat (25) spijztgd en gelaafd waren, niet meer utUHl in dit land terugkeerden. Het belang- glk weldenkend mens is natuurlijk rijkste vergat hij wellicht opzette- tegen kernwapens, maar kan men an- lijk te vermelden. Namelijk dat ders? Juist deze zijn nodig, hoe erg ze deze handeling plaatsvond, nadat het dan ook zijn, om het evenwicht tus- leger van Aram krijgsgevangenn was sen het oostblok en het westen tot gemaakt. De implicatie hiervan is stand te brengen. Onze vrijheid mo- ook in het atoomtijdperk duidelijk. gen we toch zien als een kostelijk We hebben als christenen de plicht goed, en moeten dit toch trachten te om naastenliefde te betonen. We mo- bewaren met alle middelen die bin- gen ons daarbij echter nimmer als nen ons bereik liggen. Helaas, zijn onverantwoordelijke dwazen ge- dan de kernwapens een noodzakelijk dragen kwaad. Ontwapenen.? Prachtig. DELFT Wiebren J. Tabak maar dan wederzijds. Dan moet Mos kou zich toch wat meer geloofwaar- Kamerdebat (23) maken dan ze tot nu toe heeft K gedaan. Dan ook geen SS-20 en geen Als ARP'er van middelbare leeftijd, Berlijnse muur, en ook geen verdruk- heeft mij steeds bevreemd de burger- te kerk. Laten de 9 AR-kamerleden lijke en rechtse instelling van veel partijgenoten. Ook hun onverdraag zaamheid jegens andersdenkenden in eigen partij en hun hang naar de WD. Is het evangelie dan rechts, behoudend en militaristisch? De CDA-fractie zou vaker verdeeld moe ten stemmen, dan vertegenwoordig de zij haar gehele achterban. Mijns Inziens kan zelfs dit niet anders, als een partij op basis van de bijbel poli tiek wil bedrijven. Want men ontdekt blijkbaar twee verschillende lijnen in de bijbel. Ik wens de tien CDA'ers, die het atoomgeweld willen doorbreken, veel sterkte toe en ben blij met hun dappere opstelling in de volksverte genwoordiging. Groningen H. Staal Kamerdebat (24) Ik hoop van harte, dat de democratie die wij met kernwapens verdedigen tegen gevaar van buitenaf, niet be dreigd wordt door uitholling van bin nenuit. Ik heb namelijk geluiden ge hoord. om de tien „dissidente" (waar om worden ze nu ineens dissident genoemd en niet de andere keren dat ze afwijkend van de anderen stem men) CDA-ers bij de volgende verkie zingen op een onverkiesbare plaats te zetten. En dat dan alleen, omdat zij van hun democratisch recht op vrije Bankrovers Wat leven wij toch in een rare wereld. Door kordaat optreden van de politie worden wij verlost van twee overval- van dank daarvoor. Integendeel. Am sterdamse raadsleden vonden het noodzakelijk vragen te stellen. Ver wacht werd dat dank werd uitgespro ken. maar nee hoor, vragen en nog eens vragen. Is het niet beter voor taan. dat de politie zich eerst laat doodschieten. Ik heb niets anders dan woorden van lof voor het optre den van de politie. kalender of zakagenda op de markt te brengen, dan is Leiden in last en is de wereld te klein en dan is het: welk een tijd beleven we toch en waar gaan we toch naar toe en nog meer van die kreten. Hier geldt het dus: verbeter de wereld, begin bij uzelf. Alphen H. Wiegman De heer Klei is er blijkens zijn stukje in Trouw van 11 december geen voor over het artikel in Protestants Ne derland beschik ik niet. maar het zou vanzelfsprekend zijn als daarin voor de „eerste dag van de week" verwe zen was naar Genesis 1. De aandui ding „eerste", „tweede" enz. dag van de week t/m de „zevende" is n.l. ty