Gereformeerden niet in zee met studiecentrum Beleg van Mekka is niet het wereldeinde Niet de homofielen zijn 't probleem Trouw Verzet tegen inenting is niet bijbels SHEAFFER, Conferenties Pauselijk reis: nieuwe dialoog met orthodoxie Gooi wat in het schoentje Prof. Douma en prof. Velema: VAN DA A1 VOORBIJGANG! Economie niet de hoogste norn Spaanse kerk teg echtscheidingswei DINSDAG 27 NOVEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET Van een onze verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft gisteren besloten nog niet te beslissen of zij toetreden zal tot het multi-diciplinair centrum voor kerk en samenleving dat in voorbereiding is. Eerst wil de synode dat er eens gekeken wordt naar het doel en de werkwijze van het centrum en of het niet te veel een wetenschappelijk instituut zal worden dat misschien hetzelfde gaat doen als andere instellingen, zoals van de politieke partijen. De synode kwam over dit multi-dlscl- plinair centrum te discussiëren naar aanleiding van de vraag wie er nu eigenlijk namens de gereformeerde kerken officieel kan spreken. Het Ini tiatief tot het beantwoorden van deze vraag dateert al van Uen Jaar terug en het voorbereiden van het antwoord werd door een van de synode-leden dan ook gekwalificeerd als een ..lij densweg Een speciaal debutaat- schap voor het bedenken van het antwoord is benoemd maar het kon geen besluit nemen, en werd door de synode dan ook maar weer opge heven. Voorstel Nu hadden de debutanten die zich bezig houden met het bedenken van Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Het bezoek van de paus aan Turkije wil de enigszins vertraagde oecumene tussen oost en west nieuw leven Inblazen. De paus zal in Turkije geen miljoenenmassa's op de been brengen en geen geweldi ge open-lucht-mlssen opdragen. Hoogtepunt van de reis is het bezoek aan de orthodoxe patriarch van Con- stantlnopel. In het pauselijk bezoek spelen ook enige delicate kwesties betreffende de positis van de christenen in het overwegend Islamitische Turkije. Zo wel de regering als de paus zullen die dagen behoedzaam moeten optreden in een op het ogenblik overgevoelige Islam-wereld. Na het grote schisma van 1054 was gedurende vele eeuwen de verhou ding tussen Rome en de oosterse or thodoxie slecht. Ingezet door Joan nes XXIII kwam er een aanzienlijke toenadering onder Paulus VI. De we derzijdse banvloeken werden opgehe ven en tijdens bezoek aan Jeruzalem In 1984 omarmde Paulus VI de ortho doxe patriarch Athenagoras. Maar al lerlei besprekingen blijven tot op he den nog stranden op onderlinge me ningsverschillen binnen de ortho doxie en op het absolute primaat schap en de onfeilbaarheid, zoals die door de roomse kerk voor haar paus wordt opgeëist. Vrijdag zullen Johannes Paulus n en patriarch Demitrios I proberen de dialoog verder te brengen. Die dag wordt vanouds het feest gevierd van de apostel Andreas die volgens de legende de eerste bisschop van By zantium was. het latere Cons tantin o- pcl Is tan boel) Vanwege het oecume nisch karakter van de reis zal de paus vergezeld worden door onder meer kardinaal Willebrands van het Vati caanse secretariaat voor de eenheid van de christenen. