lanstra's nieuwe film id goed, al goed Winterse reis door zomers Zwitserland AIRPORT 80 amusante èeling-film Vreemd paar in pril Amerika Langzaam kreperen in een fabriek 'nMooikado? 'nSankyo pak slaag De werkende klasse gaat naar het paradijs Messidor rie Movie' Rabbi Abraham in het Wilde Westen DEKORENAER Raketten bedreigen het snelste vliegtuig ter wereld THE CONCORDE Prolongaties en reprises -(4 DECEMBER 1979 TROUW/KWARTET P 6/RHS 13 «lek-Berg jtra is een voortreffelijk vakman en hij houdt van mensen. Met die twee Mjtieke en bewonderenswaardige) eigenschappen in top heeft hij een reeks films t, waarvan praktisch heel Nederland genoot en die hem de eretitel „grand old man van rlandse film" zou hebben opgeleverd, als Joris Ivens, die gelukkig nog altijd werkt, in jaren overtrof. Paul Steenbergen en Kees Brusse in „Een pak slaag" Pulder zaait papa- jl975) schijnt hij zich. wat llms betreft, vast verbon- >en met de schrijver Anton Zij vormen een eigenaar- «igenlijk: Haanstra is een i*4-0Hst (ook al speelt hij met t), Koolhaas een sombere al laat hij zijn mensen spreken). Humor is hen ienszins vreemd, maar die itra neigt naar het naïve, ooihaas naar het zwarte, i genoeg om je hart vast te i soms gaat het ook niet oed, maar er blijft genoeg ij mee te zijn. nieuwste film „Een pak schakelde zijl beide zonen Jurre in, respectievelijk als ir en als componist) is ge- p Koolhaas' gelijknamige 1963. Het pak slaag van de wordt niet gegeven: het is 9er verzonnen en dient om de president directeur van een grote kinderwagen fabriek, Hein Slotter, te pesten op zijn vijfentwintigjarig jubileum. Hein wil helemaal niet gehuldigd worden, maar als het dan toch moet heeft hij één wens: zijn schoonvader, de vroe gere directeur Slieps, die hem met voorbijgaan van zijn eigen zoon tot zijn hoge post verhief, moet spreken, moet eindelijk zeggen hoe hij hem waardeert. Want Hein, die de fabriek tot grote bloei bracht, is een zeer eenzaam mens: hij straalt niets uit, hij wekt geen sympathie, hij is on machtig om zich te uiten. Maar de oude heer Slieps is, hoewel hij soms een heldere dag heeft, kinds. Hij pleegt op pantoffels de snelweg over te steken, hij bevuilt zich, hij weet van niks, hij kletst maar wat aan. En die redevoering wordt dan ook een afgrijselijk fiasco: Slieps be tuigt Hein niet zijn genegenheid, doch verdwaalt in een venijnig ver haal, hem door zijn rancuneuze zoon ingefluisterd, over het imaginaire pak slaag, dat Hein als kind welverdiend van een klasgenoot zou hebben ge kregen. Op het dieptepunt van zijn vernedering groeit Hein plotseling boven zichzelf uit: hij sleurt zijn schoonvader mee en dwingt hem tot een menselijke relatie. Maar de rollen zijn omgekeerd: Slieps is het kind dat verschoond moet worden, Hein de volwassene die eindelijk zijn volwas senheid beseft en aanvaardt. En zo werkt het pak slaag als een catharsis. Prachtig spel Eigenlijk heeft de film heel weinig met het boek te maken, hoewel Kool haas zelf het scenario schreef. Welis waar wordt het verhaal vrijwel op de voet gevolgd (met een rigoureuze be knotting van de flash backs, waar door sommige figuren wel een beetje in de kou komen te staan), maar de karakters zijn veranderd. Hein is in de roman een soort dik, wit monster, getrouwd met een monsterachtige vrouw; in de film is hij een schuwe man die zich niet kan geven, ge trouwd met een gewone, wat