Belgen handhaven vrouw in het ambt Negen evangelische centra verenigen zich VANPA/y 'Als je de vrede wilt': plaat voor jeugdwerk predikant Trouw VOORBIJGANG)- Gooi wat in het schoentje VRIJDAG 23 NOVEMBER 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren BRUSSEL De eerste synodevergadering van de verenigde protestantse kerk in Belglf heeft het recht gehandhaafd van iedere plaatselijke gemeente om desgewenst een vrouw als predikant te beroepen. Verleden Jaar voegden de „protestan ten". de „hervormden" en de ..gere formeerden" van België zich officieel samen in een verenigde kerk. Hoewel deze kerk de vrouw In het ambt kent. bleek op deze eerste synodevergade ring een minderheid van overtuigde tegenstanders te bestaan. Deze min derheid legde een motie voor. waarin gemeenten die in het verleden reeds vrouwelijke predikanten beroepen hadden, gevraagd werd. voortaan van ADVERTENTIE Tegenover het Gooi is in de polder Zuid- Flevoland begonnen met de bouw van almere Almere wordt een veelkernige stad waarvan de eerste kern Aimere- Haven reeds 7000 inwoners heeft In de tweede kern, Almere-Stad. wor den in september t980 de eerste bewoners, voornamelijk uit Amster dam. verwacht. De Gereformeerde Kerk en de Her vormde Gemeente zullen naar ver wacht mag worden, evenals in Alme- re-Haven, ook m Airnere-Stad. in fe deratief verband samenwerken. Samen met de R.K. kerk worden o m. plannen gemaakt om tot kerkbouw te komen. De voorbereidende commissies, n.l. deputaten iJsseimeergebied der Ge reformeerde Kerken en de Hervorm de Commissie Nieuwe IJsseimeerpoi- ders, willen gaarne kennismaken met in eerste instantie Gereformeerde predikanten, aangezien In Almere- Haven een Hervormde predikant staat. Het ligt in de bedoeling dat de tweede In de tweede helft van t9B0 de werk zaamheden aanvangt. Wij zuNen het op pnjs stellen als zij die het gemeente-opbouwwerk in dit nieuwe gebied met enthousiasme wil len aanvatten, contact met ons Boeven te richten aan drs G van der Linde. Tesselschadelaan 57. t399 HX Muiderberg Namens Deputaten iJsselmeergebied der Gereformeerde Kerken Ds C. Dijkstra. Prinsesselaan t8. 3851 XN Ermelo (tel. 03417-2395). Namens de Commissie Nieuwe Us- selmeerpolders der N.H. Kerk A. C. van der Vliet, Hofmark 135 1355 HK Almere (tel. 03240-11571). Van een onzer verslaggevers DORDRECHT Negen evangelische centra, actief op het gebied van hulp aan mensen met alcohol-, drug- en psychische problemen, hebben zich verenigd in een federatie. Dezer dagen ls de oprichting van de Federatie van evangelische opvang centra officieel een feit geworden Doel van de federatie ls onder meer het bevorderen van de onderlinge sa menwerking, gezamenlijk overleg met het ministerie van CRM over subsidieregelingen en regionalisatie- plannen en het verwerven van reclas- seringsbevoegdheid voor de aange sloten Instellingen. De overheid stelt deze samenwerking ook op prijs De deelnemende instellingen (met hun opvangcapaciteit) zijn: opvangcentrum Youth for Christ. Utrecht (crisiscentrum 10). Zeist (be- waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing O Post ma MOOFOKANTOOO PostPus 8S9 1000 AW Amsterdam Wibautsiraaf 131 Amsterdam Posrg ro 66 00 OP R>— Ned Credwtoir* 73 00 12 574 REGIO ROTTE ROAM/OOAORECNT POS!tK.S 