Zaak-Schillebeeckx wordt gezien als proefproces HET BOEK VAN DE MAAND: Vier dochters de pastorie in Vooraf wassen in aluin of azijnwater Trouw TOTEN MET5 JANUARI f29,50 VANDAAG} Neveda wol s Oproep om tien CDA'ers een bedankbrief te schrijven Met „Ik probeer mijn pen" is getracht de geschiedenis van onze letterkunde te schetsend van het eerste begin tot het jaar waarin dit boek verschijnt liet Joodsdie l Weekblad Volledige uitgave van alle nummers verschenen van UI4I1941-28I91943 Deelt 1 DONDERDAG 13 DECEMBER 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Vandaag begint in Rome het gesprek dat de congregatie voor de geloofsleer met prof. Schillebeeckx zal voeren over diens boek „Jezus het verhaal van een levende". De afgelopen weken heeft Schillebeeckx in Amerika op doktersadvies rust gehouden. Hersteld en welgemutst is hij in Rome aangekomen. Schillebeeckx is vergezeld van zijn ordegenoot Ben Vredebregt. studen tenpastor in Rotterdam, die zijn pers- zaken behartigt en door prof. dr. Bas van Iersel. de decaan van de theologi sche faculteit In Nijmegen. Van Iersel wil de gesprekken van de komende dagen bijwonen, omdat hij en ande ren vinden dat niet alleen Schille beeckx maar ook het Nijmeegse theo logische bedrijf aan de orde is. Het was gisterenavond nog niet zeker of de congregatie voor de geloofsleer Van Iersel toe zou laten. In zaken van theologische faculteiten is namelijk de congregatie voor het katholiek on derwijs bevoegd en het gesprek gaat niet over het onderwijs, maar over een boek van Schillebeeckx. Formeel Dg Romeinse curie gaat bij voorkeur strikt formeel te werk. Dat onder vond ook een Time-fotograaf, die graag een plaatje wilde schieten van Schillebeeckx* aankomst en de con gregatie belde over de verwachte tijd en plaats. Het beleefde antwoord kwam erop neer dat als de fotograaf op de hoogte was dat er een afspraak zou zijn met pater Schillebeeckx hij dat niet van de congregatie gehoord kon hebben en dus ook elders maar de aanvullende informatie moest ver garen. Vandaag en morgen moet er gepraat worden en zullen er geen ver klaringen worden afgelegd. Zaterdag moeten de gesprekken worden afge rond met het tekenen van het verslag. AMSTERDAM Het dagelijks be stuur van het landelijk beraad van studentenpastores heeft alle studen tengemeenten en -parochies opgeroe pen. een brief te schrijven naar de tien dissidente CDA'ers om hen te bedanken voor hun houding in het debat over de kernwapens in de Tweede Kamer en om hen moed in te spreken om vol te houden. Bij deze oojoep is overwogen dat tegenstan ders van de ..tien" eerder naar de pen zullen grijpen dan medestanders en dafcde betrokken Kamerleden stellig erti lawine van verwijten te verwer ken krijgen tegenover naar verhou ding schamel aantal blijken van ver trouwen. En d&t terwijl dankzij de positiekeuze van de tien CDA'ers een kftrpunt is bereikt in wat het lande lijk beraad noemt „de dans om de gdpden bom". waarin opgenomen: De Rotter- dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR POM Dus 859 1000 AW Amsterdam Wituutstraai 31 Amsterdam Postgiro 66 00 00 B*r+ Ned Credwttwnh PektnngrH 23 00 12 574 Gemetntegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAM/DORORECMT PosiD .s 948 3000 AX Rotterdam let 010-115588 (?Donnem«nten De;org<ng) iel 010-115588 (radacfte) iet 115700 (uitstortend voor advertenties) WestWaah 4 Rotterdam REGIO DEN HAAGAEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorgmg) lel 070-469445 (redactie) tel 070-468884 (uasluaend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haaq REGIO NOORO OOST NEOERLANO (uMs'uitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle tei 05200-17030 Melkmarkt 58 Z*o"e - Abonnementsprijzen: Pw meand 14.M Per kwartaal 50.95 Pw Kaf (aar 101.9# Adverrente/aneven op aanvraag Teietorvsche aDonoemenienoodrachten U-e adressen boven» Ooga»e larrut.et>et<Men 9-19 30 van maandag I'm vfiidag Op zondag »an 18 20 uur leiet 020-9134S8 Opgave mm.