Piet Ouborg: gedachten in lijn en kleur Mogelijk museum William Turner in voor Londen Op de bres voor het onbereikbare Veronica steeds meer bekeken J Kunst als een ondoorgrondelijk geheim Meer televisie voor doven Nieuwe boe kg Van Eedens droomleven in herdruk Revisorboeken Yehudi Menuhin: Thema en variaties Kijk en luisteronderzoek NOS: Erasmusprijs voor Harnoncourt en Leonhardt NOS brengt niei| radioprogramr DINSDAG 11 DECEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door G. Kruis ROERMOND Het idee, dat veel kunstenaars, die zich op de een of andere manier op een van de zichtbare realiteit afwijkende manier uiten, niet „gewoon" kunnen tekenen, schilderen of beeldhouwen, is bij het publiek nog heel wat vaster geworteld dan in bepaalde kringen aangenomen wordt. Ik bedoel dan in kringen van kunstenaars, kunstgeleerden, kunstschrij vers en van mensen die van Jongs af met de kunst opgegroeid zijn. Dat is, al komt dat door de publiciteit en allerlei andere enthousiaste activiteiten wel eens wat vertekend over, maar een betrekkelijk kleine groep. Aan de andere kant van de lijn staat, wat genomed wordt: het „grote" pu bliek Dat is ook weer geen ongenuan ceerde massa. Want naast de mensen voor wie. zoals Pierre Janssen het eens uitdrukte „de kunst helemaal geen probleem oplevert omdat zij voor hen niet meer is dan een woord, een woord bovendien, dat zij nimmer gebruiken." zijn er ook nog de vele moet bij het begin beginnen. Zelfs Sandberg en die kan toch wel voor uitstrevend genoemd worden had in zijn Jonge jaren nog moeite met de expressionisten. Dit alles en nog meer werd bij me losgemaakt bij de overzichtstentoon stelling van werken van de in 1956 overleden Piet Ouborg. die in de Ga- museale dagjesmensen, een catego- lerie Interqua. Neerstraat 60. Roer- rie. het moet maar eens gezegd zijn, waarvoor veel kunstzinnige neuzen worden opgetrokken. Want zij heb ben immers geen verstand van kunst, zij kennen buiten Rembrandt. Picas so en A^pel. maar weinig namen, zij vinden een kunstwerk alleen maar mooi of niet mooi. Het zegt hun iets of het zegt hun niets Van cultureel sno bisme hebben ze tover het algemeen) weinig last: bij bepaalde ervaringen komen ze ronduit voor hun onbegrip uit En dan komen de ingewijden, de mu seummensen, de kunsthistorici, de critici, om dat onbegrip te bestrijden. Die vergeten, gezien hun eigen ach tergronden maar al te vaak. dat ze met voorzichtige beginnelingen te maken hebben of gaan. logisch overi gens. nadrukkelijk uit van eigen voorkeuren die dan maar al te vaak uitmonden in voorschriften over wat je mooi. Indrukwekkende, interes sant. goed. etc moet vinden en wat niet. Maar dat is nu juist wat de meeste mensen zélf willen blijven uitmaken en dat is hun goed recht. Problemen De eigentijdse kunst, de kunst van deze eeuw bedoel ik, za! menige mu seumbezoeker vaak voor grote pro blemen stellen, problemen die dik wijls nog groter worden na het lezen van catalogus-inleidingen of het aan horen van een rondleider (ster). Want vaak praten die de mensen eer der een minderwaardigheidscomplex aan. dat dat ze er wezenlijk iets toe bijdragen ze iets dichterbij elkaar te brengen Dat is trouwens ook een bijna onmo gelijke taak. Als er geen stopcontact is. kun Je er geen stekker in steken. Je mond gehouden wordt. Nog meer, want behalve dat dit overzicht op duidelijke wijze een zeer persoonelijk ontwikkeling laat zien van een kun stenaar, die zich om „stijl" (in gebrui kelijke zin) niet bekommerde, die soms tegelijkertijd puur figuratief, surrealistisch en abstract werkte; confronteert het ook met de betrek kelijkheid van de kunstbeoordeling, de