Gereformeerde bond blijft tegen 'Samen-op-Weg' Pluriformiteit moet je leren Gebeuren zonder precedent laat veel vragen hangen Trouw Toch aan bezinning niet onttrekken Studiedag „Open Kerk" Schillebeeckx terug uit Rome VANDAAy VOORBIJGANG UIT DE KERKBLADEN Je leeft op de zak van anderen VOOR MAZD/Ï I MAANDAG 17 DECEMBER 1979 TROUW/KWARTET bAG Van een onzer redacteuren HUIZEN De gereformeerde bond ln de hervormde kerk blijft tegenstander van „Samen-op- Weg", de beweging naar eenwording van de hervormde kerk en de gereformeerde kerken. Wel willen de gereformeerde bonders betrokken zijn in de voortgaande bezinning. Dit zegt het hoofdbestuur van de OB ln een verklaring van twee pagina's ln De Waarheidsvriend, het weekblad van de gereformeerde bond. De ver klaring. die gepresenteerd wordt als ..een tussentijdse situatieschets". Is tot stand gekomen ..na breedvoerig beraad binnen het hoofdbestuur naar aanleiding van de recente ontwikke lingen". Daarmee wordt gedoeld op de ver warring. die vorige maand ontstond als gevolg van uitspraken van enkele synodeleden, die tot de gereformeer de bond behoren, en een artikel ln het Gereformeerde Weekblad. Het hoofd bestuur zegt nu. dat het zijn conclu sie van 1976 zonder meer handhaaft, „gezien de feitelijke toestand ln belde kerken als het gaat om het functione ren van de belijdenis: in zo'n sltuaUe, en wij zeggen het met leedwezen en bewogenheid, maar ook ln zorg om het belijden der kerk, kunnen wij de nu nagestreefde eenwording niet be geren." Stroomversnelling De gereformeerde bonders vrezen, dat hun strijd om het belijdend ka rakter van de kerk met de gerefor meerden erbij nog moeilijker zal wor den. Zij herhalen ln hun verklaring nog eens, wat zij ln 1976 over de gereformeerde kerken schreven: „Het aanvechten van fundamentele stuk ken van de leer Is binnen de gerefor meerde kerken ook ln zo sterke mate aanwezig, dat wij menen dat het sa mengaan van de gereformeerde ker ken en de Nederlandse hervormde kerk het hele kerkelijke leven ln een nieuwe stroomversnelling trekken zal, die bepaald wordt door de zich snel voltrekkende veranderingen bin nen de gereformeerde kerken. WIJ zien helaas de vrijzinnigheid in oude en nieuwe vormen tevoorschijn ko men aan de Vrije Universiteit ln Am sterdam en ln toenemende mate ook aan de theologische hogeschool te Kampen. Vele, vooral jongere predikanten ln de gereformeerde ker ken zijn overgegaan op de politieke prediking met haar sterk maatschap pij-kritische instelling, waarbij zij niet zelden marxistische ideeën op de kansel brengen en aldus het evange lie prijs geven voor een Ideologie." Van het „voortgaand actualiserend belijden", waarmee men ln „Samen- op-Weg" bezig ls, vreest het hoofdbe stuur van de GB. dat dit betekent, dat de reformatorische erfenis wordt prijsgegeven en men terecht komt in een vage conceptie van een „evange lische kerk". Maar, aldus het hoofdbestuur, als het ooit zover komt. dan moeten wij als gereformeerde-bonders kunnen zeg gen, dat wij er alles aan gedaan heb ben om daar. waar de bezinning ge voerd werd. voor het recht der belij denis als spreekregel voor de kerk te zijn opgekomen en duidelijk te heb ben gemaakt wat voor ons de religie van deze belijdenis ls en waarom wij die belijdenis en haar religie voor de kerk onmisbaar achten. Samenwerking Over praktische samenwerking tus sen gereformeerde kerken en gerefor meerde bondsgemeenten zegt het hoofdbestuur ln zijn verklaring: „Op het plaatselijk vlak zal de samenwer king moeilijk, geheel niet of nauwe lijks op gang komen. We verstaan eikaars prediking ln het geheel geno men niet (meer), al valt hier niet te