Auguste Winckel wilde het ook niet
De kerk tussen verzet
en een verzetje
norma
Trouw
Gijsen: Mens staat
tegenwoordig centraal
VANDAAhü
Dossier over
basisgroepen
Bang&Olufsen
Bon
Schillebeeckx mag
van arts naar Rome
Studenten Bossey
schrijven Van Agt
UIT DE KERKBLADEN
Niet verder
zien dan neus
lang is
MAANDAG 26 NOVEMBER 1979
KERK
TROUW/KWARTET
door A.J. Klei
Deze week zal de generale synode
van de gereformeerde kerken zich
bezighouden met een wijziging van
de manier, waarop het preken van
theologische studenten in het kader
van hun opleiding geregeld is.
Kijk, dit vind ik nu een mooie, gave
synodale klus. Ik weet wel dat de
synode met dit onderwerp niet de
voorpagina's en het scherm haalt,
en dat is natuurlijk sneu voor de
eerwaarde zusters en broeders,
maar het voordeel is dat de synode
nu eens niet voor Margriet-weet-'t
speelt
Ik wil hiermee (weer) zeggen dat ik
er volstrekt geen heil in zie, wan
neer een synode zich stort op ethi
sche problemen. Dit zal deze week
overigens óók geschieden. De gere
formeerde synode gaat opnieuw
praten over homoseksualiteit, of
„het" mag. Ja of nee. Er zijn men
sen, begrijp ik, die op een synodale
uitspraak hopen. Uiteraard een uit
spraak die in hun straatje past.
Laten we aannemen dat er, nu of
later, een uitspraak komt. En wat,
dan nog? Stel dat de synode oor
deelt dat ..het' 'm mag. Zal dominee
Hegger zich dan vertwijfeld voor de
kop slaan, uitroepen: „Ik heb het
mis gehad!" en terstond een COC-
stand laten inrichten in De Wart-
burg? En als de synode verklaart
dat „het" niet mag. zal dominee
Brussaard dan hoofdschuddend
vaststellen dat hij er altijd naast
heeft gezeten en zich melden als
staflid op De Schuilplaats?
ben alleszins geneigd boven
staande vragen ontkennend te be
antwoorden. Mijn verwachtingen
omtrent de uitwerking van een sy
nodale uitspraak bij de homoseksu
elen zelf zijn ook niet hoog gespan
nen. Misschien zullen sommigen
van hen een positieve uitspraak als
een steuntje in de rug ervaren, maar
ik ben zo vrij te betwijfelen of Jan
na een negatieve uitspraak tegen
Piet zal zeggen: 't spijt me, maar
pak Je bullen maar, want de gerefor
meerde synode wil niet hebben dat
we hier nog langer samen zitten!
Nee, geef mij maar een uitspraak
over de manier, waarop het preken
van theologische studenten gere
geld dient te worden. Aandachtige
lezers van deze pagina kunnen we
ten. dat hiermee verband houdt de
kwestie van studenten, die de drie
formulieren van enigheid (de uit de
16e en 17e eeuw daterende gerefor
meerde belijdenisgeschriften) niet
willen of kunnen ondertekenen.
Deze studenten hebben een voor
ganger, die zeventig jaar geleden
evenmin de drie formulieren van
enigheid wenste te ondertekenen.
Het was Auguste Winckel, de latere
rector van de theologische school
van de bond van vrije evangelische
gemeenten te Apeldoorn. Hij was
een man van' gewicht in die kringen
blijken onvervangbaar, want al vrij
kort na zijn overlijden in september
1936 moest de theologische school
gesloten worden.
Het is de Hoogeveense hervormde
kerkhistoricus dr. A.J. Onstenk, die
mij op hem opmerkzaam maakt.
Hier volgt wat dr. Onstenk me over
hem schrijft:
„Auguste Winckel (1858-1936) was
de zoon van de gereformeerde pre
dikant W.F.A. Winckel. Hij ging in
1906 theologie studeren aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam. Op 24
juni 1909 deed hij kandidaatsexa
men, maar het bestuur weigerde
hem de bul uit te reiken omdat hij
de drie formulieren van enigheid
niet wilde ondertekenen.
Auguste Winckel spande een kort
geding aan tegen het bestuur van
de V.U. Door dit kort geding werd
dit bestuur alsnog gedwongen de
bul uit te reiken!
