NOS-technici beslissen over radioprogramma's Een pionier vaif abstracte kuns 'Taboes in film'-festival stelt verkeerde opvattint Gebrek aan ateliers voor Utrechtse kuntenaars BI LENING 1S7S Omroepfaciliteiten: voorlopig heet hangijzer Edward Downes chef-dirigent^ Omroeporkei;^ Radioconferentie rustig verlopen f Sonia Delaunay overleden STAAT DER NEDERLANDEN tweede uitgifte Nieuwe boeken VRIJDAG 7 DECEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Riet Diemer HILVERSUM - Niet de omroeporganisaties zelf, maar de technici van de NOS beslissen uiteindelijk welke radioprogramma's de omroe pen maken en uitzenden. Niet de omroepen hebben in hun programmabeleid het laatste woord, terwijl volgens de om roepwet de eindverantwoor delijkheid toch bij hen be hoort te liggen, maar de afde ling faciliteiten van de NOS Daar lijkt het op het ogenblik op neer te komen. Deze merkwaardige situatie vloeit voort uit de overwinning die de vak bonden eind vorige week op de om roepen hebben behaald De omroe porganisaties hebben toen toegezegd zich bij het realiseren van hun radio programma s te beperken tot de ca paciteit die door de afdeling facilitei ten van de NOS kan worden geleverd. Met andere woorden wat de NOS niet kan maken dat wordt ook niet gemaakt Heel streng zal erop worden toegezien of omroepen programma's hebben uitbesteed bij derden dus bij particu here geluidsstudio's De NOS-geluid- stechnici zullen deze programma's niet uitzenden Een heel heet hangijzer dat nog dit jaar of begin volgend jaar in het NOS- bestuur zal worden behandeld is de kwestie NOS-faciliteiten. Artikel 25 van de omroepwet bepaalt dat de zendgemachtigen verplicht zijn ge bruik te maken van de NOS-facilitei- ten Daarmee wordt de werkgelegen heid van het personeel van de NOS beschermd Nog niet zo lang geleden kwam het tot een botsing tussen de omroepen en de dienst televisiefacili teiten van de NOS. Een groot aantal tv-programma s zou niet gemaakt kunnen worden omdat het technisch bedrijf volgens de regels van het zo genaamde planfase-systeem ging werken. Nu liggen de moeilijkheden dus in de hoek van de radiovoorzie ningen. In ieder geval wordt artikel 25 van de omroepwet nog eens grondig besproken. Binnen het NOS-bestuur. waar de omroepen hun partijtje meeblazen. kan worden bekeken of dat artikel wijziging behoeft om pro grammamakers toch creatief te kun nen laten werken binnen een steeds ambtelijker en bureaucratischer systeem De laatste tijd is het zo dat steeds meer omroepen en zelfs de N08 ge bruik gingen maken van particuliere geluidsstudio's en dat werd een aan tal NOS-technici een doorn in het oog. Ze gebruikten termen als ..het brood wordt ons uit de mond gesto ten" Ze konden echter niet die voor zieningen leveren die voor bepaalde programma's nodig waren omdat ze te veel werk hadden De rol die de te hulp geroepen vak bonden toen in deze kwestie speelden wordt een „gemiste kans" genoemd Het N08-facilitair bedrijf kan niet voldoen aan de aanvragen van de omroepen want er zijn te weinig me dewerkers. Ligt het dan niet voor de hand te pleiten voor personeelsuit breiding om zo ook de werkgelegen heid te bevorderen?, wordt gevraagd. Tony van Verre De bonden zijn toch door de NOS- technici voor een merkwaardig karre tje gespannen. Er zijn te weinig men sen om bepaalde programma's te ma ken. De programma's worden daarom uitbesteed en een aantal NOS-techni ci stelt zich beschikbaar om in hun vrije tijd voor de particuliere studio's te werken Om het probleem nog ge compliceerder te maken: commerci eel ingestelde programmamakers van omroepen schakelen graag particu liere bedrijven in om er zo wat beter van te worden. Op het ogenblik wordt bekeken wel ke programma's niet mogen worden uitgezonden omdat derden eraan hebben