Kunst in Nederland rijp voor sponsoring Tafelhoofdpijn: vlees noch vis mOoogids Boeiende impressie van chaotisch leven Documentaire over Miami onthutsend nu nog overzichtelijker en... veruit het goedkoopst f 32f° tot 1 Januar^ Mensen met kinderen gaan minder uit ■fe Rapport wijst uit: Acteur brengt pop tot leven Popdagen En dan nog Jan Willem de Boer overleden Nieuwe boeken DONDERDAG 29 NOVEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Van onze kunstredactie UTRECHT Bijna tweehonderd vertegenwoordigers van het kunst- en bedrijfsleven in Nederland hebben gisteren deelgenomen aan het symposium „Sponsoring the Arts" in het Muziekcentrum Vredenburg. Het Symposium was georganiseerd door de Nederlandse stichting ..Spon soring the Arts" waarvan F A. M. de Vilder voorzitter is De stichting ziet. naar het voorbeeld van Engeland en de Verenigde Staten, maar dan aan gepast aan de Nederlandse situatie, mogelijkheden voor het financieel steunen (..sponsoren" met een hier al ingeburgerde termi van kunst, in al haar tonnen, door het Nederlandse bedrijfsleven Vragen die zich hierbij voordoen, en die door voorzitter De Vilder "s mor gens als leiddraad voor het symposi um werden gelormuleerd zijn: is het bedrijfsleven bereid de kunst te steu nen. is de kunst bereid die steun te aanvaarden: in welke vorm zou dat dan moeten geschieden Er waren vier sprekers uitgenodigd die hierover vanuit hun ervaring voer voor een discussie zouden aandragen Maar eerst kwam drs J H Knopper, hoofd van de directie kunsten van CRM. die onder de intrigerende titel ..Symbiose of parasitisme de moge lijke houding van de rijksoverheid ten opzichte van sponsoring toelicht te Wanneer bij sponsoring van een symbiose, dus van een samengaan van doelstelling van rijksoverheid en bedrijfsleven sprake zou zijn, dan zou die overheid dat met welgevallen ga deslaan Maar men heeft echter zijn twijfels. Anders dan in de Angelsaksi sche landen waar het verschijnsel sponsering algemeen en noodzakelijk is vanwege het zeer geringe aandeel van de overheid in financiële onder steuning van de kunst, ziet in Neder land de overheid het als taak ervoor te zorgen dat de kunstenaars tot op zekere (en niet geringe» hoogte in volle artistieke vrijheid kunnen werken De overheid doet dat met een zekere continuïteit en bedoelt daarmee het ontwikkelen, instandhouden, toegan kelijk maken en bevorderen van de mogelijkheden voor de bevolking om in culturele waarden te participeren. De sponsorende onderneming zou in dit verband ook goed werk kunnen doen Het is de vraag of zij dit ook zal doen Zij kijkt ten eerste naar manifesta ties die veel publiek trekken Knop per vond het niet aannemelijk dat in de kunstsector een principieel andere gedragslijn zal worden gevolgd dan bij voorbeeld bij de sport. Met als voorbeeld een opera-avond waarvoor door Stan Ri|ven AMSTERDAM Pianist Misha Mengelberg is niet alleen een van de belangrijkste grondleggers der actuele geïmproviseer de muziek in Nederland, ook het geïmproviseerde muziekthe ater is dank zij hem van de grond gekomen. Via de Instant Composers Pool werkte hij aanvankelijk aan een aantal stukken met Willem Breuker, later werd dat Wim Schippers met wie hij de ICP-vervolgserie opbouwde, die traditiege- brouw eind november in Mickery plaats vond. Mengelbergs formule bestaat uit het combineren van het Improvisatieta lent van enkele beroepsacteurs, die een basistekst meekrijgen en dat van de musici op hun Instrumenten, die af en toe als acteurs zichzelf spelen Kitsch en een humor die het best met ..nieuwe lulligheid" omschreven kan worden vormen de elementen die in de losse sketches steeds terugkeren. De onzin-dialogen die Schippers we kelljks