Het beeld van „Bild" Hoe SALT is begonnen W T Een alternatief voor de kernbewapening Mooikado? 'n Sankyo Wedgwood serviezen Zogezegd tijdloze tafelcultuur BIJDAG 30 NOVEMBER 1979 TROUW/KWARTET 13 door Koos van Weringh Veertien dagen geleden stond in deze krant als kop boven de rubriek „Uit de weekbladen": De linkse schelmenstreken van Wallraff. De verzorger van die rubriek, Rimmer Mulder, begint zijn overzicht als volgt: „Het is deze week erg gemakkelijke de échte linkse weekbladen er uit te pikken. Je hoeft alleen maar even de Inhoudsopgave door te nemen om te controleren of ze wel iets aan het nieuwste boek van Günter Wallraff hebben gedaan." Mulder vertelt de lezer dan dat Vrij Nederland enfDe Groene royale voorpublikaties uit het boek hebben opgenomen en dat de Haagse Post het zich wat moeilijker heeft gemaakt door een interview aan de veelbesproken auteur af te nemen Een week later echter komt ook Nieu wsNet met een groot stuk over Wallraff. De verzorger van de weekbladrubriek. Herman Amelink ditmaal, merkt op: „Het interview met Günter Wallraff heeft na de periodieken van vorige week iets van mosterd na de maaltijd." Zou NieuwsNet, als het stuk over Wallraff een week eerder in dat blad gestaan had, ook tot de „échte linkse weekbladen" gerekend zijn? Ik denk van niet. NieuwsNet is. zoals wij horen te weten, een objectief, onafhankelijk, boven de partijen staand, neutraal en nietszeggend weekblad, waar soms wel eens wat aardigs in staat. Een andere vraag is natuurlijk of een blad „écht links" moet worden genoemd als aandacht wordt besteed aan een boek van Walraff. Nu wil ik het deze keer niet hebben over de vraag v/at een links dan wel een rechts weekblad is, maar gewoon over dat boek van Walraff, dat onlangs in de Bondsrepubliek verschenen is en in Nederland voor een bedrag van 23,35 verkrijgbaar: „Zeugen der Anklage. Die „Bild'-beschreibungwird fortgesetzt" (Kiepenheuer und Witsch, geïmporteerd door Nilsson en Lamm, Weesp). Eén dezer dagen verschijnt bij Van Gennep in Amsterdam ook een Nederlandse vertaling onder de titel: „Beeld van Bild". De lezer zal zich herinneren dat deze Westduitse journalist al eerder een boek geschreven heeft over Bild. het blad dat dagelijks in een miljoertenoplage door het uitgeversbedrijf van Axel Springer op de markt wordt gebracht. Een paar jaar geleden werkte Wallraff onder de naam Hans Esser als journalist op de Bildredactie in Hannover. Door deze, wat Rimmer Mulder in zijn weekbladenoverzicht noemt, „kostelijke schelmenstreek" hebben wij een behoorlijke indruk kunnen krijgen van hoe het bij dat blad toegaat. Daar zijn nauwelijks woorden voor. Het blad. dat ook menige kiosk in Nederland ontsiert, heeft geen enkele norm wat betreft de inhoud van de berichtgeving en de methoden van nieuwsgaring, zelfs niet de norm dat een krant in elk geval óók verslag moet doen van het nieuws dat zich voordoet. De redactie, zo liet Esser-Wallraff overtuigend zien, aan de hand van tal van voorbeelden, maakt het nieuws zelf, keert het om, fantaseert het bij elkaar. Dat boek baarde niet alleen veel opzien, maar leidde ook tot een lange reeks van processen tegen de schrijver en zijn uitgever. Al tijdens het drukken van het boek probeerden handlangers Van Bild de tekst te pakken te krijgen. De proceskosten belopen tot op dit ogenblik ongeveer een kwart miljoen Duitse marken. In de prijs van het nieuwe boek zijn de te verwachten proceskosten al doorberekend Ik heb de Duitse uitgave gelezen. Aan het eind geloof je nauwelijks wat je gelezen