meegewerkt of omdat ze bui ten de studio zijn gemaakt. Namen worden genoemd als Tony van Verre, die de gasten in zijn programma bij hem thuis ontvangt en de „Dik voor mekaar show" die André van Duin altijd in zijn molen met eigen appara tuur in elkaar zet. En dan zijn er de talloze herkenningsjingles van de omroepen die vaak „buiten de deur" zijn gemaakt. Dat gebeurt ook omdat particuliere geluidsstudio's over meer geperfectioneerde apparatuur beschikken dan de NOS. De NOS- technici vinden dan ook dat de NOS betere apparatuur moet aanschaffen. Oenoemde programma's worden ech ter volgens oude afspraken met de NOS gemaakt en de omroepen de VARA en NCRV in dit geval voor zien niet zoveel moeilijkheden voor deze programma's. Aangenomen wordt dat er. wat be treft de radiofaciliteiten. sprake is van een overgangssituatie, totdat het NOS-bestuur het probleem van de faciliteiten heeft opgelost. Toen in oktober 1973 de eerste nacht uitzending de lucht in ging. kwamen og ak g' Itani aspri Van onze kunstredactie HILVERSUM De in 1924 geb Engelsman Edward Downes zal ingang van 1 september 1980 als het Iers dirigent verbonden zijn aan het d C roeporkest van de Nederlandse roep Stichting. Downes volgt in functie zijn landgenoot Keni Montgomery op Hij heeft een o in I ihtx dit eenkomst van drie jaar met helgeels kest aangegaan. NCRV gelooft niet dat de NOS-technici de „Dik voor mekaar"-show iets in de weg zullen leggen. j ree\ Edward Downes maakte zijn Ne landse debuut in 1974 met een sisch operaconcert tijdens VARA-matinee in Amsterd Sindsdien heeft hij hier diverse len gedirigeerd, onder meer het R Filharmonisch Orkest, het On1 porkest en het Groot Omroepk Hij was docent van de Internatio iker hc er n la< it d ld si programmaleiders radio, vakbonden en N08 overeen dat eenvoudige pro gramma's konden worden gemaakt een plaatje met een praatje omdat er 's nachts slechts twee tech nici beschikbaar konden zijn. We zijn intussen zes jaar verder en in die beginsituatie is nog geen verandering gekomen. 's Nachts op locatie Toch wil een omroep als de VPRO 's nachts wel eens live en op locatie opnamen maken, zoals dat is gebeurd in uitzendingen in de Flevopolder en bij slot Loevestein. Directeur radio. Jan Haasbroek: „We willen 's nachts net zulke vindingrijke programma's maken als overdag. De nachtuitzen dingen vormen een belangrijk deel van onze zendtijd en daarin willen we ook profileren." Zo heeft de VARA onlangs de „Nacht van de jeugdwerkloosheid" uitge zonden Omdat een particulier be drijf dit programma moest verzorgen was er grote tegenstand bij de NOS- technici om het door te geven. Als socialistische omroep rekende de VARA erop dat zo'n programma 's nachts wel live uitgezonden mocht worden, ook al werd het door derden gemaakt. Zo heeft de NCRV eens toestemming gekregen voor een kerstnachtuitzending en de KRO voor een uitzending over carnaval. Dirigentencursus van de NOS in en 1977 en zal ook het komende aan deze cursus zijn verbonden. Downes heeft in het buitenland uitvoerige staat van dienst otr bouwd. Sinds zijn aanstelling bi ar Carl Ross Opera Company in waaraan hij voor anderhalf jaar verbonden, heeft hij diverse opdh geleid. Daar onder bevinden zich nieuwe enscenering van Der i schütz en Les Contes d'Hoffmi Van 1971-1975 was hij directeurf' eerste dirigent van de opera in stralië. Van onze kunstredactie UTRECHT - De ateliernood voor beeldende kunstenaars in Utrecht is groot. Bij de ge meente staan zeventig atelier zoekenden geregistreerd en het ziet er niet naar uit dat aan deze noodsituatie spoe dig een einde komt. In deze brief dringt de WAU er bij de gemeente op aan oude en leegstaan de bedrijfspanden, winkels, scholen en fabrieken tot ateliers te verbou wen. Daarnaast doet de werkgroep