als basislijn-gevecht In de VPRO-glds laat afdrukken geven die sfeer het beste weer Dinsdagavond vond in de Kleine Ko medie de première plaats van het nieuwste ICP-produkt „Tafelhoofd- pljn". dat nu eens niet in Mickery werd gehouden omdat de auteurs meenden „De mogelijkheden van het klassieke lijsttheater te moeten ex- ploireren." Dat betekende in dit geval veel gespeel met zaallichten en het sluiten van de gordijnen na iedere scène, hoewel er op het podium niets noemenswaardig veranderde Cees Schouwenaar en Truus Dekker speelden vanuit een skai-lederen fau teuil en gezeten aan een tafeltje met tapijt en plastic bloemen het echt paar. dat elkaar niet begreep en regel matig ln ruzies uitbarstten die muzi kaal werden aangedikt. Deze rode draad werd regelmatig onderbroken voor grappige muzikale intermezzo's waarbij Mengelberg onder het spelen met zijn pianostoel over het podium schoof en Han Bennink zijn drumstel verruilde voor de toneelvloer. Ook de performance van Toshlnori Kondo op trompet, microfoon en kindertoeters was zeer amusant Bij elkaar leverde deze collage echter een vlees-noch-vis gevoel op. want van een echte integratie tussen mu ziek en theater was nauwelijks spra ke Zeker wanneer men een vergelij king maakt met de duo's Toebosch Sc Speciaal vandaag Waisvisz en Joling Si Van Regteren Altena, die bewezen hebben dat zo n combinatie tot een nieuwe vorm kan leiden, die meer is dan de afzonderlij ke delen. Vermoedelijk ligt dat bij Mengelberg en Schippers niet in de bedoeling en is het hen in de eerste plaats te doen om het plezier wat zij er aan beleven. De glim- of schater lach die eventueel bij het publiek wordt opgewekt is dan meegenomen. Wie zich daar in kan vinden kan nog tot en met zondag 2 december in de Kleine Komedie terecht. door een sponsor een bedrag van twee tot drie ton op tafel zou worden gelegd, maar die hij alleen kan kopen dankzij het functioneren van de ope ra dat door de overheid wordt moge lijk gemaakt voor zo n 25 miljoen per Jaar, kwam Knopper op het begrip parasitisme. De overheid zal er vol gens hem op hebben toe te zien dat het sponsorende bedrijfsleven zich niet op letterlijk en figuurlijk goedko pe wijze zal bedienen van het gesubsi dieerde voertuig dat een kunstinstel ling voor het bedrijfsleven uit com merciële overwegingen kan zijn. Enkele conclusies van zijn betoog, waarin ook de totaal andere verhou dingen overheid-kunst in Engeland en de V.8. naar voren werden ge bracht: sponsoring mag de zelfstan digheid van de geldverkrijger niet aantasten, incidentele projecten ko men het meest voor sponsoring in aanmerking, sponsoring mag geen in vloed hebben op de toegankelijkheid van kunstuitingen voor het „gewone" publiek, en er zullen afspraken moe ten worden gemaakt met door de overheid gesubsidieerden in geval van sponsoring Vrees voor verminde ring van overheidssubsidie bij inci dentele sponsoring hoeft er volgens knopper niet te zijn. Maar wanneer het bedrijfsleven helemaal zelfstan dig de financiële ondersteuning van een instelling wil gaan verzorgen, en wanneer dat ook de wens van die instelling is, dan zal de overheid zich bescheiden kunnen terugtrekken, al dus drs. J. H. Knopper. De verwachting dat er op deze rede. die ook met cijfermateriaal en voor beelden uit de praktijk werd onder bouwd. wel een pittige discussie zou volgen werd niet bewaarheid. Die dis cussie kwam dan ook pas aan het eind van de middag ten overstaan van een „panel" o.l.v. W. L. Brugsma. Men was toen door de toespraken van Frank A. Saunders van Philip Morris Inc. U.S.A., door drs. A. G. F. Boers- ma van de Westland/Utrecht Hypo theekbank en Luke Rittner van de Association for Business Sponsors hip