generaliseren." Ook wordt gewezen op „ingrijpende verschillen ln de In richting van de eredienst wat betreft de liturgie en bijvoorbeeld met be trekking tot de aanvaarding van het ambt voor de vrouw." Het hoofdbestuur laat het voor eigen verantwoordelijkheid van gerefor- meerde-bondskerkeraden om ge sprekken aan te gaan waar die ge vraagd worden. „Bepalend voor het gehalte van de kerkeraden zal het zijn hoe en waarover zulke gesprek ken zullen plaatsvinden. Daarbij zul len dan wel aan de orde moeten ko men de dogmata, de leerstukken der kerk, bijvoorbeeld terzake van het gezag van de Heilige Schrift, de heils- feiten, het genade-karakter van het heil, rechtvaardiging en heiliging, het werk van de Heilige Geest ln de le- vendmaklng van zondaren en ln de versterking van het geloof, de sacra menten en het functioneren daarvan, alsook de bevinding of de bijbelse spiritualiteit, kortom de vragen die het wezen van het kerkzijn bepalen en niet over randverschijnselen. Zul ke gesprekken over en weer zullen een toets blijken te zijn van wat gere formeerd zijn naar de belijdenis waard ls." Op 3 Januari zal de predikantenconfe rentie van de gereformeerde bond op Woudschoten aan „Samen op Weg" gewijd zijn. Studiesecretaris ds C. den Boer zal dan een theologische fundering geven van het standpunt van het hoofdbestuur. ADVERTENTIE Onrecht, al tien jaar lang... i"lki|-* "i' Zwartboek over het lot van de Pa poea's. op 19 nov. L aangeboden aan de Min President. Tezamen met Jou- we's brochure: Genocide. Etnoode en Econ. Uitbuiting. Beide uitgaven 6.~ (of meert) te bestellen per giro no. 243000 Papoeafonds. Eindhoven. Uw steun blijft onmisbaar. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PostDus 859 1000 AW Amsterdam W>bautstraai 131 Amsterdam Poitq-ro 66 00 00 Bark Ned Cred-etbanii Rekermgnr 23 00 12 574 Gemeerreg.ro Amsterdam *11000 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Posttus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-115568 (Abonnementen en bezorging) lel010-it5588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) REGK) DEN MAAG'lElOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haeg le< 070-469445 (abonnementen en bazorgmg) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468064 (Uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haaq REGIO NOORD OOST-NEOERLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Z»one lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Z»oae Abonnementsprijzen: Per maand 1M6 Par kwartaal SO.>5 Par half |aar 101.M Par |aar 201.40 Adverfermerarieven oc aanvraag tf* adressen boven) Opgave fam*eber<ht#n 9-19 30 van maandag l m vr ,dag Op zondag van 18- 20 uur teiel 020-913456 Opgave m.m-advertenties lei 320 936868 ot uMWk+i aan Mee-Adv atdeimg postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen j.ts'urtend schn6el«|li aan onze Amsterdamse adressen Van een onzer verslaggevers UTRECHT Na de benoe mingen van Gljsen en Simo- nis tot bisschop ls vooral ln Limburg en Zuid-Holland de „Open Kerk-beweging" opge komen, een r.-k. groepering die de „kerkramen open" wil houden. Zaterdag had zij in Utrecht een studiedag belegd over kerk en pluriformiteit. Twee Inleiders, ontmoeting, discus siegroepen. ontboezemingen op muurflappen en een plenaire bijeen komst met „panel", een reeks ver trouwde ingrediënten voor regelmati ge bezoekers van dit soort gelegenhe den. Geen toogdag. geen manifesta tie of demonstratie, maar een rusUge, ernstige vergadering van zo'n 150 middelbare rooms-katholieken. Er waren er die liever Iets opvallendere hadden gewild, een duidelijke stel- llngname. een onontkoombaar blijk van standvasUgheid