Kerk in El Salvador
blijft kritisch volgen
Weinig optimisme over bisschoppensynod
De éne christelijke agenda is de andere niet
Guur klimaat
voor Schillebeeckx
Trouw
"Reeds
in 1627
distilleer
de mijn
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
groot-
vader
whisky"
VANDAAQ
Geef hem de kruimels
Gevangenisstraffen
voor scientologen
VOORBIJGANG!
Nieuwe testament
voor Armeniërs
,:d
DINSDAG 11 DECEMBER 1979
KERK
TROUW/KWARTET
ISD
door A. J. Klei
Het krachtig naar voren tredend verzet te
gen kernwapens mag ons niet de ogen doen
sluiten voor het feit. dat er nog een ander
verzet onder ons volk leeft Ik bedoel het
verzet tegen kantoor- en zakagenda's, waar-
In de weken niet met zondag, maar met
maandag beginnen
Omdat ik een uiterst overzichtelijk bestaan
leid. doe ik het zonder agenda. De afspra
ken die lk maak. onthoud lk zo wel en de
heel enkele keer dat het me te machtig
dreigt te worden, krabbel lk een aanteke
ning op een los papiertje. Ik heb dan ook de
strijd tegen agenda's met maandag als de
eerste dag der week. niet van nabij meege
maakt.
De meeste agenda's schijnen tegenwoordig
de weken te laten aanvangen met maandag,
en onderaan de rechterpagina's bungelen
zaterdag en zondag er dan zo'n beetje bij.
Dit geschiedt, zo verneem lk van deskundi
ge kant. volgens een Internationaal vastge
stelde norm en het heet: handels-weekinde-
llng.
Er zijn mensen die zich principieel tegen
deze weekindeling verzetten en de discussie
daarover niet willen doen verzanden. Hun
bezwaar is dat op deze manier de zondag als
eerste dag der week, wat een christelijk
gegeven ls, geruisloos uit het maatschappe
lijk leven verdwijnt.
„Het christelijk tijdsbesef raakt verloren!",
roepen ze uit. Nu. bij mij ls het christelijk
tijdsbesef nog zeer levendig, gelijk mijn
gezinsleden soms tot hun misnoegen moe
ten vaststellen.
Dit ls het geval, wanneer lk zaterdags
avonds het radioblad bij de oude kranten
heb gelegd en er zondags tevergeefs naar
gezocht wordt. Ik ben er namelijk nog
steeds niet aan gewend dat de programma
bladen op zaterdag Ingaan en lk vind het
ook nog steeds mal dat Je zondags niet meer
een verse radioglds kunt opslaan.
Ik wil maar zeggen dat lk alle waardering
heb voor uitgevers, die agenda's met de
normale weekindeling op de markt bren
gen. hoewel lk er zelf geen afnemer van ben
en ook al kan ik niet zo vurig over „de ont-
christelijking van het openbare leven",
schrijven als de heer L. Hutzer doet In het
novembernummer van „Protestants Neder
land". Hij wekt ons daarin krachtig op,
agenda's met de handels-weekindeling te
weigeren.
Thans echter ben lk In het bezit van een
agenda met de vertrouwde weekindeling. Ik
kreeg hem toegestuurd door de Veenen-
daalse uitgever O. Kool. „Christelijke zak
agenda" staat er op, ln goudopdruk. Het
christelijke, dat zal duidelijk zijn, slaat op
de hier gevolgde weekindeling, waarbij de
zondag zijn rechtmatige plaats als eerste
dag der week heeft.
Er zijn, zo vertrouwt ons de heer Kool ln een
bijgevoegd drukwerkje toe, meer christelij
ke agenda's ln de handel. Maar lk begrijp
van hem dat de éne christelijke agenda de
andere niet ls. De heer Kool: „Er zijn dit
jaar diverse agenda's te koop, waarin de
weken wel met de zondag beginnen, maar
die door de opname van carnavals-feestda
gen, roomse feestdagen, teksten uit de
Nieuwe Vertalingen etc. etc., eveneens niet
aanvaardbaar zijn".
