Poppenspelers in problemen
Dansers vinden in Duet
veel mogelijkheden
Palmer pas laat op dreef
door gebrek zelfvertrouwen
Voortijdige uitvoering
van Johannes Passion
CRM heeft nog geen beleid
Veelzijdigheid toegenomen door breder werkterrein
Nieuwe boe
En dan nog
Scapino fantasierijk in Giovanni's Poppenwinkel
Montag toontis
meester in
het overpeinze n
Muziek en
publiek gaat
verdwijnen
Uitbreiding
zendtijd tv
gaat niet door
Herinneringen
zonder pretenti
Nieuwe boekt
DINSDAG 20 NOVEMBER 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM In ons land geven veertig beroepspoppenspelers op eigen kracht ruim 2000
voorstellingen per jaar, maar CRM heeft nog steeds geen duidelijk subsidiebeleid voor het
poppenspel ontwikkeld. Zij teert nog steeds op de artistieke noodzaak van de poppenspeler
om voorstellingen te maken. Tijdens het symposium „De touwtjes in handen", dat Stichting
Poppenspelcentrum morgen in Dordrecht organiseert, komen de problemen van de poppen
spelers opnieuw aan de orde.
bloei, ziet de belangen en wil con
tact."
Optimisme
Het symposium haakt In op de bloel
ende discussie over kunst en kunst
beleid CRM-ambtenaren, politici en
poppenspelers zullen proberen de uit
gangspunten van de Nota Kunst en
Kunstbeleid van ex-minister Van
Doorn van CRM te vertalen in een
concreet beleid voor het poppenspel.
Het is in drie Jaar tijd het derde
symposium dat zich bezighoudt met
de netelige positie van de poppenspe
ler. December 1977 in Alkmaar en
september 1978 in Maastricht richt
ten deze bijeenkomsten zich met
name op de behoeften van de pop
penspelers. Die zijn Inmiddels in
kaart gebracht door diverse werk
groepen en neergelegd ln twee nota's,
die een aanvulling vormen op „Het
beleidsplan voor het Poppenspel''
van de Raad voor de Kunst uit 1976.
Ondanks het advies van de Raad aan
de overheid om het poppenspel in
haar beleid te betrekken en verant
woordelijkheid te nemen om artistie
ke ontwikkelingen mogelijk te ma
ken, heeft het ministerie van CRM
nog steeds geen lijnen uitgezet voor
een beleid. Dat het ministerie dit wel
als noodzakelijk ervaart blijkt uit de
stelling van Jan Knopper van CRM in
de speciaal voor dit symposium ver
vaardigde bundel opstellingen.
Knopper vindt dat overheid en pop
penspelers elkaar moeten zien te vin
den. „Het geld is schaars", zo stelt hij,
„maar de overheid ziet de huidige
door Stan Rijven
NIJMEGEN - Robert Palmer neemt binnen de popmuziek een aparte plaats in. Deze
Engelsman verwierf pas bekendheid nadat hij in 1974 de groep Vinegar Joe (waarvan Elkie
Brooks ook deel uitmaakte) en Engeland had verlaten om in Amerika zijn geluk te beproeven.
Dat kwam al spoedig, want met nie
mand minder dan Alain Toussaint,
the Meters en de kern van Little Feat
maakte hij dat jaar een van de stan
daardplaten van de jaren zeventig:
,,8neakin' Sally through the alley"
De voorkeur voor onvervalste New
Orleans rhythm Si blues en funk die
hierop te horen was zou later worden
uitgebreid met andere stijlen, die Pal
mer tot een veelzijdige persoonlijk
heid maken.
Zowel met violen omfloerste ballads,
als reggae en rock voorzag hij van
zijn eigen stempel, namelijk een
dwingende stem waarmee vol span
ning de verschillende genres even
overtuigend vertolkt werden. Ritme
en perfectie vormen daarin de sleutel
woorden
Op zijn laatste plaat „Secrets" had
hij de perfectie van studiomuzikan
ten ingeruild voor musici met
podiumervaring en het is dit kwintet,
dat hem op zijn huidige tournee door
Nederland begeleidt Zondagavond
volgden zij anderhalf uur lang, doel
treffend en accuraat de wisselende
stemmingen en koersen die Robert
Palmer tijdens zijn concert liet horen.
