Gereformeerde brief tegen kernwapenen 'Bijbelvertalers CIA-agenten' En toen knapte er iets in mij Runia over theologie niet defaitistisch Trouw KERK IN DE WERELD JNT Russische christenen in paniek VANDAAG VOORBIJGANGERS Nieuwe boekjes van 'Echo' VRIJDAG 7 DECEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET 2 K LEUSDEN Het moderamen van de generale synode van de gereformeerde kerken heeft aan de voorzitter van de Tweede Kamer de volgende brief gezonden: ADVERTENTIE -Dubbclzachte Jonge - Hooggeachte Heer. In liet besef, dat uw college binnen kort voor uiterst Ingrijpende beslis singen komt te staan over modernise ring van de nucleaire bewapening, besloot de generale synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland in haar vergadering van donderdag 29 november Jl. u in een schrijven mededeling te doen van de volgende uitspraak van de generale synode van Zwolle van 4 april 1978. Massavernietigingswapens en - methoden en de bewapeningswed loop zijn in strijd met Gods heil voor deze wereld, en dus uit den boze, Van alle christenen die willen on derhouden wat Jezus hun geboden heeft en die als overheid en onder daan ook binnen het huidige veilig heidssysteem een Uak vervullen, mag worden verwacht dat zij in woord en daad hun overtuiging uit dragen dat de huiveringwekkende be wapeningswedloop niet tot de vrede dient, Van alle christenen mag worden verwacht dat zij stappen onderne men die verder van de heilloze weg der kernbewapening afvoeren en die ons allen dichter bij de weg en de waarheid van Jezus Christus brengen, Ook zullen christenen ieder pogen In nationaal en internationaal ver band om vrede en recht te waarbor gen steunen, inzonderheid zich in spannend voor de afschaffing der middelen tot massavernietiging. Onverlet latend uw eigen politieke verantwoordelijkheid verzoekt de ge reformeerde synode u dringend dit getuigend woord bij uw definitieve standpuntbepaling mede ernstig te overwegen. Moge de Here uw arbeid tot zegen doen voor de toekomst van ons volk en van de wereld. Met hoogachting, ds A. C. Hofland (praeses), dr H. J. Kouwenhoven (scriba) en dr H. B. Weijland (actuarius). De volmaakte map door Dan Benson. Uitg. Novapres, Laren. 280 pag.. geen prijsopg. Ondertitel: praktische richtlijnen voor een evenwichtig en harmonieus leven. Vogels van de grote rivieren onder red. van L. M. J. van den Bergh e.a Uitg. Spectrum, Utrecht, 328 pag. groot formaat, geïll., slappe kaft, 39.50. MEXICO-STAD (ANPV- Amenkaanse protestantse zendelingen die ervan zijn be- schuldigd dat zij agenten van de CIA zijn. zeggen dat zij Indiaanse dialecten zullen blijven bestuderen, ondanks het teloor gaan van hun con tacten met de Mexicaanse re gering. 'Al die beschuldigingen zijn onge- ADVERTENTIE Toen ik in New York mijn land verdedigde voor de Verenigde Naties, heen Fidel Castro mij uitgescholden wopr operette prins. Als dat zo is dan is hij een operette baard, dan zijn we quitte. Prins Sihanouk over Cambodja m de nieuwe Zero. I HU IM DC kOOSK waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Cordts Oagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwariet BV Hoofdredacteur Jerve Tammmga Dwecteur mg O Postma MOOFOAANTOOR PoVDus 859 1000 AW A ms Ier dam Wifeautvraat «31 Amsterdam Posrg ro 68 00 00 ftinè Ned Cred^iDAA* R.ykeo-rgot 23 00 «2 574 REGIO ROTTE RDAM/0OR0RECHT PosiPus 94e 3000 AX Rotterdam tel 010-115508 (abonnementef •n bezorging) let 010' 1SS60 (redac*e) tel 115700 (urtstuiend voor ^dverieHies) REGIO DEN HAAG'IEIOEN Pm»*» 101 *50i CC Oen Haag te' 070 469445 tel 070-469445 (redecee) Parksirjji 22 Den H^ao RÉGIO NOORD OOST-NEOERLANO 8000 AA Zwo>* te» 05*00-17030 Melkmarkt 56 Zwi Abonnementsprijzen: Per maend 16.M Per kwartaal SO #5 Pe« hal» jaar ioi.M Adve'ienherj'ieven op aanvraag Telefonische aOonnemenienoodrachien i.'