i
~r van het kind
rt dierendag'
1 brieven van lezers
Cadeautip
voor
bij~de~tijdse Sinterklazen
(dag in Amersfoort
Atlas voor wereldspoor
eenten zuinig met energie
VVD Kamerlid wil
groter verschil
netto inkomens
Pais spreekt
verwijt ovei
overleg tegen
Ondergetekenden, als predikant, pastor of
anderszins werkzaam in protestantse en
katholieke kerken, betuigen instemming met en
roepen op tot deelname aan de demonstratie en
manifestatie
zaterdag 24 november In Utrecht
tegen de vernieuwing van de kernwapens.
De demonstratie vertrekt om 11.00 uur van het
Jaarbeursplein; de manifestatie is om 12.00 uur in
de Veemarkthallen.
Organisatie: IKV, Pax Christi, Stop de Neutronenbom -
Stop de Kernwapenwedloop, PvdA, PPR, PSP, CPN
Oprichting mijnmonument wekt verzet in Kerkrade
!3 NOVEMBER 1979
BINNENLAND
TROUW/KWARTET P 6 RHS 15
C
onderwijsredactie
OORT „Het Jaar van het Kind is net een soort
maar dan een heel jaar lang. Het is, zoals bijna
icht door volwassenen. Gelukkig worden nu ook de
gesignaleerd: veiligheid op speelplaatsen, te wei-
icht voor het spel en derde wereld-kinderen", aldus
Balm en Jos van Hest. Zij leidden geza-
le studiedag „Kind en Leefmilieu" in, die in het
rtse cultureel centrum De Flint werd gehouden in
van het Jaar van het Kind.
AOVERTEtrrm
edag, georganiseerd door
ng voor Creativiteitsont-
CO). werd veel aandacht
het spelende kind. Vol-
José Balm en Jos van
C ünderen in een kind-vij-
gld. De volwassenen-we-
tricht op het functionele
luktieve. dat er dikwijls
is voor het spelende kind.
idergraven met hun spel
Zij zetten vraagtekens
ie volwassenen dood-nor-
Kinderen gebruiken een
ltrap om naar beneden te
ren leven spelend, terwijl
denken dat zij het leven
s moeten nemen, aldus de
nen scheppen daarom
•eld voor het kind, waar
om het „echie" gaat.
eten hierin leren om
«nen te worden, in
plaats van dat volwassenen hun tege
moet komen in hun behoefte aan spel
en avontuur. De bedoeling van de
studiedag was om volwassenen die
met kinderen werken, creatief met
spel te leren omgaan. Door het zelf te
doen, konden volgens de VCO de aan
wezigen nieuwe mogelijkheden vin
den om creatief met kinderen bezig te
zijn. Vanuit de eigen jeugdervaringen
werd in groepen gewerkt rond de the
ma's zintuigen, taal en drukken, be
wegen en spel.
In alle groepen werd besproken, hoe
de spelvormen op scholen en in
buurthuizen gebruikt kunnen wor
den. Voor een deel van de aanwezi
gen, voornamelijk schooladviseurs en
docenten „creatieve vorming", lever
de de dag weinig nieuws op. Zij dach
ten dat een soortgelijke dag voor on
derwijzers die nog geen spelvormen
als beweging en drukken gebruiken,
nuttiger zou ziin.
De uitgaven van een wereldspoorwegatlas was voor prof. dr ir De
Pater, hoogleraar in de technische mechanica aan de TH in Delft
(links) en de heer Van Gelderen, die de uitgeverij vertegenwoordig
de, aanleiding om op het Amsterdams Centraal Station een blik in
een van de eerste exemplaren te werpen.
NSCHEDE In een groot deel van Tilburg gaat binnenkort al
n negen uur de straatverlichting op halve kracht branden. Op het
1at om elf uur 's avonds. Met deze maatregel wordt een jaarlijkse
n bijna drie en een half miljoen kilowattuur, ofwel 500.000 gulden
i 1983 zijn stroom- en gasgebruik met 30 tot 40 procent hebben
i dit te bereiken zijn allerlei plannen ontwikkeld. Ook Enschede
a en heeft daarom zeven ton uitgetrokken om te bekijken hoe in
uwen energie kan worden bespaard. Het gaat om 254 panden,
tcholen en bibliotheken, plus vier zwembaden.
