Meer katholieke gelden in oecumenische bank Dubbelop gevierd jubileum Aanval van Vaticaan op Schillebeeckx Suikergoed uit Israël Trouw Arm kerstfeest in Bethlehem Zuidafrikaanse dienstweigeraar tot achttien maanden veroordeeld 125 jaar theologische studie in Kampen VANDAAG F y VOORBIJGANGERS Beroepingswerk Alcoholprobleem bij priesters Commissie gevormd Rome-orthodoxie DONDERDAG 6 DECEMBER 1979 TROUW/KWARTET door Aldert Schipper De EDCS, de ecumenical development cooperative society, in de wandelgang de oecumenische ontwikkelingsbank, heeft tijdens zijn bestuursvergadering van deze week opnieuw besloten twee projecten te gaan financieren, ditmaal ln Peru. Tevens konden twee nieuwe bestuursleden kennismaken, een advocate uit Honduras, mevrouw Noemi Espinoza en de algemeen thesaurier (penningmeester) van de orde van de sociëteit van Jezus, pater Eugen Hillengass. De EDCS heelt nu de beschikking over 7,25 miljoen gulden. Daarvan staat circa ƒ550.000 uit. Nog eens 650.000 gulden la toegezegd, terwijl er projecten voor een bedrag van 700 000 gulden in voorbereiding zijn. Dat is. twee jaar na het begin van de coöperatie een opvallend succes. Met de ontvangen giften ten behoeve van de stafkosten kan de EDCS zich nu volledig bedruipen. De algemene manager van de EDCS, Adrian St. V. WIJmanne uit Sri Lanka vertelde dat de rente en aflossong van de beide lopende projecten prompt op tijd zijn binnengekomen. Wellicht een geruststelling voor ker- Jezuïet©!! Veel meer succes heelt de EDC8 in de kring van rooms katholieke zusters- en broederscongregaties. Alleen al in de laatste maanden is circa anderhall miljoen gulden uit deze groeperingen gekomen. In West-Duitsland zijn nu twee zogenaamde Förderkreise, steunverenigingen, die zich Intussen mogen verheugen in officiële kerkelij ke steun. De Evangelische Kirche zelf kan echter moeilijk geld aan de EDCS afstaan, omdat het meeste geld in die kerk uit Kirchensteuer afkomstig is. De Duitse wet verzet zich tegen het gebruik van dit geld voor zaken als de EDC8. ken die nog aarzelen mee te doen met de EDCS. De Nederlandse steunvere- niging van de EDCS, de NVOC, heeft 1,6 miljoen en de Nederlandse her vormde kerk heeft 200.000 gulden bij gedragen aan het kapitaal van de coöperatie. Er beginnen nu ook plaat selijke gereformeerde kerken belang stelling te tonen, maar erg hard gaat het nog niet in deze kring. Het be stuur van de generale synode van de gereformeerde kerken heeft de plaat selijke kerkeraden op de EDC8 gewe zen, maar of deze brief veel gevolg heeft is nog niet te zien. Pater Eugen Hillengass is, ook al is hij dé financiële man van de orde. zelf niet in staat, geld van de jezuïeten in de EDCS te Investeren. HIJ vertelt echter dat er congregaties zijn, die vroeger veel institutioneel werk de den, maar die nu als gevolg van de verkoop van gebouwen over veel geld beschikken. „Dat is niet zo gemakke lijk op een ethisch verantwoorde en apostolaire manier te beleggen," zegt Hillengass. Hij ziet er uit als een echte bankier en verkeert ook in dat soort kringen. Het woordje „economisch" komt hem makkelijker van de lippen dan het woord ..oecumenisch". „Ik heb maar éénmaal in mijn leven iets op oecu menisch gebied gedaan. Dat was in 1972. toen ik leider was van het pasto raat in het Olympisch dorp in Mün- chen," deelt hij glimlachend mede. Hillengass kwam ln contact met de EDCS. doordat de oecumenische coö peratie hem voorstelde, geld van de- jezuïeten daar te beleggen. Maar hij