Mari Andriessen: een leven lang geëngageerde kunstp Glansrol Christine Deutekom in Lucia di Lammermoor Dankbaar speelstuk Tibbs: conventioneel IE Alain Lombard mSI weer voor Haags orkest Nederlandse muziek door Limburgs orkest Abbado weg bij de Scala Milaan Danstheater attractief in Dream Dances VOOR MAZDA! MAANDAG 10 DECEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET JAN door Cees Straus Met het overlijden van Marl Andries sen verliest ons land een van de laat ste en tevens ook een der beste verte genwoordigers van de klassiek-realis- tische richting ln de beeldhouwkunst. Mari Andriessen is de belichaming van een stijl die al voor de Tweede Wereldoorlog haar beslag vond, die daarna een sterke opleving onder vond door de vele opdrachten voor verzetsmonumenten. maar die door meer eigentijdse opvattingen (lees: concrete kunst) eigenlijk al in de Ja ren zestig geen goede voedingsbodem meer vond en daardoor op een zij spoor terechtkwam. Het klassiek-rea- llsme is door de tijd Ingehaald, maar het bleef in Mari Andriessen altijd een dymanische vertegenwoordiger Vinden, zoals dat het nog steeds vindt in het werk van Charlotte barones van Pallandt, eigenlijk de enige wier werk van vergelijkbaar niveau is. Mari Andriessen heeft zijn leven lang kunst gemaakt vanuitzijn persoonlij ke betrokkenheid, maar omdat die betrokkenheid ook universeel is, spreekt ze een breed publiek aan. Andriessen heeft geëngageerde kunst gemaakt, begaan als hij was met het leven van zijn medemens. Daarbij stond hem niet het esthetische, het fraaie dat kan behagen voor ogen. Andriessens werk vormt een soort doorgeefluik voor alle emoties die hij om zich heen zag. Hij verwerkte ze met de stilte om hem heen die elke kunstenaar ln zijn isolement moet doormaken en paste hen ln een bijna ingetogen, introverte sti^l toe. Wie zijn ..Man voor het vuurpeloton" op de Dreef ln Haarlem beziet of welk verzetsmonument in den lande dan ook. ziet niet de schreeuw van het geweld, maar de rouw als de dood zich heeft voltrokken. En in de ande re beelden is het meer de Inkeer, de wens tot zelfbezinning dan een eerste daad van handeling. De Dokwerker, het beeld dat Adriessen zijn grote bekendheid SflGÜG typGriflC) gaf. Voor dit beeld heeft overigens geen havenarbeider maar een timmerman geposeerd. Foto FriU Droef De verzetsbeelden denk aan de Dokwerker in Amsterdam en de even imposante beeldengroep in Enschede vormen het beste dat Andriessen tot stand heeft gebracht. Maar de vele opdrachten daartoe hebben ook stimulerend gewerkt op zijn nlet-ge- bonden werk. De bronzen van ir. Lely, Diepenbrock, Wllhelmlna behoren in de na-oorlogse jaren tot het beste dat de traditionele beeldhouwkunst ln ons land heeft voortgebracht. An driessen zocht daarin naar een snelle typering. De spanning die elk beeld automatisch heeft meegekregen, blijft dan onderhuids zitten. Het is een erfenis van zijn verzetsbeelden die zijn werk ten zeerste heeft doen rijpen. Naamswijziging Andriessen werd in 4 december 1897 in Haarlem geboren. Hij kreeg de voornamen Marie Silvester De extra letter ,.e" kwam voort uit het feit dat zijn moeder op een meisje had ge hoopt en toen dat hiet het geval was heeft ze haar zoon toch maar een meisjesnaam gegeven. Voor de jonge Marie werd het een bron van onge noegen. Op school was het al spoedig ..Marietje". reden voor hem om zijn naam zodanig te wijzigen dat de klemtoon werd verschoven naar de eerste lettergreep. Andriessen is amper vijftien jaar oud als de beeldhouwer Jan Bronner het ouderlijk huis bezoekt en tekeningen van hem ziet. Bronner nodigt hem uit om op zijn atelier te komen werken. Daar ontstaat onder Andriessens handen een reeks „poppetjes", colmi- nerend in „De Zaaier". Bronner leidt hieruit af dat de jongen een betere beeldhouwer dan een tekenaar kan worden. Twee jaar later gaat Andries sen daadwerlijk naar de Kunstnijver heidsschool in Haarlem, gevolgd door een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam waar Bronner hem zal onderrichten. De economische