Helaas moet ik vaststellen dat heer Huizer
in „Protestants Nederland" verzuimt ons te
wijzen op de door de heer Kool genoemde
gevaren. Wie alleen op de heer Huizer af
gaat, zou een agenda ln handen kunnen
krijgen met wèl de goede weekeindeling,
doch ook met roomse feestdagen! En dit is
toch wel het laatste, wat de abonnees van
„Protestants Nederland" begeren.
Vanzelfsprekend ontbreken ln de christelij
ke agenda van de heer Kool de roomse
•feestdagen. Merkwaardigerwijs staan de is-
raélltlsche feestdagen er wèl ln, hoewel deze
geenszins christelijk zijn, terwijl er over te
twisten valt of roomse feestdagen toch nog
niet een pietsje christelijk zijn.
De heer Kool neemt ln zijn agenda wel de
seizoendagen op, maar daarmee begeeft hij
zich op glad Ijs. Over ijs gesproken: wat te
denken van ijsheillgen? Dit klinkt behoor
lijk rooms, of niet soms? Erger is wat lk
aantref op 20 Juli: St. Margriet.
De heer Kool zegt in zijn drukwerkje dat de
aanschaf van de door hem uitgebrachte
agenda ook een kwestie van ethisch beraad
is. Juist!, en daarom zal ik me nog wel
eventjes beraden alvorens ik een agenda in
huls haal met St. Margriet erin. Ik geef
tenminste m'n Kool-agenda weg als dit
stukje af ls.
Uitgever Kool gaat er rustig aan voorbij dat
St. Margriet blijkens het verstje: „Als 't
regent op St. Margriet", stoelt op het denk
beeld dat droogte en regen ons toekomen
uit een bepaalde weersgesteldheid op de
20ste Juli. Weet de heer Kool niet, dat dit in
flagrante strijd ls met hetgeen ons hierom
trent geleerd wordt in zondag 10 van de
Heidelbergse Catechismus?
Gelukkig ontbreken in Kool's christelijke
agenda bijbelteksten in de Nieuwe Verta
ling. Er staan trouwens helemaal geen bij
belteksten in en déze terughoudendheid
valt te prijzen.
door Wim Jansen
De katholieke kerk in de Midden-Amerikaanse staat El Salvador zal ook de nieuwe regering
kritisch blijven volgen. Wel heelt het progressieve deel van de bisschoppen in dit land meer
vertrouwen in de huidige regering dan in die van de onlangs verdreven generaal Romero. „Ais
er geen enkele andere weg meer open blijft, zullen wij echter een algemene opstand zoals in
Nicaragua plaatsvond steunen", aldus deze bisschoppen.
De katholieke kerk ipeelt in El Salva-
dor al Jaren de rol van hinderlijk
volger van de regering. Daar is ook
alle aanleiding toe, want de geschie
denis van dit bananenrepubllekje is
besmeurd met het bloed dat vloeide
tijdens meerdere volksopstanden. Zo
liet dictator Martinez in 1932 meer
dan twintigduizend boeren dood
schieten door zijn leger
Na de verkiezingen van 1972, die wor
den omschreven als „de eerste en
laatste vrije verkiezingen van het
land", zagen de Salvadorianen hun
hoop ln rook op gaan. Door groot
scheepse fraude bij het tellen van de
stemmen wist generaal Molino aan de
macht te komen en die tot voor kort
ook binnen het militaire apparaat te
houden. 81nds die tijd hebben leger
en politle-apparaat door hun onge
controleerde brute optreden honder
den doden gemaakt. Het doodschie
ten van enige tientallen ongewapen
de demonstranten op de trappen van
de kathedraal ln San 8alvador, waar-'
van ook de Nederlandse televisie nog
niet zo lang geleden beelden vertoon
de. ls tekenend voor dergelijke
slachtpartijen.
Zondagse preek
Vooral het laatste Jaar heeft de ka
tholieke kerk ln El 8alvador bij mon
de van aartsbisschop Romero fel uit
gehaald naar de militaire regering
wegens de voortdurende schending
van de mensenrechten De zondagse
preken van mgr Romero vormden
iedere week weer een massale mani
festatie tegen de dictatuur.