zei: nee. De sociëteit van Jezus heeft alleen reservefondsen tot zijn be schikking. geen beleggingsgelden. En als Je in de EDCS belegt, kun je het geld niet op korte termijn vrijmaken. ..Wij zoeken ln de EDCS naar iets anders dan ik kon aanbieden als pen ningmeester van de Jezuïeten. Maar congregaties die wel beleggingen hebben, zijn soms in grote moeilijk heden bij het vinden van verantwoor de doelen. Wapen- en drankindustrie ën zijn in elk geval taboe, maar ook aan veel andere bedrijven zit een luchtje. Als je Je geld op een bank zet, kun Je nooit weten wat er mee ge beurt. De EDCS is dan een aantrek kelijk alternatief." Vaticaan Hoeveel geld de sociëteit van Jezus bezit kan Hillengass niet zeggen. Hij vindt het een onzinnige vraag, want de sociëteit beschikt niet over een balans. „We werken in 90 provincies ln 60 landen. Het is niet mogelijk daar een boekhoudkundig verantwoord overzicht over te geven. Bovendien: waaruit bestaat ons bezit? Is een uni versiteit of een middelbare school van de jezuïeten van de sociëteit of niet? Dat is niet makkelijk vast te stellen. Het is zo gedetailleerd, dat een overzicht te kostbaar zou ziln." Er zijn in de rooms katholieke kerk organisaties, die over aanzienlijke sommen geld beschikken, die ze niet weg kunnen geven, maar waarop toch ook niet de hoogst mogelijke rente hoeft te worden verkregen. Zulk geld is volgens Hillengass geschikt voor de EDCS. Zou Hillengass, wanneer hem dat ge- vraagd zou worden, het Vaticaan aan raden geld in de EDCS te investeren? De Jezuïet reageert voorzichtig. Hij heeft nooit een balans of verlies- en winstrekening van het Vaticaan ge zien. Hoeveel geld het Vaticaan be zit? Hillengass kan er slechts naar raden. Hij zet uiteen dat het Vaticaan in 1929 een bepaald bedrag van de Italiaanse regering heeft ontvangen als vergoeding voor de financiële ver liezen veroorzaakt door de confisca tie van de kerkelijke goederen in 1870. Maar hoe het met dat geld ge gaan is in de afgelopen eeuw, nie mand kan dat precies zeggen. De laatste vergadering van kardinalen wekte de indruk dat de Heilige Stoel in geldnood zit en daarom merkt Hil lengass op dat er wel eens veel min der geld in het Vaticaan zou kunnen zijn dan de geruchten willen. „Ik denk dat er in het Vaticaan meer zorgen bestaan over de verliezen dan over hoe men daar het geld het beste kan beleggen," aldus de Jezuïet Voorlopig zal de EDCS, als we pater Hillengass mogen geloven, nog wel geen aandelen kunnen plaatsen bij de Heilige Stoel. En ook over overig „katholiek" geld moeten we ons maar niet al te hoge voorstellingen maken. „Als er een congregatie bij mij komt, die problemen heeft met beleggingen ben ik elke keer weer verbaasd dat er zo weinig kapitaal beschikbaar is." Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Luttele da gen voor het gesprek van de Vaticaanse autoriteiten met prof. Schillebeeckx over diens theologische opvattingen, zond de Vaticaanse radio gis teren een gesprek uit met de theoloog Jean Qalot, een ad viseur van het Vaticaan. Deze vergeleek de opvattingen van Schillebeeckx met de ketterij van Arius. die ruim 1500 Jaar geleden de „Godheid van Je zus" had verworpen. Volgens Oslol Is fundamenteel en wezenlijk voor het christendom het geloot dst „Christus waarlijk Ood en waarlijk mens" Is. HIJ ziet de nieuwe theologie sis de herleving vsn oude dwalingen Behalve Schillebeeckx noemde hij ook de Nederlandse jezu ïet Plet Schoonenberg en de Zwitser Hans KQng sis verkondigers