dichter van het oude geloof
;<B3i steunen nieuwe
in Nicaragua
■W!
Beroep op wereldraad
inzake asielzoekers
Deputaten nemen
deel rapport terug
Paus gaat naar Turkije
Het kind in
het midden
Tv
rj
Geen kerkelijk
ambt voor
veiligheidsagenten
Juist verbouwde
kerk in beslag
Conferenties
Ton bisschoppen
voor moederhulp
VANDAJ
Jaar uitstel voor
Ned. geref. kerken
Confessioneel beraad
ontmoet moderamen
Conferenties
DE KORENAER
VOORBIJGANG»
Hervormde kei
veroudert
Bijdrage generale
kas wordt 17,50
KERK
TROUW/KWARTET
:n
door Guus van Hamert
Er;
ook
Stab
t zin1;! en musiceert, vierhonderd jaar geleden in
I der Wielen geboren werd. Zoals
lp' ;en in Nederland misschien alleen hier aan
den dat morgen, op 22 november, dag van Sinte Cecilia.
er Joannes Stalpart van
van gegoede gezinnen doen. volgde hij in Leiden
itudie. Maar. anders dan zij. voltooide hij zijn opleiding in het
aar dat zelfde jaar, 1598. ook Hugo de Groot en
afstudeerden!) Geboren in de 16e eeuw. hoort hij bij de 17e.
bij de 21e zullen horen). De 17e eeuw. dat is
in de Reformatie als de Contra-Reformatie.
nk'ijk in Den Haag
:e theologie studeren
vordt hij priester ge-
hij zijn doctoraat
hij. tot aan zijn dood.
anticlimax, deze laat-
ft Is Delft dat in die
lot, Joannes Vermeer
uwenhoek wereldge-
ie stad en de polders
'.org, preekt en dicht
r jongere Höoft kent
tunst met haar licht-
spetit ermee in onze
vaker gezongen dan
Ipart voor mij nog het
*gh en musijk. mijn
oude weelden', liet hij zich eens ontvallen.
Zijn leven ligt precies ingebed in dat van de
12 jaar eerder geboren en 13 jaar later gestor
ven monteverdi. Je kunt hem samen denken
met die sfeer, howal Stalpart dichtte op melo-
dieen van net iets vroeger geboren Italianen.
karikatuur
En op die van volksliedjes! Want zijn doel
was door velen gezongen te worden. Soms
hele geloofsdlsputen op zang. Daarbij was hij
te veel aristocraat en geleerde om meer dan
met mate deel te nemen aan het Grote Schel
den van toen, al kon hij het niet laten om een
karikatuur te schetsen van een dominee die
zijns ondanks toch de preek met een kruiste
ken begint: 'Eerst streek hij. met fiere zeden/
't haar omhoog, den baard beneden /Daarna,
met eeen dubble last/stelde hij zijn knevels
vast.' Een snel 17e eeuws portret! Veel meer
dan tégen de andere richting zong hij vóór
het eigen geloof, over evangelieverhalen en
alle heiligen van het jaar. Hij deed dit niet
middeleeuws maar in de nieuwe renaissance
stijl. Deze verzen rechtvaardigden het oude
geloof misschien nog méér dan controvers-
poëzie dat zou kunnen. Juist zoals eerder
liederen en psalmen de beleefbaarheid van de
reformatie hadden getoond. Nieuw gezongen
kunnen worden ls zijn plaats onder de zon
bewijzen.
Stalpart woonde ln het Begijnhof in Delft.
Het stadsbestuur dat vrij remonstrants
dacht, liet daar de gemeenschap van 80 begij
nen geen klooster dus ongemoeid. Vrou
wen bezig met sociaal werk, gevoed door het
geloof en de liturgie. Zij waren de eersten die
de liederen zonen van deze man met zijn
magere kop en aandachtige ogen. die zich in
voortdurende arbeid verteerde. 'Als een last
dier ben ik geworden bij U'(Psalm 73 vers 23)
had hij ooit, in woordspeling op zijn naam,
als levensspreuk gekezen. Hij stierf op zijn
51ste.