of the Arts (ABSA) United King dom. al zo met de positieve aspecten van sponsoring vertrouwd gemaakt, dat men weinig bezwaren naar voren kon brengen tegen de overigens nog vage plannen die de Nederlandse stichting op dat punt voor ogen heeft. Wel verklaarde een vertegenwoordi ger van de Kunstenaarsorganisatie NW zich fel tegen elke vorm van sponsoring met het oog op het gevaar voor de vrije meningsuiting. En Peter Diamand (een van de genodigde spre kers) deed wat ongerustheid ontstaan toen hij onthulde hoe leden van het Royal Philharmonic Orchestra (waar van hij managing director is) na een gesponsored concert ten gerieve van de sponsor en zijn relaties moesten „opzitten en pootjes geven". ADVERTENTIE m'l °P a,s abonnee van mikro gids voor f 32,50 lot 1 januari 1981 postcode en plaats Opsturen in gesloten envelop zonder postzegel naar Antwoordnr 70 1000 RA Amsterdam Of bel 035 284 333 Twee voor twaalf Ned. 1/20.00 In de tweede aflevering van Rebecca staat een indrukwek kende rij bediepden klaar om de nieuwe mevrouw De Winter te ontvangen die met haar man Maxim uit Z. Frankrijk is teruggekeerd. Mevrouw De Winter wordt min of meer in gemaakt door het hoofd van de huishouding, mrs. Danvers. die koste noch moeite spaart aan de overleden Rebecca te herinneren Ned. 2/ 21.40 Vanuit de oudste kerk van Amsterdam, de Nicolaaskerk. wordt het programma Denk- Beeld uitgesonden. Onder werp van gesprek is Nicolaas, die wij als Sinterklaas en een prooi van commercie ervaren. Vragen worden gesteld en xo- veel mogelijk beantwoord als waar komt de man vandaan, heeft hij ooit geleefd in Klein Asië. Zeevaarders hebben sijn naam over de wereld gedra gen. Verder zou de heilige Ni colaas beschermer tijn van on vruchtbare vrouwen, hoeren advocaten, wafelbakkers, no tarissen. kolensjouwers, apo thekers en wat niet al Ned. 1/ 22.20 Van onze kunstredactie TILBURG Er zijn nogal wat Nederlanders, die best naar toneel, een concert, een museum zouden willen, maar er toch niet toe komen. Bij toneel en musea zijn dat 20 procent van de Nederlanders, bij concerten 17 procent. Dat hangt niet af van hoeveel de mensen verdienen of hoeveel vrije tijd zij hebben. Wie nog Jonge kin deren hebben gaan 's avonds niet gemakkelijk uit dus niet naar toneelvoorstellingen en concerten en overdag niet gauw naar din gen. waar ze hun kinderen niet mee kunnen nemen. Dus wel naar sommige musea, naar oude steden en dorpen, naar natuur- en recrea tiegebieden. Dat laatste doen zij wel eerder wanneer zij een auto hebben. En mensen die van huis uit of van jongs af aan niet zo gewend zijn uit te gaan komen daar ook later minder gemakke lijk toe. ook niet als zij wel zouden willen. Het soort var. hun oplei ding speelt natuurlijk een rol. maar ook met wie zij in het dage lijkse leven omgaan en wat voor gewoontes zij hebben ook wat uit gaan betreft. Als natuur en bui- tenrecreaüe daar „in" zijn en zij een auto hebben willen ze toch ook weer niet al te ver rijden. Dat staat allemaal maar dan meer ln vaktaal ln het rapport van een onderzoek, dat het IV A- Instituut voor sociaal-weten- schappelijk onderzoek te Tilburg heeft gedaan ln opdracht van CRM en het openbaar lichaam Rijnmond. (Bij dat Instituut te bestellen voor 15.