situatie in Neder land is in de jaren twintig verre van gemakkelijk. Andriessen. Inmiddels getrouwd het huwelijk met Netty houdt tot zijn dood stand besluit naar Duitsland te gaan waar het le ven in die tijd erg goedkoop is. Hij wordt toegelaten op de academie in München. maar na een jaar moet het echtpaar terugkeren omdat de Duitse overheid van mening is dat er voor mevr. Andriessen geen middelen van bestaan zijn. Er volgt een vruchtbare periode met veel reizen naar het buitenland, met contacten met mensen als Herman Kruyder, Lodewijk van Deyssel en Hein Boeken. Er komen tal van op drachten binnen, eerst kerkelijke, in 1938 ook de eerste niet-religieuze. Een jaar voor de Tweede Wereldoorlog levert hij voor het Centraal Station in Utrecht een drietal monumentale beelden af, „Veiligheid en snelheid" geheten. Raad van Verzet De komst van de Duitsers vraagt voor Mari Andriessen een standpunt bepaling. Hij hoeft niet te twijfelen zoals zovele anderen wel hebben ge daan. Zijn afkeer voor het nazisme brengt hem in het verzet, zijn huis in de bosrijke omgeving van de Haar lemmer Hout wordt een vergader plaats en onderduikadres voor velen. De Raad van Verzet komt er regelma tig bijeen waaraan onder meer Han- nie Schaft deelneemt. De achtertuin van het huis wordt op een keer het decor voor een tenslotte toch niet uitgevoerde aanslag op een Duitser die moest worden omgebracht. Uit deze hele periode distilleert An driessen later zijn materiaal voor de verzetsbeelden die een hoogtepunt vinden in De Dokwerker. Een beeld waarvoor overigens geen echte ha venwerker model stond, zoals hij eens vertrouwelijk heeft meegedeeld, maar een potige timmerman die hij ooit was tegengekomen. In 1977 heeft het Frans Halsmuseum in Haarlem hem ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag een over zichtsexpositie geboden die nog eens de meeste beelden en hun ontwikke lingsgeschiedenis op een rijtje zette.' Bij die gelegenheid werd hem de vraag gesteld met welke uitgangs punten hij werkte. Het antftoord was Mari Andriessen een voorbeeld van de bescheidenheid waarmee hij vaak kon worden gety peerd: „Ik heb helemaal geen princi pes. Het moet ontspannend zijn. maar dat geldt voor alles. Ik heb wel Ik M een tstelij steeds de drang om te werken, ijwillii moet altijd staan, anders heb i|n one gevoel van vast te zitten. Ik "heran voortdurend, misschien is dat 4t hij den dat ik betrekkelijk goed b^cht. tien door Adr. Hager DEN HAAG Alain Lombard li in de afgelopen dagen de coi van het Residentie Orkest ln en Den Haag. Het was een goede deze dirigent weer terug te zier draagt weliswaar de titel van gastdirigent van het Haagse ei ble, doch die vaste verbintenis losjes van karakter. Men zou graag meer voor het orkest zien,e m's dat hij, weliswaar Fransman zlfn d< niet met de Franse slag te werk (ire Hij werkt met evenveel charmfor discipline en het klinkend resul°cbt! mag er zijn. Gelukkig leidt hij )n Ll' maand nog een aantal concert* n?e Den Haag. n in Het vertolken van de ouverture Sf Pe ramis van Rossini eist van de ve» °P kers, dat zij figuurlijk op het pi ïir°® van hun stoel zitten. Rossini verl rteli in de gelijknamige opera virtuos n bf van de vocalisten, maar ook va#ar 1 instrumentalisten. De hedenda !Per vocalisten kunnen nauwelijks i$me. aan die eisen voldoen, van de in^isto mentalisten mag het verlangd 'ken den dat zij, zeker in de ouver n sj glans en geestkracht geven. Loml he 1 slaagde er schitterend ln dat te b^« ken. Uitstekend werk! Anthony en Joseph Paratore zijn listen bij het Rotterdamse Phils^ monisch Orkest. Zij waren bij Haagse orkest de briljante vertol van het concert voor twee piano's Francis Poulenc. Een concert ui zogenaamde galante periode deze Franse componist, een werk -met zijn sterke instrumentatie het meest authentieke Poulenc w genoemd. Poulenc had groot respect voor leermeester Ricardo Vines, Spaans pianist die de eerste waj door Jac. Kort AMSTERDAM Van de meer dan vijfenzestig opera's, die Gaetano Donizetti (1797- 1848) heeft