Toekomst
Waar stond deze man voor? Voor het oude
geloof, zo noemde hij het ook. in tegenstelling
tot het nieuwe. Hij zag de toekomst van het
vroegere. De rijkdom bij voorbeeld van de
aloude jaarkring, met een hoogtepunt van
innigheid in de donkere dagen rond kerstmis
'Vers geboren zag ik een kind'ling kleine'
en de jubel op pasen: 'Dit is de dag des
Heren/die naar de ark doet keren/de aller
witste duive weder/met een takje vers en
teder/ van olijve-blaen'.
Voor hem bleef bestaan het belang van uiter
lijke ceremonies, van ongehuwd zijn als ma
terieel teken van hemels leven, van uiterlijk
gezag in het geloof. Met spijt kijken wij nu
terug op de heftigheid van de polarisatie van
toen. De hervormers beschouwden de paus
als de Anti-christ een begrijpelijke fout:
iets heiligs dat tegenvalt, wordt gauw duivels
gemaakt, gedemoniseerd, in plaats van gere
lativeerd en de katholieken zochten het
juist in een nog centralere plaats van het
pausschap en een overdreven bewaren van
het bestaande: Zelfs de communie onder
twee gedaanten kwam er niet door. en het
nieuwe wereldbeeld van Galileï (ook van hem
was Stalpart een tijdgenoot) werd in Rome
niet toevallig als bedreigend ervaren: het
oude levens-geheel moest niet op zijn kop
gezet.
Hoe komt deze man uit die tijd nu tot mij?
Als gentleman? Als contra-priester? Als ziel
zorger? (Kan iemand niet eens nazoeken of
Vermeer als kind misschien door hem ge
doopt is?) Als volksopvoeder? Als dichter?
Als christen? Als mens die-er-iets-goeds-van-
Van een on7er redacteuren
:1 de katholieke kerk als de protestantse kerken van Nicaragua hebben
1 un ver. luwen uitgesproken in de sandinistische revolutie, die vier
e maakte aan de dictatuur van president Somoza. Met name van de
betekent dit een belangrijke ommezwaai.
In een 1
zr-vi-n i>
tig proc
pe reg*:
Kriti
Do bi SS
d do
(wijven vragen de
n Nicaragua dc
a.;! ruim tach-
bevolking zich
uovrr de sandi-
De bisschoppen
>r de aanpak van
>bers, vooral voor
rarmsten uit hun
>evTijden
•den al sprak
Obando ln Ma-
held uit over het
en van de haatge-
rschlllende klas-
inansc bevolking
.lo waarschuwde
voor de ..onechte
worpenen" en
ing op uan het
irnn pp sandlnlsö-
ui*. het oog te
Ie tijd neemt de
keren in Nieara-
wftc aanpak van
fbben nu verklaard
kerk in Nicaragua
de bevrijding aon
werkelijke sr cialls-
Tier.:olijke waar
den zullen verdedi-
i echter voor een
ing aan het revolu-
sandinisten moe-
naakte fouten
gesteld. De vrij-
-.1 Do Rotter-
Dordts Dagblad,
jio Courant met
Courant
w/Kwartet BV
orgtnfl)
lend voor
heid van meningsuiting en van kri
tiek is onontbeerlijk om gebreken
aan te kunnen wijzen en positieve
gevolgen van de revolutie te kunnen
verbeteren, aldus het document.
De steunbetuiging van de katholieke
kerk komt enige weken na een ge
sprek tussen bisschoppen, priesters
en leiders van de sandinisten over de
koers van de revolutie. Kort na het
vertrek van dictator Somoza hadden
de bisschoppen een bezorgde en ang-
ige verklaring over de nieuwe situa
tie ln Nicaragua uitgegeven. De wan
trouwige brief riep veel kritiek op,
niet alleen van de sandinistische lei
ders. maar ook van vele priesters die
de bevolking daadwerkelijk hebben
gesteund in de strijd tegen de onder
drukking.