940 3000 ax Rotterdam IK 010-115500 (gOoonemffUffi •n baforgmgi Iff 010-11 5 see (redact*) iff 115700 imWudend ooo» WesiWaak 4 Roawdakn REGO OEN HAAG/tElOEN Postbus 101 ?60i CC Off» Haag iff 070 469445 Iff 070-466064 (mtffuAend voor Parkstraat 22 Oen Haag REGO NOORO'OOST-NEDERlANO lurisHjrteod adrrwvstrai*) Posiows 3 0000 AA iff 05200-17030 Merk markt 56 Zwffie Abonnementsprijzen Per maand I 15 90 Pff kwartaal 47.70 Par ha* jaar 95.40 Pff iaar 106.60 A<jveiff»k#far>e»#rj op aanvraag Tewton.sc*»e abonnememenoodrachten U>e adressen boven) Opgave famH<#ber<Men 9-19 30 van maandag l m v^dag Op zondag van 10- 20 uur teief 02O913456 Opgave mm-adverlenkes Iff 020 936066 of schr.fiei'ik aan Mw-Adv ardff>n<j postbus 433 1000 AK AMSTEROAM AdieswuZ'gmgen u.lAhelend schrheNk aan onze Amsterdams* adressen geleidingscentrum 12) en binnenkort ook Hemmen (buitencentrum voor langdurig verblijf 7). Stichting De Hoop. Dordrecht (cri siscentrum en begeleiding 10. re-en- try huls 5, binnenkort therapieboer derij 15) Vereniging tot Heil des Volks, Am sterdam (servicecentrum, crisisop vang 10). Heeten (buitencentrum 8), Veelerveen (boerderij voor langdurig verblijf 9). stichting rehabiliatatiecentra In de Ruimte. De Paltz, Soestduinen (leefgemeenschap 10). Stichting Teen Challenge opvang centra. Haarlem (twee begeleidings centra 14). Stichting Teen Challenge Vlaar- dingen „De Uitdaging" (begeleide ka merbewoning 12). Stichting 8) al oom. Vlissingen (thuislozenzorg, vijf tehuizen in Zee land. ruim 100). evangelie buitencentrum Saron. Beuningen (begeleiding in geestelijke nood 20). Het evangelische begeleidingscen trum De Schuilplaats In Doornspijk (30 A 40 in verschillende centra) zal dezer dagen een beslissing tot toetre ding nemen. Voorzitter van de nieuwe federatie is mr P. Coumou. voorzitter van de raad van arbeid te Zwolle en parttime docent aan de sociale academie in Ede Secretaris is Jac. Hogeweg, hoofd van een christelijke school en CDA-gemeenteraadslid te Dordrecht. Prenningmeester is A- J Korskamp te Ede. Het secretariaat is gevestigd bij De Hoop. Spuiweg 83. Dordrechtk deze mogelijkheid af te zien. Dat de meerderheid hier anders over dacht, bleek uit de beslissing, die gestemd werd en waarbij de Belgi sche kerk „het predikambt erkent zowel voor vrouwen als voor mannen". De synode is samengesteld uit één vertegenwoordiger per gemeente (predikant of kerkeraadslid). Er be staan 98 gemeenten, ingedeeld in zes districten. Ook mensen met bijzonde re opdracht en de leden van de syno dale raad maken deel uit van de syno de. Van de 117 synodeleden waren er overigens deze eerste keer maar 99 aanwezig in een verhouding, waar door men maar net kon vergaderen. De kerkorde bepaalt namelijk, dat aan aantal predikanten beneden de helft moet blijven en van de 90 aan wezigen waren er 49 predikant. De begroting voor 1980 kon nog niet aangenomen worden, omdat meerde re districten lieten weten, de hun voorgestelde bijdrage niet te kunnen opbrengen. Een wijziging van de be groting bleek dan ook onvermijde lijk. Deze zal besproken worden in een extra synodezitting, op 15 de cember. Waarschuwing tegen oorlogsspeelgoed OSNABROCK (ANP) „Terre des hommes", een organisatie die zich inzet voor o.a. kinderen in de derde wereld en