Het concept van de
gevoelige analyticus
Radiodirecteuren
dreigen met actie
Leo Gestel, een der eerste
modernen van zijn tijd
Reindert Wepko van de Wint in Gronings museum
Bijzondere
Für Elise
met groot
amateurorkest
'Kwaliteit Hilversum 2 zeer slecht'
Raad voor Gemeentefinanciën hekelt beleid Gardeniers
Nieuwe boeke
Plezierdichten
met Drs P.
G
En dan nog
Actie, musical
feminisme
en de Sint
Een dichter
in de leegte
WOENSDAG 5 DECEMBER 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
I/O
door Tijme Valk
Groningen De al sinds 1971 alzonderlijk opererende kunstenaars Jochum en Rudi van de
Wint zijn teruggekeerd in een en dezelfde persoon: Reindert Wepko van de Wint die volgens de
burgerlijke stand van Den Helder op 22 juni 1942 werd geboren. Bij de laatste grote dubbele
manifestatie, bij Hedendaagse Kunst te Utrecht en Collection d'Art te Amsterdam eind 1974
heette Jochum nog een expressionist en Rudi een constructivist. Reindert Wepko van de Wint
kreeg ln het Groninger Museum de ruimte om een omvangrijke expositie in te richten. Of dit
tot hybridische of synthetische resultaten of tot inventies heeft geleid kan in Groningen tot 17
december worden onderzocht.
De theatrale en vermakelijke gedaan-
tensplitsing. die in wijde kring Irrita
tie wekte, heeft afgedaan en de direc
te en brutale parafrasen van grote
momenten uit de geschiedenis der
schilderkunst en zelfs de ingetogener
verwerking van expressionistische en
constructivistische beginselen zijn
nog weer verpakt in andere ervarin
gen Van de Wint heeft van zijn oplei
ding aan de Rijksacademie af ge
bouwd op het fundament van de tra
ditie. Steeds heeft hij die willen actu
aliseren: aan een kubistisch stilleven
van Braque voegde hij een naturalis
tische vertaling van hetzelfde thema
toe. Het betekende geen interpretatie
van Braque. maar een reconstructie
van de tijd, een analyse van de schil
derkunst als fysisch-psychologiseh
proces
In een interview in 1972 verklaarde
Van de Wint: Jk geloof dat door die
enting van de conceptkunst op de
schilderkunst dat Je heel misschien
weer schilderijen kan maken, die In
teressant zijn als schilderij èn van
gedachte In 1974 dramatiseerde hij
de reconstructie van de traditie, door
zich als gevoelige expressionistische
schilder (Jochum i en als analyseren
de constructivist (Rudi) te manifeste
ren. Het publiek reageerde zeer ver
schillend; men merkte vooral het as
pect van het gespleten optreden op
en dit werd afgedaan als theatraal of
gewaardeerd als dramatisch Aan het
werk zelf kwam men nauwelijks toe;
het droeg ai aspecten die op een syn
these wezen en de gedramatiseerde
schizofrenie bleek dan ook schijn
Rudi analyseerde op een gevoelige
wijze en Jochum ving zijn gevoel in
een analyserend metrum. Niet het
optreden van Rudi en Jochum was
van belang, hoewel het vermakelijk
was. maar de sporen van de schilders
daad die met geheel verschillende
accenten, ln wezen toch hetzelfde
waren.
Beweeglijke spanning
De schijnbare tegenstelling is op de
Groninger tentoonstelling opgelost
met momenten uit een beweeglijke
spanning tussen expressionisme en
constructivisme. In de zeer Informa
tieve catalogus worden die resultaten
aangeduid als conceptuele schilderij
en. Van de Wint heeft per slot de
conceptkunst op de schilderkunst
geënt. een daad die hij ai in 1972
aankondigde
Er zijn verschillende series van wer
ken in Groningen. „Oog in oog. verti-
kalen II" een groot driedelig doek
met een totale afmeting van drieë
neenhalve bij bijna zeven meter bezit
ondanks een schijnbaar informele
wirwar van okertinten een even
schijnbaar metrum van een verticaal
gestructureerde verfhuid. Het onder
zoek naar een van de elementen
waaruit een traditioneel schilderij op
gebouwd wordt, de drager van het
schildersdoek, bood Van de Wint di
verse uitdrukkingsmogelijkheden.
