Willebrands: inspireren te bisschoppen weinig Uit brieven van lezers Personalia Gesprek, geen oeverloos geklets Trouw Kerstmuziek buiten het warenhuis Ilona Kleinschmidt de gevangenis in 400.000 SHARP rekenmachines Neveda wol r( Conferenties VANDAAG,, VOORBIJGANGER Katecheseproject uit Emmen: WOENSDAG 12 DECEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET Van éen onzer redacteuren AMSTERDAM Kardinaal Willebrands voelt zich zeer verontrust door de uitslag van een KRO/NIPO enquête waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse roomskatholie- ken zich met geen van de bisschoppen verwant voelt. Dit verklaarde hij gisteren in het tv- programma „Waarover praten zij?", een uurlang informatie over de komende bisschoppensy node. Er gaat te-weinig inspiratie uit vdn de bisschoppen en we moeten wel te onduidelijk bij onze mensen overko men. als het zo gesteld is. aldus de kardinaal Hij gaf echter geen krimp waar het zijn positieve verwachtin gen voor de synode betreft. Tussen duidelijk optreden van het kerkelijk gezag en ruimte voor het eigen gewe ten ziet kardinaal Willebrands geen tegenstelling. Oezag zal volgens hem steeds ..luisterend"' moeten zijn. „in dialoog". Van het gezag moet geen polarisatie uitgaan, maar Juist ver binding, zei Willebrands, maar hij gaf geen voorbeelden hoe het niet of wel moet. Gewicht De Belgische jezuïet Jan Kerkhofs en de Antwerpse bisschop Danneels 'te vens vice-voorzitter van de synode) kennen de synode veel gewicht toe ook voor andere landen. De sltuaUe van de RK kerk ln Nederland ver schilt Immers niet wezenlijk met el ders. Als dan ook de eigenheid van de Nederlandse RK kerk op de synode niet tot haar recht kan komen, dan kunnen volgens Kerkhofs de kerken in Afrika. China en India het verder ook wel vergeten. Hij vreest een ont goocheling als de logische voortgang van het tweede Vaticaans concilie naar locale kerktypes wordt afgebro ken en iedereen weer tot de orde wordt geroepen. Intussen loopt vrij wel gelijktijdig de zaak-Schille- beeckx. Vandaag wordt de Nijmeegse hoogleraar in Rome verwacht. De za ken zijn voor veel mensen niet meer om uit elkaar te houden; blijkens dezelfde enquête denken niet weini gen dat de bisschoppen met elkaar in Kardinaal Willebrands Rome over Schillèbeeckx moeten praten. De KRO hield de zaken wel uit elkaar en Willebrands mocht eerst in Brandpunt iets over Schlllebeeckx zeggen en daarna in het andere pro gramma iets over de synode Niemand heeft het recht om Schllle beeckx als ketter te kwalificeren en er zijn er maar weinigen die zich met Schlllebeeckx kunnen meten wat kennis van de grote traditie van de kerk betreft Aldus de kardinaal, die ln het onderzoek geen „verhoor" wil zien, maar een uiteenzetting op we- Oeze ruboek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor ooen brieven, gedichten, oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ot over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas met corresponde ren Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij poblikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Babel Een uitweg uit de nachtmerrie? Zo luidde een vraag in „Trouw" van 7 december. Me dunkt, de Bijbel laat ons hier niet in de steek. „Gaat uit van haar. mijn volk!" (Openbaring 18 vers 4). Is het niet juist ln onze tijd dat zo grote rijkdom kan „ln één ure" verwoest?! En bewegen we ons nu heden ten dage in de goede richting? Was het maar wéér! Men is Juist op weg. kerkelijk en politiek, naar een Babel der eenheid, en heel gezellig klinkt: „8amen op weg!" We gaan dus niet de goede kant op! Babel. die grote stad. „die het koninkrijk heeft over de koningen der aarde" (Open baring 