vluchtelingen, waarschuwt" tegen oorlogsspeelgoed. Volgens de organisatie worden in de speelgoed sector veel artikelen verkocht die oor log en geweld aantrekkelijk doen schijnen. Maar dergelijk speelgoed is niet stimulerend voor de fantasie of de psychische en sociale groei van het kind, dat door dit speelgoed agressief en afgestompt kan raken, waardoor het later een gevaar kan zijn voor de democratie, aldus Terre des hommes. In de Westduitse stad Osnabrück is de verkoop van dit tuig onlangs ver boden. Terre des hommes roept alle gemeentebesturen op dit voorbeeld te volgen. Schillebeeckx niet bij anti-atoomdemonstratie NIJMEGEN (ANP) Het gesprek tussen prof. dr E. 8chillebeeckx en een vertegenwoordiging van de con gregatie voor de geloofsleer zal mis schien moeten worden uitgesteld om dat de omstreden theoloog ziek ls geworden. Van een grondig onder zoek hangt af of de doktoren hem laten gaan. Schillebeeckx houdt zich precies aan de regels van de dokter die hem voor lopig alle werk verboden heeft. Zo heeft hij gisteren niet kunnen spre ken op een informatieve avond voor de Nijmeegse universiteit. In zijn plaats sprak prof. B. van Iersel, de caan van de theologische faculteit over de huidige stand van zaken in het onderzoek naar Schillebeeckx' mogelijke dwalingen. Morgen zou 8chillebeeckx spreken tijdens de landelijke demonstratie te gen de modernisering van kernwa pens. Ook dit optreden heeft hij moe ten afzeggen. door Jac. B. Looyen Rooms katholieke landge noten mochten op vrijda gen en andere boetedagen geen vlees eten. Wel vis. Vandaar dat de vishandel in de katholieke pers ruim schoots de verkrijgbaar heid van heerlijke paling en tong propageerde. Voor de minder goed gesitueer den werden voor de vasten dagen goedkope panha rinkjes aanbevolen. De vissers in ons land, en onder hen waren de calvinisten verreweg in de meerderheid, profiteerden van de roomse vastentradities rij kelijk. Het waren over het alge meen streng anti-papistische be manningen die de vissersboten be volkten, maar aan de vis-etende papen zullen ze geen hekel hebben gehad. En ze hoeven dat nog niet te hebben. Wel vernam ik van Frans Oudejans, de voorlichtings man van het bisdom van Breda, dat ook in zijn diocees tegenwoor dig wel eens een biefstukje wordt geconsumeerd op vrijdag en sinds de jaren vijftig is dat toegestaan, maar zijn vrouw bakt toch nog graag een visje op vrijdag. Waar om? Wel. zei de voorlichter, omdat tegen die dag mooie blanke en dus verse vis verkrijgbaar is. Dat merkten ook de protestanten in dit land en daarom eten velen op vrijdag ook graag zee- of rivier- banket. Dat is ai sinds jaar en dag het geval en daarom hoeven de gereformeerde vissers van Urk"en Bunschoten-Spakenburg niet bang te zijn dat de verslapping in de roomse vis-eterij op vrijdag de klad brengt in hun handel. Katho lieken en protestanten blijven vis eten op vrijdag. Ichthus Ik ga nu niet in op bijbelse gege vens omtrent vis en visvangst, al zou dat niet moeilijk zijn. De vis verschijnt met name in het Nieu we Testament. In het Grieks heet een vis Ichthus. waarvan de let ters de beginletters vormen van Ièsous Christos Theou Huios So- tèr. Nu begin ik wat moeilijk te doen en daarom wil ik meteen vertalen. Het betekent: Jezus Christus, Zoon