Èit het aanbrengen van dubbele ramen en dergelijke zes k zeven
;n gaat kosten. Enschede is al geruime tijd bezig met een groots
tieplan voor de woningbouw.
gaat in die richting werken en heeft intussen al in het gemeente-
procent op het stroomgebruik bezuinigd. Intussen is aan de
op scholen gevraagd om als „energiebewaker" op te treden.
rs in het centrum van Tilburg doen mee aan de energiebesparings-
nichting met het oog op de feestdagen brandt er slechts op de
n en er hangen dit jaar de helft minder lichtarmaturen.
Van onze soc.ec. redactie
AMSTERDAM Negen van de tien
werknemers verdient minder dan
48.000 gulden bruto per jaar (ander
half maal modaal). Netto is een loon
van 48.000 gulden minder dan twee
maal het netto minimumloon. Deze
„ineenpersing van de inkomensver
houdingen:' is volgens het WD-Ka-
merlid De Korte „niet de enige, maar
wel een opvallende oorzaak" van de
vastgelopen arbeidsmarkt.
De Korte sprak gisteren op het
bondscongres van de Bovag in Am
sterdam. Hij bepleitte stimulering
door de overheid van de kleinere on
dernemingen. Juist die kleine en mid
delgrote bedrijven kunnen veel nieu
we werkgelegenheid opleveren. In de
Verenigde Staten, aldus De Kort, zijn
sinds begin 1977 bijna tien miljoen
arbeidsplaatsen erbij ontstaan in het
bedrijfsleven, en bijna allemaal in
nieuwe of bestaande kleinere bedrij
ven. De duizend grootste onderne
mingen hebben nog niet een procent
van deze tien miljoen plaatsen gele
verd.
Dr De Korte haalde deze Amerikaan
se cijfers niet alleen erbij om te wij
zen op de betekenis van het kleinere
bedrijf voor de werkgelegenheid.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Minister Pais heeft
gisteren krachtig stelling genomen
tegen wat hij noemde „geruchten uit
het papagaaiencircuit." Hij doelde
daarmee op het algehele verwijt dat
hij onvoldoende overleg pleegt met
instellingen en organisaties over zijn
beleid.
Op de eerste begrotingsdag over on
derwijs, afgelopen woensdag, werd in
de Kamer als voorbeeld genoemd het
overleg rond het actieplan '79 voor de
werkgelegenheid en de gebrekkige
communicatie over de twee-fasen-
structuur voor het wetenschappelijk
onderwijs.
De minister bestrijdt deze voorbeel
den door met data aan te komen
waaruit moest blijken dat hij wel
degelijk over deze zaken overleg had
gepleegd. Alleen wat betreft de twee
fasestructuur hield hij een slag om
de arm. Zijn voorontwerp van wet
over de tweefasestructuur is voort
gekomen uit de nota hoger onderwijs
voor velen, die in de Kamer is aange
nomen.
Pais relativeerde ook de opwinding
die in de Kamer was ontstaan over
het door het geïntroduceerde begrip
„onderwijsconsument".
Yjo Akkerman - Norg, W. van Asperen - Amsterdam. Mw E. Bakker - Laren, Th. Barnard - Bergen (NH), A. G. van Beem-
Herwijnen. Ype Bekker - Amsterdam, W. Boelens SJ - Groningenm, B. Borreman - Amsterdam. Nico Bouhuijs - Leiden.
