De VARA en de wereld van de theologen Windmolengevecht om bond tegen het vloeken Bijzondere synode is nu compleet: zuinige reacties Trouw "Reeds in 1627 distilleer de mijn over- over- over- over- over- over- over- over- over- over- over- over- groot- vader whisky" 0 HAIG Conferenties VANDAAG VOORBUGANGERS Nieuwe boeken 'Proefpolder' in Utrecht Zet een schoen erbij DINSDAG 4 DECEMBER 1979 TROUW/KWARTET door A. J Klei Al vaker heb ik op deze plek vastgesteld dat ze bij de VARA in t geheel niet thuis zijn in de wereld van de theologen. Ik zal de VARA niet hard vallen om dit natuurlijk betreurenswaardig tekort, het is bij mij meer zoiets van. niet boos. maar verdrietig. Dit verdriet openbaard zich overigens slechts dan. wanneer de VARA-mensen over theologen aan de gang gaan en er daarbij zeer duidelijk blijk van geven dat zij niet gehinderd worden door enige deskundigheid Bovendien geven ze in een dergelijk geval blijk van grote luiheid: ze namen niet de moeite zich van tevoren op de hoogte te stellen. Algelopen zaterdagmiddag was het weer zover Ik moest bedroefd het hoofd schudden bij het aanhoren van het radioprogramma ..In de rooie haan" Er werd een liedje ten beste gegeven waarvan de strekking, vriendelijk samengevat, deze Hadden de theologen Douma en Velema nu maar eerder gezegd en geschreven dat een poliopnk mag. dan hadden er In ons land minder Invalidenwagentjes rondgereden. Kijk. ik vind het meestal mooi wanneer theologen te grazen worden genomen, tenslotte doen zij het ons ook vaak. maar dit VARA-liedje sloeg werkelijk nergens op. De theologen in kwestie zijn prof. dr. J. Douma. hoogleraar aan de theologische hogeschool van de vrijgemaakte gereformeerde kerken te Kampen, en prof. dr W H. Velema. hoogleraar aan de theologische hogeschool van de christelijke gereformeerde kerken te Apeldoorn. Belde heren doceren ethiek. Op verzoek van staatssecretaris mevrouw Veder hebben zij een geschrift vervaardigd, waarin zij als hun visie geven dat de bijbel de polloprik niet verbiedt. Wat de bedoeling van 't verzoek van de staatssecretaris was. begrijp ik ni?t. Vrijgemaakte en christelijke gereformeerden behoren niet tot de volksgroep die zich verzet tegen de polioprtk en het boekje van hun ethische Prof. dr. J. Douma leidslieden was dus voor hen niet nodig. Verzet tegen de polloprik en tegen alle vormen van vaccinatie zit verder naar rechts ln de gereformeerde hoek. we zijn dan bij leden van gereformeerde gemeenten (wat weer heel iets anders is dan: gereformeerde kerken: geen wonder dat de buitenwacht dit allemaal niet uit elkaar kan houden» en van oud-gereformeerde gemeenten en verwante groeperingen. Welnu, deze mensen zullen zich heus niet laten beleren door buitenstaanders als Douma en Velema. Zij zijn er vast van overtuigd dat de poiioprik zondig is en zij laten zich niet van hun stuk brengen door wat anderen, hoe rechtzinnig verder ook. te berde brengen. Met andere woorden, al hadden de theologen Douma en Velema sinds jaar en dag van de daken geroepen dat de poiioprik aanvaard kan en mag worden, het had geen zier verandering in de situatie en in het aantal invalidenwagentjes gebracht. Ik vermoed dat ze bij de VARA het Algemeen Dagblad lezen. Dat deed verleden week bijzonder opgewonden na de verschijning van het boekje van Douma en Velema. Een kop over de ganse breedte van de voorpagina en een luidruchtig commentaar: poiioprik mag. Dit is nieuws Prof. dr. W. H. Velema van 't zelfde soort als (lk noem maar wat): naaktstrand mag van nudisten. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Het Vaticaan heeft nu ook de laatste twee deelnemers bekend gemaakt voor de bijzondere synode in januari. Het zijn dom Plet van den Blesen (68). de abt van de benedictijnerabdij „de Slangenburg" ln Doetinchem en drs. Ad van Luijn (44), de provinciaal van de paters Salesianen en tevens de voorzitter van het gezamenlijk beraad van priester religieuzen. ADVERTENTIE Hiermee Is het deelnemersveld compleet Behalve de zeven Neder landse bisschoppen en de twee nu aangewezen religieuzen zullen verder deelnemen mgr. Danneels (als vlce- voorzltter» en prof. Lescrauwaet als secretaris, dat wil zeggen als theolo gisch expert. De synode zal onder voorzitterschap staan van de paus. maar deze zal niet of slechts ten dele aanwezig zijn. Van wege het Vaticaanse departement voor de bisschoppen-synode zullen enige experts het beraad bijwonen. Er werd met enig ongeduld gewacht op de bekendmaking van de twee religieuzen-leden. De ordes en con gregaties. met een gezamenlijk leden tal van 30.000, zijn ln hoge mate be trokken bij alle terreinen van het pastoraat. Hun was verzocht om zelf met enige kandidaten te komen. Dat la gebeurd. Maar de uiteindelijke keu ze was voorbehouden aan de paus. die ook van de voordracht mocht afwijken. Inmiddels is duidelijk dat dom Van den Blesen niet op de geheime voor dracht stond. Gepasseerd werden: dr. Hans van Leeuwen, dr. Wtm van Paassen. dr. Edward van Montfoort en dr. Piet Leenhouwers. De gezamenlijke paters, broeders en zusters waren de enige groepering die met hun voordracht tot enige offlclê- waann opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartel BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur ing O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam WOautstraat I3t Amsterdam ld 020 913456 idei 1300» PoaiQ*o 66 00 00 0ar» Ned Oed'etbar.k «derwtprv 23 00 12 524 Cemeenfeg^ra Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/OORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tet 010-1 iSMêl^bonnemanten en berorgmgi td 01 O-u 5586 (redacts) ld 115700 (urtsKdand voor Rotterdam REGIO DEN MAAG IEIOCN Postbus 101 250» CC Oen Kaag ld 070 469445 (abonnementen en berorgmg) td 070-469445 (redecbe) ld 070-466664 (urtahdend voor advertentie») Parkstraat 22 Oen mjmo REGIO NOORO OOST NEDtRcANO lo-tssr-iend adnwvseabe» 8000 AA Zeo«e ld 05200-17030 Me* markt 56 Z»0"a Abonnementsprijaen PW maand I 1590 Per keenaai 47 70 Per heB »aar 95 40 Pw teer 186 60 Ad verteree tenene* op aanwaag Tf*«or*»cne ebonnementenoodracWen i/e adresren bovenl Opgave larvkeberchten 9-19 30 van meencag t m .<i<sag Op rondag van 16- 20 uw teid 020 91)456 Opga«e «tvo-edvenenees id 020 936666 of scrvtteHk **n lArv-Adv j'det ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adres»Vg-nce" J THde-vl vrnr tekd aan mie Amsterdamse adressen le inspraak waren uitgenodigd. In die kring was uitdrukkelijk gezocht naar kandidaten die pastorale ervaring, theologische deskundigheid en ken nis van de huidige problemen ln de Nederlandse r.k. kerk bezitten. Van den Biesen is echter meer econoom en bestuurder en bekwaam hande laar ln kerkelijke gewaden dan theo loog of pastor. Een compromisfiguur die voor de „rechtervleugel" ten volle acceptabel ls. zonder dat hij een uit gesproken exponent van die richting is zoals