*Afet de staatsgreep van 15 oktober is
"Jiaar enige verandering in gekomen.
I Jonge officieren steunden de geslaag-
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagae Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
PoVOus 859
1000 AW Amsterdam
W>Dauistr*ai 131 Amsterdam
te» 020-»l3«56
Posipeo 66 00 00
B*n* Ned Credtetoanh
«eeervgnr 73 00 12 524
G^meeftep'ro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTEROAM/OORORECHT
Pos'bus 948
3000 AX Rotterdam
te» 010-115588 (abonnementen
en De/O'ging)
tel 010-1155S8 (redactie)
te» ilSTOOlw
REGO DEN MAAGaElOEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
iet 070-469445
(abonnementen en bezorging)
te» 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertentie*)
Parkstraat 2? Oen Heeq
REGO NOORD'OOST-NE DE PLANO
(urtsiuitend adnurvstraite)
PoslDus 3
8000 AA 2wo»te
lei 05200-17030
Melkmarkt 56 lm04e
Abonnementsprijzen
Advertenaeiene
ememenoodrachten
Oogavp famutebercMen 9 19 30 van
maandag lm **;Oag Op ronoeg *an ie-
20 uur ter* 020-913456
Opgave mm.-advertenties te»
020-936868 o> sc^r».,,. aan Mr»-A<jv
aKJWng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Van onze corresponded
SAN SALVADOR Bisschop Romero van El Salvador zou oorspronkelijk
zelf naar Nederland komen. De situatie in zijn land laat dit echter niet toe.
In een gesprek zei de monseigneur te betreuren dat hij geen gebruik kon
maken van de uitnodiging van Solidaridad. Hij hekelde de afgoderij van het
geld en de macht bij rechts en waarschuwde links voor de verafgoding van
de eigen organisatie. Hij benadrukte dat hij geen politicus is maar een
pastor, die probeert zinloos geweld en bloedvergieten in zijn land te
vermijden.
Binnen de katholieke kerk in El Salvador vindt momenteel een proces van
verrechtsing plaats. De hoofdaalmoezenier van het Salvadoriaanse leger
monseigneur José Eduardo Alvarez is voor drie jaar tot voorzitter van de
bisschoppenconferentie benoemd. Alvarez heeft het bloedige regime van
oud-president Romero door dik en dun gesteund en is van mening dat de
huidige junta het land in de armen van het communisme drijft. Monseigneur
Pedro Aparicio, de bisschop van San Vicente, is het hierin roerend met de
hoofdaalmoezenier eens. Aparicio vindt bezetting van kerken door linkse
organisaties heiligschennis en heeft de aanstichters daarvan in zijn bisdom
in de ban gedaan. De nuntius van het Vaticaan in San Salvador geeft de
voorkeur aan de conservatieve opvattingen van deze beide kerkvorsten
boven die van monseigneur Romero en zijn aanhangers.
ADVERTENTIE.
de greep naar de macht van twee
militairen, die beloofden een einde
aan de schendingen van de mensen
rechten te zullen maken en de demo
cratie te zullen hersteilen. Maar ook
deze militairen, de kolonels Gutierrez
en Mejano. konden samen met drie
burgers in de Junga het klimaat niet
veranderen. Sinds 15 oktober zijn er
al tweehonderd mensen om het leven
gekomen door het gwelddadlge op
treden van het leger.
De kerk beloofde kort na de staats
greep „voorwaardelijke steun" aan
de nieuwe regering. Bovendien heb
ben twee van de drie burgers ln de
regerende junta nauwe contacten
met bisschop Romero. Dat was de
oorzaak van felle aanvallen op de
katholieke kerk. die het „moorddadi
ge nieuwe bewind" zou steunen. Mgr.
Urioste ontkent dit Hij ls als vicaris-
generaal de rechterhand van bis
schop Romero en op dit moment ook
namens hem ln Nederland.