pisch bijbels, dus in de eerste plaats ACIGndB (4) Israëlitisch (goed zo, die feestdagen x er wel in!) en dan pas christelijk. We i r-, hebben n.l. onze zeven-daagse week u. lluun Iers. De politie treedt op met gevaar ZOdanig te danken aan de Joden stander van. dat bijbelteksten in voor eigen leven. Maar geen woorden en miSSChien ook de astrologen die agenda's terecht komen. Jammer ge- mar, an aarvnnr n aoor, m m. beiden zoveel invloed hadden al vóór noeg schrijft hij er niet bij waarom onze jaartelling dat toen reeds in het niet. Ik ben de tegenovergestelde me- Romeinse rijk die week in zwang ning toegedaan. Het woord van God kwam met de namen van de toen- behoort net zo goed thuis in ons za- maals bekende bewegende hemelll- ken- en handelsleven als op de kan- chamen: zon, maan en vijf planeten, sel. Het lijkt me ;o kwaad nog niet De zaterdag was toen eerste dag. De temidden van ons Jachtig en druk Germanen namen de zon. maan en Satumus zonder meer over en vervin gen de rest met eigen godennamen; de Germaanse christenen hebben dit tot op vandaag zo gelaten! Op één uitzondering na is in de namen van de dagen bij hen (ons!) niets óvergeble- ADVERTENTIE GESCHIEDENIS of UNIVERSITAIR TOELATINGSEXAMEN te Amsterdam. Rotterdam, Oen Haag. Arnhem. Eindhoven. Groningen Zwo' gericht op de tentamens en examens van de Rijksuniversiteit van ut hiervoor is geen plaatsmgsbewijs nodig en geldt geen numerus fixus/c Speciale opleidingen schriftelijke cursus rechten, tuil-time dagopieidinj Vraag de studiegids 1979/80 door inzending van deze advertentie Of bel 0 153SI Stichting KI R Adamsestraatweg 391 bis. Postbus 9795.3S06I Naam: Adres: Woonplaats en postcode: -*t N/ Wierden J. van Leeuwen beroepsleven af en toe geconfron teerd te worden met die andere we reld van God, die al óns doen en laten relativeert tot zaken van tijdelijke aard. Niet alleen in agenda's zou Gods woord overigens moeten kun nen doorklinken, heel ons openbare Schillebeeckx (8) Onder deze titel werd in Trouw van 3/ 12 '79 melding gemaakt van een arti kel van ds Tiersma in het Kerkblad van gereformeerd Haarlem over de zaak Schillebeeckx. Daarin schreef hij o.a.: „Iedereen is tegen Rome en voor Schillebeeckx. Je zou zo graag eens af en toe iemand horen, die óók de andere zijde belichtte." Nu weet ik niet of ds Tlerma bedoelde te zeggen, dat de tegenstanders van Schille beeckx zich nérgens hebben laten ho ren. of slechts dat hij hun geluid nog niet in de landelijke pers, radio en TV heeft vernomen. In ieder geval is het eerste niet Juist: het tweede wél. Dit laatste is enkel een gevolg van het feit. dat de Nederlandse publiciteits media al Jarenlang geen of belache lijk weinig plaatsruimte, resp. spreektijd, ter beschikking stellen aan Romegetrouwe katholieken die hun gezamenlijk standpunt kunnen en willen bepleiten. Het is daarom dat deze katholieken hun visies, grie ven en verlangens al die jaren nood gedwongen in eigen, daartoe opge richte blaadjes onafgebroken hebben kenbaar gemaakt (Confrontatie. Ka tholieke Stemmen, Waarheid en Le ven. De Rots e.a.). Haarlem Mr L. J. M. Povel Schillebeeckx (9) Schillebeeckx zegt in een van zijn publikaties: als je aan de moderne mens van onze tijd het evangelie dui delijk wilt maken, dan verduister je het evangelie als je zegt: Jezus is gestorven en dat was noodzakelijk voor onze zonden. Maar wij die bij de Bijbel