Mathematische varianten op het
rechthoekige doek. in het bijzonder
driehoeken, verwerkte hij zelfstandig
of in series in specifieke groeperingen
tot parallellogrammen, waaiers en
spiralen Bij deze ontwikkeling werd
de drager ten koste van de oppervlak
testructuur van de verf steeds meer
geaccentueerd.
Dit leidde tot een serie ruimtelijke
objecten die „That's strong" ge
noemd werd. Het mathematische
middel groeide naar een geometri
sche zelfstandigheid in kleine objec
ten die opgebouwd zijn uit vierkante
en driehoekige kaders, bogen, latten,
samenstellingen van driehoeken en
boemerangachtige vormen die losjes
met linnen zijn bespannen en aan de
voorzijde met verf in allerlei kleuren
zijn bestreken. De voorzijde is met
een paletmes gladgeschraapt, waar
door de overtollige verf aan de kan
ten van het object tot slordige klod
ders zijn gevormd. Het strenge werk
principe laat aldus informele sporen
na; het stellige uitgangspunt levert
toevalligheden op.
De zeker niet vrijblijvende onder
zoekresultaten ls Van de Wint vervol
gens monumentaler gaan uitwerken
in series van bogen. Het zijn sommen
van schijnbare restvormen die. met
conceptuele sporen, ook nog de op
pervlakte van de dragende wahden in
het gebeuren betrekken. Gaf Van de
Wint in het verleden soms nauwkeuri
ge opgave van de situering van de
kunstwerken, het aspect van het en
vironment heeft hij in een serie van
grote cirkelstructuren pas echt ver
werkelijkt Door de plaatsing van de
doorbroken cirkels lijven zij door bui
gingen stukken ruimte ln. De studie
van de mathematische ordeningen,
de geometrische stellingen en de
ruimtelijke structuren is geïllu
streerd met een groot aantal schetsen
en blauwdrukken. Bovendien zijn er
maquettes die enerzijds de mathema
tische ordeningen uitgevoerd in
(voorstellen tot) architectuur te zien
geven en die bovendien mogelijkhe
den tot huisvesting van de werken
van Van de Wint bieden
Persoonlijke
hiërarchie
Ondanks alle pogingen om een zo
groot mogelijke openheid, ruimtelijk
heid en vrijheid te bereiken ls het
werk gesloten in zijn persoonlijke
hiërarchie. Het bezit niet de informe
le openheid van de fundamentele
schilderkunst van Rob van Konings-
bruggen c.s. en het draagt evenmin
de openingen biedende satirische la
ding van de nieuwe werken van Kelly
en Johns, waarmee het in formele zin
wel zekere overeenkomsten vertoont.
Van de Wint verwerkte ervaringen
van de fundamentelen. de „hard
edge"; de „concept art", maar zijn
resultaten blijven tekens die naar
zichzelf verwijzen. Bovendien ontbe
ren ze de vrijheid van de anonimiteit
omdat ze verwijzen naar de schilder-
daad en andere werkzaamheden van
Van de Wint. De tentoonstelling is
geen tweeslachtige samenstelling
van tegengestelde aanwendingen,
maar een synthese van ervaringen
met de schilderkunst.
Van onze kunstredactie
HILVERSUM Uit alle streken van
Nederland zullen zondag 9 december
meer dan 530 amateur-musici naar
Amsterdam trekken om daar deel uit
te maken van het „Elisade-orkest"
dat in de grote zaal van het Concert
gebouw optreedt in de bijzondere af
levering van het NOS-radioprogram-
ma „Für Elise". Ze kunnen niet alle
maal op het podium; honderd koper
blazers zullen op het frontbalcon
plaats moeten nemen.