<e adressen doven i Oogave fam.'eOenchien 9-19 30 van maardag l m dag Op rondeg van i§- ?0 leiel 0*0-913456 Opgave nvn.-adve»1eni.es ie« Z20-936868 o« schrei.,* aan Mew-Adv a<de< ng poslOus 433 1000 AK AMSTERDAM Ad'eSkki/^mger ^•s»u4enJ SChr-neNli aan on/e Amsterdamse adressen grond', zegt John Alsop, hoofd voor Mexico van het 8ummer Institute of Linguistics-Wycliffe Bible Transla tors dat zetelt in Santa Ana in Cali- fomié. Sinds het instituut zich in Mexico gevestigd heeft, in 1935, is het uitge groeid tot een invloedrijke organisa tie. waar ongeveer 300 linguïsten vrijwel allemaal Amerikanen die wor den gesteund door familie of kerkge-. nootschappen aan zijn verbonden en die beschikt over een vloot van vliegtuigen en een hypermodern com municatie-apparaat dat zich over het Mexicaanse land uitstrekt. Het Mexicaanse hoofdkwartier is een iuturlstisch uitziend complex met elektronisch open en dicht gaande hekken en deuren en een parkeerter rein vol met auto's met Amerikaanse nummerborden. Misschien vanwege ziln invloed heeft het instituut een golf van kritiek te verduren van Mexi caanse anthropologen, archaeologen, nationalisten en politieke partijen. Mexicaanse kranten beweren dat het instituut banden heeft met de Ameri kaanse inlichtingendienst CIA en is betrokken bij het stelen en smokke len van oudheidkundige voorwerpen. Een communistisch congreslid be schuldigt het Wycliffe-lnstituut van het concentreren van zijn werk in olierijk gebied in Mexico en daarvan rapport te doen aan het 'spionage- hoofdkwartier van de CIA in Santa Ana'. In een recent rapport van een college van anthropologen werd gezegd: 'Hoewel wij geen rechtstreeks ver band hebben kunnen aantonen tus sen het Summer Instituut of Linguis tics en de CIA, menen wij dat het er ls door het maken van logische gevolg trekkingen.' Het nieuwsmagazine 'Proceso' schreef dat het instituut Amerikaan se multinationals propageert als daar zijn Coca-Cola en Pepsi-Cola, omdat het geheelonthouding aanprijst on der de indianen. In de afgelopen 44 jaar heeft het instituut het nieuwe testament ver taald in 50 van de 150 dialecten van de Mexicaanse indianen en heeft voor elk dialect woordenboeken ge schreven. Elke vertaling vergt een jaar of vijf tien werk door een linguist, waarvan er doorgaans tien in een indiaans dorp worden doorgebracht. ADVERTENTIE David een man naar Gods hart. praktische richtlijnen uit Davids le ven voor het christenleven van alle dag. sprekers Henk Binnendijk, Leo Habets. Frans den Exter Blokland en René Boert Jens, 27-31 december. De Bron. Dalfsen Inf en opg. Instituut voor evangelisatie, tel 03438-7491 Een nieuw boek van Dr. W. Aalders Wet Tragedie Evangelie Een andere benadering van het Boek Job 396 blz., gebonden 49,90 Het boek Job, stammend uit de tijd tussen Alexander de Grote-en keizer Augustus, is meer Grieks dan Joods, meer dichterlijk dan leerstellig, meer geestelijk dan wettisch. Daarom werpt het op le vensvragen, die in de Joods-christelijke traditie uitsluitend vanuit Wet en Profeten benaderd en beantwoord werden, een nieuw en ander licht. Ja mogelijk zelfs op het Evangelie. De betekenis van het bijbelse Job-gedicht is, dat hier op een in de hele wereldliteratuur ongeëvenaarde wijze de roep om gerechtigheid als waarheidsvraag aan de orde gësteld wordt. Tot op de bodem! En daarin is het tevens op onvergelijkbare wijze proloog tot het Evangelie. Deze studie kan beschouwd worden