zijn opgevoed weten wat er staat in het evangelie van Johannes: dat Hij Zijn leven heeft gegeven tot verzoening van onze zonden. Duide lijk is dat de nieuwe aanpak van Schillebeeckx de dingen precies op zijn kop zet Schiedam W. Soeters ven van de joods-christelijke achter- leven zou er van doortrokken moeten grond. Die uitzondering is het Duitse 'worden, gelijk weleer, toen God nog Samstag waarin de sabbath nog is te herkennen. Voor de echt-christelijke achtergrond van een dag moeten we naar de Romaanse talen; daar is in de eerste dag van de week de „dag des Heren" nog te ontdekken (b.v. Frans: dimanche van het Latijnse „dies do- minica"). De Joodse achtergrond van de zaterdag, de sabbath dus, zit ook in het Franse samedi, het Italiaanse „sabbato'Ven ja tot op vandaag in het Russische „coebota" en In die taal heet tot op vandaag de zondag: „dag van de opstanding (voskresjénie). Ik ben zelf voorstander van kalenders met zondag als „eerste dag" en het niet de grote afwezige, om niet te zeggen weggejaagde was. Den Haag N. Koffeman Rosenzweig Het van superlatieven overlopende artikel van dr S. Gerssen over de in 1929 overleden Joodse denker Franz Rosenzweig heeft bij mij wel enige irritatie teweeg gebracht. Het artikel wil „wijzen op de waarde van Rosen- zweigs werk voor de komende genera tie." Loopt men die komende genera- opeisen. Daarmee is echter de kem- bewapeningskous niet af, want epigo nen van laatstgenoemden, o.a. een groot aantal IKV'ers, doen ook een duit in het defensiezakje. Och kon den zij maar wat nuchterder naden ken. De Bijbel waarschuwt ons im mers voor „wolven in schaapskleren". Voor alle duidelijkheid: die zitten niet in de wereld, maar in de kerk of kerken. Lenin zei in 1923 al; Domi nees (en onderwijzers) moeten wij in ere houden; wat zij (gelukkig niet allemaal) zijn voor ons nuttige idio ten. En de Fransen zeggen: Wie zich als schaap gedraagt, zal door de wolf verslonden worden. Want er bestaan ook nog blinde leidslieden. In de hele kakafonie rondom de modernisering van de kernbewapening, vooral van de zijde van de „nieuwe-theologen" en IKV'ers zou het ook van groot belang zijn te letten op de uitspraak van wijlen Prof. dr. K. Schilder: kerk- verraad is landverraad! Misschien dat een variant hierop: „Nieuwe theo logie" is landverraad de ogen van veel kerkmensen zal openen. Anders be staat er ook nog zoiets als ogenzalf, net zoals in Laodicéa. Bunschoten J. Vedder verheugt me dat zowel Succes als tie echter niet voor de voeten, als nu Illegalen (3) Wolters-Noordhoff (lerarenagenda) terugkeerden naar deze gewoonte. Maar. wat is het taalgebruik toch hardnekkig, dat in de namen van zaterdag en zondag bij ons Germa nen zo goed als niets is overgebleven van de joods-christelijke traditie. Zwolle, ds H. van Arkel reeds wordt gedecideerd, dat deze auteur „de meest diepzinnige woord voerder van het jodendom" is? En dat terwijl „de eigenlijke verwerking van zijn boodschap nog in het ver schiet ligt" en zelfs Miskotte er naar Waar Chris Bruynius de informatie gehaald heeft over de tuinders die illegale buitenlandse arbeiders in dienst hadden waar een proces-ver- baal is opgemaakt, weet ik niet. In zijn zeggen nooit mee klaargekomen ieder geval niet bij mij. want bij ons Agenda (3) Al dat verzet tegen zakagenda's, die de week op maandag laten beginnen, is dweilen met de open kraan. Indi rect