één maand voor de synode van de Nedèrlandse bis schoppen. Een optocht bij voorbeeld van het beeld van WUllbrord naar de dom, duizenden mensen die geza menlijk wilden zorgen dat de rooms- katholleke variant van het Neder landse christendom niet wordt terug gedrongen ln het monomodel van Gljsen. Maar ln de beweging „Open Kerk" grijpt men niet gemakkelijk naar deze vorm van liturgie of samen komen, nog afgezien of men genoeg mensen op de been zou krijgen. In zijn inleiding wees de godsdienst psycholoog dr Willem Berger, lector ln Nijmegen erop dat pluraliteit iets ls dat men leren moet. Daarvoor ls nodig een „gelovige nieuwsgierig heid". Meestal zijn gelovigen niet nieuwsgierig, want ze weten alles al. ZIJ spreken „religieuze taal", ze getui gen, hebben de oplossingen, zijn daardoor wezenlijk autoritair en hoe ven niets te toetsen. Maar kijken of Je beeld en veronderstellingen kloppen eist een nieuwsgierig kijken en zorg vuldig analyseren. Volgens Berger moet men ln de kerk twee talen leren. spreken: de beschrijvende taal en de aansporende taal. Veel verwarring komt doordat men ongeweten die ta len door elkaar haspelt tot „religieu ze" taal. terwijl men ze apart moet houden. Pas dan kan men aan ver banden bouwen, een boom opzetten die men „kerk" noemt en waaronder Je toch kan denken wat Je denkt. Patiënt In zijn openingswoord had Ruud Bunnik, een priester en een van de Professoren Van Iersel (links) en Schillebeeckx op Schiphol. door Pieter van der Ven voormannen van de beweging, al aan geduid waar het allemaal zijns In ziens om ging. Het was goed samen gevat ln het tekeningetje uit de Ba zuin, het weekblad dat veel „Open Kerk"-nleuws geeft. Bunnik meende dat aan de synode een foutieve veron derstelling ten grondslag ligt, waar de echte patiënten ziekenbroeders zijn en de patiënt helemaal niet ziek is. Het beeld nog wat uitbouwend vroeg hij zich sterk af of het ziekenhuis wel zo goed was uitgekozen. Hij achtte het heilzaam voor de zelfstandigheid van de kinderen dat pa en moe eens een tijdje duidelijk niet ln staat wa ren hun taak te vervullen. Karl Derksen, eveneens verbonden aan de Bazuin, vond die hele ziekte beeldspraak weinig gelukkig. Wie de huidige paus doende ziet, kan ln ge- moede niet aan ziekte denken. Het gaat er veel meer om te achterhalen en te analyseren welke belangen er achter de vitale behoudendheid schuilgaan. Derksen maakt deel uit van de landelijke basisbeweging en uit zijn woorden bleek het verschil in opstelling tussen deze basisbeweging en „Open Kerk". De laatste ls poli tiek, economisch duidelijk wat zach ter geprofileerd dan de basisbewe ging. Prof. Laeyendecker, socioloog en zeer betrokken bij Open Kerk, meende dan ook dat ln behoudende kring er lang niet altijd sprake is van economische belangen die veilig wor den gesteld, maar veel meer een grote angst voor de bedreiging van hun bestaansgrond. Politiek Eerder dit Jaar had Open Kerk zo'n soort dag georganiseerd waar prof. Kuitert sprak over geloof en politiek. In de discussie roerde zich een aantal radicale christenen die ln Rotterdam proberen daadwerkelijk de band op te nemen met het van kerk en evan gelie vervreemde proletariaat. Ook nu waren zij ln de gedachtenwlsseling zeer aanwezig. Er was volgens hen veel vroom gepraat, maar weinig han den en voeten. Te veel woorden over het spel, terwijl het om de knikkers gaat. De „Open Kerk"-beweging ls erg vóór oecumene, maar ls uitdrukkelijk een stroming binnen de r.