17 vers 18). Koers van onze tijd. helaas! Woerden. ds. A. van Kooij. Kamerdebat (1) waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O POSlma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W<bautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 teiei 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Cred.etbar.ii ftektnognr 23 00 12 57e REGIO ROTTE ROAM/DORDRECHT Postbus 9*8 3000 AX Rotterdam lel 010-115588 (#borwemem#n en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (u«t»lui«and voor advertent.es) West Waak 4 Roder dam REGIO DEN MAAGaElOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tei 070-469*45 (abonnementen en bezorging) te< 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitskMlend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haao REGO NOORD OOST-NEOERLAND tu'tsiu'tend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwotie lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Znvo«e Abonnementsprijzen Adrertenre'f e»en oo aanvaag (/•e adressen boven) Opga*e familieberichten 9-19 30 van maandag t. m vr.«jag Op zondag van 18- 20 uur teief 020-913456 Opgave «urn-advertenties lei 3?0 936868 ot schriften aan Mw-Adv etdekng postbus 411 1000 AK AMSTERDAM Adres «vangen uitstortend schn8efc|A aan onze Amsterdamse adressen Vanwege incomplete voorlichting, het volgende over steun aan PvdA- motie door wat ARP-ers. Deze laat- sten onderkenden niet dat Den Uyl en consorten déérdoor het kabinet wilden doen vallen; in andere EEO- landen stemden de socialisten duide lijk anders! Wisten zij ook niet. dat vanaf de eerste auto. daarmede méér mensen gedood zijn dan in èlle oorlo gen ln diezelfde tijd? Persoonlijke on verantwoordelijkheid. Als deze ARP- dissidenten enig gevoel van onder handelen met Russen bezaten had den zij de „els" gesteld: Eerst het on menselijke ..ijzeren gordijn" en „Ber- lijnse muur" slopen!! (Deze kans liet van der Stoel - kabinet Den Uyl Uggen toen hij met Oost-Duitsland een verdrag sloot.) Voorheen kon de AR P-er zijn ongenoegen over partij - beleid duidelijk maken door tijdelijk op CHU te stemmen, maar wéérop wanneer CDA definitief geworden ls? Haarlem C. Baars Sr. Kamerdebat (2) Ik ben blij met het standpunt van de tien CDA-ers inzake de produktie en stationering van de Pershing n en de kruisraketten. Ik hoop en vertrouw erop. dat zij hun standpunt zullen handhaven en ik wens hun veel sterk te toe Amsterdam A. C. Verwaal Kamerdebat (3) De beslissing van de Tweede Kamer op de ingediende motie, die gefor ceerd ls door cje negen royalisten van de AR op grond van gewetensbe zwaar is voor mij wel bedenkelijk. Natuurlijk mogen deze kamerleden voor hun mening uitkomen, maar dan op andere gronden. Bedoelde af gevaardigden hebben Immers nooit een gewetensbezwaar geuit om ln het zog van de PvdA te varen, een partij, die slechts horizontaai denkt en han delt en nooit krachtens haar eigen beginsel verticaal kan denken en doen. Alleen als bedoelde kamerle den zich distanciêren van de PvdA kan hun argument van thans op de juiste waarde geschat worden. En wat de ontwapening betreft, zijn we de tijd vergeten van de resultaten van de gebroken geweertjes, zowel hier als elders? Rotterdam G. de Waard Kamerdebat (4) De vergadering van de CHU, onder leiding van Van Leijenhorst en Van Hulst, raakte de kern van de zaak. Niemand heeft het recht, zijn eigen geweten zo normatief te stellen, dat het geweten van anderen daardoor gediskwalificeerd wordt. Intussen is een voortgaand gesprek over dat ge weten. waar het immers gaat om ge wetenszaken wel erg nodig, en ik hoop. dat zo'n gesprek na die wat bittere CHU-vergadering met op houdt. Voor dat gesprek heb ik de