Dat kon overigens niet verhinderen
dat Auguste Winckel zich niet meer
thulsvoelde in de gereformeerde
kerken en overging naar de Bond
van Vrije Evangelische Gemeenten.
Van 1913 tot 1928 diende hij deze
bond als predikant Van 1928 tot
1936 was hij docent en rector van de
thelogische school te Apeldoorn."
HET RICHTEND KONINGI
door Aldert Schipper
UTRECHT De kerk heeft
door alle eeuwen heen perso
nen en groepen gekend, die
een eigen weg gingen en een
tegenkracht vormden tegen
het voor de hand liggende en
„normale" geweld, de on
rechtvaardigheid, de discri
minatie en de vervolging.
8oms worden zulke tegenkrachten
sektaristische afscheidingsbewegin
gen, die de wereld en de kerk afschrij
ven. Soms stellen zulke groepen zich
op tegenover de kerk en het gebeurt
ook wel dat de kerk deze groepen
krachtdadig loost
Tegenkrachten die nog steeds binnen
de kerken opereren zijn de Kommis
sie Ontwikkelingssamenwerking van
de gereformeerde kerken (K08) en
het Overlegorgaan voorlichting- en
bewustwordlngswerk inzake ontwik
kelingssamenwerking in de hervorm
de kerk, waarin verschillende orga
nen van deze kerk samenwerken.
Deze groepen manifesteren zich on
der meer door middel van de talrijke
landelijke werkdagen, waar de tegen
stelling tussen arm en rijk in de we
reld en de noodzakelijke veranderin
gen in ons eigen land aan de orde zijn.
Op de laatste werkdag, die de twee
organen zaterdag in Utrecht hielden,
stond „de kerk als tegenkracht" cen
traal. De oud-hoogleraar ethiek uit
Utrecht, dr. J. de Graaf, legde uit dat
de kerk altijd gestaan heeft tussen
verzet en aanpassing. Hij noemde dat
ook begrijpelijk, omdat er in het le
ven van Jezus Iets ls dat haaks staat
op het gewone leven. Daarom zoekt
de gemeente van Jezus Christus ook
naar beïnvloeding van de wereld bij
voorbeeld in de vorm van de theocra
tie of de kerstening. Maar wie invloed
wil uitoefenen ondergaat ook invloed
en vaak eindigt beïnvloeding in tota
le capitulaUe en inkapseling. „Maar."
zei prof. De Oraaf. „er is ook een witte
kerkgeschiedenis van - mensen die
probeerden de kerk te bevrijden uit
haar gelijkgeschakelde posiUe. Vaak
werden deze mensen vervolgd, want
de Deense filosoof Kierkegaard heeft
gelijk dat de kerk altijd gestaan heeft
waarin opgenomen: De Rotier
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave. Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammtnga
Directeur mg O Poslma
HOOPOKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibauistraai 131 Amsterdam
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Oed-etbank
Rekenmgnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588(|
en berorgmg)
tel 010-tt 5588 (redactie)
lel 1157001.
REGtO DEN MAAG'LEIDEN
Postbus tOt
250) CC Den Haag
let 070-469445
(I I
tel 070-469445 (redacöe)
tel 070-488864 (utfsfcAend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Maag
REGIO NOORO/OOST-NEOERLAND
(uitsluitend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Pe* maand 15.90
Per kwartaal f 47.70
Per hal» jaar 95.40
Per jaar 188.00
Adrt'terr-ttwertn op aanvraag
Tetetorvsche
(X* i
Oogave familieberichten 9-19 30 van
maandag Vm vrijdag Op zondag van 18-
20 uur te* 020-9)3456
Opgave rrum-adverterwes ie*
320-936868 o» schr.ftehp aan Mmt-Adv
afdeling postbus 433
1000 AK AMSTEROAM
Adreswwngen mtshalend schnüe**
aan ome f mm
aan de kant van die machten, die
Christus aan het kruis brengen."