-k. kerk. Op veel punten blijkt eenstemmigheid. Kern wapens. Schillebeeckx. vrouw en ambt. leiderschap ln de kerk. daar over ls men het tamelijk gemakkelijk eens; ook over dogmatische en more le kwesties zit men wel op ongeveer dezelfde lijn. De politieke, maat schappelijke keuzes lijken echter een teer punt. dat uit vrees voor ruzie of onbehagen liever niet aan de orde wordt gesteld. Twee dagen was Schillebeeckx aan de tand gevoeld over zijn theologi sche opvattingen betreffende de wer kelijke opstanding van Jezus, de maagdelijke geboorte, maar vooral de Godheid van Jezus, zoals die ln zijn lijvig boek „Jezus, het verhaal van een levende" worden uitgelegd. Onder leiding van mgr Bovone, op twee na de hoogste man van de con gregatie voor de geloofsleer hadden de theologen Descamps, Galot en Patfoort hem ondervraagd. Twee Bel gen en een Fransman, die echter alle drie voldoende Nederlands kennen om het bewuste boek ln de oorspron kelijke taal te lezen. Zaterdag heeft Schillebeeckx het ver slag na enkele correcties onderte kend. Dit dossier gaat naar een speci ale kardinalencommissie die een ad vies erover uitbrengen aan de paus. Pas dan zal er eventueel een oordeel worden geveld. overigens niet zo erg veel nieuws had opgeleverd. Hij had „opheldering" verschaft, maar dat had hij eerder ook al schriftelijk gedaan. Hij dacht niet dat hij daar nu mondeling veel verhelderends aan had toegevoegd. HIJ was dan ook helemaal niet gerust dat er niets zou gebeuren. De vriende lijkheid van het gesprek vond hij „typisch Italiaans"; dat zei nog niets over het eindoordeel, meende hij. Wel verdoezelde de welwillende sfeer de onrechtvaardigheid van de procedu re, aldus Schillebeeckx. Tegen veler verwachting in was ei geen sprake van een kruisverhoor maar werd ln een vriendelijke sfeei ernstig gediscussieerd. Iets nieuws was dat het Vaticaan perecommuni qués verstrekt had over de gespreks partners en helemaal Iets nieuws was dat Schillebeeckx weliswaar ln z'n eentje voor de commissie moest ver schijnen, maar ln het zijvertrek af en toe kon overleggen met de exegeet prof. Bas van Iersel. decaan van de Verbijsterd theologische faculteit. De pers en de Internationale theolo- genwereld hebben de zaak met argus- OnWdiniiT ogen gevolgd en wachten met span- ning op het vervolg. De vriendelijk heid die volgens Schillebeeckx ln het Vaticaanse standaardpakket zit, heeft menigeen verbaasd. De Interna tionale respons zou, ls een vermoe den, voor het Vaticaanse staatssecre tariaat reden zijn geweest de congre gatie voor de geloofsleer tot een toon tje lager aan te sporen. Het staatssecretariaat ls ln de interne hiërarchie van de curie weer hoger dan het voormalig Heilig Officie en kan dus uit „hogere" motieven van beleid een minder grimmige strategie verkiezen. Verwezen wordt naar de komende Nederlandse bisschoppen synode, die men niet door de zaak- Schillebeeckx wil laten mislukken. Bezwaren Hoewel het gesprek prettig verlopen was. bleef Schillebeeckx zijn bezwa ren houden tegen de voorgeschreven procedure. Hij hoopte dat de brede Internationale kritiek zal helpen om die procedure voor de toekomst te veranderen. Ook zijn bezwaren tegen één van zijn ondervragers bleven staan. De Waal se jezuïet Jean Galot, een klassieke theoloog, had voor de Vaticaanse ra dio al duidelijk gemaakt dat opvat tingen als die van 8chillebeeckx ver vaarlijk naar ketterij rieken. Schille beeckx maakte bezwaar, omdat men nu niet meer van „open gesprek"' kon spreken. Vanwege het Vaticaan zou inmiddels de hint zijn gekomen dat de radio en Galot zich met dat ge sprek hadden vergaloppeerd. In een extra-Brandpuntuitzending zei Schillebeeckx dat het gesprek De steun die voor Schillebeeckx ln het geweer ls gekomen lijkt zonder precedent. *In Rome ls men verbij sterd dat voor een theoloog, die wei nig meer