hebben wij er zelf om gevraagd. Na de oorlog zijn aan ons dagelijks spraakgebruik verscheiden woorden toegevoegd, en een daarvan is het woord weekend. Vooral na de invoe ring van de vijfdaagse werkweek heeft dit woord een geweldige opgang gemaakt. Een steevaste uitdrukking in de krant van maandag is: „Het afgelopen weekeinde eiste weer veel doden in het verkeer". Stromen vrij dagavond de fabrieken leeg, dan is het „Prettig weekend". Dat nu de massa die nergens meer aan doet. dat OQGnZdlf nog zegt, is nog tot daaraan toe. Maar van mensen voor wie twee maal naar de kerk evenvanzelfsprekend is als driemaal per dag eten, bevreemdt het mij. Als nu deze of gene neutrale uitgeverij het durft te besteken een is? Moet men zich trouwens niet af vragen, of een „nooit geëvenaarde diepgang" zich laat rijmen met „vlijmscherpe discussies"? Is dat niet een contradictio in terminis, eerder getuigend van een zekere gefixeerd- heid dan van spirituele diepzinnig heid? Gevaarlijk acht ik dit pousse ren in een dagblad van Rosen zweig als exponent van het joden dom, als wij hem horen zeggen: „Wij hebben Christus gekruisigd en wij zouden het opnieuw doen, wij alleen op de ganse wereld." De deelnemers aan het IKON-gesprek van 30 novem ber zullen er bepaald niet blij mee bedrijf liep de politie er niet toevallig tegenaan. Het was wel degelijk een gerichte opsporing. Men kwam het bedrijf controleren en zag er nie mand. Ze vroegen mij of er bij ons illegalen werkten waarop ik een eer lijk antwoord gaf. En daarvoor ga je dan misschien een half Jaar de bak in, want de jongen waar je twee jaar mee werkt en mee praat behandel je niet als een hond om hem de straat op te sturen. Want als de hondenbelasting 500 gulden ging kosten op 1 novem ber was de halve Nederlandse bevol king in rep en roer geweest, want dan hadden de meeste honden geen eige- zijn. De „tintelende vingers" van dr naar meer gehad. Een wet is er om Gerssen hebben mij verbaasd. mensen te beschermen. Maar wie J. van Leeuwen hebben wij kwaad gedaan? De illega len komen in grote moeilijkheden, Lochem het zijn geen avonturiers maar men sen met gezinnen die nu geen inko men meer hebben. De kranten staan In de discussies rondom modernise- vol over de „zwakken" maar het is ring van de kernwapens hebben theo- volgens mij schijnheilig socialisme, logen een niet onbelangrijk aandeel. Ik heb wel eens in een advertentie Wat te denken van de aandacht die gevraagd om parttimers. En we kre- z.g.n. „nieuwe theologen" voor zich gen veel mensen die in de ziektewet kunnen van maandag tol en met vrijdag telefo nisch van 9 00-19 30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456 Op zondagavond is dit alleen mogelijk van 18 00-20 00 uur Jelmer Hendrik Gerard zoon van Jaike Jansen en Theo Jeuring 16 december. Prinses Irenelaan 67. 3832 CB Leusden. Proficiat op 21 dec. a.s. met uw 65-ste verjaardag en met uw herkregen Ne derlanderschap. Pater Marcel Ferouge S.J. Houtlaan 4, 6500 GV Nij-m«8en' Toegewenst door Yo Soan Eng en Dimas uit Negeri Belanda en Junko en Jusup Theng-Kobayashi uit Tokio. Mudah-mudahan uca- pan Selamat HUT kami ini disusul oleh Selamat Hut dari ba nvak sahabat lama. Heden is naar het huis van haar Vader gegaan, onze lieve moeder, grootmoeder en overgroot moeder Hendrikje de Vos-Pen weduwe van Albert de Vos Zij werd 82 jaar. Mijn schuilplaats is in God Psalm 62j} Apeldoorn: M A. Visser-de Vos J Visser Amersfoort: W de Vos Den Haag: A. M. G. Metz-de Vos W Metz Heeze (NB): J. Dtkken-van der Heiden K. Dtkken Floridapark (Z.