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Directeur mg O Poslma MOOfDKANToon PoOCHj* 859 1000 *W Amsterdam Wbautstraei «31 Amsterdam let 020-9134&6 tetea 13006 Pottyro 66 00 00 A»*» Ned CreOeibarw Ptterwgnr 23 00 12 574 XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT P0VN.S 940 3000 AX «otterdam let 010-1155SS 10borwem#mer» •n Derorgmgi lel 010-15508 (redaciwt iet 116700 lu4«A|i«end voor REGO DEN HAAG lEOEN Postbus i0i 2501 CC Oen Ha«9 te< 070-469445 (abonnementen en berorgmg) tel 070-460445 (redactie) tal 070-46SS64 (mtsiuAand voor advertentie» Park sir aal 22 Oen Haaq REGO NOORD OOST NEDERLANO iwrtsHiriend adtrwvstrairei Postbus 3 •000 AA Zwoee te' 05200-17030 Metfcmarhl 56 2«ON Abonrwrrwrtsprt jzpn Pm m Mix) i 15 90 Pm ••rta* 1 47.70 Pm UI i*»r 1 95 40 Pm v 166 60 AavtmrH+tm+vmi op MnwMg Tew«on.scfie K« adressen Opgave lam*eber<Men g-19 30 »»n maandag I'm vr ,oag Op zondag van 10 20 uw ine* 020-913456 Opga ve mm» advertenaes lei 020 936868 0« SCf'tieN* aan Mm.-Ad« aidekng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswizangen j'skjrtend scbntieNk aan onze Amsterdamse adressen richtlijnen voor het synodewerk de handen ineen geslagen met de be- leidsraad voor de zending en wereld- diaconaat. En dat leidde tot een inge wikkeld voorstel dat als belangrijkste conclusie heeft dat de bevoegdheid tot het doen van uitspraken op gezag van de gereformeerde kerken berust bij de generale synode. Wanneer er eens geen synode bijeen is en er moet toch wat gezegd worden kan het breed moderamen of het moderamen (dagelijks bestuur) als woordvoerder optreden. Niets bijzonders dus. Zo is de officiële gang van zaken in een synodaal prebyteriaal geleide kerk nu eenmaal. Maar het eigenlijke spreken van elke kerk geschiedt door de mensen in de kerk zelf. die bezig zijn met diaco naat, zending, evangelisatie enzo voorts. Deze opmerking kwam van dominee M. van der Sijs uit 's Herto genbosch. Hij voegde hieraan toe: „De synode spreekt uiteraard als sy node. niet als kerk. De tijd is nu eenmaal voorbij dat de synode van zichzelf beweerde dat zij een bepaald gezag bezat." Hij pleitte dan ook voor een grote synodale bescheidenheid. „De synode mag niet de indruk wek ken dat zij in alles het laatste ant woord weet." Een haartje Het had een haartje gescheeld of de gereformeerden waren nu meteen royaal ln zee gegaan met het voorstel voor een multi-dlciplinalr centrum voor kerk en samenleving. Modera- nïenlid mevrouw mr E. Eikerbout stelde voor om gelijk de knoop maar door te hakken. Zij vond het belang rijk dat het centrum er vlug zou ko men: „Er is veel Intellect in de ker ken, dat gebruikt moet worden bij de oplossing van maatschappelijke vra gen". betoogde zij Zij verwachtte van het centrum dat het de kloof tussen theologie, de andere weten schappen en de maatschappij zou kunnen overbruggen. „De wetenschappers voelen zich ver vreemd van de kerk", aldus mevrouw Eikerbout Zij veronderstelde bij ve len ln de synode angst voor het multi disciplinaire centrum. ..Maar er zul len christen-academici werken", stel de zij deze vreesachtigen gerust. „We moeten niet denken dat de mensen niet vertrouwd kunnen worden, als ze eenmaal gestudeerd hebben Moeite De Groningse dominee B J. F. Schoep had daarentegen moeite met de komst van een kerkelijk weten schappelijk centrum. Hl) was bang dat zo'n centrum na een tijdje zijn eigen gang zou gaan zoals dat zo'n beetje in de aard van de wetenschap ligt. „Dat is ook met de Vrije Univer siteit gebeurd, daarvan vind ik het niet zo erg. maar ik vraag me af of dat ook in de kerk moet. Dan drijft zo'n centrum de kerk in de richting van steeds grotere deskundigheid waarbij de gemeente het niet meer kan be grijpen." Hij vond het niet goed wanneer de kerk te zeer afhankelijk zou worden van zo n centrum. „De