Niet het hoofd, maar de stoel van Schillebeeckx Uit brieven van lezers Britse Kerkenraad: boycot ZuidAfrika Trouw Conferenti r* Kerken in VS: geen klacht tegen Israël 'Rome dreigt ook tweede reformatie te missen' Britse kerken tegen nieuwe kernwapens Sterke groei van kerken in Afrika Enige dominee Zuid-Jemen overleden VOORBUGANG Zweepslagen voo jonge christenen in Ethiopië DONDERDAG 22 NOVEMBER 1979 TROUW/KWARTET door Pieter van der Ven AMSTERDAM Volgende maand zal prof. Schillebeeckx, zoals inmiddels bekend mag zijn, naar Rome gaan voor een gesprek met een vertegenwoor diging van de congregatie voor de geloofsleer. Vanavond wordt voor de Katholieke Universiteit in Nijmegen een informatieve avond belegd over het hoe en waarom. De zaak zal daar zowel juridisch als theologisch belicht worden door de hoogleraren Walf en Haarsma en door Schillebeeckx zelf. Eerder hebben zowel de faculteit als het stichtingsbestuur der KU al stelling genomen. Schillebeeckx gaat naar Rome. ondanks be zwaren die hij heeft tegen de procedure. Deze bezwaren betreffen niet zozeer de mensen rechten die erdoor geschonden zouden wor- d'Ti. maar vee) meerde kerkvisie die erachter steekt. Volgens Schillebeeckx moet het oor deel over iemands rechtgelovigheid vooral rijpen in de direct betrokken geloofsgemeen schap en zou een kerkelijke Instantie pas moeten preken nadat en voorzover dat plaatselijke oordeel tot zijn recht is gekomen. Uit binnen- en buitenland zijn veel adhesie betuigingen aan zijn adres gezonden. De meeste protesten tegen het Vatikaanse on derzoek hekelen vooral de geheimzinnigheid van de procedure. De zogenaamde ..verdedi ger" is onbekend; de „verdachte" weet niet of hij wel iets aan die verdediging heeft, laat staan dat hij een verdedigingsstrategie kan opstellen en dat vinden Schillebeeckx-aan- hangers een ongelooflijke aanfluiting voor een kerk die het zo hoog met mensenrechten opheeft. Beïnvloed Er is niets verkeerds aan de procedure, me nen echter vooral degenen die op een veroor deling hopen. De kerk moet (over mensen rechten gesproken) vooral haar gelovigen verdedigen tegen dwaalleraars. Het gaat niet om Schillebeeckx. maar om wat hij zegt en of dat in overeenstemming is met de rooms- katholieke leer. Welke theologen zich met de zaak inlaten is niet van belang, zij zouden maar beïnvloed kunnen worden, schrijft bij voorbeeld pater Dieteren in deze krant en elders waar men zijn stukje wilde plaatsen. Ce buitenstaander vraagt zich dan echter met extra nieuwsgierigheid af wie dan toch die theologen zijn die door een beetje open baarheid en discussie van hun geloof dreigen te vallen. Geheimhouding zou echter vooral de omstre den theoloog moeten dienen. Als immers zo'n onderzoek geen dwaling aan het licht brengt, kan de zaak in de prullenmand en hoeft niemand er verder iets van te horen. De theoloog in kwestie kan, zonder brandmerk van „verdacht" te zijn geweest, onbekom merd verder leven. Toch kan die theoloog alleen door .ongehoorzaamheid" zijn reputa tie verdedigen. Het is hem verboden iets te zeggen, maar er is wel een circuit van geruch ten over hem. De geheimhouding is namelijk altijd gebrekkig: er zijn te veel mensen bij betrokken. Men definieert het „geheim van het Vaticaan" wel eens als dat wat maar aan een persoon tegelijk verder wordt verteld. - Patstelling De geheime procedure is tevens de toegang tot de vraag waar het in de kwestie-Schille- beeckx over gaat en de patstelling die daarin te ontwaren is. Schillebeeckx heeft het ge sprek met de autoriteiten al eens omschreven als praten tegen dovemansoren. Rome is na melijk niet echt geïnteresseerd in wat Schille beeckx vindt. Ware