De Brabantse componist Louis Toe
bosch heeft voor deze gelegenheid
een „Aubade für Elise" geschreven op
Reindert Wepko van de Wint: Gevulde gelijkzijdige driehoek (238 het thema van Für Elise van Ludwig
van Beethoven. Het wordt door het
monster-orkest uitgevoerd onder lei
ding van Jan Stulen. Behalve het
Elisade-orkest treden in deze mani
festatie op: de Engelse zanggroep
The Scholars met klassieke polyfonie
en close harmony, het duo Emmy
Verhey (viool; en Carlos Moerdijk (pi
ano), een koor van kinderen uit de
hele wereld, die in Nederlandse gezin
nen zijn opgenomen, de Braziliaanse
pianiste Cristina Ortiz en een ensem
ble van 25 trompettisten uit diverse
Nederlandse symfonie-orkesten on
der leiding van Freddy Grin.
Het hele programma wordt zoals ge
woonlijk van 11.00 tot 13.00 uur recht
streeks uitgezonden door de NOS op
Hilversum 4, maar nu ook door de
NOS-televisie op Nederland 2. Hans
Zoet is weer de presentator.
Voorzover nog voorradig zijn kaarten
voor dit evenement voor 2,5 gulden
vanaf maandag 3 december aan het
Concertgebouw verkrijgbaar van
10.00 tot 15.00 uur.
bij 274 cm), 1979.
Reindert Wepko van de Wint: Doorbroken cirkel (doorsnede drie
meter), 1979.
Schilderijen, maquettes, schetsen en
blauwdrukken van Reindert Wepko
van de Wint tot 17 december in het
Groninger Museum. Geopend maand
tot en met zaterdag van 10-17 uur, op
zondag van 13-17 uur.
door G. Kruis
WOERDEN Hoewel Je Leo Gestel toch nauwelijks een vergeten kunstenaar kunt noemen, is
zijn werk. in tegenstelling tot bij voorbeeld dat van tijdgenoot en vriend Jan Sluyters, niet zo
vaak te zien. 'n Goed idee van het Gemeentemuseum van Woerden, de stad, waar deze
kunstenaar in 1881 werd geboren: „Reeds als schooljongen toonde hij aanleg voor teke
nen Die vroege tekeningetjes waren nog helemaal traditioneel, geraffineerd gedaan, dat
wel. maar met nog nauwelijks iets persoonlijks.
Dat duurt maar kort Want enkele
jaren later duikt Gestel midden ln
het experiment Hij was in feite een
van de eerste .modernen van zijn
tijd Datwllinzijngevalzeggen.dat
hij steeds naar nieuwe wegen zocht
om wat hem bezig hield zo Intens
mogelijk te verbeelden
Hij heeft de invloeden die hem be
roerden. die op hem af kwamen stor
men. overigens nooit weggemoffeld
of zelfs maar gecamoufleerd Maar
toch hebben die werken uit zo n pen
ode nooit iets van IraitaUe, van een
slap navolgen, het is veel meer het
vprwerken van bepaalde gegeven FutUfiSITie
heden.
in kleurenstlppels). wat toen nauwe
lijks nog modem te noemen was; pro
pageerde hij mèt Mondriaan en Sluy-
teTs een stralend luminisme. het ex
pressionisme. vooral dat van „Der
Blaue Reiter" ging niet aan hem
voorbij (Franz Mare), het futurisme
boeide hem ln hoge mate en eigenlijk
werden al die verworvenheden ten
slotte samengevoegd ln die manier
van werken, die Je dan bij gebrek aan
een betere aanduiding kubistisch
noemt, maar die dat eigenlijk slechts
ten dele is
laat voor wat het is en de weg vrij
maakt voor zijn volkomen natuurlijk
talent.
Gemeentemuseum Woerden, maan
dag t'm zaterdag van 14.90 tot 17.00
uur. Op zon- en feestdagen gesloten.
Tot 30 december.
Wieteke van Dort belpt Zwarte Piet bij het zoeken naar het
zoekgeraakte grote boek van de Sint.
