Kunsthandel moet dicht op zondag Nieuwe mijlpaal in danswereld Afrikanerdom satirisch te kijk gezet ■r. Hoge Raad doet verstrekkende uitspraak Stuur bloemen als Njeuwe boe de afstand groot is Conventionele^ 'glasgedichtenw Stichting Dansproduktie werkt Lopen verder uit Nieuw stuk van Pieter-Dirk Uys ondanks scherpte door censuur Geen zendtijd voor Liberale Omroep optiplan Poëzie als zedendelict Nieuwe boek WOENSOAG 21 NOVEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE ADVERTENTIE DEN HAAG (ANPt Handel in kunst is in ons land op zondag niet toegestaan. Dit heeft de Hoge Raad. het hoogste rechtscollege, gisteren bepaald in een zaak tegen Galerie Simonis uit Ede. De uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben voor de talloze kunst-, antiek- en curiosazaken die nu nog op zondag hun deuren voor het publiek openen. De uitspraak van de Hoge Raad be vestigt het arrest van het gerechtshof in Arnhem, waarbij de galerie werd veroordeeld tot 250 gulden boete we gens overtreding van de nieuwe win kelsluitingswet ivan eind 1978). De galerie was hiertegen in cassatie gegaan Oalerle-houder J Sinonis heeft eent lange gang achter de rug langs de' verschillende rechters die ons land kent Het begon bij de economische politierechter in Arnhem, nadat de politie van Ede in december 1977 pro ces-verbaal had opgemaakt wegens het geopend zijn op zondag zonder vergunning. De politierechter vond dat er geen sprake was van een win kel in de zin van de winkelsluitings wet 1951 en sprak de man vrij De officier van justitie ging in beroep bij het hof in Arnhem. Deze veroor deelde de galeriehouder tot een boe te De gemeente Ede had gelijk, aldus het hof: er werd in de galerie wel degelijk verkocht. Het ging wel om kunstwerken, maar ook die zijn „wa ren in de zin der wet" Tegen deze uitspraak ging Simonis in cassatie. Inmiddels is er een nieuwe winkel sluitingswet van kracht geworden. Deze wet biedt andere ontheffings mogelijkheden dan de oude. Simonis diende meteen bij de gemeente Ede een verzoek in om op zondag geopend te mogen zijn. De gemeente wees dit verzoek af. De galeriehouder stapte daarop naar het college van beroep voor het bedrijfsleven, een adminis tratieve rechtbank. Hij kreeg te ho ren dat het afwijzende standpunt van de gemeente niet onjuist was. Ook de Hoge Raad ten slotte gaf Simonis geen gelijk. Zijn raadsman had daar aangevoerd dat kunstwer ken geen „waren" zijn. die „plegen te worden verkocht". In de galerie wor den in de eerste plaats kunstwerken geëxposeerd. Dat af en toe een kunst werk moet worden verkocht, vloeit voort uit de noodzaak de hoge kosten van het exposeren te dekken, aldus de raadsman Bovendien is in de nieuwe wet het begrip „waren" ver- vangen door „goederen", zo stelde hij. Het mocht evenwel niet baten. Tot nu toe mocht de galerie, hangen de de uitspraak van de Hoge Raad, op zondag open blijven zonder kans op een proces-verbaal. Dat is nu afge lopen. Het is de vraag wat er gaat gebeuren met dergelijke zaken in de rest van het land. Er is relatief een groot aantal galeries en kunsthan dels. met name buiten de Randstad, die in het weekeinde zijn deuren openzet. Ook in de sfeer van antiek en kunstsalons die werekn van leden verkopen, wordt op zondag vaak werk geëxposeerd. Fieurop-interfiora omspant de wereld met 43 000 aangesloten bloemisten. Fleurop interfiora staat garant voor uw Dioemengroet. Koninginne gracht 135. 