trutteri- ge vrouw. Waar boekentaal en boekenmensen zich opdringen gaat het prompt mis: de dialogen zijn clausen, die de ac teurs in de mond worden gelegd, Dol le Hans (Ellen de Thouars), het vroe gere liefje van de oude baas, verstoort als een bizar opgetutte zwerfsteen die kan kakelen de hele sfeer. Op het begin van de film is, ondanks de door Haanstra met feilloos instinct geko zen interieurs en exterieurs, ondanks het prachtige spel van Kees Brusse als Hein en Paul Steenbergen als Slieps (zijn eerste filmrol!), die zich beiden bedienen van een superieure ingetogenheid, nogal wat aan te mer ken. Het ritme is niet vrij van horten en stoten, de situaties zijn soms een beetje kinderachtig. Onvergetelijk beeld Maar zie! Als je denkt dat de climax is bereikt en je niets meer te verwach ten hebt begint de film pas goed. Zó goed, dat alle voorgaande irritaties verdwijnen als sneeuw voor de zon. Vanaf het moment dat Hein zijn schoonvader bij de kladden grijpt sluipt alles, klopt alles, springt er een vonk over, komt het beeld aan bod. De vlucht van Kees Brusse naar het niets en zijn wedergeboorte, de heel korte droomsequentie waarin hij zichzelf ziet als kind, zullen voor mij tot de onvergetelijke herinneringen blijven behoren. En wanneer krijg je zo'n geschenk van een Nederlandse speelfilm? Zelden of nooit. Amsterdam-Tuschinski 1; Rotter- dam-Thalia; Den Haag-Metropole en verder in 51 theaters, overal in het land, a.1. De Italiaanse filmer Elio Petri voert ons in „De werkende klasse gaat naar het paradijs" naar een plaats, waar we in de bioscoop niet al te vaak komen: binnen de poorten van een fabriek. Hij laat ons het meedogenloze gejaag dat het stuk loonstelsel met zich meebrengt als het ware aan den lijve beleven: door oorverdovend lawaai, door rukkerig, grof, bijna bruut camerawerk, door geëxalteerd spel van zijn acteurs, met veel schijnbaar overbodige hand; en lichaamsbewe gingen. Zijn hoofdpersoon. Massa, een man van achter in de dertig, is, als de film begint de lieveling van de bazen: hij werkt het vlugst en laat niet na dat tegen zijn collega's uit te spelen. Maar als hij een vinger verliest veran dert zijn leven totaal: hij sluit zich aan bij demonstraties, hij is een voor man bij een staking, hij wordt ten slotte ontslagen en slechts doordat zijn vakbond de strijd wint weer in dienst genomen. Maar wat hij ge weest is: slaaf en verslaafde van de consumptiemaatschappij zal hij nooit weer worden. Het is jammer, dat Petri's film (hij werd in 1972 in Cannes onderschei den met een gedeelde Gouden Palm) ons zo laat bereikt Hoewel hij een uitstekend inzicht geeft in de ver woestende werking van zo'n fabrieks- bestaan op het hele leven van de arbeiders, wier neuroses maatschap pelijk bepaald zijn en niet terugge voerd behoeven te worden tot trau ma's in hun jeugd, is intussen het klimaat ingrijpend veranderd. Niet alleen zijn de studenten, die van de monstreren een dagtaak maken, ver dwenen, ook het spook dat zich met een huis vol zinloze gebruiksartikelen niet laat verdrijven, heeft een ander gezicht gekregen. De grote angst is nu niet meer om al werkende verma len te worden, maar om als werkloze een uitgestotene te zijn. W.W.