volgende vraagstelling: Blijkens het krantenverslag lag er ln de CHU-ver gadering erg veel nadruk op zaken als de eenheid van het CDA, de ernstige knauw die onze regering ln Interna tionaal opzicht zou zijn toegebracht, het feit dat de PvdA geloofwaardiger werd geacht als de eenheid van het CDA zelf en de internationale geloof waardigheid van Nederland op het gebied van de wapenbeheersing. Ook werd de mogelijkheid van stem- tenschappelljk niveau, waar de ge- sprekssfeer erg belangrijk zal zijn. Ook Willebrands zag weinig ln alle geheimzinnigheid van dit onderzoek. Hij meent dat zo'n gesprek er bij had geronnen als tenminste Schllle beeckx zelf van te voren geweten had met wie hij moet praten. Misverstanden In het programma „Waarover praten zij?" kondigde Willebrands aan dat de synode-agenda nog ruim voor kerstmis gepubliceerd wordt. Hij hoopte dat er toch nog meegepraat zal kunnen worden en met de vaste advieslichamen ls de laatste tijd al veel overlegd. In de synode zal duide lijk moeten worden waar precies de verdeeldheid ligt en waar niet. Er zal met verketterd moeten worden maar de „verscheidenheid die elkaar ver rijkt" moet aan het licht komen. Ook de misverstanden tussen de Romein se en Nederlandse kerkelijke beleids- instanties moeten worden uitgepraat, meende de kardinaal. Uit zijn woorden mocht men horen in welke richting de agenda-voorstellen gaan. Maar de paus moet deze nog goedkeuren en tot het zover is houdt men het nog liever in het vage. Kardinaal Willebrands lijkt een van de weinigen die 't nog hardnekkig over „misverstanden" heeft, die door gesprek opgeruimd kunnen worden. Vele betrokkenen en belangstellen den van links en rechts menen dat er echter sprake is van tegenstellingen, die in nadere discussie, zelfs met alle respect, steeds onverzoenlijker zullen blijken. dwang ter sprake gebracht. Heeft de inhoudelijke vraag naar de ethische toelaatbaarheid van kernbewapening naast al die toch in wezen bijkomsti ge zaken voor de CHU nog wel de grootste nadruk? Loopt men niet het ernstige gevaar dat men de oriëntatie van het geweten op Christus blok keert door de bitterheid en loodzware ernst waarmee men zich bezig houdt met al die andere dingen? En bete kent zo'n blokkade niet inderdaad „een lagere vorm yan geweten"? Nederhorst den Berg W. van Tricht Kamerdebat (5) Het doet ons veel leed, dat negen A R. deloyalisten samenwerkend met de gehele linkerzijde, de regering-Van Agt ten val wilden brengen. Zij moe ten zelf de consequenties hiervan aanvaarden, namelijk uittreden uit het CDA en bij de eerstvolgende ver kiezing met een eigen lijst uitkomen, bijv. een H.A.R.P., een hernieuwde A R. Partij. Dit kunnen zij beter doen. dan straks het onaangename feit te moeten aanvaarden, dat hun namen niet meer voorkomen op de kandidatenlijst van het C.D.A. Rotterdam A. v.d. Akker Kamerdebat (6) Plotseling is daar de voorzitter van de A.R.P met een radicaal standpunt, namelijk dat de modernisering van kernwapens ln geweten moet worden afgewezen. Deze nieuwe zienswijze wordt door enkele medestanders ge deeld. In Rusland zouden ze er voor in een psychiatrische inrichting wor den gestopt, maar in Nederland ko men ze uitgebreid ln het nieuws. Je vraagt Je wel af. wat ze beogen. Toen Ik als jongen in Friesland de 2e we reldoorlog meemaakte, werd er vaak verteld, dat het vooral de A R. men sen waren, die in de ondergrondse zaten en verzet boden. Tegenwoordig lijkt het meer op een club van struis vogels. die alleen op hun best zijn in het zaaien van tweedracht in het CDA en in de pogingen om hun eigen kabinet te doen struikelen. Het is maar te hopen, dat ze nimmer als dissidenten behoeven op te treden in