dichter van het oude geloof ;<B3i steunen nieuwe in Nicaragua ■W! Beroep op wereldraad inzake asielzoekers Deputaten nemen deel rapport terug Paus gaat naar Turkije Het kind in het midden Tv rj Geen kerkelijk ambt voor veiligheidsagenten Juist verbouwde kerk in beslag Conferenties Ton bisschoppen voor moederhulp VANDAJ Jaar uitstel voor Ned. geref. kerken Confessioneel beraad ontmoet moderamen Conferenties DE KORENAER VOORBIJGANG» Hervormde kei veroudert Bijdrage generale kas wordt 17,50 KERK TROUW/KWARTET :n door Guus van Hamert Er; ook Stab t zin1;! en musiceert, vierhonderd jaar geleden in I der Wielen geboren werd. Zoals lp' ;en in Nederland misschien alleen hier aan den dat morgen, op 22 november, dag van Sinte Cecilia. er Joannes Stalpart van van gegoede gezinnen doen. volgde hij in Leiden itudie. Maar. anders dan zij. voltooide hij zijn opleiding in het aar dat zelfde jaar, 1598. ook Hugo de Groot en afstudeerden!) Geboren in de 16e eeuw. hoort hij bij de 17e. bij de 21e zullen horen). De 17e eeuw. dat is in de Reformatie als de Contra-Reformatie. nk'ijk in Den Haag :e theologie studeren vordt hij priester ge- hij zijn doctoraat hij. tot aan zijn dood. anticlimax, deze laat- ft Is Delft dat in die lot, Joannes Vermeer uwenhoek wereldge- ie stad en de polders '.org, preekt en dicht r jongere Höoft kent tunst met haar licht- spetit ermee in onze vaker gezongen dan Ipart voor mij nog het *gh en musijk. mijn oude weelden', liet hij zich eens ontvallen. Zijn leven ligt precies ingebed in dat van de 12 jaar eerder geboren en 13 jaar later gestor ven monteverdi. Je kunt hem samen denken met die sfeer, howal Stalpart dichtte op melo- dieen van net iets vroeger geboren Italianen. karikatuur En op die van volksliedjes! Want zijn doel was door velen gezongen te worden. Soms hele geloofsdlsputen op zang. Daarbij was hij te veel aristocraat en geleerde om meer dan met mate deel te nemen aan het Grote Schel den van toen, al kon hij het niet laten om een karikatuur te schetsen van een dominee die zijns ondanks toch de preek met een kruiste ken begint: 'Eerst streek hij. met fiere zeden/ 't haar omhoog, den baard beneden /Daarna, met eeen dubble last/stelde hij zijn knevels vast.' Een snel 17e eeuws portret! Veel meer dan tégen de andere richting zong hij vóór het eigen geloof, over evangelieverhalen en alle heiligen van het jaar. Hij deed dit niet middeleeuws maar in de nieuwe renaissance stijl. Deze verzen rechtvaardigden het oude geloof misschien nog méér dan controvers- poëzie dat zou kunnen. Juist zoals eerder liederen en psalmen de beleefbaarheid van de reformatie hadden getoond. Nieuw gezongen kunnen worden ls zijn plaats onder de zon bewijzen. Stalpart woonde ln het Begijnhof in Delft. Het stadsbestuur dat vrij remonstrants dacht, liet daar de gemeenschap van 80 begij nen geen klooster dus ongemoeid. Vrou wen bezig met sociaal werk, gevoed door het geloof en de liturgie. Zij waren de eersten die de liederen zonen van deze man met zijn magere kop en aandachtige ogen. die zich in voortdurende arbeid verteerde. 'Als een last dier ben ik geworden bij U'(Psalm 73 vers 23) had hij ooit, in woordspeling op zijn naam, als levensspreuk gekezen. Hij stierf op zijn 51ste. Toekomst Waar stond deze man voor? Voor het oude geloof, zo noemde hij het ook. in tegenstelling tot het nieuwe. Hij zag de toekomst van het vroegere. De rijkdom bij voorbeeld van de aloude jaarkring, met een hoogtepunt van innigheid in de donkere dagen rond kerstmis 'Vers geboren zag ik een kind'ling kleine' en de jubel op pasen: 'Dit is de dag des Heren/die naar de ark doet keren/de aller witste duive weder/met een takje vers en teder/ van olijve-blaen'. Voor hem bleef bestaan het belang van uiter lijke ceremonies, van ongehuwd zijn als ma terieel teken van hemels leven, van uiterlijk gezag in het geloof. Met spijt kijken wij nu terug op de heftigheid van de polarisatie van toen. De hervormers beschouwden de paus als de Anti-christ een begrijpelijke fout: iets heiligs dat