Fernando Cardenal, een Jezuïet die
belast is met een massale alfabetise
ringscampagne. wees er ln een artikel
op dat de revolutie niet het werk is
van engelen, maar van mensen. En
mensen maken fouten, aldus Carde
nal. De kerk heeft een profetische
taak, van binnen uit. en moet geen
ltiek leveren van buiten af. Door
bewust deel te nemen aan het maat
schappelijke proces in Nicaragua,
kan de kerk het vertrouwen winnen
m de sandinisten, aldus Cardenal.
Hij toont zich een sterk voorstander
van regelmatig overleg tussen de ka
tholieke kerk en de regering. Het ziet
er naar uit dat dit overleg er ook
komt.
Protestanten
Geheel onafhankelijk van de omme
zwaai binnen de katholieke kerk heb
ben vijfhonderd predikanten en lei
ders van protestantse kerken in Nica
ragua hun medewerking aangeboden
i m de sandinisten bij de wederop
bouw van het land. Voor het eerst ook
geven de protestantse kerken toe be-
t okken te zijn geweest bij de gewa
pende strijd tegen de troepen van
Somoza: .Terwijl wij onze helden en
imartelaren gedenken, erkennen wij,
dat de protestantse kerken hun poli
tieke. militaire, morele en geestelijke
deelname hebben gehad aan de strijd
cm de bevrijding van ons Nicaragua."
Di- protestantse kerken nemen in ver-
lijking met andere Latijns-Ameri
kaanse landen een relatief belangrij
ke positie in tien procent van de
caraguonen is actief lid van protes
tantse kerken. Het is daarom voor de
regering belangrijk dat de vijfhon-
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Paus Johannes
P lus II heeft aangekondigd dat hij
eind van deze maand een bezoek zal
brengen aan de orthodoxe patriarch
vein C'onstantinopel, Demitrios I. Ook
.'.'.I hij ontvangen worden door de
Turkse regering in Ankara. Daarna
gaat de paus nog naar Efese. waar in
Van onze correspondent
JOHANNESBURG De synode van
d- anglicaanse kerk in Zuld-Afrika
krijgt volgende maand het voorstel
op tafel om haar respect te betuigen
voor diegenen, die zich oprecht gedre
ven voelen te werken aan de omver
werping van de regering van Zuid-
Afrika. Tegelijk wordt de synode
voorgesteld respect te verklaren voor
di enen die tot een andere conclusie
komen en voor onvoorwaardelijke
pacifisten.
De synode zal tegelijk ook spreken
oi een voorstel dat het voor een lid
van de veiligheidspolitie onwenselijk
enig ambt in de kerk te bekleden.
Ti - zal voorgesteld worden dc bis
schoppen te vragen in het vervolg te
n vergunningen te vragen in
h«kader van de rassenwetten, een
nieuwe Stap in de richting van bur-
gcrlljke ongehoorzaamheid in dezen.
431 Maria plechtig werd uitgeroepen
tot „Moeder Gods".
De paus benadrukt vooral het bezoek
aan de patriarch, dat een nieuwe im
puls kan geven aan het eenheidsstre-
ven tussen Rome en Constantinopel.
Op dit terrein zou weliswaar grote
vooruitgang zijn geboekt, maar nog
niet voldoende om te spreken van de
eenheid die Christus wil, aldus de
paus.
Hoewel al enige tijd geruchten de
ronde deden over een mogelijk be
zoek van de paus aan Turkije, komt
de aankondiging toch vrij onver
wacht. Met een pauselijk bezoek,
zoals dat eerder plaats vond in Polen
en Ierland, zal evenwel niet alleen de
rooms-orthodoxe oecumene gediend
zijn.
De christelijke minderheden zouden
baat kunnen vinden bij een indruk
wekkend pauselijk optreden. Een vi
tale. inspirerende paus zo dichtbij het
rijk van ayatollah Khomeini kan een
tegenkracht worden in de toenemen
de islamitische druk op die minderhe
den. In Turkije is niet alleen de situa
tie voor de Syrisch-orthodoxen moei
lijk. ook ln Istanboel ls er een sterke
stroming die vindt dat die orthodoxie
niet in Turkije thuishoort en dat de
patriarch maar in Griekenland moet
gaan zitten.