hebt, maar het wordt uitstekend gedocumenteerd Twijfel is uitgesloten. Wallraff komt deze keer, om te beginnen, met een groot aantal voorbeelden van de „werkwijze" van Bild. Verslaggevers dringen zich onder valse voorwendsels bij iemand binnen om aan inlichtingen te komen. Zij dreigen mensen met represailles als zij niet willen meewerken. Fotografen worden verdekt opgesteld om een compromitterende plaat te maken. Advocaten die hun cliënten in de gevangenis bezoeken, blijken hun bevindingen soms regelrecht aan Bild door te geven, als ze al niet voor dat blad werken. Dat leidt er dan bij voorbeeld toe, dat een gevangene die zijn straftijd er op heeft zitten groot opgemaakt in Bild leest, dat hij vier jaren gezeten heeft wegens het plegen van ontucht met kinderen. De kans op een nieuw begin is daarmee van de baan. De man raadpleegt nog een maatschappelijk werkster, maar ziet geen uitweg meer en werpt zich voor een aanstormende trein. Wallraff komt met talrijke voorbeelden van mensen die door een uit de duim gezogen of „half-ware" publikatie in Bild in onoverkomelijke moeilijkheden zijn geraakt. Dat kan op verschillende gebieden zijn, het gaat niet alleen om „terroristen", het stokpaard van de drukonderneming. Een universitaire medewerkster, die ooit met een Bild-redacteur bevriend was toen deze nog niet bij het blad werkte, zag zich op een slechte dag op de voorpagina afgedrukt, het hoofd weliswaar enigszins afgedekt, met de tekst: „Vrouw liet boezem 5x zo groot maken". Ineen bijbehorend bericht wordt de naam van de chirurg genoemd, die echter nergens van weet De vrouw dreigt met stappen en krijgt in dit geval een bedrag van tienduizend mark smartegeld. Het bericht wordt niet gerectificeerd, zoiets gebeurt nooit bij Bild. De terroristen worden echter niet vergeten, evenmin als de links-radicalen. Op uiterst subtiele en soms zeer groffe wijze wordt ook vaak de suggestie gewekt dat allerhande gruweldaden door buitenlandse werknemers worden bedreven, ook als geen schijn of schaduw van bewijs aanwezig is. Het laatste deel van het boek gaat over de pogingen van Bi ld om Wallraff te compromitteren. Dat deel is nog schokkender dan de beschrijving van de andere gevallen. We treffen bladzijden aan uit een verslag van een particulier detective, die kans gezien heeft van de kennissenkring van de schrijver deel uit te gaan maken. Dat verslag is hem naderhand toegespeeld. Bijna van uur tot uur zijn zijn gangen gevolgd. Wat hij deed, met wie, waar hij naartoe ging, met wie en voor hoelang, wat zijn gezinsleden deden enz. Ook de telefoon is afgetapt Verslaggevers van Bild werkten met verfijnde elektronische apparatuur om zoveel mogelijk te kunnen opvangen van wat zich rondom Wallraff afspeelde Zelfs een rekening is in het boek afgedrukt, waarop een aantal benodigdheden staan, die voor het bespioneren gebruikt moesten worden. Van het eerste boek van Wallraff zijn meer dan 350.000 exemplaren verkocht. De opbrengst daarvan gebruikte hij voor zijp verdere onderzoek en voor een fonds waaruit slachtoffers van Bild financiële ondersteuning kunnen krijgen. Ik zie Wallraff dat verschrikkelijke blad nog niet naar de ondergang voeren, maar zijn pogingen dienen in ieder geval te worden aangemoedigd. Dat kan het beste door het boek aan te schaffen. ADVERTENTIE Sankyo filmcamera's en projektoren Postbus 8396.100SAJ Amsterdam (8u. A. Meijers: In deze tijd van cen- enschaarste is het op zijn minst rerwonderlijk, dat sommige cassiè- es vragen afgeronde bedragen op :heques in te vullen <R. U. Utrecht) 1 PPHpHpH ,2 Sis Andringa: Reclame in de lucht ou met het oog op energiebespa- "6 tng en geluidshinder verboden 01 noeten zijn (R. U.