van God, Verlos ser. Ik meende dit even te moeten zeggen, omdat tegenwoordig in het kerkelijk textiel een borduur sel met een gestileerde vis nogal een grote rol speelt en niet iede reen weet waarom dat zo is. Trou wens de vis zwom vanaf de vroeg ste tijden van het christendom door de kerkelijke kunst heen. Visser Oc zei. dat onder de vissers van ons land opmerkelijk veel calvinisten zijn. Er valt mij iets op. Ook onder de predikanten zijn bijzonder veel Vissers, of ook Visscher, Vis of Visch, ja zelfs Visbeek. Ik telde er in het kerkelijk handboek van Van Alphen maar eventjes 39. De laatste (alfabetisch) is W. A. Visser 't Hooft, die zeer bekend werd als secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken. Ja. Ja. Visser 't Hooft. The chief fisherman noem de het Amerikaanse weekblad Time hem. Dat betekent het hoofd, de chef van de vissers. Vis ser van mensen? Ik denk ja. Visser *t Hooft heeft er de hele bewoonde wereld, dat is de oikoumene, voor afgereisd om dat te zijn: Visser van mensen. Jus uit vlees Nu hou ik op over de visserij. De moet snel verklaren waarom ik dit allemaal vertelde. Welnu: omdat mijn reeds genoemde collega Frans Oudejans mij het 250ste nummer van zijn bisdomsblad „Overweg" stuurde. Dat nummer vulde hij met tientallen berichten uit „Sancta Maria", het bisdoms blad van Breda dat door „Over weg" werd vervangen. Ik raakte geboeid door een publikatie van 2 juni 1925 omtrent de Vastenwet van de Nederlandse bisdommen. Het is werkelijk ongelooflijk hoe de bisschoppen de maaltijden ge durende vastendagen tot in de puntjes regelden. Vlees en Jus be reid uit vlees zijn op vastendagen verboden tenzij men nog geen 7 jaar is. Met andere woorden, kin deren tot en met 6 Jaar mochten wel een biefstukje of een karbo- naadje consumeren, maar pa en ma en de oudere broertjes en zus jes moesten genoegen nemen met een gestoofd palinkje of een ander visje. Nu ja, dat is ook zo gek nog niet. Intussen maakten de bis schoppen wel degelijk uitzonde ringen. Oendarmen, douaniers, gevangenen, politie-agenten, mijnwerkers (zowel onder- als bo vengrondse) glasblazers en arbei ders in suiker- en zinkwitfabrie- ken mochten op vastendagen wel vlees of jus bereid uit vlees gebrui ken. Echter niet op Ooede Vrij dag. Wat is jus uit vlees? Ook die vraag beantwoorden de bisschop pen uitvoerig. Ik citeer alleen wat volgens het episcopaat geen „jus uit vleesch" en dus niet verboden is. Dat is: ,,a.) eigenlijk vet en vet uit spek getrokken, zoodat potage en erw tensoep. waarin spek te koken wordt gelegd, geoorloofd zijn mits het spek zelf niet gebruikt wordt; b.) de gestolde laag. welke boven op koud geworden jus ligt. wijl deze bestaat uit boter en vet; c.) Maggi's soeptabletten en soep- kruiderijen. Deze mogen echter niet worden verward met Maggi's bouillon-capsules, die wel verbo den zijn." Ik geef hiermee slechts een kleine proeve uit de vastenwet in „Sanc ta Maria". Genoeg, denk ik. voor belangstellenden in de jongste kerkgeschiedenis om het 250ste nummer van „Overweg" te bestel len. Dat kan door ƒ2,30 over te maken op giro 10.66.31.6 van „Overweg" te Breda, met vermel ding nummer 250. Razende honden Nog één anecdotisch bericht uit de overvloed van „Sancta Maria". Juist 50 jaar geleden verordineer