zijn ambtgenoot van de abdij Mamelis bij Vaals. Het beraad van de Nederlandse religi euzen, dat nogal ver af staat van wat ln de r.k. kerk met de „lijn-GIJsen" wordt aangeduid, heeft met pater Van Luljn wel een afgevaardigde die namens dit officieuze overleg kan spreken. Maar ln tegenstelling tot mensen als Van Leeuwen en Van Paassen geldt hij niet als een krachti ge pleitbezorger of woordvoerder en vreest men dat hij op zo'n synode toch niet erg uit de verf zal komen. Van de kant van de vrouwelijke reli gieuzen was erop aangedrongen dat ook een vrouw synodelid zou worden en het beraad van de vrouwelijke religieuzen had drie kandidaten voor gesteld. Maar het reglement voor de synodes voorziet nog niet ln de moge lijkheid van leden die geen priester zijn. Het religieuzen-beraad heeft kennis genomen van de benoemingen, maar reageerde uiterst zuinig en gaf nog geen commentaar Wel ls meegedeeld dat pater Van Luljn vandaag met de andere synodeleden en met mgr Tom- ko van het Vaticaans synodedeparte ment zal vergaderen over de agenda. Dr Ch. de Beus ..Komst en Toekomst van het Ko ninkrijk" ls de titel van een boek. dat van de hervormde emeritus-predi kant dr Ch. de Beus is verschenen. Het ls een niet goedkope (ƒ46.50) studie over het Koninkrijk Gods en het koningschap van Jezus volgens de evangelién. maar wie het zich aan schaft. krijgt waar voor zijn geld. De Beus bespreekt alle teksten in de evangelién. waar het Koninkrijk Oods ter sprake komt, met speciale aandacht voor de Koninkrijk Oods- gelijkenissen. Ook komen diverse thema's die met het Koninkrijk Gods verband houden, aan de orde, zoals bepaalde titels van Jezus (Messias. Davids Zoon. Zoon des mensen), het laatste oordeel. Jezus laatste woor den. kerk en Koninkrijk. Vooral do minees zullen voor hun preken veel aan dit boek hebben, maar het is ook voor niet-theologen ln een toeganke lijke taal geschreven. Een voorbeeld van de vondsten, die men ln dit boek kan doen: de dwaze meisjes ln de gelijkenis (Mattheüs 25) waren niet zo dwaas als ze vaak zijn voorgesteld Ze leefden ln de ver wachting. dat de bruidegom spoedig, dat ls op de door hen gedachte tijd. zou komen, en dan komt onherroepe lijk de teleurstelling (2 Petrus 3:3 en 4). Wijs ls hij die met de mogelijkheid rekent, dat de Heer laat wederkomt Wie dit doet. rekent met het oog op die toekomst niet alleen met zijn ei gen wensen, maar neemt in zijn ver wachtingspatroon de teleurstellingen mede op Maar juist daarom volgt op deze gelijkenis die van de talenten niet een waarschuwing voor kinderen om goed hun best te doen op school (zoals deze gelijkenis vaak gebruikt wordt), maar een waarschuwing te gen de houding van passiviteit ten aanzien van de wederkomst, die de voorafgaande gelijkenis van de wach tende meisjes zou kunnen suggere ren. Jezus tekent in de gelijkenis van de talenten het bewaren van het evangelie als een werkend en wer vend gebeuren van Zijn volgelingen met het oog op Zijn wederkomst. ..Komst en Toekomst van het Ko ninkrijk (260 blz is te bestellen bij de Protestantse Stichting Biblio theekwezen. Parkweg 20a. Voorburg. door L. M. P. Scholten DEN HAAQ Honderdzevenenzeventig gemeenteraadsleden, leden van Provinciale Staten, Eerste en Tweede Kamer hebben gisteren een beroep gedaan op alle gemeenteraden en provinciale staten die de bond tegen het vloeken subsidiëren om deze subsidie onverwijld stop te zetten. De honderdzevenenzeventig