Gereformeerde synode geeft homoseksueel steuntje in rug Kerk meer naar binnen gericht Rechts nog niet gerust op synode in Rome LEREN VAN ELKAAR Een Spa graag. Maar. danwelgeserveerd mèt het flesje. Synode niet tegen gift aan patriottisch front Trouw RrjKi V U Paus wil dialoog met de Islam Küng trotseert spreekverbod Heerlijk avondje Museum op zoek naar bijbelse maquettes VOORBUGANGE Echo I en Echo 2 VRUDAG 30 NOVEMBER 1979 TROUW/KWARTET ADVERTENT It Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft gisteravond besloten aan de kerkeraden een brief te sturen waarin ge vraagd wordt een gesprek te organiseren tussen homoseksue le en heteroseksuele kerkleden. De synode besloot dit op advies van een synodecommissie, nadat eerst een speciaal deputaatschap er na ja ren studie niet uit gekomen was. Dit deputaatschap. gevormd in 1072, kon het niet eens worden over de toela ting van praktizerende homoseksue len tot het avondmaal. Oorzaak van die twijfel was de mening bij enkele deputaten dat de homoseksueel ei genlijk volgens bijbelse normen zich zou moeten onthouden van seksuele contacten- Toen het deputaatschap zijn op dracht teruggaf, nam een synodale commissie met als rapporteur ds. B. J. F. Schoep uit Groningen de zaak bij een ander handvat over. Deze commissie ging uit van enkele centra le evangelische noties, die nu een maal geen onderscheid maken tussen homo's en hetero's als kinderen van God. behoort te nemen in het aanvaarden van de homoseksueel in zijn eigen soortige relaties. De gemeenteleden zijn. dat heeft een NCRV-enquète kort geleden uitgewezen, nog lang niet allemaal zo ver. Daarom heeft de synode aan het deputatenpastoraat opgedragen een werkgroep te vormen waarin homoseksuele en heterosek suele gemeenteleden meedoen bij het samenstellen van een handreiking die gesprekken in de gemeente moet stimuleren. Volledig Op basis daarvan sprak de synode gisteravond uit dat homo's volledig kunnen meedoen in de kerkelijke praktijk. Zij kunnen alle ambten be kleden en meedoen aan het avond maal. Aan de homofielen is in het verleden veel leed gedaan en de syno de gaf daar over schuld toe. ZIJ stelde vast dat Juist de kerk het voortouw Oproep Verder besloot de synode aan de plaatselijke kerken een brief te stu ren met een oproep aan de ambtsdra gers en de gemeenteleden om homo's en hetero's te stimuleren elkaar in dienst van de Here Jezus te aanvaar den. Homofiele en heterofiele christe nen moeten gezamenlijk mee kunnen doen aan de eredienst, aan het avond maal en aan de bediening van de doop. Aan de plaatselijke gemeenten wordt tenslotte gevraagd de minach ting en achterstelling van homofiele mensen in de samenleving te signale ren en te helpen overwinnen. ROERMOND Een bijzondere kerkelijke rechtbank heeft het voor bereidende werk afgesloten inzake de zaligverklaring van de in 1929 overle den deken Ti jssen. Het dossier is naar Rome gestuurd, dat bij uitsluiting bevoegd is voor zalig- en heiligverkla ringen. Volgens bisschop Gijssen was deken Tijssen vooral zo'n geweldig voorbeeld voor deze tijd omdat hij zo gehoorzaam was aan de bisschop te genover „de moderne creatieve onge hoorzaamheid, gezagscrisis en ver heerlijking van het eigen geweten". Generale Diakonale Raad der Nederlandse Hervormde Kerk y^Antwoordnummer 1234, 3500 VV Utrecht, tel. 030-332426y ISTANBUL LANP) Vandaag zal de paus samen met de orthodoxe patri arch Demi trios I het feest vieren van de apostel Andreas, de patroon van de kerk van Constantinopel. Gisteren heeft de paus in de grensstad tussen oost en west opgeroepen tot dialoog tussen christenen en islam. Beide godsdiensten kunnen de sociale ge