-Utrecht) 95 5 M. E. Loots: Het toenemend ge- 31 jruik van straatnamen die een lan- 58 lelijke omgeving suggereren is een ,46 iubtiele vorm van volksmisleiding 77 [R. U.-Utrecht) 68' 14 I. H. Boon: Bij de aanschaf van een 2i gezelschapsdier moet in eerste in- 09 tantie worden overwogen of de toe- comstige eigenaar wel een goed ge- lelschap voor het aan te schaffen 54 lier zal zijn. (R. U.-Utrecht) 64 IJ i. W. Musschenga: Morele veront- 58 raardiging kan niet anders dan se- 07 ectief zijn. V.U.-Amsterdam) 40 90 I. K. Brouwer: Ter bescherming an de zomertaling dient de jacht p talingen te worden beëindigd 37 V.U.-Amsterdam) 87 25 I. J. Schaart: Hoewel windsurfers. 58 i tegenstelling tot zeilers Zelf hun last omhooghouden, dienen zij och niet tot het tuig te worden erekend (V.U.-Amsterdam). 'j. D. Ypma: Sinds er leerplicht >estaat tot 18 jaar, lijkt het werk an een leraar veelvuldig op dat van en marktkoopman die waren aan- irijst waar geen vraag naar is. RU-Utrecht). P. B. Kool: Het optreden van Be rend Coenders van Helpen, heer van Fraam (1601-1678) tegen Hamer van Huizinge wordt wel beschouwd als Voorbeeld van het wangedrag van een landedelman met vrijwel onbe merkte macht. Men dient zich daar bij echter te realiseren dat zijn ge- Brag kan zijn beïnvloed door een kwikvergiftiging (R.U.-Groningen). P. G. Smilde: Roken tijdens de Zwangerschap moet ten strengste korden ontraden daar dit vaataf wijkingen veroorzaakt bij de foetus R.U.-Groningen). j. L. den Duik: „Afspraak is af braak" schijnt in ziekenhuizen niet t gelden (R U. Groningen). door H. J. Neuman Van Hegel is, meen Ik, de uitspraak afkomstig dat we van de geschiede nis kunnen leren dat we van de geschiedenis niet leren. Ik breng niettemin nog eens in herinnering, hoe de Amerikaans-Russische be sprekingen over beperking van strategische (kern-)wapens („Stra tegie Arms Limitation Talks" of SALT) destijds op gang zijn gekomen. In het militaire défilé dat op 7 november 1964 in Moskou plaats had werd een exemplaar meege voerd van een Russische raket (deel uitmakend van het zgn. Ga- los j-sy stee m) waarmee het moge lijk was inkomende atoomraketten van de vijand te vernietigen. Het was het eerste voorbeeld van een anti-raket-raket („Anti-Ballistic Missile" of ABM). Het land dat een groot aantal van deze raketten tot zijn beschikking had zou, althans in theorie, in staat zijn zich te vrij waren tegen nucleaire aanvallen door een ander land. De weten schap dat de Sowjet-Unie was be gonnen met de opbouw van een dergelijke raket-verdediging en de vrees dat een nieuwe luchtverdedi gingsgordel in Estland (het zgn. Tallinn-systeem) van een ABM-ca- paciteit was (of zou kunnen wor den) veroorzaakte grote bezorgd heid in het Pentagon. Ook de Vere nigde Staten bezaten het vermogen ABM-systemen te vervaardigen, en van verschillende kanten (met name door de chefs van staven) werd druk uitgeoefend om dat dan ook zo gauw mogelijk te doen. De minister van defensie van de Verenigde Staten, Robert McNa- mara, zag niet veel heil in een Ame rikaans ABM-systeem, niet in een „licht" systeem, dat bescherming moest bieden tegen kernaanvaiien uit China, en zeker niet in een „zwaar" systeem, dat de Russische raketten op afstand diende te hou den. Hij zag in december 1966 kans president Johnson te overreden geen enkele positieve ABM-beslis- sing te nemen voordat het State Department de regering in