„Wij zullen ons aan geen enkele rege
ring binden. De houding van de kerk
ls niet veranderd, wij blijven de ont
wikkelingen even kritisch volgen. Wel
hebben we meer vertrouwen in deze
regering. Hun eerste daden hebben
dat vertrouwen gerechtvaardigd. De
vrijheid van meningsuiting is her
steld. er mogen weer politieke partij
en worden gevormd en er komt een
onderzoek naar de vele verdwijnin
gen." aldus mgr. Urioste.
te staan. Het grootste gevaar komt,
vreest hij, van extreem rechts, dat
door sabotage of een tegenstaats-
greep iedere stap op weg naar demo
cratie kan frustreren. Zal het progres
sieve deel van de katholieke kerk zich
daarbij neerleggen? Urioste: „De leer
van de kerk sluit een opstand tegen
een tiran niet uit Als alle andere
middelen geen uitkomst bieden, zal
"de kerk een algemene volksopstand
zoals die dit jaar in ons buurland
Nicaragua plaatsvond steunen."
Wijding oud-katholieke
bisschop van Deventer
IJMUIDEN Mgr A. J. Glazemaker
is J.l. zaterdag gewijd tot oud-katho
lieke bisschop van Deventer. Hij
blijft gewoon pastoor van IJmulden,
omdat het bisdom weinig werk geeft.
De oud-katholleke kerk heeft vooral
een derde bisschop (naast die van
Utrecht en Haarlem) om de wijdlngs-
macht voor uitsterven te behoeden.
De nieuwe bisschop koos als wapen
spreuk: Maior est Deus corde nostro
(God ls groter dan ons hart).
Vicaris-generaal Urioste (rechts) is met bisschop Rivera Damas
naar Nederland gekomen om de oecumenische actie „Uit het slop"
van Solidaridad te steunen.
4
Van een onzer redacteuren
AM8TERDAM Na enkele weken van complete rust wordt
prof. Schillebeeckx morgen in Rome verwacht voor het onder
houd met de congregatie voor de geloofsleer. In Brandpunt zal
kardinaal Willebrands vanavond over deze zaak enige vragen
beantwoorden.
Hoewel van officiële zijde de zaak-
Schillebeeckx als een informatieve
aangelegenheid wordt afgeschilderd
waarvoor niemand te duchten heeft,
menen anderen dat het klimaat al
grondig bij voorbaat is bedorven. Op
de Vaticaanse radio was dezer dagen
een nauwelijks verholen aanval te
horen op Schillebeeckx en tevens op
Küng en de Nederlandse Jezuïet
Schoonenberg, emeritus hoogleraar
in Nijmegen en meermalen onder Va
ticaanse verdenking. De aanval
kwam van diens ordegenoot de Belg
Jean Oalot, Schoonenberg heeft In
middels verontwaardigd op deze aan
val gereageerd die volgens hem geen
ander doel heeft dan zowel het ge
sprek met Schillebeeckx als de syno
de negatief te beïnvloeden.
De zaak-8chlllebeeckx ls er overigens
maar één uit meerdere. Pohler is ver
oordeeld, McNeill en Curran staan op
het lijstje, Metz benoeming werd on
gedaan gemaakt, dé Amerikaanse je
zuïet Callahan moet zijn activiteiten
voor recht en gelijkheid in de kerk
staken of uittreden; bisschop Milder
van St. Gallen moet zijn priester Has-
ler ontslaan wegens diens historische
ADVERTENTIE
Mooi praten
De drie grote volksbewegingen ln El
Salvador wijzen echter op de vele
doden en zeggen dat de nieuwe rege
ring mooi praten heeft, maar niet in
praktijk brengt wat ze belooft. De
volksbewegingen verdenken de Vere
nigde Staten ervan deze regering
naar voren te hebben geschoven om
een algemene opstand te voorkomen
Urioste: „Een groot deel van het leger
en het politle-apparaat gaat nog vol
ledig zijn eigen gang en beschouwt
zich nog steeds ln oorlog met de be
volking Daar heeft de regering geen
enkele controle op De eerste honderd
militairen zijn Inmiddels weggezui
verd en het ls de laatste weken ook al
wat rustiger."