een beroep op de gemeente de vesti ging van ateliers in de nieuwbouw- plannen te betrekken Verwijt Oisteren organiseerde de Werkgroep Atelierruimte Utrecht (WAU) een kor te actie Kunstenaars in het nauw" om opnieuw de aandacht op de ge brekkige werksituatie van de kunste naars te vestigen Precies om één uur kregen de CDA-wethouders Van der Molen van culturele zaken en Bran- sen van huisvesting een doos ter grootte van 54 centimeter aangebo den waar de slangemens Mario Del- monte uit kroop. Met deze actie beli chaamde Delmonte de benarde en benauwde werkomstandigheden van de Utrechtse beeldende kunstenaars Vervolgens gaf hij de wethouders na mens de WAU een brief met sugges ties om tot uitbreiding van het ate- herbestand te komen. GENEVE iAP. Reuter» Op de ra dioconferentie in Oenève is een bot sing tussen Noord en Zuid uitgeble ven Ontwikkelingslanden klaagden bij het begin van de bijeenkomst dat zij bij de verdeling van de ether on derbedeeld zijn De industrielanden beschikken over veel meer golfleng ten voor radio- en televisie-uitzendin gen en andere verbindingen, omdat veel van de huidige ontwikkelings landen bij de vorige radioconferentie, ui 1959 nog niet onafhankelijk waren Tijdens de conferentie stelden de ont wikkelingslanden zich echter gema tigd op. en er kon in betrekkelijke rust worden gewerkt aan nieuwe re gels en nieuwe afspraken wat betreft de verdeling van golflengten Wel is de derde wereld er daarbij iets beter bedeeld dan in het verleden, maar hun grote probleem blijft, aldus een van de afgevaardigden de bekosti ging van de dure commumcatie-ap- paratuur Speciaal vandaag De werkgroep is In 1979 opgericht door de kunstenaarsvakbond om de gemeentelijke stichting, die ateliers toekent, achter de broek te zitten. De werkgroep verwijt de stichting een slappe houding tegenover de gemeen te. Zo nam de stichting genoegen met een jaarlijkse subsidie van 4600 gul den terwijl volgens vergelijkingen met andere grote steden die subsidie 100.000 gulden zou moeten bedragen. De WAU heeft de fracties geactiveerd zodat zij een subsidieverhoging van 25.000 gulden hebben gekregen. Als het aan de PvdA en de PSP-fracties ligt komt er dit jaar nog 20.000 gulden bij Dit succes stelt Evert van Kooten van de werkgroep nog niet tevreden „De gemeente kan de subsidie nu wel verhogen, maar als er niet meer ate liers bij komen dan heeft dat nog geen effect," zo stelt hij. Vorig Jaar kreeg Utrecht er ln totaal drie ateliers bij Dit jaar geen een hoewel het aantal kunstenaars op zoek naar werkruimten is toegenomen doordat ook musici en balletkunstenaars er voor in aanmerking kunnen komen. De werkgroep vermoedt dat het aan tal atellerzoekenden groter is doordat veel beeldende kunstenaars het nut van inschrijven niet zouden inzien De kunstenaars binnen de WAU heb ben ook kritiek op de gesloten hou ding van de gemeentelijke stichting, die niet wil zeggen op grond van welke normen ateliers worden toege wezen. Daarom wil de werkgroep een vertegenwoordiger in het bestuur hebben. Hoewel de Utrechtse wet houders gisteren welwillend op de actie reageerden, valt er op korte termijn nauwelijks verbetering te verwachten. De gemeente is onder meer op zoek naar een geschikt ter rein waar vier ateliers gebouwd kun nen worden. Maar. zoals Egbert van Kooten van het WAU hierop reageer de. de verbouwing van ongebruikte panden tot atelier gaat sneller en is goedkoper dan het bouwen van nieu we panden. Een andere specialiteit is zijn beli stelling voor Russische muziek, vertaalde onder meer de libretti Khovantchina, Katerina Ismailior t en Oorlog en Vrede. ne) dei d< Stvr id :ed« fenc al n; :nsz t< ikke me om licti Van onze kunstredactie PARIJS De schilderes Sonia Delaunay, een van de pionii van de abstracte kupst in