3511 am Den Haag. Uit de tot dusver verschen t Pa van de Antwerpenaar Eddy -ij (1942) blijkt inhoudelijk ontwikkeling van een gemi mistisch engagement naai ving cheld realiteitsbesef. Deze ling die kenmerkend mag de overgang van de jaren de jaren zeventig, gaat get n een toeneming van autobic gedichten die de wereldgei zen komen vervangen. door Eefje van Schalk ROTTERDAM Komende donderdag gaat in het Rotterdamse theaterje De Lantaarn de première van het dansproject „Lopen", een produktie waarmee de moderne danseressen en choreografen Truus Bronkhorst, Pauline Daniëls. Bianca van Dillen. Patrice Kennedy en Margie Smit. met de componist Henk van der Meulen, al vele maanden bezig zijn. Samen vormen zij de Stichting Dansproduktie en sinds kort zijn zij in het gelukkige en voor alle dansers zo essentiële bezit van een grote, nog te verbouwen studioruimte in het Amsterdamse Plancius-gebouw tegenover Artis. In deze voormalige garages en textielateliers werken zij nu sinds be gin september dagelijks aan hun och tendtrainingen en komende premiè re. die er overigens heel anders uit zal komen te zien dan hun voorvertoning daarvan in het afgelopen Holland Festival zou doen vermoeden. Zo hebben zij inmiddels filmmonta- ges van Floor Peters in hun project verwerkt en wordt ook in nieuwe kos tuums van Leonne Hendrikse ge danst De loop-dansonderdelen zelf zijn aanmerkelijk verlengd en het ..loopgedeelte van afgelopen juni blijkt slechts een middendeel van een complete cirkelgang te zijn ge worden. Ook Henk van der Meulen heeft zijn composities meer aangepast aan de impulsen en de ademhaling van de opgedane loopervaringen zelf en daarom zijn instrumentenkeuze ver anderd Eigenlijk is dus alleen het oorspronkelijke uitgangsidee over eind gebleven: het van buiten naar binnen en vice versa werken en het laten zien wat het urenlange lopen voor vijf Individuele danseressen en een componist choreografisch te be tekenen kan hebben De première van „Lopen" en de daar op volgende serie van ongeveer veer tig voorstellingen is op te vatten als een nieuwe mijlpaal in de Nederland se moderne danswereld en is alleen daarom al voldoende reden om te gaan praten met Margie 8mit. Patri ce Kennedy en Bianca van Dillen en Henk van der Meulen. die samen met hun voornoemde collega's tot één van de weinige echt gevestigde, maar ook moeizaam gesubsidieerde dans groepjes in Nederland behoren Hoe werken zij? Elke ochtend trainen. Eerst een war- mlng-up, om alles los te maken, dan oefeningen om tot combinaties te ko men Niet volgens vaste schema's, maar wel met een opbouw, je zou kunnen zeggen in de Amerikaanse stijl van Merce Cunningham en Erick Hawkins, maar niet helemaal precies. Iemand van hen gaat naar Amerika, pikt daar in lessen een stijl op, die hij voor zichzelf en de anderen belang rijk vindt en meent die mee. Het gaat niet om klakkeloos overnemen, maar om het geïnspireerd worden tot een eigen manier. Ze werken heel anders dan bij het gecodeerde ballet of zo. Ze noemen zich ook geen balletdansers „Ballet is een volkomen andere we reld. wij zijn op onze wijze zelfstandig bezig en zij op de hunne Wat ideeën en techniek betreft hebben we hele maal geen connecties, alleen mis schien op het punt van zelfdisci pline." Organisatorisch kader Zij zijn tot deze samenwerking in de Stichting Dansproduktie gekomen door hun eerste choreografieën „Via „Vermiljoen" en „Kwadraat" bij voorbeeld leerden zij elkaar kennen en toen zijn we op een organische manier tot elkaar gegroeid en aan eigen collectieve programma's be gonnen We komen van verschillende opleidingen uit Amsterdam en Rot terdam. maar we hebben elkaar via het werk ontmoet. Heel belangrijk is dat we vijf volkomen verschillende persoonlijkheden zijn, maar «eze Stichting is een organisatorisch ka der om tot dansprodukties te komen Impulsen „Lopen" is tot stand gekomen met een even groot aandeel van ieder af