-B. Amsterdam Cinecenter; Rotter dam-Filmhuis: Nijmegen-Filmhuis, 16 jr. Met „Fremd bin ich eingezogen", het eerste lied van Schu berts cyclus „Die Winterreise,' begint „Messidor", de zesde film van de Zwitser Alain Tanner. Daarbij glijdt de camera over een prachtig, vredig, verzadigd landschap maar in de eerste minuut wordt al duidelijk, dat gezapige romantiek ons in de volgende twee uur niet beschoren zal zijn. larris en George C. Scott in „Movie Movie' ADVERTENTIE n gev I jonen, maker van klassieke musicals („Singing in the ,t n sympathieke comedies, heeft zich met „Movie ewaagd aan een interessant experiment. Uitgaande merikaanse gewoonte om twee films in één voorstel- irtonen, schiep hij twee typische genre-stukjes (met oog) uit de jaren dertig, gescheiden en verbonden journaal en een bioscoop-aankondiging van een m (de Eerste Wereldoorlog, wel te verstaan). tHqimontlnqntcï) Postbus 8396.1005 AJ Amsterdam Het lied wordt gezongen door een vrouw („Die Winterreise" is geschre ven en gecomponeerd voor een man nenstem) en de vervreemding die dat wekt deelt zich aan de beelden mee. Je hoeft niet te weten ddt „Winterrei se" ook het codewoord was van de Duitse politie bij de jacht op terroris ten om de dreiging te voelen. Twee meisjes, Jeanne en Marie, een studen te en een winkelmeisje, ontmoeten elkaar in Tanners film toevallig en gaan samen op reis, zonder doel, zon der bedoeling, weg van huis. Het is de oogstmaand, „Messidor" op de kalen der van de Franse revolutie en „Mes sidor" is de familienaam die Jeanne opgeeft aan een nieuwsgierige en een tikje argwanende politieman. Het be gint als een onschuldig spel. het ver wordt tot een horror-trip, het eindigt als een drama. Een poging tot ver krachting door twee mannen van wie ze een lift aannemen wordt door Ma rie zo krachtdadig verhinderd, dat er misschien een dode valt; ze gappen (uit bravoure) een revolver uit een politieauto en gaan daar later, als hun geld op is, mee dreigen om aan eten te komen; ze slapen in stallen en schuren, verloederen geheel en al, maar raken ook in een soort vervoe ring, waarin ze zichzelf en elkaar vin den. Intussen worden ze, zonder dat ze het weten, door praktisch de hele Zwitserse bevolking gezocht, In een louche televisie-uitzending, die men sen ophitst om verdachten te vinden, is hun foto en signalement gebruikt. Paria's worden ze, voortdurend op de vlucht, zich hardnekkig vastklam pend aan hun grimmige vrijheid. Het einde komt abrupt maar niet onver wacht; ze schieten een onschuldige man dood en laten zich apathisch door de politie oppakken. De nachtmerrie De keurige wegen met de onberispe lijke huizen waarlangs ze rijden, de prachtige bossen waarin ze zwerven hebben dan allang een nachtmerrie achtig karakter gekregen. Het is dui delijk dat Tanner een grondige hekel heeft aan de absoluut aangepaste welvaartsstaat Zwitserland, maar hij laat er zich niet toe verleiden de twee meisjes voor te stellen als martelares sen van het huidige tijds- en plaats- Catherine Rétoré en Clementine Amouroux in „Messidor" gewricht. Ze stelen een revolver, ze bedreigen mensen, ze begaan een moord de belangstelling van de politie is zeer begrijpelijk. Natuurlijk heet de film niet voor niets „Messi dor", Alles heeft een betekenis, hij is, onder andere, ook een „leerstuk" in bijna Brechtiaanse zin. Alle films van Tanner zijn gemaakt in de schaduw van het revolutionaire, utopische jaar 1968, toen sommigen dachten dat al les zou veranderen, toen de maat schappij in West- en Oost-Europa de leden rekte en tot ontwaken bereid leek. Men kan die geobsedeerdheid door iets, wat al spoedig niet meer bleek te zijn dan een binnenbrandje, rijkelijk naïef vinden, vooral voor een man die geboren is in 1929 en dus meer gesnor van buien over zijn muts moet hebben zien gaan. Maar hij is een Zwitser, de oorlog bleef bulten zijn grenzen. En zolang hij uit zijn inspiratiebron zulke fascinerende films put als „Messidor" mag hij er wat mij betreft nog lang naast blijven wonen. W.