Kort geleden weigerde Khomeini
pauselijke bemiddeling Inzake de gij
zeling in Teheran. Het bezcek aan
Turkije zal de eerste krachtmeting
zijn tussen de twee opvallendste reli
gieuze leiders van het moment.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT De raad van kerken heeft de hulp van de
wereldraad van kerken in Genève ingeroepen voor de christe
nen uit Turkije, die in ons land asiel gevraagd hebben.
derd openlijk steun betuigen aan het
regeringsprogramma.
„Wij roepen op ons te verenigen in
politieke acties van algemeen belang.
Wij verzoeken dringend deel te
nemen aan de Sandinistische verde
digingscomité "s (buurtorganisaties
die moeten toezien op het welzijn van
de bewoners en de verdediging van de
revolutie, red.), als plaatsen voor
christelijke getuigenis en dienstbaar
heid ln concrete zaken, zoals alfabeti-
satie, gezondheid, bevrijdend onder
wijs binnen het proces van onze poli
tieke vorming en ontwikkeling van
het sociale en revolutionaire bewust
zijn," aldus de opzienbarende verkla
ring van de protestantse geestelijken.
Leger des Heils blijft
nog in wereldraad
GENÊVE Het internationale Leger
des Heils zal pas in de loop van 1980
een definitieve beslissing nemen over
het lidmaatschap van de wereldraad
van kerken.
In augustus 1978 werd dit opgeschort
als protest tegen de gift van 85.000
dollar voor humanitaire steun aan
het Patriottisch Front, uit het specia
le fonds ter bestrijding van het racis
me van de wereldraad. De generaal
van het leger, Arnold Brown, heeft dit
per brief medegedeeld aan dr Philip
Potter, secretaris-generaal van de we
reldraad.
Het Leger des Heils, dat in ongeveer
80 landen ruim twee miljoen aanhan
gers telt, wil eerst de besluiten af
wachten van het centrale comité van
de wereldraad, dat ln augustus 1980
te Genève bijeenkomt. Het comité zal
dan op grond van landelijke en inter
nationale consultaties het beleid be
palen van de wereldraad inzake de
bestrijding van het racisme in de Ja
ren '80.
Een delegatie van de wereldraad
heeft in december 1978 te Londen een
gesprek met de top van het Leger des
Heils gehad over de redenen, die heb
ben geleid tot opschorting. Van de
zijde van het leger werd toen gemeld
dat het gesprek „veel omvattend en
constructief" was.
De wereldwijde leidersconferentie
van het Leger des Heils heeft vorige
maand te Toronto zich bezig gehou
den met de verhouding tot de wereld
raad. Op grond van deze bijeenkomst
heeft generaal Brown tot het schrij
ven van bovengemelde brief aan de
wereldraad besloten.
De wereldraad zou zijn invloed moe
ten gebruiken om emigratie naar een
ander land mogelijk te maken. Intus
sen zou de raad van kerken in Neder
land dan misschien nog een periode
van uitstel kunnen verkrijgen, zodat
Deze tekening staat op de omslag van
..Het kind in het midden", een nieuw
katern van de werkgroep werkmateri
aal van de gereformeerde vrouwen
bond (postbus 106, Baarn). Het ka
tern behandelt o m. kinderen uit één
oudergezinnen, kinderen met proble- £0110111611
men, kinderen in niemandsland. Er is
in zoverre geen rechtstreeks verband
met het jaar van het kind, dat de
werkgroep onderstreept dat kinderen
altijd onze aandacht nodig hebben.
De prijs van dit katern is een rijks
daalder. Bij tien exemplaren of meer
wordt dit twee gulden.
MOSKOU Orthodoxe gelovigen in
de plaats Retsjitsa in Wit-Rusland
zijn beroofd van hun kerk, die zij juist
deze zomer hadden verbouwd.
De Persoon en het werk van de
Heilige Geest, conferentie „In de
rechte Straat" o.l.v. ds. H. J. Hegger,
15-16 december. Rhederoord, De
Steeg. Inl. en opg. tel. 085-646050.
Ontmoetingsdag centrale pink-
sterbijbelschool, zaterdag 24 novem
ber 10.30 uur, Utrechtseweg 75, Zeist.