lijkt te doen dan moeilijke boeken schrijven, tienduizenden handtekeningen worden vereameld, honderden collega's brieven schrij ven en een top-kardinaal voor de tele visie onomwonden het voor hem opneemt. Maar meteen dringt zich de vraag op of alleen Schillebeeckx hierdoor eventueel ls beschermd. Er zouden Immers nog een reeks anderen in de wachtkamers van de „waakhonden des geloofs" vertoeven. Niet alleen ls Schillebeeckx nog niet in ere her steld, anderen hangt nog onvermin derd van alles boven het hoofd. Er ls nog geen enkel teken dat de rk kerk werkelijk een zwaai heeft ge maakt en dat er nu ruimte zou zijn voor mensen in de kerk om in vrijheid en verantwoordelijkheid de schatten AMSTERDAM „Ik geloof niet dat ik mijn inzichten moet veranderen, want ik geloof dat ik op één lijn lig met de r.-k. leer. Het woord ketterij is niet gevallen en over geloofszaken was er overeenstemming". Aldus verklaarde prof. Edward Schillebeeckx in Rome na het gesprek dat uitdrukkelijk geen „verhoor" mocht worden genoemd. Een overbevolkte persconferentie besloot een gebeuren dat in Rome eenstemmig als uniek werd getypeerd. en bronnen van de traditie te onder- zoeken en te bediscussiëren. Van sommige kanten wordt erop ge wezen dat Schillebeeckx inderdaad nog een echte, goede, roomskatholie- ke theoloog is. Hij kent zijn vak en hij wil graag ten volle in die rk kerk aanvaard zijn. Dat maakt hem ener zijds kwetsbaar en anderzijds net tot het verkeerde geval voor een proef proces. Schillebeeckx is nog iemand die ontroerd raakt als een kardinaal hem steunt. DE HEER IS NABIJ Ook dit ls een echt adventswoo Paulus brief aan de Fillppenze; vers 4-7). Hier behoeven we onj c verdiepen in de vraag naar het qHT tijdsbestek waarin die nabijhei cr,i de Heer in die tijd gedacht wen 5U Gelukkig ls de nabijheid van dflde i niet afhankelijk van de loop de eeuwen. Paulus zegt er iets bij: Heer is nabij. Weest onbezorgd digde schrijft niet: weest zorgeloos. E ®en mens heeft zorgen die hij seriei am moet nemen, waar hij iets aam mJ doen. In z'n eigen leven en in ht raai leven met anderen, dichtbij en i wer( Erzijnwereldzorgendie we mei van beroep op dit woord niet van or gen kunnen schudden. Zorgelooshe niet datgene waarop de apostel lder deze woorden mikt. Onbezorgd zeggen: je hoeft er niet in onder|»at i gaan. Het is niet de bedoeling d ige v die zorgen je kleineren en tot et 2 mens maken die niets meer kan ren tot niets meer in staat is. Integt De onbezorgdheid die hier ye aangeprezen wordt hangt same n b.v. „uw vriendelijkheid zij alle p mensen bekend" en „de vrede d ee <j; onze harten en gedachten beho t ^ijz Christus Jezus". Wemogen openi onbezorgd zijn en opademen in| verbijsterende wereld omdat w# weten dat God er ook nog is. Da weliswaar geheel onze zaak is, a. met deze wereld aan de hand isfl w zaak derhalve waar van alles af gedaan moet worden, maar tcvi op een wijze die ons verstand teH 1 boven gaat ook Gods zaak. Misfl ls dat „ook" hier te corrigeren. I I allereerst en vooral. Als we met aardse zaken zijn we bezig Gods zaken. Vandaar dat er een ernst in ligt om in deze wereld verantwoord te leven. Maar ootpze worden onze hoofden opgehev*mgi staan er niet alleen voor. Het bl zijn wereld en zijn toekomst. In voc toekomstverwachting leven wij ng dagen anders dan anders. Het k |ng van Christus in de wereld herim ons aan al die dingen die samenhangen met zijn definitie komst. r V GEREF. GEM. IN NED. ctie Beroepen te Paterson (New mte kui Deze aanhankelijkheid aan het Insti tuut en het kerkelijk gezag ls bij veel rooms-katholieken diep geworteld en lijkt vaak meer religieus-emotioneel dan theologisch gefundeerd. Voor mensen bulten de r.