zonderlijk. Het oorspronkelijke idee om vier uur achtereen nonstop te lopen is afkomstig van Bianca van Dillen, lang geleden. Ondertussen is er veel gebeurd en veel bijgekomen. Bij de eerste wandelingen en choreo grafie-repetities was Henk van der Meulen. de componist, er ook meteen bij. Hij heeft deze choreografie tot stand zien komen en er door zijn muziek belangrijk toe bijgedragen „Dat aspect van live muziek bij onze produkties of het werken met muziek die speciaal daarvoor gecomponeerd wordt, vinden we héél belangrijk. Dat is ook een uitgangspunt geworden, waar we niet meer van afwijken. Als choreografen en componist werken we via of Juist tegen eikaars impul sen. maken we op een bijzondere as sociatieve manier gebruik van elkaar Soms via vaste telgangen en van te voren verzonnen ritmes, maar soms ook met helemaal niets. Dan compo neert Henk op basis van de sfeer van de dansen Wat de verschillen zijn tussen de vroegere voorvertoning van „Lopen" en de komende première willen ze eigenlijk niet verklappen. „Alleen het middengedeelte is intact gebleven, maar er is een heel stuk ervoor en ema gekomen. Er zit als het ware een Fragment uit „Lopen" van de Stichting Dansproduktie boog in het gebeuren, een cirkel, waarin we volgens het idee van cross- fades (overvloeiers) van buiten naar binnen en andersom werken. Al een dik anderhalf uur voor de aanvang van de voorstelling zelf beginnen wij met lopen en jawat betreft de inhoud: je moet zelf maar komen kijken! Toevalsfactoren „In onze choreografieën zijn we be slist niet verhalend, we werken meer met begrippen als systemen, herha lingen. consequenties, continuïteit en bewegingsfasen en daar zitten na tuurlijk emoties als bijvoorbeeld uit putting aan vast. We werken dus vooral abstract, maar er is sprake van directe menselijke emotie. Ons dan sen is wel eens emotieloos genoemd. maar dat is onjuist. Tijdens onze dan sen, nou! Dan barsten we gewoon van de emoties, niet via opgeplakte glim lachjes maar via ons hele lijf. Het is heel beeldend en filmisch wat we doen, maar we geven geen uitleg. Behalve dat we zo lang gelopen heb ben en dat de voorstelling begint als één van ons de zaal binnenkomt. Wij zelf weten dan ook niet wie dat van ons zal zijn, dus we werken met toe valsfactoren waarop we moeten rea geren. Vernieuwend „Wat dat betreft zijn we hier in Ne derland heel vernieuwend. We dansen niet zoals de meeste dansers, die zich verkleden en dan hun rol doen. Dat doet bij ons niet ter zake. We zijn vijf individuen, ook tijden de voorstelling zelf zijn we niet gelijkvormig. We neb ben elk onze eigen individuele ener gie. Onderling zijn we ook heel an ders. Margie (Smit) en Truus (Bronk horst) bijvoorbeeld, dat zijn twee vol komen verschillende werelden! Het enige wat we bij zo n produktie ge meenschappelijk hebben is een be paald gevoel van waaruit we werken en iets willen laten zien. Dat is ook wat we van de spellessen en regie adviezen van Tom Jansen hebben geleerd: je moet jezelf zijn en ook zo reageren tijdens de voorstelling. Dat kan heel onverwachte situaties ople veren". Het afgelopen jaar heeft de Stichting Dansproduktie voor vier maanden geld uit een experimentenpot gekre gen. Die is over enkele weken leeg en dan moeten zij van de voorstellingen zelf zien rond te komen. Daarna heb ben zij geen salaris meer en dan moe ten ze de WW in. In de begroting van destijds zijn zij ingeschaald op een vierdaagse werkweek, maar inmid dels is dat allang een vijfdaagse ge worden. Ze krijgen, of liever krégen, minder dan een modale werknemer Voor vier maanden zo'n 1450 gulden schoon per maand. Daarna niets meer Dat is ook minder dan een gesubsidieerde