kerk moet vrij blijven van welke wetenschappelijke stichting dan ook, anders komt er iets in de weg van de vrijheid van de profetie", aldus Schoep. Hij zei be zwaar te hebben tegen een kerk die al te kwistig is met uitspraken. Hij ci teerde een Duitse theoloog die eens had gewaarschuwd dat de kerk niet het schaduwkabinet van de maat schappij mag worden. „Dan is de kerk een machtskerk", zei de Gro ningse predikant. Door het gereformeerde aarzelen hoeft de totstandkoming van het cen trum niet belemmerd te worden want er is ook nog het wachten op het ja woord van de roomskatholieke bis schoppen die nu, met de bijzonder synode in Rome in het vooruitzicht, wellicht ook wel iets anders aan het hoofd zullen hebben. De Grote Moskee in Mekka BEIROET (AP) Het bloedige beleg door fanatieke moslems van de grote moskee in Mekka heeft niets te maken met het einde der dagen zoals dat wordt voorzien in de bijbel en de koran, zo heeft een islamitische schriftgeleerde zondag uitgelegd. ADVERTENTIE van 200.000 schoolkinderen van de staat Do Espirlto Santo (Brazilié) nl. een Nieuwe Testament 2.63). Is dat te veel gevraagd? Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp G. met vermelding NTBr. „Talloze moslems en christenen bel len op met de vraag of het einde der wereld nabij is," aldus sjeik Abdullah Alayli. „Zij maakten zich er vooral zorgen over dat de leider van deze waanzinnige overvallers van de heili ge moskee werd aangeduid als de machdi, en de verschijning van de machdi is een onderdeel van het sce nario dat volgens de traditionalisten tot de ondergang der wereld zal lelden." De profeet Mohammed heeft eens ge zegd dat een van zijn nakomelingen de imam van Allah op een goede dag zal terugkomen als machdi (een soort Messias) en de aarde zal vervul len van gerechtigheid en voorspoed. Columnisten, radiocommentatoren en leken zien het beleg in Mekka als een voorbode van deze ontwikkeling. „De joden zijn terug ln Jeruzalem, de krachten van het atheïsme en het fanatisme bedreigen de bakermat van het geloof ln het Midden-Oosten, atoombommen zullen spoedig aan ti rannen worden verkocht, negen Euro pese naties zijn nu verenigd in de Europese Gemeenschap en de mach di is verschenen of staat op het punt te verschijnen." aldus een columnist ln een Arabisch tijdschrift „Voeg daarbij de profetieën uit de koran en het beeld is volledig." De naam machdi werd gegeven aan imam Mohammed, die in 878 op mys terieuze wijze verdween in een grot. Zijn volgelingen noemden hem de Verborgene, en gaven hem later de bijnaam de Verwachte. Sjiitische moslems menen dat de machdi on sterfelijk is. Sommigen geloven dat hij verborgen is op de berg Radwa bij Mekka, bewaakt door een onzichtba re leeuw en een panter. Volgens de 'traditionalisten zal hij eens in de isla mitische vijftiende eeuw (die vorige week woensdag is begonnen) bij zons opkomst wederkeren in de Kabaa, de grote moskee van Mekka. Het volk van Mekka zal trachten hem te do den, maar hij overleeft dat en zal optrekken naar Jeruzalem om de stad te bevrijden van het joodse juk, vanwaar bij de wereld verovert om er een kortstondige rechtvaardige heer schappij te vestigen. In Jeruzalem, aldus nog steeds deze traditionalisten, verenigt de machdi zich-met Jezus Christus en tesamen zullen zij optreden tegen de valse machdi uit Perzië alvorens rust over de gehele wereld te brengen. Veertig KAMPEN, APELDOORN (ANP) Vaccineren tegen polio verraadt geen gebrek aan vertrouwen op Gods voorzienigheid. De