Zo heeft hij gepointilleerd (schilderen
Speciaal vandaag
Kenmerk besteedt aan-
dacht aan de Utrechtse milieu
groep Strohalm. Strohalm
voert actie tegen de verkoop
van het dure elektronische
speelgoed. Verder een reporta
ge over ren actie van Sinter
klaas self tegen de koopavon
den in Alkmaar.
Ned. 2 19.25 uur
Info zendt een reportage uit
over de invloed van genees
middelen op bestuurders van
voertuigen. Verder aandacht
voor de plannen van honder
den Nederlanders om te emi
greren.
Ned. 2 22.35 uur
Het Zout in de pap. Ter ge
legenheid van het feit dat op
19 december de Bordewijk-
prijs wordt uitgereikt aan de
schrijver Willem Brakman be
steedt de VARA aandacht aan
deze auteur. Dat gebeurt van
avond. morgenavond en op 12
en 13 december. Vanavond
praat Nol Gregoor met Brak
man over de bekroonde bundel
„Zes subtiele verhalen".
Hilversum 2. 20.20 uur
Ik heb ook de invloed van het futuris
me genoemd, maar dat heeft voor
mijn gevoel maar weinig met de Itali
anen. die altijd onder die noemer
geplaatst worden, te maken Leo Ge
stel was dus bevriend met Jan Sluy
ters en die maakte al in 1906-1907
schilderijen als het befaamde „Bak
Tabarin". een doek. dat de beweging
van een massa op bijna dezelfde ma
nier benadert als Umberto Boccloni
dat twee jaar later deed ln zijn „Op
loop in de Galleria". een schilderij
dat het uitgangspunt werd van de
nieuwe futuristische ideeën In die
uitbeelding van de beweging bij Oe-
stel bemerk ik dan ook eerder de
Invloed van 81uyters dan die van de
Italianen. Invloeden, die ook weer
helemaal verwerkt worden, net als de
kubistische
HIUVERSUM De radiodirecteuren van de diverse zendgemachtigden overwegen een actie
tegen de slechte kwaliteit van Hilversum 2. Ben Brans, radiodirecteur van de KRO. vertelde
gisteren in het radioprogramma „Ratel" van zijn eigen omroep, dat hij het college van
radiodirecteuren, waarin alle omroepen vertegenwoordigd zijn, twee mogelijkheden voor een
protestactie heelt voorgelegd.
Inpassen
Vanzelfsprekend was hij ook zeer
geïmponeerd door figuren als Braque
en Picasso, maar ook hier weer dat
typische inpassen, hij probeerde alles
uit. zou Je kunnen zeggen, en behield
alleen wat hij ..gebruiken" kon. wat
paste in zijn persoonlijke beeld Hij
bepaalde zich ook veel meer bij het
natuurbeeld, dan de Franse kubisten,
dat blijkt niet alleen uit de portret
ten. maar vooral uit die met kleurrij
ke en beweeglijke segmenten opge
bouwde Spaanse landschappen, die
tot de topstukken van zijn oeuvre
behoren
Wat me het meeste in dit werk aan
trekt is de suggest!viteit ervan en de
onmiskenbare vreugde-van-het-schil-
derea Die is er ai tijdens de periode
van het experimenteren (tot ln het
baldadige toe soms) van ulteoeken.
van afwegen: ze wordt groter als Ge
stel langzamerhand het experiment
In de eerste plaats zouden de omroe
pen voorlopig heel eenvoudige pro
gramma's, zoals het draaien van
plaatjes, waarvoor slechts een techni
cus nodig is. kunnen uitzenden
Brans. „WIJ vertikken het nog zoveel
mankracht en creativiteit in pro
gramma's te stoppen die de luiste
raars door allerlei omstandigheden
toch niet bereiken."
Voorts zouden de omroepen volgens
het plan-Brans kunnen overwegen bij
de Nozema. die het onderhoud van de
zenders ln beheer heeft, of de PTT
een schadeclaim in te dienen als de
zender tijdens normale programma s
weer zou uitvallen. Brans meent dat
die schade wel degelijk te meten is.