Betekent dit verschil ln opvatting dat
de kerk nu op slechte voet staat met
de politieke massabewegingen in El
Salvador? Mgr. Urioste „Tijdens de
vorige regering vormde de kerk de
stem van het volk, toen was het aarts
bisschop Romero die de mening van
deze bewegingen naar bulten droeg.
Nu ls er vrijheid van meningsuiting
en kunnen ze zelf hun stem lateh
horen Dat betekent niet dat wij ons
ertegen afzetten. Wel zullen we ze
kritisch volgen op het naleven van de
mensenrechten en desnoods tot de
orde roepen
De vicaris-generaal zegt nadrukkelijk
niet te spreken namens alle bisschop
pen in El Salvador, maar slechts na
mens aartsbisschop Romero en bis
schop Rivera Damas. die op dit mo
ment ook in Nederland is Op de
vraag hoe de andere bisschoppen er
over denken, antwoord hij kortaf:
„Over de toestand binnen de kerk
praat ik niet". Uit bijgaand bericht
van onze correspondent blijkt echter
hoe verdeeld de kerk is.
Mgr Urioste ziet ook wel in dat de
huidige regering ondanks de goede
wil nauwelijks een been heeft om op
van het Sinterklaasfeest. We hebben elkaar verwend
met surprises. We hebben gelachen, geschaterd. We
hadden onze taai-taai, onze speculaas, onze vul
maar in. Hebt u nu nog iets over voor één van de 200.000
schoolkinderen van de staat Do Espirito Santo in Brazilië?
Ze willen graag een Nieuwe Testament 2,63) krijgen.
Kan dat er niet meer af?
Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp G. van
vermelding NTBr.
kritiek op het onfeilbaarheidsdogma.
En dan Küng nog.
Ook het benoemingenbeleid van Jo
hannes Paulus n zou behoudend
koersen. Kardinaal Oddi leidt nu dè
congregatie voor de clerus, terwijl hij
vanwege zijn aartsconservatisme
nooit enige verantwoordelijkheid van
Paulus VI kreeg toegeschoven. Bin
nenkort komt de leiding van de con
gregatie voor de geloofsleer vrij- Hier
voor zou, volgens Le Monde, de zeer
behoudende Latijns-Amerikaanse
kardinaal Munoz Duque eerste gega
digde zijn.
De Amerikaanse moraaltheoloog
John McNeill s.j. die hierboven ver
meld staat is Inmiddels veroordeeld
wegens zijn boek The church and the
homosexual. In een ongewoon scher
pe verklaring maakte het Vaticaan in
de Osservatore Romano duidelijk dat
er op dit gebied geen behoefte ls aan
nader onderzoek, omdat duidelijk is
wat geoorloofd ls en wat niet.
Washington (Reuter) Mary Sue
Hubbard, de echtgenote van Ron
Hubbard, de stichter van de Sciento
logy Kerk, is tot vijf jaar gevangenis
straf veroordeeld wegens samenzwe
ring teneinde regeringsdocumenten
inzake de kerk te stelen.
Mevrouw Hubbard werd op 26 okto
ber schuldig bevonden, samen met
acht andere scientologen. aan een
samenzwering om Amerikaanse rege
ringsinstellingen binnen te dringen
teneinde informatie te bemachtigen
over de kerk.
*n o
PSALM
rmi
rkei
op straat
verklaren ze me voor gel JErl'
en wijzen ze naar hun
hoofd,
omdat ik probeer
op U te vertrouwen;
in hun vergaderingen
verdraaien ze mijn woon
waarmee ik zoekend
tastend
probeer uit te leggen
door wie ik meegenomenfcr t
en wie mij met vele andf^f'
in beweging heeft gezet:
Hij zou hier niets
mee te maken hebben,
met wat wij hier op a|fk;
doen
en: je kunt maar beter
trouwen
op macht en geweld
geweld;
ik kan het niet kwijt
dat ik daaraan niet meer
kan doen
omdat ik Hem gehoord
zien heb
die hier anders was
bij wie
niets onmogelijk was
en, zoals ik pas nog hooi
bij wie alles volstrekt
omgekeerd wordt;
daar blijf ik naar uitzien
dat blijft mijn hoop,
mijn zitten en mijn opst
mijn gaan en mijn liggei
want met al mijn wegen
is Hij vertrouw^.
ek I
ft va
dat
i in
den
derl
jk v
Pai
erlet
laar
udir
ig
kze t
go
icht
oet.
de
usse
en o
utve
doe
perl
tt t
als
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Mlddelhamis: t
Brummelen te Hulzen N.H.