Frankrijk, is woensdag op leeftijd van 94 jaar in haar woning in Parijs overleden. Ze sinds 1941 de weduwe van Robert Delaunay, eveneens ejt voorman van de non-figuratieve kunst. Voor de ogen van de wethouders Van der Molen (geheel rechts) en Bransen, naast hem. klimt de slangemens Delmonte uit zijn doos. Foto: Frits Droog. ADVERTENTIE bedrag koers rente aflossing schuldbewijzen inschrijving storting prospectus open bedrag de koers wordt na de inschrijving op 11 december 1979 vastgesteld volgens het tendersysteem jaarlijks op 15 december in 5 jaarlijkse termijnen van 15 december 1985 af dooreenleverbaar met eerste uitgifte 11 december a.s. van 9 tot 15 uur via banken en commissionairs 15 januari 1980 kosteloos bij banken en commissionairs De kunstenares werd als Sonia Terk in 1885 in de Zuid-Russische stad Odessa geboren. Ze leerde tekenen in Duitsland, maar vertrok in 1905 naar Frankrijk waar ze al spoedig met de fauvisten in aanraking kwam. Haar eerste werk is beïnvloed dóór Vincent van Gogh en Gauguin. Sonia Delaunay kreeg haar eerste tentoonstelling in 1908 bij de Parijse galerie van de kunstverzamelaar Wil helm Uhde met wie ze een jaar later zou trouwen. Het huwelijk duurde slechts een jaar Toen ze kort na de wittebroodsweken Robert Delaunay had ontmoet, scheidde ze onmiddel lijk van de Duitse galeriehouder. In de daaropvolgende periode zou ze zich tot het kubisme bekeren, een stijl die ze lang trouw is geweest. In haar werken, die „oeuvres simulta- nées" gingen heten, spelen kubussen, vierkanten, diagonaal getrokken lij nen en andere geometrische gegevens steeds een belangrijke rol. Veel van haar voorstellingen werden toegepast in ontwerpen voor stoffen, voor kera miek en objecten. Verwierf Sonia Delaunay al ver voor de Tweede Wereldoorlog haar grote faam in Frankrijk, het zou pas tot het midden van de jaren '50 duren voor dat Amerika haar leerde kennen. Ze was na de oorlog haar manier van werken trouw gebleven, die opnieuw actueel zou worden. Toen de Rose 'JP Frledgalerie in New York haar in 1! naar de VS haalde, wist ze alom wondering te wekken. Sonia Delaunay heeft de laatste jafcht nauwelijks meer ln de publiciteit J staan. Ze moest zich met een rolstï voortbewegen en kwam zelden me'°ff in het openbaar. bm< U» Veel van haar werk en dat van h man heeft een plaats gekregen in niet lang geleden geopende Cen n* Beauborg in Parijs waar het pen lai nent kan worden bezichtigd. D hangt ze tussen de groten van h c c tijd. ou Did' acl De zwendelaars onder red. van Co 'a Rose. Uitg. Tiebosch. Amsterdaftl 204 pag., 17,50. Journalistieke schrijvingen van „de meest gewaag zwendelpraktijken van deze eeuw' et Vakbondswerk moet je leren van ekl projectgroep vormingswerk en vaaai beweging van de Universiteit Amsterdam, 550 pag., 18 pag. 38.-. Maggie McNeal naar songfestival HILVERSUM De programmalei ding van de NOS heeft besloten de zangeres Maggie McNeal aan te wij zen om ons land te vertegenwoordi gen op het Eurovisie-songfestival, dat op 19 april 1980 in het Congresge bouw in Den Haag wordt gehouden. Met hart en ziel gezond door Swa Rama. Uitg. De Toorts. Haarlem, pag., 18,50. De auteur is stichter vAijv de spirituele organisatie The Hin^ layan International Institute. Daar ga je dan door Riet Tigchelaèef Uitg. Boekencentrum, Den Haag, pag.. veel tekeningen, 14,90. E praktisch kijk-, lees- en denkbo aÉ voor jongeren die 't huis uit gaan.