De Graaf noemde enkele voorbeelden
van christenen, die braken met het
alledaagse, zoals Bernard van Clair-
vaux, degene die eerst opriep tot de
kruistochten, maar die later voor
kwam dat de kerk in het Rijnland
overging tot jodenvervolging. Zulke
christenen lopen het gevaar toch-
weer Ingekapseld te worden. Dat is
bij voorbeeld gebeurd met de Fran
ciscanen. Franciscus vroeg aan paus
Inocentlus III om toestemming voor
zijn orde. De paus zei geen Ja en geen
neen en na de dood van Franciscus
zocht de curie aansluiting bij de „ge
matigde" franciscanen, waardoor de
beweging aan kwaliteit inboette.
Ook de protestantse kerken hebben,
zo vertelde De Graaf, vernieuwings
bewegingen uit de kerk gezet. Hij
noemde als voorbeelden de remon
stranten, de methodisten en de qua
kers. Maar de protestanten hebben
ook bewegingen ingekapseld. Soms
wisten vernieuwingsbewegingen te
ontkomen aan inkapseling of uitsto
ting. Zo bij voorbeeld de Rijnsburger
Collegianten een beweging, die in de
zeventiende eeuw ontstond en die
maar dan een eeuw lang een belang
rijke hervormende invloed heeft ge
had ln de Nederlandse protestantse
kerken.
Vernieuwingsbewegingen hebben, zo
trachtte De Graaf de mensen in
Utrecht moed in te spreken, soms na
lange tijd effect De Duitse jezuïet
Frledrich von 8pee bestreed in het
begin van de zeventiende eeuw de
vervolging van vrouwen, die er van
beschuldigd werden een heks te zijn.
HIJ en zijn latere Nederlandse'collega
Balthasar Bekker kregen eerst geen
gehoor, maar hun verzet had tenslot
te gevolg. Zo ging het eveneens met
het verzet van de quakers tegen de
slavernij.
De werkdag van de twee organen die
zich met het vraagstuk arm en rijk
bezighouden werd geopend door de
Twentse studentenpredikant Jan dei
Jongh, die een stukje materialist!-
sche exegese van Marcus 11, 12 en 13
weggaf. 2UJn bijdrage draalde om het
verhaal over het penningske der we
duwe in Marcus 12 vers 42 tot 44. De
Jongh rekende af met de moralisti
sche opvatting van dit verhaal en
Van een onzer redacteuren
AM8TERDAM In mei JL vond de
oprichting plaats van de landelijke
beweging van basisgroepen en kriti
sche gemeenten. Een aantal groepe
ringen van diverse kerkelijke af
komst organiseerde zich tot een lan
delijk verband. Met behoud van el-
kaars zelfstandigheid en respect voor
nogal wat onderlinge verschillen ln.
samenstelling, praktijken en priori
teiten konden de groepen zich vereni
gen ln een „eerste visie en program".
In dit stukje wegen woorden als
joods-christelijke traditie, basis, be
vrijding. maatschappij-analyse.
legde de pertcoop uit als een klacht
van Jezus tegen de gezeten macht
van de geestelijken en de kerk.
De werkdag leek niet zo goed bezocht
te zijn als we in het verleden zagen.
Wellicht was de demonstratie tegen
modernisering van de kernwapens
daarvoor de schuldige. Aan het begin
van de werkdag aanvaardden de toch
nog enkele honderden aanwezigen
een motie, waarmee zij steun gaven
aan de demonstratie.
ADVERTENTIE
De afdeling ..kerk en samenleving"
van De Hors tink heeft een dossier
gemaakt, waarin een ruime keuze van
alle betreffende teksten en commen
taren bij elkaar zijn gezet. Voor de
groepen en (nieuwe) leden biedt het
dossier overzichtelijke informatie
over geschiedenis, doel. theologie,
maatschappijvisie van de Nederland
se basisbeweging. Ook de structuur
en de kerkelijke en internationale as
pecten komen aan bod.
Nadeel van zo'n bij elkaar geknipt
dossier is het verschil in stijl, gewicht
en bedoeling van de verzamelde stuk
jes. Ook lijkt de keuze of de weglating
van teksten wel eens toevallig. Ba
sisgroepen en Kritische gemeenten",
dossier 9 bij het Archief van de Ker
ken; 102 blz. (kwarto-formaat), prijs
13,50. Te bestellen bij De Horstlnk,
postbus 400 in Amersfoort of bij het
secretariaat van de basisbeweging,
Tolsteegsingel 33 in Utrecht
LONDEN (ANP) De delegatie van
het Patriottisch Front van Zimbab-
we-Rhodeslé bij de vredesonderhan
delingen ln Londen heeft opnieuw
een bedrag uit de kerken gekregen
tot bestrijding van haar onkosten.