Bedankt: voor Leiden G. G.
Hoogstraten te Pijnacker; voorl
derwijk (toez.) J. Smit te Hilveij
GEREF. KERKEN
Beroepen te Franeker: B. J. G. I
vink te Noordeloos-Ottolandj
Oude en Nieuwe Wetering: H.
Jaspers Focks, kand. aldaar d
beroep heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Vrouwenpold)
H. Kuiper, kand. te Zwolle, dij
dankte voor Hoek.
Bedankt voor Drachten: W.
Vries te Laren.
NED. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Ijsselmulden: L.
Blokhuis te Schiedam.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Enschede-West: J.
terbroek te Opperdoes. e
Bedankt voor Emmen: J. J. de l
te Stadskanaal. Z11
bo
GEREF. GEMEENTEN e v
Beroepen te Rhenen: J. Kost v.a
Bameveld, die bedankte voor 1
burg; te Mijdrecht: A. Moerkerk
Nieuw-Beijerland, die bedankte
Clifton (USA); te Middelburg Zu
Bac te Oostcapelle. c<
Bedankt voor St Annaland: W.
te Rotterdam West; voor We1''
dam: J. Mol te Rijssen.
VRIJE CHR. GEREF. GEM.
Intrede op 14 dec. te Katwijk: H
den Belt uit Clifton (VS) (Free"
Church) (voorheen te Twijzel.JJ
geref. kerk).
Velikovsky
1 k
t 1
Op 85-jarige leeftijd is ln Am
overleden de Joodse geleerde dr
manuel Velikovsky. Hij genoot o
Nederland bekendheid door zijn
publikaties op het gebied van de
historie, waarin hij vooral de
tie-gedachte bestreed. Zijn caü
phe-theorieën vonden vooral in
gen van zg. bijbelgetrouwe
schappers weerklank.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De naderende bijzondere synode van de Nederlandse bisschoppen maakt
veel verwachtingen los. Er zijn veel sombere voorspellingen. „Voor ons, zonder ons" is de
kernachtige samenvatting van veel verwijten. Vanavond biedt de KRO in het TV-programma
„Waarover praten zij" een vooruitblik. Er wordt gesproken met onder meer de beide vice-
voorzitters van de synode, kardinaal Willebrands en de Antwerpse bisschop Danneels.
Er zijn er maar weinigen die verwach
ten dat de synode het el van Colum
bus zal blijken, de panacé die alle
kwalen en pijnen van rooms Holland
zal wegnemen. Dr Van Paassen, oud
vicaris van bisschop Slmonis en één
van de gepasseerde kandidaten voor
de synode, zei er niet rouwig om te
zijn dat hij niet hoefde. Wie immers
meedoet wordt hoe dan ook op het
resultaat aangekeken Maar volgens
Van Paassen zal zelfs ln het beste
geval het eigenlijke werk toch na de
synode door anderen gedaan worden.
Ongerustheid
Aan de linkerrand van de rk kerk
vreest men dat op de synode het
zwartste lntegrallsme toe zal slaan.
Dat de enigszins open bisschoppen
zonder voorbehoud onder het juk
moeten of zullen aftreden. Alles terug
naar al. omdat Rome liever een lege
kerk heeft dan een die halfvol mondi
ge, kritische mensen zit Maar ook de
rechterzij ls niet gerust. Een groot
deel van de kerk „heeftmallng aan de
synode", voorspelde het behoudende
blad Confrontatie. Men is daar niet
tevreden, ondanks de duidelijke ver
sterking die verworven werd ln de
persoon van benedictijnerprior Van
den Blesen, als een van de twee religi
euzen-afgevaardigden. Maar de be
houdende groepering „Pro flde et ec
clesia" (voor geloof en kerk) moppert
over de benoeming van Ad van Luyn.
