i
Minder benzine verbruiken
en er vlugger zijn.
De Esso-stadsgids helpt daarbij.
Uit brieven van lezers
Esso doet wat Extra.
ZATERDAG 1 DECEMBER 1979
TROUW/KWARTET 26
Deze rubnek >s uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant geiezsn
berichten artikelen en commentaren, en met voor open boeven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas met corresponde
ren Boeven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam B>| pubkkatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld
Couponbelasting
De regering schijnt voornemens te
zijn spaarcertificaten aan toonder,
dan wel spaarbrieven e.d. eveneens
aan toonder onder handen te ne
men om het zwart-geldcircuit aan te
pakken. De wijze waarop zij zich dit
schijnt voor te stellen is evenwel
enerzijdse niet elegant en anderzijds
niet effectief.
Niet elegant, omdat het om toonder-
papter gaat, waardoor iedere over
heidsverplichting om de naam van de
aanbieder tóch te registreren. In
druist tegen de Juridische vorm van
de toonder-constructie. Niet effectief,
omdat er financieringsinstituten in
Nederland opereren die niet onder
alle Nederlandse bepalingen vallen
en derhalve de meldingsplicht naast
zich neer kunnen leggen.
In de praktijk blijft dat de onrust
grote vormen heeft aangenomen en
hierdoor ontstaat er. zoals te ver
wachten was, groepen profiteurs
Had dit niet voorkomen kunnen wor
den door ook in Nederland een cou
ponbelasting van zeg 30 procent in te
voeren die. evenals de dividendbelas
ting. een voorheffing op inkomen-
stenbelasting is? Zij die te goeder
trouw spaarcertificaten bezitten lij
den bij invoering van couponbelas-
ting in feite geen enkel financieel
nadeel. Hooguit kan gezegd worden
dat zij bij verzilvering van de cou
pons slechts over 100 - 30 70 procent
van de rente-opbrengst kunnen be
schikken, maar deze 30 procent mag
later in mindering worden gebracht
bij de te betalen aanslag ln de Inkom
stenbelasting.
In feite derven ze alleen rente over
een bedrag van 30 procent van de te
ontvangen couponopbrengst en wel
over een periode die loopt vanaf het
moment van de verzilvering van de
coupons tot het moment van de ver
effening van de aanslag. Dit bedrag is
relatief zo gering. Dat weinigen de
behoefte zullen gevoelen zich hier
over druk te maken. ZIJ die echter te
kwader trouw spaarcertificaten bezit
ten. moeten op het moment dat de
verzilvering van de rente plaats heeft.
30 procent van deze renteopbrengst
aan de gemeenschap afstaan aan
genomen een tarief van 30 procent
couponbelasting. Deze 30 procent
zijn de zwartgelders dan definitief
kwijt.
Om welke bedragen gaat het? Dit
kan men slechts gissen. Neem aan
dat er voor zes miljard gulden aan
spaarcertificaten aan toonder in om
loop zijn en dat daarvan 2/3 deel in
handen van zwartgelders Is. Als het
gemiddelde rentepercentage 8.5 op
de spaarcertificaten bedraagt, dan
ontvangen zwartgelders dus jaarlijks
een rentebedrag van 8.5 procent van
vier miljard gulden, dat is 340 miljoen
gulden Een couponbelasting van 30
procent betekent dan dat een bedrag
van ruim 100 miljoen in de gemeen-
schapskas vloeit Wel Iets om over na
te denken!
Castricum A. van den Berg
CDA en bijbel (2)
Het artikel van de ARJOS-voorzitter
op de podium-pagina van 25 novem
ber is mij uit het hart gegrepen. Het is
een behartigenswaardig stuk dat een
goede basis kan zijn voor menige
discussie over evangelische politiek
Toch vraag ik me af of Klaas de Vries
zijn twijfels over de oplossing ln de
..grondslagkwestie" niet wat te ge
makkelijk versterkt ziet door de on
gelukkige waarschuwing van prof
8teenkamp om elkaar ln de kernwa
penkwestie ..niet met de bijbel om de
oren te slaan.Steenkamp kwam.