van dit soort dwalingen Volgens plaatselijke bronnen was het de scherpste aanval waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leidie Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PostDuS 8S9 1000 AW Amsterdam Wibauisiraai 131 Amsterdam Postgm 66 00 00 ears* Ned Credtetbank Rcken rgn/ 23 00 12 574 Gcwnitg*ó Amsterdam X11000 REGIO ROT7ERDAMJOORDRECMT Postbus 948 3000 AX Rotterdam te) 010-115588 (Abonnementen en berorgmg) tel 010- n 5580 (redactie) (el 115700 (uaslurtend voor advertenties) WestbUak 4 Roder dam REGIO DEN HAAGAEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag let 070-469445 (abonnementen en beiorgine) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO OOST NEOERlANO lurtskj-iend admmtslraltel Postbus 3 8000 AA Zwote lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo«e Abonnement «prijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47.70 Per had jaar 1 95.40 Per jaar 180.60 Adverteniteranesten op aanvraag Tetetonische abonnemenienoodrachien (re adressen boven| Opgave tamiiteöefchlen 9-19 30 van maandag t'm vf.dag Op zondag van 10- 20 uur tetel 020-913456 van de Vaticaanse radio op met naam en toenaam genoemde theologen sinds deze paus aan het bewind Is. De paus of diens naaste medewerkers zouden de uitzending van te voren hebben goedgekeurd. De uitzendin gen van het Vaticaan hebben overi gens altijd de zegen van de Heilige Stoel. Doordat ook 8choonenberg en Küng genoemd werden, zullen volgens waarnemers ook zij eerdaags naar Rome moeten. Küng moet dat al. maar die vindt dat als ze hem iets te vragen hebben ze maar bij hem op bezoek moeten komen. Over Schoo nenberg gaan al langer geruchten dat hij opnieuw in Rome onder verden king staat. De inmiddels geëmeriteer- de hoogleraar van Nijmegen heeft in het verleden ook problemen met Rome gehad. Steunbetuigingen Terwijl het Vaticaan dus nog voor het eventuele proces het woord ketterij al haast in de mond neemt, komen er uit allerlei landen veel steunbetuigingen voor Schillebeeckx. Franse domini canen (ongeveer 300) verwijten de congregatie voor de geloofsleer een schandalig optreden jegens hun orde broeder Pohier. Het Duitse jezuïeten tijdschrift „8timmen der Zeit" meen de ook het „vrije woord in de kerk" te moeten verdedigen. „Als er vandaag de dag een gevaar dreigt voor de kerk, komt dat niet zozeer door dwaal-leren, maar eerder door de in perking van de ruimte voor het open gesprek." aldus het blad. Eerder had den al dertig bekende theologen van het tijdschrift „Concilium" uiting ge geven aan hun bezorgdheid. In een ingezonden brief aan „The Times" hebben 83 Engelse hooglera ren in de theologie gesteld dat de Vaticaanse procedure „een ernstige bedreiging vormt voor de vrijheid van interpretatie en onderzoek welke een onmisbaar onderdeel vormt van het menselijk zoeken naar zin en waarheid." De theologen zijn afkom stig uit allerlei kerken en dit geza menlijk optreden wordt een oecume nische daad zonder precedent ge noemd. Het Vaticaans onderzoek Prof. Schillebeeckx' brengt het breekbare klimaat van we derzijds vertrouwen echter in gevaar, zo menen zij. Voorts hebben 120 Amerikaanse en Canadese theologen een petitie aan geboden aan de congregatie voor de geloofsleer. Zij vrezen bij een eventu ele veroordeling van Schillebeeckx „een ernstige terugslag voor een crea tieve katholieke theologie." BETHLEHEM (UPI) Vol gens de burgemeester van Bethlehem wordt het in zijn stadje dit jaar een povere kerstviering. Burgemeester