kunstaanvaarding. Zeker, er zullen nog genoeg mensen zijn. die moeite hebben met Ouborgs abstracte krabbels maar de bekro ning van een van die werken zou toch in de verste verte geen rel meer ont ketenen. Want die was er. in 1950. toen Piet Ouborg voor zijn tekening „Vader en zoon" de Jacob Marisprijs kreeg. De kritiek was soms ronduit kwaadaardig, er werd geschreven over cultuurondermijning, en dat was eigenlijk bedoeld als een andere aan duiding voor „ontaarding", een term, die je fatsoenshalve zo vlak na de oorlog (nog) niet kon gebruiken. Maar laten we ons niet op de borst slaan. Hoe reageerde jezelf, hoe rea geerde je op Cobra, die creatieve dur- vers. die. na de oorlog met veel tam tam, dat wel. de aandacht op zich vestigden. In ieder geval hebben ze de eerste stoot van felle en vaak onge fundeerde miskenning opgevangen. Maar ze hebben ook de aansporing gegeven, eens te proberen anders te kijken, met andere ogen te gaan zien. En Ouborg was al veel langer bezig en nu bedoel ik nog niet eens dat hele vroege werk, die Indische landschap pen bijvoorbeeld, waaruit bleek dat hij ook „gewoon" kon tekenen, maar zijn experimenten uit de Jaren dertig. Want die vooral liepen vooruit op zijn Een zelfportret van Piet Ouborg op 17-jarige leeftijd. latere werk. En als je dat nu bij elkaar ziet hangen, verbaas je je nog eens te meer over de felle, hatelijke reacties van toen, nog maar dertig jaar gele den. Er is niets agressiefs in, 't is dichterlijke en verstild, eenzaam ei genlijk. Uitingen in ieder geval van vrije, ongebonden geest. Zou dat, denk je dan. de mensen boos, kregel gemaakt hebben? Ouborgs kunst lost immers niets op. heeft geen echte boodschap en maakt maar één ding goed duidelijk: dat het „begrijpen" van kunst een fictie is. Kunst is een ondoorgrondelijk geheim, dat de mens en dat is dan een van de belangrijkste facetten van het mens zijn toch blijft trachten te door gronden. Is er ook maar iemand, die me kan zeggen waarom hij plotseling ondersteboven was van een eenvou dig landschapje, een huisje, een sloot, een molen of een paar bomen? Spinsels Zo dwarrelen in ieders hoofd toch telkens weer oncontroleerbare ge dachten rond, van die spinsels waar mee Je eigenlijk geen raad weet, die je niet thuis kunt brengen, die in je LONDEN Er komt langzamerhand licht in een zaak die de Engelse overheid al sinds 1851 dromen rondspoken en daarna heel bezighoudt. In dat jaar overleed de toen al beroemde schilder Joseph Mallord William Turner wmLn^^wn'^torê'moeU^St Sle z'jn omvangrijke oeuvre aan de staat schonk. Hij deed dat echter op één voorwaarde die de die ondefinieerbare gedachtenfiitsen Engelsen nooit hebben kunnen inlossen: al het werk moest in een enkel gebouw worden hebben willen vasthouden, hij tracht- Ondergebracht. HILVERSUM De NOS zal. mits het algemeen bestuur er vrijdag mee ak koord gaat. aan de minister van CRM zendtijd vragen om de uitzendingen voor doven en slechthorenden na 1 oktober 1980 te kunnen voortzetten. Er komt dan naar aanleiding van een onderzoek door de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS onder bijna 13.000 betrokkenen één uitzen ding per dag meer. direct na het late avondjournaal. Het tijdstip van de vroege uitzendingen wordt iets gewij zigd. De uitzending om 13.00 uur op beide netten blijft, maar die van 18.00 uur verschuift, en komt dan óf om 18.25 uur, waarbij rekening wordt ge houden met de uitzendingen van Se samstraat op Nederland 1, óf om 18.50 uur vlak voor het vroege avond journaal van Nederland 2. Gruppo Sportivo wordt nu Buddy Odor Stop ROTTERDAM Met een concert op aanstaande donderdag in