vinden dat de bond tegen het vloeken „de democratie bestrijdt en solt met de mensenrechten" en daarom niet op een subsidielijstje van een overheid mag voorkomen. Het initiatief tot deze brief is geno men in kringen van het humanistisch verbond maar de brief komt slechts voor de verantwoording van de on dertekenaars persoonlijk. Wat overi gens niet wegneemt dat het humanis tisch verbond er volledig achter staat Maar de ondertekenaars zijn lang niet alleen humanisten. Er zijn ook gereformeerden, hervormden en rooms-katholleken onder. PoliUek behoren zij tot P8P, PPR. PvdA. D'66, WD en Gemeentebelangen. Geen van de ondertkenaars behoort tot een confessionele partij- De 177 schrijven dat zij de bond tegen het vloeken tot voor kort slechts ken den als „een gezelschap van onschul dige taalzuiveraars". Voor het doel het vloeken tegen te gaan bestaat Niöt Vrij onder hen ook wel waardering. VIoe- J ken ls weinig beschaafd en getuigt van weinig respect voor de mede mens. Kortom als deze bond zich in zijn acUviteiten beperkt had tot het bestrijden van het vloeken zouden de 177 niet in acüe gekomen zijn. ter Beek. Van der Stoel en Vermeer (PvdAj, Keja (WD) en Nypels (D'66). Want wat zei ds Snoei nu eigenlijk voor schokkende dingen 7 juni 1978 ln dat achterzaaltje ln Nijkerk tot de circa twintig belangstellenden die de moeite hadden genomen om de statu tair verplichte jaarvergadering van de bond tegen het vloeken bij te wonen? Hij spoorde de leden van de bond aan niet alleen negatief het vloeken te bestrijden maar ook posi- Uef zich in te zetten voor de heiliging van Gods naam in de samenleving door leesbare brieven van Christus te zijn. Christenen mogen zich niet neer leggen bij neutraliteit „van de samen leving", dat ieder evenveel recht heeft, dat ieder op zijn eigen wijze tot zijn reqht moet komen en dat leder vrij dient te zijn in zijn of haar over tuiging. Christenen mogen als chris tenen gerust duidelijker voor hun overtuiging in de samenleving uitko men dan nu doorgaans het geval is. ico'c" •o»o Najg a Co.It®- iukh.inc" sconoe 1 'r~— Koude rillingen De steen des aanstoots is echter de rede die ds C. Snoei, de predikant directeur van de hervormde bond voor inwendige zending vorig Jaar op de Jaarvergadering van de bond hield. Deze getuigde van zo'n antl- democratlsche gezindheid dat. aldus de brief, „ons de koude rillingen over 't lijf lopen." In deze rede. die door de bond als brochure, is uitgegeven zou dominee Snoei volgens de briefschrijvers be weerd hebben ..tegen de democratie te zijn en wel omdat leder mens dan op eigen wijze tot zijn recht zou komen." Op een persconferentie gistermiddag in Den Haag zei de Initiatiefnemer van de brief. drs. Guus J den Besten. PvdA-gemeenteraadslid van Ooster broek. dat ..een club die zo tegen alle mensenrechten en tegen de democra tie aantrapt als de bond tegen het vloeken dat doet door de rede van dominee Snoei geen subsidie waard is." Het gaat niet om de grootte van het bedrag, dat is ln het hele land maar 13.000 gulden, vijf procent van het budget van de bond. Het gaat om het principe. Misverstand Het lijkt veel op een groteske grap dat de bond tegen het vloeken zo ineens het mikpunt van een campag ne is geworden die van a tot z op misverstand lijkt te berusten, ook al staan onder de brief namen van ge renommeerde Kamerleden als Relus Vooral de opmerking van deze evan gelisatie-predikant dat christenen andersdenkenden