Henk van Breukelen - Leiden. Frans Breukelman jr - Vrouwenparochie, L. Buenk - Amsterdam, J. J. Buskes - Amsterdam,
P Bijleteld - Diemen, G. Cazemier - Groningen, J. Colijn - Nijmegen, R. Crouwel - Bunnik, J. H. Diepersloot - Wageningen,
M. den Oulk - Bergen (NH), J. A. Eekhof - Leiden. Nico van Egmond - Utrecht, W. S. Evenhuis - Amsterdam, Jan van der
Eijk - Assen, J. Faber - Kampen, H. A. M. Fiolet - Bilthoven, Gerrit de Groot - Heerhugowaard, pastor Th. H. de Haan -
Bergen (NH), Bob ter Haar - Rotterdam, Theo Haitjema - Zandvoorl, C. van der Heiden - Nijmegen, B. C. Helmers -
Emmeloord, Ben Hemelsoet - Amsterdam, W. Hoekstra - Uithoorn, J. van der Hoeven - Leiden, pastor J. Hoevenaars -
Heerhugowaard, Sonny Hof - Amsterdam, C. J. Honig - Rotterdam, H. D. van Hoogstraten - Nijmegen, H. Hortensius -
Leiden. Hiltjo Hummelen - Amsterdam, Paula Irik - Amsterdam, Corrie Jacobs - Velp, Okke Jager - Kampen. G. W. de Jong
- Nijmegen, Jan de Jongh - Enschede. E. D. J. de Jongh - Wageningen. pastor F. Keesen - Schalkwijk, G. A. van Kleef.
Oud-Katholiek bisschop, R. J. Koolstra - Leiden, Peter Kooper - Utrecht, Rens Kopmels - Delft. K. H. Kroon - Amsterdam.
B. Ledegang - Amsterdam, L. Leeneman - Utrecht. Wim de Leeuw - Maasbracht, H. Lenders - Nijmegen, H. J. Lugtigheid -
Nijmegen. H. J. Lugtigheid - Zeist, J. Mazurel - Amsterdam, Anne van der Meiden - Meerkerk, J. J. F. van Melle -
Driebergen, Ton Meijknecht - Delft, B. J. van Middelaar - Wageningen, Th. M. Middelkoop - Bergen (NH), Th. Naastepad -
Rotterdam, D. C. Nicolai - Oostzaan, H. de Nie - Amsterdam, Taco Noorman - Holwerd, Ton Nuij - Nijmegen, Henk van Otst
- Amsterdam. Frans Olsthoorn - Rotterdam. S. G. Oosterhof - Sneek, K. van Otteren - Obdam, Wim Overdiep - Utrecht,
Hans Pasveer - Krimpen a/d IJssel, A. Polhuis - Zaandijk, Roel Pomp - Heemskerk, W. K. Post - Delft, A. Rabou -
Nijmegen, Henk Reefhuis - Hoogkarspel, L. C. Rietveld - Leiden, L. Ringnalda - Amsterdam, B. Rootmensen - Ouderkerk
a/d Amstel, H. J. Ruis - Utrecht, Bert Rutgers - Utrecht, Bé Ruys - Berlijn, G. H. ter Schegget - Doom, J. Scheurlnk -
Heerhugowaard, P. Schiphorst - Alkmaar, A. Schippers - Amsterdam, D. Schneider - Den Dolder, H. J. Smalbrugge -
Uithoorn, A. G. Soeting - Monnickendam, Cor van der Spek - Schaesberg, Wout van der Spek - Amsterdam,
studentenpastores te Groningen, zuster Mirjam Sweere - Heerhuogwaard, pastor J J. van Thienen, Joke van der Velden -
Metslawier, R. S. E. Vissinga - Hasselt, P. Vliegenthart - Oudewater, deken G. N. Vollebregt Nijmegen, Th. Vollenhoven
- Amsterdam. S. L. S. de Vries - Peize, W. J. van der Waal - Amsterdam, P. F. Warmenhoven - Zaandijk, Herman Wlersinga
- Leiden, pastor Th. J. Windt - Heerhugowaard, Machteld van Woerden - Amsterdam, H. Woldendorp - Tiel, Gijs van Wijk -
Rotterdam, Herman IJzerman - Rotterdam.