tegenvalt, wordt gauw duivels gemaakt, gedemoniseerd, in plaats van gere lativeerd en de katholieken zochten het juist in een nog centralere plaats van het pausschap en een overdreven bewaren van het bestaande: Zelfs de communie onder twee gedaanten kwam er niet door. en het nieuwe wereldbeeld van Galileï (ook van hem was Stalpart een tijdgenoot) werd in Rome niet toevallig als bedreigend ervaren: het oude levens-geheel moest niet op zijn kop gezet. Hoe komt deze man uit die tijd nu tot mij? Als gentleman? Als contra-priester? Als ziel zorger? (Kan iemand niet eens nazoeken of Vermeer als kind misschien door hem ge doopt is?) Als volksopvoeder? Als dichter? Als christen? Als mens die-er-iets-goeds-van- Van een on7er redacteuren :1 de katholieke kerk als de protestantse kerken van Nicaragua hebben 1 un ver. luwen uitgesproken in de sandinistische revolutie, die vier e maakte aan de dictatuur van president Somoza. Met name van de betekent dit een belangrijke ommezwaai. In een 1 zr-vi-n i> tig proc pe reg*: Kriti Do bi SS d do (wijven vragen de n Nicaragua dc a.;! ruim tach- bevolking zich uovrr de sandi- De bisschoppen >r de aanpak van >bers, vooral voor rarmsten uit hun >evTijden •den al sprak Obando ln Ma- held uit over het en van de haatge- rschlllende klas- inansc bevolking .lo waarschuwde voor de ..onechte worpenen" en ing op uan het irnn pp sandlnlsö- ui*. het oog te Ie tijd neemt de keren in Nieara- wftc aanpak van fbben nu verklaard kerk in Nicaragua de bevrijding aon werkelijke sr cialls- Tier.:olijke waar den zullen verdedi- i echter voor een ing aan het revolu- sandinisten moe- naakte fouten gesteld. De vrij- -.1 Do Rotter- Dordts Dagblad, jio Courant met Courant w/Kwartet BV orgtnfl) lend voor heid van meningsuiting en van kri tiek is onontbeerlijk om gebreken aan te kunnen wijzen en positieve gevolgen van de revolutie te kunnen verbeteren, aldus het document. De steunbetuiging van de katholieke kerk komt enige weken na een ge sprek tussen bisschoppen, priesters en leiders van de sandinisten over de koers van de revolutie. Kort na het vertrek van dictator Somoza hadden de bisschoppen een bezorgde en ang- ige verklaring over de nieuwe situa tie ln Nicaragua uitgegeven. De wan trouwige brief riep veel kritiek op, niet alleen van de sandinistische lei ders. maar ook van vele priesters die de bevolking daadwerkelijk hebben gesteund in de strijd tegen de onder drukking. Fernando Cardenal, een Jezuïet die belast is met een massale alfabetise ringscampagne. wees er ln een artikel op dat de revolutie niet het werk is van engelen, maar van mensen. En mensen maken fouten, aldus Carde nal. De kerk heeft een profetische taak, van binnen uit. en moet geen ltiek leveren van buiten af. Door bewust deel te nemen aan het maat schappelijke proces in Nicaragua, kan de kerk het vertrouwen winnen m de sandinisten, aldus Cardenal. Hij toont zich een sterk voorstander van regelmatig overleg tussen de ka tholieke kerk en de regering. Het ziet er naar uit dat dit overleg er ook komt. Protestanten Geheel onafhankelijk van de omme zwaai binnen de katholieke kerk heb ben vijfhonderd predikanten en lei ders van protestantse kerken in Nica ragua hun medewerking aangeboden i m de sandinisten bij de wederop bouw van het land. Voor het eerst ook geven de protestantse kerken toe be- t okken te zijn geweest bij de gewa pende strijd tegen de troepen van Somoza: .Terwijl wij onze helden en imartelaren gedenken, erkennen wij, dat de protestantse kerken hun poli tieke. militaire, morele en geestelijke deelname hebben gehad aan de strijd cm de bevrijding van ons Nicaragua." Di- protestantse kerken nemen in ver- lijking met andere Latijns-Ameri kaanse landen een relatief belangrij ke positie in tien procent van de caraguonen is actief lid van protes tantse kerken. Het is daarom voor de regering belangrijk dat de vijfhon- Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Paus Johannes P lus II heeft aangekondigd dat hij eind van deze maand een bezoek zal brengen aan de orthodoxe patriarch vein C'onstantinopel, Demitrios I. Ook .'