maar niet vrij mo gen laten in hun overtuiging is bij de 177 in het verkeerde keelgat gescho ten en vertaald als anti-democrati sche gezindheid. Hoewel ds Snoei in een nadere toelichting uitdrukkelijk verklaarde dat hij geen aanval op de democratie bedoelde maar een aan sporing om als christenen en christe lijke gemeente duidelijker binnen de democratie te functioneren en binnen het democratisch bestel te werken aan wezenlijke vulling van de demo cratie. Maar volgens de brief van de 177 zal de bond tegen het vloeken ln de zin hebben „via overheidsdwang een me ning aan anderen op te leggen of voor te schrijven". Op de concrete vraag die gisteren gesteld werd welke bewij zen men daar voor had wist Guus den Besten niet anders te antwoorden dan dat dezelfde ds Snoei zich in zijn rede voorstander had betoond van het ambtsgebed in raden en staten en van terugkeer van de bede in de troonrede. Voorbeeld Het Drentse PvdA-statenlld De la Rie viel hem bij met nog een voorbeeld: aan het gemeentebestuur van Gene- mulden de dat bond tegen het vloe ken om advies had gevraagd inzake het boekenbestand van de openbare bibliotheek had de bond een ant woord gegeven dat er volgens De la Rle op neer kwam dat Genemulden boeken moest nemen die „uitgaan van Gods wetten", een nieuw bewijs van Intolerantie dus. Den Besten zei dat het Humanistisch Verbond in zo'n geval zal adviseren „alle boeken die de mensen graag lezen", een antwoord waar zo n ge- Aardig lesje ZOEK NL' zoek Mij. zegt Hij maar waar moet ik U zoeken? op straat vind ik U niet ik heb al mijn aandacht nodig waar ik loop of rijd de ogen van de eeuwige broeder staren glansloos in de tijd wat gezegd wordt is vaak niet meer dan gepraat berichten spreken van geweld en tomeloze haat van topprestaties en records waar mensen vrolijk zijn word ik naar buiten gedreven door oorverdovend geluid wie spreekt mij van U zodat ik het verstaan kan onze taal is verbrokkeld en zonder betekenis geworden mensen praten elkaar angst aan of een voorbarige troost als middel voor alle kwalen zoekt U mij, God, laat mij niet gaan laat mij de moed niet opgeven zie mij aan met uw blik barmhartig en genadig laten uw eigen wqorden in mij komen meentebestuur natuurlijk ook niets aan heeft en zodra het humanistisch verbond zal moeten gaan preciseren zal men de boeken van ds. Snoei waarschijnlijk ook wel niet op 't lijst je van het humanistisch verbond aan treffen. Weinig zorgvuldig Hoe weinig zorgvuldig de 177 zich in de materie hadden ingewerkt moge nog blijken uit een voorbeeld. Ergens valt in de brief het woord „theocra tie" en meteen wordt dan een toespe ling gemaakt op Khomeini-toestan- den in Iran. De Bond tegen het vloe ken verwerpt ln feite de democratie ten gunste van zo'n theocratie, po neert de brief. En als bewijs wordt dan aangevoerd de jubileumrede ln 1957 bij het 40-jarig bestaan van de Bond „waarin duidelijk tot uitdruk king komt dat de Bond niet streeft naar een regering die berust op de wil der kiezers (dus een democratie), maar op Gods wetten (dus een theo cratie)". Wie hield die rede in 1957? Guus den Besten had het gisteren over „ene Scholten" en erkende geen flauw be nul te hebben wie dat geweest was. Het was prof. mr. L. W. G. SCholten, de bekende Leidse en VU-hoogleraar staatsrecht en parlementaire geschie denis en AR-Kamerlid in die tijd. Het bijtijds herkennen van die naam had het gezelschap toch tot enige voor zichtigheid