rechtigheid, vrede en vrijheid be schermen en bevorderen, aldus de paus. Eerder had de paus Turkije geprezen als een staat, die de rechten van reli gieuze minderheden ten volle erkent. Turkije is voor 98% moslem, maar het is geen Islamitische staat sinds Ata- turk het tot een moderne republiek naar westerse snit omvormde. De paus maakte geen gewag van de moeilijkheden die christenen vooral van locale overheden ondervinden. REOEN8BURO (ANP) Tegen het verbod van de aartsbisschop van München, kardinaal Ratzinger, in heeft de bekende roomse theoloog toch een spreekbeurt vervuld. Küng. al Jaren een enfant terrible in de rk kerk, haalde zich onlangs de woede van de kardinaal op de hals wegens een zeer kritische evaluatie van één jaar paus-WoJtyla. Volgens Küng bedient de kardinaal zich van voor conciliaire methoden. „Niet alleen degene die het op alle punten met de hiërarchie eens is is een katholiek, er zijn talloze goede katholieken met zeer gerechtvaardig de vragen over ambt. ethiek, tucht" enz. Deze vragen worden niet opge lost door de vragensteller in dlscre- diet te brengen, vindt Küng. Ratzin ger had eerder verklaard dat Küng niet meer als rooms-kathollek sprak. Is een Duitse politicus die kritiek heeft op de Duitse politiek dan ook ineens geen Duitser meer? vroeg Küng zich af. ADVERTENTIE: waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PosiDus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 ie'e« 13006 Posigi'o 66 00 00 Bank Ned Creditor* Rektnmgnt 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/OORORECHT PosiOus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-1155SS en bezorging) te) 01 O-u 5560 (redactie) lel 115700 (W I) Rotterdam REGIO DEN HAAG'IEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lei 070-469445 tel 070-469445 (redacbe) tel 070-460864 (urtsluMnd voor Par* si raaf 22 Oen Haeq REGIO NOORD OOST-NEDERLANO (uitsluitend administrate) Postbus 3 0000 AA Zwolle lei 05200-17030 Melkmarkt 56 ZeroHe Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal f 47 70 Per half iaar l 95.40 Per faar f 108.00 Adre'fenAefjneeen op aanvraag Teletorvsche abonnementenopdrachfen adressen boven) Opgave lam.i.e bene Men 9-19 30 van maandag t m vnidag Op zondag van 10- 20 uur leiet 020-913456 Opgave m.n.-advertenties lei 320 936068 of scfir.fiekik aan Mw-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AVSTEROAM Acreswtfigmgen .j.tshjilend scnnfleHk aan onze Amsterdamse adressen U bestelt Spa. U betaalt voor Spa. Zorg dan ook dat u echte Spa krijgt Dus, Spa uit het flesje, met het Spa etiket. Spa is natriumarm, met een verfrissende smaak. HAARLEM (ANP) De kerk als organisatie verdwijnt steeds meer uit het openbare leven en is langzamerhand meer naar binnen gericht dan op de samenleving. Dit is de voornaamste conclusie van het rapport „Kerk en samenleving kerk in de samenleving", dat woensdag is aangeboden aan bisschop Zwartkruis van Haarlem. Het rapport is in opdracht van het diacesaan pastoraal centrum van het bisdom Haarlem (de provindle Noord- Holland) opgesteld door drs Ph. A. M. Stolwijk. Hij ontdekte dit project in alle geledingen van het bisdom, zowel bij professionele als bij vrijwillige medewerkers. De werkgroepen en organisaties, die Zich wel richten op samenlevings vraagstukken, hebben veelal een randpositie in de kerk. Hun contact met het kerkelijk kader is vaak miniem. De auteur noemt voor deze ontwikke ling de volgende factoren: In de kerk is een bovenmatige aandacht voor de kleine persoonlijke leefwereld. Er is de angst voor meningsverschillen binnen de kerk. De verzuilde organi saties vallen weg In de kerk is men niet gewend in structuren te denken en verschijnselen te analyseren. Er is weinig ervaring om in kerkelijk ver band maatschappelijke vragen aan de orde te stellen. Met enquêtes stelde drs Stolwijk ADVERTENTIE is gekomen, ook voor de 200.000 schoolkinderen van het arme Brazilië, die van het rijke christelijke Nederland een Nieuwe Testament verwachten 2,63 per stuk)? Of hebt u er dat niet voor over? Toe nou! Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp met vermelding „NTBr". door Pieter van der Ven AMSTERDAM Dit weekeinde wordt in veel rk kerkdiensten een brief voorgelezen van de Nederlandse bisschoppen over de bijzondere synode in januari. Zij roepen hun geloofdge- meenschap op om voor het welslagen van die bijeenkomst te bidden. Het gaat bij die synode niet alleen om de eenheid te bevorderen van de Nederlandse bisschoppen onderling, of van hen met de paus, maar om de „verbondenheid en eenheid van allen binnen de Nederlandse kerkgemeenschap". De synode moet wegen vinden, zodat het „geloof in God, de verbonden heid met Christus en de eendracht binnen onze kerkgemeenschap worden versterkt en verdiept." De bisschoppen verwijzen naar het dispuut in de Handelingen der apos telen over de besnijdenis en dat Pe tnis daar het verlossende woord sprak. Maar de synode zal toch alleen vrucht dragen als de besluiten „met behulp van de heilige Geest tot stand komen". De brief besluit met een uitvoerige oproep om te bidden tot Maria die „een bijzondere band had met de heilige Geest". Zo'n Maria-slot is in de Nederlandse kerkelijke documenten al enige jaren tamelijk ongebruikelijk. De huidige paus getuigt er in zijn toespraken van dat het hem wel sterk aanspreekt. De bisschoppelijke brief sluit zich daar nu bij aan. Opvallend Is dat geen inhoudelijke mededelingen worden gedaan. Nog steeds wordt er gewacht op de zoge naamde „lineamenta", de agenda en de praatstukken. De bisschoppelijke brief noemt niet één van de vier hete hangijzers die vooral door behouden de kringen naar voren worden ge bracht: de katholiciteit, de catechese, de liturgie en de ambtsopleiding. In plaats van deze al Jarenlang slepende kwesties noemen de bisschoppen: ge loof in God, verbondenheid met Christus en de eendracht. Tijdverlies Terwijl de bisschoppen naar reden voor eendracht speuren, lijken in de rk kerk de tegenstellingen nog toe te' nemen. Allerlei groeperingen laten zich horen en zoeken naar een.riante positie voor de komende krachtme ting in Rome. „Krachtig ingrijpen", hoopt men te rechter zijde. Daar wordt eigenlijk de synode betreurd, omdat het maar tijdverlies oplevert waardoor de effecten al weer op voor hand kunnen worden geneutrali seerd. Het zeer behoudende rk blad „Katoiieke 8temmen", dat vooral de stem is van prof J. van der Ploeg O. P., ziet de oplossing in een algehele contra-reformatie. De machteloze bisschoppen zouden vervangen moe ten worden door een Apostolisch Vi caris. een Vaticaanse regeringscom missaris met verstrekkende bevoegd heden. Het blad put hoop uit de gedachte dat de progressieve stroming vanzelf zal sterven bij gebrek aan kroost, zoals een parasiet vanzelf sterft zon der bodem. Van leken-werkers ver wacht „Katholieke Stemmen" niks, al hebben ze zich „met gezin en al en met gesanctioneerde contracten in gekocht, leken die vaak niet alleen niet deskundig zijn, maar bovendien amper gelovig, die hun broodje hopen te bakken binnen de kerk. Maar de schapen zullen eerder vluchten voor de huurling" enz. Zonder pardon Volledige restauratie moet een radi caal eind maken aan alle moderniteit in geloof, moraal, kleding en vroom heid bij de kerkelijke bedienaren. Zo moet ook het onderwijs weer „echt- katholiek" worden en moet controle op het kerkbezoek uitmaken of ie mand recht heeft op doop, eucharis tie. kerkelijk huwelijk enz. Het blad beseft dat niet alle voorstellen me teen haalbaar zijn, maar men zou alvast kunnen beginnen met het op nieuw invoeren van de kinderbiecht, het katholieke sacrament van boete en vergeving. „Zonder pardon" moet dat gebeuren, schrijft Katholieke Stemmen. Geweld wordt weliswaar niet nodig geacht, maar als „onge neeslijke lichaamsdelen niet worden geamputeerd, verziekt het hele li chaam." In iets minder doorgeslagen bewoor dingen drongen onlangs 150 roomse notabelen erop aan dat de synode het oude roomse leven zou herstellen. In de binnenkamers van rooms notabel Nederland is over die brief heel wat deining ontstaan, mede vanwege de grote naïviteit en geringe denkkracht die er uit bleek. Zo zouden verschil lende ondertekenaars streng zijn toe gesproken door oud-minister Marga Klompé, de Nederlandse voorzitter van Justitia et Pax. Jezuïeten Heel andere geluiden werden ver spreid door de vereniging van pasto- raal-werkenden in Utrecht Hun bro- vast, dat op alle niveaus in het bis dom een grotere principiële dan feite lijke openheid naar de samenleving bestaat. Bisschop Zwartkruis noem de als oorzaken hiervan angst, on macht, gebrek aan vaardigheid, nei ging tot terugtrekking en tenslotte de „typisch Nederlandse" houding om problemen naar een ander door te schuiven. AMSTERDAM Het Bijbels mu seum in Amsterdam wil van maart tot mei een tentoonstelling houden van maquettes, die in vrije tijd als groepswerk zijn gemaakt naar een bijbels onderwerp. In verband daarmee zoekt het mu seum contact met ieder, die dergelij ke werkstukken beschikbaar wil stel len. Voorwaarden voor deelname zijn: de maquette moet met de bijbel in verband gebraoht kunnen worden en het resultaat zijn van groepswerk Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode is met zeer grote meerderheid akkoord gegaan met de gift van 25.000 gulden die het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken heeft gedaan aan het patriottische front van Zimbab we ter bestrijding van een deel van de kosten van deelneming van het front aan de conferentie in Londen. GOED ZO! In de krant lees Ik dat een groot di van de gemeenteraad van Brunss» de raadszaal verlaten heeft toen er moest worden gestemd over het B o voorstel om een bepaalde wijk af hrpkpn Tk hecriin dat er van Den Bpi chure „Synode: voor ons zonder ons? Opnieuw integralisme in de Neder landse kerk" wil dat de bisschoppen zich positief laten leiden door wat bij mensen aan geloof en christelijke praktijk bestaat. In vergelijkbare zin schreef een vijf tigtal jezuïeten een open brief. Zij werden spoedig van repliek gediend door het blad Internationale Katho lieke Informatie (IKI). Vroeger was dit blad de Nederlandse editie van het nogal gezaghebbend Franstalige tijdschrift „Informations Catholi- ques Internationales". Meer en meer is het een blad van de rechtervleugel geworden, de privé-spreekbuis van de jezuïet dr Jan Bots, van opleiding een kerkhistoricus, maar die zich tot ver driet van zijn orde vooral toelegt op geestelijke leiding van nonnen, welke bezigheid geen objectieve maatstaf voor bekwaamheid kent. Meer en meer trekken de Nederlandse religi euzen hun geld en abonnementen uit IKI terug en is het blad aangewezen op steun uit het bisdom Roermond. In een niet door Bots ondertekend artikel wordt de open brief van de jezuïeten als een nasleep gezien van het gebrek aan gehoorzaamheid en gebrek aan krachtdadig optreden in de woelige jaren '60. De opstellers van de open brief blijken bovendien geen van allen te