De Lan taarn in Rotterdam herleeft Gruppo Sportivo. De nieuwe naam van de popgroep is Buddy Odor Stop. Grup po Sportivo werd op 1 Juli ontbonden na een afscheidsconcert in Rotter dam. Naast leider Hans van den Burg (zang. gitaar), zitten de drie ex-Grup- po-leden Max Mollinger (drums). Pee ter Cabicher (toetsen, zang) en Meike Touw (zang) ook in de nieuwe band. Nieuw zijn bassist Martin Bakker en de Amerikaanse zangeres Lisa Bialac. tig te ze te vangen in lijn en kleur, in persoonlijke symbolen en tekens. „Kunst", zei Kandinsky, „geeft niet het zichtbare weer. ze maakt zicht baar" Dat geldt voor mijn gevoel in hoge mate voor het werk van Piet Ouborg. de kunstenaar, die nergens bij hoorde en ook nergens bij wilde horen. Je zou hem een „universele individualist" kunnen noemen, een kunstenaar, die zijn eigen gedachten in beelden vertaalde met .en levendi ge bewogenheid in vereenvoudigde (dat is iets anders dan primitieve) suggestieve vormen. Een tentoonstelling, die je stil op je in moeten laten werken. Tot 10 januari 1980 in de Galerie Interqua. Neerstraat 60, Roermond. Dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur. De Engelse overheid heeft na de dood van Turner nooit fondsen kunnen los maken om aan de laatste wens van de schilder te kunnen voldoen Ze kwam met de vele werken honderden schilderijen en maar liefst 19 duizend aquarellen en tekeningen behoor lijk in haar maag te zitten. Besloten werd toen de collectie in drieën te splitsen en te verdelen over de drie musea in Londen die daar het meest recht op hadden; de Tate Gallery, de National Gallery en het British Mu seum. Alle drie de musea hebben van Turner topstukken in huis, maar ze zijn nooit in staat geweest om al het werk van Turner in het openbaar te brengen. Het gegeven om alle schilderijen en aquarellen van Turner in een mu seum onder te brengen, zou voor het publiek zeer aantrekkelijk zijn. Het zou de ingrijpende ontwikkelingen in zijn oeuvre, duidelijk kunnen maken en het zou de drie musea kunnen ontlasten van een deel van hun toch al reusachtige collecties waarvan nu slechts het topje van deze ijsberg kan worden getoond. Dit weekeinde is in de Britse kranten de naam van de Amerikaan Paul Mel lon genoemd. Mellon zou, aldus deze bladen, een bedrag van ongeveer 17 miljoen gulden beschikbaar willen stellen voor de oprichting van een Turnermuseum. Dat hier de naam van Mellon is gevallen, is op zichzelf niet zo vreemd. Deze bankier en mul timiljonair, is een groot liefhebber van kunst en verzamelt onder meer 18e en 19e eeuwse kunst. Vorig jaar she' dar >eg< Min of meer gelijktijdig met dl «ge ve van zijn „Dromenboek", b be Bakker, verschijnt nu een h<n van Van Eedens roman „De bruid", die zeer in het bijzoM wijd is aan zijn droomervarin par Wie de twee boeken in relafcielc elkaar leest zal zien hoezeer Vkj den zijn dromen en zijn opvat sp over de aard van zogenaamde 1 dromen (die een inkijkje zoud r u den in het hiernamaals) hee ger werkt tot een gefingeerde gesi wi j< nis over een Italiaanse graa ap Muralto, die eerst in de dro L, later in de werkelijkheid een i rende vrouw treft met wie hij olt< probeert te werken aan een z ling van de idealen die hij heel erjr daan in een rijk gezegend di ven. De weg naar het heil wo plaveid door heldere dromt richting geven aan een heils ling op aarde. „De nachtbruid" is een weii slaagde roman, maar zeker in perspectief bezien, en als uitdr cpi van een hang naar wetenscha er i gefundeerde religie, wel zeker i rcj sant. Heel die merkwaardige di waar Vari Eeden zich in voelde 1 v wordt erin beschreven: het zinfigei tegenover het bovenzinnelijk r vi tenschap tegenover religie, se a|]t teit tegenover ascese. Bovendii het Muralto niet de samenler"»! interesseren voor zijn heils vt feli ting. Deze miskenning van U ri „zag" is typisch voor Van Eed |t v Tenhaeff leidt de roman met 'jv parapsychologiserende kanttejal r gen in. te FREDERIK VAN EEDEN. De vo bruid. Met een voorwoord vai zij C. Tenhaeff. 