Moskou had gepolst over haar eventuele bereidheid te praten over een be perking van ABM-systemen. Uit contacten die terstond daarna tot stand kWamen bleek dat de Sowjet- nnie in beginsel wel tot praten be reid was. maar dan alleen als ook de offensieve wapens aan bod kwa men. De Amerikaanse president richtte zich 27 januari 1967 per brief tot premier Kosygin en van deze kreeg hij precies een maand later een positief antwoord. Maar erg veel haast om de bespre kingen ook werkelijk te beginnen had de Sowjet-unie kennelijk niet. Toen begin juni 1967 de Zesdaagse Oorlog in het Midden-Oosten uit brak, waren datum en plaats voor de SALT-besprekingen nog altijd niet vastgesteld. En zelfs tijdens het topgesprek dat Johnson en Ko sygin eind juni voerden in Glassbo- ro, New Jersey, liet de Russische staatsman zich op geen enkele ma nier vastleggen. Om de Russen toch wat aan te sporen en misschien ook omdat hij de op hem nitgeoefende druk niet meer ten volle kon weerstaan kondigde McNamara op 18 sep tember 1967 in een rede voor dag bladdirecteuren in £an Francisco aan dat Amerika nu ook had beslo ten tot de produktie en plaatsing van een beperkt, zgn. „licht" ABM- systeem, dat dus voornamelijk ge richt zou zijn tegen aanvalsraket- ten uit China. Het zou bekend staan onder een naam die door een van de vrouwelijke gasten op een diner in Washington was bedacht: „Sen tinel". President Johnson meende dat het begin van SALT binnen zijn bereik was gekomen, toen de minister van buitenlandse zaken van de Sowjet- unie, Andrei Gromyko, op 28 juni 1968 aan de Opperste Sowjet mee deelde dat zijn regering nu bereid was met de Amerikanen te spreken over een beperking van de strategi sche bewapening. Overigens was ze daartoe, op grond van artikel VI van het Non-Proliferatie Verdrag dat enkele dagen later getekend zou worden, ook vekplicht. Moskou en Washington kwamen overeen dat Johnson en Kosygin het ope- ningssein voor de SALT-besprekin gen zouden geven door elkaar op 30 september in Leningrad te ontmoe ten. Dit nieuwtje zou op 21 augus tus in een gelijktijdig te publiceren communiqué worden meegedeeld. Maar een dag voordien, de twintig ste, trokken Russische. Poolse, Hongaarse cn Oostduitse legers Tsjechoslowakije binnen om een eind te maken aan de pogingen van Alexander Dubcek en andere plaatselijke communistische lei ders om in dat land een „socialisme met een menselijk gezicht" te ves tigen. Diezelfde avond belde de Ameri kaanse minister van buitenlandse zaken. Dean Rusk, de Sowjet-am- bassadeur in Washington op om hem te zeggen dat de topconferen tie niet door kon gaan en dat het gemeenschappelijke communiqué moest vervallen. De kans dat Lyndon Johnson het begin van de SALT-besprekingen nog op zijn conto zou kunnen schrijven, was nu verkeken. Hij werd als president van de Verenig de Staten opgevolgd door Richard Nixon. Aanvankelijk schortte de nieuwe regering de „Sentinel"- plannen op. Maar reeds op 14 maart 1969 maakte zij bekend dat zij zou door gaan met de opstelling van ABM-systemen. De naam van het programma zou worden veranderd van „Sentinel" in „Safeguard" en het zou niet alleen dienen voor het afweren van mogelijke Chinese maar ook van Russische aanvallen met atoomraketten. De minister van defensie. Meivin Laird, was van oordeel dat door deze besluiten de Amerikaanse onderhandelings positie met het oog op SALT een versterking had ondergaan: de Verenigde Staten zouden binnen kort over kant-en-klare wapensys temen beschikken en ze zouden al leen bereid zijn die ook weer prijs