dat het geval dan zou inderdaad een goede verdediger ingescha keld moeten worden. Maar men wil slechts weten of de vaststaande leer voldoende her haald wordt en liefst woordelijk in het om streden boek is terug te vinden. Rome en vooral ook deze paus willen de theologen liefst in de rol van huis-ideologen of „partijbonzen", zoals Schillebeeckx het in De Groene uitdrukte. Van zo iemand wil men weten of het nog ..katholiek" is wat hij zegt, of de „objectieve waarheden die vanouds onveranderbaar vaststaan" door hem be- Prof. dr. E. Schillebeeckx aamd of ontkend worden. Ja-of-nee. er is geen derde weg. Als hij niet meer „katholiek" is, moet hij geen „katholieke" leerstoel bezet ten. De tegenstanders van Schillebeeckx ei sen niet zozeer zijn hoofd, maar zijn stoel (en niet alleen de zijne). In die fase lijken de gesprekspartners elkaar al niet meer te verstaan. „Objectieve waar heid". „onveranderbaar vaststaan", „ja-of- nee", dat is precies het soort taal dat Schille beeckx niet kan of wil spreken. Volgens hem is er geen waarheid en geen kennen los van waarneming of ervaring. Dit geldt Ook voor de klassieke dogma's; de oude formuleringen moeten verantwoord worden „ten overstaan van het hedendaagse gelovigkritisch bewust zijn", vindt hij. Daar schrijft hij dan hele dikke boeken over, waarin hij aantoont hoe vanaf de oudste tijden geloofswaarheden juist niet onveranderbaar vaststaan, maar voortdurend in ontwikkeling zijn binnen de geloofservaring van een levende gemeen schap. Gelooft Schillebeeckx bijvoorbeeld in de op standing? Hij schrijft uitvoerig dat de bijbel verhalen niet losgemaakt kunnen worden van de „paaservaring" of het „verrijzenisge loof" van de eerste generatie christenen. Hij vindt niet dat alles terug te brengen is tot een puur subjectieve bewustzijnstoestand van de leerlingen, maar wel maakt de bijbel aan één stuk door gebruik van toevallige, toentertijd goed verstaanbare modellen en beelden om de boodschap van het geloof uit te drukken. Voor de mens van vandaag is het nodig die beelden te toetsen aan eigen ervaring. Reformatie Niet alleen de roomse autoriteiten hebben hier moeite mee. Ook in protestantse kring zijn aarzelingen. Schillebeeckx wordt wel eens de „roomse Kuitert" genoemd. Hij staat nogal ver van alle theologie die openbaring ziet als een zuiver dictaat van een goddelijke overkant; hij is zeker ook geen „Barthiaan". Maar in tegenstelling tot Kuitert heeft hij zich nooit vreselijk afgezet tegen de „materi alistische exegese", zoals die beoefend wordt bijvoorbeeld door de „christenen voor het socialisme". Bezwaren tegen Schillebeeckx' theologie leven sterk ook in de rechtervleugel van de reformatie. Zo schrijft ds M. P. van Dijk van het confessioneel gereformeerd be raad in de Winschoter Courant dat met deze theologie „de belijdenis van de kerk omtrent Jezus van Nazareth, dat wat de kerk van alle eeuwen beleed en belijden moet, ondergra ven" wordt. Hij kan zich nauwelijks voorstel len dat „Rome zijn fiat" zal geven. In het behoudende rk blad „Waarheid en Leven" vat pater Steltenpool alles in één vraag samen: „Is Jezus' gestorven lichaam werkelijk uit het graf opgestaan?" Hij voegt daarbij een nieuw criterium in: volgens de „normaal-katholieke opvatting". Zolang Schillebeeckx immers les geeft aan een kat holieke instelling, moet hij antwoorden op „de meest fundamentele vragen van het ge loof". De „normaal-katholieke zin" ontlopen met „dikke woorden" acht Steltenpool „een professor en ook een christen onwaardigi". De Nieuwe Linie signaleert deze week dat Schillebeeckx verworven inzichten van ken- kritiek en wetenschapstheorie toepast in de theologie, maar dat