.'.I hij ontvangen worden door de Turkse regering in Ankara. Daarna gaat de paus nog naar Efese. waar in Van onze correspondent JOHANNESBURG De synode van d- anglicaanse kerk in Zuld-Afrika krijgt volgende maand het voorstel op tafel om haar respect te betuigen voor diegenen, die zich oprecht gedre ven voelen te werken aan de omver werping van de regering van Zuid- Afrika. Tegelijk wordt de synode voorgesteld respect te verklaren voor di enen die tot een andere conclusie komen en voor onvoorwaardelijke pacifisten. De synode zal tegelijk ook spreken oi een voorstel dat het voor een lid van de veiligheidspolitie onwenselijk enig ambt in de kerk te bekleden. Ti - zal voorgesteld worden dc bis schoppen te vragen in het vervolg te n vergunningen te vragen in h«kader van de rassenwetten, een nieuwe Stap in de richting van bur- gcrlljke ongehoorzaamheid in dezen. 431 Maria plechtig werd uitgeroepen tot „Moeder Gods". De paus benadrukt vooral het bezoek aan de patriarch, dat een nieuwe im puls kan geven aan het eenheidsstre- ven tussen Rome en Constantinopel. Op dit terrein zou weliswaar grote vooruitgang zijn geboekt, maar nog niet voldoende om te spreken van de eenheid die Christus wil, aldus de paus. Hoewel al enige tijd geruchten de ronde deden over een mogelijk be zoek van de paus aan Turkije, komt de aankondiging toch vrij onver wacht. Met een pauselijk bezoek, zoals dat eerder plaats vond in Polen en Ierland, zal evenwel niet alleen de rooms-orthodoxe oecumene gediend zijn. De christelijke minderheden zouden baat kunnen vinden bij een indruk wekkend pauselijk optreden. Een vi tale. inspirerende paus zo dichtbij het rijk van ayatollah Khomeini kan een tegenkracht worden in de toenemen de islamitische druk op die minderhe den. In Turkije is niet alleen de situa tie voor de Syrisch-orthodoxen moei lijk. ook ln Istanboel ls er een sterke stroming die vindt dat die orthodoxie niet in Turkije thuishoort en dat de patriarch maar in Griekenland moet gaan zitten. Kort geleden weigerde Khomeini pauselijke bemiddeling Inzake de gij zeling in Teheran. Het bezcek aan Turkije zal de eerste krachtmeting zijn tussen de twee opvallendste reli gieuze leiders van het moment. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De raad van kerken heeft de hulp van de wereldraad van kerken in Genève ingeroepen voor de christe nen uit Turkije, die in ons land asiel gevraagd hebben. derd openlijk steun betuigen aan het regeringsprogramma. „Wij roepen op ons te verenigen in politieke acties van algemeen belang. Wij verzoeken dringend deel te nemen aan de Sandinistische verde digingscomité "s (buurtorganisaties die moeten toezien op het welzijn van de bewoners en de verdediging van de revolutie, red.), als plaatsen voor christelijke getuigenis en dienstbaar heid ln concrete zaken, zoals alfabeti- satie, gezondheid, bevrijdend onder wijs binnen het proces van onze poli tieke vorming en ontwikkeling van het sociale en revolutionaire bewust zijn," aldus de opzienbarende verkla ring van de protestantse geestelijken. Leger des Heils blijft nog in wereldraad GENÊVE Het internationale Leger des Heils zal pas in de loop van 1980 een definitieve beslissing nemen over het lidmaatschap van de wereldraad van kerken. In augustus 1978 werd dit opgeschort als protest tegen de gift van 85.000 dollar voor humanitaire steun aan het Patriottisch Front, uit het specia le fonds ter bestrijding van het racis me van de wereldraad. De generaal van het leger, Arnold Brown, heeft dit per brief medegedeeld aan dr Philip Potter, secretaris-generaal van de we reldraad. Het Leger des Heils, dat in ongeveer 80 landen ruim twee miljoen aanhan gers telt, wil eerst de besluiten af wachten van het centrale comité van de wereldraad, dat ln augustus 1980 te Genève bijeenkomt. Het comité zal dan op grond van landelijke en inter nationale consultaties het beleid be palen van de wereldraad inzake de bestrijding van het racisme