-advertenties iet 020-936868 ot verwitte»* aan Mav-Adv aldeimg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AdiesaniZ^gmgen j's urtend sCwitteli|k aan onze Amsterdamse adressen Volgens de reglementen mag de per- zoon in kwestie weigeren als hij van mening is dat het verslag geen recht doet aan het gesprek of althans aan zijn inbreng in het gesprek. Voor za terdagmiddag is er een internationale persconferentie belegd. De belang stelling uit andere landen is groot; men verwacht een nader beeld te krijgen van het beleid dat deze paus in zaken van theologische vrijheid wil voeren. In de omringende landen en in Amerika ziet men het onderzoek als een van de tekenen dat het de kerkelijke instanties bittere ernst is met een theologisch harmonisatiebe leid. Moraal Eerder deze week publiceerde de Os- servatore Romano een verklaring van de congregatie voor de geloofsleer over dwalingen in de seksuele mo raal. Het betreft hier niet het boek over homoseksualiteit van de Ameri kaanse Jezuïet McNeill, zoals eerder werd bericht, maar het boek „Human sexuality", over „nieuwe richtingen in het Amerikaanse denken", een stu die van een collectief wetenschappers onder leiding van Antony Kosnik in opdracht van de ..Catholic Theologi cal Society of America". De congre gatie prijst de Amerikaanse bis schoppen omdat dezen hun beden kingen al hadden geuit, maar vervol gens wijst de congregatie in een aan tal „osservazioni" op de eigenlijke dwalingen. Er wordt betreurd dat het boek zo weinig aandacht heeft be steed aan de jongste documenten van het gezag. Maar het grootste bezwaar is toch wel dat (kort samengevat) de seksuele relatie in een te breed men selijk perspectief wordt geplaatst en daarmee tezeer wordt losgemaakt van de voortplanting die volgens de traditionele leer van de kerk het voor naamste doel is. Volgens een recente NIPO-enquête oordeelt driekwart van de Nederlan ders gunstig over de paus, al heeft de helft van die groep wel enige beden kingen. Maar terwijl de paus bij velen zeer goed overkomt, wordt er een steeds langere lijst bij elkaar gespe culeerd van theologen en andere ker kelijke mensen die onder verdenking staan of die zich eerdaags zouden moeten komen verantwoorden. Het betreft hier dan opvattingen, in woord of geschrift op terreinen van dogmatiek, seksuele moraal, de posi tie van de vrouw, huwelijk en echt- schelding, abortus, ambt en celibaat. Als de curie enkele „voorbeelden" zou stellen dan zou daar, zo wordt gezegd, een preventieve werking van te verwachten zijn. Mensen worden voorzichtiger en spreken minder vrij moedig over de controversiële zaken, althans niet binnen de kerk. De agen da voor het grootste opgezette Brits pastoraal overleg vermeldt er nauwe lijks iets van. In mei zal dat beraad van ongeveer 2000 roomskatholieken vooral spreken over het volk van God, financiën, missie, christelijk ge tuigen en gerechtigheid. ADVERTENTIE Was Jacob Cats een rijmelaar en een kwezel, wiens populariteit „een nationale ramp" is geweest? Den Doolaard moest de kost verdienen als rozenenter, dorser, druivenplukker, dokwerker en straatfotograaf. Waarschuwing van Jac. van Hattum: „Moeder ga voor je kindje staan, daar komt Van het Reve aan". Mensen fluisterden „elkander in hoo- gen ernst" toe: „Weetje het? Eline Vere is dood". Zó levend was deze roman figuur van Couperus geworden. „Ik probeer mijn pen" is een uniek document over de Nederlandse letter kunde. Prachtig geïllustreerd met foto's en originele handschriften. Een 272 pagina's dik boek waarin uitzonderlijk veel te lezen en te kijken valt. Daarna f 20.