Van een onzer correspondenten
KERKRADE De beweging van
werkende jongeren KWJ in Limburg
gaat een grote boycot- en handteke
ningenactie houden tegen het voor
nemen om in Kerkrade een nationaal
mijnmonument te bouwen. Twee we
ken geleden begon een actie om
500.000 gulden bijeen te brengen voor
het monument wat er binnen twee
jaar moet staan.
Volgens de KWJ wordt met het Initia
tief op een schandelijke manier de
spot gedreven met de mijnwerkersbe
volking die meer behoefte heeft aan
pensioenverbetering.
De KWJ betreurt het dat de initiatief
nemers zich daarvoor nooit hebben
ingezet. Actie voor de silicosepatiên-
ten (mensen met stoflongen) lijkt de
KWJ dan ook geschikter. Ook de af
deling D '66 van de oostelijk mijn
streek ziet het voornemen om een
monument te bouwen niet zitten. Vol
gens deze partij zijn er nog genoeg
„levende monumenten" die herinne
ren aan het zware verleden.
«k is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
Df reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
)e redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
(atsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde-
tn adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000
prdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
ipens (31)
jetten zijn eenmaal ge-
gemakkelijk te vervoe-
ilaatsen. ,Zij zijn slechts
meter lang en een halve
•rsnee. Zij zijn bij wijze
mee te nemen op een
ichter uw auto het af-
zal zeker geen grotere
;even dan de lancering
tiers geheime wapen in
itale oorlog. Als de kruis-
aal geproduceerd zijn,
iite overal al aanwezig,
nsport is licht en het gaat
Wie zal de plaatsing te-
of kunnen controleren,
ting groter wordt? Het
standpunt lijkt een illu-
aren geleden zag ik eerst
als een „rokende smelt
er in de nacht bij een
ent-Emden als Sodom en
anden. Een rosse vuur-
t Oosten met het hoge
reigende dreunen van de
ie bommenwerpers. Wat
irandende stad? Wij wil-
liet indenken. Eén ding is
n echter goed duidelijk
>e hel bestaat werkelijk!
zijn de steden gespaard
Hen denken, dat dit te
n de afschrikking van de
I. Is dit een christelijk te
en visie? Ik ben over-
It niet het geval is. Onze
en gespaard, omdat God
is (Jona) en de steden
aard ter wille van de tien
tvaardigen, die er wonen,
«en tien rechtvaardigen
iesis 18) Durven wij men-
te dreigen hele steden te
D. A. Kramer
Iksei
ding van het verhaal van
ig over de uitgave van
ijdschrift van de Stich-
en Evangelie" (Trouw 17
ril ik graag enkele opmer-
Wanneer in een fo-
e aan de universiteit van
eld wordt, aldus het ver
den titeit van het christe-
|s nauw verbonden is met
van de christelijke ge-
dit een teken van hoog-
begripsverw arring. De
irodukt van de Griekse,
ans-Duitse cultuurwereld
ente voortkomend uit de
het Oude en Nieuwe Tes-
als zodanig antipoden en
Ulngen betreft tegenge-
toee ik niet beweer dat
net de cultuurwereld te
t, integendeel. Wanneer
Tdt door professor Ver
eren, dat allerlei Christe-
iten en organisaties, de
Vrije Universiteit incluis, uitgehold
worden, is het de vraag of hier wel
sprake is van uitholling of van verbre
ding, van omkering, van verdieping.
En als gewaarschuwd mag worden
„ten hen, die koekoekseieren legggen
in nesten die ze niet gebouwd hebben
met het bewuste of onbewuste doen
die nesten te vernielen", is het de
grote vraag of deze nesten, de VU
incluis, ooit gebouwd hadden mogen
worden. Wanneer bij prof. Van Ge
nnep sprake is van „mogelijke apos-
tolaire betekenis van de christelijke
school", werkt dit begripsverwar-
rend. Immers bij school is kennis
doel, gesteld of niet gesteld, en kennis
is nog altijd macht, positie, concurre
ren. Bij kerk is dienen doel, dit geldt
ook tot op heden. De kerk heeft op
dracht apostolair bezig te zijn of ze is
geen kerk. De school moet objectief
onderwijs brengen. Waarbij het een
gewetensvraag is of de school qua
vorm en inhoud moet blijven functio
neren: de atoombom en vele andere
produkten komen uit de school. Prin
cipieel berust de verantwoordelijk
heid voor de godsdienstige vorming
van de kinderen bij de ouders en bij
de kerk. Denkende en handelende in
deze richting kunnen we aan de
steeds groter wordende verwarring in
de christelijke school en in het den
ken van professor Verkuyl en ande
ren met betrekking tot school en poli
tiek een einde maken. Wie hakt de
Gordiaanse knoop van de verstrenge
ling van school met politiek denken
door en creëert, zo zulks nodig is, een
nieuw type school?
