Gronings lied groeit tegen verdrukking in Blues bewijst zijn kracht mfloogids Uniek dierenboek voor nieuwe Amro spaarders. f 32S0 tot 1 Januari 19&1 bon nu nog overzichtelijker en... veruit het goedkoopst Lianne Abeln in de bres voor volkseigene Amusante colle 'studentenpoëzi ■të' Hoe komt u aan dit boek? De Amro Bank is er vooralle spaarders. Hugo Metsers in ziekenhuis Adempauze in conflict technici radio en de NOS Lotgevallen var^ kunsthandelaarL in feuilletonvori Nieuwe boeke DINSDAG 27 NOVEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET isd; door Peter Goren GRONINGEN De Groningse cultuur is van origine een arbeiderscultuur. Dat klinkt vreemd, want veelal wordt de cultuur bepaald door de hogere klasse. De oorzaak van deze situatie in Groningen wordt veroorzaakt door de oude historische tegenstelling tussen boeren en arbeiders. De rijke boer ging voor zijn culturele behoeften naar het westen van ons land of naar de Stad (Groningen). Hij keek neer op de cultuuruitingen van zijn arbeideis, zoals daar waren de taal en het lied. In de loop der jaren is wel wat veran derd. maar toch blijft men graag naar het westen kijken Dat blijkt bijvoor beeld uit het moment waarop men de Culturele Prijs van de provincie Oro- ningen krijgt De Groninger Seth Gaaikema ontving deze toen hij in het midden der jaren zesUg enige bekendheid kreeg in het westen van ons land. Ander voorbeeld door de Hagenaar W Jos de Gruyter direc teur van het Groninger Museum aan het einde van de Jaren vijftig. begin jaren zestig werd men zich in Gro ningen bewust van de betekenis van andere leden van het (Groningse) Schildergenootschap De Ploeg dan alleen de alombekende Jan Wlegers. Het zijn slechts twee voorbeelden uit een lange rij Met betrekking tot het Groningse lied was er weinig. Wel verscheen in 1930 in opdracht van het ..Hoofdbe stuur van Groningen, vereeniging tot bevordering van de kennis van het dialect, de geschiedenis en folklore van Groningen-' 't Grunneger Zang- bouk. Het duurde meer dan tien jaar voor de eerste druk uitverkocht was. Pas in 1958 verscheen een tweede druk, die nog niet is uitverkocht. In die gebieden waar de tegenstelling boer-arbeider niet in sterke mate aan wezig was. kon zich iets cultureels ontwikkelen. In Winschoten was het de operettevereniging Amicitia, die een Groninger operette opvoerde. Deze „Lindenbörg" komt nu weer in de belangstelling. De gedichten die Geert Teis uit Stadskanaal schreef waren in eerste instantie voor het gewone volk. De populariteit van het liedje „Knaol- ster Lorelei" onderstreept dit. In het algemeen kan men zeggen dat het Groningse lied vooral in het zuiden en oosten van de provincie Gronin gen. waar de eerder genoemde tegen stelling boer-arbeider minder was. de mensen het meest aansprak Dat is nu ook weer het geval De zangeres Lianne Abeln uit het hartje van de provincie Groningen Eelde begon in dit klimaat voor het eerst Groningse liedjes op heden daagse teksten te zingen. Ze nam hiervoor zelf het initiatief, want toen David Hartsema's liedje „De trouba dour" door de uitvoering van Lenny Kuhr het Eurovisiesongfestival won. belde Lianne hem op met de vraag: „Waar blijven nu je Groningse lied jes?" Dat werd een begin van een vruchtbare samenwerking. Praktisch al haar Groningse teksten zijn door David Hartsema geschreven Zelf heeft ze de meeste ervan op muziek gezet. De samenwerking had als direct ge volg dat Lianne meedeed met het programma „Aigen wies", dat eigen lijk illustratief is voor het denken van de Groningers. Dia's over het Wad werden ondersteund met gedichten van David over dijken, kwelders en het Wad zelf. onderwerpen die de Groningers nauw aan het hart liggen. Lianne zelf zong in dit programma afwisselend Franse-, Schotse- en Gro ningse liedjes. Daarna ging ze alleen verder met ..Veur wel lustem wil" (Voor wie wil luisteren). De Groningse titel van dit programma dekte niet geheel de lading, want ook in dit programma zingt ze afwisselend Franse-, Schotse en Groningse lied