3de dr. Servire 1Pn *24'50' T. Jr lin ,ntj was in de Royal Academy in Londen zijn grote collectie van werken van Thomas Rowlandson te zien. Voor het aan Turner gewijde museum is reeds een plaats gevonden. Het zou 01Q fl St 31 kunnen worden ondergebracht in een voormalig militair hospitaal, gren zend aan de Tate Gallery met uitzicht op de rivier de Theems. Tot nogtoe hebben vertegenwoordi gers van de betrokken musea en de overheid met Mellon wel overleg ge pleegd, maar is het resultaat hiervan nog niet in het openbaar gekomen. Ook de musea zelf, die het afstoten van de Tumercollectfe als een aderla ting zouden kunnen beschouwen, hebben hun mening nog niet gegeven. door R. N. Degens Sinds zijn openbaar optreden op 11 Jarige leeftijd als muzi kaal wonderkind is Yehudi Menuhin onderwerp van een wereldomspannende publiciteit gebleven Een publiciteit die niet gevoed werd door pikante schandaaltjes, maar die vol doende stof kon vinden in het volgen en begeleiden van de muzikale activiteiten die hij tussen het stadium van wonder kind en gerijpt musicus ontplooide. Meer dsn een halve eeuw reist Menu- zijn 11e Jasr kreeg hij al een Stradtva- hln (hij werd tn 1916 in New York rtus van een bewonderaar! door de geboren, met zijn kostbare violen (op wereld HIJ speelde met alle grote orkesten onder de bekendste dirlgen- Speciaal vandaag Dr EO zendt de bioscoop film Operation Thunderbolt uit. die de Israëlische regis seur Menahem Golan maakte over de bevrijding van de Is raëlische gijzelaars op het vliegveld Entebbe in Oeganda. Ned. 1/19.30 Brandpunt de actualitei tenrubriek van de KRO gaat in op de modernisering van kernwapens. Daarover is een reportage uit Polen met reac ties op de uitspraak van de Tweede Kamer. Die reacties komen ondermeer van de Poolse oud-premiers Cyran- kiewici en de Poolse vice-mi nister van buitenlandse zaken. Voorts heeft Brandpunt over dit onderwerp een vraagge sprek met NAVO-secretaris- generaal Luns. Brandpunt heeft ook een gesprek met kar dinaal Wlllebrands over de af faire Schillebeeckx. Ned. 1*21.30 In de kunstrubriek Beeld spraak van de NOS kennisma king met dr Bretonse schilder Pierre Tal-Coat die het „terug tot de natuuri', dat wil zeggen de macht van de Bretonse aar de. in zijn werk op bijzondere wijze weergeeft. Ned. 1/21.55 De Griekse dichter Odys seus Elytis kreeg gisteren in Stockholm de Nobelprijs voor de literatuur. De NOS brengt een programma over hem en tijn werk. Ned. 122.30 Waarover praten zij? van de KRO is een inleiding op de bijzondere synode volgende maand tussen de paus en de Nederlandse bissehoppen. Ned. 2 22.35 ten tijdens concertreizen die al meer dan honderd optredens per Jaar om vatten toen hij nog een tiener was. Na de tweede wereldoorlog kwamen daarbij nog de lessen, cursussen, gastdocentschappen, festivals waar bij hij zelf als dirigent optrad, en ontelbare Jureringen bij vioolcompe tities. Bovendien meende hij ook in toenemende mate in woord en ge schrift zijn mening kenbaar te moe ten maken over actuele problemen. Zijn voortdurend ijveren voor het na der tot elkaar brengen van de volke ren (staatkundige grenzen zouden volgens hem vervangen moeten wor den door cultuurgrenzen) heeft hem in oktober van.dit jaar de prijs van de vrede van de Duitse boekhandel be