Eli- as Frey zei maandag, dat het massale ontslag van Arabische colleges van B en W in- de door Israël bezette gebieden Bethle hem heeft gedwongen, de uit gaven tot een minimum te be perken. B en W van de gemeenten op de westelijke Jordaanoever en in Gaza boden vorige maand hun ontslag aan uit protest tegen de aanhouding en dreigende uitwijzing van burgemeester Bassam SJaka van Nabloes. Illustratie uit „Het land waar het Kerstfeest begon" In de reeks suikerige prachtuitgaven over het heilige land zijn zojuist weer twee exemplaren verschenen, de ene bij het Boekencentrum in Den Haag, de staatsdrukkerij van de hervormde kerk, en de andere bij Kok in Kampen, de uitgever van de mannenbroeders. Politiek dierkwartet door H. L. van Mierlo en J. Kruse. Uitg. Heureka, Nieuwkoop, 7,50 v Voor en tegen door prof. dr. W. H. Velema. Uitg. Boekencentrum, Den Haag, 175 pag., 19,-. Bundeling van artikelen van de chr. geref. ethcus over actuele vragen. Elisabeth van Thuringen dienares der armen, door Walter Nigg. Uitg. Gottmer, Haarlem. De bekende ha giograaf van protestantse huize (au teur van onder meer „Grote heili gen") heeft het leven beschreven van de koningin van Thuringen die af stand deed van haar waardigheden om zich ten voile aan armen, zieken en stervenden te wijdea Haar leven heeft altijd sterk tot de verbeelding van kunstenaars gesproken en het boekje dat uitgegeven wordt onge veer bij haar 750ste sterfdag bevat een keuze van mooie kleurenrepro ducties. 79 blz tekst, 48 blz kleurenfo to's 35,-. Het oorspronkelijke visioen religi euze ervaringen in de kinderjaren, door Edward Robinson, uitg. Gott mer, Haarlem. Aan de hand van een groot aantal antwoorden op de vraag „Heeft uw leven op een of andere wijze de invloed ondergaan van een macht groter dan Uzelf?" wordt het verschijnsel „religieuze ervaring" na der onderzocht en geduid. 190 blz 22,90. De volheid ervaren dagen van stilte met Frans van Assisi, door Em manuel Jungclaussen, Uitg. Gottmer, Haarlem. Overwegingen over teksten van Franciscus. 96 blz. 12,50. Genodigd San de maaltijd des Heren inleiding tot de eucharistie volgens het Romeins missaal. Door A. M. Ro- guet, voor Nederland bewerkt door A. Hollaardt Uitg. Gottmer. Haarlem. Toelichting op het nieuwe missaal, zoals dat eerder dit jaar voor de rk kerk verplicht werd gesteld. Het boekje gaat ervan uit dat 't missaal en de Invoering een goede zaak is. Het gaat niet in op de kritiek die op beide bestaat. 165 blz. 24,50! Wereld Spoorweg Atlas door O. 8. Nock e.a. Ned. bewerking van Hans Hanenbergh. Uitg. Elsevier, Amster dam. 224 pag. grootformaat, ruim 500 ill., 89.50. „Met Jezus in het Heilige Land" is een boek met 52 foto's in zwart-wit en maar liefst 76 in kleur, waarin het leven van Jezus wordt gevolgd, maar dan zoals de streek van Jezus' om wandeling op aarde er tegenwoordig uitziet. Blijkbaar komen in Israël Veel plechtige zonsondergangen voor en bestaat het land uit talloze schilder achtige doorkijkjes en Galllese land schapjes. Voor mensen die dol zijn op geromantiseerde heiligenlegendes een verrukkelijk boek. Bij Kok verscheen „Het Land waar het Kerstfeest begon", een serie zeer matig gereproduceerde negentiende- eeuwse gravures en tekeningen, door spekt met bijbelteksten uit het kerst evangelie en wat verklarende tekst. Dit laatste boek is dientengevolge iets informatiever dan het eerstge noemde. Maar het is tevens aanzien lijk speculatiever. Verscheidene pagi na's wijdt de schrijfster, Mary