bijbelse gegevens die tegen vaccinatie worden aangevoerd, worden verkeerd uitgelegd. Dit schrijven de hoogleraren dr J. Douma (theologische hogeschool vrijgemaakt gereformeerde kerken. Kampen I en dr W. H. Velema (theologische hoge school christelijke gereformeerde kerken, Apeldoorn) in een advies aan de staatssecretaris van volksgezondheid en milieu- hygiène, mevrouw E. Veder-Smit, ADVERTENTIE ELKE SHEAFFER SCHRIJFT ZO GOED ALS Hl) ERUIT ZIET. SHÉAFFER EATONln',i. Informatie: 07C-836304 Als opzichzelfstasQden uit hun vallen, voor niet (lne< De staatssecretaris had de hooglera ren tijdens de polio-explosie in 1978 aangezocht voor advies inzake de theologisch-ethische benadering van het vaccinatievraagstuk. Vandaag verschijnt hun publikatle. getiteld „Polio afwachten of afweren0" m de serie „Ethisch commentaar" bij uitgeverij Ton Bolland te Am sterdam Vaccinatiedwang. waarop sommigen tijdens de polio-explosie hebben aan gedrongen, wijzen de auteurs af Bij deze polio-explosie kon niet van een situatie worden gesproken waarin de gezondheid van de maatschappij in gevaar werd gebracht, aldus de hoog leraren De schadelijke gevolgen ble ven van beperkte aard Juist dan moeten zaken als gewetensvrijheid en de beperkte taak van de overheid in de gezondheidszorg zwaar wegen, menen de auteurs De tijd moet wor den gebruikt om de bestrijders van vaccinatie tot andere gedachten te brengen Dit moet echter met rustige voorlichting en niet met het geweld van een verplichte vaccinatie ge schieden. schrijven de hoogleraren. De auteurs willen met hun boek eer handreiking bieden aan diegenen die nog steeds principiële moeite met pa lio-inenting hebben. Zij hebben con tacten gelegd met instanties en per sonen uit die groeperingen die orr godsdienstige redenen vaccinatie af wijzen Via gesprekken en geschriften hebben zij zich grondig op de hoogte gesteld van de bezwaren die tegen polio-Inenting leven. Het principiële verzet dateert uit het begin van de negentiende eeuw, toen voormannen van het Réveil (met name Willem Bilderdijk en de arts Abraham Capadosei op religieuze en medische gronden de koepokkenvac- cinatie afwezen. Opvallend is dat het verzet van gereformeerden tegen vac cinatie uitsluitend een Nederlandse aangelegenheid is geweest Aldus de Meditatie, door stilte en oefenin gen bewust worden van de plaats waar we zitten. 7-9 december. Kerk en Wereld. Driebergen (tel. 03436-2241). hoogleraren Douma en Velema in „Polio afwachten of afweren?", waarvan staatssecretaris Veder-Smit het woord vooraf schreef. Als rol vallen, voor niet fineer) gehuw den. met name 30-60 Jarigen, over alleenleven en ln relatie-leven, 7-9 de cember, Driebergen. Inl. en opg. alg. diak. bureau (tel. 033-43244). Toerustingscentrum, 033-43244). Leusden (teL Ontmoeting met de basisbewe ging, oriëntatieweekend voor mensen die aansluiting overwegen of er meer over willen weten, 8-9 december. Den Kinderen in de knel. voor diake nen m.m.v. mevrouw C. C. Ie Clercq, Alerdinck. Laag Zuthem (tel. 05290- zaterdag 1 december 10.15-16.30 uur, 541). door Theo Vollenhoven Donderdag houdt de gereformeerde sy node zich blijkens haar agenda bezig met „de pastoraal-ethische benadering van de homofiele naaste". De formule ring van het agendapunt is niet erg gelukkig. Hoe moeten wij homofielen in vredesnaam „benaderen". Trouwens, op het in dit verband gebruikte woord „aanvaarden" valt ook wel wat aan te merken. In beide gevallen zijn zij het probleem. Niet wij? Uitgaan van het