gecomponeerd, evenveel als Rossini en Verdi tezamen zijn er slechts een handvol op het repertoire ge bleven. Stellig behoort daar toe Lucia di Lammermoor uit 1835, de opera naar de novelle van Walter Scott, waarvan vrijdagavond de eerste in de reeks van vijftien voorstellin gen in de Stadsschouwburg werd gegeven. Er ligt, als in zovele opera's, geen opwekkend verhaal ten grondslag aan de Lucia di Lammermoor. Lucia, noch de haar opgedrongen bruide gom Lord Arturo Bucklaw, noch haar geliefde Edgardo di Ravenswood overleven het drama. Daar staat ech ter tegenover, dat de Italiaanse bel canto zo rijkelijk bij Donizetti aan haar trekken komt, dat het publiek alleen daarvoor al de schouwburg tot de laatste plaats bezet, ook wanneer, zoals in deze serie voorstellingen, de totale bezetting uit Nederlandse so listen is samengesteld. Christina Deutekom zingt in deze voorstellingen de titelrol, waarmede zij over de gehele wereld triomfen heeft gevierd en het is begrijpelijk, dat velen de schaarse gelegenheid om haar te horen hebben aangegrepen. Hooggespannen Waren de verwachtingen reeds hoog- door R. N. Degens SITTARD Oscar van He mels Derde Vioolconcert is dit weekeinde, vrijdag en zater dag, in Sittard en Maastricht ten doop gehouden door Theo Olof met het Limburgs Sym fonie Orkest onder leiding van Oarcia Navarro. Van Hemel, die dit jaar 87 is gewor den. schreef dit concert ongeveer an derhalf Jaar geleden voor Theo Olof. aan wie ook het eerste vioolconcert (1944) is opgedragen. De viool is in het oeuvre van Van Hemel, die zelf zijn muzikale carrière als violist begon, goed vertegenwoordigd. Het speels- virtuoze Tweede Vioolconcert dat hij op 76-jarige leeftijd schreef, is niet alleen een fraai bewijs van de geeste lijke vitaliteit van de bejaarde com ponist maar ook van diens begrip voor een pakkende, dankbare schrijf wijze voor het instrument. de Tweede Symfonie van Rudolf Escher het concert besloot. Spontaan Kernachtig In gelijke mate, maar nu minder ver rassend. geldt dat voor het Jongste opus dat met zijn drie delen, Modera- Speciaal vandaag Nobelprijzen. Rechtstreek se reportage vanuit Oslo van de uitreiking van de Nobel prijzen o.a. aan zuster Teresa, die de Nobelprijs voor de vre de krijgt. Voorafgaande aan de reportage uit Oslo, die om 12.55 uur begint, een herhaling van de Brandpuntreportage die op 23 oktober werd uitge- tonden bij gelegenheid van de toekenning van de Nobelprijs voor de vrede. Ned. I. 12.40 uur. Wereldkampioenschap gymnastiek. Beelden van het WK-gymnastlek in Fort Worth. Texas (VS). Ned. I. 11.00 uur. Koning Klant. Consumen tenrubriek. waarin vraagge sprekken, reportages en onder- toeken. Ned. I. 19.57 on-. L Oscar van Hemel to-Andante-Allegro. ook ln de op bouw al traditioneler is dan het uit vier scherzandl (voor vier verschillen de Instrumentengroepen) bestaande tweede concert. Het eerste deel met zijn kernachtige thematiek leek mij het sterkste van zeggingskracht, hoe wel het langzame middendeel met een lyrische samenspraak van solovl- ool en althobo van de nog onvermin derde melodische vindingrijkheid van de componist getuigt. Een vin dingrijkheid die ook in de hoofdzake lijk aan de tonaliteit gebonden har monie naar voren komt en die, ge combineerd met de deugd der be knoptheid (het hele stuk duurt krap vijftien minuten) dit concert tot een degelijk en dankbaar speelstuk voor solist en orkest maakt. Olof verdedigde het concert bij de première vrijdagavond in de matig bezette schouwburg in Sittard op een manier die de kwaliteiten ervan over tuigend liet blijken. Deze première was onderdeel van het tweede programma ln de Musica VI- va-serie van het Limburgs Symfonie Orkest. In de samenstelling van die programma's wordt naar een plezieri ge afwisseling van bezetting van de uit te voeren werken gestreefd. Van uit dit principe was ditmaal de Solo sonate voor viool van Willem Pijper als laatste werk voor de pauze geko zen, terwijl als openingsnummer het Capriccio voor blazers en contrabas van Tristan Keuris