- duurder. (De aanbieding is geldig van 6 december t/m 5 januari 1980. Echter zolang de voorraad strekt) Prof. J. J. van der Schuit Ds F. P. H. C. van Lingen door Jac. Lelsz Het was aan het einde van de jaren dertig dat Karl Barth eens een rede zou houden voor de toen nog ongedeelde theologische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen. Op een of andere manier waren de studenten van de theologische school der christelijke gereformeerde kerken in Apeldoorn ook uitgenodigd, en het geviel zo dat zij de even vermaarde als omstreden theoloog ontmoet ten in het treintje, dat hen naar Kampen voerde. Ze raakten met elkaar aan de praat, waarbij Barth er zich over bleek te verbazen dat er in Apel doorn ook nog „zoiets" (namelijk een theologische school) was. De Apeldoornse studenten, onder wie de huidige ds J. H. Velema, deden hun best om hem uit te leggen wat het verschil tussen Kampen en Apeldoorn was, waarbij ze op merkten dat in Apeldoorn de lij nen van de gereformeerde theolo gie nog iets scherper getrokken werden. Waarop Barth zijn pijp uit de mond nam en bijna verbijs terd reageerde met „Wie 1st 't mögllch!" (hoe is het mogelijk!). Die onbekendheid met de Neder landse situatie kan men zelfs een man als Barth niet kwalijk nemen. Bovendien, de theologische hoge school van de christelijke gerefor meerden timmerde, zeker in die tijd, niet aan de weg. Hetzelfde geldt voor het Apeldoornse stu dentencorps Per Fidem Studium- que Ad Rostra (door geloof en studie naar de preekstoel, eigen lijk het spreekgestoelte), dat deze week zijn 75-Jarig bestaan hoopt te vieren. Studentenalmanakken zijn niet uitgegeven, zoals elders gebeurde, aan „ontgroeningen" werd slechts op beperkte schaal gedaan en ook andere activiteiten vonden bijna uitsluitend binnens kamers plaats, en zo is het zeker tot voor zo'n vijftien, twintig jaar gebleven. Weekends Toen het Apeldoornse studenten corps in 1904 werd opgericht, was de theologische school nog geves tigd in Rijswijk. Er waren toen twaalf studenten en twee docen ten, de erudiete F. P. L. C. van Lingen en J. Wisse Czn., niet te verwarren met de latere hoogle raar G. Wisse, die als tijdredenaar (De zangers aan de glazen zee. Een nacht in het logement van de dui vel, De gordels verdorven en de flessen op tafel, enz.) bekendheid kreeg. Evenals in Rijswijk was het later in Apeldoorn, nadat de theo logische school daarheen was ver huisd, niet de gewoonte dat de studenten de weekends naar huis gingen. Ze bleven in Apeldoorn en menige student nam dan ook een Apeldoorns meisje mee naar de pastorie. Het absolute record werd hier gevestigd door een bakker, die niet alleen zoete broodjes bak te: vier van zijn dochters huwden een predikant. Bij de oprichting van het corps PFSAR zaten H. Visser. J. J. van der Schuit en J. W. Geels in het eerste studiejaar. Van der Schuit en Geels zijn later hoogleraar ge worden, resp. dogmatiek en kerk geschiedenis. Over Geels zijn zo veel anekdotes in omloop in predi kantskringen dat er een boek mee te vullen zou zijn; het was een man die tijdens de college's nooit zijn humor maar wel eens zijn kunst gebit verloor. Dit drietal heeft een flinke stoot gegeven tot het ontstaan van het studentencorps, dat tot het mid den van de jaren twintig men zal het niet geloven de naam Dindua droeg: Door Inspanning Nuttig, Door Uitspanning aange naam. Enkele jaren later, toen de club onder de nieuwe naam ope reerde, schonk student M. W. Nieuwenhuijze het een corpslied in het Latijn en student M. Baan maakte er een melodie bij. Reeds in de studententijd en ook in het corps tekenen zich aard, karakter, aanleg en ach tergrond van de toekomstige predikanten af en worden de „liggingen" en stromingen in de christelijke gereformeerde ker ken als het ware al gesilhouet- teerd. Als een van de belangrijk ste betekenissen van PFSAR wordt nog altijd de amicitia ge zien, de vriendschap. Het beeld van 't corps is met name de laatste jaren nog gevariëerder geworden. Er zijn op het ogen blik niet alleen tachtig, negentig studenten, van wie ongeveer 25 percent de doctoraalstudie volgt (dat kan dit jaar voor eerst aan de hogeschool in Apel doorn), maar er zijn ook studen ten die niet mikken op een pre dikantsplaats in de christelijke gereformeerde kerken, er zijn studenten van andere kerken en er zijn vrouwelijke studenten (van wie er één in het bestuur van PFSAR zit). Openen Vooral na de oorlog is het corps opener geworden. Niet alleen wordt de jaarlijkse diés openbaar gevierd, meest met een professo rale spreker van elders, maar ook kwamen er contacten met andere studentencorpora, zoals in Kam pen, Amsterdam en Utrecht. Het 75-jarig bestaan van Per Fidem Studiumque Ad Rostra wordt vand&ag en morgen feestelijk en dankbaar gevierd. door Jac. B. Looijen Op de voorpagina van „Het Joodsche Weekblad" van 8 mei 1942 staat een opvallende „Waarschuwing" en die is afgedrukt in kaderlijnen. Het gaat over de gele Jodenster. Ik citeer er uit: „De aandacht wordt er op gevestigd, dat de Jodenster zichtbaar moet worden gedragen, zoodra men zich van zijn huis op straat be geeft. dus ook in portieken van woningen. Aangeraden wordt derhalve, teneinde moei lijkheden te voorkomen, de ster niet alleen op de overjas of den mantel te bevestigen, doch ook op de bovenkleeding. die men binnenshuis draagt." Kleur-echt De waarschuwing bevat vervolgens bepalingen waar de jodenster zichtbaar moet worden ge dragen. Nu dat is overal. Het komt er op neer. dat een joodse dokter geen patient mag behan delen zonder een gele ster op z'n witte Jas, dat joodse kinderen niet in een schoolklas mogen zitten zonder die ster op hun bloesje, dat een Joodse serveerster in een restaurant geen kop koffie mag inschenken zonder een ster op haar zwarte Japon. En die ster moet goed vast zitten, lees ik in een andere bepaling Een speld is onvoldoende. De ster moet goed vastgenaaid worden. En nu komt het. De waarschuwing zegt; „Het is gewenscht. de Jodensterren om der wille van de kleurechtheid voor deze op de kleeren te bevestigen te wasschen in aluin- of azijnwater. Voorts verdient het om dezelfde reden aanbe veling de sterren van voering te voorzien." Geel Twee weken voor de „Waarschuwing" inzake de Jodenster, annonceerde het Joodse week blad een nieuwe revue van René de Vos in het Joden Breestraat Theater te Amsterdam. De revue was uitsluitend voor joden toegankelijk. Er werd muziek bij gemaakt door Jos Silber- man en zijn solisten en de revue had de naam „Sterrenparade", hoe ontzettend sinister het ook klinkt Want alle mensen die er naar keken waren joden met een gele ster. Ik denk: hoe kon dat toch, Ik haai deze gegevens weg uit de her-uitgave van 'Het Joodsche Weekblad' van 11 april 1941 tot 28 september 1943 en dat zijn alle nummers. De journalist Dick Houwaart bundelde ze in twee forse delen, Omniboek in Den Haag (men mag ook lezen Kok in Kam pen. want dat is één pot nat) gaf het uit en de prijs is, schrik niet, 158. Moet Je dat kopen? Ik denk Ja. voor ons en voor onze kinderen. M n zoon vroeg er al om: pa. krijg ik die boeken als je er niet meer bent? Ik was blij met die vraag. De banden zijn knalgeel en zo degelijk dat ze ongetwijfeld kleur-echt blijven. Er hoeft geen water met aluin of azijn aan te pas te komen. Twee kanten Je kunt Het Joodsche Weekblad van twee kanten bekijken. Het wemelt van Duitse veror deningen en bevelen, die hebben geleid tot wat dr. J. Presser in zijn standaardwerk noemt