Als opwarmer van de uitverkochte
Vereeniging opende hij met „Best of
both worlds" en ..Every kind of
people". Hij was duidelijk gespannen
en net als tijdens zijn eerste bezoek
van vorig Jaar, probeerde hij dat te
camoufleren door het onhandig vast
houden van een gitaar Na een serie
van zeven aaneengeregen nummers
kwam het zelfvertrouwen terug, ont
deed hij zich van gitaar en colbert en
zong vol overgave „Love stop"
Plots switchte hij over op enkele bal
lads. gaf een zwakke interpretatie
van „Not a second time", dat eens
door de Beatles bekendheid had ge
kregen en vond pas zijn uiteindelijke
vorm met „Under suspicion". Toen
kon er niks meer mis gaan en open
baarde hij zijn veelzijdigheid in een
collage van stijlen die even abrupt als
vanzelfsprekend op elkaar volgden.
„Baby it's you. baby it's me" een
nieuw nummer, met new wave-trek
ken, dat zó door Joe Jackson geschre
ven had kunnen zijn. Een reggae-
intermezzo waarin „Pressure drop"
een zeldzame uitvoering kreeg dank
zij het pianospel van Steve Robbins.
En om het muziek-mozaïek te com
pleteren kwam hij met een futuris
tisch klinkend synthesizercompositie
op de proppen „Me, I disconnect from
you" van Gary Newman, die met de
Tubeway Army in dit genre is gespe- BeleidSDldn
cialiseerd.
Een opmerkelijk optimisme dat tij
dens het symposium, waar Knopper
aanwezig is. toelichting behoeft.
Want al stond er op de begroting van
CRM van vorig jaar 650.000 gulden
poppenspel en kindertheater en werd
er voor 1980 een verhoging van vier
procent voorgesteld, dit departement
heeft nog geen verdeelsleutel gevon
den om het geld naar de juiste plaats
te dirigeren. CRM heeft nog steeds
geen passende structuur ontwikkeld
die de financiële tunnel tussen dit
departement en de poppenspelers
kan vormen. Uit het beschikbare be
drag zijn tot nu toe incidentele pro-
duktie- en materiaalsubsidies ver
leend. Het geld dat over ls zal CRM
besteden aan andere kunstinstellin
gen die in financiële nood zitten of
gaat aan het einde van het jaar terug
naar het ministerie van financiën.
Dat zou jammer zijn omdat de veer
tig poppenspelers nog steeds dubbel
zo hard moeten werken zonder dat er
enige financiële tegemoetkoming te
genover staat. De poppenspeler, uit
voerende en scheppend kunstenaar
tegelijk, kampt met een veelheid van
taken en overuren. Hij maakt zijn
poppen zelf, bewerkt of schrijft het
stuk, speelt de hoofdrol in zijn voor
stellingen, houdt zich bezig met de
administratieve kant van de zaak en
moet naast de voorstellingen die hij,
geeft werken aan een volgende pro-
duktie. Onder dergelijke werkom
standigheden zou menig toneelgezel
schap al te gronde zijn gegaan. De
artistieke ambitie en de kleinschalig
heid van het poppenspelbedrijf, dat
uit één of twee mensen bestaat, heb
ben deze tak van kunst ervoor be
hoed te creperen. En daar mag geen
misbruik van gemaakt worden.
De aarzelende start was vergeten,
Palmer kroop uit zijn lijf en voerde de
stemming op met zijn trilogie „Sai
ling shoes, Hey Julia en Sneakin' Sal
ly through the Alley". Stevig rockend
volgde „Bad case of loving you"
waardoor de Vereeniging haar naam
eer aan deed: het verenigd enthou
siasme kreeg Palmer terug voor een
uitgebreide toegift van vijftien minu
ten. Met dit concert revancheerde hij
zich voor de met geluidsproblemen
geplaagde tegenvaller van vorig jaar
en bewees Palmer nog steeds moei
lijk ln een vakje te plaatsen te zijn of
het zou uniek moeten heten.