jes. De laatste zijn wel een grotere plaats gaan innemen. ..Liedjes in ver schillende talen kun je best naast elkaar gebruiken", zegt ze. ..want wat goed is schaadt elkaar niet. Voor ove rige Nederlanders komt dat als ge schift over. maar waarom mag ik al leen Groningse liedjes zingen als de kraantjeskan op tafel staat?" De betrokkenheid met het gebied waar ze woont is in de liedjes duide lijk te merken. Evenmin ontbreekt een cabaresk kritisch liedje over de toekomst „Grunnen 2000". De kracht van de liedjes is ook. dat het Gronings daarin allerminst het tweedehands taaltje blijkt waarvoor rhtel ;n he >g eg- Jean Pierre Rawie heeft mi -es t meisje en de dood een amusai zameling „studentenpoëzie" verd waarin amoureuze lieden shin; den afgewisseld met drinklii Wanneer kroeg en bed te veel ten hebben gevergd, wordt d aangeroepen. Plukkend uit de re boomgaard stelt Rawie ui "tSN lijk alles ..in het licht der rede' de romances en rondelen soA je lichtelijk moraliserend zijn, al beste tradities gebruikelijk is. M tij a De mengelng van Bredero en spe tjens wordt gedragen door wi als treuren en schreien, smart. j spoed en narigheid als het ga bezinning op de beleefde avoi SPC in kroeg en bed. Zijn verhaal vi igo) dichter zelf „vreselijk pathetis e|jjj< zijn leed mag dan niet van vanr gisteren zijn (betekent dat nen, of van alle tijden?), hij is zijn niet zo bijzondere verhaal kar treurig". Hij vindt het „juist e iste send," dat hij klaagt. Lianne Abeln: „Waarom alleen zingen als de kraantjeskan op tafel staat?" het altijd werd versleten. De teksten klinken poëtisch en krijgen een eigen kleur en karakter, zoals ook de Gro ningse humor een eigen karakter heeft. De mensen kwamen naar haar luiste ren. „Er is geen heterogener gezel schap denkbaar dan waarvoor ik op getreden ben: studenten, huisvrou wen, bejaarden, jongeren. Variërend in leeftijd van 12-80 jaar. De liedjes spreken de mensen aan omdat ze veel van hun eigen gebied en van hun eigen menselijke eigenschappen erin herkennen." Gediscrimineerd „Toch zou een beetje erkenning door de officiële instanties in Groningen welkom zijn", vindt ze. „Of de Cultu rele Raad veel voor ons heeft gedaan betwijfel ik. Als ze werkelijk belang stelling voor de Groninger cultuur hadden gehad, had David voor al zijn werk in het Gronings de Culturele Prijs (die er niet meer is) moeten hebben. Met de Groningse cultuur zittèn we in het hoekje waar gediscri mineerd wordt. Je moet je eruit vech ten. Men is zich niet bewust van de goede dingen hier, van wat er onder het gewone volk leeft." Het is een geluid dat men vaker hoort. „Wat in het buitenland kan, lfan hier niet. Let eens op de TV-series uit Engeland en Duitsland waar altijd dialect in verwerkt is. Eventueel werkt men zelfs met ondertiteling. Men heeft veel de neiging naar het buitenland te kijken. Soms gaat men zelfs zover dat men vergeet wat in de directe omgeving gebeurt." Gelukkig verschijnt dit jaar een plaat van Lianne met haar Groningse lied jes. ,,'t Zal me een sport zijn er iets sensationeels van te maken". Sterker nog. begin volgend jaar verschijnt de plaat in Duitsland. Er is een grote mate van overeenkomst tussen het Gronings en het Oost-Fries. De lied jes worden dan door haar in het plat- Duits (Oost-Fries) gezongen. In de periode die ligt tussen het verschij nen van deze twee platen komt ze driemaal op de Duitse TV. Formulering en humor mak(nP bundeltje tot een knappe ii lan van een literair procédé da ai „snikken en glimlachjes" als beeld menig schertsend vindt. Men denke slechts aan I en Lévi Weemoedt. Jean Pierre Rawie, Het meisje dood. Erven Thomas Rap te 1979. 