De actie is opgekomen na de talloze
storingen op de middengolfzender
van Hilversum 2, die daardoor her
haaldelijk uit de lucht is gegaan.
Brans zei hierover dat men wel wist
dat de kwaliteit van deze zender iets
minder zou worden na het ontkoppe
len ten behoeve van Hilversum 4
„maar we hebben niet kunnen ver
moeden dat het zo slecht zou gaan."
Intussen heeft de voorzitter van de
raad van beheer van de Nozema hem
begin november geschreven dat er
het een en ander is gedaan om de
kwaliteit van de zender van Hilver
sum 2 te verbeteren. Maar volgens
Brans is de zender ook daarna weer
een paar keer uitgevallen HIJ vindt,
dat de omroepen daar nu iets tegen
over moeten stellen.
Een eventuele actie zou overigens
hoogstens tot 1 april 1980 gehouden
worden, omdat uiterlijk op die datum
het nieuwe zenderpark in de Flevo-
polder operationeel wordt. Het ls
zelfs mogelijk, dat die zenders al in
februari in gebruik kunnen worden
genomen.
Van onze radio- en tv-redactie
AMSTERDAM De Raad
voor gemeentefinanciën wijst
het voorstel van minister Gar
deniers van CRM om regiona
le omroepen voor een groot
deel mede te laten financieren
uit middelen van lagere over
heden (gemeente, provincie)
van de hand.
Dit blijkt uit een advies van de Raad
voor gemeentefinanciën ean de mi
nister, dat gisteren gepubliceerd
werd ln het blad Nederlandse ge
meente
De raad vraagt zich af of de program
matische zelfstandigheid bij medefi
nanciering door lagere overheden vol
doende is gewaarborgd De raad ver
zoekt de minister ..een eind te maken
aan het huidige beleid, waarbij onder
het gebruik van de term decentralisa
tie de gemeenten financieel worden
belast voor een voorziening waarop
zij geen enkele beleidslnvloed zullen
hebben.
De raad zegt verder grote onduide
lijkheid te constateren ten aanzien
van de bestuurlijke aspecten van het
voorstel-Gardeniers, zoals de schaal
van de voorziening en de bestuurlijke
reorganisatie
De Raad voor gemeentefinanciën
sluit zich met dit advies aan bij het
advies dat de Omroepraad enige we
ken geleden al aan de minister heeft
gegeven. De kritiek van de Omroep
raad ia ongeveer van gelijke strek
king
Hoor Haar
Het feministische programma Hoor
Haar (Hilversum 2, 9.50 uur) biedt
vanochtend een aantal vertegen
woordigers van vrouwengroepen de
gelegenheid personen of instanties
waar ze het moeilijk mee hebben een
cadeau aan te bieden. Op deze ma
nier staan, zo is nu al bekend, bij
voorbeeld de mannelijke voorzitters
van de vakverenigingen een aardige
Sinterklaassurprise te wachten.
De NCRV-radlo besteedt ook een the
maprogramma aan Sinterklaas. Om
12.30 uur op Hilversum 4 wordt een
haarscherpe analyse gegeven over
het Sinterklaaslied. Is er ln de puur
klassieke muziek, bijvoorbeeld over
de Sint geschreven? Wel degelijk.
Het boek van Jaap
De jonge acteur Peter Römer heeft
een musical geschreven over het ver
jaarsfeest van Sinterklaas. De titel is
„Het boek van Jaap". De NOS-televi
sie zendt de musical vanmiddag uit
om vijf uur op Nederland 1.
Dat wil zeggen: de televisie is wel
voor het verjaarspartijtje van de Sint
genodigd, maar het is nog de vraag of
het feest kan doorgaan, want Sints
grote boek. waarin alle namen staan
van kinderen die hij nog moet bezoe
ken is zoek Niemand kan het vinden
en het zal duidelijk zijn, dat het fees
telijk gebeuren pas een aanvang kan
nemen als dat boek ls teruggevonden.