in de Ja ren '80. Een delegatie van de wereldraad heeft in december 1978 te Londen een gesprek met de top van het Leger des Heils gehad over de redenen, die heb ben geleid tot opschorting. Van de zijde van het leger werd toen gemeld dat het gesprek „veel omvattend en constructief" was. De wereldwijde leidersconferentie van het Leger des Heils heeft vorige maand te Toronto zich bezig gehou den met de verhouding tot de wereld raad. Op grond van deze bijeenkomst heeft generaal Brown tot het schrij ven van bovengemelde brief aan de wereldraad besloten. De wereldraad zou zijn invloed moe ten gebruiken om emigratie naar een ander land mogelijk te maken. Intus sen zou de raad van kerken in Neder land dan misschien nog een periode van uitstel kunnen verkrijgen, zodat Deze tekening staat op de omslag van ..Het kind in het midden", een nieuw katern van de werkgroep werkmateri aal van de gereformeerde vrouwen bond (postbus 106, Baarn). Het ka tern behandelt o m. kinderen uit één oudergezinnen, kinderen met proble- £0110111611 men, kinderen in niemandsland. Er is in zoverre geen rechtstreeks verband met het jaar van het kind, dat de werkgroep onderstreept dat kinderen altijd onze aandacht nodig hebben. De prijs van dit katern is een rijks daalder. Bij tien exemplaren of meer wordt dit twee gulden. MOSKOU Orthodoxe gelovigen in de plaats Retsjitsa in Wit-Rusland zijn beroofd van hun kerk, die zij juist deze zomer hadden verbouwd. De Persoon en het werk van de Heilige Geest, conferentie „In de rechte Straat" o.l.v. ds. H. J. Hegger, 15-16 december. Rhederoord, De Steeg. Inl. en opg. tel. 085-646050. Ontmoetingsdag centrale pink- sterbijbelschool, zaterdag 24 novem ber 10.30 uur, Utrechtseweg 75, Zeist. Inl. tel. 03404-15134 UTRECHT (ANP) De bisschoppen conferentie heeft de honderdduizend gulden, die zij eerder dit Jaar had gereserveerd voor hulp bij ongewen ste zwangerschap, thans verdeeld. Subsidies gaan naar de vereniging tót bescherming van het ongeboren kind, een nationale Instelling met verschil lende bureaus in den lande, en naar zeven regionale instellingen, die zwangere vrouwen in nood in staat stellen hun kind ter wereld te bren gen en alleenstaande moeders met hun kinderen onderdak verschaffen. De plaatselijke autoriteiten hadden toestemming gegeven voor deze ver bouwing, die nodig was omdat de kerk te klein geworden was en de atmosfeer er tijdens de diensten zo benauwd was, dat sommige mensen er flauw vielen. Geld en bouwmateri aal werd door de gemeenteleden zelf bij elkaar gebracht en in korte tijd voerden zij de verbouwing ook zelf uit. Het Britse instituut Keston College meldt nu, dat toen de gelovigen op 1 september naar de kerk gingen, zij het gebouw gesloten vonden. Een pa pier op de kerk deelde mee, dat de plaatselijke brandweerinspectie de kerk had gesloten, wegens overtre ding van de brandweervoorschriften. Enig gesprek met de plaatselijke au toriteiten en met de Witrussische re gering in Minsk over deze zaak bleek niet mogelijk. De kerk wordt nu dag en nacht bewaakt door de militie en er zijn plannen, om er een warenhuis van te maken. De gelovigen komen nu regelmatig in de open lucht bij de kerk bijeen om te zingen. In Sumy (Oekraïne) kreeg een brui loft van baptisen een abrupt eind, toen alle bruiloftsgasten door de ge heime politie KGB opgepakt werden. Op een man na werden allen later weer vrijgelaten. Deze zou zo gesla gen zijn. dat hij nog steeds buiten bewustzijn is. ADVERTENTIE KAMPEN CHRISTELIJKE AKADEMIE VOOR EXPRESSIE DOOR WOORD EN GEBAAR Aanmelding studenten Studenten kunnen aangenomen worden nadat ze de selectiecursus hebben gevolgd, waar beoordeeld wordt, of de opleiding voor hen geschikt is. De aanmeldingsformulieren dienen voor 1 december 1979 binnen te zijn. De informatiebrochure en het aanmeldingsformulier kunnen aangevraagd worden bij de administratie van de akademie, Oudestraat 216, 8261 CA Kampen, (tel. 05202-20898) Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Gereformeerde deputaten voor de oefening