Siberië, ons voorland wanrjeer we geen „kern" vuist maken tegen het oprukkende communisme. Bleiswijk Th. Balsma Van een onzer redacteuren JOHANNESBURG Ilona Klein schmidt. medewerkster van een ad vocatenkantoor in Johannesburg dat 'zich vaak heeft belast met de verdedi ging van tegenstanders van de apart heid. moet morgen de gevangenis in. Zij heeft haar zaak in hoger beroep verloren, nadat zij had geweigerd ge tuigenis af te leggen over haar be zoek. drie jaar geleden, aan Winnie Mandela, samen met de journaliste Jacky Basman. Ilona Kleinschmidt moet drie en Jacky Basman vier maanden zitten. Ilona Kleinschmidt is de vrouw van Horst Kleinschmidt, de vroegere as sistent van dr Beijers Naudé, de di recteur van het verboden Christelijk Instituut in Zuid-Afrika. De twee werden al eerder veroordeeld en zijn steeds in hoger beroep gegaan, totdat door het Hooggerechtshof in Bloemfontein de veroordeling werd bevestigd. Winnie Mandela is „geban- ned" en veroordeeld tot het wonen in een dorp in Noord-Transvaal. ADVERTENTIE meer dan (in Nederland) ct&t&P, öVormas bilthoven (030) 78 78 44 I Het orgel van de Oude Kerk in Amsterdam. door Jac. Kort Wanneer Je op 6 december door de winkelstraten loopt, zie je overal de etaleurs, die druk doende zijn om de etalages om te toveren van sinter- 4klaas tot kerstuitstallingen. Ook bin nen in de warenhuizen worden enkele ingrepen 'verricht. Op de geluidsin stallaties is de stoomboot vervangen door de dennenboom en in de platen- bak hebben de kerstliedjes de plaats ingenomen, die sedert half november voor de goedheiligman was inge ruimd. Zaken zijn zaken en dat zullen we de laatste maand van het jaar weten ook. Zo gaat het ieder jaar eft daar raak Je aan gewend. Misschien is het juist daarom zo goed, dat er ook dingen zijn, die Je eraan herinneren, dat de adventstijd en het kerstfeest iets meer en iets anders zijn dan een cadeautjesfeest met leuke surprises en rijmpjes. Vóór mij ligt de grammofoonplaat Advent en Kerstmis n. Hij is uitgege ven dqor de Commissie voor de kerk muziek van de Nederlandse Hervorm de Kerk „Musica pro Deo". Toen lk verleden jaar de eerste kerstplaat van deze commissie heb gerecenseerd, heb ik die een alternatieve plaat ge noemd, omdat in onderscheid tot zo veel van dit soort schijven die in de handel zijn, niet de randverschijnse len van het kerstfeest, de kerstboom en de sneeuw, het onderwérp zijn, maar de betekenis van de geboorte van Jezus, zoals die in de loop van vele eeuwen door dichters en compo nisten is gezien en bezongen. zoon Sweelinck vormt het imf iosante begin van de eerste plaatzijde- Na een orgelintermezzo volgt het evangelie motet over Johannes 1 vers 26 en 27 van Willem VogeL Bij elkaar Een zeer interessant aspect van deze plaat is. dat oud en hedend' nags soms uitstekend bij elkaar pas.'jen. Dat blijkt wanneer we Vogel Dia Sweel inck horen en ook als bev/erkingen van „Gelobet seist du, Jesu Christ" achtereenvolgens van Joh. Seb. Bach en van Ernst Pepping (igeboren in 1901) ten gehore worden fje'bracht. Op de achterkant van de plaat gebeurt hetzelfde met vier bewe rkingen van „Nun komm' der Heiden Heiland" van oude en moderne componisten. De verschillen blijken minder groot dan men afgaande op de jaartallen zou vermoeden. Met een prachtig „Da»uwt hemelen van boven" van een ni et met name genoemde Tjechoslowa akse compo nist wordt de tweede p.' laatzijde geo pend. Verder bevat d<»e kant een vierstemmig „Magnificat/' van Ber nard Reichel, „Joseph, lAeber Joseph mein" van Johann Wal/ter, „Congra- tulamini nunc omnes" van Nicolaus Zanglus en „Maria waD.t zum Heilig- tum" van Johann Ecca xd, de laatste drie voor zesstemmig RC'mengd