kunnen manen voordat men via deze Scholten een lijntje van de Bond tegen het vloeken naar Kho meini ging trekken want Scholten was de democratie in de ziel gegrift Scholen zei trouwens letterlijk in de gewraakte rede: „Het Nederlandse volk behoort te weten, dat zijn over heid haar macht niet onUeent aan den wil des volks, maar aan God. door wien de koningen regeren". Het is een aardig lesje Nederlands op de middelbare school waard om eens na te gaan hoeveel denkfouten de 177 maakten toen zij deze zin „vertaal den" zoals boven. Wat Scholten daar zei was niet an ders dan het bekende adagium van de christelijke partijen waarin de leer der volkssouvereinitelt werd afgewe zen. Vergelijk het artikel drie van het AR-beginselprogram van 1961 „zij be schouwt het souverein gezag van God en niet de volkswil als grondslag van het overheidsgezag". Wanneer de 177 ondertekenaars hun eigen brief werkelijk serieus nemen dan kunnen zij met de Bond tegen het vloeken niet volstaan. Dan moet ook de subsidiëring van het CDA onmiddellijk worden beëindigd. Dan zou ln feite geen enkele organisatie meer subsidiabel zijn die een duidelij ke christelijke boodschap in haar werk meebrengt waarmee zij de de mocratie wil inkleuren. Beroepingswerk- NED. HERV. KERK Beroepen te Breda (toez.): F. J. T van Boven te Gorinchem; te Lelystad (toez.; in samenwerking met de geref. kerk): B. A. Venemans te Medemblik; te Driesum: J. v.d. Bom te Gies- sendam-Nederhardinxveld. Aangenomen naar Poortvliet: Tj de Jong. eervol ontheven predikant met bevoegdheid van emeritus, laatste lijk verbonden aan de Rhodesia-zen- ding, wonende te Doornspijk, die be dankte voor Bergambacht (toez Bedankt voor Ochten: G. Voordijk te Oldebroek; voor Boskoop: A. Schip per te Willemstad: voor 's Grevel- duin-Cappele: S. P. van Assenbergh, te Nijkerk. GEREF. KERKEN Bedankt voor Borne: J. Meijer te Erica. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Den Haag-Zuid en te Doesburg-Doetinchem: F. H. Fol- kerts, kand. te Kampen. Aangenomen naar Drogeham: H. A Strating, laatstelijk predikant van de Ned. geref. kerken te Langerak. die bedankte voor Brunssum, Delfzijl. Middelburg en Ulrum-Houwerzijl; voor Harderwijk: H. K. Bouwkamp te Gramsbergen; voor Katwijk-Valkenf i burg (ZH): T. S. Huttenga te Ferwerd-^ Hallum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Kruiningen: W. Hage te Rotterdam-West. die bedankte voor Puttershoek. Bedankt voor Wageniiigen en voor Ridderkerk: A. Hoogerland te Krab- bendijke. Op welke basis basis? Zijn de on derdrukten de basis, of de arbeiders of zijn wij het zelf? Voor leden basis groepen en kritische gemeenten. 15- 16 december. Oud-Poelgeest, Oegst- geest (tel. 071-152445). Omgaan met stervende mensen, voor Jongeren in verpleging, bejaar denzorg e.d., 21-23 december. Kapel- lerput, Heeze, Inl. en opg. tel. 073- 142697. Midden-Oostendag van Réveil met Hans Keyzer. Evert van de Poll en Herman Goudswaard, zaterdag 8 december. 10.30-15.30 uur. Dorpshuis. Voorthuizen. Inl. tel. 03429-1318. Dagberaad IKVOS (Interkerkelijk vormingswerk inzake ontwikkelings samenwerking) n.a.v. de ondergang' van de wolindustrie in Tilburg, zater dag 8 december. Tilburg. Inl. tel. 070- 631931. Man overboord —Niet geboren om binnen de perken te blijven, door Hans van Zijderveld Uitg. Gooi en Sticht, Hilversum. In de serie ..authentieke mensenverhalen" het relaas van iemand die met zijn bi seksuele geaardheid probeert vrede te vinden. 