werd gespeeld, en Keuris, die ook in dit Capriccio, met zijn spontaan aandoende melodische en harmonische levendigheid, de uit voerenden voor grotere problemen stelt dan de toehoorders, was ln dit gezelschap van Nederlandse compo nisten de Jongste. HIJ werd ln 1946 geboren, een jaar voor het overlijden van Pijper van wie zowel Escher als Van Hemel leerlingen zijn geweest. Van enige beïnvloeding was. afgaan de op de meesterlijk door Olof ver tolkte doorwrochte solosonate uit 1931, uiteraard in de werken van Van Hemel en Escher niets te merken. Met enige moeite is er wel een over eenkomst ln „klimaat" tussen Pijpers symfonische oeuvre en dat van Escher te ontdekken. Deze Tweede Symfonie aanvankelijk (1958) voor het Nederlands Studenten Orkest ge schreven en ln 1964 geheel herzien (praktisch een nieuw werk geworden, zegt Escher zelf) met zijn boelende polyfonie, zijn zeer afwisselende in strumentatie, en zijn door de overwe gende formele strengheid toch niet geheel onderdrukte bewogenheid, Is een onbetwistbaar meesterwerk van de nu 68-Jarige Escher. De vertolking door het Limburgse orkest onder Navarro (o.a. vaste gast dirigent bij het Noordelijk Philhar- monlsch Orkest) was*hoorbaar het resultaat van een zeer Intensieve voorbereiding. Vooral het tweede deel (Vivo) met zijn flitsende zilver achtige sonoritelten werd met een verrassend gevoel voor klankkleur en met een bewonderenswaardige tech nische paraatheid uitgevoerd. Maar evenzeer door de vertolking van de overige onderdelen, met name het zo moeilijk te realiseren laatste deel iPassacaglia), werd deze symfonie het .hoogtepunt van het in zijn totaliteit "toch al zeer boelende programma. Van onze kunstredactie MILAAN Claudlo Abbado zal na afloop van het lopende seizoen niet langer meer als dirigent bij de Scala van Milaan gecontracteerd staan. De 46 jaar oude Italiaan is sinds 1968 aan het beroemde operatheater verbon den geweest. HIJ heeft voor de aan vang vag dit seizoen, dat dit weekein de is geopend met een uitvoering van Boris Oodoenof van Moessorgskl, ook ai zijn functie als muziekdirec teur neergelegd. gespannen dan hefelt zij die met de schitterende wijze, waarop zij deze bijna bovenmenselijk zware rol, zo wel qua zang als qua spel heeft ver tolkt stellig overtroffen, met als hoog tepunt de „waanzin-aria" uit de derde acte. Jan Derksen, als haar broer Enrico, Adriaan van Limpt, haar geliefde Ed gardo, Pieter van den Berg, haar gou verneur, zij allen gaven zowel vokaal als artistiek voortreffelijk tegenspel, tezamen met Hélène Versloot, Wou ter Goedhart en André Spijker in kleinere rollen. De regie was evenals voorheen van John Copley, waarin een aantal on handigheden tijdens de herinstude ring door Jan Bouws niet waren weg gewerkt. Het Utrecht Symfonie Orkest zorgde voor een fraai klinkende begeleiding onder leiding van Kees Bakels, die het geheel voortreffelijk in de hand had. Herhalingen vinden plaats op 30 de cember, 2, 8 en 22 Januari in Amster dam, op 12 december in s'-Hertogen- bosch, 10 januari in Rotterdam, 12,14 en 17 Januari ln Scheveningen 30 ja nuari in Utrecht en 7 februari ln Eind hoven. Christine Deutekom en Adriaan van Limpt in Lucia di Lammer- /Debussy vertolkte en zich inz sc door Ineke Sluiter SCHEVENINGEN In het Scheveningse Circustheater bood het Nederlandse Dans theater dit weekeinde twee zeer uiteenlopende premières, zowel wat betreft inhoud als kwaliteit. Heel attractief was het nieuwste werk van Jiri Kilian, Dream Dances waar voor de door de componist Berio ge schreven muziek Folksongs wordt ge bruikt. Bepaald niet vernieuwend daarentegen was het Danstheater in Moment of Reflection van de choreo graaf Gerald Tibbs waarvoor muziek van Bernstein werd gebruikt. Jiri Kilian heeft zich in Dream Dan ces duidelijk door de muziek van Be rio laten inspireren, maar dit nieuwe werk lijkt me ook een doorbraak naar nieuwe wegen: na de grote symfoni sche werken met grote bezettingen terug naar de basis. De muziek is tonaal en aangenaam om naar te luis teren. Het