Evangelie! „Uiteraard", zegt een gereformeerd mens. „daar moet het van komen". Maar laten we goed opletten, hoé Zodra het moeilijk wordt met een kwestie, zoeken we onze kracht al gauw in losse teksten. Alsof die los verkrijgbaar zouden zijn. Juist gereformeerden weten, dat er veel ellende is voortgekomen uit het gebruik van losse teksten als argument Overtui gen doen we elkaar zo nauwelijks. Want de ander had zijn eigen tekst en uitleg! Veel veiliger en beter is het. uit te gaan van het hart van de bijbelse boodschap. Dat wil zeggen van het allergrootste Woord van alle. namelijk het gebod om God en de naaste lief te hebben zo goed als we kunnen. Op deze manier strijken we grote winsten op. Winstpunten Ten eerste zijn we het over dit uitgangspunt zeker eens. Dit staat onder ons buiten kijf. Gelukkig maar. Ten tweede worden hiervanuit heel wat losse teksten duidelijker. Waarom is bijvoorbeeld on- tucht-tussen-mannen verboden? Omdat daarbij misbruik van de ander gemaakt wordt. Overigens kunnen mannen ook misbruik maken van vrou wen. ën andersom. Maar vanwege dat misbruik verbiedt de Bijbel ontucht aan allen. Zo staan zij en wij ineens onder hetzelfde gebod. Want de liefde doet de naaste géén kwaad. Liefde betekent respect, trouw, helpen. En nu blijkt, dat homofie len (hoewel niet allen) daar erg goed in kunnen zijn. Net zo goed als niet-homofielen (netzomin allen). Alwéér staan wij en zij op dezelfde lijn. De overeenkomst wordt steeds groter, het verschil steeds kleiner. En ten derde levert het uitgaan van de liefde deze winst op, dat we beseffen, dat het er niet zozeer op aankomt, alles te begrijpen, dan wel om lief te hebben. Bij de voorbereiding van een thema- dienst, waarin ik de preek zou houden, wilde ik steeds meer weten, hoe het zat. Een grote moeilijk heid. althans voor een niet-homofiel. is dat hur manier van leven zo weinig invoelbaar is. Begrij pen doen we er niet veel van, dus vroeg ik nóg maar wat. Tot een gereformeerde jongere op merkte: „Moet je eerst alles begrijpen, voordat je kunt liefhebben, en voordat je erover kunt pre ken?" De tekstkeus was toen gemaakt: „Al was het dat ik alles wist wat te weten is. maar had de' liefde niet, ik ware niets" (1 Corinthe 13 vers 2). En zo is het. Recht van spreken In de NCRV-film van zondagavond 18 november kwam een moeder van twee homofiele kinderen voor. Eén van beiden leeft samen met een vrien din. De moeder zei: „Ik sta geheel achter mijn kinderen". Die woorden zal ze ook wel niet van de ene op de andere dag hebben bedacht. Ook zij zal wel niet alles begrijpen. Maar wat wist zij wat ze zei. Zo'n moeder mag het zeggen. Er zat een zegen in haar woorden. Wat een Ijskoud verschil met 'n oudere collega: „Onze kerkeraad heeft geen behoefte, dit onder werp te behandelen, want gelukkig doet dit akeli ge probleem zich onder ons niet voor". In zijn gemeente (drieduizend zielen) waren ze er geluk kig niet. Dat is logisch: als ik homofiel was. was ik het ook niet ln een gemeente, waarin er zo over werd gesproken. Ik keek wel uit. Zou het niet raadzaam zijn. wanneer synodeleden, die weinig of geen wezenlijke contacten met ho mofielen hebben (bijv. zelf geen kinderen die zo geaard zijn) zich wat terughoudend opstellen en luisteren naar wie die contacten wèl kennen? jaar later volgt dan het einde der dingen. Sjeik Alayli wees er dit weekeinde op dat de machdi een historische figuur is voor de sjiieten, maar „pseudo- historisch" voor de soennieten. „Ik ben geneigd het ook te