40 blz. 12.50. door Stan Ri|ven UTRECHT In tegenstelling tot popconcerten bezitten bluesconcerten altijd een ongecompliceerd karakter waarin gezelligheid en een overvloed aan tijd de boventoon voeren. Dat bleek weer eens het afgelopen weekeinde tijdens het grote bluesfes tival. dat de Nederlandse Blues en Boogie Woogie Organisatie ter ere van haar elf-jang bestaan in samen werking met het muziekcentrum Vre de n burg verzorgde. Bovendien werd daar het bewijs geleverd dat de blues nog steeds niet aan krarht heeft inge boet. hoewel ze in de loop der jaren werd overvleugeld door nieuwe vor men die hierin hun oorsprong vonden zoals de popmuziek en de soul Vermoedelijk ligt die kracht besloten in de „conserverende" elementen, die de blues kenmerken zoals het gebrui ken van bepaalde baslsaccoorden. melodielijn en tekstbehandeling. De ogenschijnlijke beperking die hier van uitgaat heeft echter geleid tot een grote verscheidenheid aan indivi duele interpretaties, die ongevoelig blijft voor rages en een vernieuwings drang zoals in de popmuziek het ge val is. Bluesartiesten kunnen dan ook zeer oud worden zonder hun zeggings kracht of populariteit te verliezen Dat laatste toonden de 72-jarige pia nist Sunnyland Slim en de een jaar jongere mandolinespeler Yank Ra chel! aan. met wie zaterdagavond het festival werd geopend. Eerst afzon derlijk. maar later te samen lieten zij overtuigend horen waarom zij leven de legenden zijn. die vrijwel alle Chi cago blues-artietsen begeleidde «Slim» en met Sleepy John Estes speelde (Rachell) Lazy Lester, die hierna zou optreden, liet weten waaraan hij zijn bijnaam te danken had hij zat nog in Amerika Speciaal vandaag en zou alsnog zondagavond komen Zodoende trad Frank Frost een dag eerder op. Gezeten achter een minis- cuul orgeltje en af en toe fraai sole rend op harmonica (Zoals in de ode aan Sonny Boy Williamson), bouwde hij met gitarist Jack Johnson en drummer Sam Carr een concert op dat langzaam van blues overvloeide naar rock roll. Johnson had veel weg van een Bo Diddley. terwijl hij steeds meer ruimte kreeg de zaak op zijn kop te zetten, hetgeen dan ook gebeurde. De hele zaal bleef dansend overeind onder een medley van Chuck Berry- en Little Richard-mate- riaal. totdat ze op herhaalde malen aandringen van de organisatie einde lijk stopten. De geluidsproblemen veroorzaakt door het te hard willen spelen en het toch wel erg gemakke lijk uit zijn op succes gaven dit onder deel een bijsmaakje Dat werd al spoedig weggespoeld door de hecht spelende combinatie van Chicago-blues-artiesten. die mo menteel rondtoeren onder de haam Chicago Blues Festival '79. De gita risten Jimmy Johnson. Lefty Dizzy en Willy Lyons maakten er met bassist Mojo Elem. pianist Johnny „Big Moo se" Walker en de fantastische drum mende Odie Payne een waar spekta kel van. Zelfs Frost keerde nog terug voor deze marathonset die ruim drie uur zou duren. Misschien om die reden was het boog ie woogie-gedeelte op zondagmiddag matig bezet. Vooral de Duitser Axel Zwingenberger wist indruk te maken. En uiteraard was de Clark Gable van de blues. Willy Mabon. een succes met zijn innemende wijze van optre den en spelen waarin een voortdurep- Frank Frost: optreden met een bijsmaakje. de spanning en emotie was verwerkt De avond ging goed van start met de derde eminence grise van dit festival gitarist Honey boy Edwards waarna de langverwachte Lazy Lester einde lijk zijn genoemde harmonicakwali teiten mocht waarmaken. Tweederde van zijn trio was meegekomen, zodat de bassist van Eddie Shaw moest invallen. Aanvankelijk liet Lester gi tarist Bobby Heal het werk doen. maar eenmaal losgekomen deed hij de aankondiging „Meest fenomenale harmonicaspeler van dit moment' alle eer aan en zorgde voor een ener gieke en uiterst geïnspireerde set. De organisatie bleek een goede keus ge daan te hebben met de originele be geleidingsband van Howling Wolf. die nu Eddie Shaw and his Wolfgang is geheten. Vocalist 8haw vormt niet alleen wegens zijn lengte en levendig heid een opvallende verschijning, hij speelt ook tenorsax waarmee een swingende finale werd ingeblazen. De sublieme gitarist Eddie Taylor mocht enkele malen schitteren, ter wijl Shaw de deelnemers van dit ge slaagde festival stuk voor stuk nog even voor het voetlicht haalde. Het ligt in de bedoeling van de organisa toren ieder jaar een dergelijke mani festatie