zorgd Aan het slot van zijn rede ter gelegenheid van het uitreiken van die prijs zei hij: „wij moeten het als ons lot aanvaarden dat wij voor het onbe reikbare vechten; in het streven naar het onbereikbare overwinnen wij het kwade In onszelf" Als kind geloofde hij al door zijn vioolspel een bood schap (van goedheid en schoonheid) te verkondigen." een gevoelige snaar in de mensheid te kunnen raken. Idealisme Dit idealisme is bij hem met het klim men der jaren o m. tot uiting geko men in het gratis ter beschikking stellen van zijn muzikale gaven voor humanitaire doelen Vanuit dit idea lisme zijn ook de meeste beschouwin gen geschreven die werden verzameld in het zojuist in Nederlandse verta ling verschenen Theme and Varia tions Na zijn grote intelligentie, zijn bele zenheid en zijn onmiskenbaar schrijf talent weet hij vaak boeiende formu leringen te vinden voor gedachten die minder opvallen door oorspronkelijk heid dan door het feit dat zij aan de openbaarheid worden prijsgegeven door een beroemd violist Tegen de achtergrond van een nu al legendari sche muzikale carrière krijgen zijn uitspraken en overdenkingen meer aandacht en gezag dan zij in wezen verdienen Want dat men Menuhins muzikale genialitèit onvoorwaarde lijk kan erkennen en bewonderen houdt nog niet in. dat men hem ook HILVERSUM (ANP) Veronica is in het derde kwartaal van dit jaar in gemiddelde kijkdichtheid de AVRO voorbijgegaan. Dat blijkt uit de resultaten van een meting door de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Het literaire tijdschrift De E H) geeft nu ook boeken uit: Reviso ken< De eerste twee zijn zojui ge schenen. j n „Het hart in het hoofd" bevi et£ zevental verhalenuit De Revisider Canaponi, Kellendonk. Kotfeoc Martens, Matsier en M'eijsing es, Nederland-redacteur Carel P schreef, een nawoord, waarin h poging doet tot omschrijving v zi zogenaamde Revisor-proza. Zo» dit titel van de bundel al suggere ssj ven Revisor-schrijvers zich e neel niet de vrije teugel, maar rm< zij dat het schrijven in gepassi ak de redelijkheid moet geschied< rd< Peeters maakt een onderschei 6" sen realisten en idealisten, en laatste rekent hij dan de R< o schrijvers. „De idealisten intei pn ren de werkelijkheid, de realist» schrijven hem". Dit essay zal misschien enige c sie over de verschillende wijze literatuurbeoefening in ons la gang brengen 17,50). B Yehudi Menuhin op 12-jarige leeftijd met zijn Stradivarius als het universele genie moet zien dat gezaghebbend en verhelderend kan oordelen en schrijven over uiteenlo pende onderwerpen als preventieve geneeskunde, het milieu, stadsplan ning. onderwijs, het verenigd Europa, de toekomstige wereldburger, alge mene economische en politieke vraagstukken Zaken waarover in woord en geschrift al eindeloos en vruchteloos is geliefhebberd: wat Me nuhin niet belet op zijn manier te pleiten voor een betere wereld. Een houding die overigens typerend is voor de sympathieke, door lot en leed van anderen bewogen mens Menuhin Die als musicus in de hier opgenomen verhandelingen (ongeveer de helft van de Inhoud) soms bijzonder inte ressante visies met betrekking tot zijn vak naar voren brengt. Sierlijk als een riet Zoals in een lezing voor studenten van de Dartlngton Hall Summer School of Music (1962) „Vioolspelen ls in de eerste plaats het beschrijven van een serie halve cirkels, die zowel de statische principes van de boog. zoals van een brug. belichamen als de dynamische principes van het slin germechanisme En in diezelfde le zing ..Beweging is het ware levense lixer van de violist Hij heeft geen instrument om op te rusten. Zijn hou ding moet zowel