de ONDERGANG. Het blad verscheen onder ver antwoordelijkheid van de Joodse Raad voor Amsterdam en A. Asscher en prof. dr. D. Cohen tekenden er voor. Mochten zij dat doen voor een blad dat de Duitsers gebruikten om de joden „ordelijk" in de treinen naar de vernieti gingskampen te vervoeren? Nee. zegt de sa mensteller Dick Houwaart. dat was fout. Ja, zegt mr. Abel J. Herzberg in z'n bijlage, het blad moest verschijnen want het had ook een heel andere functie. Het hield namelijk toch joods levensbesef overeind. Herzberg heeft zo dacht ik bij het lezen van de weekbladen toch wel gelijk. Ais je de voorpagina's met al die verschrikkelijke decreten ziet. denk je hoe konden mensen als Asscher en Cohen daar hun naam boven zetten. Was dat geen collaboratie? Die vraag stelde prof dr. J. T Bakker in het Gereformeerd Weekblad van 23 november. Hij zegt: „Collaboratie? Misschien wel. Maar dan van een ander orde dan die van niet-Joodse Nederlanders. Hier ging het van dag tot dag letterlijk om het naakte lijf en om het redden van wat nog te redden viel." Wat was er te redden? Het naakte lijf maar ook de naakte ziel. Ik weet dat ik hier twee woor den naast elkaar zet, ziel en lichaam. Joden kennen dat onderscheid niet. In het Joodse levensbesef zijn ziel en lichaam één. Nu kom ik weer terecht bij Herzberg. Hij zegt, ja, Je kunt van alles zeggen over dat weekblad, maar het heeft ook een geweldig stuk Joods geloof en hoop in leven gehouden in de tijd van de ondergang. In elk blad tref ik bijbelverklarin gen en culturele bijdragen aan. Als een rode draad loopt door de overdenkingen van de rabbijnen, dat je de Naam des Heren moet heiligen door Je leven. Daar heb Je het weer: ziel en lichaam. Het is één geheel Dat is het wat, de rabbijnen wilden redden. Zelfs als ze berusting predikten. Nieuw Jaar Wat was de redding van het Joodse levensbe sef? Ik citeer uit het laatste nummer van het weekblad opperrabbijn S. Dasberg. Hij doelt in zijn stuk op Rosj Hasjana, het Joodse nieuw jaarsfeest en hij schrijft: „Een nieuwe jaar kring opent zich nu voor ons. Wat de toekomst zal brengen is onzeker. Laten wij nu één ding ons goed voor oogen houden; moeilijkheden en de nooden in het heden zien als beproevingen, waar wij doorheen moeten, strijdend met ons zelf, zonder te bezwijken, zóó lang tot wij in ons hebben veroverd het mooie en sterke geloof in God- De opperrabbijn eindigt: „Wij zijn van Hooge- re Macht afhankelijk. Laten wij het zóó voelen in echten religieuzen deemoed, in God-toege wijde Ingetogenheid, in eerlijke overgave. Af hankelijk van Gods leiding weten wij, dat Hij ondanks alle schijn van het tegendeel het goede met ons voor heeft en ons eindelijk geluk en vrede zal brengen, ons. heel Israël, heel de menschheid." UITGAVE VAM OEN JOOOSCHEM RAAD VOOR AMSTERDAM Rugzakken Ik kijk verder in het laatste nummer naar de advertenties. Ik lees een advertentie van Da Costa. "let wel op de naam, die bereid is wonin gen schoon te maken. Ja, het is zo klaar als de dag, waarom die woningen schoongemaakt moesten worden. Iemand uit de Waalstraat in DISSIDENTEN In de adventsweken houden christenen zich bezig met de l11 0 verwachting. Verwachting is het antwoord op de belofte. Een belo ..:r geen voorspelling, maar een r onderdeel van het gesprek tussen 1 God en de mensen. Bij een nill voorspelling kan je gaan zitten wachten, of afwachten zelfs. Jezii sta wel wat er komt. Zo gaan ook veelL Lr mensen met de belofte om. Maarïnsh gaat niet om èfwachten maar om „e. vèrwachten als een actief ingaan JL de belofte. Eraan beginnen. Begin nat met wat de belofte inhoudt. Spre< den de belofte van vrede dan betekent:»,., verwachten: vrede stichten, vred PDe bevorderen. Vooral dit laatste vra A meer dan bescherming ten