— alles inbe grepen). Er worden ook aanbevelingen ge daan, b.v.: houdt toneel- en mu ziekmarkten op plekken waar mensen komen zwemmen, zon nen. spelen als het mooi weer is. Maak het kopen van kaartjes voor toneel en muziek gemakkelijker, bij voorbeeld via postkantoren of sigarenwinkels. Maak rei2ende tentoonstellingen. Maak natuur gebieden gemakkelijker bereik baar met het openbaar vervoer extra haltes in bestaande verbin dingen. speciale bussen in de weekeindes De acteur Bill Raymond en de pop John Greed in Mickery. (foto: Bob vmn Dulilf) door André Rutten AMSTERDAM De acteur Bill Raymond van de New Yorkse groep Mabou Mines oude bekende in Mickery, maar elke keer anders speelt met behulp van een bijna levensgrote pop en twee in elkaar geschoven telefooncellen de verbijsterende situatie, waarin de filmproducer John Greed is terecht gekomen. Hij is voortdurend met zoveel tegelijk bezig dat hij zichzelf kwijt raakt. De manier waarop dat wordt uitge beeld. tot leven gebracht, is fascine rend. tegelijk onthutsend en lichte lijk verbijsterend. Bill Raymond houdt de pop John Greed, schitte rend gemaakt door Linda Hartinian. de iets verkleinde reproduktie van een man van normale grootte, vóór zich. Maar zijn handen steken uit de mouwen van de pop, manipuleren ook diens hoofd en de houdingen van het lijf, en hij spreekt de teksten (van Lee Breueri, behalve wanneer er uit de telefoontoestellen een weerwoord komt. Het gezicht van de pop heeft natuurlijk maar één uitdrukking het wat verdwaasde gezicht van een man die intensief met vele dingen tegelijk bezig is maar het lijkt telkens te veranderen, en dus te leven door die voortdurend bezige handen, door de verschillende houdingen die hij aanneemt Vriend Die veranderingen worden gestuurd door de twee telefoons, waardoor hij telkens mensen opbelt, die hij door' elkaar heen te woord staat, waardoor hij ook opgebeld wordt, en die ook allerlei merkwaardige geluiden voort brengen, tot overweldigend orgelspel toe, waarbij die handen de toetsen bespelen. Dat wil zeggen dat het tel kens weer boven het realisme uit stijgt, een theatraal schitterende im pressie geeft van een chaotisch leven. De acteur is ook zelf een levende aanwezigheid, vriend, impress ario, dirigent, alter ego misschien? Het heeft een overrompelend tempo, waardoor het, althans voor mij, niet altijd helemaal te volgen is, maar een bezwaar is dat nauwelijks. Het ver wijst naar Thomas Mann's „Der Tod in Venedig" (1913) er is sprake van filmopnamen in Venetië en heet „A prelude to Death in Venice", is een zelfstandig onderdeel van een grote produktie, die niet in Mickery kan „staan": de „Shaggy Dog Animation" en is op de Rozengracht te zien tot en met 15 december, di. wo. en do. om half negen, vr. en za. om half acht en om tien uur. Het duurt een klein uur. Boomtown Rats "I don't like mondays" za ar middels aan iedereen bel zijn door middel van radio ei De Ierse Boomtown Rats ,s ben daarmee hun aanvank ,eC punk-georiënteerde geluid ier legd naar andere terreinen. ra, avond zullen zij een eenn optreden geven in Muziek trum Vredenburg te Utrecht ln het voorprogramma E art de Fire. rir Disco Een dag later zal in dat» ?r centrum en zaterdagavond I m Rotterdamse Doelen het j rican super disco music fest plaatsvinden. Dat betekent,ar avond lang onderdompelen I rac muziek van Edwin Starr. ma, Faith, Hope Cha Gwen McGrae. Taana Gai en Billy the Disco Kid. Bo 1 dien worden er demonstr E gegeven door de Roller E j Skaters en de Disco Dance j mensions. te Ierse folk w< Onder het motto „Jim Mc( ar goes Dublin-Dutch singing pl Folksongs" trekt er deze i D een aantal Ierse zangers in ons land. Carrick Fei p Ploughboy Cads, Spancill 0f Boulavogne. Spanish Cf. Four Green Fields en nog IS anderen komen naar het P.oiedi Eindhoven (29 nov), Doelen- de terdam (30). Vredenburg-Uti (1), De Kring-Roosendaal dag 2 dec., 14.30) en De IJz nc Man-Oldeboorn (2 dec, 22.00 ne vo Carolyne Mas Carolyne Mas ls een hier vo gen onbekende Amerikar zangeres, die onlangs via :d' eerste plaat liet horen waart ;n in staat is. Ze speelt onstu zo gitaar, weet goede compos te schrijven en die op een vefa' sende