als een vervolg op het vorige boek van deze auteur: rlittoüunt OHUtHMl Theocratie of ideologie Net dilemma van de huidige christenheid 306 blz., gebonden 41,50 Centraal in dit indringende boek staat de vraag waar het confessio nele geloof nog een huis vindt om in te wonen sinds de theologische doorbraak in de kerk, in de christelijke school en in de christelijke politieke partijen heeft plaatsgevonden. tvCTir'AT Dit rijke boek is van groot belang voor allen die bewogen en bezorgd l «•- aanzien hoe het moderne denken voortdurend poogt binnen de kerk gestalte te krijgen. 'Niet eerder werd de geestelijke nalatenschap van Groen van Prinstererzó eigentijds vertaalden nieuw ingedragen in de theologische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen van onze tijd.' Ir. J. van der Graaf in Trouw 'Het meest Groeniaanse boek dat er na de dood van Groen is geschreven. H. Algra in het Friesch Dagblad 'Het is met grote fijnzinnigheid geschreven, getuigt van een geweldige eruditie en laat zich, ondanks de diepgaande bespreking van fundamentele problemen, heel gemakkelijk lezen. Prof. dr. W. H. Velema in Woord en School Verkrijgbaar in de boekhandel UITGEVERIJ J. N. VOORHOEVE - DEN HAAG doof AJdert Schipper Volgend jaar worden in Moskou de Olympische Spelen gehouden. De sowjet-overheid ls bezig het land en vooral de stad Moskou op dit grootse gebeuren voor te bereiden Er worden nieuwe stadions gebouwd en de histo rische bouwwerken van de stad Mos kou krijgen een verfje. Tegelijk wor den dissidenten uit de stad wegge werkt Vorige maand werd de voor aanstaande orthodoxe priester Oleb Jakoenin gearresteerd en nu hangt er een nieuw proces boven het hoofd van Aieksander Ogorodnikow. de lei der van de godsdienstige studieclubs, die deze dagen vrijgelaten zal worden na een eerdere straf van vijf Jaar te hebben voltooid. De geheime dienst KOB bereidt een waar showproces voor op basis van artikel 70 van het wetboek van straf recht (antl-sowjet-propaganda en agi tatie) Mogelijk zal men hem zelfs beschuldigen van de vorming van een antl-sowjet-organisatle Deze vrees wordt geuit in het ondergronds ver schenen blad ObsJUjina Mocht dit samidat-orgaan gelijk hebben, dan kan de straf tien jaar zijn. Het is de eerste keer, schrijft Obsjtsji- na gealarmeerd, dat christenen we gens hun „Ideologie", het christelijke geloof zelf. worden veroordeeld en niet wegens parasitisme, diefstal of iets dergelijks. De KGB heeft talrijke getuigen verhoord voor het proces tegen Ogorodnikow onder wie een Jongeman, die kennelijk eep agent provocateur is. De vrienden van Ogorodnikow schrij ven dat het zeer dringend is dat ln het Westen actie ten gunste van hem wordt gevoerd, omdat er kans is op een hele reeks van processen tegen andersdenkende christenen. Het Britse onderzoekinstituut Kes- ton College ontving deze maand een brief, die in augustus of september werd geschreven aan jongeren in het Westen. „Broeders", begint dit schrij ven, „Wij en Jullie hebben in het gees telijk zoeken en worstelen van de tegenwoordige mensheid de gevaar lijkste en meest ondankbare taak op ons genomen: de eerste verkenners te zijn in een nieuwe wereld, die reeds vaag te onderscheiden is achter de grens van een ingrijpend draaipunt in de geschiedenis." De brief gaat verder met te zeggen dat een nieuw mensentype op het punt staat te worden geboren, geba seerd op liefde, dat behoefte zal heb ben aan internationale communica tie en internationaal begrip, een mon diaal denkend soort mensen. Kenne lijk gaan de Russen er van uit dat dit soort mensen in Amerika woont. Zij schrijven: „We wonen in verschillen de