kaarsrecht als soepel zijn zodat hij sierlijk als een riet kan meewuiven met de wind en niettemin zijn hoofd ondersteund weet. in een doorgaande lijn vla zijn ruggegraat naar zijn voeten." Lezenswaard zijn ook zijn opmerkin gen over improvisatie en interpreta tie waafin hij onder meer waarschuwt tegen het verwaarlozen van de schep pende functie van de uitvoerende musicus. Tegenover, of beter naast, het spelen van de noten precies zoals ze gedrukt staan stelt hij het belang van „de vitale impuls In Iedere noot van een compositie als een „goddelijk vonk" in ieder menselijk wezen, on zichtbaar voor het menselijk oog." En dan volgt een interessante interpreta tie-analyse van het openingsthema uit het Vioolconcert van Beethoven. Opmerkelijk zijn ook zijn aanteke ningen over het leren luisteren naar nieuwe muziek omdat zij uitspraken bevatten van iemand die zelf be roemd werd als klassiek musicus, maar die niettemin het geleidelijk verdwijnen van „de verschillen tus sen klassieke musici die gebonden zijn aan de metronoom en hen die hun haar lang laten groeien en spelen zoals hun temperament dat ingeeft" zegt toe te Juichen (1963) Het is Jammer dat Menuhin zich in zijn schrijverij niet bij zijn ..stiel" heeft gehouden. Want hoewel zijn be schouwingen over muziek weinig ver rassende nieuwe inzichten openba ren. zijn ze waardevol door de daarin zorgvuldig en intelligent verwerkte ervaring van een beroemd musicus wiens zelfkritiek niet is bezweken on der de druk van een levenslange, vrij wel kritiekloze bewondering. Yehudi Menuhin: Thema en varia ties. L'itg. Ad Donker, Rotterdam 222 bis. prijs 29.50. Terwijl in het tweede kwartaal deze zendgemachtigden nog op hetzelfde percentage stonden, blijkt dat Vero nica in de periode van juli tot en met september op 17 procent uitkomt en de AVRO op 14 procent. Daarbij te kenen de onderzoekers wel aan, dat Veronica alleen uitzendt in de zoge naamde primetime (de gunstigste uren), terwijl de AVRO ook op veel ongunstiger tijden in de lucht is. Maar dat gold uiteraard ook voor het tweede kwartaal van 1978. Neerpt men alleen de uitzendingen van de meest bekeken zender Nederland 2. dan wordt het verschil veel kleiner: Veronica 17 procent - AVRO 16 procent. Lijstaanvoerder in de strijd om de kijkersgunst bleef overigens de TROS met 18 procent, goed voor ge middeld twee miljoen kijkers. Er is geen verandering gekomen in de posi tie van de Evangelische Omroep. Die bleef drager van de „rode lantaarn" met gemiddeld 3 procent - 330.000 kijkers. Bij het onderzoek naar de kijkdicht heid per programmasoort zijn de NOS-onderzoekers tot zulke opval lende dalingen ten opzichte van het derde kwartaal van 1978 gekomen, dat zij nu gaan onderzoeken of dat wellicht het gevolg is van ingevoerde wijzigingen in hun onderzoekssys teem. Want volgens die vergelijkingen tus sen de derde kwartalen van 1978 en 1979 zou de belangstelling voor bij voorbeeld de AVRO's zomerquiz ge daald zijn van 25 naar 18 procent, voor de kleine Willem Ruisshow van 25 naar 10 procent en van „Voor een briefkaart op de eerste rang" van 18 naar 13 procent. En een dergelijke daling (voor de sector Nederlands amusement in totaal van 22 naar 16 procent) heeft de onderzoekers aan het twijfelen gebracht Wat de waardering van de kijkers voor het gebodene betreft, kwam de TROS uit op 7.2. de VARA en de NRCV op 7.1. de AVRO. KRO en NOS op 7.0. de EO op 6.9. Veronica op 6.8 en de VPRO op 6.7 De gemiddel de waardering voor alle televisiepro gramma's bedroeg 7.0. De tien meest bekeken programma's van het derde kwartaal waren: 1. Te land, ter zee en in de lucht (TROS met 5.2 miljoen kijkers en een waar dering van 7.7). 