-Afrika): H. B. J. Weenink-de Vos Haarlem: G A. M de Vos Apeldoorn: J. Sangster-de Vos A. N. Sangster Munstergeleen: B. H. Bakker-de Vos J. G. H Bakker Ede. H. B de Vos R. de Vos-Hausammann Marienberg A. A. de Vos M. A. de Vos-van de Koppel klein- en achterkleinkinderen Apeldoorn. 15 december 1979 „Talma Elim" Correspondentie-adres: Badhuisweg 87. 7314 EB Apeldoorn. De begrafenis zal plaatsvinden woensdag 19 december a s om 14.00 uur op de begraaf plaats „Bergklooster", Bergkloosterweg 92 te Zwolle-Berkum. Hij was mijn een'ge toevlucht, die voor mij stierf aan 't kruis Hij leidde mij door dit leven veilig naar 't Vaderhuis 'k Zal eeuwig met hem wezen, daar waar niets meer ons stoort En in diezaalge oorden zing ik dan eeuwig voort. Vermoeid maar niet teneergeslagen en met een overtuigd geloof, is in de vroege morgen van zaterdag 15 december j.l. overleden onze lieve zorgzame moeder en oma Marregrietje Meijer weduwe van Joos Roest op de leeftijd van 74 jaar. Driemond: J. Roest T. Roest-Middelburg Diemen: M. Havekotte-Roest A. Havekotte Driemond: G. van Loo-Roest J. van Loo Driemond: H. Roest H. Roest-Hottentot Nigtevecht: M M. Willig-Roest Th. Willig Lemmer: J. Roest W. Roest-Winckelmann en kleinkinderen 1109 BK Driemond Amsterdam Zuid-Oost, 15 december 1979 Lange Stammerdijk 13 Moeder is thuis opgebaard, gelegenheid tot condoleren dinsdag 18 december a.s. van 20.00- 21.00 uur. De rouwdienst zal D.V. gehouden worden woensdag 19 december a.s. om 10.00 uur in het Kerk-Wijkgebouw van de Ned. Herv. Kerk te Driemond, waarna aansluitend tegen 11.00 uur de teraardebestelling zal plaatshebben op de Algemene begraafplaats te Driemond. Vertrek van Lange Stammerdijk 13 om 9.40 Enige en algemene kennisgeving Heden is mijn enige zuster op 75-jarige leeftijd rustig ingeslapen Grietje Riemke Stienstra Ridder in de Orde van Oranje-Nassau Haar leven stond, in dienst van anderen A. W. Kerling-Stienstra 15 december 1979 Rubensstraat 19 3817 EA Amersfoort De overledene is opgebaard in het algemeen uitvaartcentrum van de Gooische Uitvaartver zorging aan de Westerstraat 92 te Amersfoort. Gelegenheid tot condoleren aldaar op dinsdag 18 december van 20.00-20.30 uur. Geen toespraken, geen bloemen, geen bezoek aan huis De teraardebestelling zal plaatshebben op woensdag 19 december om 14.00 uur op de begraafplaats ..Rusthof" aan de Dodeweg te Amersfoort. Vertrek vanaf het uitvaartcen trum 13.40 uur. Met leedwezen geven wij kennis van het toch nog onverwacht overlijden van onze oud-direc teur, de heer P. J. M. Lochtenberg Meer dan 25 jaar gaf hij zijn volle inzet voor het welzijn van ons bedrijf. Wij zullen zijn stuwende kracht nog lang gedenken. Directie en personeel van B.V. Agentuur- en Commissiehandel v/h A. A. van der Kolk „VEDEKA" Amsterdam, 15 december 1979 Herengracht 125 Gelegenheid tot afscheidnemen woensdag avond van 7-8 uur in de rouwkamer te Amstel- veen-Zuid, Startbaan 7 hoek Van der Hoop- laan. De gezongen Requiemmis zal worden opgedra gen donderdag 20 december om 10.30 uur in de Parochiekerk van de O.L. Vrouw van de Berg Carmel, Rembrandtweg 164, waarna de bijzet ting om 12 uur zal plaatsvinden in het familie graf op de R.K. Begraafplaats „Buitenvel- dert", Amstelveenseweg 