manier te vertolken H, zamen met een echt musici n de band maakte ze zo eei i drukwekkend debuut, misse geldt dat ook voor haar coi ac dat ze vrijdagavond ln Para|D: te Amsterdam geeft. Maria Muldaur Zij is een zangeres, die al enis Jaren bekendheid gehiet wef'O haar flexibele stemgeluid en zorgde materiaalkeuze. Da: ee komt dat ze zich met gered meerde muzikanten weet te c ringen, zodat er steeds spralpn van een verzorgd en uitgek pi resultaat. Zondagavond gee één concert in de Sonesta pelzaal te Amsterdam. In het Fries Museum in I den loopt vanaf 6 december e toonstelling onder de tit^l ,1 zadel het Nederlands ruiU van 1550 tot 1900". Er ls kleine expositie naar aanleid het 100-jarig bestaan van de ging „Het Friesch paardefes boek". door Jan van Galen HILVERSUM De problemen op bestuurlijk niveau mogen zich bij de VARA huizenhoog opstapelen, het inkoopbeleid van de afdeling televisie lijdt er, vooralsnog, niet onder. Om een paar tijd uitstekende, buitenlandse programma's van de laatste tijd te noemen: Frank Ross is vrij en de documentaires over de rechtspraak in Miami. Twee indringende produkten van de BBC over een rechtszaak in de zuidelijke staat Florida. Een Engelse filmploeg kreeg toestem ming opnamen te maken in de rechts zaal tijdens een proces tegen een jon geman. Hij wordt tot de electrischc stoel veroordeeld. Na de tweede afle vering ging Koos Postema met pu bliek en terzage kundigen in „Een groot uur U" nader in op de materie. En dat leverde een aardige discussie op Vanavond (Ned I 20.40 uurt zendt de VARA opnieuw een BBC-documen- taire uit over de rechtspraak in Mia mi, getiteld „Rechtbank Miami, twee vrouwen en de rechtersstoel". In Flo rida worden rechters niet benoemd, maar door de bevolking gekozen. De verkiezingsstrijd is te vergelijken met die om het presidentschap, groot scheepse campagnes, met optochten, feesten en speeches. De BBC filmde onder meer de campagne van Carol King Guralnick, kandidaat voor een functie als rechter. Zij bekleedt tij dens de opnamen de positie van openbaar aanklager. Zij gaat er prat op ooit schoonheidskoningin te zijn geweest en een eigen radioprogram ma te hebben gehad Daardoor, zegt zij zelf. staat ze dichter bij de „man in de straat" Voorbeeld In haar redevoeringen steekt ze niet onder stoelen of banken dat zij van mening is dat de misdaad harder aan gepakt moet worden. Ze belooft dat. als ze eenmaal rechter is. ervoor zal zorgen dat er in Miami zwaardere straffen zullen worden uitgedeeld aan de misdadigers die de ..veiligheid van vrouwen en kinderen" in gevaar brengen. De 29 jarige mevrouw Guralnick heeft haar campagne afgesteld op haar grote voorbeeld Ellen Morpho- nios. een 49 jarige rechter die in Mia mi zeer populair blijkt te zijn. Haar opvattingen over recht en orde en de wijze waarop die gehandhaafd en ge waarborgd moet worden vinden bij veel burgers gehoor. Die opvattingen zijn simpel en keihard de maat schappij moet beschermd worden te gen gespuis. Een ieder die zich niet aan de regels houdt moet geëlimi neerd worden Ellen Morphonios zegt bijvoorbeeld het met lede ogen aan te zien dat een aantal doodvonnissen op door haar tot de electrische stoel ver oordeelde misdadigers nog steeds niet is uitgevoerd. Geen genade De filmploeg laat de kijkers ook ken nis maken met haar vriend Vince Gable. Hij leert haar in het weekein de met een pistool om te gaan. Gable is een Vietnamheld en werkt tegen woordig bij de politie. Hij is van me ning dat de misdaad alleen met ge weld kan bestreden worden. Veroor deelden vinden bij het echtpaar geen genade. Intoleratie als handelsmerk. Het levert een onthutsend beeld op. Het is niet verwonderlijk dat dit soort rechters gekozen