Daarom moet de aanbevelingen uit
„Het beleidsplan voor het poppen
spel" van de Raad voor de Kunst,
bijgesteld met aanvullingen vanuit
de kant van de poppenspelers zo snel
mogelijk worden ingesteld.
De Raad voor de Kunst heeft in zijn
beleidsplan uit 1976 voorgesteld een
Fonds voor het Poppenspel en een
Nationaal Poppentheatercentrum ln
te stellen. Het Fonds zou middelen in
de vorm van stipendia, materiaalkos
ten en reisbeurzen aan poppenspelers
moeten toekennen om de instand
houding van deze kunstvorm te waar
borgen.
Daarnaast zou het Poppentheater-
centrum de ontwikkeling van het
poppenspel moeten bevorderen en
het publiek bij het poppenspel moe
ten betrekken. In een werkplaats zou
den de poppenspelers nieuwe vormen
kunnen ontwikkelen, hierdoor in
staat gesteld door de stipendia. Door
middel van tëhtoonstellingen, lezin
gen en een afdeling documentatie zou
het publiek meer bij deze kunstvorm
betrokken worden. En om de geïso
leerde ppsltie vah de poppenspeler,
die vaak alleen werkt, op te heffen
zouden in het theatercentrum bijeen
komsten georganiseerd kunnen
worden.
Tijdens het symposium zal dit be
leidsplan van de Raad voor de Kunst
opnieuw aan de orde komen. Mis
schien kunnen de poppenspelers er zo
mogelijk voor behoed worden dat dit
plan nog eens vier jaar in de kast
blijft liggen.
Staats- und Domchor Berlin
door Jac. Kort
AMSTERDAM Het Staats- und Domchor Berlin, dat zon
dagavond een uitvoering gaf in de Westerkerk, is waarschijn
lijk het oudste koor van Europa.
Het ensemble, dat thans onder lei
ding staat van Christiaan Grube, is
opgericht in 1465 Dat is ruim dertig
jaar eerder dan het koor, dat Maximi
liaan heeft gesticht en dat wij nu
kennen als de Wiener S&ngerknaben
Het Staats- und Domchor Berlin be
staat in totaal uit 35 jongens en 20
mannen, die allen individuele zang
lessen krijgen, naast de repetities, die
driemaal per week worden gehouden
Monika Sauwer voor
debuut bekroond
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM De schrijfster Mo
nika Sauwer krijgt vanmiddag in het
Casino in Den Bosch de Gouden
Ezelsoor uitgereikt De prijs (groot
2500 gulden) ls een initiatief van de
FGE (Organisatie van fabrikanten
van grafische eindprodukteni die
haar toekent aan een debuterende
auteur wiens boek in één jaar het
meest verkocht is. Daarbij moet het
gaan om oorspronkelijk Nederlands
en literair werk dat via de normale
verkoopkanalen op de markt komt.
Monika Sauwer krijgt de prijs, die dit
jaar voor de eerste keer wordt toege
kend. voor haar debuut „Mooie boel"
dat vorig jaar verscheen en waarvan
in twee drukken ruim 6100 exempla
ren werden verkocht
Speciaal morgen
Panoramiek wil aan de
hand van gesprekken met ex-
bondskanselier Willy Brandt
en oud-premier Tindeman dui
delijkheid scheppen over de
volgende vraag: Hoe democra
tisch is een Europese topconfe
rentie die volgende week in
Dublin wordt gehouden?
Ned 1 21.55 uur
De schonen schijn. Een drie
delige serie waarin de schep
pende kunstenaar centraal
staat. Onderwerp vanavond,
de cultuur-politiek in Neder
land.
Ned. I 22.15 uur
Hotel op stelten. Lachen,
gieren brullen met de Engelse
komiek John Cleese die de ei
genaar speelt van een curieus
hotel.
Ned 2 21.55 uur
Kruispunt gaat in op het
omstreden werk van de Franse
theoloog Jacques Pohier. De
congregatie voor de geloofs
leer ovan het Vaticaan heeft
xijn werk ïwiar veroordeeld.
Hilversum 2 19.30 uur
Het koor werkt mee aan kerkdien
sten, het geeft concerten, treedt op
voor radio en televisie en maakt tour
nees door Europa.