Erica C. de Jongh
Moslims
In aanvulling op uw synodeverslag
van 15 november delen wij u mee, dat
de Gereformeerde Zendingsbond
deel uitmaakt van de „Stichting tot
verbreiding van het Evangelie onder
de Moslims in Nederland". In deze
stichting participeren naast de GZB:
de hervormde bond voor inwendinge
zending, de Morgenlandzending en de
christelijke gereformeerde kerken.
Bovengenoemde stichting is in het
leven geroepen, omdat de participan
ten vaststelden, dat er vanuit de ker
ken in Nederland weinig gedaan werd
onder de steeds groeiende groep mos
lims in ons land. En wat er dan nog
gedaan werd, was vaak nogal eenzij
dig. zowel principieel als methodisch.
Gesprekken met kerkelijke vertegen
woordigers die vanuit andere theolo
gische vooronderstellingen de mos
lims benaderden liepen op niets uit.
Zo kwam het in 1978 tot de oprichting
van de stichting, die het als haaj
eerste taak ziet de gemeenten te wij
zen op haar roeping ten aanzien van
dé vreemdeling in onze poorten. Drs.
J. Beukema die de moslimwereld
kent, is als vaste medewerker van de
stichting de gemeenten daarbij be
hulpzaam. Uiteindelijk doel is dat
moslims in persoonlijk contact ko
men met Jezus. Daarbij kunnen en
mogen getuigenis en dienst, evange
lieverkondiging en sociale actie nooit
van elkaar gescheiden worden.
Zeist ds. W. van Laar
Dominee in politiek (2)
De provinciale kerkvisitatoren van
Zuid-Holland vinden het gewenst,
dat de predikanten zich van opvallen
de politieke activiteiten onthouden.
Spreekt de Evangelisch Progressieve
Volkspartij (de EPV) met ds K. van
der Sluijs als haar voorzitter dan toch
te veel tot het geweten van sommi
gen? Visitatoren moesten blij zijn,
dat er in ons land een evangelische
partij is, die restloos solidariteit be
toont met de vertrapten en verdruk
ten; die een kordaat „nee" zegt tegen
demonische wapens, die een radicale
breuk wil met het economisch groei-
geloof, en ontmaskering van de
'macht van het kapitaal en ondemo
cratische structuren.
's-Gravendeel J. Schutte
Dominee in politiek (3)
Met de heer Hooftijzer ben ik het van
harte eens, dat we willen trachten uit
te gaan van de bijbel. Daar zegt
Christus: Wie heeft de wil van de
Vader gedaan, hij die ja zegt maar het
niet doet, of degene die neen zegt,
maar wel de wil van de Vader doet?
en het antwoord is duidelijk. Vanzelf
sprekend klinkt het nog prettiger, als
men zowel ja zegt, als „ja" doet. Daar
aan wil de Evangelische Progressieve
Volkspartij voldoen. En nu lezen we
dat de hervormde visitatoren van
Zuid-Holland zelfs dit aan de voorzit
ter van de EPV verwijten, in plaats
dat zij blij zijn, dat een dominee niet
meer gedwongen is op een conserva
tieve partij of op een niet-confessio-
nele partij te stemmen, maar zijn
eigen keus kan begunstigen. Dat is in
dit geval connfessioneel-progressief.