^n lit :rl Niets gebeurt, verhalenbundel v Dirk Ayelt Kooiman, 200 pi 19,90 Alles moet over, essays Carel Peeters, 211 pag., 17,90. Bei< uitg. De Harmonie, Amsterdam. Ier ive j int en: I Cabaret Ivo de Wijs. Ivo de Wija en de zijnen nemen af scheid van het theater. De kij kers worden vanavond via de VARA in staat gesteld deze cabaretgroep nog eenmaal te zien. Het materiaal van deze uitzending werd geput uit het theaterprogramma Formule 2. Naast De Wijs maken Marnix Kappers en Pieter Nicuwint deel uit van de groep. Ned. I 20.15 uur Hier en Nu. De rubriek „Maak er werk van" van de NCRV komt deze keer recht streeks uit Veendam. Hier en nu gaat opnieuw dieper in op de problemen op de arbeids markt De NCRV bekijkt on der meer de mogelijkheden van vestiging in Veendam. Ook wordt ingegaan op vesti- gings- en investeringspremies en spreekt men met een aantal \an de duizenden werkzoeken den in deze streek. Ook tracht men na te gaan aan welk soort bedrijven Veendam. gezien de samenstelling van het werklo- zenbestand. de meest behoefte heeft Ned. 2 22.20 uur* door D. Ouwendijk UTRECHT Alle films en filmstromingen hebben di rect te maken met de tijd waarin ze gemaakt worden. Dat ls niet meer dan logisch: wat een camera opneemt, is nu eenmaal tijdgebonden (wat niet wil zeggen dat the matisch gezien die visuele ge bondenheid niet te overstij gen is). Filmstromingen ko men voort uit bepaalde histo rische omstandigheden en zijn daar op z'n minst weer spiegelingen van." Dit ls ontleend aan de inleiding, die Jan Brouwers schreef voor het pro grammaboek van het Taboes in film festival. dat tot en met 23 december gehouden wordt in Theater 't Hoogt. Utrecht Tijdens dit festival worden ongeveer vijftig films vertoond, die allemaal door inhoud of door wijze van maken te maken hebben met het afstand nemen van bepaalde ethi sche. politieke, sociale of artistieke gewoonten ln de achter ons liggende tijdvakken Ruwweg ingedeeld zijn die tijdvak ken het tijdvak van de eerste ..ker- misspel-experimenten" met de came ra. durend tot het jaar 1920; vervol gens het tijdvak van de aanloop van het kermisspel tot film. een tijdvak dat zeer ruim genomen moet worden. Je zou het, te beginnen met de vroege jaren twintig en durend tot het jaar 1950, het tienertijd vak van de film kunnen noemen. Groeiend naar de status van een zelfstandige, volwas sen kunst, maar in vele opzichten nog onzeker Soms uitbundig kermis, soms vooruitgrijpend op artistieke voltooiing; dikwijls flemerig mee gaand met de maatschappelijke situ aties. soms daar tegen in gaande en een enkele keer zelfs „profetisch". Belangrijkst De periode midden '50 tot begin 70 is voluit de belangrijkste geweest. De artistieke normen waren, voor zover het de grondbeginselen van het film maken betreft, vastgelegd of in elk geval afgescheiden van vele uit vroe gere jaren overgebleven valse nor men. die te gebruiken waren ten nog steeds zijn» voor strikt commerciële doeleinden. De film kon zich in theoretisch zelfbe wustzijn volledig ontplooien ln uitin gen van individuele filmers, die hun particuliere karakteristieke visies ten aanzien van samenleving, amuse ment. politiek of moraal bij het fil men lieten doorwerken. Jammer is, dat er in het festival juist van de figuren die in deze zin de toonaangevende filmers zijn geweest ettelijken zoals Buftuel, Pasollni, Fassbinder, Fellini geen films zijn gekozen (van Bergman maar één). De reden daarvan ls, dat de organisato ren van het festival te sterk gehoor hebben gegeven aan de emotionele inhoud van het begrip „taboe". Zij hebben dat gedaan onder invloed van een te beperkte interpretatie van een boek. dat de Amerikaan Amos Vogel gepubliceerd heeft onder de titel ..Film as a subversive art", wat in het Nederlands vertaald werd in „De film als taboebreker' Maar het breken van taboes is Iets anders dan subver sief werkzaam zijn. Het eerst genoem de is uitdagend, revolutionair, terwijl subversief werkzaam zijn evolutio nair is; het is rationeel het nutteloos gewordene scheiden van het werke lijk levende. Volgens het programmaboek hebben de organisatoren van het festival zich. wat