Phra- ner Warren, uit over het verblijf van Jozef, Maria en het Kind in Egypte en wat ze daar zoal te zien hebben kun nen krijgen. Het boek is een heruitga ve van een Israëlisch boek en daarom staat er natuurlijk in dat nu kibboet- sim en fabrieken, boomgaarden en boerderijen floreren op plaatsen die vroeger onbewoond waren. Mevrouw Phraner Warren heeft zeker ook niet van de Palcstijnen gehoord. Aldert Schipper Mary Phraner Warren: Het land waar het Kerstfeest begon, 120 pag. prijs 24,90. Uitgave Kok, Kampen; Wolfgang Pax en Gideon Sella: Met Jezus in het Heilige Land, 140 pag. prijs 39, Uitgave Boekencentrum, Den Haag. Van een onzer redacteuren KAAPSTAD De Zuidafrikaanse politie heeft dinsdag de 23-jarige Zuidafrikaanse actuarius Pleter Moll uit Kaapstad gearresteerd in verband met zijn weigering op te komen voor militaire dienst. Moll werd begin ok tober door de rechter in Youngsfield tot een boete van 50 rand veroor deeld, omdat hij had geweigerd aan de grens van het land te dienen. Moll acht militaire dienst in Zuid-Afrika op dit moment niet gerechtvaardigd, omdat er volgens hem in dat land een burgeroorlog aan de gang is. Daarin mee te doen acht hij voor een chris ten niet aanvaardbaar. Dinsdag werd hij onverwacht op nieuw gearresteerd. Hij werd meteen berecht en veroordeeld tot achttien maanden gevangenisstraf. De straf ging onmiddellijk in. Moll is actief lid van de baptistenkerk. Pieter Moll Van een onzer redacteuren KAMPEN Op 6 december 1854 werd in Kampen een theologische school geopend. Vandaag vieren twee hogescholen ln Kampen hun 125-jarig bestaan, de vrijgemaakten wat uitvoeriger dan de „gewone" gereformeerden. Oug.tv« 320-931 >•936068 O» scTw.ftei.rh 44n Mw-Aöv postftus 433 1000 AK AMSTERDAM Age^sw.jJ^.rtge'- m1S"ull0M SCtV.««(.|fc MO CWVI4 Amstef<J«rt1S« idrass** Het Jubileum gaat bij de vrijgemaak ten gepaard met een cadeau vin en één de hogeschool. Het cadeau van de hogeschool ls een bundel studies „De biddende kerk", geschreven door de professoren en verschenen bij De Vuurbaak te Groningen (238 blz.; 27,50. voor Vrienden van de Vuur baak ƒ22.50) De bundel opent met een artikel van de nleuwtestamenti- cus dr J van Bruggen over het Onze Vader Hij keert zich tegen de veel gehoorde gedachte, dat het iets heel nieuws was. dat Christus de gelovi gen leerde, God als Vader aan te spreken. „Dit gebed is hetzelfde ge bed ais dat van Abraham en Mozes en het richt zich mét hen tot „Onze Vader ln de hemelen Hij geeft ook een proeve van eigen vertaling, waar van het niet te hopen is, dat die gemeengoed wordt, want de vierde bede luidt: „ons broodrantsoen, geef het ons vandaag". Kuyper Vervolgens geven dogmaticus dr L. Doekes en ethicus dr J. Douma over zichten over de verrassend grote aan dacht voor het gebed in de gerefor meerde dogmatiek, resp. ethiek van de 16e tot 19e eeuw. Hoe komt het, dat de handboeken van de twintigste eeuw er zoveel soberder over zijn? Douma zoekt de oorzaak in een ac centverlegging in het christelijk le ven. „Ten tijde van Calvljn en door de theologen na hem worden de gelo vigen meer naar de binnenkamer ver wezen, terwijl Kuyper hen warm maakt voor hun dienst jegens God naar buiten. De contemplatie wordt ingeruild voor de actie, de „overden king van het toekomstige leven" (Cal vljn) voor het „Geen duimbreed, waarvan de Christus niet roept: Mijn"! (Kuyper)" Douma is daar niet onverdeeld gelukkig mee en pleit voor nieuwe aandacht voor ascetiek en gebed. Oudtestamenticus