351 te Amsterdam. Na de bijzetting gelegenheid tot condoleren in de ontvangkamer van de begraafplaats. Hetzij dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Heden heeft de Heere tot Zich genomen, mijn innig geliefde vrouw, onze geliefde, zorgzame moeder en grootmoeder Ynske Hekstra echtgenote van J. Hemmink eerder weduwe van W. C. Hogenkamp op de leeftijd van 78 jaar Vlaardingen: J. Hemmink W. S. Hogenkamp C. J. Hogenkamp-Brouwer Bilthoven: A. C. van Wingerden-Hogenkamp C. van Wingerden Capelle a d. IJssel: S. W. Hogenkamp C. D. Moniz Canada-Toronto: C. A. Egberts-Hogenkamp H. W. A. E. Egberts Maartensdijk: H. J. Hogenkamp en kleinkinderen Vlaardingen, 15 december 1979 Bejaardencentrum „Uitzicht" Churchillsingel 483 De overledene ligt opgebaard in de aula van het bejaardencentrum. Gelegenheid tot condoleren aldaar: dinsdag 18 december van 20.00-20.30 uur. De rouwdienst zal D.V. gehouden worden woensdag 19 de cember a.s. in bovengenoemde aula. aanvang om 13.30 uur, waarna de begrafenis zal plaats hebben op de algemene begraafplaats „Emaus" te Vlaardingen. Vertrek van het bejaardencentrum „Uitzicht" om 14.00 uur. De Wijkkerkeraad-Oost van de Gereformeer de Kerk van Groningen-Helpman geeft met ontroering kennis van het nog onverwachte overlijden van broeder J. van 't Riet die tot voor kort onze gemeente als ouderling gediend heeft. Wij gedenken met grote dankbaarheid wat hij in dienst van zijn Heer heeft mogen zijn. Groningen, 14 december 1979 Namens de Wijkkerkeraad: J. J. R. Baas, praeses S. T. van Wering, scriba „•Door genade zijt gij behouden" Efeziërs 2 vers 6 Heden heeft de Here in Zijn heerlijkheid opge nomen onze lieve vader en opa Andries Ellens weduwnaar van Akke Penninga Hij bereikte de leeftijd van 79 jaar Eindhoven: E. Ellens A. L. Ellens-Bouwman Anke, Ron, Ard Barendrecht: D. van der Stoel-Ellens P. J. van der Stoel Akke, Martha, Hans, Ineke Barendrecht, 15 december 1979 Corr.-adressen: Tweelingenlaan 1, 5632 AK Eindhoven Schoener 59, 2991 JJ Barendrecht Gelegenheid tot condoleren dinsdag van 19.30- 20.30 uur in de aula van de begraafplaats te Barendrecht, Scheldestraat. De dienst van Woord en Gebed zal gehouden worden in voornoemde aula op woensdag 19 december om 14.30 uur, waarna aansluitend de begrafenis zal plaatsvinden. „De Heer is mijn Herder". Geheel onverwacht werd uit ons midden weggenomen mijn innig geliefde vrouw, onze lieve, zorgzame moeder en oma, Bea Flokstra-Zefat op de leeftijd van 61 jaar. Wij zullen haar heel erg missen. L. Flokstra Wim, Martha en Wilbert van der Wey Klaas, Ine, Martin en Laura Flokstra Wim, Annemarie en Mauritsia Flokstra. 's-Gravenhage, 14 december 1979. Morelstraat 78. Bezoek aan de rouwkamer Statenlaan 78, maandag en dinsdag van 19.00-20.00 uur. De dienst van Woord en Gebed zal worden gehouden woensdag 19 december om 13.00 uur in de aula van „Oud Eik-en-Duinen", Laan van Eik en Duinen 38 te 's-Gravenhage, waarna de begrafenis zal plaatshebben. liepen of W.W.'ers die zwi derla moesten worden. Zijn dat iyarei in de onze samenleving? A^riecj| de politie een gerichte opspf deed, en de illegale werkne andere manier zou besch komen niet voor niets m 1 P1 t land, want huis hebben zi r~; komst. "J"'' Maasdijk Simon [a Engelenwerk !?