Inl. tel. 03404-15134
UTRECHT (ANP) De bisschoppen
conferentie heeft de honderdduizend
gulden, die zij eerder dit Jaar had
gereserveerd voor hulp bij ongewen
ste zwangerschap, thans verdeeld.
Subsidies gaan naar de vereniging tót
bescherming van het ongeboren kind,
een nationale Instelling met verschil
lende bureaus in den lande, en naar
zeven regionale instellingen, die
zwangere vrouwen in nood in staat
stellen hun kind ter wereld te bren
gen en alleenstaande moeders met
hun kinderen onderdak verschaffen.
De plaatselijke autoriteiten hadden
toestemming gegeven voor deze ver
bouwing, die nodig was omdat de
kerk te klein geworden was en de
atmosfeer er tijdens de diensten zo
benauwd was, dat sommige mensen
er flauw vielen. Geld en bouwmateri
aal werd door de gemeenteleden zelf
bij elkaar gebracht en in korte tijd
voerden zij de verbouwing ook zelf
uit.
Het Britse instituut Keston College
meldt nu, dat toen de gelovigen op 1
september naar de kerk gingen, zij
het gebouw gesloten vonden. Een pa
pier op de kerk deelde mee, dat de
plaatselijke brandweerinspectie de
kerk had gesloten, wegens overtre
ding van de brandweervoorschriften.
Enig gesprek met de plaatselijke au
toriteiten en met de Witrussische re
gering in Minsk over deze zaak bleek
niet mogelijk. De kerk wordt nu dag
en nacht bewaakt door de militie en
er zijn plannen, om er een warenhuis
van te maken. De gelovigen komen
nu regelmatig in de open lucht bij de
kerk bijeen om te zingen.
In Sumy (Oekraïne) kreeg een brui
loft van baptisen een abrupt eind,
toen alle bruiloftsgasten door de ge
heime politie KGB opgepakt werden.
Op een man na werden allen later
weer vrijgelaten. Deze zou zo gesla
gen zijn. dat hij nog steeds buiten
bewustzijn is.
ADVERTENTIE
KAMPEN
CHRISTELIJKE AKADEMIE VOOR EXPRESSIE
DOOR WOORD EN GEBAAR
Aanmelding studenten
Studenten kunnen aangenomen worden nadat ze de
selectiecursus hebben gevolgd, waar beoordeeld wordt,
of de opleiding voor hen geschikt is.
De aanmeldingsformulieren dienen voor 1 december
1979 binnen te zijn. De informatiebrochure en het
aanmeldingsformulier kunnen aangevraagd worden bij
de administratie van de akademie, Oudestraat 216,
8261 CA Kampen, (tel. 05202-20898)
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Gereformeerde deputaten voor de oefening
van het verband met de theologische faculteit van de Vrije
Universiteit hebben het gedeelte van hun rapport aan de
synode, waarin om nieuwe bezinning gevraagd wordt inzake
de ondertekening van de belijdenis, teruggenomen voor nader
beraad.
Van het moderamen van de synode
vernamen wij. dat uit de deputaten-
voorstellen volgende week op de sy
node alleen ter sprake zal komen een
wijziging van de manier, waarop het
preken van studenten in het kader
van hun opleiding geregeld is.
De rest van het rapport is opnieuw in
bespreking bij deputaten Hierin
werd gevraagd om voortgaande be
zinning of er niet een meer bij het
moderne levensgevoel passende weg
kan worden gevonden, waarop de
kerken zich van de loyaliteit van haar
ambtsdragers ten aanzien van het
belijden der kerk kunnen verzekeren.
Hierover heerst binnen de kring der
deputaten geen eenstemmigheid.
Joannes Stalpart van der Wielen
maakt? Ik wilde dit laatste zeggen. En niet
zozeer poëet, want zijn verzen blijven, als
haast alle 17e eeuwse poëzie, verder van je af
dan de schilderkunst en de muziek uit die
tijd. Maar na het rustig lezen van zijn kerst
gedichten en van zijn 'klaverzootje' (over een
gekooide leeuwerik) zeg ik toch: dichter.