mimespeler. Voor vol gend jaar hebben ze daarom een ex ploitatie-subsidie voor een heel jaar aangevraagd, net zoals bij de grote gezelschappen. „Maar we moeten maar afwachten Ondanks de geldnood zijn er wel toe komstplannen. Choreografische ideeën voor minstens twee jaar! „Maar we moeten natuurlijk wel aan de slag kunnen. We hadden de afgelo pen maanden veel sneller kunnen werken, maar de toegezegde subsidie en studioruimte lieten een half jaar op zich wachten. Volgend jaar gaan we gewoon met „lopen" door. tot Kerstmis 1980. maar we komen ook met nieuwe activiteiten, zowel indivi dueel als collectief. Allemaal als pro dukties van de Stichting. En wat dat betreft: de mensen moeten maar ge woon komen kijken! door Han» Ester wekte, nadat Mimi op het land over een mierenhoop struikelde. AMSTERDAM Kort geleden had ik de kans, in Johannesburg de opvoering van het toneelstuk „Die van Aardes van Grootoor" van de Afrikaner schrijver Pieter-Dirk Uys bij te Alleen wonen. De opvoering vond plaats in de tot theater omgebouwde, uit 1916 daterende Johannesburgse groenteveilinghal. Sinds de verbouwing in 1976 herbergt het Markttheater twee toneelgezelschappen. In drie toneelzalen kunnen evenveel opvoeringen gelijktijdig worden aangeboden De in het Markttheater opgevoerde toneelstukken stonden vanaf het be gin in het teken van de maatschappij- krttiek Na stukken van Peter Weiss Robert Kirby en Athol Fugard is het werk van Pieter-Dirk Uys de logische voortzetUng van een ingeslagen weg Dat uit zich behalve in de keuze van teksten onder andere ook in de spel- opvatUngen en de toneelopbouw Mede door Uys is het Markttheater dat zich in het hartje van Johannes burg bevindt, een factor van vernieu wing in het Zuidafrikaanse toneel ge worden Die van Aardes van Grootoor presen teert zich in de ondertitel als ,.'n Speciaal vandaag Voetbal. Rechtstreeks ver slag vanuit Leipzig van de in terland DDR-Nedrrland. De wedstrijd wordt gespeeld in het kader van het Europees kampioenschap voor landen teams. Commentaar Kees Janstna. Ned. 1 17.00 uur. Kenmerk geeft een impres sie van het dagelijks leven van ds. C. F. Beijers Naude die door de Zuidafrikaanse rege ring in de ban is gedaan. Hij mag zich slechts In een be paald gebied ophouden, mag niet publiceren en niet spre ken met meer dan een persoon gelijktijdig Ned. 2 19.25 uur. Panoramiek. Een NOS-film- ploeg maakte een sfeerrepor tage over het Iraanse volk. Verder gesprekken met de ayatollah Khomeiny en oud premier Bakhtiar die aijn op genomen door de Amerikaan se televisie. Ned. 1 21.55 uur. Epiese Boeredrama in 780 episodes, vyf bedrywe en twee landstale" We hebben hier te doen met een zoge naamde „soap-opera", een tot tranen roerend verhaal in vele afleveringen, dat door een fabrikant aan radioluis teraars wordt aangeboden. Aan Iede re nieuwe aflevering gaat een korte dialoog vooraf, waarin de fabrikant reclame maakt voor zijn produkt. Het eerste reclamegesprekje in dit toneel stuk begint met: „Karien: .Ag. Marie, maar Jou wit vel lyk so pragtig Marie „Ja Karien. ek gebruik mos net KUX Toiletseep." In de loop van het toneelstuk neemt het politieke venijn van de commerciële gesprek jes steeds meer toe In 1928 De feitelijke handeling begint in 1928 en eindigt in 1978. In de eerste episo de zucht de verarmde Afrikaner fami lie van Aarde onder de zorgen voor de als ..Grootoor" betitelde boerderij. Er heerst een verschrikkelijke droogte De pachtsom kan niet worden be taald. terwijl de Engelsman Firesto ne. de eigenaar van Grootoor. elk ogenblik kan opdagen om die te in nen. Door de verleidingskunsten van Dolla van Aarde. Fanie van Aarde's vrouw en die van haar zuster