Enigszins bevreemdend vond ik, dat
het Berlijnse koor voor zijn optreden
in de hoofdstad de Johannes Passion
van Joh. Seb. Bach op zijn program
ma had geplaatst. Dit werk hoort in
de lijdenstijd te worden uitgevoerd,
niet vlak voor de Advent. Dat het in
een kerk werd gezongen, verandert
niets aan het feit. dat het toch als een
puur concertgebeuren werd aange
voeld. Enige cantates uit het Weih-
nachts Oratorium waren meer in
overeenstemming geweest met het
kerkelijk Jaar
Dat neemt niet wet, dat van de wijze
van uitvoeren niets dan goeds te mel
den valt. Het koor zong prachtig soe
pel en transparant, waarbij grote
aandacht voor de nuancering opviel.
De koralen werden op natuurlijke
wijze gezongen, zonder oponthoud bij
de fermates. hetgeen precies is zoals
Bach het naar mijn mening heeft
bedoeld Harry Geraerts, tenor, was
een goed in dit geheel passende Evan
gelist Max van Egmond zong de Je-
zvispartij met veel uitdrukitlng. Een
sopraan uit het koor, Charles Brett,
countertenor. Mlchiel ten Houte de
Lange, tenor en Harry van der Kamp.
bas zongen hun aria's met fraaie stem
en stijlvolle maar niet minder door
leefde voordracht
Het tot het ensemble behorende or
kest bespeelt Instrumenten uit
Bach's tijd of kopieën daarvan in de
lage stemming, die toen gold. ZIJ
mengen zich uitstekend met de klank
van de menselijke stem
Uit heel deze uitvoering sprak zeer
duidelijk, dat Christian Grube niet
streeft naar formele authenticiteit,
doch naar een levende weergave vol
emoties. Hij ls daar in alle opzichten
in geslaagd
ADVERTENTIE
ifoto Joree FaUurosl
Janet Popeleski en Robert Craset dansen in Duet.
door Ineke Sluiter
ROTTERDAM In het programma, dat het Scapino Ballet zondagmiddag in de Rotterdam
se Schouwburg presenteerde, waren twee premières opgenomen. De eerste was Duet, van
Armando Navarro, muziek Schumann, kostuums Wim Bijmoer. Een duet gemaakt in de
klassieke dansstijl vrij traditioneel, maar wel boeiend en heel muzikaal.
Er waren mogelijkheden te over voor
de uitvoerende dansers, Janet Pope
leski en Robert Craset, om hun kun
nen te laten zien en daar maakten ze
dankbaar gebruik van. Vooral Pope
leski ontwikkelt zich tot een danseres
van zeer behoorlijk niveau, ze werd
goed bijgestaan door haar partner. Ik
vind het Jammer, dat voor de kleinere
kinderen onder het publiek en ze wa
ren goed vertegenwoordigd, inhoude
lijk vanuit hun fantasiewereldje niet
veel te beleven viel De ouderen wil
len best naar „mooi dansen" kijken,
voor de kleintjes is het te abstract
Gelukkig kregen zij veel meer kansen
in de tweede première. Giovanni's
Poppenwinkel. choreografie Nicholas
Beriozoff, muziek Rossini/Respighi,
decor en kostuums ook van Wim Bij
moer Alle registers voor een geweldig
kijkspel waren opengetrokken. Toen
het doek openging, kreeg de aanwezi
ge Bijmoer terecht zijn beloning van
het publiek ach's en oh's voor het
decor. Ook de kostuums waren door
vrolijke. soms heel riskante, maar
spannende kleurcombinaties, (een
handelsmerk van Bijmoer) een lust
voor het oog.
De figuren in het stuk, kinderen, gro
te mensen en poppen, waren een
beetje te nadrukkelijk neergezet. En
het moet me van het hart, dit laatste
bedoel ik letterlijk. De choreografie
was erg mager, behalve een paar dan
sen voor de poppen. Er werd nogal
wat stilgestaan, opgevuld, geacteerd,
en vrijblijvend rondgehuppeld, ter
wijl de laatste „massa-scène" meer
op een stoplap leek. dan op een ge
ïnspireerd eind goed-al goed. Voor de
kleintjes echter waarschijnlijk ge
noeg aanknopingspunten voor hun
fantasie en dat ls heel belangrijk voor
wat Scapino wil. Maar het is treffend,
dat deze twee premières de dualiteit
laten zien tussen de wens, de dansers
op hun technisch en artistiek niveau
te laten dansen en de noodzaak voor
het jongste publiek balletten te pre
senteren, die voor hen geschikt zijn.