verwerpen. De profeet Mohammed heeft ook gezegd dat er geen machdi zal opstaan maar Issa (Christus). Dit is voor orthodoxe schriftgeleerden de meest aanvaarde zienswijze." Voor de 27-jarige leider van de bezet ting van de moskee die zichzelf als machdi liet betitelen, had de sjeik geen goed woord over. Hij noemde hem een bedrieger en zei: „Deze jon gelieden lijken religieus en fanatiek, maar zijn beïnvloed door golven van links atheïsme die nu over de wereld spoelen en die het ontzag voor de heilige plaatsen ondermijnen." „Volgens de woorden van de profeet Mohammed zal het einde komen als Christus wederkeert, nadat de zon is opgekomen in het westen en drie ver duisteringen heeft ondergaan, in het oosten, het westen en boven het Ara bische schiereiland. Dan zal er een brand overslaan uit Jemen die de mensheid bevrijdt van haar doem." Standpunten zonder ervaring kunnen levensge vaarlijk zijn! Homofielen weten daarvan. Vroeger in de vorm van brandstapels of wurging. En Hitiers dagen in die van concentratiekampen. En vandaag in aller lei vormen van discriminatie en betutteling, al dan niet"pastoraal-ethisch verpakt. Overdrijf ik nu? Maar ik kan dat meisje, dat zich niet voor de tv durfde te laten zien, maar niet vergeten. Als eerste De zaken staan er niet goed voor. Maar laten we intussen niet vergeten, dat het in 1972 een gerefor meerde synode was, die als eerste in Europa (in de wereld?) het onderwerp tenminste op tafel bracht. Hoe daar nu ook verder over wordt gedacht: daarmee was het uit de taboe-sfeer gehaald Een flinke stap vooruit vergeleken met mijn studie jaren (voor en na 1950). Tijdens de opleiding tot predikant hoorden we breedvoerig over homo- ouslanen (rechtzinnigen uit het jaar 325), maar nooit over homo-fielen, die naast ons in de bank zaten, even rechtzinnig, maar anders-geaard. „Wat weten we er eigenlijk van?" vroeg een kerke raad zich af, die het onderwerp wèl op de agenda plaatste. Het rapport van '72 fnocht dan breed sprakig en niet helemaal eenstemmig zijn: we hebben er veel van geleerd. En zeker mede onder Invloed van dat rapport, kwam er verbetering in de „benadering". In de openheid die hier en daar ontstond zijn heel wat homofielen „aanvaard" als ambtsdragers en functionarissen in alle takken van gereformeerd kerkewerk. Het kan dus wel. 'k Schrijf dit niet uit opscheppe rij, maar om moed te houden. Want niet zij, maar wij zijn het probleem in de kerk. En na alles wat ze hebben meegemaakt en nog meemaken moesten we ons maar liever verwonderen, wan neer zij óns nog aanvaarden. Drs Th. Vollenhoven is gereformeerd predikant. Na acht jaar in Rotterdam-Delfhaven gestaan te hebben, is hij onlangs verbonden aan het acade misch xiekenhuis van de Vrije Universiteit te Amsterdam. MET ALLE RESPECT VOOR SINTERKLAAS De vorige week werd door de 1 NOS-radio de stelling ter sprak 51 gebracht: Met alle respect voor Sinterklaas moet uitgesproken j worden dat het fenomeen van d 0 Zwarte Piet niet met onze modi opvattingen overeenkomt Zo i Jl het ongeveer. Ik dacht dat het heel goede stelling was. Vroege dachten wij over die dingen nie Hoe moeilijk dat nadenken ook t nog is bleek uit de reactie van a mensen die er helemaal geen j rassendiscriminatie in zagen. II me wel indenken dat iemand ze rc voor hem of haar die figuur vanTr zwarte piet niets discrimineren* heeft, noch dat het ermee bedoi 't zou er nog bij moeten komeip maar toch toont dit opnieuw moeilijl wij 't hebben met de werkelijkheid. Die werkelijkhei 1( eenvoudig