Mimi komt Grootoor in handen van de fa milie van Aarde. Het volgende be drijf. dat in 1948 speelt, bewijst, dat Dolla geen ongelijk had. toen ze na de verleiding van Firestone meende zwanger te zijn. De vrucht van dit vluchüg samenzijn. Tertius, is nu 20 jaar oud Verder is er in 1938 een dochter bijgekomen, de misdadig re calcitrante Elana. Tante Mimi bevalt in 1948 van een dochter, die zwager Fanie negen maanden daarvoor ver- DEN HAAG De Raad van State heeft het beroep van de stichting Liberale Omroep gisteren verworpen De liberalen waren naar het hoge college van staat gelopen omdat ze vonden, dat minister Gardeniers in maart van dit jaar hun ten onrechte radio- en televisiezendtijd had gewei gerd. ADVERTENTIE □3d termiinDewalunq I brengt rust èn dynamic* m uw organisatie I 02510 25645*1 Ö\ll\IO -vl j kvenng via dealers Die weigering zou onzorgvuldig zijn gemotiveerd en moest vernietigd worden, had de stichting geconclu deerd. De stichting was opgericht voor de verbreiding van het liberalis me als een geestelijke stroming die "niet voldoende aan haar trekken komt. De stichting zou een leemte opvullen en iets wezenlijks nieuws aan het omroepbestel toevoegen, naar vorige maand voor de Raad van State was betoogd. Aan de stichting Liberale Omroep ging een andere or ganisatie vooraf. Deze vroeg destijds geen zendtijd aan. omdat er te weinig leden waren. Een verzoek om zend tijd volgde pas toen voor eventuele toewijzing niet meer gekeken hoefde te worden naar het aantal leden Door de minister van CRM was aange voerd. dat de bestuurs- en adviesraad van de stichting te weinig gezagheb bend is De Raad van State heeft zijn oordeel gegeven De overwegingen en gron den voor deze uitspraak worden later verstrekt In het derde bedrijf, dat in 1958 speelt, sterven tante Mimi en Fanie van Aarde. Elana blijft alleen achter op de troosteloze boerderij: „O Grootoor, hoor my toekomskoor! Die bloed van vandag sal bly kleef aan die rand van my silwer beker van geluk c i voorspoed en my laat ont- hou! Ek sal nooit trou, net leef vir jou! gee my net 'n teken. O Grootoor, my plaas van verlange. my plaas van verdriet, my plaas van verderf! O Grootoor. gee my jou oor! Meteen hierna wordt op Grootoor olie ge vonden. De olievondst leidt in 1968 (vierde bedrijf) tot een tijd van grote wel vaart voor Grootoor met een niet minder grote kilheid in het hart van de despotisch regerende Elana van Aarde. Kleine scheurtjes beginnen in haar heerschappij al zichtbaar te worden: ongewenste familieleden dringen zich op en eerste tekenen van zwarte opstandigheid dienen zich aan. In het laatste, in 1978 spelende be drijf is het met de heerschappij van de Van Aardes gedaan. Het landgoed Grootoor wordt door een zwarte vrouw overgenomen. Elana neemt af scheid van haar geliefde landgoed met de woorden ..Ek het gegee. ek het gelewe en ek sal nou kragdadig sterwe. Maar die wéreld sal nog lank van ons hoor: ek. Elana van Aarde en die Legende van Grootoor!" (p. 63). Dan blaast ze Grootoor op met be hulp van een bom. Een atoombom? Onzedelijkheid Die Van Aardes van Grootoor is voor de Zuidafrikaanse toeschouwer di rect herkenbaar als parodie op de ver halenseries, die de commerciële Springbok-radio in Zuid-Afrika de ether in stuurt. Maar de intentie gaat veel verder: alle waarden, die de Afri kaner als grondslag van zijn bestaan belijdt, worden overdreven en daar mee jammerlijk prijsgegeven. De ver heven taai wordt ontmaskerd Het trotse geslacht der Van Aardes is niets anders dan het produkt van de gruwelijkste onzedelijkheid. De schrijver heeft zijn stuk met zoveel herkenbare taal en vertrouwde situa ties volgestopt, dat het