Ditmaal gaat het om 35.000 mark
(39.000 gulden) van kerken in West-
Dult&land en Zweden.
De evangelische kerk ln Duitsland
heeft 15.000 mark gegeven, de ver
enigde evangellsch-lutherse kerk ln
Duitsland en de lutherse kerk van
Zweden elk 10.000 mark.
Beovision 8800
De kleurentelevisie voor „de jaren
tachtig". Met infra-rood alstand-
bediening vooralle funkties. Klaar
voor Teletext.
HiFt versterkeren 2-weg luidspreker
systeem voor optimale geluids
kwaliteit. Kortom een echt Bang
Olufsen produkt.
De Deense vormgevers van beelden geluid
Stuur mij uitgebreide
dokumentatie B&O.
naam:
adres
woonplaats:
B&O Antwoordnr 124.
1200 WK 's-Graveland
(geen postzegel)
T*,
ROERMOND (ANP) „De mens staat tegenwoordig centraal en niet
God. Zelfs onder hen, die werkelijk christenen willen zijn, vindt men
niet weinigen, die met de eigenlijke kenmerken van hun godsdienst
moeite hebben". Dit schrijft bisschop Gijssen in vier overwegingen
voor kerstmis. Deze adventsoverwegingen zijn in brochurevorm gepu
bliceerd door de stichting verkondiging van het Bisdom Roermond.
Die kenmerken van het christendom zijn radicaal geloof ln Christus en
trouw aan zijn verbond en uitspraken, aldus bisschop Gijsen, die dan
constateert, dat de dienst aan God, de basis voor het christendom, of
niet meer in acht genomen wordt of in feite ondergeschikt gemaakt
wordt aan wat mensen bevalt. Gods openbaring laat men volgens
bisschop Gijsen niet meer meewegen dan voor zover haar inhoud
achteraf in te passen ls in het kader van menselijk denken en streven.
In zijn overwegingen voor de derde zondag van de advent werkt
bisschop Gijsen dit uit in een beschouwing over de liefde. Daarin
schrijft hij onder meer „een huwelijk dat stuk dreigt te lopen, daar de
partners elkaar niet meer verstaan en hun geluk en vreugde buitenshuis
gaan zoeken, mag niet opgegeven worden omdat dit een versagen in
echte, opofferende liefde zou zijn. Een priester of kloosterling mogen
niet hun louter en alleen toebehoren aan Christus „aanvullen" met het
aanknopen van affectieve relaties, als ze merken, dat het leven met
Christus alleen hun niet genoeg meer zegt, want dan schort het aan alles
ontzeggende liefde voor de Heer, die zij voor altijd trouw beloofden."
NIJMEGEN (ANP) Prof. E. Schille
beeckx heeft van de artsen, die hem
behandelen, toestemming gekregen
medio december naar Rome te gaan
voor het aangekondigde gesprek met
drie theologen van de congregatie
voor de geloofsleer. ZIJ hebben hem
echter verplicht voorlopig alle afspra
ken af te zeggen en complete rust te
nemen.
De Nijmeegse hoogleraar is inmid
dels naar familie vertrokken. Op 12
december vertrekt hij naar Rome. HIJ
wordt vergezeld van prof. dr. B. van
Iersel, decaan van de theologische
faculteit van de Nijmeegse universi
teit, die het gesprek van Schille
beeckx met de drie Romeinse theolo
gen wil bijwonen.
De Nederlandse Protestantenbond
heeft een beroep op alle verantwoor
delijke katholieken gedaan zich te
keren tegen een gang van zaken, die
de ontwikkeling van een eigentijdse
geloofsbeleving binnen deze kerk in
gevaar brengt. De bond formuleerde
zijn oproep zaterdag, in zijn algeme
ne vergadering in Soest, naar aanlei
ding van het leertuchtproces tegen
prof. Schillebeeckx.