die van een multi-ra« r samenleving. Ik kan me nog beti k indenken dat donker gekleurde p Nederlanders daar wel mee zitte moet maar op straat worden nageroepen vanwege je huidski' Ik vraag me zelfs ai of er niet eei d soort sluik-discriminatie aanwe als wij dan Ineens zo opkomen het gezellige van het feest en da 8 zwarte piet toch niets te betekei 8 heeft. De meesten van onze lezei zullen zich die gezelligheid nog I herinneren. Maar was het voor iedereen wel zo gezellig? Wie de folders inkijkt die in deze tijd bi n dagelijks in onze postbussen wo m gedeponeerd wordt bijna ziek vi brallerige welvaartsmentaliteit, al gewezen op de waanzinnig gr< cadeaus die worden aangebodei die nergens anders toe dienen d^l de mensen het geld uit de zak tel halen, welk geld wel beter te besj ware. Ik ben geen tegenstander t een gezellig feest in de familie off vrienden, maar ook dit hebben v de hand laten lopen. En als een bepaalde groep landgenoten niel is met de rol van zwarte plet, dai^ hij voor mij werkelijk tot de folii gaan behoren, tot die van het verleden dan. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Westerlee W. kand. aldaar. Aangenomen: naar Oudshoon^ derveld (toez) L. Oosthoek te Hs berg; naar Harkstede-Sch l (part-time) B. Ronner, geest. Coenderhof te Groningen; naar C. van Ooijen te Breda en Terhe Bedankt: voor Blauwkapel-Gif kan G. S. A. de Knecht te Barn GEREF. KERKEN Beroepen: te Almelo (miss pred. Noord Sulawesi, Indones ter Veen te Beetsterzwaag; te I» horst den Berg, kand. A. Ko aldaar, die dit beroep aannam. Beroepen: te Geleen, P. J. M( Bruinlsse en Nieuwerkerk/O land. Aangenomen: naar Meppel Arensman te Kamperland. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen: naar Burlingtor nada) W. Pouwelse te Bergent die bedankte voor Vollenhove. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Utrecht-Noord Klomp te Zwaagwesteinde, di dankte voor Bussum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Scherpenzeel M. dria te Waardenburg: voor Ran< (Zd-Afrika) Chr. van de Pa Yerseke. ROME Als de industrie als ha doel heeft het verhogen van de duktiviteit, dan kan dit leidei ontmenselijking, aldus de pau ruim 1000 Italiaanse werkgevers, gens hem gebeurt dat als de ai boven de arbeider wordt gepli Prestatiedwang brengt de mens heid van de arbeider in gevaai paus riep de werkgevers op o luisteren naar de stem van de s ders, om hun gerechtvaardigde i te begrijpen en om de verleidii weerstaan waarmee de economi hoogste norm wordt gemaakt. MADRID (ANP) De Spaanse schoppen hebben zich met kracht uitgesproken tegen de m lijkheid van echtscheiding naar gerlijk recht. De onontbindbaar van het huwelijk is een belang! waarde voor het echtpaar, de ki ren. de familieband en voor het zijn van de samenleving in het 1 meen. aldus de bisschoppen. De Spaanse bisschoppenconferti voegde er nog aan toe dat een evi ele legalisering niet van invloed I de rooms katholieke leer die echtscheiding toestaat. Binnen moet het parlement stemmed i een legaliseringsvoorstel, dat a gens nog heel wat minder ver dan in andere Westeuropese lan „Wederzijds goedvinden" zal echtscheidingswoord opleveren] moet sprake zijn van langdl scheiding van tafel en bed en „schuldvraag" moet beantwoord] den De linkse partijen zouden laatste buiten beschouwing willei ten. maar de regeringspartij van mier Suarez is al verdeeld gei over deze kleine wijziging van de uit de tijd van dictator Franco.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2