Guus van Hemert, wonend te Nijmegen, is
r.k. priester en publicist.
de asielzoekers niet naar Turkije te
ruggestuurd worden. Mocht dit uit
stel niet worden verleend, dan zou de
Nederlandse raad met de wereldraad
willen beraadslagen over een tussen
tijds verblijf voor deze mensen in een
land, dat tot de derde wereld behoort.
In de brief wordt voldoening uitge
sproken over het plan van de wereld
raad, een internationaal beraad over
dit probleem te beleggen, waarmee
behalve Nederland ook West-Duits-
land en Zweden direct te maken heb
ben. De Nederlandse raad vraagt dit
beraad zo spoedig mogelijk te
houden.
Havenstakingen
In een brief aan minister Al bed a (So
ciale Zaken) wil de raad van kerken,
dat op korte termijn wordt nagegaan,
hoe conflicten zoals de recente ha
venstakingen in Rotterdam, kunnen
worden voorkomen. Een groep onaf
hankelijke deskundigen zou moeten
onderzoeken, welke structurele en or
ganisatorische verbeteringen in de
havens kunnen worden verkregen. Te
veel is ervan uitgegaan, aldus de
brief, dat het door velen gevoelde
onrecht kan worden afgekocht met
verbetering van de primaire arbeids
voorwaarden.
Van een onzer verslaggevers
BREUKELEN De volgende lande
lijke vergadering van de Nederlands
gereformeerde kerken is een jaar uit
gesteld. Het was de bedoeling, dat
deze vergadering voorjaar 1980 zou
worden gehouden. Vanuit de plaatse
lijke kerken kwamen hiertegen zo
veel bezwaren, dat de roepende kerk
van Breukelen besloten heeft tot uit
stel naar begin 1981.
Voornaamste bezwaar was, dat de
vorige landelijke vergadering nogal is
uitgelopen. De laatste zitting was in
mei van dit jaar. De periode tussen de
belde landelijke vergaderingen zou te
kort zijn voor een behoorlijke bestu
dering van de besluiten.
Van een verslaggever
LEUSDEN Bestuursleden van het
confessioneel gereformeerd beraad
hebben vrijdag een verkennende ont
moeting gehad met het moderamen
van de gereformeerde synode over
diverse punten die de belijdenis van
en de prediking in deze kerken raken.
Het gesprek, dat een vertrouwelijk
karakter had, werd naar men ons
meldt, „ln alle openheid en in een
goede sfeer gevoerd." Besloten werd
het op een later tijdstip voort te zet
ten aan de hand van een praatpapier,
dat een van de bestuursleden van het
beraad zal samenstellen. Wanneer de
tweede ontmoeting zal zijn moet in
afwachting van dat discussiestuk nog
nader worden bepaald.
Hoe in vredesnaam lanceren wij
„de schets" van de synode (over de
kernbewapening) in de gemeente?
Voor hervormde kerkeraadsleden, 14-
15 december en 25-26 januari, De
Haaf, Bergen (NH) (tel. 02208-4141).
Jongeren en diakonaat, voor (gere
formeerde) (Jeugd-)diakenen en jon
geren. 14-15 december, d'Olde Vech-
te. Ommen (tel. 05291-1963)
ADVERTENTIE
1 is fijn, z*n prijs
verrassend klein.