werelddelen en zijn in verschillen de historische tradities opgevoed, maar toch voelen wij Jullie Invloed bij elke stap die wij doen. Jullie zijn echt de culturele leiders van de mensheid geworden. Dank zij Jullie voorbeeld is het aan honderden jongeren in ons land gelukt zich los te maken van de wurgplaal van de totalitaire ideologi sche dwang." De schrijvers zeggen van mening te zijn dat hun maatschappij op een leugen gebaseerd is. omdat zij de geestelijke kant van de mens ont kent. De mensen worden volgens hen in de Sowjet-Unie voor de mal gehou den met een verdraaid systeem van normen en waarden. Maar de Jongere generatie heeft de orthodoxe kerk hervonden en is nu in staat in het Westen iets uit te dragen van de gees telijke kracht die zij aan hun nieuwe ontdekking ontlenen. „In deze gebro ken wereld," gaan zij verder, „streven wij naar een gemeenschap van de geest, die geleld wordt door vrede. Tegen ons werkt de vernietigende staatsmachine met haar reusachtige ervaring in het straffen en onderdruk ken. Moge onze kwetsbaarheid echter onze verdediging worden, wij richten ons tot anderen met een open geest Open Jullie hart voor ons. zoals wij het onze voor Jullie open leggen." door Aldert Schipper Alleen al ln de VS hebben zes miljoen mensen nader kennisge maakt met een of andere vorm van meditatie. Drie miljoen jonge ren zijn aangesloten bij een van de talrijke daar bestaande sekten. Veel van die mensen vertonen na een tijdje een stereotiep gedrag. Ze maken een apathische indruk, maar zijn blijkbaar niet ontevre den. Wat is er met onze jongen gebeurd? vragen steeds meer ou ders zich af. Andere vaders en moeders kunnen niet begrijpen dat hun eens zo zelfstandige doch ter ineens genoegen heeft geno men met dë onderdanige positie die vrouwen ln sommige oosterse sekten bekleden. De kinderen zelf hebben het doorgaans over Je zelf terugvinden" of over „kosmisch bewustzijn". De meditatieve beweging heeft in middels al ruimte geschapen voor de opkomst van een nieuwe indus trie, die ten doel heeft jongelui al of niet na gewelddadige kidnap ping weer op het spoor terug te brengen, dat hun ouders als het rechte hebben leren kennen. Dit „deprogrammeren" maakt ge bruik van gelijksoortige psycholo gische technieken als de sekten toepassen. Knappen Twee Amerikaanse wetenschap pers. de psychologe Flo Conway en de filosoof Jlm Siegelman, heb ben het verschijnsel van de plotse linge persoonsveranderingen bij veel sekteleden onderzocht. In hun verslag, dat in ons land onder de titel „Knappen" is verschenen bij de Uitgeverij Elsevier (prijs 28,50) hebben ze voor die plotse linge bekeringen het woord „snap ping" gebruikt. Dat is in het Ne derlands vertaald met „knappen", vandaar de titel van het boek. Het is voor de meeste sekteleden moeilijk te verklaren wat er pre cies met hen ls gebeurd. Velen beschrijven hun ervaring met: „Er knapte iets in me" of „Ik voelde me gewoon 'knappen'," alsof hun bewustzijn een breekbaar stukje plastic of een uitgerekt elastiekje was. In sommige gevallen hebben de jongeren, op zoek naar bevrijding van geestelijke boeien, voor hun ■eigen besef enige vrijheid gevon den. Het is heus niet zoals sommi ge tegenstanders van sekten wil len doen geloven, dat hier een IJze ren discipline en een totale onder werping heersen, waaronder de kwetsbare geesten van alle sekte leden dagelijks gebukt gaan. Dcoh vaak is wel de éne geestelij ke blokkering vervangen door een andere, die toch ook niet zoveel geestelijke wasdom blijkt te ga randeren. Men hoeft hierbij echt niet alleen te denken aan excessen zoals de moorden van de Manson- familie of de massale