Deze ls voorzitter van het centraal
overlegorgaan der priesterrellgeuzen
SNPR En deze laatste instelling ge
niet weinig vertrouwen ln behouden
de kring.
De 8NPR zou zich te soepel opstellen
tegenover uitgetreden priesters en
ook nogal meegaand blijken waar het
de zogenaamde „derde weg" betreft:
een uitdrukking voor ingewijden,
waarmee bedoeld wordt dat, met
handhaving van celibaat, kloosterlin
gen wel degelijk tot het aangaan en
onderhouden van affectieve relaties
kunnen worden vrijgehouden of zelfs
aangemoedigd. Dit is in de rk kerk
zeer actueel op het ogenblik.
Mannen
Ook van de kant van vrouwengroe
pen en -organisaties wordt zuinig
naar de synode gekeken. Vooral de
vrouwelijke religieuzen vinden het ta
melijk onverteerbaar dat het hele sy-
nodegebeuren uit priester-mannen
bestaat Ze vinden dat ze heel wat
capabelere ln huis hebben dan bij
voorbeeld pater Van den Biesena, zo
wel pastoraal als theologisch ge
sproken.
ZIJ ergeren zich aan uitspraken van
prelaten dat het priesterschap niet
overschat moet worden. Niet zij im
mers doen aan deze overschatting
mee, maar degenen die in beleidsza
ken het priesterschap als absoluut
noodzakelijke voorwaarde stellen om
mee te beslissen. Overigens houdt het
hardnekkig gerucht aan dat er een
vrouwelijke religieuze alsnog zou
worden uitgenodigd.
De „Open kerk"-beweging is binnen
de rk kerk een gematigde oppositie
groep die vooral in Limburg naar
voren ls getreden sinds het optreden
van bisschip Gijsen. Onder het motto
„Intussen doorgaan met kerk-zijn"
organiseert het landelijk verband van
deze beweging aanstaande zaterdag
een ontmoetingsdag in Utrecht. Uit
tijdstip en onderwerp van deze dag
valt af te leiden dat „Open Kerk"
vindt dat de pastorale situatie van de
rk kerk een proces is aan de basis dat
doorgaat met of zonder synode. In de
ochtendzitting zullen inleidingen ge
houden worden over de feitelijkegilu-
riformiteit van de rk kerk en over
„hoe je met elkaar omgaat in een
pluriforme kerk". De inleidingen wor
den gehouden door dr Ad Vermeulen,
studiesecretaris van de rk kerkpro
vincie en dr Willem Berger, lector
godsdienstpsychologie in Nijmegen.
In de KRO-ultzending van vanavond
zullen de resultaten van een enquête
bekend gemaakt worden wat Neder
land van de synode verwacht. Kardi
naal Willebrands zal commentaar ge
ven op deze cijfers en tevens
eerste aanduiding geven van de i D(
deagenda.
d<
H
h;
HAARLEM Voor de tweede
heeft de Armeense orthodoxe keé^
de Sowjet-Unie toestemming gé
gen tienduizend nieuwe testame S(
te laten drukken. De kerk heeft
voor de hulp ingeroepen vun deL
reidbond van bijbelgenootschap ig
omdat geen geschikt papier voor
uitgave beschikbaar is
De tienduizend exemplaren di
1975 werden gedrukt, waren in et
maanden uitverkocht. Voor deze
lage is 32 000 gulden nodig. Het
derlands bijbelgenootschap heefl
beroep op zijn leden gedaan
Dezer dagen heeft de wereldbont
bijbelgenootschappen eveneens
werkprogramma voor 1980 gep
ceerd. Daaruit blijkt, dat de kerl
Oost-Europa op dit moment toes
ming hebben om legaal 180 000
bels en nieuwe testamenten te
drukken of in te voeren.