te houden, de gevarieerde en aantrekkelijke programmering van dit jubileumfestival rechtvaardigen deze plannen. Mousetrap van Christie beleeft 28e seizoen Van onze kunstredactie LONDEN De muizeval (The Mou setrap), het nog immer spannende toneelstuk van Agatha Christie, is dit weekeinde in een Londens theater zijn 28e seizoen ingegaan met een nieuwe bezetting. Sinds de eerste uitvoering op 25 no vember 1952 is het stuk exact 11.227 keer opgevoerd. Tot 1974 kon men in het Ambassadortheater terecht, na dien konden de vele toeristen zich naar het St. Martins-theater begeven. De nog steeds grote belangstelling voor het stuk van de in 1976 overle den schrijfster, noopt de directie er voorlopig niet toe de voorstellingen stop te zetten. Ik geef mij op als abonnee van mikro gids voor f32.50 tot 1 januari 1981. straat postcode en plaats- Opsturen in gesloten envelop zonder postzegel naar Antwoordnr. 70 1000 RA Amsterdam Of bet 035 284 333 T Tijdsein van de EO besteedt aandacht aan PLO-terroristen die in de Sovjet-Unie souden worden getraind, aldus mr Per- si. PLO-vertegenwoordiger bij de VN. Verder een gesprek met de vrijgemaakt gereformeerde prof Douma over zijn boekje over polio en inenting. Verder een gesprek met minister Piet Koomhof van Z.-Afrika over de veranderingen in de Zuidafri- kaanse samenleving. Ned. 1 - 28.54 In Brandpunt van de KRO een reportage uit de VS over de gijzeling van het Amerikaanse ambassadepersoneel in Tehe ran; verder een grote reportage over de Rotterdamse haven, waar het nog steeds niet rustig is. Bekeken wordt wat voor werk er wordt gedaan en of er een behoorlijk salaris staat te genover zwaar en vies werk Ned. 2 - 21.40 In Brandpunt extra spreken prof dr H. M. Kuitert. hoogle raar in de ethiek aan de VU en dr B. A. Willems, lector in de dogmatiek aan de universiteit van Nijmegen over bet boek van prof dr E. Schillebeeckx. „Jezus, het verhaal van een levende." waarvoor hij rich in Rome moet verantwoorden Ned. i - 22.45 -Op reis met de dieren? Een 160 pagina's tellend boek over het fascinerende trekgedrag van de dieren. Makkelijk lees baar geschreven door dierenkenner Prof. Dr. Stolk. Met 120 schitterende kleurenfoto's en tientallen illustraties van dieren. Dieren die beschermd moeten worden. En daarom schenkt de Amro Bank f100.000,- aan o.a. de actie „Trekvogels" van het Wereld Natuur Fonds Nederland. U opent nu een spaarrekening bij de Amro Bank. Legt minimaal f 25,- in. En u koopt „Op reis met de dieren" voor de speciale actieprijs van f 15,-. Als u wèl wilt sparen, maar het boek niet wilt hebben, legt de Amro Bank f7,50 premie bij uw minimale inleg van f25,-. Stel dat u geen spaarrekening wilt openen. Maar „Op reis met de dieren" wèl wilt hebben. Dan kunt u dit unieke I boek voor f30,- bij de Amro Bank kopen. Dit aanbod geldt t/m 30 november 1979. Dus zorg dat u er snel bij I bentWant voor het boek gelde zolang de voorraad strekt^ den a »,utl jaan Ier h< 5t 1 ki Van onze radio en tv-redactie AMSTERDAM De acteur Hugo Metsers is met verlammingsver schijnselen in armen, benen en nek in een Amsterdams ziekenhuis opgeno men. De filmopnamen van Gerard van het Reves liefdestrilogie „De taal der liefde/Lieve jongens/Het lieve, le ven" zijn in verband hiermee stopge zet. Metsers speelt een hoofdrol in de film. Volgens producent Matthijs van Heij- ningen moet de acteur waarschijnlijk een operatie ondergaan. Zijn kwaal wordt in verband gebracht met een val die Metsers vier jaar geleden in een zwembad maakte tijdens de op namen van de televisieserie „Hol lands Glorie". Hij liep toen verwon dingen aan een voet op. HILVERSUM (ANP) Na een giste ren gehouden gesprek tussen de raad van beheer van de NOS (het dagelijks bestuur) en de omroepbonden is een adempauze ingetreden in het drei gende conflict rond de radiotechnici van de NOS. De technici hebben geprotesteerd te gen het feit dat de laatste tijd de omroepen voor opnamen buiten de studio's particuliere bedrijven in schakelen. Volgens de radiotechnici