zelfmoord van de bijna duizend leden van de People's Temple in Guyana. wordt gemeld dat het „knappen" werd voorafgegaan door het gedu rende enige tijd nuttigen van een zijdig (bijv. eiwitarme) voeding en een tekort aan slaap. Conway en Siegelman betogen dat het „knappen" een bedreiging van onze samenleving vormt, om dat het niet alleen aan sekteleden kan overkomen, maar ook ande ren bedreigt. Ze wijzen op de span ningen en het tempo van de jaren zeventig in het dagelijkse leven van de meesten van ons. De span ning, het wapen bij uitstek voor het „knappen" van sekteleden is tot ons dagelijks leven gaan beho ren. Wie komt er tegenwoordig nog toe aan rustige bezinning? Toch staan we allen dagelijks bloot aan het spervuur van Intel lectuele en emotionele propagan da van de consumptiemaatschap pij, die niet waar gemaakt kan worden. Hoe meer informatie we krijgen, hoe verwarder we vaak worden. Druk De doorsnee sekte oefent wel eni ge druk uit op zijn leden en dat ze die druk kunnen aanvaarden komt door het „knappen". Meest al heeft dat plaats nadat het sek te-lid bepaalde vernederingen heeft ondergaan, in een crisis van onzekerheid ls gestort en bedol ven onder argumenten voor de reddende van de leer van de sekte of zijn stichter. In een enkel geval Bij tegenslag In deze situatie kan een onver wachte tegenslag van persoonlij ke aard of een catastrofe mensen ineens doen „knappen". Dit blijkt nogal eens te gebeuren bij de ka ping van een vliegtuig of deze zo mer. toen in Three Miles' Island een kerncentrale ineens gevaar opleverde. Als voorbeeld voor „geknapte" personen uit het dagelijkse leven noemen de twee de werknemer, die zich stort in enorme sleurar- beid of in koortsachtige activitei ten om zijn twijfels en angsten weg te stoppen of de vrouw, die, teleurgesteld door de niet te reali seren beloften van het feminisme, zich met hart en ziel wijdt aan de stofdoek en de sherry. Van een onzer verslaggevers KAMPEN „Het theolo gisch bedrijf lijkt tegenwoor dig maar al te veel op het bekende kinderversje: Wie wil mee naar Engeland (het land der engelen) varen? Engeland is gesloten, de sleutel is gebro ken. Er is geen smid in 't gan se land, die deze sleutel ma ken kan." Dit zei prof. dr K. Runia gisteren in zijn rede ter herdenking van het 125- Jarig bestaan van de theologische ho geschool van de gereformeerde ker ken in Kampen. Hij zag in dat versje de diepste crisis van kerk en theolo gie in onze tijd onder woorden ge bracht Die crisis is mede verantwoordelijk voor de grote veranderingen van de laatste Jaren aan de Kamper hoge school. Het kan niet ontkend worden, zei prof. Runia. dat er met name in de laatste vijftien jaar zoiets als een identiteitsverlies heeft plaatsge vonden. Toch zal de aftredende rector geen reden voor wanhoop, omdat hij diep overtuigd was van de „helderheid" en „doorzichtigheid" van de bijbel. „Vanuit het midden der Schrift en dit midden is niemand anders dan Jezus Christus, onze Heer valt een stralend licht ons leven binnen. In zijn kruis en opstanding zijn de be slissingen gevallen die ons leven voorgoed op het spoor van het beloof de rijk zetten. En vanuit het perspec tief van kruis en opstanding en van het rijk gaan de Schriften zelf ook telkens weer open in een verrassende nieuwheid. Voor ons persoonlijk, voor de kerk en voor de theologie." Daarom kunnen we, aldus prof. Ru- KLEINE BELIJDENIS Wij geloven dat er iets anders is dan wat ons aangepraat wordt, dat het leugen en bedrog is als ze ons toestaan in U te geloven als een God ver weg die hier toch nooit iets kan om daarmee zichzelf veilig te stellen en hun plannen van macht en geweld H, door te zetten; wij geloven dat we dood gaan als we ons leven laten splijten in vroomheid op zondag 0f en je laten gaan op maandag; w6 wij geloven in uw bedoeling, God van messias Jezus, voor ons en onze kinderen en voor alle mensen. U gaf ons daarin een nieuwe naam een nieuw bestaan dat niemand ons kan afnemen in uw Gees en liefde willen wij leven vandaag en morgen. br W Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Amsterdam (gees-L telijk verzorger Valeriuskliniek) A. W.