denk Ik. niet tot deze opmerking om
dat hij zo tegen een beroep op de
bijbel ln de politieke discussie gekant
is Maar als voorzitter van het CDA
werd hij geconfronteerd met het
nuchtere feit dat christenen op grond
en ln naam van dezelfde bijbel tel
kens weer tot een toaal verschillende
maatschappij visie komen Hier ligt
ook duidelijk het werkelijke pro
bleem van De Vries. HIJ houdt name
lijk niet alleen een pleidooi voor het
Evangelie als uitgangspunt voor het
politieke handelen maar geeft terecht
(evens helder aan waartoe dit zijns
inziens zou moeten lelden De grote
vraag waar de 50-jarige Arjos (en met
haar een deel van het CDA) voor
staat ls daarom of de definitieve tot
standkoming van het overwegend
meer behoudende CDA niet moet lei
den tot een ..scheiding der geesten
Niet alleen terwiiie van de formule
ring van de grondslag (hoe belangrijk
dat ook moge zijn) maar nog veel
meer om ln de geest van het artikel
van de Vries praktisch gestalte te
kunnen geven aan een herkenbare en
inspirerende evangellsch-progressie-
ve politiek. Vóór het te laat ls. want
anders ligt de bijl inderdaad aan de
wortel van de christen-democratische
politiek.
Zaandam E. M. Boer
Rouwdienst
Op 26 november, is in de grote kerk te
Leeuwarden een herdenkingsdienst
c q samenkomst gehouden ter nage
dachtenis van dr Anne Vondeling
Hoe zeer Ik de heer Vondeling ook
hoog achtte, deed het mij toch pijn
dat deze dienst gehouden werd ln een
kerkgebouw, de grote kerk van Leeu
warden waar op de tafel een open
Bijbel lag met een antependium met
kruis aan de tafel en een groot partij
politiek spandoek op de achtergrond
Wanneer ik het rijtje sprekers langs
loop zie ik daar alleen politieke figu
ren op staan zodat ik veronderstel, en
ook in de televisie-uitzending was dit
alleen te horen, dat er uitsluitend
wereldse sprekers waren Het houden
van deze bijeenkomst ln een kerkge
bouw en dan met deze entourage is
dan ook zeer misplaatst
Ik weet wel dat een kerkgebouw geen
heilige plaats ls zoals een moskee dat
is voor de mohammedanen al ge
bruiken deze wel kerkgebouwen voor
hun diensten doch ik zou toch
ledereen graag aanbevelen om dit
soort bijeenkomsten niet in een kerk
gebouw te houden en zeker niet com
pleet met Oods Woord open terwijl
dit alleen als „versiering" dienst doet.
Daar is dit Woord te heilig voor.
Wesep A. Wijsmuller
Emancipatie
Uit het artikel „Elf bureaus voor
emancipatiebeleid" door Clsca Dres-
seihuys. blijkt, hoe elitair de linkse
groeperingen zich opstellen. ZIJ zijn
bang dat aan hun macht geknabbeld
wordt. Opbouwen vanuit de basis ls
ogenschijnlijk hun doel, dat blijkt
wel uit hun reactie op de V08-cursus-
sen. ZIJ sluiten mensen buiten die het
niet met hun doelstelling eens zijn.
Niet de basis beslist, maar wel een
groep vrouwen met Iets meer ontwik
keling en een bepaalde politieke over
tuiging. Zo zijn ook de vrouwenhui
zen niet voor alle overtuiging. Zo zijn
ook de vrouwenhulzen niet voor 411e
vrouwen. Wat zij andere organisaties
verwijten passen zij zelf toe. Een an
der onderwerp ls dat vrouwenhuizen
en cafés nooit toegankelijk gemaakt
zijn voor lichamelijk gehandicapten.
Den Haag Katrien van Zuylen
Joods
De vraag van dr Van Dongen aan
prof. Berkhof, of hij wellicht de histo
rische en sociologische factoren mis
kent ln de conflictsituatie van het
Joodse volk onder Romeinse bezet
ting, slaat op hemzelf terug. Kennis
name van het standaardwerk ..The
Jewish People in the First Century"
(Uitg. Van Gorkum) had hem er voor
bewaard te komen met de tot op de
draad versleten bewering dat een
Joodse opstand slechts het nationa
lisme kon voeden (Trouw 23 nov.).
Wanneer Tiberius' opvolger Caligula
zichzelf tot goddelijk keizer verklaart
(37 n. Chr.), weigert in heel het Ro
meinse Rijk alleen het Joodse volk
ondanks dreiging met doodstraf te
bulgen voor zijn godenbeeld (zoals
Daniël destijds). Voor de keizer wordt
gebeden, niet tot de keizer. Nero
doorziet de politieke consequenties
en laat niet alleen Joden, maar ook
christenen voor de leeuwen werpen:
daarin waren zij immers Identiek (64
n. Chr Na de verwoesting van de
tempel (70 n Chr.) verrijst op die
plaats een godenbeeld voor Juplter-
Vespasianus; worden op het brandof
feraltaar varkens geofferd. Te zijner
verering laat Hadrianus er een heilig
dom bouwen en verwenst het Joodse
volk naar de Filistijnen, door hun
land officieel te brandmerken als Fi-,
listea („Palestina". 135 n. Chr Met
alle politieke consequenties tot op
vandaag. „Een Joodse opstand kon
slechts het nationalisme voeden" is
wel erg simplistisch geformuleerd
Geleen G. M. H. Oosterling-Torbijn
Sociaal geweten
Ondergetekende vanaf 1955 profite
rende van de sociaal-maatschappelij
ke wetten vanwege zijn 100 procent
gehandicapt-zijn. is zeer tevreden.