-k. kerk is dat een onwennig verschijnsel. Het hoeft nog niet van cynisme te getuigen als sommigen eigenlijk hoopten op keiharde veroordelingen. Dat had volgens hen wellicht meer tot de lang verbelde „verheldering" bijgedragen dan de nu getoonde vriendelijkheid. De „zachte aanpak" verhindert volgens hen een broodno dige radicalisering, niet alleen voor Schillebeeckx, maar voor allen die in de r.-k. kerk beweegbaar willen zijn. Al met al lijkt de ondervraging van Schillebeeckx meer vragen te hebben opgeleverd dan opgelost. Van belang is de koers die deze paus tegenover de theologen wil gaan varen. Tot nog toe heeft hij de nadruk gelegd op gehoor zaamheid en leergezag en heeft hij gewaarschuwd om de gelovigen niet te verwarren. Maar naar men ln Rome meent te kunnen weten, had Wlllebrands nooit zo openlijk steun betuigd, als hij niet van te voren wist dat de paus hem daarin zou steunen. Zaterdag zei de paus in een toespraak op de Gregori- ana universiteit in Rome dat theolo gie niet moet worden beoefend in een Ivoren toren, maar de mensen van deze tijd moet dienen en hun verlan gen naar waarheid en gerechtigheid vervullen. Theologie en pastoraat weerspreken elkaar niet, volgens de paus. Theologie moet ln gesprek blij ven met andere wetenschappen en geestelijke stromingen. Een gesloten systeem maakt een redelijke inter pretatie van het woord Gods onmoge lijk. VS): A. van Straalen te Barne Pater Lombardi Internationaal vechter „voor d i tere wereld", de Italiaanse !LU Riccardo Lombardi overleed .1 .mer 71 jaar oud. Na de tweede wer Wf log werd hij bekend door de ting van de beweging die in me 50 landen ten doel had „van eei n de een menselijke, van een men een goddelijke wereld" te r „Microfoon van God", noemd hem. Hij reisde de wereld af ed* overal volle zalen voor zijn to me ken. zijn „kruistocht der liefde de den ld Dertig jaar geleden bezocht 1 derland. Van Breda tot Old L^j! preekte hij zijn „revolutie op jj,n( van het evangelie". Hoewel hij Us had van een echte redenaar bit ltlo tallozen onder de ban van zijn er te brengen. Hij had in die tijd z sc gewoonte de mensen toe te sj in hun eigen taal hoewel hij kende. Desgevraagd deelde I dat dat een kwestie was oefenen in de voorafgaande dJTj^ Kardinaal Bengsch In Berlijn is op 58-jarige leeftiji leden de rk aartsbisschop v stad kardinaal Alfred Bengsc de hoogste ambtsdrager in d kerk in de DDR was hij betrok) de geleidelijke erkenning van telijke scheiding der Duitsland Hoewel de betrekkingen tui Vaticaan en de regering van del de laatste jaren verbeterd zijnl roomskatholieken toch nog f dend minder aan het openbare J' deel dan leden van de evange kerken. Bengsch stond erom b dat hij uiterst behoedzaam ma vreerde in het gevoelige veld v«i1 en staat. Hij was ontoegankelijl u journalisten. Toen hij kort na het oprichten „Muur" benoemd werd verko om in het oostelijk stadsdeel t Tekening van Herman Focke in De Bazuin. Ds. J. Visser ln Hervormd Rot terdam: Dit ls een groot verdriet dat wij onze werkloze medemensen kunnen aan doen. Wij dlscrimlnieren hen op grond van onze vooroordelen. Werk lozen zijn lui en maken misbruik van sociale voorzieningen. Volgens de pu blieke opinie komt de werkloze mede mens er slecht af. Uit opinieonderzoe kingen blijkt dat het merendeel van de ondervraagden gelooft dat werklo zen ten onrechte profiteren van de sociale voorzieningen. Talrijk zijn de verhalen over „zwart werkers". Maar de werkelijkheid is zo andere. Uit onderzoek ls komen vast te staan dat slechts ln 3.3% sprake is van fraude of misbruik op net totaal. Onze vooroor delen hebben een funeste