Aan het programma werken mee
Adrie van Oorschot. Wieteke van
Dort. Piet Römer en heel veel andere
mensen, onder wie de kinderen van
twee Rotterdamse scholen. De mu
ziek is van Joop Stokkermans
fevi
Plezierdichten is. volgens Drs
„Een manier om van taalkennis
genieten en te doen genieten". ,Ji
een betere methode denkbaar om
taalvaardigheid en het hele taslkvan
wustzijn op te voeren?" vraagt qq,
zich af, en hij kan het weten. Om 0
misverstand te vermijden: „Plesl
dichten staat lijnrecht tegenover g ,c^
zie". Het is een training in taal
bruik binnen het keurslijf van
vooraf aangenomen vorm.
In het boek „Plezierdichten" bunM
Drs P. het al eerder verschenen „D Dc
telen met versvormen", het BujMn
boek „Maak thuis uw eigen tekst"
de leergang „Omgangspoëzie in
lessen" die hij voor het blad BZZUiyra
TIN schreef. Eenkele losse artikel* no
onder meer een uitvoerige recen U,
van een rijmwoordenboek, en
verbluffende reeks acrostichons,
en over versvormen completeren
bundel
Mei
van
Eu.
verl
ook
Drs P. is een tekstschrijver met eézan
maniakaal vormbesef. Hij vindt nk het
leuker dan ln het nauw worden gedi hei
ven door ingewikkelde vormeisen
daar dan een oplossing voor vind
Dit puzzelen doet hij in theorie
praktijk virtuoos als geen ander. 2
proza is bovendien opmerkelijk hipe
morlstisch. Kan een mooier doel£u,
een boekje gevonden worden: „P
zierdlchten, mits goed gedaan, is pi
paganda voor puntig, creatief taal,
bruik". P. steekt er .flink de dra
mee, maar ongelijk heeft hij niet. 0
5 december is „Plezierdichte
dus de moeite.
Drs P. Plezierdichten. 's-Gravenh
ge, Bzxtóh, 1979. 187 bil. 19.50.
Deze week begint in een theater in
Moskou een serie voorstellingen van
de Amerikaanse musical The gin
game. Het is voor de eerste keer dat
de Russen een theatervoorstelling te
zien krijgen die is mogelijk gemaakt
door een subsidie van de Amerikaan
se overheid, ln dit geval door het
ministerie van buitenlandse zaken.
Het stuk, dat op Broadway erg veel
succes heeft gehad en met de Pulit-
zerprijs werd onderschelden, zal in
totaal acht dagen in de Russische
hoofdstad staan om vervolgens op
tournee naar Leningrad te gaan. De
bezoekers kunnen de Engelstalige
teksten via een koptelefoon in het
Russisch volgen.
Van onze radio- en tv-redactle
AMSTERDAM Onder de titel „Ne
gen miljoen Sinterklazen" zendt de
N08 vanavond (Ned. 1 21.55-23.40
uur) een feestelijk programma uit ter
ondersteuning van de actie die de
Nationale Commissie Internationaal
Jaar van het Kind voert om gelden
bijeen te brengen ten behoeve van
een aantal projecten voor kinderen
van culturele minderheden in ons
land. Het programma wordt gepre
senteerd vanuit Theater Zuidplein in
Rotterdam. Medewerking wordt ver
leend door Roberta Flack, het team
van De Film van Ome Willem, Paul
van Vliet, Tol Hansse en uiteraard
Sinterklaas. De presentatie is in han
den van Willem Duys.
De actie dient om geld bijeen te bren
gen voor buitenlandse kinderen in de
leeftijd tot tien jaar. Deze kinderen
vallen vaak tussen wal en schip door
dat ze opgroeien in een soort nie
mandsland, in twee culturen. Dat ver
oorzaakt vaak moeilijkheden bij de
aanpassing met Nederlandse kinde
ren. De Nationale commissie wil in
tenminste vijf plaatsen in ons land
bestaande kindercentra aanpassen
en uitbreiden ten behoeve van de
opvang van buitenlandse kinderen
met problemen.