Wij gaven onze gouden handen voor
land en kerk en een zilveren hand
druk kregen we terug. Dus dat is niet
gek. Wie het onderste uit de kan wil.
krijgt de deksel op zijn neus. Ik gun
mijn mede-gehandicapten en mijzelf
sociale uitkeringen, ook de werklozen
en anderen Maar er zijn onder deze
categorie mensen, die diverse bron
nen van inkomsten hebben en een
bankrekening. Er zijn er. die zomers
en winters met vakantie gaan en een
tweede woning hebben. Dit gun ik
hun en mijzelf. Maar als het land in
moeilijkheden zit, kunnen sociale
trekkers, die er warmpjes bijzitten, in
hun kapitaal best gekort worden. Een
kleine groep werkers moet het alle
maal maar opbrengen. Wij moeten
willen delen ook in moeilijke dagen.
Amsterdam A. M. Dellemijn
Omgekeerde wereld
Blijkens een bericht in de krant van
23 november heeft de huidige film
keuring. althans de voorzitter, een
zekere dr. Le Nobel, een curieuze op
vatting van haar taak. De vaststel
de leeftijdsgrens zou namelijk niet
een wérend doch veeleer een wèrven-
de bedoeling hebben! De bioscoop
houder. die een film toegankelijk ver
klaart voor jeugdigen bóven de zes
tien jaar doet daarmee afbreuk aan
de „rechten" van kinderen ónder de
zestien. Genoemde voorzitter noemt
dit „een schandelijk gedrag". En dan
denkt hij met name aan een film als
The Deer Hunter. Mij dunkt, we mo
gen de bioscoophouders wel een
pluim geven voor hün keuring.
Lochem Mr. J. van Leeuwen
kijken waar het „hartje" zou liggen is
natuurlijk overdreven, maar het lijkt
soms of alles boven Zwolle in Gronin
gen ligt.
Groningen L. Lemstra-Smit
Scepsis
Hartje
Het dikwijls verwaarlozen van pro
vinciale grenzen deed me nu eens
naar de pen grijpen. Op 27 november
een artikel van Peter Goren: „Liane
Abeln in de bres voor volkseige-
ne Ik spring ook in de bres. want
Liane woont niet in het hartje van de
provincie Groningen: Eelde ligt in
Drente! Een passer hanteren om te
In de parlementaire rubriek van 27
november las ik. dat de Arjos zich
minder thuis zou voelen bij het CDA
en overwoog zich bij de PPR aan te
sluiten. Voor deze keus heb ik zelf ook
gestaan. Mijn probleem en lk ver
moed dat van anderen, die voor deze
keuze staan, was dat de PPR niet
duidelijk aanspreekbaar is op het
evangelie. Uiteindelijk ben ik bij een
partij terecht gekomen, die in de rich
ting gaat van de Arjos en toch op het
evangelie aanspreekbaar is. namelijk
de Evangelische Progressieve Volks
partij.
Utrecht A. v.d. Brink
Werkloos
Enige weken geleden kregen wij be
zoek van een Nederlander, die reeds
meer dan 25 jaar in Sydney. Australië
woont. Wat betreft de sociale uitke
ringen in dat land. deelde hij mede
dat een werkloos gezinshoofd een
uniform, sober bedrag uitgekeerd
krijgt, wat amper een bestaan ople
vert. Men vliegt dan ook op vacatures
af. zodat deze daar nauwelijks be
staan. Indien iets dergelijks hier inge
voerd werd. zouden er zeker geen
250.000 werklozen en 100.000 vacatu
res zijn. Het is dus gelukkig, dat het
CDA hieraan eindelijk iets gaat doen.
Rotterdam A. v.d. Akker
R.k. onderwijs
In Trouw stond een bericht dat aan
een r.k. school in Gennep de pastoor
deken de toegang geweigerd wordt.
Hetzelfde gebeurt in het Limburgse
St. Geertruid. Aldus wordt de eindfa
se ingeluid van het ongelooflijk fiasco
van het r.k. bijzonder onderwijs.