deze methode een taal op- levert die in kerken vaak niet verstaan wordt Dogma's kun je aanvaarden of verwer pen. Maar dogma's „gebruiken", ze als een gesprekspartner betrekken in je theologie, dat getuigt van een kerk- en geloofsvisie waarvoor ook in Rome huiver bestaat. Zij vreest toenemend subjectivisme dat tekort doet aan de „openbaring zoals die door de Kerk moet worden doorgegeven". Beperkt In Rome zegt men nog niet dat Schillebeeckx afgedwaald is. Maar „normaal-katholiek" lijkt men hem niet te vinden. Er wordt nu gerekend met de mogelijkheid van een beris ping plus een verbod om te schrijven over enkele christologische onderwerpen (bijvoor beeld opstanding, God-mens, kruisoffer). Een beperkte maatregel dus, waarbij menigeen zich afvraagt of de christologie wel uit Schil lebeeckx' werk kan worden losgemaakt en of/1 niet ogenblikkelijk verwante problemen op doemen bij onderwerpen als ambt, sacra ment, kerk. Maar een beperkte maatregel kan net vol doende blijken om de rechtervleugel gerust te stellen en net te miniem om het midden echt boos te maken, gesteld dat Rome en „links" elkaar eigenlijk toch al hebben afge schreven. De direct betrokkenen komen echter voor de lastige gewetensvraag of ze over een betrek kelijke kleinigheid erg principieel moeten gaan doen. Over een of ander disciplinair optreden tegen Schillebeeckx zal echter pas beslist worden enige maanden na het gesprek in december. Het resultaat van het onderzoek en de bijbe horende aanbevelingen moeten nog allerlei tijdrovende burelen langs. Sommigen vrezen dat een eventueel akkoord op de bischoppen- synode van januari weer op de tocht zal komen als luttele tijd daarna 'n verbod een nieuwe rel veroorzaakt. Te linkerzijde zijn er ook die hopen dat een pittige veroordeling juist nuttig werkt voor een duidelijk schif tingsproces. De breed opgezette steunactie voor Schillebeeckx lijkt evenwel deze „Vere- lendungs-tactiek" niet te delen. De actievoer ders zijn tegen iedere veroordeling en zijn vinden bovendien dat met de botte bijl van zo'n onderzoek geen heilzame schifting tot stand te brengen is. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchtcn. artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ol over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Confessioneel (4) Op de appéldag werd geadviseerd: a. de vele positieve zaken in de geref. kerken niet uit het oog te verliezen, b. zo lang mogelijk ln de eigen plaatse lijke kerk te blijven en daarin actief bezig te zijn, c. pas dan het gastlld- maatschap aan te vragen, wanneer men naar eer en geweten zich met de gang van zaken ln de plaatselijke kerk niet meer kan verenigen. Het Confessioneel Gereformeerd Beraad wil binnen de geref. kerken positieve bijdragen leveren door toerusting, be zinning en kritische begeleiding. Errnelo G. W. Hoogenboom Confessioneel (slot) In Trouw hebben we de laatste tijd verschillen reacties kunnen lezen op waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtnga Directeur ihg O Posima MOOf Dkantoor Postbus 659 1000 AW Amsterdam W'bjutstraat 131 Amsterdam Posigi'o 66 00 00 B.ink Ned Cred'Cltjank Rcktnmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTE ROAM/DORDRECHT Posibus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen •n bezorgmg) let 010-115588 (redactie) iel 115700 (mlsiurtend voor advertenties) Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 ?50i CC Den Haag lei 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (urtski4end voor advenenbes) Park straat 22 Den Haao REGIO NOORD 'OQST-N60ERLAN0 (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zeoite tel 05200->7030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 