63 bl 8,90 De rode draad op zoek naar grond lijnen binnen ons veranderend gelo ven. door Seef Konijn. Ultg. Oooi en Sticht. Hilversum. 88 blz. 10.90 Die vrijdagmiddag meditaties on der het kruis, door Hans-Ruedi We ber Ultg Oooi en Sticht. Hilversum Lijdensvoorstellingen uit de kunst van vele tijden en plaatsen met korte teksten ter overweging uit de bijbel en uit het werk van verschillende oorsprong. 96 blz 29,90 Verhalen voor de tevende dag ontstaan en verteld in een oecumeni sche basisgroep: Het Kompas, door Dick Oroeneboer. Harry Krebbers en Jan van Opbergen Ulg. Gooi en Sticht, Hilversum. 168 blz f21.90 Intriges rond de Stoel van Petrus door Andrew M. Greeley. Uitg. Gott- mer, Haarlem De Nederlandse verta ling van ..The making of the popes 1978" van de bekende Amerikaanse priester-socioloog-journallst. Infor matie en gissingen hoe het in het Vatikaan in zijn werk ging bij de pauskeuzes van 1978 door de bekende Amerikaanse priestersocloloog-Jour- nafist Informatie en gissingen hoe het in het Vatikaan in zijn werk ging bij de pauskeuzes van 1978. 287 blz ƒ32,50 Voor de Kerk van morgen, gesprek ken met kardinaal Suenens door K H K Fleckenstein Ultg. Nieuwe Stad. Antwerpen. Bij zijn aftreden als aartsbisschop van Mechelen-Brussel geeft Suenens zijn visie over kerk. toekomst, cultuur en over zichzelf. 173 blz 17.90 Pastor zijn in het sociaal systeem dat kerk heet door E Mansell Pattison Ultg De Toorts, Haarlem In de serie ..Woord en weg" verschijnen mono-' grafieën als ..modellen van pastorale communicatie". De serie staat onder redactie van drs Cath. Halkes uit Nijmegen en ds Maarten Blom uit Amsterdam. In dit deeltje laat een Amerikaanse pastor en psychiater zien dat het pastoraat er bij kan winnen de kerk te zien als een levend systeem dat groeit, kwalen heeft, af sterft. 107 blz 21,- De Katholieke Kerk door Yves Con- gar. Ultg. Gooi en Sticht, Hilversum. Het boek ls al enige jaren geleden in het Frans verschenen en is bovendien nogal toegespitst op de Franse situa tie Misschien is het interessant voor wie de ontwikkeling volgt van de be kende Franse theoloog die vroeger door Rome veroordeeld is maar in middels allang gerehabiliteerd. 184 blz - ƒ21.90. Schaduw lopen gedachten, gedich ten. gebeden en liederen ter overwe ging en viering door Henk Jongerius. Uitg. Oooi en Sticht, Hilversum. 103 blz 16.90. UTRECHT De Utrechtse stedelij ke raad van kerken heeft een plan opgezet voor de vorming van een ge meenschap van honderd leden van diverse kerken, bestaande uit 30 roomskatholieke, 30 hervormde. 20 gereformeerde en 20 „overige" deel nemers. De bedoeling ls. dat in deze „proef polder" een jaar lang gesproken wordt over de gemeenschappelijke raakpunten en de onderlinge ver schillen. Voor dit experiment heeft men honderd actieve kerkleden no dig, die hun eigen kerk zoveel moge lijk weerspiegelen. Het is de bedoe ling. dat deze mensen een Jaar lang geen enkele andere kerkelijke arbeid verrichten, zodat zij zich geheel aan dit experiment kunnen wijden Na een jaar wordt het project beëindigd en komen de deelnemers met hun ervaringen weer beschikbaar voor hun eigen kerk voor een heel arm schoolkind van Brazilië Geef hem een Nieuw Testament 2 63) U zult zien dat uw Sinterklaasvreugde daardoor verdubbeld wordt Giro 901.000 In de Rechte Straat te Velp met vermelding „NTBr".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2