In zijn nieuwe verzameling korte
dichten met de titel De leegte tuat
twee lampen gaat Theo van Baan
(geb. 1912) voort op de weg die hljl
zijn eerdere bundels Hoe korter h
liever uit 1956 en Op het water
schreven ('78) is ingeslagen.
gen
Ook deze nieuwe bundel bevat koi
natuurobservaties die tamelijk
duidlg zijn. Ze spelen voornamelijk
de herfst en de winter; de seizoené
waarin een somber, laat en eenzai
levensstadlun zijn evenbeeld vim
Op de grenzen van het bestaan ovt
heerst hier de wanhoop („slechts
kan leven/zonder wensen/o*.
schrijdt/zijn eigen grenzen") die h
verlangen overigens niet beknelt
'per
h ie i
Benauwende dromen maken
duister onaantrekkelijk en krakei
takken symboliseren overdag het
derende einde. De gedichten zijn m re'
riiiflt.lAli fc>ni<rhlilrlrpn nn rtr nfmlt
ditatles, terugblikken op de afgele jfj
de weg, hommages aan kunstenaai
herinneringen aan vitaliserende sei v"
sualiteit die het nabloeiende levq
nog enige vreugde verschaffen.
Intussen weet Van Baaren dat 1
gedicht een broze bescherming bil
(„met woorden bouwt men sleig
een glazen wand") en een voorafscb
duwing is van de stilte:
Zoals de nacht de slaap voedt
en het duister de dood.
zo voeden gedichten het zwijgen
met de adem van de dichter
Het gedicht noemt Van Baaren oo
„een vlam van stilte" die gericht ls o
„de verlammende kilte van de hai
vorst", maar de hitte kan de kou nl B
verdrijven: „de taal vriest dicht". A
dus bevindt de dichter zich in "n
leegte: de taal noch het leven ble^invi
echte ontsnapping.
Theo van Baaren. De leegte tussi ma
twee lampen. Meulenhoff Amsti
dam. 74 blz. Prijs 18,50 gulden. ma
hur
Fotojaarboek 1980, uitg. Elsevk
Amsterdam. 272 pag., ruim 300 foto u
als weerspiegeling van gebeurteni
sen en trends in het afgelopen ja "re
59,50.
ten
Spinoza in Israël, ondertitel:
kritische Betrachtung. Ultg. Heulde
ka. Nieuwkoop, 216 pag. 39.50. In
Duits geschreven studie door
Rottner.
Catharina de Medici door Jean
dy, uitg. Luitingh, Laren (N.H.),
pag 36,90. Trilogie over „de
die door haar intriges en wrede pr
tijken heel Europa heeft doen
deren".
Maarten in de ban van Oedipus c
dr. F. Hiddema. Uitg. Wouter Wag
Maarssen. Psychoanalytische int4
pretatie van de roman „Een vlucÉ
regenwulpen" van Maarten 't Hart,
pag. 10.
Zo leefden zij door Sietzo Dijk
zen. foto's Con Mönnich. Ultg. Tert
Zutphen, 159 pag. groot formaat, t'
foto's 35. Beeld van wonen, werki
en spelen van Nederlanders tu
ca. 1850 en 1920.
De molens van Rotterdam door J.
Bakkër. Uitg. Europese Bibliotl
Zaltbommel ƒ28,90. Oude ansicht!
met tekst.
Veranderen moet je willen door 1
neke Winkelmeijer. Uitg. Vuga,
Haag. 191 pag. 19,50. Gescheld!
vrouw vecht voor nieuw bestaan.
Van uitg. Gottmer te Haarlem ofl
vingen we: Op reis door China do<
Udo J. Buys, 157 pag„ veel foto'
22,50 Florida, New York Washih
ton DC. en San Francisco, Los Anf
les. Las Vegas door dr. A. J. vl
Zuilen, drie delen in reisboekenseri
prijs per stuk 22,50.
Mijn boosaardige zuster Elektra gi
volgd door: Over verknochtheid, do<
Peter Joannes Burgstedde Ultg. Tho
mas Rap, Baarn. 73 pag. 16.5G TwC
verhalen.