15.90 Per kwartaal 47.70 Per haft taar I 95.40 Per par 188.60 Ad»errenr erar even oo aanvraag Teieion-sche enopdr achten (/■e adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t'm v sag Op z 20 uur tele* 020-9>3456 Opgave rn.ni - ac?vedent>es 020 936868 O» seftnftew i t<7 i 433 *1000 AK AMSTERDAM Ad'eswriz-gmgen uitbuitend schriften aan onze Am m de appèldag van het Confessioneel Oereformeerd Beraad, zowel ln de rubriek „Vandaag" als bij de Ingezon den stukken. Deze reacties waren ge baseerd op het overigens goede ver slag in Trouw waarin echter aan het einde de naam Johannes de Heer genoemd werd. In de rubriek „Van daag" wekt de schrijver de indruk dat een van de sprekers, dr. B. van Oeve- ren. zou zijn „afgegaan op praatjes dat vele predikanten horizontaal pre ken." Het moet me van het hart dat dit laatste onjuist is. Dr. B. van Oeve- ren heeft met nadruk gezegd deze uitdrukking niet voor zijn rekening te willen nemen. Zo staat het ook ln zijn referaat, dat op schrift hier voor me ligt. Ook waren in het programma uitsluitend liederen uit het liedboek voor.de kerken opgenomen. Een en ander kan een onjuiste beeldvorming ten aanzien van het CGB oproepen. U moet namelijk weten, dat er op de appèldag geen sprake was van een onheilig verticalisme, ln de zin van: 't Oog omhoog, 't hart naar boven, hier beneden is het niet." Hier beneden is het wel. Juist hier beneden zullen we de goede strijd van het geloof moeten voeren, waarbij de aandacht voor en de hulp aan de mensen ln nood. dicht bij en ver weg niet minder belangrijk zijn dan het appèl op de harten om de kem-inhoud van het belijden van de kerk niet prijs te geven, omdat juist in haar belijden tconfessie) de kerk de Heilige Schrift als enige bron èn norm voor het christelijk geloof aanwijst. Het CGB wil van harte openstaan voor nieuwe vragen, waarop oude antwoorden niet meer aansluiten, maar tegelijk wil het blijven vasthou den aan de woorden van de gezonde leer (Titus 2 vers 1.2 Timetheus 3 vers 14). dat is het evangelie ln onderwij zende vorm. Ermelo drs. R. van den Berg Boycot (6) De heer P. Dirksen stelde in zijn ingezonden $tuk van 2 november dat antizionisme en anti semitisme twee verschillende zaken zijn. Waarom re ageerde nu de heer Van der Schoot (Trouw 7 november) zo boos? Het is teleurstellend dat dertig jaar na het ontstaan van de staat Israël brede lagen van het Nederlandse volk het onderscheid tussen belde niet onder kennen. Bovendien: welk zionisme bedoelt de heer Van der Schoot te willen vereenzelvigen met het gehele Joodse volk? Het politieke zionisme van de staat Israél of het religieuze van Martin Buber? Is het verwonder lijk dat het politieke zionisme van de staat Israël, de conceptie van Ben Gurion, reacties oproept in de Pales tijnse en Arabische wereld en mondi aal verder om zich heen grijpt. Wat lezen wij in Jesaja 5 vers 5 „Wee hun die huis aan huis roepen, akker aan akker trekken tot er geen plaats meer is en gij alléén de gezeten lieden zijt ln het land". Welke berichten berei ken ons van confiscatie en annexatie van landerijen die eigendom zijn van Palestijnen0 Martin Buber heeft de ontwikkeling lang voor zijn dood in 1965 voorzien. Ik laat hem zelf spre ken en citeer uit zijn boek: „Israël unf Palflstlna. Zur Oeschichte einer Idéé", bladzijde 8 tot en met 13. „De seculariserende tendenzen in het zio nisme nchten zich tegen het geheim van Zion zelf. Door deze secularisatie wordt het volk Israël als ieder ander volk. het land als ieder ander land; een nationale beweging zoals er zo vele andere zijn. Als Israël minder wil dan dat waartoe God het geroepen heeft, zal ook dat