moet daar een stokje voor worden gestoken omdat zij vrezen dat hun positie in gevaar wordt gebracht. De omroepbonden zullen nu na het gesprek met de raad van beheer de achterban gaan raadplegen en zullen dan aanstaande vrijdag in een nieu we bijeenkomst met die raad van beheer hun standpunt bekendmaken. Intussen hoopt men dan ook te weten wat de reactie is van de overige zend gemachtigden. Die praten daarover deze week in het college van pro grammaleiders radio. Op een veiling van Sotheby in Mo naco heeft een beeld dat een der zogenoemde Burgers van Calais van Rodin voorstelt de recordprijs van ruim een half miljoen opgebracht. Een week geleden bracht een verge lijkbaar beeld van Rodin bijna drie- en-een halve ton op. Meer dan 72.000 mensen bezochten de tentoonstelling „Nubië aan de Nijl" in het Haagse Gemeentemu seum. Zondag is deze tentoonstelling na twee maanden gesloten. Het was vooral de laatste dagen bijzonder druk, zondag zelfs afgrijselijk druk aldus de directie van het museum. In het tijdschrift Gandalf Joop Waasdorp onder het niem Frans Hals aan het eind jaren zestig een feuilleton in afleveringen, „Het lot van de H dat nu voor het eerst in 1 verschijnt. Het is de in gesj Waasdorp-taai gestelde gesch van Pietje de kunsthandelaar.! Deze Pietje is voortdurend zej het woord, hij koopt doekjes! restaureert ze rustig met OI verft er op verzoek een snor <j baard bij: van stieren maakt h en als het moet. Hij houdt i goed in de gaten wat alles kof Een innemend soort handelaai om, zonder ontzag voor de kunf mooiste avontuur beleeft hij I heer Broknoot, een vreemde, sj jesachtige rijkaard, die hem 6 ontvangt op zijn lustoord, waaj je het heerlijk heeft met vrou\| nog een echte Breugel op de ka krijgt. Die blijkt dan een ven te zijn, en de incidenten Broknoots vervalsingspra! worden vervolgens smakelijk v^, Tenslotte wordt Pietje op mira ze wijze, met hulp van broknoo zenden guldens rijker. „Het lot van de kunst" is noemt een lekker verhaal. m& hilarische zijsprongen. Het hal heel nodig uitgegeven hoeven den, maar nu het er eenmaal Waasdorp kennelijk almaar a nieuw werk heeft), zal mer er zi ogenblik mee vermaken. Joop Waasdorp. Het lot van de Amsterdam, Meulenhoff, 197 blz. 17.50. Van uitgeverij Aarts te Amst zijn de volgende boeken: De t Luteijn-Donnereen schaakcurC twee maal twaalf sonnetten ve door J. P. Rawie en D. van met tekeningen van F. Bakker 9.50). Letterkundige alraanal 'het schrikkelaar 1980 onder rei. van D. Welsink en W. Tobergie medewerking van Nederland Vlaamse geleerden (125 blz. Nieuw Holland van Lodewij™ Deyssel (1864-1952) (56 blz. - I vier Amsterdamse cahiers: Eei telijk cahier voor drs. P. met I gen van 17 schrijvers (24 blz). i gedichten van G. Staad (34 blz.hi chelheil, liedjes van H. Dom (20 blz). Het mooiste meisje v klas, sonnetten van D. van WisJ blz). Prijs per deeltje 4.50. 7 jaren van een wielrenner, i J voor jongeren Sjaloom door H, r rich. Sjaloom, Odijk. 366 blz - 1 Uitgeverij Stafleu te Alphen a.c zond in de serie Librije der g konst: Kortbondige spreukei gens de ziektens, door Herman haave (330 blz. - 35.-) en van J( Meekeren: Heel- en geneesko aenmerkingen (540 blz. - 45.-) Het wild- en gevogelteboek va Bochuse. Uitg Luitingh, Laren 163 pag., geïll., 27.90. Vertaling gepast aan wat in ors land aa en gevogelte verkrijgbaar is. Tunnel 21 door Donald Line Uitg De Kern. Bussum, 437 32.50. Roman met als ond< Onder de Berlijnse muur lag c naar de vrijheid De vloek van Drakenburg door Randell. Uitg. Tiebosch, Amste 244 pag.. ƒ24.50. Roman, speli het Victoriaanse Londen. De oorlog duurt nog voort door van Kampen-Bronkhorst. Uitg. Den Haag. 122 pag., ƒ24,50. problematiek van de oorlogsge nen, met lijst van interni kampen. Molens Mulders Meesters, nege wen watermolens in de Gelders terhoek. Salland en Twente. 53 groot formaat, veel ill., 115. Sien en kleine Sien. Klopjes in te. door J. J. Grootenboer. 81 19.50. Beide uitg Smit, Heng

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4