worden door conser- vatleve democraten met uiterst reac tionaire ideeën over orde en fatsoen. Een natuurlijk tegenwicht bestaat er in Florida nauwelijks. Vandaar dat er bij het systeem van verkiezingen vraagtekens geplaatst moeten wor- Rechter Ellen Morphonios en haar vriend Vince Gable den. Na afloop praat de presentatrice sterdamse rechtbank en lert van de documentaire Sonja Barend het instituut Rechterlijke Amji na met R. Gisolf, rechter in de Am- ren in Opleiding. TILBURG (ANP) De oud-journa- list en letterkundige Jan Willem de Boer is op 86-jarige leeftijd in zijn woonplaats Tilburg overleden. Jan Willem de Boer werd in Goor geboren, bezocht het gymnasium in Rotterdam, studeerde Nederlandse letteren in Utrecht en oosterse lette ren en wijsbegeerte in Leiden. Hij ging daarna in de journalistiek en publiceerde in 1917 zijn eerste „De gek". Hij werd in 1921 redacteur v Rotterdamsch Nieuwsblad. Va tot zijn pensioen was hij a dagblad Het Parool verbond! romanschrijver deed hij va spreken met boeken als „De I de kreek". Soleas", „Ras", „Hi van God" en „Vrouwen en vri< en met zijn novelle „Sjeemarl Nico Bulder, de houtgraveur door Jan A. Niemeijer. Ultg. De Vuurbaak, Groningen, 176 pag.. ƒ49,50. Be schrijving van leven en werken van de ln 1964 overleden kunstenaar. De Gans met de gouden Eieren en .veertig andere bordspelen, compleet met alle benodigdheden. Uitg. Septu aginta, Alphen a.d. Rijn, 96 pag. groot formaat, plus mapje met benodigdhe den, ƒ24,50. Ondertitel: „Geen boek om te spellen maar om te spelen Eenvoudig raamweven door Hetty Mooi, 75 pag 15,90 Gehaakte kleedjes en kleedjes uit grootmoe ders lijd door Diny Zijp. 95 pag.. 24.50. Eenvoudige volksschilder kunst door Nenna von Merhart, 48 pag., geen prijsopg. Alle ultg. Cante- cleer. De Bilt. Solliciteren door drs. J. P. M. Peters. Ultg. Kluwer, Deventer. 133 pag.. 18,50. Ondertitel: „Een kunst en een kunde". Kent u ze nog de Lekkerkerkers? door M. Hoogenboezem Mzn. Ultg. Europese Bibliotheek, Zaltbommel, 30,90. Fotoboek over Lekkerkerk. Mythe en realiteit van christelijke politiek door prof. dr. A. G. Woelex e.a. Ultg. Ambo. Baarn, 118 pag., 17,50. Bundeling van de voordrach ten, gehouden op het jaarcongres van het Thijmgenootschap ln 1978 met o.a. bijdragen van R. Lubbers. Erik Jurgens en F. Altlng von Geusau. Nikkie en Sanne en de jaarklok en Nikkie en Sanne in het kindercircus, twee nieuwe delen in de bekende reeks kinderboeken van Satomi Ichi- kawa/Harriet Laurey. Uit Gottmer, Haarlem, 12,90 per stuk. Praten over je pijn door Tim Visser. Uit. Luyten. Amstelveen, 100 pag. geïll. Eerste van een reeks boekjes die zich op een eenvoudige manier bezig houden met menselijke eigenschap pen en/of de gevolgen daarvan. Gene prijsopg. Snoekcks '80 over literatuur, toneel, film. foto. reizen. Ultg. Nijgh Si Van Ditmar, Den Haag, 303 pag., 13,50. Het schandaal der Blauwbi door S. Vestdijk. Uitg. Nljgh Ditmar, Den Haag, 128 pag., J I In de reeks Verzamelde romaj Vestdijk. Industrie en ruimte door drs. A I Jansen, prof. dr. M. de Smidt ei I Wever. Uitg. Van Gorcum, Ass pag., 32,50. De industriële o keling van Nederland in een vem rend sociaalruimtelijk bestel. P Land van steen door Alex la i Ultg. Wereldvenster, Baarn, IJ 14,- In Zuid-Afrika spelende r Van uitgeverij De Bezige Bij 1 sterdam, zijn de volgende b Kookboek, wat eten we vand morgen. Bundeling van recept B. Beijer, eerder verschenen in Handelsblad. 164 blz - 25,-; de Grote, van J. Blokker, ven in eerste versie ln de Volksk blz. 18.50. Hij herkende aan de appel dl sem, gedichten van Jan Vla Uitg. door Jana Beranova, 1 dam. 15 gedichten. Prijs va boekje 7.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4