de de toenmalige bisschop van het diocees Breda, en dat is mgr. P. A. W. Hopmans, toen nog Zijne Ex cellentie genoemd, het volgende omtrent de Hubertus-broodwij- dlng: „In ons Bisdom, evenals in meerdere andere bisdommen, be staat van oudschher de prijzens waardige godvruchtige gewoonte om op het feest van den H. Huber- tus (3 nov.) broodjes te wijden ter eere van den Heilige en dat gewij de brood te gebruiken ten einde bevrijd te blijven van bijten van razende honden". Nu valt dit jaar het feest van den H. Hubertus op Zondag, wat aan leiding geeft tot verschillende moeilijkheden in verband met den arbeid der bakkers en het leveren van brood op Zondag. Daarom vinden we goed, dat dit jaar de broodwijding ter eere van den H. Hubertus verplaatst wordt naar Dinsdag den 5n nov., wat op het feest van Allerheiligen nog kan worden afgekondigd." In onbruik Tja, over bijgeloof gesproken en nog maar zo kort geleden. De wij ding van H. Hubertusbroodjes is, zo vernam ik uit Breda, vrijwel geheel in onbruik geraakt. Men gelooft er niet meer in. En dat proces voltrok zich dan uitgere kend onder het bestuur van de huidige bisschop van Breda, die de naam van St. Hubertus voert. Hij heet namelijk Hubertus Ernst. ADVERTENTIE witte kat... stroom zat! „Als je de vrede wUt" heet een nieuwe grammofoonplaat met vredesliedjes, gezongen door een uitstekend kinderkoor. De plaat is opgezet als lesmateriaal voor jeugdgroepen en voor basisscholen, maar daarnaast is het een fijne plaat voor iedereen die van een bruisend zingend kinderkoor houdt. Zaterdagavond 1 decem ber sal in de Grote Kerk te Hilversum het orgel in gebruik genomen worden. Daarmee zal de herbouw van deze kerk. die op 3 december 1971 in een nur afbrandde, geheel voltooid zijn. Aanvankelijk leek het om financiële redenen niet mogelijk, de Grote Kerk te herbouwen. Maar met hnlp uit het hele land via een specia le stichting kwam de ontbrekende aebt ton op tafel. Dit orgel komt uit de kerk van de gerefor meerde gemeente te Vlaardingen. Het heeft daarvoor nog In ver schillende andere ker ken gestaan (o.a. de Gou- wekerk in Gouda). Het is in 1854 gebouwd door Wilhelm Rótter te Keva- Ier en het telt 25 stem men, waarvan 13 op het hoofdwerk, 8 op het po sitief en 4 op het pedaal. De Rijksdienst voor de monumentenzorg kent aan het orgel monumen tale waarde toe. zodat de mogelijkheid erin zit, dat de restauratie ge- subsi dieeerd wordt. Dat laatste mag eigenlijk wel het eerst gezegd worden, want de meeste mensen kopen een plaat om er wat luistergenot van te hebben. Dat kan met deze plaat Men zal zich niet bekocht voelen. ..Ais je de vrede wilt" bevat op de A- kant negen liedjes van het glashelder zingend koor o.l.v. Lidy Peters. De tekst van de liedjes slaat op de vrede. Hoe kunnen we de vrede leren, en wat is er nodig voordat we van vrede kunnen spreken? Woord voor woord is de gezongen tekst te verstaan. Dat is op zichzelf een prestatie. De mu ziek is, net als de tekst verre van sentimenteel. Dominees boos op Duitse kardinaal MONCHEN Enkele evangelische dominees hebben verontwaardigd ge reageerd op een opmerking van kar dinaal Ratzinger. de aartsbisschop van München. Deze ais uiterst behou dend bekend staande bisschop had onlangs tijdens een bedevaart gezegd dat