De Zuidhollandse visitatoren hebben
nooit geprotesteerd tegen het partij
kiezen an dominees voor CDA enz.
Rotterdam C. de Kwant
Dominee in politiek (4)
De uitspraak van de Zuidhollandse
visitatoren over de dominee in de
politiek is m i. realistisch. Een predi
kant is weliswaar maar één van de
leden van de kerkeraad, maar hij is
full-time in dienst van de gemeente
en als zodanig ook haar vertegen
woordiger. Hij mag best een politieke
mening hebben en lid zijn van een
partij, maar opvallende politieke ac
tiviteiten geven een zekere scheiding
tussen hem en zijn andersdenkende
gemeenteleden. En dat is pastoraal
gezien onwenselijk. Een predikant,
die samenbindend moet werken, kan
daarom allerlei politieke activiteiten
niet ondernemen, zeker niet in een
gemiddelde hervormde gemeente, die
politiek nogal pluriform is. Een stem
advies in een landelijke advertentie
valt m i. onder het uiten van een
politieke mening en is dus onwense
lijk te noemen. Een plaatselijk stem
advies of een raambiljet achter een
pastorieraam werkt plaatselijk pola
riserend en is dus onwenselijk. Een
gewoon kerkeraadslid is slechts een
klein deel van de vertegenwoordiging
van de gemeente. Hij vertegenwoor
digt haar dus ten dele. Zijn politieke
activiteiten worden weer gecompen
seerd door politieke activiteiten of
politieke onthoudingen van andere
kerkeraadsleden uit dezelfde (wijk>-
gemeente. Daarom kan hij wel poli
tiek actief zijn, als hij dat maar
scheidt van zijn kerkewerk.
Hendrik-Ido-Ambacht P. Kors
Zuivelcoöperaties
Uw redacteur Henk Thomas komt in
een artikel over de zuivelcoöperaties
tot de conclusie, dat veehouders en
werknemers ontevreden zijn over hun
medezeggenschap in de grote zuivel
coöperaties. Hij heeft daarbij zijn in
formatie ingewonnen uit verschillen
de bronnen. Merkwaardig is, dat de
heer Thomas daarbij alleen die perso
nen geloofwaardig acht, die gaarne
bereid zijn een negatief oordeel te
geven over de grote zuivelcoöpera
ties. De feiten zijn anders. Bij een
enquête onder 15.000 leden-leveran
ciers van de grootste zuivelcoöpera-
tie, Coberco, bleek o.a., dat de over
grote meerderheid van de leden zeer
tevreden is over het functioneren van
hun grote zuivelcoöperatie en dat er
in dit opzicht geen verschil bestaat
tussen oudere en jongere leden. Tot
degenen, die een negatief oordeel vel
den over de structuur van de grote
zuivelcoöperatie behoren de heer
Hollander, voorzitter van de Voe
dingsbond CNV en de heer Winter
van de Voedingsbond FNV. Uit hun
opmerkingen valt een zekere liefde te
destillerenvoor de particuliere zui
velindustrie, in de regel onderdelen
van multinationals. Zou dat komen,
doordat de miljoenen uit de stakings
kassen van de bonden misschien be
legd zijn in aandelen van multinatio
nals? Misschien een onderwerp voor
redacteur Thomas voor een volgend
artikel over de zuivel?
Hardenberg G. J. Iemhoff
Zuiveloverschotten (4)
Tot in het absurde gaat uw wijze
redacteur door in het commentaar
over de zuiveloverschotten te pleiten
voor vermindering van de melkpro-
duktie in een wereld waar miljoenen
honger lijden, o.a. in de krotten van
Napels (EG-gebied) en in Oost-Thai-
land, waar miljoenen kreperen die de
communistische heilstaten Cambod
ja en Vietnam ontvlucht zijn. Ook
niemand van onze ongetwijfeld zeer
wijze en zeer goed betaalde kamerle
den en ministers is op het idee geko
men om de melkpoeder, die onze
koeien en varkens krijgen door te
sturen naar Thailand, India en de
krotten van Rio de Janeiro, enz. Men
betaalt liever nog meer geld om de
melk-, boter- en vleesoverschotten te
bewaren of men verkoopt liever a 25
cent de pakjes boter aan Rusland.