koor. Vijftien Op de plaat Advent en Kerstmis n is dat opnieuw het geval. Van ongeveer vijftien componisten, die zijn gebo ren tussen 1486 en 1920 vindt men op deze plaat composities, die geschre ven zijn voor de kerkdiensten ln de decembermaand. Door die op te ne men op een grammofoonplaat kun nen deze liederen nu ook ln de huis kamers klinken. De Sweelinck-cantorij uit de Oude Kerk ln Amsterdam onder leiding van Willem Vogel voerde de werken uit die op kant 1 zijn opgenomen. Muziekkring „De Nederlandse canto- rij". geleid door Maarten Kooy, neeft kant 2 voor zijn rekening genomen. Op beide kanten wordt de koorzang afgewisseld door kerstkoralen van di verse componisten, die Willem Vogel op het prachtige orgel in de Oude Kerk heeft gespeeld. Het motet „Ecce vlrgo concipiet" naar Jesaja 7 vers 14 van Jan Pieters- ledereen zo'n lekker warme trui van de mooiste energiebe spaarder vanaf/1.! 50 per bol De orgelsoli op deze kant zijn van Mlcheelsen, Bach en Pepping. Het ls bekend, dat de Commissie voor de kerkmuziek van de Nederlandse Hervormde Kerk met het verspreiden van dit soort platen de bedoeling heeft, de cantorijen bekend te maken met de kerkmuziek uit verleden en heden en ze tot uitvoering van deze myeiek te bewegen. Naast stukken die hoge eisen stellen, ls er ook een aantal opgenomen, dat bescheiden van moeilijkheid is. De uitvoering van al deze muziek ls. zoals steeds bij deze beide cantorijen en hun leiders Willem Vogel en Maarten Kooy, voor beeldig van stijl, klank en zeggings kracht. Het is zeer bewonderswaar- dig, hoe bij alle aandacht voor de muzikale schoonheid, die voor de In houd der liederen geen ogenblik ten achter blijft. Hoes Wat de hoes van deze plaat betreft:op de voorzijde staat een prachtige re- produktie van „De aanbidding der wijzen" van Pieter Breugel. Op de achterzijde vindt men behalve alle teksten der gezongen werken ook de bronnen, waaraan de werken zijn ont leend, zoals de uitgevers en dergelij ke. Een uitstekende documentatie dus. Indien de Commissie met deze plaat een even groot succes boekt als met Advent en Kerstmis I. zou er dan misschien voor een derde plaat niet eens gedacht kunnen worden aan kerkmuziek uit Engeland. Frankrijk en Italië? Daar moet toch nog wel het een en ander zijn te vinden. Exemplaren van deze plaat zijn te verkrijgen door overmaking van 15, op postgiro 1230228 ten name van de Commissie voor de kerkmu ziek, Cath. van Clevepark 27 te Am stelveen. Voor verzendkosten moet per plaat 3,75 worden overgemaakt. Democratisering en medeseggen- schap, jeugdcongres gereformeerd maatschappelijk verbond, sprekers J.J.C. van Rietschoten en P. van Leeuwen, 27-28 december, Heldebad, Epe. Aanm. tel. 05200-18649. Doopsgezinde vredesconferentie, 5-6 januari. Fredeshiem. Steenwijk. Opg. tel 08370-11945. NI len Nadat negen anti-revolutionairen rd één KVP-er de vorige week met cW0er oppositie mee tegen de vervaardii en de opstelling van de nieuwe 60 kernwapenen hebben gestemd, is blijkbaar nogal gepolariseerd. Op zichzelf is dat geen schande. Wiej duidelijk uitspreekt en een keuze maakt die hij voor zich verantwi acht. moet ermee rekenen, dat tegenkanting oproept. Dat het ook weer gepaard gegaan is mét scheldpartijen en verdachtmakl zal niemand verbazen. Zo gaat ht«.f eenmaal in ons landje, als Je ervar verdacht wordt iets te onderneme tegen wat altijd geweest is. Dan 10 worden bepaalde mensen angstig ln hun angst voor „de vijand" versterkt. De tien zelf zullen wel wijs zijn dit alles genuanceerd op nemen en te relativeren. Een ver wil ik er even uit lichten. De tien werden ook beschuldigd van vern aan het CDA. Immers zij brachtet eenheid van de partij in wording