de onderwerpen betreft. ..bij de programmering beperkt tot twee (zeer algemene) categorieën: films die taboes op het gebied van seksuali teit en dood aanvallen en de twee de categorie: politieke films uit het Westen (ook wel aangeduid met kapi talistische landen) en uit de Derde Wereld." Verzet Het zou onzinnig zijn om iets af te dingen op de afzonderlijke films, die voor programmering in het festival zijn gekozen. De ene is net zo goed als de andere. Waar wel verzet tegen aan getekend dient te worden, is de in trinsiek in de programmering beslo ten opvatting, dat kritiek (en dat is het wezenlijke ln elke z.g. taboe-door breking) op de dominerende opvat tingen over moraal, maatschappij-in deling, vrijheidsgedachten op diverse gebieden e.d.. Iets zou zijn dat een typisch filmische verworvenheid zou zijn geweest uit de Jongste twee de cennia. Laten we als voorbeeld nemen de kritiek op de machtstoeëigenlng door overheden. De machtsstructuren zijn in de loop van de afgelopen decennia sterk uitgebreid en geïntensiveerd. Maar al in de jaren van de typiSch burgerlijke gezagsverhoudingen jaren die samenvallen met de begin periode van de film was er kritiek, zoals b.v blijkt uit de Keystone-agen- ten De agent was het symbool van het gezag, maar de figuur werd tot in de verfijnde aanvallen in Chaplins films toe stelselmatig onderuit gehaald Wat wordt door deze en andere films uit die dagen aangetoond, dat kritiek op samenlevingen en hun ui tingsvormen en -normen, historisch genomen, de gewoonste zaak ter we reld is. Ik geloof dan ook niet dat bepaalde films als echt typische ta- boedoorbrekers kunnen worden aan geduid. Kritiek kan in de ene film duidelijker en scherper naar voren komen dan in de andere, maar dat is uitsluitend een zaak van de persoon lijke kracht van een filmer. Niet een zaak van „een tijdsgewricht". In dit verband nog een citaat uit een gesprek met Amos Vogel, wiens boek. zoals al gezegd, geanimeerd heeft tot de organisatie van het festival. Ge vraagd naar wat een „subversieve film" eigenlijk ls, antwoordde Vogel. „Er bestaan geen ideologisch neutra- Ie films. En al zijn de meeste films gericht op behoud van de status quo. er zijn ook films die gericht zijn op het vernietigen van de status quo; zij kunnen variëren van kleine aanvallen tot een volledige afslachting. Die films wil ik subversief noemen. Zij ondergraven de status quo; zij onder- paven bestaande waardesystemen, ideologieën, zaken die voor de grote meerderheid heilig zijn. Overeenkom stig het karakter van de samenleving. waarbij men is Ingedeeld ondergraa een subversieve film bepaalde aspe ten van die samenleving. Daaroi kun je spreken van subversieve filn in Amerika, in Rusland, in China. Nederland Het belangrijkste acl ik het feit, dat een film subversief ka zijn qua inhoud en qua vorm Val abele elementen met een particulii karakter Dat is alles is niet uitsluitend voor! houden aan „de film". Het wezenlijke eigenschap van alle ui drukkingsmedia vanaf beelden) kunst tot dans, muziek en archit tuur Daarom moeten ook alle de" aanduidingen van tempoi ..doorbraken van taboes" sterk gei lativeerd worden. Doet men dit. d; heeft het volgen van het festival dl taboe verbrekende films zin; do< men het niet. dan is men zeer vatbal voor historische misleiding. Tot de belangwekkendste films dl tijdens het festival vertoond wordei horen „Les carabiniers" van Godart „A nous la bibeste" van René Clai ..Extase", .Antonio des Mortes" v Glauber Rocha", „WR -Mysteries The Organism" van Dusan Makave jev. „Alledaags fascisme" van Mil kail Romm. „Onibaba" van Kanet ff Shindo Allemaal films die normal horen tot het verdienstelijkste filn goed dat in de loop der jaren verzi meld is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4