mindere van hem worden afgenomen." Dat is nogal wat. dat Is kras gezegd in Oud Testa- mentische profetische taal. Maar wat bedoelt Buber met het zionsgeheim dat wordt bedreigd door secularise rende tendenzen. Wij laten hemzelf weer aan het woord. „Heiligheid is een eigenschap die God dit volk en dit land door Zijn uitverkiezing ver leend heeft, om dit Zijn volk en dit Zijn land, om beide te leiden en met elkander te verbinden. Zijn uitverkie zing heiligt dit volk. Heiligheid in de betekenis van; God toebehoren. Dit geloof in die uitverkiezing en die lei ding houdt tevens in een opdracht: om een zegen te zijn onder de vol ken." En dit zegt Buber verder: „In de geschiedenis van Israël heeft Israël dit land nooit in eigendom gehad, zonder tegelijkertijd de opdracht daarmee te doen zoals God dat be doelde. De seculariserende tendenzen trachten de geldigheid van dit oerou de geloof te ondermijnen." Een man die zo zijn geloof beleden heeft en zo zijn gehoorzaamheid en vertrouwen in God stelt, herkent zich niet ln het politieke zionisme dat gebruik maakt van macht en geweld. Blonay (Zwitserland) W. L. F. Duymaer van Twist Jakoenin Trouw gaf boeiende verhalen over de kort geleden vanwege zijn onver moeid getuigen voor God en opko men voor vervolgde christenen gear resteerde Russisch-orthodoxe pries ter Gleb Jakoenin. Wat kunnen we behalve bidden en protesteren bij de Russische autoriteiten verder doen? In een preek werd onze aandacht onlangs gevraagd voor 2 Kronieken 30:1-9. In een tijd van diep verval treedt koning Hizkia op en laat hij een algemene oproep tot terugkeer tot de Here in Israël, waarvan een groot aantal mensen al ln balling schap is gevoerd, en Juda uitgaan. Met de merkwaardige toevoeging in vers 9: „Want wanneer gij wederkeert tot de Here, dan zullen uw broeders en zonen erbarming vinden bij dege nen. die hen als gevangenen hebben weggevoerd en dan zullen ze naar het land weerkeren", want genadig en barmhartig is de HereEr is een parallel te trekken naar deze tijd: Naast bidden kunnen we zelf ernst maken met een christelijk leven. Onze besliste keuze voor de Here kan christenen elders verlichting brengen. Arasterdam C. Breman G. Breukelaar B. Stoop-Leguyt Soms de trein De Nederlandse Spoorwegen trach ten door middel van allerhande cam pagnes meer mensen in de trein te krijgen. Dat schijnt zelfs langzaam aan te lukken. Het motto: „Soms de auto, soms de trein" heeft mijn in stemming wel. maar ik heb niet de mogelijkheid dat advies op te volgen want. hoewel mijn (groeiende) dorp aan een spoorlijn ligt is er geen halte. Bij het station in Arnhem dat acht kilometer verder ligt is geen parkeer ruimte en de bus loopt dikwijls vast in de spitsuurfiles. Met andere woor den: wat heeft de bevolking van vele plaatsen in ons land aan adviezen die niet kunnen worden opgevolgd? Westervoort G. E. J. Meeuwissen ADVERTENTIE Twee progressieve mannen-broeders ter zwarte synode ii Bestel nu het crltlsche commentaar op de rels-lmpressles van ds. Spilt en dr. Van den Heuvel Toezending na storting van 2,50 op Giro-rekening 2395761. Administratie „Tot Vrijheid Geroepen," Driftweg 217, 1272 AP Huizen N.H. LONDEN (ANP)- De Britse raad van kerken bepleit een economische boycot van Zuid-Afrika tot het moment waarop de gehele Zuidafrikaanse bevolking deel zal hebben aan de politieke besluitvorming. Een resolutie met deze strekking is met overgrote meerderheid aangenomen op de tweejaarlijkse assemblee die gisteren te Londen werd besloten. De assemblee sprak In de resolutie verder over de onwenselijkheid van hulp en medeplichtigheid aan het apartheidssysteem. De vele uren du rende discussie vond plaats