AFWEGEN
Het komt op zuivere argument
aan. Dat blijkt ook in de zaak» o
deelname van een Zuidafrikati
team aan de volgend jaar in An
te houden Olympiade voor ifl
gehandicapten. De Tweede Ki ff
heeft die deelname principieel
afgewezen. Nu komt er blijkbai
brief uit Zuid-Afrika waarin n«
bericht toch een ploeg te zullen
sturen. Allerlei mensen menen
hiermee de zaak opnieuw aanh
te kunnen maken. Duidelijk miïe'
zijn dat er geen nieuwe argumt >e,
voor deelname aangedragen wc A
Hoezeer nu al weer in de discui iC
allerlei zaken scheefgetrokken nl
worden blijkt onder meer uit et '8
uitspraak van de heer Hans varn(
„Er hebben in de Tweede Kan* 8
valide mensen partij-politiek oi a
ruggen van ongeveer 500.000
invaliden bedreven". Niets is n
waar. In de eerste plaats is er gi
partij-politiek bedreven door h
tegenstanders van deelname w
Niemand kan waarmaken datz
minder begaan zijn met de inva
dan de voorstemmers. Maar wie
hen kwalijk nemen dat zij afwe
het onduldbaar lot van de milji
gediscrimineerden in Zuid-Afrl
tegen het genoegen van een
handjevol invalide sporters geki
hebben voor betrokkenheid bijl
situatie van de eersten? Mr Van
Heijningen vindt volgens een l
dagblad de weigering „onmenu
Hoe weinig zoiets voorstelt kani
opmaken uit het feit dat niemaa.
ooit de heer Van Heijningen zo'dI
oordeel heeft horen vellen overi
verderfelijke apartheidspolitiek
Zuid-Afrika. Iedereen zal
gehandicapte sportmensen ooki
Zuid-Afrika het genoegen van
deelname aan internationale
ontmoetingen gunnen. Maar w
hun zaak bepleit wordt door helt
halve tegenstanders van het
apartheidsbeleid aldaar, kan ma
moeilijk instemming verwacht»
'mensen die nog altijd van menin
zijn dat de opheffing van die
apartheid ten gunste van miljoa
prioriteit verdient. Wel zal de
beslissing van het parlement opi
morele draagkracht getoetst dia
te worden aan de beslissing ten
aanzien van de zozeer valide
leveranciers van Zuid-Afrika.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Barendrecht (built
•wijkgem.): G. S. A de Knegtl
neveld; te IJsselmuiden: J. Koo
IJsselstein; te Harderwijk (toe
Smit te Hilversum
Aangenomen naar Ommen: W.l
te Kolderveen, die bedankte voc
verdal.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Heerenveen: M. C.
sten te Scheveningen.
Intrede (18 nov.): te Mlldam: ku
'Bosgra uit Kampen.
NED. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Oegstgeest:
Lange, kand. te Mlddelstum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Werkendam: J. Ma
Rijssen.
DEN HAAG A(NP) De leeftijd
bouw van de hervormden is in vt
lijking met die van de Nederlii
bevolking „oud te noemen", al<*
M. M. J. van Hemert in het r
„De hervormden in Nederland -i
tal, leeftijdsopbouw, ontwikkell
een uitgave van het katholiek soc
kerkelijk instituut (Kaski) te I
Haag.
Van de Nederlandse bevolking r
van de Nederlandse hervormde I
was in 1947 20 resp. 26,5 procent
der dan 50 jaar, in 1971 24,5 resp r
en volgens de prognose van de
Van Hemert zijn de cijfers voor
26,5 resp. 36,3 procent.
In 1947 was 46,1 procent van del
derlandse bevolking jonger dan
jaar tegen 40,6 procent van de I
vormde kerk. In 1971 resp. 44,7 enl
en volgens de prognose voor 1
39,3 resp. 32,4 procent
Het aantal hervormden neemt ill
1972 waren er volgens de kerken
administratie ongeveer 3.450.000,1
januari 1978 volgens dezelfde M
3.057.500. De prognose voor 1981]
2.900.000. De daling van het aari
hervormden wordt o.m. veroonaj
door het feit dat de toename vaij
aantal leden door geboorte overt*
fen wordt door de afname ten gevd
van overlijden.
DEN HAAG - De generale llnai^
raad van de hervormde kerk heeljj
jaarlijkse bijdrage voor de gen*]]
kas met ingang van 1980 verhw
van 15 naar 17,50 per lidmaat!
verhoging is een gevolg van de «8
devermindering van het geld en>
stijgen van de uitgaven van de W
ciële raad. Het aantal subsidie»!
vragen neemt toe, niet alleen ten
volge van een toenemende nood
dendheld, maar ook ten gevolge
een opleving van gemeentelijke
viteiten, waardoor nieuwe geboü»
en predikantsplaatsen noodzatf
zijn.