van het verband met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit hebben het gedeelte van hun rapport aan de synode, waarin om nieuwe bezinning gevraagd wordt inzake de ondertekening van de belijdenis, teruggenomen voor nader beraad. Van het moderamen van de synode vernamen wij. dat uit de deputaten- voorstellen volgende week op de sy node alleen ter sprake zal komen een wijziging van de manier, waarop het preken van studenten in het kader van hun opleiding geregeld is. De rest van het rapport is opnieuw in bespreking bij deputaten Hierin werd gevraagd om voortgaande be zinning of er niet een meer bij het moderne levensgevoel passende weg kan worden gevonden, waarop de kerken zich van de loyaliteit van haar ambtsdragers ten aanzien van het belijden der kerk kunnen verzekeren. Hierover heerst binnen de kring der deputaten geen eenstemmigheid. Joannes Stalpart van der Wielen maakt? Ik wilde dit laatste zeggen. En niet zozeer poëet, want zijn verzen blijven, als haast alle 17e eeuwse poëzie, verder van je af dan de schilderkunst en de muziek uit die tijd. Maar na het rustig lezen van zijn kerst gedichten en van zijn 'klaverzootje' (over een gekooide leeuwerik) zeg ik toch: dichter. Guus van Hemert, wonend te Nijmegen, is r.k. priester en publicist. de asielzoekers niet naar Turkije te ruggestuurd worden. Mocht dit uit stel niet worden verleend, dan zou de Nederlandse raad met de wereldraad willen beraadslagen over een tussen tijds verblijf voor deze mensen in een land, dat tot de derde wereld behoort. In de brief wordt voldoening uitge sproken over het plan van de wereld raad, een internationaal beraad over dit probleem te beleggen, waarmee behalve Nederland ook West-Duits- land en Zweden direct te maken heb ben. De Nederlandse raad vraagt dit beraad zo spoedig mogelijk te houden. Havenstakingen In een brief aan minister Al bed a (So ciale Zaken) wil de raad van kerken, dat op korte termijn wordt nagegaan, hoe conflicten zoals de recente ha venstakingen in Rotterdam, kunnen worden voorkomen. Een groep onaf hankelijke deskundigen zou moeten onderzoeken, welke structurele en or ganisatorische verbeteringen in de havens kunnen worden verkregen. Te veel is ervan uitgegaan, aldus de brief, dat het door velen gevoelde onrecht kan worden afgekocht met verbetering van de primaire arbeids voorwaarden. Van een onzer verslaggevers BREUKELEN De volgende lande lijke vergadering van de Nederlands gereformeerde kerken is een jaar uit gesteld. Het was de bedoeling, dat deze vergadering voorjaar 1980 zou worden gehouden. Vanuit de plaatse lijke kerken kwamen hiertegen zo veel bezwaren, dat de roepende kerk van Breukelen besloten heeft tot uit stel naar begin 1981. Voornaamste bezwaar was, dat de vorige landelijke vergadering nogal is uitgelopen. De laatste zitting was in mei van dit jaar. De periode tussen de belde landelijke vergaderingen zou te kort zijn voor een behoorlijke bestu dering van de besluiten. Van een verslaggever LEUSDEN Bestuursleden van het confessioneel gereformeerd beraad hebben vrijdag een verkennende ont moeting gehad met het moderamen van de gereformeerde synode over diverse punten die de belijdenis van en de prediking in deze kerken raken. Het gesprek, dat een vertrouwelijk karakter had, werd naar men ons meldt, „ln alle openheid en in een goede sfeer gevoerd." Besloten werd het op een later tijdstip voort te zet ten aan de hand van een praatpapier, dat een van de bestuursleden van het beraad zal samenstellen. Wanneer de tweede ontmoeting zal zijn moet in afwachting van dat discussiestuk nog nader worden bepaald. Hoe in vredesnaam lanceren wij „de schets" van de synode (over de kernbewapening) in de gemeente? Voor hervormde kerkeraadsleden, 14- 15 december en 25-26 januari, De Haaf, Bergen (NH) (tel. 02208-4141). Jongeren en diakonaat, voor (gere formeerde) (Jeugd-)diakenen en jon geren. 