deugen. De ene heeft ooit samengewerkt met een inmiddels uit getreden provinciaal, een ander „ageert met manische ijver en dave rend woordgeweld tegen Rome" en weet IKI te melden „zijn devies is niet eerder te rusten totdat de bis schop van Roermond en allen die hem steunen, volledig zijn uitge roeid." De eigenlijke bedoeling van het arti kel lijkt: voorkomen dat de jezuïeten provinciaal dr Hans van Leeuwen als synodelid namens de religieuzen naar Rome wordt afgevaardigd. Want vol gens IKI wil die provinciaal al hele maal niet deugen. Hij liet die open brief zomaar toe, hij beschermde niet eens de handtekeningzetters tegen zichzelf, bovendien werkte hij vroe ger aan het katechetisch instituut en aan de katholieke theologische hoge school in Amsterdam, geen van beide een aanbeveling, meent men in Roer mond. IKI vreest dat met mensen als Hans van Leeuwen voorop de Neder landse kerkprovincie afstevent „op een frontaal treffen met de hogere kerkleiding". Nog steeds heeft Rome geen keus gemaakt uit de vijf kandidaten die vanuit de religieuzen zijn voorgedra gen om de twee open synodeplaatsen te bezetten. IKI heeft weinig vertrou wen in het centraal overleg van de religieuzen en hun kandidatenlijst. Met argusogen wordt dan ook gege- ken of Rome zich aan die lijst houdt of andere adviezen volgt. breken. Ik begrijp dat er van Den Haag uit een plan lag om de huizrfd laten staan en te renoveren. Ik ke^re die huizen niet. maar als er een pla^ ligt om de huizen slechts gedeeltel te slopen en voor een groot deel te 0 vernieuwen, dan kan ik me niet indenken dat het een reeks onbewoonbaar verklaarde wonin| P of krotten betreft. Het blijkt te ga*}" over de wijk Rozengaard. f, voornamelijk bestaande uit woningen van ex-mijnwerkers. He? r grootste gedeelte van de raad wildtijj over de totale sloop niet meestemmen, maar wilde eerst hef. plan van de minister zien besproki V, en in stemming gebracht. Ik ben geneigd te zeggen: goed zo! Als daf lukt is er tenminste ergens een ple ontstaan waar onze sloopwoede halt wordt toegeroepen. Eindeiijkp er dan ergens niet zo'n zielloos rijt^a nieuwbouw komen. Hoeveel klein* steden zijn daarmee al niet, vaak I 3 in het hart, verruïneerd? AI te gauP valt het toverwoord „project-ontwikkelaar". Waar zo iemand rondzwerft de goeden 1 te na gesproken ontstaan mee! kolossen die niet om aan te zien zl, en het stads- of buurtbeeld aanmerkelijk omlaag halen. In Brunssum willen ze dat blijkbaar niet. Ik geef ze gelijk. Bedenk je tienmaal voordat je iets van vn> tegen de grond haalt. Je kunt er meestal alleen maar spijt van hebben. Ik vraag me alleen af of dan zo'n slechte communicatie is tussen b en w en de raad dat dit staaltje van openlijk verzet nodig? was om de sloopwoede te stuiten. )1 Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zetten en Andelst: 1 v,d. Akker te Rijssen. Beroepbaar: P. J. Tomson, Sa straat 99-", Amsterdam. Intrede op 2 dec. van Besoyen: I Immink, kand. te Utrecht; te 8ui zum: A. B. 81oof, kand. te Paj drecht; te Ridderkerk: E. F. Vei te Middelhamis; te Gorinchem: I Wasterval voorheen diakonaal col lent en als zodanig predikant volfi overgangsbepaling 277 E bij de J kerkvergadering van Zuid-Hollai Eervol ontslag verleend m.l.v. 1 als geestelijk verzorger van het d_ nessenhuls te Meppel: F. de Boet" GEREF. KERKEN fl! Aangenomen: naar Bergum: H. Nt Mooij te Buitenpost. t Intrede te Delden (in tijdelje dienst): G. L. R. Riphagen vo< luchtmachtpredikant in zogena^ lang verband. GEREF. KERKEN (VRIJGJ Beroepen te Deventer: F. H. Folki kand. te Kampen. Afscheid van Wageningen: H.fli Oostenhuis ber. te Schiidwolde. ei Intrede te Rotterdam-Delfshavei v.d. Leest te Breda-AImkerk. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid op 4 dec. van Nieu v.d. Vlies ber. te Driebergen; op 71 van Barendrecht; D. Slagboom k te Katwijk aan Zee. GEREF. GEMEENTEN Beroepen Te Hilversum: Rijssen; te Middelburg-Centrum M. Kleppe te Woerden. EV. LUTHERSE KERK Beroepen te Den Helder (parfc-1 drs. N. Vlaming. Jl er (part-till oor hulpv® 1 13-15 febir rt (tel. 04J ciale vera Krisisbegeleiding, voor ners, 10-14 december en ri, Guldenberg, Helvoirt 2424). Het doolhof van sociale ringen en sociale wetgeving, lichamelijk gehandicapten en di betrokkenen. 7-9 december, De i neschans. Uddel (tel. 05770-1441). Werken met niet-werkenden. heel karwei, voor welzijns- en pw j neelswerkers, 12-14 december, Poelgeest. Oegstgeest <t t 071-152445). ADVERTENTIE Ds D. H. Borger» uit Den Ham wilde, dat de synode haar afkeuring over deze gift zou uitspreken. Hij had daartoe een initiatiefvoorstel inge diend, dat evenwel slechts 6 stemmen verwierf. Volgens Borgers was de bijdrage aan de kosten van de onderhandelingen in strijd met de geest van het besluit van een vroegere synode, die van Zwolle, dat er geen steun aan het speciale fonds van het wereldraad- programma tegen het racisme uit de algemene diakonale middelen zou worden gegeven. Strikt genomen was het ADB volgens Borgers niet buiten zijn boekje gegaan, maar het had wel gezondigd tegen de geest van het eerder genomen besluit. Ouderling M. H. L. Weststrate uit Vlaardingen betoogde echter, dat de gift werd gebruikt om de mogelijk heid voor vrede te openen. „Dat ls niet in strijd met het eerdere be6luit, ook niet met de geest ervan," betoog de de Vlaardingse ex-wethouder. „Uit het vroegere besluit sprak beducht heid dat ons geld wel eens zou kun nen worden gebruikt voor geweld, maar dat is hier niet aan de orde. Dat de gift aan het patriottisch front in sommige kerken beroering heeft ge wekt, maakt de gift niet onjuist," zei Weststrate. Hij kwam met een aanvullend amen dement waarin werd gezegd dat het past binnen de taak van het werelddi- akonaat geld te geven voor de bevor dering van de vrede in de wereld. Maar in zijn voorstel stond ook, dat de diakonale organen zorgvuldiger hadden moeten overleggen Voor ou derling mr H. J. Bruins Slot uit Hum- melo, was het ook wenselijk geweest dat de diakenen even met het bestuur van de synode hadden gesproken. Maar hij vond het niet nodig om dat allemaal officieel uit te spreken. Ook diaken G. C. de Kruyk uit Heiloo pleitte ervoor in het geheel niet op de gift aan het patriottisch front te rea geren. omdat deze past in het diako nale werk. Maar zover ging de synode toch niet. Zestien synode-leden gin gen mee met Bruins Slot en De Kruyk. Openbare uitzendbijeenkomst van de medische teams: Zaterdag 1 december 14.00 uur in de Grote of St. Barbarakerk Grote Kerkstraat, Culemborg. Echo teams worden uitgezonden naar Thailand om christelijke L hulpverlening te geven aan de Cambodjaanse vluchtelingen. De teams bestaan uit: Zr. Foekje Godschalk te Zeist, Wout Klein Haneveld te Gronin-j gen, Bert en Elly van der Waal te Bergum, Hans Visscher te Amstelveen, Zr. Mien van Ëgmond te Noordwijk. Jack Bogaard te Geldrop, Trijnie Bos te Rotterdam, Jaap en Arja Stellingwerf? te Vianen, Rine Blumink te Emmen, zr. Maaike Noordzij te Soest, Dr. Erik Stolper te Harderberg, Dr. en mevr. Dekker te Badhoevedorp, Mr. Rudy uit Frankrijk, en anderen. De uitzending van de echo teams is een samenwerking van1 EO-Metterdaad, Postbus 565, 1200 AN HILVERSUM. Stichting Nederlandse Zendings Unie NEZUen World Vision* in Thailand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2