(Waarom Rusland niet boycotten
zoals men dit met Zuid-Afrika wil?)
Vlaardingen T. Spruit
Kan onze nationale burgerzin niet
eens een kans krijgen, het goede
voorbeeld te geven?
Lochem J. van Leeuwen
ADVERTENTIE
Zingen (2)
De laatdunkende wijze waarop de
heer B. van Surksum te Scherpenzeel
schrijft over het bedenkelijke niveau
van de Joh. de Heerliederen, zal me-1
nig kind van God pijn hebben ge-*
daan. Vooral ook omdat zij door deze
liederen zo vaak bijzonder gezegend
werden. Joh. de Heer heeft door
woord, geschrift en lied een rijke be
diening gehad: zeer velen vonden
daardoor hun Verlosser en Zaligma
ker. Ik daag de heer Van Surksum uit
Joh. de Heerliederen te noemen met
een geestelijke strekking, die niet
schriftuurlijk zouden zijn. 't Is mij
overigens altijd een raadsel waarom
men het apostelvermaan, onder meer
in Kol. 3 vers 16, om niet alleen psal
men te zingen, maar ook lofzangen en
geestelijke liederen, naast zich neer
legt. Natuurlijk slaat dit vermaan
vooral op de samenkomsten der ge
meente. Wonderlijk: men laat de lie
deren niet zingen, maar citeert deze
wel in de preek.
Utrecht A, Witsel
Zingen (3)
Matiging
Lezende over de jongste staatslening
ten bedrage van 550 miljoen 9,25
procent, vraag ik mij af, of de rege
ring hier niet een kans voorbij heeft
laten gaan, het ontstaan van een ma
tigingsklimaat te bevorderen. Uit de
gegevens van het ministerie van fi
nanciën inzake de toewijzing is op te
maken dat een aanzienlijk deel der
inschrijvers genegen was. een koers
boven pari te accepteren. Wie weet. of
een 7 8 procent rente gevende le
ning niet evenzeer voltekend zou zijn
geweest? Belasten wij nu eigenlijk
niet tegen wil en dank de komende
generatie met een krankzinnige, door
belastingen op te brengen rentelast?
Ik geloof, dat het wel meevalt in de
gereformeerde kerken, met het zin
gen. Een goed organist krijgt er ook.
moeilijk zingbare gezangen in. De Jo
hannes de Heer-liederen bereiken een
bepaald publiek. Denkt u niet, dat als
er door dit simpele lied een mens tot
geloof komt, de engelen in de hemel
er zich over verheugen? Dit is geen
fantasie, maar de werkelijkheid. Ons
kerkgaan moet zijn een ontmoeting
van ons met God. voor de één spreekt
de preek aan, voor de ander de zang
of het orgelspel. Wilt u mooie muziek,
er zijn platen te over om naast de
kerkgang te genieter). Geniet u van
mooie muziek, geef een ander de
ruimte om op zijn of haar wijze te
genieten. Ik ben zelf geen Johannes
de Heer mens. maar gun een ander
ervan te genieten.
Goor B. Vulpen de Jong
Dubbele bekering
Tot op zekere hoogte kan ik met
professor Berkhof meegaan: het is
bedenkelijk als de boodschap tot so
ciaal program wordt verlaagd, en dus
het evangelie weer wet wordt. Maar ik
word ongerust, als hij de bekering in
twee helften uiteen laat vallen. Met
de profeten Amos, Jesaja enz. weet ik
dan geen raad meer. Maar evenmin
kan ik overweg met zijn beroep op
Jezus en Paulus. Hij komt met het tot
de draad versleten argument, dat de
Romeinse onderdrukking Jezus al
leen aan de rand interesseerde. Mis
kent Berkhof hier niet de historische
en sociologische factoren, waardoor
'een structuurverandering van het
Romeinse Rijk volledig buiten de ho
rizon kwam te liggen en een Joodse
opstand slechts het nationalisme kon
voeden? Ligt er geen parallel tussen
Paulus' verzet tegen allerlei misstan
den onder christenen in de gemeen
ten in het rijk en het protest van
bijvoorbeeld de wereldraad tegen wat
christenen in alle continenten uitha
len aan bewapeningsdrift en onder
drukkingspraktijken? Het lijkt me
bedenkelijk ondanks Kraemer
om de bekering in tweeën te laten
Geef een Philips Experimenteerdoos
Stap voor stap met de techniek mee
veilig werken en experimenteren met echte schakelingen
een leerzame vrijetijdsbesteding
vertrouwd raken met de elektronica van vandaag
Prijzen vanaf 38 - incl. O.B.