dominees maar wat blij zouden zijn als er in hun kerk een celibaat zou zijn. De dominees vinden het boosaardig om de celibaatsproble men in je eigen kerk te bedekken door het domineesgezin van een zus terkerk in een kwaad daglicht te stel len. De leiding van de evangelische kerk in Beieren nam evenwel afstand van hun verontwaardiging, omat de kardinaal het niet zo bedoeld sou hebben. Eerder deze maand kwam het tot een scherp conflict tussen Ratzinger en de theoloog Hans Küng. Deze laatste was door toedoen van de kardinaal een spreekbeurt afgenomen, omdat hij zich kritisch had uitgelaten over de paus. Begin dit jaar verijdelde Ratzinger de hoogleraarsbenoeming in München van J. B. Metz, een pater dominicaan en een van de belangrijk ste vertegenwoordigers van de linkse politieke theologie in West-Europa. IK BEWAAK DE KUST Het was maandag en boven n dreven vervaarlijke wolken. I onZ ergens iets kopen, maar de ecu winkel die mij daarvoor aang 1 11 was. was dicht. Iemand verwi t ee naar de Albert Cuyp. Ook diejgedr bleek gesloten te zijn. Later h ip, dat de hele desbetreffende br de maandag vrij nam. Daar sl en het begon te regenen. Toei Lam ineens iemand aankomen, m»r e fiets aan zijn zij. die ik kende, sprak hem aan en even daarn hadden we een goed gesprek. oei11 het niet eenvoudig. We hadd« 0017 het alleen wonen. Ale je allee» j ben je telkens geneigd naar b org( lopen en als je buiten bent wil thuis zijn. Dus precies als mei in de tropen geweest zijn en de g terugwillen om dan daar weel >)uk Holland te verlangen. Inmidd «n er een ware wolkbreuk boven 'V. Gelukkig hadden we positie g D1111 onder een zonnescherm. Er kt ersll man langs ons. Hij stond stil. zuidelijk type, nogal gezet, nii »rvoc lang en van meer dan middeltyoore leeftijd. Vanuit een nogal beb g, d£ gezicht keken zijn ogen ons ai f, n zei tegen mijn gesprekspartro kelij je hem. daarbij op mij wijzeni polii eens een vuurtje geven? Ik ha fond< inderdaad een sigaar in de moteien' maar hij vergiste zich. Ik zei d jelof dat hoeft niet, want hij rookt i jees best. En daarbij liet ik dat eve jst. 1 Hij mompelde nog wat. Ik ver weg< zoiets van: je kent me toch we Omdat ik m'n wenkbrauwen eling poogde hij de zaak te verduid rget Ik ben van Zuid-Amerika. van -rep Nato. En weglopend in de reg( i hij nog: ik bewaak de kust. We^a v schoten beiden in de lach. Masde I inderdaad kreeg de straat Iets Bol een kust aan een woeste zee. V luro toen een marktkoopman met |en. vuisten boven zijn hoofd het t naar boven stootte. Een enorn bui water kwam op de stoep terecl d fr bij de bewaker van de kust. M jigg, ondanks dat sprak hij heel po! reet over zijn situatie. twaa Beroepingswerk *n" NED. HERV. KERK IA, Beroepen te Zevenhoven (toe^V/ A. Kielder te Zuidwolde (Dr.)| merik: M. B. v.d Akker te Riji 1J Goes: C. van Ooijen te B» II Alphen a.d. Rijn (toez.): T. Tif*J Ootmarsum; te Geertruident Spaargaren, pred. met bepa#*^ dracht (verpleeghuis Linden®, Zi Hoorn; te Bergambacht: Tj. <fO( laatstelijk verbonden aan de vp_ sia zending, wonende te Dook die bedankte voor Maartensftig eerder bedankte voor een ee4ug< roep van Bergambacht. Aangenomen naar Burgh (toe^.