eli;
ape
,de
ier
i
pp
sb b
uiz
Itn
1 loo
de
Mijn koningschap
is niet van deze wereld,
(uit Johannes 18 vers 33-37)
Dit ls een woord van Jezus,
uitgesproken tegenover de roi
stadhouder Pilatus. Deze laaf
begonnen met de vraag: Zijt gi
koning der Joden? De situatie
duidelijk. Die hem aan Pilatus
overgeleverd hebben, hebben
Hem beweerd om mogelijk een Jink
de Romeinen gevaarlijk tintje
deze gevangene te geven. Een
opstandeling is Hij, dat zullen tótc
bedoeld hebben. Vandaar Piltï het
vraag. En dan valt even verder (gei
weergave van het gesprek dit v de
van Jezus. We hebben net gelei
de betrokkenheid bij de
wereldpolitiek van de profeet
Zegt hier ineens de Messias zei
het Hem niet aangaat? Mijn
koningschap is niet van deze wé de
Vaak is dit woord in deze zin, oj ntn
klank af, gebruikt. Het zou dan de
evangelie om een geheel innerll Dde
zaak gaan. Iets waar de wereldser
met haar monsters (Daniël 7),
zou staan. Niets is minder waar
Heer bedoelt dat zijn konlngscl
onvergelijkbaar is. Het is niet
bepaald grondgebied te lokalisfen
met een hoofdstad en een mini r, n
van defensie. Anders was Hij w net
zijn discipelen aan zoiets begoi res:
Zijn koningschap heeft geen pl var
%an de grote UNO-tafel. Het is
een andere orde. Deze koning
alles te maken met die zee en nfcsv
UNO, vandaar dat Daniël ervaj eui
droomt, hij staat midden in die j ji
wereld en tegelijk tegenover all
met een richtend koningschap, de
rijk dat de vrede en vrijheid aa^e
en daarmee alle andere oplossi erl
afwijst Een unieke zaak, een ri
de waarheid. Van wat werkelijk
mensen terzake en betrouwbi
bitzc
0 eer
int
Van een onzer redacteuren
GENêVE De studenten van de
oecumenische theologische hoge
school in Bossey bij Genève hebben
aan premier Van Agt een beroep ge
richt niet mee te doen aan de ontwik
keling van nieuwe kernwapens. Zij
richten de brief aan de Nederlandse
premier in verband met de houding
die ons land in het verleden innam op
het punt van wapenbeheersing en
-vermindering.
ADVERTENTIE.
BANQUE DE PARIS
ET DES PAYS-BAS N.V.
deelt haar cliënten mede dat, gezien de verdere stijging van de
rentetarieven op de geldmarkt, met ingang van 26 november
1979 de opslag op de debetrente voor kredieten in rekening
courant met 1% zal worden verhoogd tot 2%.
DEN BOSCH (ANP) Mgr. J.
sen heeft het beraad ultgest^
hij met vertegenwoordigers v
priesters, pastorale werk(st)ers
dere gelovigen uit het bisdom
togenbosch zou hebben over
schoppensynode. Aanleiding
feit dat waarschijnlijk pas
kerstmis het discussiestuk van
'pode beschikbaar zal zijn. Hex
voorbereidingstijd kort is, ho
bisschop dat er toch vruchtba
gaderingen kunnen plaatst
Het gaat om de vergadering v ai
>li
beraad van priesters en pi
werkers dat van 12 decemberl.
Januari 1980 is verplaatst en de"
sane pastorale raad, die van
cember naar 5 Januari is verse
„Oekumene: waarheen leidt de weg?"
is de titel van een artikel van dr C. P.
van Andel in het Hervormd Week
blad:
Een kwart eeuw' geleden scheen de
zaak voor velen erg eenvoudig te lig
gen. Doel van de oekumene was im
mers de zichtbare eenwording van de
kerken. Het meest doeltreffend werd
destijds de oekumenische vraag door
de rooms-katholieke kerk beant
woord: de eenheid zou bereikt wor
den als alle gescheiden kerken en
christenen in de moederschoot van
de Ecclesia Romans zouden terugke
ren. Ik denk dat velen dit simpele
eenheidsmodel hebben losgelaten.