2. De speelfilm „Zout waterdokter" (KRO met 4.4 en 7.2). 3. Afscheid van een zomer (TROS. met 4,3 en 7.0). 4. Starsky en Hutch (Ver onica. met 4 miljoen en 7.2). 5. Pearl (TROS met 4 miljoen en 7.5). 6. Dok ter worden is niet moeilijk (KRO. 3.9 miljoen en 7.3). 7. He. kijk mij nou (NCRV. met 3,9 miljoen en 6,7). 8. James Herriot, (NCRV. met 3,8 mil joen en 7,5). 9. La Dentelliere, (VARA met 3,8 miljoen en 7.1). 10. Roots 2 (AVRO. met 3,7 miljoen en 7.7). AMSTERDAM (ANP) Aan de uit voerende musici Nikolaus Harnon court uit het Oostenrijkse Sankt Ge- orgen en Gustav Leonhardt uit Am sterdam is de Erasmusprijs (groot 150 duizend gulden) toegekend Zij krij gen de prijs in het bijzonder voor hun gezamenlijke inzet voor de platenop- namen van het volledige cantatewerk van Joh. Seb. Bach Een deel van de prijs, die volgend jaar door Prins Bernhard als regent van de stichting Praemium Erasmia- num in Amsterdam wordt uitgereikt zal na overleg met de winnaars wor den besteed aan een project van Eu ropese betekenis op cultureel, soci aal-cultureel of sociaal-wetenschap pelijke terrein. De Erasmusprijs 1980 is aan de mu ziek gewijd. Sedert de instelling er van in 1958 was dat ook het geval met die voor 1971. Toen kreeg de Franse componist Olivier Messiaenen de prijs Het bestuur 'van de stichting be kroont nu twee uitvoerende musici met creatieve inslag Volgens het be stuur getuigen Harnoncourt en Leon hardt van een nieuwe visie op de muziek van vroegere eeuwen en van barok in het bijzonder Hun interpre taties hebben een uitstraling die een groot publiek voor deze muziek heeft gewonnen en die Interpretatoren van latere muziek zelfs Inspireert. Genoemd worden nog een diepgaan de wetenschappelijke studie en een voorbeeldig invoelingsvermogen als basis voor de uitvoeringspraktijk. Het tweede deeltje van de Boeken is het Intrigerende da dat Italo Svevo in 1896 aan zij loofde schreef, en dat als voo beschouwd kan worden van zi faamde roman „De bekentei van Zeno". Mia Meijer leidde h schriftje in. het werd vertaald Jenny Tuin en verlucht met eer tal bijzondere foto's, 14,50). T. Statisch zakboek voor het No des lands 1979. Uitg. Osinga, ward. 150 blz - 5.50 Benaderingen in strategiefor ring, een bijdrage tot de belei tenschappen door I. Th. M. Sr 2de druk. Uitg. Samsom, Alphe Rijn. 304 blz - 31.50 Eigentijdse psychotherapie 12 derne methoden van V. Bindi Binder. B. Rimlan e.a. uitg. Dek Van de Vegt. Nijmegen. 249 ƒ31.50. De geheime oorlog, verrassend! hullingen over de geheime van de Tweede Wereldoorlog d< Hohnsons (352 blz - 34.90) en op het heupgetouw Zelfgeto) maken. Weefinstructies, idei voorbeelden door B Taber en derson (152 blz - 27.50) zij uitgeverij Zomer en Keuning/ Wageningen. HILVERSUM (ANP) De N< met ingang van 1 januari 1980 zondagavond op Hilversum nieuw Nederlands-Belgisch ra< gramma gaan brengen, dat vo< de werktitel „Noord-Zuid" he« kregen. In dit programma, dat men zi< !jl een overvloeier tussen „Spiege C België" en „Weer bij kennis kor j|ij[ wordt ruimte gemaakt voor een gisch-Nederlandse discussie ov<^ tenschappelijke onderwerpen. Het gaat daarbij niet alleen om technologische en natuui schappelijke thema's maar oo sociale, politieke en medische werpen. Per onderwerp zal worden ingegaan op eventuele schappelijke effecten. In de toekomst wil men ook tuur gaan behandelen Het prol. ma komt in de plaats van ..Met d naar gisteren dat door langdj ziekte van een medewerkster y pig van de baan is Om het proj ma te realiseren is al contact i met de BRT, de Vlaamse omrol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4