Priesters hebben onder het mom van
godsdienstonderwijs gedurende 20
jaar kunnen beweren wat zij wilden:
ze konden het geloof afbreken en
maatschappijkritiek en socialisme
onderwijzen in plaats van de r.k.
godsdienst Alles is getolereerd. Maar
nu wordt een pastoor die de onveran
derde leer probeert te onderwijzen de
toegang geweigerd. Als godsdienst
wordt alleen nog een globaal huma
nisme geduld, gelardeerd met enige
selectieve bijbelteksten. Het huidige
r.k. onderwijs is de beste propaganda
voor het openbaar onderwijs, want
het heeft geen contact meer met het
werkelijke katholieke geloof. Mijn
kinderen gaan gelukkig naar een
openbare school, alleen om te voorko
men dat ze geïndoctrineerd worden
met een vierderangs aftreksel. Wan
neer heft het r.k. onderwijs zich nu
eindelijk officieel op?
Heerlen G. E. v.d. Upwich
Commerciële tv
Wij moeten bijzonder op onze hoede
zijn voor hetgeen de VVD-staatsse-
cretaris voor ons in petto heeft op het
gebied van de commerciële televisie.
Het begint natuurlijk heel onschuldig
om via het Zeeuwsvlaamse Sluis de
Luxemburgse commerciële televisie
op de Nederlandse kabelnetten te
brengen. En voor we het weten is heel
Nederland overspoeld met commer
ciële televisie. Dat de omroepen die er
nog principes op na houden dan be
hoorlijk in het gedrang komen, be
hoeft geen betoog. Uiteraard staat
ook in deze. de WD weer pal achter
de staatssecretaris. Mag ik er even
aan herinneren dat ook door toedoen
van deze partij Nederland veel later
dan de ons omringende staten het
verdrag van Straatsburg tegen ether
piraterij tekende? De WD zat ook
toen in de regering en hield de com
merciële ether-piraten de hand boven
het hoofd. Met de gevolgen van dit
toenmalige WD-beleid voor ons om
roepbestel zitten we tot op de dag va
vandaag nog opgescheept. Ik ver
trouw dat de parlementariërs waak
zaam zullen zijn en het euvel van d
totaal commerciële televisie tijdij
een halt zullen toeroepen. Wat we va
de WD-bewindslieden in dit soor
zaken te wachten hebben, lijkt nv
bijzonder duidelijk.
Rotterdam O. Wolteem
Merdeka-geroep
Soms denk ik, dat ik als Molukker
die in het toenmalige Indië geborei
en getogen ben. niets meer weet ei
begrijp van de gang van zaken al
daar: Ben van Kaam. dié was daar
opgegroeid, heeft alles van meet ai
aan meegemaakt en dié zal eventjes
informatie geven van wat er precies is
gebeurd. Tegen die lange uiteenzet
ting van Van Kaam. wil ik de volgen
de eenvoudige, nuchtere feiten stel
len: Ja zeker, er waren al ver vóór de
oorlog wat Molukkers pro-Indonesia
ik denk met name aan de muiterij op
de Zeven Provinciën. De eenvoudige
Molukker-soldaat wist dit zeker ook
wel. maar was hij gelukkig nog niet zo
bedorven om genoemde Molukkers te
volgen, toen deze moesten kiezen
voor samengaan met Japan. Het is
daarom heel eenvoudig waar. dat de
Molukken in vergelijking tot Java na
de Geallieerde overwinning rustig
was en wel zo rustig, dat Nederland
weer de eerste contingenten Molukse
soldaten kon krijgen om hen te on
dersteunen op Java. Heb ik dat Mer
deka-geroep van Molukkers verzwe
gen? Zeker niet! Ik heb zo het gevoel,
dat Ben van Kaam de zaken der
Molukkers geforceerd op zijn kop wil
zetten. Laat hij nu liever zijn aan
dacht vestigen meer op Indonesia
van dat Merdeka-geroep. met betrek
king tot Oost-Timor. West-Papua, om
nog maar te zwijgen over de Mo
lukken.
Eindhoven J. Latuhihin
U kent waarschijnlijk inmiddels alle tips om zui
niger te rijden. Esso voegt daar nog een erg praktische
tip aan toe: nl. zonder omwegen en vergissen recht
op uw doel afrijden.
In sommige, voor u onbekende steden is dat
vaak nog een hele opgave.
Daarom kunt u eigenlijk niet zonder de Esso-
stadsgids. Een verbeterd, uniek boekwerkje, opnieuw
geredigeerd, met duidelijke plattegronden van maar
liefst 50 Nederlandse stedea Overzichtelijk en goed
hanteerbaar in de auto.
De prijs? Tijdelijk van f4,50 voor yCccft^
4 gulden. Die heeft u er zo uit! Verkrijg- 1. C55U,
baar bij vele honderden Esso-stations.
Hebt u vragen? Bel 070-73 93 93.