satirisch ka rakter iedere toeschouwer, die nog enig vertrouwen in de Afrikaner waarden heeft, wel uiterst pijnlijk tegen de morele schenen moet trappen. De censor heeft dit ook zo aange voeld. In zijn beoordeling van dit toneelstuk constateert het „Direkto- raat vir Publikasies": „Die stuk is van 'n satiriese aard en is gerig op die Afrikaner. Die spot word gedryf met verskeie optredes van die Afrikaner en daar word gewys hoe hierdie optre des tot sy ondergang lei." Afgezien van enkele passages, die moesten worden geschrapt, is dit toneelstuk niet verboden en kan het daarom scharen toeschouwers uit alle Zuidafrikaanse bevolkingsgroepen trekken. De tekst verscheen dit jaar bij de kleine, maar moedige uitgeve rij TAURUS in Johannesburg. De toneelcarrière van Pieter-Dirk Uys begon, toen hij in 1969 naar En geland ging om daar met het Engelse toneel kennis te maken. Gedurende twee jaar bezocht hij in Londen ech ter eerst de filmacademie. Daarna werkte hij twee jaar als regisseur. Zijn werk werd financieel onder steund door Elizabeth Taylor. In 1973 keert Uys terug naar Zuid-Afrika en sluit zich aan bij het Kaapse Space- theatre". een theater, dat de deur voor alle rassen openhoudt In 1973 gaat het eerste eigen stuk. Selle ou storie in première. Het wordt op grond van obsceniteit, godslaster lijkheid en zijn on-Afrikaanse" ho moseksuele thematiek als gedrukte tekst verboden, mag daarentegen verder worden opgevoerd. Daarna volgen de toneelstukken Karnaval en God's Forgotten (1976). Dit laatste werd niet verboden, hoewel het vol gens Uys zijn meest kritische stuk is. De voorlopig laatste stukken van Uys zijn satirische revues: Snowwhite and the special branch. Black beauty and the Boss en Info Scandals Die Van Aardes van Grootoor werd geschre ven in 1977. Pas na het beruchte informatieschandaal rondom Eschel Rhoodie waren de toeschouwers vol gens Uys bereid om te lachen Minderheid Uys is zich er wel van bewust, dat toneel een luxe van een kleine vier- procents-minderheid is. Daar staat tegenover, dat de Zuidafrikaanse re gering zorgvuldig notitie neemt van wat op toneelgebied gebeurt, dit dus Onnodig to Wat er ook veranderd is, aanvaardt geen vergelijk aanvaarding der SterfAn' Over hem is „het grote vei komen, zoals de titel van 'bundel luidt. Zijn dichtwei kend naar antwoorden, zit 1 t Ié „onoplosbare vragen onder^nd gen van de hemel". De ontwikkeling vindt haar eia. de vorig jaar verschenen bi 10 de wetten van Afscheid typ i want de nieuwe bundel heeft op het eerste lezen i ander karakter. kr en !r| m Jers che De titel laat, zoals de poëzit «n Vliet in het algemeen, aan jjze heid niets te wensen. Alle hebben een glas tot onder waterglas, bierglas, jenever c' nacglas enzovoort. De bescl laa ervan geven de dichter ge voc verschillende milieus, situ vensfasen te schilderen. Dit w; staan alle in het teken van OOI Niet elk glas bevat een dro gezondheid van de mens er kei glas kan het ontwaken r verhinderen. De rol die gla J leven van de dichter (en van spelen blijkt aanzienlijk. - persoonlijke element is in del wel wat te veel op de acl gebleven. In vrij veel glasgei de beschrijving en het sentii e||, ventioneel (sherry op champagne hooghartig. cofslc versatie b.v.), waar de dief en herinnering in het glasgedicl pzi zijn de gedichten ineens wi Eddy van Vliet. Glazen. An r - ƒ17,5 k" De Bezige Bij 48 blz. j In zijn twee jaar geleden ve|irr dichtbundel „Een handvol den", zijn vijfde sinds zijn i 1953. blijkt Gust Gils (Art 1924) van poëzie-opinie vertyé! zijn. Minder cryptisch dan ziet hij het gedicht als e „maar met meer omhaal v den." Met zijn poëzie wil hij aan het algemeen welzijn er van