| Vlieger, laatstelijk predikant te nekamp, wonende te Oosthuizen. Bedankt voor Vriezenveen: J. T. W Quak te Vianen. Afscheid op 9 dec. van Papend D. van Vliet ber. te Giessendam. Intrede te Gramsbergen: E. Bosi uit Apeldoorn, waar hij werkzi was volgens overgangsbepaling 2' E; te Zwartsluis: R. Heusinkveld u_ Maassluis; te Nijkerkerveen: (deel gem. Ebenhaezer, bijstand in het pas- toraat), J. Schaap em. pred. van Per nis, volgens overgangsbepaling 277 E. GEREF. KERKEN Aangenomen de benoeming tot alge meen secretaris van het CJV: N. C. de Fockert te Eist Intrede te Bierum: W. J. v.d. Hoek kand. uit Kampen; te Hippolytus- hoef: B. Bloemink kand. uit Hippoly- tushoef; te Oosterwolde: D. de Wit uit Lisse. NED. GEREF. KERKEN Bevestiging op 14 dec. (voor de zenj dingsarbeid in Natal) te Kampen. 1 Wielenga uit Eek en WieL CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 13 dec. te Driebergen: J. v. d. Vlies te Nieuwpoort. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Unionville (Can.): J. M. Kleppe te Woerden, die bedankte voor Zwijndrecht; te Westkapelie: W. Hage te Rotterdam-West. Intrede op 13 dec. te Veenendaal: J. Mijnders uit Ridderkerk. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT BIJ „Echo", de uitgeverij van de hervormde bond voor inwendige zending op gerefor meerde grondslag (adres: Joh. van Oldebarneveltlaan 10 ln Amersfoort) zijn weer een paar boekjes versche nen over actuele, in en om de kerk in discussie zijnde onderwerpen. Dr. W. Aalders schreef: „Het huwelijk" (40 pag., prijs 5,50) en gaf zijn geschrift als ondertitel mee: grootheid en ver val. De vragen rondom de doop wor den door prof. dr C. Graafland behan delt in „een bijbelse verkenning" van „Volwassendoop/kinderdoop/her- doop" (dit ls de titel van zijn 70 pagi na's tellend boekje, dat 8,50 kost). Anders van aard is „Leest u de bijbel" (50 pag., prijs ƒ4,50), een door, ds C. Snoei ingeleide oproep tot bijbellezen van de Engelse bisschop Ryle. Prof. dr K. Runia nla, in Kampen niet beter doen dan ook vandaag ons te laten leiden door de woorden, die de vaderen van de hogeschool indertijd hebben opgeno men ln het zegel van de school „Het openen van uw woorden verspreidt licht" (Psalm 119:130). Dan blijft the ologiseren In Kampen ook in de toe komst uiterst zinvol. Prof. Runia droeg het rectoraat, dat hij vier jaar heeft vervuld, over aan prof. dr J. C. de Moor. Hierna werd nog aan de president-curator drs G. Y. Vellenga een bundel wetenschap pelijke opstellen aangeboden, die door leden van het wetenschappelijk personeel werd samengesteld ter ge legenheid van het 125-Jarig bestaan. De bundel is getiteld „Voortgang" en komt uit bij Kok te Kampen. Aan deze bundel hebben onder ande re meegewerkt prof. dr A. J. Jelsma (De bruikbaarheid van de kerkge schiedenis). prof. dr A. G. Honig (In terculturele theologie) en dr O. Jager (Theologie en geloof). ADVERTENTIE over zes, meneer.' Te laat gewekt, man!' sclireeuw ik. Wat is er met Duitsland aan de hand? Herman Pieter de Boer in de nieuwe Zero over Hernat Helgoland I NU MOE KIOSK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2