H. J. Schilder exegetiseert uitvoerig het gebed van Hanna in 1 Samuel 2 en drs J. A. Meijer, lector Grieks en Latijn, bespreekt het geschrift van de kerk vader Tertullianus over het gebed uit het begin van de derde eeuw, met een eigen vertaling van de belangrijkste gedeelten. Dr C Trimp, die de ambtelijke vak ken doceert, legt uit, hoe het geko men is, dat in de gereformeerde avondmaalsliturgle de lofprijzing en dankzegging („eucharistia") niet vóör, maar na de communie hun plaats kregen. Hoe begrijpelijk ook, Trimp vindt, dat ze toch weer terug moeten naar hun oudchristelijke plaats in het gebed vóór de maaltijd. Lofprijzing en belijdenis van eigen schuld sluiten elkaar niet uit. Prof J. Kamphuis tenslotte (sinds kort dog maticus, maar toen deze bundel werd opgezet nog de man van kerkgeschie denis en kerkrecht) neemt de gebe den ln de procedure van de excom municatie in het gereformeerde kerk boek onder de loep en komt tot de conclusie, dat liefde en recht ln gere formeerd kerkrecht geen elkaar uit sluitende tegenstellingen zijn. Het ca deau aan de hogeschool is de nieuwe langspeelplaat van de stichting De Luisterpost. Deze vrijgemaakte stich ting heeft als doel, thuiszittenden door middel van geluidsbanden te doen meeleven met kerkelijke ge beurtenissen. Ter gelegenheid van 35 jaar vrijmaking en 125 jaar hoge school heeft De Luisterpost een plaat op de markt gebracht, van het psalm gezang op de laatste schooldag in de Bovenkerk onder leiding van Jan Zwart en met Willem Hendrik Zwart NEEN! Veel Nederlanders hebben deze week met de dag van vandaag ln hun gedachten geleefd. Vandaag begint het kamerdebat over de uitbreiding i met nieuwe kernwapens. Zullen ze besteld, zullen ze geplaatst worden? En wanneer dan? Veel Nederlanders hebben ook zowel in betogingen als in i kranten-advertenties van hun mening blijkt gegeven. D.w.z. van één mening, nl. die de nieuwe kernwapens afwijst. Van de andere mening ze moeten vooral komen heb ik niets gelezen, althans niet QP eensluidende wijze als de anti-mening. Daarbij zijn een paar dingen op te merken. In de eerste plaats moet het als een teken van hoop gezien worden dat in 't algemeen mensen over de gehele wereld te hoop beginnen te lopen tegen iedere vorm van geweld en oorlog. Dat is niet eerder vertoond. Het begint tot de massa's door te dringen dat oorlog niet alleen iets afschuwelijks is, maar ook blijkbaar te voorkomen. Iets waar alles aan moet worden gedaan. De uitdrukking: oorlogen zullen er altijd wel blijven, vindt minder aanhang. Voordat iemand zich opwindt: dit heeft niets te maken met een minder serieus nemen van bijbelse gegevens over de zondigheid van mensen. Het neemt deze gegevens juist uiterst serieus door tegen die zondigheid in te gaan. In de tweede plaats is het ook iets nieuws dat zoveel mensen zich gaan verzetten tegen plannen van de regering om in het oude spoor van de bewapeningswedloop door te gaan. Ook dat is een teken van hoop. Voordat iemand zich opnieuw gaat opwinden: zij wensen evenmin een communistische bezetting. Maarzij wensen ook niet iedere actie om de vrede voor deze wereld te zoeken, te laten torpederen door een verkeerd gebruik van bijbelwoorden noch door j communistenangst. Dit verzet, dat I zich tot in de regeringspartijen aftekent, gaat uit van een grote zakelijkheid. Deze wereld wordt even serieus genomen als het gebod van God om op vrede uit te zijn. Vanuit die zakelijkheid verheffen zij hun stem tot degenen die ons in het parlement vertegenwoordigen; handel niet uit angst, maar doe het t goede in een diep vertrouwen dat hier, aan de rand van onze samenleving, alleen nog maar een „neen" tegen ieder geweld zin heeft EV. LUTH. KERK Beroepbaar N. L. M. Vlaming, Langestraat 17, Den Helder; G. de Vries, Seitgens- straat 34. Geleen. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Denekamp: H Brouwer te Stiens, die bedankte voo: Tilburg; naar Vlissingen: C. M. Krij ger jr laatsleden zendingspredikant (docent theologische school evangeli sche kerk te Cameroen), wonende te Oegstgeest. Bedankt voor St Pancras: G. J. Rebel te Weesp; voor Nieuw Loosdrecht: A Schipper te Willemstad. ROME (AFP) Er is sprake van een groeiend alcohol-probleem onder priesters en religieuzen. Dit is meege deeld door de Amerikaanse overste van de paters van de heilige Geest Joe McNamara, op een internationale conferentie van ordes en congrega ties. De r.-k. kerk in Amerika heeft al jaren veel ervaring met het bestrijden van deze problemen. Een kuur met medi cijnen, psycho-therapie en groepsthe rapieën en, indien nodig, shock-be handelingen kunnen worden aange wend. McNamara wil priesters die alcoho list zijn niet zien als bijzondere geval len: „Het zijn eenvoudigweg alcoho listen die priester zijn." aan de orgel, ritmisch in oude berij ming en gezongen in het (wat beza digde) tempo volgens de inzichten van Jan Zwart (de plaat is voor 20 gulden te bestellen bij De Luister post, Brahmslaan 95, Nijkerk). Bij de aanbieding kon de rector van de hogeschool, prof Kamphuis, ver tellen, dat deze plaat het begin is van het klank-archief, dat deze hoge school gaat aanleggen. De herden kingsbijeenkomst is donderdagmid dag om 3 uur ln de aula van de hogeschool. Broederweg 15, waarna 's avonds prof Kamphuis het recto raat zal overdragen aan prof Van Bruggen. De andere Kamper hoge school viert de 125e geboortedag de zelfde middag in de Stadsgehoorzaal, Burgwal 84, vanaf twee uur. Hier zal de rector prof dr K. Runia een rede uitspreken over „Theologiseren in Kampen een reflectie op de jaren 1954-1979" en daarna het rectoraat overdragen aan prof dr J C. de Moor. Tevens zal dan een eredoctoraat wor den verleend aan drs H. H. Grosheide, wetenschappelijk hoofdmedewerker oude testament aan de hogeschool. ROME (AP) Het bezoek van paus Johannes Paulus II aan Turkije moet het begin blijken van serieuze bespre king tussen Rome en de orthodoxe kerken. Er is nu een gemeenschappe lijke theologische commissie inge steld die binnenkort op „neutraal" terrein bijeen zal komen. Van rooms-katholieke kant zitten ln deze commissie onder meer de aarts bisschoppen van Westminster, Mün- chen, Marseille en Utrecht (kardinaal Willebrands, tevens leider van het Vaticaans departement voor de een heid). Verder een zeer internationaal samengestelde groep theologen, des kundigen op het gebied van kerk recht en oriëntaalse theologie onder wie prof Van der Aalst uit Nijmegen. De verschillende orthodoxe patriar chaten vaardigen ieder een of meer vertegenwoordigers af. De paus noemde herhaaldelijk de or thodoxe kerk eervol „de kerk van Petrus' oudere broer Andreas". Maar er zijn enkele ingrijpende verschillen tussen de katholieke zusterkerken. Rome acht zichzelf de wereldkerk bij uitstek en kent de paus een univer seel en onfeilbaar leergezag toe. De orthodoxe kerken ontwikkelden zich veel meer langs nationale lijn en hechten zeer aan plaatselijke eigen standigheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2