14-15 december, d'Olde Vech- te. Ommen (tel. 05291-1963) ADVERTENTIE 1 is fijn, z*n prijs verrassend klein. AFWEGEN Het komt op zuivere argument aan. Dat blijkt ook in de zaak» o deelname van een Zuidafrikati team aan de volgend jaar in An te houden Olympiade voor ifl gehandicapten. De Tweede Ki ff heeft die deelname principieel afgewezen. Nu komt er blijkbai brief uit Zuid-Afrika waarin n« bericht toch een ploeg te zullen sturen. Allerlei mensen menen hiermee de zaak opnieuw aanh te kunnen maken. Duidelijk miïe' zijn dat er geen nieuwe argumt >e, voor deelname aangedragen wc A Hoezeer nu al weer in de discui iC allerlei zaken scheefgetrokken nl worden blijkt onder meer uit et '8 uitspraak van de heer Hans varn( „Er hebben in de Tweede Kan* 8 valide mensen partij-politiek oi a ruggen van ongeveer 500.000 invaliden bedreven". Niets is n waar. In de eerste plaats is er gi partij-politiek bedreven door h tegenstanders van deelname w Niemand kan waarmaken datz minder begaan zijn met de inva dan de voorstemmers. Maar wie hen kwalijk nemen dat zij afwe het onduldbaar lot van de milji gediscrimineerden in Zuid-Afrl tegen het genoegen van een handjevol invalide sporters geki hebben voor betrokkenheid bijl situatie van de eersten? Mr Van Heijningen vindt volgens een l dagblad de weigering „onmenu Hoe weinig zoiets voorstelt kani opmaken uit het feit dat niemaa. ooit de heer Van Heijningen zo'dI oordeel heeft horen vellen overi verderfelijke apartheidspolitiek Zuid-Afrika. Iedereen zal gehandicapte sportmensen ooki Zuid-Afrika het genoegen van deelname aan internationale ontmoetingen gunnen. Maar w hun zaak bepleit wordt door helt halve tegenstanders van het apartheidsbeleid aldaar, kan ma moeilijk instemming verwacht» 'mensen die nog altijd van menin zijn dat de opheffing van die apartheid ten gunste van miljoa prioriteit verdient. Wel zal de beslissing van het parlement opi morele draagkracht getoetst dia te worden aan de beslissing ten aanzien van de zozeer valide leveranciers van Zuid-Afrika. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Barendrecht (built •wijkgem.): G. S. A de Knegtl neveld; te IJsselmuiden: J. Koo IJsselstein; te Harderwijk (toe Smit te Hilversum Aangenomen naar Ommen: W.l te Kolderveen, die bedankte voc verdal. GEREF. KERKEN Beroepen te Heerenveen: M. C. sten te Scheveningen. Intrede (18 nov.): te Mlldam: ku 'Bosgra uit Kampen. NED. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Oegstgeest: Lange, kand. te Mlddelstum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: J. Ma Rijssen. DEN HAAG A(NP) De leeftijd bouw van de hervormden is in vt lijking met die van de Nederlii bevolking „oud te noemen", al<* M. M. J. van Hemert in het r „De hervormden in Nederland -i tal, leeftijdsopbouw, ontwikkell een uitgave van het katholiek soc kerkelijk instituut (Kaski) te I Haag. Van de Nederlandse bevolking r van de Nederlandse hervormde I was in 1947 20 resp. 26,5 procent der dan 50 jaar, in 1971 24,5 resp r en volgens de prognose van de Van Hemert zijn de cijfers voor 26,5 resp. 36,3 procent. In 1947 was 46,1 procent van del derlandse bevolking jonger dan jaar tegen 40,6 procent van de I vormde kerk. In 1971 resp. 44,7 enl en volgens de prognose voor 1 39,3 resp. 32,4 procent Het aantal hervormden neemt ill 1972 waren er volgens de kerken administratie ongeveer 3.450.000,1 januari 1978 volgens dezelfde M 3.057.500. De prognose voor 1981] 2.900.000. De daling van het aari hervormden wordt o.m. veroonaj door het feit dat de toename vaij aantal leden door geboorte overt* fen wordt door de afname ten gevd van overlijden. DEN HAAG - De generale llnai^ raad van de hervormde kerk heeljj jaarlijkse bijdrage voor de gen*]] kas met ingang van 1980 verhw van 15 naar 17,50 per lidmaat! verhoging is een gevolg van de «8 devermindering van het geld en> stijgen van de uitgaven van de W ciële raad. Het aantal subsidie»! vragen neemt toe, niet alleen ten volge van een toenemende nood dendheld, maar ook ten gevolge een opleving van gemeentelijke viteiten, waardoor nieuwe geboü» en predikantsplaatsen noodzatf zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2