te geven als de Sowjet-unie een overeenkomstig offer bracht. Medio mei stelde Nixon de Sowjet- Unie voor de besprekingen ergens tussen 31 juli en 15 augustus te laten beginnen. Maar de regering in Moskou gunde zichzelf nogal wat tijd en pas maandag 17 novem ber was het zover dat de Finse minister van buitenlandse zaken, dr. Ahti Karjalainen, de Amerika nen en de Russen kon verwelko men in het Smolna-paleis in Hel sinki. Tussen het Amerikaanse be sluit om een „licht" ABM-systeem op te stellen en de voorgenomen topontmoeting tussen Johnson en Kosygin in Leningrad verliepen iets minder dan twaalf maanden. Nadat de Amerikaanse regering had besloten ook een „zwaar" ABM-systeem op te bouwen, waren er nog maar acht maanden nodig om de Sowjet-Unie werkelijk aan de onderhandelingstafel te krijgen. Toen dat eenmaal gelukt was. lag de weg open voor SALT I en SALT II en, zo zeggen sommigen, voor de Conferentie inzake Europese Vei ligheid en Samenwerking en voor de Weense besprekingen inzake we derzijdse en evenwichtige vermin dering van strjdkrachten in Euro pa (MBFR). Zou een vergelijkbaar perspectief ons ook wachten na een besluit tot produktie en plaatsing van kernwapens voor de middel lange afstand? 'ADVERTENTIES Voor lieve jongens Imp. Gcskw b.v. - Puttca door Hans Feddema Het gaat om 572 kruis- en Pershing li-raketten, in 1983 te plaatsen in West-Duits- Iand, Italië, België en Neder land. Ons land zou daarvan ongeveer vijftig kruisraket ten voor zijn rekening moe ten nemen. De atoomkop van dit kleine en trefzekere wapen weegt 200 kg. en heeft een vernietigingskracht van tien keer de atoombom op Hirosjima, welke een kwart miljoen mensen doodde. Het zou het NATO-antwoord zijn op de S.S.-20-raket van de Sowjet-Uhie. In belde militaire blokken liggen echter reeds zestigduizend atoom koppen opgeslagen, met een totale explosiekracht van een en een kwart miljoen maal de bom op Hi rosjima Bijna de helft van deze wapens staat gericht op bevolkings centra. De situatie is dus reeds lang van dien aard. dat niemand meer de oorlog kan winnen en dat er in we zen sprake is van een massale gijze ling, Waarom staan we met de be slissing in december over de 572 raketten dan voor zo'n principiële en historische keuze? Het toont in de eerste plaats ten overvloede het volledig falen aan van het militaire evenwichtsaenken, dat wederzijdse angst en wantrouwen blijft voeden Voorts ontmaskert het het argu ment, dat het bij de kernbewape ning slechts zou gaan om wederzijd se afschrikking op basis van gijze ling van de burgerbevolking, die. zo heette het, oorlogsvoorkomend zou werken. Met de nieuwe atoomraketten wordt namelijk gekozen voor een weg waarbij er ook In echt militaire zin kan worden gevochten. Orote en niet al te preciese raketten zoals nu met hun megatonlading gericht op bevolkingscentra, zijn daarvoor minder geschikt. De nieuwe betrek kelijk kleine en trefzekere atoomra ketten iijn dat wel. Het zijn, wat dan wordt genoemd, echte ge vechtswapens, bruikbaar tegen mi litaire doèlen. En daarmee haalt men het conflict naar zich toe. Een kernoorlog lijkt met dit nieuwe wa pen. dat op een gegeven moment zeker zal worden gebruikt, onaf wendbaar. Er is dus alleszins reden tot fundamentele bezinning. Symptoom Bewapening is slechts een symp toom van de samenleving We moe ten dus teruggaan tot de diepere wortel van het geheel Sinds 1917 is er sprake van een mondiale burger oorlog tussen twee ideologische sys temen, namelijk het kapitalisme en het 'communisme, welke na 1945 zich beide, althans