hemzelf voorzover het erin slaagt het gif uit zijn Ij gen. Zijn poëzie wil een v liefde zijn met de lezer als Als de lezer er niet aan wil, gedicht „een aanslag op dr heid." Gust Gils schrijft poëzie als liet. Die zeden betreffen niet seksualiteit, ook de normeL woonten op het gebied van ei denken worden aangevallen. !C ters moeten luisteren naar gangstaai en afzien van arilnv sche zegging en ze moetei Ic conventionele denkgewoonte prikken. Gils zelf laat weinig liefdesillusies, van een traJja mensbeeld, van metafysisch ni lingen. Zijn enig idealisme t erin met zijn directe gedic i lezer te treffen en over te ha zijn realistisch standpunt. Pieter-Dirk Uys. blijkbaar als bedreiging ervaart. On danks het beperkte effect van toneel op de samenleving ziet Uys dit als zijn manier van ageren in de open baarheid. Volgens hem komen men sen naar toneelstukken kijken, om dat ze willen weten wat er in de achterplaats van hun samenleving gebeurt. Toneel is voor Uys: spotprenten ma ken. heilige koeien slachten, maar wel zo. dat de toeschouwers kunnen lachen. Kunnen ze dat niet, dan ko men ze niet terug. „Ik schrijf." zegt Uys. „voor de nationalist in dit land. voor de man, die op John Vorster heeft gestemd. Ik kan zeggen wat ik te zeggen heb. want ik ben een van ons. Afrikaners." Veertig dames van de particuliere censuurorganisatie „Aksie Morele Standaarde" bezoch ten een opvoering van Die van Aar des „Als ze ook maar één woord hebben onthouden," zegt Uys, „dan heb ik bereikt wat ik wilde." Uys vertelt dat in Zuid-Afrika veel toneelstukken van Brecht en Tsje- chov worden opgevoerd. Hij vindt dit onnodig, omdat Zuid-Afrika zelf met zijn voor-revolutionaire sociale ver houdingen de meest interessante stof voor het toneel vormt. „Je hebt die maar voor het oprapen." Volgens de schrijver yerden 80 mil joen Rand voor de drie theaters van Pretoria uitgegeven, terwijl het geld beter aan sociale voorzieningen had kunnen worden besteed. Naar zijn mening heb je voor toneel in feite helemaal geen geld. maar alleen ener gie nodig. .Als er uit twintig miljoen Zuidafrikanen twintig Fugards en tien Breytenbachs zouden opstaan, ja. hoe zou het er hier dan uit zien aldus Pieter-Dirk Uys. In zijn jongste bundel „Onza ding" zegt hij „de concrete vi king van het zogenaamd leven optekenen". Hij bedoeic dat nabootsing van het levq* kunst ongevaarlijke fictie maar dat doorborduren op eeèui de realiteit angstaanjagend heeft. In concreto betekent een heerlijk hysterische sop lerlei ondergang kan aank r die als kunst ongevaarlijk is e een doodgewone hoestbui, „i van onbedaarlijke aard" ook dig apocalyptisch signaal is. gename bundel is „Onzacl ding" dus niet. Gust Gils. Onzachte landing zige Bij Amsterdam 1979. 18,50. Jeugdencyclopedie, 500 pagii foto's en tekeningen van U Lannoo, Tielt. Prijs ƒ36.-. Sprookjes van Jiri Wolker I stratie van Pim Leefsma is ve van Omniboek in Den Haa 17.50. Kijk op wijn, gids voor wijnen en wijngaarden be door H. Duijnker. Uitg. Keuning te Ede. 160 blz. Van uitgeverij Luitlngh te 1 de volgende kookboekjes: va Nes: Kookboek voor de mag ven en van J. Kramer: G lekker koken met römert deeltje: 96 blz., 9.90. Kruiden en specerijenatlas geverij Spectrum. Utrecht schrijvers A. Coenders. S. S. Houtsma. 287 blz. 59.50.e Twee kinderboeken van uitg berg. Den Bosch: deel 5 van I Pietje Prikboek van L. Smul blz ƒ10.95 (voor zelflezen* ren t/m 9 jr) en van P. Nowee oog en de „avondmannen" (V jr; 10.50, 152 blz.). Enkel dubbelspel is een roi M. Kousen (121 blz.. 19 50K Krantz is de schrijfster van c Scrupules (462 blz., ƒ34.5' boeken uitgaven van Bussum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4