gevaar. Dat bracht de CHU-raad i haar vergadering er zelfs toe om U applaudisseren, ais er kritische opmerkingen in de richting van dfc ye AR-partij werden gemaakt. Een r z duidelijk bewijs dat het CDA nog ,tjeJ lang geen eenheid ls. Men kan zich ,n zelfs afvragen wat trouwens met d eenheid gediend ls. Zeker niet wat «u iemand in het gunstigste geval bij op „christelijke politiek" zou kunnen T(j voorstellen. Hebben de tien iets o( de iemand verraden? Men zegt: zij pen hebben hun geweten gevolgd. Ik b ft r het eens met hen die zeggen dat h<de geweten op zichzelf niet de laatste instantie is. Inderdaad bij geweter uss, hoort weten. Als ik de tien goed i begrijp hebben zij zich wel degelijl ar terdege op de hoogte gesteld van d ge situatie waarin gestemd moest rt worden. Ze hebben zich afgevraagidj wat staat ons hier als christenen U 00| doen? Hoe zij die vraag hebben beantwoord is duidelijk: de w0 gelegenheid ten nut maken om eeifcerc uitweg te vinden uit de voor God e j, mensen niet langer te verantwoon bewapeningsspiraal. Aan het gewetensvol beantwoorden van <U vraag hing hun stemgedrag. Dét P hebben zij niet willen verraden. Eb wie verder van verraad spreekt, wt£jar niet waarover hij het heeft. er r wi) er 11 Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nijland: O. J. D. C. Iize< te Hasselt (deelgem. De Baak; jjozi 'time). zi Bedankt voor Barendrecht (buif*3 gew. wljkgem.): O. S. A. de Kneglve Barneveld; voor Nijland: J. Zag«f1S( te Roden. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen te Musselkariaal: F. H. kerts, kand. te Kampen; te Zuldlaittei H. K. Bouwkamp te Gramsberge tg. Ds J. H. van der Wa D l Bijna 92 jaar oud is overleden hervormde emerituspredikant J. van der Wal te Wageningen. HIJ daar 28 jaar predikant, van 1925 zijn emeritaat in 1953. Daarvoor dfe t de ds Van der Wal de gemeen t Lopik, Woubrugge en Papendre^Jkv Hij was onder meer bestuurslid het protestants-christelijk streek^n kenhuis te Bennekom en van de v( niging Kinderzorg. De begrafenlil donderdagmiddag in Wageningen t I pv 'm »i r hi lil It Benoemd per 1 augustus 1980 plaatsvervangend directeur vanf christelijke scholengemeenschap I Brug te Lelystad. A. Broersma daar. die deze benoeming heeft a genomen. door Medard Hilhorst „Wat geloof jij dan wel?" is de naam van een nieuw katechese project dat bij Boekencentrum, Den Haag is verschenen. De auteurs zijn A. Forrer, O. Mulder en H. Rietman (handleiding, inclusief werkbladen, 135 blz., 22,90; werkbladen (losbladig), 40 blz., 5,90). Daarmee is dan meteen het meest typerende van hejt project aangeduid: opmerkelijk is de grote openheid naar alle kanteifc. Ik zal dit nog wat nader toelichten aan de hand van een paar trefwoorden, namelijk, de longe ren. de katecheet, kerk, bijbel en geloof. Het project komt uit protestantse hoek en is bedoeld voor jongeren van 15 jaar en ouder. Een voorloper ervan is het proefproject „Rekenschap ge ven van de hoop" (de zgn. „map uit Emmen") van dezelfde auteurs De ervaringen daarmee zijn doormiddel van een enquête onderzocht en voor dit project vruchtbaar gemaakt. „Wat geloof Jij dan wel?" bestaat uit twintig lessen, gegroepeerd rond vier vragen: hoe ga Je met andere mensen om. hoe ga je met God om. wie ben jezelf eigenlijk, en wat betekent Je zus Christus in dit verband voor ons? Zo zijn er lessen over „meditatie" en „gebed", „God in de natuur?" en „openbaring nu?", „wat is de mens0" en „wie ls toch deze?". ..tekenen van het Rijk", en „gelijkenissen", „Lam Gods" e.a. De werkbladen reiken daartoe het materiaal aan: typerende teksten, lie deren. gebeden, gedichten, e.d. die neerslag zijn van allerlei ervaringen, meningen en geloof. De