op het noorde lijk halfrond, hebbeh aaneengeslo ten ln een militair blok. Aan belde zijden worden de geesten beheerst door het geweldsdenken en het materialisme. In het westen wil men nog steeds niet erkennen, dat het wereldcommunisme niet te bestrijden is met wapens, omdat het in wezen een onbetaalde reke ning is, die ons wordt gepresenteerd of een extreme reactie, die we heb ben uitgelokt door het schromelijk tekort schieten met betrekking tot het doen van gerechtigdheid. En in het oostblok wil men behoudens wellicht de Eurocommunisten nog niet Inzien, dat het model van de gewelddadige revolutie en de dictatuur van het proletariaat de havikken en de reactonalre krach ten in het westen ln hoge mate ln de kaart speelt. Er Is echter een alternatief waar voor het evangelie de basis legde. De Evangelische Progressieve Volkspartij wees daarop im haar partij raadsresolutie van 27 oktober j.l. Het is vreemd dat dit in al haar consequenties, zo weinig naar voren komt in de CDA-vlsle, ook niet nu we voor een historische beslissing staan Iemand, die nog het meest in die richting lijkt te denken, is gene raal Von Meljenfeldt. We bedoelen met het alternatief het evangelische model van gerechtigheid en vrede Vormen gerechtigheid en vrede niet ln politieke zin de rode draad die door het bijbelse getuigenis loopt? Oerechtigheid. niet alleen ln de zin van het kritisch zijn ten aanzien van de machtigen en het opkomen voor de zwakkeren, maar ook ln de zin van het proberen gestalte te geven aan een samenleving van broederschap en gemeenschapszin; of ander» gezegd aan een alles om vattende democratie, waarin ln kleine verbanden een ieder op ge lijkwaardige wijze kan deelnemen aan de besluitvormingsprocessen, en waarin op grote schaal gemeen schappelijke aangelegenheden ge meenschappelijk worden beheerd. Er is een tweeledige relatie tussen perechtigheid en vrede. Er kan geen vrede zijn zonder gerechtigheid. Daarnaast geldt echter dat de ge rechtigheid niet wordt bereikt. In dien men zich daarvoor inzet met middelen die niet van de vrede zijn. Een samenleving van broederschap kan moeilijk tot stand komen met middelen die daarmee volledig in strijd zijn. Het is goed daar wat dieper op ln te gaan, ook in verband met de onthul lende opmerking van prof. Steen kamp tijdens een CDA-bijeenkomst in Den Bosch op 17 november, dat we ons gezien de gemaakte fouten in het verleden, aangaande de zaak van de kernbewapeningen niet te veel moeten beroepen op het evan gelie. Ik zou daar tegenover willen stellen, dat we dat Juist wèl moeten doen. omdat anders gemaakte fou ten in het verleden een excuus zijn om door te kunnen gaan met het maken van ernstige fouten. Heeft Jezus tegenover de door Hem ver worpen politiek van het oog om oog en tand om tand niet een heel eigen en constructief conflictmodel ge steld. dat haaks staat op zowel de conservatieve harmoniegedachte of de zagn. lieve vrede als op de onver zoenlijke klassenstrijd? Niet het vernietigen, maar het scheppen staat centraal ln de leer van het Koninkrijk Gods. En betekent scheppen volgens het evangelie niet, dat de mens dus zeker ook de politicus verbete rend leeft, onophoudelijk werkend aan de verbetering van het leven? Scheppen in de zin van het zich door de ethiek te laten leiden, zich voortdurend af te vragen wat goed en kwaad is en dan een keuze te doen en daarbij volmaakt te zijn. Jezus zegt niet gekomen te zijn om rust te brengen, maar om de men sen te laten kiezen. In zijn leer van het Koninkrijk Gods spreekt Jezus nooit ten