-W.-B. Amsterdam-Movies 1, 16 jr. „Dynamite Hands" is een n zwart-wit, het tweede, leauties of 1933" een musi- r. De belangrijkste acteurs belrollen (George C. Scott ■ide een mooie dood). draad ms balanceren op een dun- ussen pastiche en parodie tn de Amerikaanse Droom letters op het narrenvaan- Is mogelijk: in „Dynamite engt een arme Hongaarse het eerst tot topbokser om rdienen voor de operatie ster, die aan een zeldzame Idt, en dan in bliksemtem- »t om schurken te verplet- uir's Beauties of 1933" itzelfde pak, ditmaal be- glitter: een onervaren 'ordt op slag een Holly- emdheid als zij moet inval len voor een nukkige prima donna, en vindt en passant haar verloren vader. Knappe namaak van Hollywoodse glorie, met opzet net iets over de absurdistische schreef getrokken. Stanley Donen heeft er waarlijk niet met de pet naar gegooid: met zijn vakkundige uitwerking van een origi nele vondst mikt hij op vrolijkheid en verkneutering bij jong en oud en hij zal zijn doel vast niet missen. W.W.-B. Amsterdam-Tuschinski 3, 16 jr. ADVERTENTIE is tijn, z'n prijs verrassenaklein. Een onhandige pas afgestudeerde Poolse rabbi, die in 1850 in blind vertrouwen naar het Amerikaanse Philadelphia wordt gestuurd om in San Francisco, aan het andere eind van het continent, zijn gelovigen te leidenlangs welke lijnen ontwikkelt zich zo'n thema? Wordt het een klucht? Een comedie? Een historisch epos? Een wat ongewone Western? ADVERTENTIE PREMIERE 20 DECEMBER A.S. Regisseur Robert Aldrich maakt er een melange van, waarin het parodis tische Western-element overheerst. Rabbi Avram (die zijn argeloze blau we kijkers en de rest van zijn persoon leent van acteur Gene Wilder) komt. tijdens zijn queeste, in aanraking met alle overbekende Western-figuren én requisieten: snoodaards die voor roof en moord niet terugdeinzen, onhan delbare paarden, Indianen op het oor logspad, woeste landschappen, onbe dwingbare rivieren en ratelslangen. Hij sluit een verbond met een goed hartige bankrover die heel wat met hem te stellen heeft, want rabbi Avram weigert hardnekkig op zater dag te rijden ook al wordt hij achter volgd door vijanden, stuurt keurig gestolen geld terug, waagt zijn eigen leven en dat van zijn metgezel om de tora te heroveren en voelt zich, als het doel eindelijk is bereikt, onwaardig om zijn ambt te aanvaarden omdat hij uit zelfverdediging een man heeft doodgeschoten. Maar gelukkig wordt het gewetensconflict snel opgelost. In „The Frisco Kid" (zo heet de film in het echt) komen aardige scènes voor en geestige wendingen, maar de roep die hem voortuitging kon ik er niet helemaal aan afzien. Te kramp achtig wordt erop gelet, karakterfei len die de Joden van oudsher in de schoenen zijn geschoven in hun te gendeel te doen verkeren. Een eer biedwaardig streven, maar het heeft wel tot gevolg, dat rabbi Avram op r.ogal mysterieuze wijze van een suk kelige sjemiel verandert in een bui tengemeen edele heer: doortastend, dapper, eerlijk tot in het absurde en daarbij nog lief en vertederend ook. Van tijd tot tijd komt het verlangen in Je op, de rabbi nu eens één keer gemeen uit zijn slof te zien schieten. Maar toch: een aardige film voor on bekommerd avondje uit W.W.