Invloed op de werklozen. Onze houding ls mede bepalend voor de manier waarop de werkloze het verdriet van zijn baan- loosheid verwerkt. Werkloosheid zal een permanent verschijnsel wor den ln onze westeree samenleving. Dat betekent niet dat wij zullen moe ten berusten ln de werkloosheid. Oor zaken van werkloosheid zullen be streden moeten worden. Deze bestrij ding impliceert ook een herbezinning over de noodzaak van het systeem van de vrije ondernemingsgewijze produktie. De gevolgen van de werk loosheid kunnen wellicht verzacht worden door het bevorderen van soli dariteit tussen mensen die bezoldig de arbeid verrichten en degenen die daarvan uitgesloten zijn. Een herbe zinning over de waarde van de arbeid voor ons leven zal hopelijk op de lange duur ons bevrijden van de ge dachte dat alleen de arbeid zin geeft aan ons bestaan. Werklozen houden' zich nu vaak verborgen. Zij zijn on dergedoken. Het contact met hen ver loopt moeizaam. De gemeente van Jezus is echter geroepen met zorg om te zien naar de werkloze, zijn vrouw, haar man en hun kinderen. Standwerker In Hervormd Weekblad een verslag van een samenkomst van volle-evan- gelie-predlker Johan Maasbach: Het dieptepunt in de dienst wordt echter gevormd door de actie 1000 maal 1000. Op een gegeven moment kondigt Johan Maasbach aan dat de Heer hem, evenals enkele Jaren gele den voor een ander doel, heeft geo penbaard dat hij weer een actie 1000 x 1000 moet houden. Dit blijkt te betekenen dat er nog ln 1979 duizend mensen gevonden moeten worden die elk duizend gulden willen geven om de schuld van één miljoen gulden op de Gouwe kerk af te lossen. „Er gaan nu medewerkers door de rijen waar bij u zich voor deze actie kunt opge ven. Het gaat niet om 25 of 50 gulden, die kunt u zó ln de coilectezak doen. maar het gaat nu om uw handteke ning voor duizend gulden. U kunt kiezen hoe u wilt betalen, contant, per bank of per giro, ga gerust deze verplichtingen aan. De Heer zal het wel maken. U kunt er geen spijt van hebben. Jezus dreef de geldwisselaars uit de tempel, maar dit is een goede zaak, dit is voor de verkondiging van het evangelie." De helpers komen op het podium terug. Elf mensen hebben getekend. En dan begint een stukje geestelijke terreur, die lk niet voor mogelijk had gehouden. De Heer had Maasbach namelijk bekend gemaakt dat uit deze dienst voor zijn aktie 25 maal duizend gulden zou komen en in een zeer langdurige bedelpartij wordt dit aantal inderdaad gehaald. Daar bij is alles geoorloofd, om de druk op de mensen zo groot te maken dat het geld er komt. „Wie ls nummer 12. geeft u maar op. de Heer maakt het goed. ja! daar! Nu nr. 13, waar zit nr. 13, steek uw hand maar op. Ja, nr. 13! waar nr. 14. Voor de dienst aan God. st af: els; het U zult er nooit spijt van krijg S daar! Jongens let goed op. wie lQu nr. 15. voor de dienst van het evangelie. Mary, ga nog eens daar nummer 15! De herhalinge ïr t alle argumenten wekken de sug g« dat de niet-betalers de rechtsti di openbaringen van de Heer aan art Maasbach tegenwerken. Enkelf me vertellingen bv. na nr. 18 wee 17 beginnen dragen tot het uite lijke „succes" bij. Ook een zeetel kante opdracht aan de organistH aan het resultaat meegewerkt; T ziek- dan komt de Geest!" Na 1 tijd zijn er 25 (of enkele meer!) tekeningen binnen en kan dit deel met een lofprijzing worden sloten. Vijfentwintig eenvo mensen hebben zich onder grote van de standwerker Johan Maai verplicht zich duizend gulden staan. ADVERTENTIE EN ECHTE SERVICl S Sam v. Houtanstr. 1 A dam. Gauzanvald Bij hal CBR Tal. 135103-113016 ■—SPFrUAl VOOR GROTE WAOENPAR'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2