bate v w „vrede en veiligheid". Het vraagt uiterste inspanning om die aitual KL te bevorderen waarin mensen huijn angsten kwijt raken. Zulk gedrag )oir dissident overkomen. De meeste e mensen (wij in het westen vrijwel de allemaal) willen meer. Groei aan ,ht welvaart. Of dat ook anderen ten „e goede komt vragen we ons Jt nauwelijks af. En bescherming va me] die welvaart. Dit laatste is geen vertekening. Nog zie ik in die Haa ff kazerne een hoog officier een grotj IC op het bord schrijven. De man wak. werkelijk van mening dat de taak L- de defensie daarin op ging. die W(elvaart) te beschermen. Vrede ,Del stichten is iets anders. Er in iedert situatie opnieuw op uitzijn wegen^* ontdekken naar een werkelijk samenleven der volkeren in vrede y* Wie om die activiteit voor dissidei rA wordt uitgemaakt mag zich in goa gezelschap weten. Toen Jeremia 11 sprak over „het goede woord" dat I Heer tegen hem gesproken had za J in het wachthuis van de koning. Ii een dubbele gevangenis, want om stad heen lagen de Assyriërs. Ze -■ hadden hem goed opgeborgen. Kende Paulus hem, toen hij later schreef: maar het woord van God i niet gebonden? Het kwam naar buiten en het bereikte ons en kan 1 opnieuw bezielen en richten in een ,p t van vragen overladen tijd. an )0l VOORBIJGANGERS) ■er Beroepingswerk p J. f v nerifef NED. HERV. KERK Bedankt voor IJsselmuiden: len te IJsselstein: voor Kamei B. v.d. Akker te Rijssen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Weesp-Nigtevechf combinatie met Loenen-Abcoudj dt H. Folkerts, kand. te KampetL Kampen: T. Dekker te Leek-R< gei te Zaandam: H. M. Smit te Zaam 0 GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Westzaan: J. M. KI te Woerden. ZU EV. LUTH. KERK Beroepen te Den Helder (part-tl J* N. L. M. Vlaming, kand. aldaar. ta' er Ds. R. Kok De 89-jarige ds. R. Kok te Soest I zijn emeritaat benoemd tot ridd de orde van Oranje-Nassau. Ds. is gisteren officieel met emeritas 11 gaan als predikant van de christe gereformeerde kerk te Nijkerk. was de oudste dienstdoende p kant in ons land, met 64 dienstj^O eerst in de gereformeerde gemee en vanaf 1956 in de christelijke i formeerde kerken. Hij stond langst (bijna dertig Jaar) in Veejk i daal. Daar deed zich ook het led ei schil voor over de plaats van de b te in de prediking, dat leidde tot schorsing en uittreding uit de gerftm meerde gemeenten in 1950, Bi *s meester mevrouw mr. J. M. Coi* van Haaften van Soest, die ds. de koninklijke onderscheiding reikte, wees daarbij op zijn ven sten niet alleen op kerkelijk gel Ds. Kok was ook actief in het stiel van scholen, in de leiding van vooroorlogse SGP en in het vt tijdens de tweede wereldoot Thans is de oudste dienstdoend* idikant in Nederland ds. L. Gel van de oud-gereformeerde gei te Sint Philipsland. Hij is 85 Ji ht Omslag van de heruitgave van Het Joodsche Weekblad. Amsterdam wil graag „grote broodzakken- leveren. Dan nog: „Uw adres voor Rug- en Broodzakken blijft: M. Hartog, Van Woustraat 191." Er waren ook rugzakken verkrijgbaar, zo las ik in eerdere nummers, voor kinderen in kleine en grote maten. Je hoeft niets te vragen want het is duidelijk waarom. Enige tijd gele den was ik in Auschwitz en ik zag in de barakken die tassen en de koffers. Ik zag ook een vitrine vol kinderschoentjes. Toen was het voor mij genoeg. Ik ben naar buiten gegaan. Het was zondagmorgen en ergens In de buurt beierde een christelijke kerkklok. Ach Ja, dat wel. maar de ster van de joden zal kleur echt geel blijven. We hebben er beslist geen aluin of azijnwater bij nodig. Het Joodsche Weekblad is een huiveringwekkend document. ledereen zo'n lekker warme trui van L de mooiste n energiebespaarder f vanaf 1.50 per bol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2