uiteenvallen. Eerder zullen wij van
twee zijden van een medaille moeten
spreken. Als bevrijding zo netjes in
het dogmatische spoor van Berkhof
in „Twee helften" (sic!) uiteenvalt of
wel de politieke bevrijding maar „een
fragment" is van het geheel, wil pro
fessor Berkhof dat nog eens duidelijk
Bijbels onderbouwen?
Utrecht
dr. J. C. van Dongen
Olieboycot
„De meerderheid van de Tweede Ka
mer wil een olieboycot tegen Zuid-
Afrika, maar in Argentinië raken dui
zenden mensen zomaar zoek." Nie
mand. behalve Amnesty Internatio
nal. schijnt daarvan buitenaf iets aan
te doen. En dat gast daar al jaren zo
door. Zo bont heeft Zuid-Afrika het
nog nooit gemaakt. Waarom doen we
daar niets aan? En nu hadden we
laatst zo'n prachtig middel om dat
land ook eens te pressen. Maar Ja, ze
kunnen toch niet vergen dat je Je
geliefde voetbal opgeeft! Dat moet
onder alle omstandigheden door
gaan. terwijl leder weet, dat daar ook
wel 't een en ander mis is. Waarom dit
verschil in beoordeling?
L. Kalmijn-Hebly
Rotterdam
EO-reis
In Trouw van 17 november was een
hele pagina gewijd aan een EO-rels
naar Israël. Mijn vrouw en ik hadden
het voorrecht tweemaal met een
Trouw-reis Israël te bezoeken. Net als
de EO gedaan heeft werd iedere dag
gepreekt en gezongen „Jeruzalem dat
ik bemin, wij treden uw poorten in"
enz. Dus ik begrijp niet, wat deze
mijnheer bezielt om de EO iets te
verwijten. Men komt in dit land al
leen met de bijbel in de hand. Ons
werd ook verteld door de gids van de
Trouw-reis dat de Palestij nen hele
maal niet hoefden te vluchten voorde
Israëli's, maar opgehitst waren door
radiozenders van omringende Arabi
sche landen. Dus niets nieuws, speci
aal van de mensen van de EO.
Amstelveen J. Vos
Aantjes en CDA (2)
Men moet toch niet vergeten dat
Aantjes met gevaar voor eigen leven
in Duitse gevangenschap heeft geze
ten. Dit zegt mij erg veel. Het is
Jammer dat veel mensen niet kunnen
begrijpen ln welke moeilijke situatie
iemand kan komen. Als alles er dan
verder op wijst dat diezelfde mens
niet fout is geweest, is dat dan niet
voldoende? Erg christelijk kan ik het
niet vinden als Je zulke mensen
meent te moeten verachten. De laat-
ste Jaren zijn er heel wat, politici in
opspraak geweest. Oeen van hen
stapte op. Mijn vraag is: houden
daarom bepaalde partijen nu hun
mond en hoe schoon moet Je zijn als
politicus om aan te kunnen blijven?
Het lijkt me goed na te denken over
het gezegde: wie niet in staat is een
fout te maken is tot niets in staat.
Zelhem M. Ras-Hendriksen
ADVERTENTIE
DEKORENAER
icitcocf
is fijn, z'n prijs
verrassendklein.