gunste van geweld, voor geen enkel doel. Hij zegt niet: breng of verdedig gerechtigheid met ge weld of sticht vrede met geweld. Nee, Hij waarschuwt veeleer tegen de spiraal van geweld en Hij voor spelt de ondergang van Jeruzalem, als men zo doorgaat. Zoals men ook de ondergang van de wereld kan voorspellen, als de mensheid zich niet ontworstelt aan de terreur van het geweldsdenken. Zondeval De mensen wilden toen niet luiste ren naar Zijn religieus-politiek mo del van gerechtigheid en vrede Zijn volgelingen deden dat later wel ln de eerste eeuwen na Christus en hebben daarmee dynamiet gelegd onder het structurele geweld van het Romeinse rijk en dit daarmee uiteindelijk overwonnen. Helaas Is dit model daama vanaf keizer Con- stantljn door wat Heerlng noemt „de zondeval van het christendom" eeuwenlang ln het ongerede ge raakt Totdat we vandaag de mens- heidreddende betekenis ervan weer gaan inzien, nu we op onthutsende wijze geconfronteerd worden met het feit dat de oude wet van „een oog voor een oog" Iedereen blind achterlaat. Evangelische of vreedzame-wereld- politlek is gericht op de democrati sering van de internationale rechts orde op grote schaal en tevens van de hele samenleving op klelne(re) schaal. Het betekent het afscheid nemen van het blok- en evenwichts- denken, omdat belde noch de ge rechtigheid, noch de vrede dienen. Democratische processen en struc turen hebben het recht om verde digd te worden, maar deze kunnen noch bevorderd, noch verdedljd worden met militaire middelen, wel ke veeleer het democratiseringspro ces tegenwerken. Het is dus zaak om haast een poli tiek van het doen van „meerdere" gerechtigheid ook ten aanzien van de Derde Wereld te gaan denken aan een alternatieve defensie. Er mag wat dat laatste betreft best sprake zijn van een overgangsfase, van geleidelijke omschakeling De realiteit is weerbarstig men kan er niet plotseling uitspringen en het ls moeilijk om zich ineens volle dig los te maken van het post-con- stantijnse denken. Maar er moeten eerste stappen worden gezet De richting moet duidelijk zijn, wil er nog gesproken kunnen worden van evangelische politiek. Ook moet de strategie duidelijk zijn Derde weg Een politiek van gerechtigheid en vrede impliceert de strategie van de Derde Weg. zowel nationaal als In ternationaal Binnenlands betekent het ook cfat met behoud van eigen Identiteit een samenwerkingsver band moet worden gezocht met alle werkelijk hervormingsgezinde krachten, ook al heeft dat onvermij delijk een partijpolitieke schelding der geesten in het CDA tot gevolg Buitenslands betekent het op dit moment, dat tegenover de Sowjet- Unie op het terrein van de kernbe wapening een eerste angst en wan trouwen doorbrekend gebaar moet worden gemaakt Een Sadat stelde zich bijvoorbeeld doelbewust kwetsbaar op. toen hij besloot tot zijn reis naar Jeruzalem. Voor een creatieve vreedzame we reldpolitiek zijn er genoeg overeen komstige eerste stappen te beden ken. Maar daarin past uiteraard niet de produktie van nieuwe esca lerende kernwapens Parlementsle den. die zeggen zich te willen laten inspireren door het evangelie kun nen niet akkoord gaan met de pro duktie en stationering van de kruis en Pershing II-raketten. ook ai bete kent dat een kabinetscrisis Anders kunnen we niet geloven dat het hen werkelijk gaat om evangelische po litiek van gerechtigheid en vrede. Dr. J. P. Feddema is lid van aowel de ARP als de EPV, van welke laatste partij hij tevens het bestuur adviseert.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13