tegen de achtergrond dat veranderingen in Zuid-Afrika onvermijdelijk zijn, zoals verschillende sprekers zeiden. De vraag werd echter gesteld of deze veranderingen nog wel op vreedzame wijze zullen geschieden. Sterke kritiek op het voorstel kwam van het anglicaanse conservatieve parlementslid Michael Latham. Hij vroeg zich af of de Britse raad van kerken wel representatief was voor de mensen die 's zondags de kerkbanken vullen. Ook was het voor hem de vraag of Groot-Brittannië enige ver antwoordelijkheid heeft om politieke veranderingen in Zuid-Afrika te be werkstelligen. Waarom wel een eco nomische boycot van Zuid-Afrika en niet van de Sowjet-Unie of Tsjechos- lowakije. De zwarte bevolking zou van zo'n boycot lijden, tenzij de ande re geïndustrialiseerde landen Enge- lands rol zouden overnemen. Boven dien, aldus Latham, was dit nog meer werkloosheid in Engeland waard? Ds. Arthur Macarthur, United Refor med Church, wees op een belangrijk verschil tussen onderdrukking achter het ijzeren gordijn enerzijds en in Zuid-Afrika anderzijds. In de commu nistische landen worden mensen on derdrukt vanwege hun opvattingen, waarvoor zij een zekere verantwoor delijkheid draden. In Zuid-Afrika is er onderdrukking op grond van ras. „Men kan wel van opvattingen, maar niet van huidskleur veranderen", zei Macarthur. De anglicaanse kanunnik Paul Oe- streicher zei dat de veranderingen, die in Zuid-Afrika plaats vinden, niet fundamenteel zijn. De grootste verandering dit jaar is het instellen van het zwarte thuisland Vendaland, zei de Zuidafrikaanse methodistenpredikant Brian Brown, een vroegere medewerker van het verboden Christelijk Instituut in Zuid-Afrika. Vendaland betekent dat een half miljoen zwarten de rechten van hun geboorteland zijn ontnomen „Aan het eind van 1979 zal er meer grote apartheid zijn dan aan het be-4 gin"; aldus de oud-medewerker van dr. Beyers Naudé. NEW YORK (ANP) De bijeen komst van afgevaardigden van de Amerikaanse raad van kerken, die 432 protestantse en orthodoxe ker ken in de Verenigde Staten vertegen woordigt, heeft in zijn laatste verga dering een resolutie van de orthodox- christelijke aartsdiocees van Antio- chië in Noord-Amerika, een Noorda- merikaanse vleugel van de kerk van Arabische christenen, die haar hoofd kwartier heeft in Syrië, afgewezen. De resolutie hield een veroordeling in van de staat Israël die werd beschul digd van het „tarten van het interna tionaal recht" en „gewelddadigheden tegen de mensenrechten van palestij- nen en andere christenen en moslims in het Midden-Oosten. De afgevaar digden hebben besloten een onder zoek van een half jaar in te stellen naar de situatie in het Midden-Oos ten. In mei 1980, tijdens de volgende bijeenkomst, zal verslag van dit on derzoek worden uitgebracht. LOCCUM De rooms-katholieke kerk tracht onder de huidige paus haar oriëntatie op het christelijk avondland (de westerse cultuur) te rug te winnen. Daarmee dreigt ze voor de tweede maal een reformatie te missen, aldus de r.k. theoloog J. B. Metz op een studiebijeenkomst in Loccum (West-Duitsland). Een „twee de reformatie" is al begonnen, aldus Metz. Deze reformatie, die de christe nen houvast moet bieden in een bur gerlijke en laatkapitalistische maat schappij, wordt gedragen door de ba sisgemeenten in de arme kerken van de derde wereld. TEGUCIGALPA Honduras heeft de 55-jarige pater Guadalupe Carney het land uitgezet wegens „on dermijnende activiteit". Carney, een Amerikaanse jezuïet, maar sinds 1974 Hondurees staatsburger, adviseerde boeren in het noorden over hun recht vakbondsvertegenwoordigers te kiezen. SAO PAULO Paul Johannes Paulus n heeft zijn instemming be