-p Baas te Arnsberg (Duitsland)wee2 Afscheid op 25 nov. van Apü gl (pred. volgens overgangsbepal E): E. Bosma ber. te Grams van Beemster; R. J. HanenbL gens benoeming tot gevangeigsc te Hoorn; van Maassluis: R. %gs veld ber. te Zwartsluis; van (parttime, overgang bepaling^^ J. Schaap wegens vervroegcfvai taat. Intrede te Dordrecht: J. H. Gde N Hengelo (O); te Rijnsburg: L. Le f uit Bovenhardinxveld; te ValK^ (ZH); C. Vermeulen uit Zeve(je (ZH). Jntu Bevestigd op 1 dec. tot vlofl kant: C. Spaans, kand. te Uti| GEREF. KERKEN Beroepen te Beetsterzwaag: J te Erica. Aangenomen naar Brussel: Tilburg te Zwartsluis. Afscheid van Hoogezand! meer: H. H. Binnema wegen: taat; van Kampen: K. Wellj| ber. te Hazerswoude; van I Wit ber. te Oosterwolde. ^fi Intrede te Broeksterwoude: if' Hellinga kand. aldaar; te KI P. H. L. Lo uit Hoogvliet. GEREF. KERKEN (VRIJG.) ku] Beroepen te Drachten: W. G. V( te Haren; te Ulrum Houwerzij w Stratlng. laatstelijk pred. v.^ geref. kerk te Langerak. Afscheid van Breda-Almkerl Leest ber. te Rotterdam-Delf Bij de grammofoonplaat wordt een tekstboekje en een projectboekje ge leverd. De plaat is op een voor de hand liggende manier geschikt ge maakt als werkmateriaal voor klas sen en groepen kinderen. Op de A- kant hoort men om zo te zeggen het volle register: „koor en orkest". Op de B-kant beluistert men alleen de bege leiding van de liedjes. De bedoeling daarvan is duidelijk. De uitdagende melodieën en de bon dige. soms fraaie teksten zijn voor kinderen (en niet alleen voor hen) erg uitnodigend. Groepen en klassen zul len al gauw in staat zijn de liedjes na te zingen. Als daar enige training in verkregen is. kan men de groep via de |A7lll£itAn in B-kant van de plaat een stimulerende GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Clifton (VS): A. 1 ken te Nieuw-Beijerland. Afscheid van Ridderkerk: ders ber. te Veenendaal. begeleiding meegeven. In het bijgele verde projectboekje staan ideeën hoe men van het instuderen tegelijk een vredesles kan maken. Omdat de teksten zo glashelder wor den gezongen, zou het ons niet verba zen als deze plaat ook bij de oudéren en oudsten een geliefd bezit werd. De gezongen teksten zijn eenvoudig en mooi. de melodieën simpel maar mu zikaal. De plaat ls te bestellen bij de Her vormde Jeugdraad (Postbus 114, 3970 AC Driebergen), het Landelijk cen trum voor gereformeerd jeugdwerk (Postbus 99. 3970 AB Driebergen) en bij de producent, Benny Vreden pro- dukties (Postbus 181. 1200 AD Hilver sum). De prijs is twintig gulden. C G. VAN ZWEDEN VATICAANSTAD De katb ost in Chind hebben een sterk geltm waard en zij voelen zich nietwa; genwoordigd door de „patric ats katholieke kerk van China". diVei 50-er jaren onder Invloed van md ring ontstond. Dit is de meni or de Chinese Jezuiet Michael tan Tehk, die deze zomer ruin rsc maanden in zijn vaderland ve Hij heeft o m. contact gehad degenoten uit de vroegere zei gebieden der jezuïeten, Shan Yangshow. Zij leven in werkkot doch hebben kortgeleden ming gekregen af en toe far te bezoeken. Naar schatting 1 ter Chu zijn er nog ongeveer t Jezuieten in China. ADVERTENTIE van 200.000 schoolkinderen van de staat Do Espirlto Santo (Brazilië) nl. een Nieuwe Testament 2.63). Is dat te veel gevraagd? Giro 901 000 van In de Rechte Straat te Velp G. met vermelding NTBr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2