Zelfs zeer vele en zeer vooraanstaan
de rooms-katholieken deden dat. Het
merkwaardige is evenwel, dat er nau
welijks sprake is van een alternatief
model. We zijn gaan samenwerken
met anderen zonder precies te weten
waar we zullen uitkomen. Dat geldt
min of meer ook voor de gerefor
meerd-hervormde samenwerking in
het kader van „Samen op Weg". Nie
mand, ook de raad van deputaten.
niet, ziet scherp voor zich, welke weg
wij in de naaste toekomst hebben te',
gaan en waar deze uitkomt. Wij gaan
van stap tot stap verder en overleg
gen telkens waar en hoe een volgende
stap gezet zal worden. Het beleid dat
gevoerd wordt richt zich steeds op de
naaste toekomst. Wat van „Samen op
Weg" gezegd kan worden, geldt eigen
lijk ook van de oekumenische samen
werking binnen de raad van kerken.
In de ruim 10 jaar van zijn bestaan is
er ln deze raad ongelofelijk veel werk
verzet. Er zijn vertrouwensrelaties ge
groeid, er zijn studiedokumenten ont
worpen, er is een stuk gezamenlijk
beleid opgezet, er worden gemeen
schappelijke projekten gelanceerd,
men spreekt zich samen uit over al
lerlei belangrijke ethische, maat
schappelijke en politieke vragen.
Men beweert wel eens. dat de oeku-j
mene op een laag pitje staat. Maar-
wie de aardverschuivingen in de Ne
derlandse oekumene gedurende de
afgelopen 15 Jaar waarneemt, ver
wondert zich erover, dat er ln zo korte
tijd zoveel kon worden bereikt, al
blijft er nog genoeg te wensen over.
Ook binnen de raad van kerken werkt
men evenwel zonder een duidelijk
name onder de bezoekers van de
diensten.
Dopen
In beweging
eenheidsmodel voor ogen te hebben.
Eng
Dr A. H. van den Heuvel in Voor
lopig:
Ik ben niet bang voor deelgemeenten,
kritische gemëenten en oecumeni
sche basisgroepen. Eigenlijk wil ik er
nog best een paar honderd bij hebben
in Nederland. Wat mij met zorg ver
vult, is de gekoesterde zelfstandig
heid van al die groepen. Een oecume
nische gemeente die niet met de bis
schop stoeit, een kritische gemeente
die zich niet met felle kritiek op de
synodes van de in haar midden verte
genwoordigde kerken richt, die vind
ik een beetje eng.
Basisgroepen
Gerard Dierick rapporteert in Ten
minste over de basisgroepen in Ne
derland
De 86 groepen omvatten ruim 23.000
personen, inclusief de regelmatige be
zoekers van de liturgische diensten.
De meest vertegenwoordigde maat
schappelijke groeperingen zijn de
„middle class" en de intellectuelen.
De arbeiders vormen een minderheid,
maar ze ontbreken niet, vooral niet
onder de bezoekers van dienst en
andere bijeenkomsten. De kerkelijke
herkomst van de leden ls in 12 groe-|
pen gevarieerd, in 13 groepen half om'
half katholiek en reformatorisch, ter
wijl in 31 groepen de balans naar
katholieke zijde uitslaat en in 17
'groepen naar reformatorische zijde.
De politieke voorkeur gaat uit naar
de PvdA, PSP en vooral naar de PPR.
CDA en WD zijn duidelijk in de
minderheid, al ontbreken zij niet, met
In In de waagschaal blikt dr F. O.
van Gennep nog steeds terug op tien
Jaar seminarie Hydepark. Hier zijn
visie op de rechtervleugel van de her
vormde kerk, de gereformeerde bond:
In het linkerdeel van onze kerk wordt
er de laatste jaren veel over geklaagd,
dat de Nederlandse hervormde kerk
bezig ls naar rechts op te schuiven. Ik
vrees, dat dat waar ls. Als lk alleen al
ln het seminarie het percentage bon
ders en confessionelen tel ln vergelij
king tot het begin van de jaren zeven
tig, dan moet lk zeggen, dat hun getal
zich op zijn minst heeft verdubbeld.