tuigd met het beleid, dat de elf bis schoppen van de miljoenenstad Sao Paulo in Brazilië ten aanzien van de stakers voeren. Tachtig procent van alle industriële bedrijvigheid van Sao Paulo is lamgelegd als gevolg van de al weken durende staking van 350.000 metaalarbeiders. De paus heeft het goedgekeurd, dat de bisschoppen de kerken beschikbaar stellen voor ver gaderingen van de stakers. Volgens een thans door het Vati caan gepubliceerde statistiek waren er eind 1977 op de wereld 739 miljoen gedoopte rooms-katholleken. Dat is 18 procent van de wereldbevolking. IH WEERWOORD de Naar mijn ervaring is er bij ou< t h van kerkelijke jongeren een gr» 0< besef van wat er bij die jongen omgaat. Hoewel de tijden van |ee] Wolkers en Maarten 't Hart zei de niet voorbij zijn, meen ik tochi ^ij steeds meer ouders in een werl pnd open houding tegenover het gedachtenleven van hun kinde o gaan staan. Niet zelden hoor ik zeggen: dat hebben we van de kinderen geleerd, wanneer het over reëel christelijke inzichtei vragen van vandaag. Ik denkd aan dit verschijnsel meer aand Jf] moeten geven. Dat is beter dat blijven afgeven op die ouders n c eenmaal te traag en, in eigen b opgesloten, alleen maar argwa N naar hun kinderen kunnen luia p Om dat eerste proces verantwc *oc voortgang te doen vinden wil il 1®°' eens wijzen op een blad voor jo rln dat er zijn mag. Ik bedoel ..Weerwoord" van het Landellj F"1 Centrum voor Gereformeerd nd Jeugdwerk. Het is niet alles go ^c er blinkt in de wereld van de „jeugdbladen". Slechts weinig onder deze bladen gaan werkel IT op de problemen waarmee joni te maken krijgen in de verwan tül wereld waarin zij leven. Of mei aan alles voorbij öf men meent Is een paar „christelijke" kreten i tot een oplossing te kunnen bn „Weerwoord" springt eruit. Ni«tw. alleen door de vormgeving, die s uitstekend is, want ook de uitg van alles verdoezelende jeugdperiodieken kennen de w 00 naar de publiciteitstekenaars, mi vooral door de inhoud. „Speelt 111 heet nr 8 van de 5e jaargang. E<ia] artikel „Bidden en de fronsend ^r' gereformeerde wenkbrauwen"]' verantwoord in op een wezenT probleem van velen. Onder r van Marnix van der Sijs is met begonnen aan een serie „Mijn J verhaal", waarin auteurs hun r bijbelverhaal kiezen en daarbij vertellen waarom dat verhaal n aanspreekt. Enfin, u moet het^ maar lezen en als het kan een abonnement (18,50 per jaar) n MEKKA (EPD) De wereldmos- limliga heeft uitlatingen van christe lijke zendelingen tegengesproken, dat het christendom in Afrika be dreigd zou worden door oprukken van de islam. Wel is op het ogenblik de islam de grootste religie van Afri ka. maar het christendom groeit veel sneller De moslimliga verwacht zelfs, dat de christenen binnen twintig jaar de moslims ln Afrika overvleugeld zullen hebben Op het ogenblik zijn er in Afrika volgens deze mohammedaanse bron 190 miljoen moslims en 141 miljoen christenen, maar in het jaar 2000 zul len volgens de liga de bordjes verhan gen zijn. De islam zal dan 322 miljoen aanhangers hebben, maar de geza menlijke kerken 359 miljoen. Een woordvoerder van de liga zei, dat het christendom ln Afrika jaarlijks met zes procent groeit: 2.5 procent door de bevolkingstoename en 3,5 procent door „ware massabekerin gen". terwijl de islam het maar met 2.5 procent (voornamelijk de bevol- kineseroei) moet doen. ADEN (LWI) De enige domi nee van Zuid-Jemen is aan een hartaanval overleden. Moham mad Hoessein Al-Beihani was de eerste en tot nu toe enige inheemse predikant in een kerk. die pas na lange jaren van zendingswerk gesticht werd. De eerste Deense zende ling kwam in 1904 in Aden. Dominee Beihani had nooit een school bezocht. Lezen had hij geleerd bij het uit het hoofd leren van de koran. Met de ver koop van vis op de markh voor zag hij in zijn levensonder houd. In 1959 liet hij zich do pen. waarna hij al gauw een leidende positie in de mini- kerk van Zuid-Jemen kreeg. Toen de Deense zendelingen in 1967 Aden verlaten moesten wegens de politieke situatie, werd Beihani tot predikant be vestigd. Naast zijn werk als vis boer oefende hij zijn pastoraat uit. De kerk van Zuid-Jemen zit nu zonder voorganger. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt: voor Tange-Altevee W. Wagter kand. te Westerle« GEREF. KERKEN Beroepen: te Harlingen G. Tor te Gramsbergen; te Giesend derhardinxveld F. de Jon Dokkum. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Zeist (geestel. vi Wijngaard) J. van der Haar te C NED. GEREF. KERKEN Beroepen: te IJsselmuiden L. Blokhuis te Schiedam. Dr. J. Haafkens Ds. J. Haafkens, zendingspre van de Nederlandse hervormd is aan de rijksuniversiteit te l bij prof. dr. D. J. Hoens veerd op een (in het Frans g ven) dissertatie over bepaald limliederen in Kameroen. LONDEN/ANTWERPEN (ANP) De Britse raad van kerken heeft zich tegen modernisering van kernwapens verklaard. De internationale r.k. vre desbeweging Pax Christi heeft de re geringen van de NAVO-landen ge vraagd. onmiddellijk onderhandelin gen met het Warschau-pact te be ginnen. De Britse kerken hebben een beroep gedaan op him regering een voor beeld voor ontwapening te stellen door af te zien van de vervanging van de Polarisraket. Zij zijn pas om streeks 1995 aan vervanging toe, maar de voorbereiding van een nieuw systeem dient binnenkort al te begin nen. Minster Pym van defensie had de raad laten weten, dat een beslis sing over vervanging „in de komende maanden" genomen zal worden. De raad was van mening, dat Groot-Brit tannië nu een unieke kans heeft om aan te tonen, dat nucleaire non-proli- feratie een realistisch doel is. Het dagelijks bestuur van Pax Chris ti Internationaal heeft de statione ring van Russische SS-20 raketten op het Europese continent veroordeeld. „De zogenaamde modernisering van de kernbewapening door de NAVO zien we echter als een nieuwe stap in de wapenwedloop." aldus de verkla ring van Pax Christi. Deze vredesbe weging stelt een brede maatschappe lijke discussie voor, niet alleen over de mechanismen van de wapenwed loop. maar ook over een nieuw ontwa- peningsbeleid. Een programma van geweldloze burgerverdediging zou een eerste stap kunnen zijn op weg naar echte veiligheid voor alle volken. KERSTGASTENDAGEN Kerstmis vredesdromen drog of werkelijkheid? voor U (met apart kinderprogramma december, oecumenisch voi centrum Hedenesse, Cadzan 01179-1654). Kerstgastendagen voor eei gezinnen, 22-26 december, Het ren Schor, Amemuiden (teL 1610). Samen-leven, voor boven gen, 24-27 december, De KI Oosterhesselen (tel. 05248-651). Kerstontmoeting, voor wel lichamelijk gehandicapten va jaar, 22-26 december, De schans. Uddel (tel. 05770-14411 ï~Werken: een zegen.o soms? 22-28 december, vormii trum der woodbrookers Kor men (tel. 05126-1313). Charismatische kerstgastei van „Vuur", 22-26 december, Bosschenhoofd (NB). Opgave: tenlaan 304, Dordrecht. OSLO (EPD) Jonge chri nen in Ethiopië zijn in openbaar gestraft met zwe« lagen, omdat zij weigerden 1 zen na te zeggen, die in sti met hun geloof waren, meldt het Noorse dagb Vaart Land. Het zou volgens het blad sen 15 en 17 oktobec in gebied van Sldamo gebet zijn. Twintig tot dertig jon ren, die al acht maanden vangen zaten, zouden in stadion voor een talrijk bliek twee dagen achter elk gemarteld zijn met let riemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2