™u In „Uit de kerkbladen" weimaar uit de Bazuin geciteerd oveiee w< naamde Heilige Engelen! P?e!!01 Nederland geleid wordt t Iede klooster van de kanunlkess r VPI Heilig Graf te Sint Odiliënt ve?fv 1975 bestaat er een „Assc reguliere kanunikessen var?01 &es ge Graf", waarvan het gen n Poü vestigd is in Westerlo-Ton meew gië). In deze „Associatio" zelfstandige priorijen verenpat pc onder twee Nederlandse: wél en Nijmegen. De klooster ttfem de liënberg maakt er geen de^meen De Associatio verklaart dpe Int drukkelijk geen verantwojdhou dragen voor wat in het kafelangi senklooster daar gebeurt Wat zich uitdrukkelijk te distan als v de bovenvermelde Heiligen? V beweging. n ev< Tilburg land» (persdienst Kofeat ei Nederlandse Rtj NA Well erdee zonae ran d van Het IKV heeft een peiling a tui „In de komende kabintvoor moeten de kernwapens uit roces verwijderd worden" Ja i verander nu het woord „kei (ede door het woord .zonde", het we ook wel een percentage jmen tig „mee eens". Of niet so|ze Ni het zijn allebei onzinnige inbi gaat immers om de problem ik bi aan vast zitten. Daar beh „Ja"-zeggers geen oplossini te geven! wx Pijnacker Kerkbezoek Uit een onlangs gehouden 4 bleek, dat veel mensen kerk 's zondags niet mee [1 kerk gaan. Een belangrijkf* hiervan is, dat veel gelovig onvoldoende kennis van hebben. De liturgie heeft i lieke kerk altijd een plaats ingenomen. Door de sacramenten van de H. m)0U1 de genadegaven de v zijl van Christus kruisdood t vigen. Deze ontvangen gerfPj mr J len ons in staat om de verbondenheid met God teltód1 len en te bewaren. Dit tshka christen zeer belangrij spreekt in de parabel van stok en de ranken" heel jjv taal. Degenen die de sa<jnat ontvangen en de H. Mis qOOO moeten de betekenis goed kennen en hun htu^ p_ openstellen, anders komenl vennatuurlijke gaven nietf»e v recht. De bekende Duitse Ier; Romano Guardlni zegt in „Bron van levend water" „Als we de mis meevieren, i 0| beseffen dat we genaderd 2 ,bron van genade'." De chj öelcj "eUJVen de beseft dat hij afhankel „Gods genade", en weet 5* wijze de genadegaven tot zal geen moeite hebben m( de kerk gaan; integendeel, Lry is het een voorrecht om deel R p( aan deze liturgie. Het is d er j hopen, dat ze op de kom ,db( schop-synode, ook veel aani oct gen besteden aan een goede pr se, zodat de jeugd gemotive naar de kerk te gaan. r j f£}'S1 G.J.I lrh bei „Veilig in Jezus' armen" Heden heeft de Heere tot Zich genom» f w enige dagen van ziekte, onze geliefde zus lebl schoonzuster f°°d hee Johanna Cornelia Zuurmon#^ tde iet op de gezegende leeftijd van 85 jaar. G. J. Wendel-Zuurmond A. M. Zuurmond-van Mouri 's-Gravenhage, 15 december 1979 Natal straat 10 Geen bezoek aan huis Geen bloemen Jo is overgebracht naar ,,'t Statenhuys' tenlaan 78; bezoek' 's middags, van 9 uur. De teraardebestelling zal plaatshebben dag 19 december om 10.00 uur op de b« plaats. Oud Eik en Duinen, Laan van Eik en I 38. Vertrek van ,,'t Statenhuys" om 9.3< Gelegenheid tot condoleren na de begt in de ontvangkamer van de begraafplal Na een geduldig gedragen lijden is in zijnjje en Heiland ontslapen onze lieve zwager ei Pieter Smeding in de ouderdom van 74 jaar, geliefde echtgenoot van J. de Jong pJ> Inj Leeuwarden, 15 december 1979 S i Amsterdam: J. de Jong-Bekius Drachtster-Compagnie: J. de Jong-Boonstra Ter Apel: L. Bakker-de Jong A. Knoop-de Jong S. Knoop Drachten: A. de Jong-Boonstra neven en nichten. as nat tn one ide 3C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 6