Tegelijkertijd zul Je ook moeten
zeggen, dat de Bond ln omgekeerde
richting in beweging ls. De kerk
wordt inderdaad rechtser, maar
rechts wordt hier en daar linkser. Met
dat laatste bedoel ik te zeggen, dat in
het rechter deel van de kerk meer
jonge predikanten gevoelig zijn ge
worden voor de ethische en politieke
strekking van het christen zijn. Ze
hebben niet de neiging zich tot een
actiegroep van opstandlgen aaneen
te sluiten, maar ook in de kring van
de Bond zelf ls men bepaald niet
gelukkig met de tocht van het hoofd
bestuur naar Zuid-Afrlka. Wie de bin
ding met blanke Zuid-Afrikaanders
verkiest boven het verbond met de
verdrukte zwarten, veroorzaakt ook
in de kring van de Bond de nodige
weerstand. Wat vele jonge predikan
ten bovendien kenmerkt, is onvree
met hun eigen rechtervleugel. Ze zijn
er doodongelukkig mee. dat wij nog
steeds de karikaturen van de Bond,
een ds Dorsman uit Staphorst en
enkele medestanders, voor de repre
sentanten aanzien. Waarschijnlijk
zijn deze heren niet eens lid van de
Bond. Het verzet tegen de lijdelijk
heid. tegen een al te mechanische
uitverkiezing, ls voor velen kenmer
kend. Ofschoon de relaties in de kerk
op het officiële vlak nog erg moei
zaam tot stand komen, heb lk toch
hoop, dat er met een aantal gematig
de predikanten uit de Bond een goed
contact kan worden opgebouwd.
Zoiets gaat met vallen en opstaan,
maar de jaren in het seminarie heb
ben me geleerd, dat het mogelijk ls.
Een aantal zal zich afwenden, omdat
men de communicatie vreest en niets
wil prijsgeven van een kracht, die
schuilt in het isolement; maar met
anderen zal een gesprek kunnen ont
staan, als wij tenminste de lange weg
willen gaan van vertrouwen en
geduld.
ag
'ki
ki
ln de gereformeerde kerken st
erover gepraat, bij de bedienind
de kinderdoop niet langer de ajai
te voorwaarde te stellen, dat lifer
geval een van belde ouders beHet
lid moet zijn. Dit als gevolg
toenemende samenwerking rq>g
hervormde kerk, waar ook lclnci
van doopleden gedoopt kunne^e:
den. In deze discussie een ven^n
de bijdrage in het christelijke g ol
meerde weekblad De Wekker
J. H. Velema:
Slaan we onze Kerkorde op dai
we bij art 60 sub 2 c „De syno< sr
het dopen van kinderen van dfof
den toe, waar dit tot nu toe gel t
lijk is; intussen wijst de syno< bf
ernst de kerkeraden op hun r»p
zulke ouders op te wekken ttiii
afleggen van geloofsbelijdenhn
Wie de geschiedenis en de pist
van het kerkelijke leven niet
kijkt misschien vreemd op bi V
bepaling, die toch heus in onz if
korde staat en nog veel vreem^ai
hij het vinden dat ln het vi
kinderen van doopleden konde
den gedoopt, al meen ik dat h<
ook maar zeer plaatselijk vooi
De achtergrond van deze bepa
'dat het sinds de vorige eeuw
schillende gemeenten ln het N<
van ons land, voornamelijk
Friese Wouden en Oost>Groif~
land gewoonte is geweest om
ren van doopleden te dopen. 1
der der Afscheiding, die in het
den een diep spoor heeft getroJ
Hendrik de Cock had dit
gedaan en men heeft zijn pi
gevolgd. Zien we deze gewoo
wat breder verband, dan is du
dat hier ten diepste achter zit
denis doen is geen kwestie va
tijd; geen zaak waar je vooi
leren; je mag alleen maar belljo
doen van een levend geloof
maar dat wordt bij alle ji
•niet gevonden en als ze daiDl
trouwen dopen we hun eventut
'deren wel.(...> BIJ belijdenis do p
beantwoorden van de doopvra c;
het gaan naar het Avondmaal
het om het levende geloof e
geloof komt niet met de leed s
geen vrucht van opvoeding;
,het resultaat van een lange en I fj
catechisatietijd. Er blijft altijr
element over dat geen catechls
geen catecheet in de hand heeft)
werk van de Heilige Geest.
Cartoon van Len Munnik
vembernummer van Voorloi
als thema heeft: „Hoe houden
in de kerk bij elkaar uit?"
'I
ln 1
lopl
Jen Jl
ADVERTENTIE
Veel mensen liggen maar raak.
Ondanks dat ben je zeker van een gezonde nachtrust op
Norma Matrassen en Boxsprings.
Vraag de uitgebreide kleurenbrochure aan bij: Norma Fbstbus 13 5830 AA Boxmeer
Matrassen Boxsprings Donsdekens Kussens