zijn 11 korte stukken, (nr. 3 werd helaas niet uitgevoerd), die va rieren van een solo tot duetten, trio's en kwartetten. Kilian heèft zijn eigen bewegingspatronen gebruikt en niet geput uit de bestaande folklore. Dat hoeft ook niet, want hij geeft rake typeringen van de verschillende volk saarden in nauwe relatie met de muziek. Wat dit ballet zo aantrekkelijk maakt, is dat hij de natuurlijke een voud van de volksdans zo goed ge troffen heeft. In zijn streven, een col lectie kleine juwelen te maken is hij volkomen geslaagd. Verder mag hij zich gelukkig prijzen over dansers te beschikken, die ieder detail, maar ook de grote lijnen naar voren kun nen brengen door een uiterste beheer- Een van de duetten uit Folksongs van het Nederlands Danstheater in een choreografie van Jiri Kilian. F*to Jorge F*Uim sing van hun danskunst, waar de techniek inderdaad slechts een mid del is tot de artistieke prestatie. Bij het, terecht ovationele, applaus viel op, hoe goed de kostuums van Willa Kim de uiteenlopende karak ters van de dansen onderstreepten. Waar zij echter, ln tegenstelling tot de choreografie, niet ln slaagde, was een bindende eenheid te vinden, maar misschien was dat niet haar bedoeling. Walter Nobbe maakte een schitterend achterdoek. Lucia Meeuwsen zong de solopartij met het Nederlands Balletorkest onder lei ding van David Porcelijn. Programmatoelichting Moment of Reflection van Tibbs kreeg een nogal zware programma toelichting mee, zoals „een beeld ge ven van een man in een moment van confrontatie met zichzelf" en „de componist wil met deze muziek de eenzaamheid en schijnbare hopeloos heid van het bestaan uitdrukken" of „het hele werk is doortrokken van natuurlyriek met een agressief ritmi sche ondertoon." Het viel me allemaal niet mee: be paald niet een vernieuwend werk, in tegendeel, conventioneel van aan pak, met niet erg originele bewegin gen. Daarbij werd er nogal wat emo tie ten toon gespreid, waarvan de zin me ontging, want eigenlijk werd ner gens duidelijk, wat de dansers sa menbond, noch wat hun respectieve lijke relaties waren met de hoofdper soon. die zich klaarblijkelijk met hen wilde identificeren. Uit een werk als dit blijkt, hoe moeilijk het is emoties helder uit te drukken in dans, en was het gegeven voor een eerste ballet wat te hoog gegrepen. In ieder geval voor de choreograaf een kans om veel te leren door de uitvoering ervan. Er werd ook hier goed gedanst, vooral Chris Jensen schitterde met een tref zekere techniek. Walter Nobbe ver zorgde ook hier kostuums en decor, niet zijn meest geïnspireerde. voor jonge componisten. Dank zi nes kende Poulenc het klappen de zweep. Hij was voor hij ging c ess poneren eerst pianist. Het dubbel noconcert is, zoals vele van Pouir™ werken, spontaan en direct, wat tl aal van karakter. Lonkend Bach, Mendelssohn en Mozart, I ook concerten voor twee piaf schreven, onder Invloed van winsky (welke componist is daar'" ontkomen?), stelde Poulenc te| over de complexe muziek van j tijd eenvoud, directheid en spontll teit. ,EI Vr t Gamelan jïï Het werk draagt sporen van gamejan klanken, indrukken die Poulenc en deed tijdens de „Exposition Color le" in 1931 te Parijs. Op de Nederli c se afdeling beluisterde hij nami muziek uit Bali. Het werk vraagt f or de vertolkers dezelfde directheitT spontaniteit, en daarin slaagde mede dank zij Alain Lombard in opzichten. Met name het tweede I ?n was groots. Ter afsluiting Tsjaikowki's vi^)rT1 symphonie, opgedragen aan zijn ,le wonderaarster en weldoenster >ri vrouw Von Meck. Het werk da" vooral bekendheid door het d*r deel. het Scherzo Pizzicato, d c blijft in hartstochtelijke ultdi v kingskracht achter bij de vijfde .Q( zesde symphonie. Het Residentie ui kest heeft de band met Lomb pr weer strak aangetrokken, hetgeen in sulteerde in een spanningsvolle w£u gave. jat ADVERTENTIE EN ECHTE SERVICE! Sem v Moutanstr 199 n A dam Gauranvald Bij het CBR 1 Tal 135103 113016 'i SPECIAAI VOOR GROTE WAGENPARKEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4