handleiding geeft per les aan wat de bedoeling is en hoe er vla afwisselende werkvor men gewerkt kan worden. Verder bevat de handleiding een uitvoerige inleiding waarin uiteengezet wordt hoe het project is opgezet en hoe het gebruikt moet worden. Daarbij ko men o.a. de theologische uitgang spunten. de leefwereld van de jonge ren en de didactiek aan de orde. Vijf manieren „Wat geloof Jij dan wel?" kun je op vijf manieren lezen: door telkens de klemtoon op een ander woord te leg gen. Dat mag allemaal, want als het om geloven gaat kunnen we elkaar heel wat vragen stellen. En dat ls precies de bedoeling van het project: het wil alle vragen alle ruimte geven. Katechese wordt gezien als de ruimte waarbinnen het gesprek over al die vragen kan plaatsvinden. Jongeren De Jongeren: zij staan voorop en niet de lesstof of de tijd. Het gaat om hun vragen, hun persoonlijke ervaringen en kennis, hun visie op de wereld, hun leefwijze en huji geloof. In alle open heid mag er gesproken worden, niets is bij voorbaat lachwekkend of gek. Door confron.tatie met eikaars me ningen kan verheldering van eigen standpunt verkregen worden. Zo ont staat er de mogelijkheid van een ge sprek over w/at wel en niet geloof waardig is. De katecheet: voor haar of hem is er alle ruimte voor een eigen inbreng, ook een theologische Eigen aanvul lingen en accenten zijn zelfs noodza kelijk. het materiaal wil slechts bouwstenen, aanreiken. In overleg met de groe*p moet een jaarplan wor den opgebouwd, dat wil zeggen moet een eigen route worden uitgestippeld die past bij de eigen situatie. Er is geen reden om bang te zijn voor oeverloos geklets. Het project biedt «en duidelijk kader en de lessen zijn strak opgezet. Dat mag uit het vol gende blijken. De kerk: nadrukkelijk wordt erop ge wezen dat het project bedoeld is voor groepen in kerkelijk verband. De tra ditie van de kerk komt aan de orde en er wordt aangesloten bij activiteiten in de gemeente. Katechese is „oefen terrein om het spel van gemeente zijn te spelenZo krijgen de jongeren „de mogelijkheid om zich in te leven in de gemeenschap van de kerk van Christus". De Bijbel: omgang ermee wordt een blijvende doelstelling genoemd. Het wetenschappelijk onderzoek naar de achtergronden van de bijbel en de exegese wordt positief gewaardeerd. Met name de veelstemmigheid die de vier evangeliën ons bieden is in het project benut. Geloof: het ls de bedoeling dat de jongeren tot een eigen antwoord ko men, maar. geloof kan alleen groeien door het zelf ontdekken en kan niet aangepraat worden. „Het zich aange sproken weten door God en Jezus zal worden aangevochten omdat het niet vanzelfsprekend is. Dit zullen we niet uit de weg moeten gaan of moeten afdichten met pasklare antwoorden." Want dan is het gevaar van misbi van de Naam levensgroot Niet makkelijk Tot slot: het.is dat zal duidelijk geen gemakkelijk project. C het onderwerp en de vragen di( door worden opgeroepen zelfs veis" moeilijk. Gelukkig is de i voud van het geloof niet verwisi met eenvoudigheid of simplisme, teksten op de werkbladen, met na als het gaat over de evangeliën over de belijdenisgeschriften, geen eenvoudige kost. Dat vra heel wat van de groep, wellicht val jongsten te veel Ook van de katecheet wordt t ning gevraagd, maar daar is niets tegen Er zal tijd in gestoken mo worden om het project steeds helf voor ogen te houden en voortdu bedacht te zijn op noodzakelijke l| sturing. Al met al mijns inziens een waardej en sympathiek project. Waardei omdat wezenlijke vragen rond l ven een kans krijgen en sympathi vanwege de mentaliteit die spreekt Medard Hilhorst is leraar godsdiel in Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2