-B. Amsterdam-Damrak 1; Den Haag- Odeon 2 en Camera; Rotterdam-Os car en Studio; Eindhoven-Euro; En schede- A Ihambra; Amersfoort- Grand; Hilversum-City, a.l. Harrison Ford en Gene Wilder in „The Frisco Kid" Van uitgeverij Samsom. Alphen a.d. Rijn is in de reeks psychologie en samenleving het boek Vooroordeel en discriminatie in de redactie van drs. G. J. Kok, dr. A. v. Knippenberg en prof. dr. H. Wilke. 204 blz - 28.50. Natuur en beschaving. J. Liefloff schrijft over de menselijke behoeften en instinctief gedrag, of welke waar den wij aan primitieve culturen kun nen ontlenen. Uitg. Bruna, Utrecht. 163 blz - 24.90 Apocalypse Now Overweldigen de anti-oorlogsfilm over Viet nam van Francis Coppola. De gehele week in City en Rem- brandtpl.th., Amsterdam; Cine ma. Alkmaar, Palace, Almelo; Grand, Amersfoort; Apoolo, As sen; Luxor, Arnhem; Alhambra 3, Enschede; Camera, Gronin gen; Palace. Hengelo; Euro 2, Den Bosch; Rex, Hilversum; Corso en Grand, Rotterdam; Harmonie, Tilburg; Catharijne 1, Utrecht; Euro. Eindhoven; Tivo- 11, Apeldoorn; Cineac en Metro- pole. Den Haag; Centrum, Nij megen Manhattan Woody Allen heeft in zijn prachtige nieuwe film een volmaakt evenwicht gevonden. De gehele week in Alhambra 1 en Tuschinski 2, Amsterdam; Lux, Arnhem; Rembrandt 2, Eindho ven; Metropole 3, Den Haag; Ca mera 1, Groningen; Casino, Den Bosch; Rembrandt 2, Utrecht; Cin. Tusch. 2. Den Haag; Studio. Leiden, Carolus, Nijmegen; Springhaver, Utrecht. Préparez vos mouchoirs Aller aardigste satirische comedie van Bertrand Bller met Gérard Dé- pardleu en Patrick Dewaere In de hoofdrollen. De geheie week in Cinecenter, Amsterdam; Stu dio, Delft; Movies. Groningen; Rembrandt 5, Eindhoven; Mo vies 2. Utrecht. Les petities Fugues Uitstekende film van de Zwitserse regisseur Yves Yersin over een oude boe renknecht die op zijn brommer de vrijheid verkent. De gehele week in Filmhuis Maastricht; 18 en 19 dec. 't Hoogt, Utrecht. De Mens uit Marmer. Magistrale film van de Pool Andrzej Wajda over de speurtocht naar een ar beider die in marmer werd ver eeuwigd en in vergetelheid ver zonk. 18 dec. Fllmklub Waalwijk en Filmhuis, Emmen. Die Ehe der Maria Braun Rainer Werner Fassblnder dringt met de middelen van het melodrama door tot de kern van het West- duitse „Wirtschaftswunder". De gehele week In Tuschinski 4, Amsterdam; Rembrandt 2, Utrecht; Lldo 3. Leiden; Scala 2, Nijmegen; Mignon, Breda en Studio, Leeuwarden. Herfstsonate Klassieke film van Ingmar Bergman met Ingrid Bergman en Liv Ullmann in de hoofdrollen. De gehele week in Roxy 2, Gorinchem. I' Affiche Rouge Ontroerende film van Frank Cassenti overeen verzetsgroep in de oorlog, waar bij heden en verleden bijna on merkbaar in elkaar overvloeien. 14 en 15 dec. Filmhuls Arnhem. Te gek om los te lopen Schok kende documentaire van een Ita liaans collectief over nieuwe we gen om krankzinnigen te inte greren in de maatschappij. 15 dec. Stichting Rood, Vlaar- dingen. Death in Venice Film van Luchl- no Visconti over verval en dood in Venetiè, gebaseerd op Tho mas Manns novelle „Der Tod in Venedtg." De gehele week in Luxor. Haarlem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13