Als het eerste, de wens, centraal
staat, ls het resultaat meestal minder
geschikt voor de kleineren, bij het
tweede, de noodzaak, lijkt vaak „in
geleverd" te moeten worden door de
vaak tot betere prestaties in staat
zijnde dansers.
Toch sluit het één het ander niet uit.
gezien een ander ballet, dat op het
programma stond: het ijzersterke As-
sortimento van Hans van Manen, op
muziek van Debussy. Hans van Ma
nen is er goed in geslaagd een com
promis te sluiten tussen wens en
noodzaak, evenals het op het reper
toire van Scapino staande Ajaka-
boemble, ook van Van Manen. Maar
goed. op een repertoire dat bedoeld is
voor leeftijdsgroepen van 6 tot 16
mag natuurlijk ook best iets meer
„volwassens" staan, maar dan moet
het wel zorgvuldig geprogrammeerd
worden. Al met al trouwens toch een
.heel aardig programma, met ook nog
•24 blote voeten van choreograaf
Charles Czarny, met inzet en plezier
gedanst en ook op zijn manier een
leuk ogend werk'
er
De ontberingen van de vorie no
zijn niet voor niets geweest: Te
ben een verhaal van S. Mom j
doniem van H. J. A. Hofland
verd, dat het doorstane let°n
schoots goedmaakt. Het is d sdi
ling van een reis naar Schier er
oog, juist op het ogenblik
land er ondergesneeuwd en!
bij ligt. Die tocht krijgt de aJ sc'
een poolreis, in de Wadden el:
ijsberen en walvissen niet
baar meer, het eiland gelijkt
gestorven ijsvlakte.
bi
Daar aangekomen bezoekt n
onder meer het kerkhof van or
lingen en oorlogsslachtoffers
gen er anoniem, maar met 111
nadere gegevens begraven:
Onbekend. Gekleed zwarte n
we broek en gummilaarzen or
Oct 1940".
Het is vervreemdend en m ia;
liek, deze tocht, ver van de bi [el
wereld, naar een vrijwel i
sneeuwd kerkhof. Montag is
die zo'n absurde reis scherpz
humoristisch beschrijven ka
een meester in het overpeinzi
twee vorige boeken in deze
ten „Overpeinzingen" en „E(
tende voorbijganger" en
ziet dat zijn zinnen tot de
behoren die er in het NederlM
schreven kunnen worden,-M
waard dat hij kan lezen. He®
werd door de Erven Rap r
uitgegeven, in het blauw vanï"
kou, tot zelfs de letter toe.
S. Montag. Boven en onder d
op Schiermonnikoog. Baar
1979. 59 blz. gebonden 20.-
lei
Ruim driehonderd genodigden
hebben zondag in Philadelphia de
tachtigste verjaardag gevierd van de
bekende dirigent Eugene Ormandy
die al .44 jaar aan het hoofd van het
Philadelphia Orchestra staat. Hij
gaat nog niet helemaal weg, maar
doet het wat kalmer aan nu hij de
leiding officieel heeft overgedragen
aan Ricardo Mutl. Als gastdirigent
zal hij nog vaak voor het orkest ver
schijnen.
De belangrijkste Franse litera
tuurprijs „Prix Goncourt" is toege
kend aan Antonine Maillet voor „Pe-
lagie-la-Charette". Tevens werd de
„Prix Renaudot" toegekend. Deze
ging naar Jean-Marc Roberts voor
„Affaires étrangères".
Wegens gebrek aan
belangstelling
Van onze kunstredactie
UTRECHT „Muziek en publiek",
het in oktober vorig jaar in Hoog
Catharijne geopende informatiecen
trum, gaat verdwijnen wegens gebrek
aan belangstelling. In totaal kwamen
maar 5000 mensen om informatie en
daarnaast werden er 1340 schriftelij
ke en telefonische vragen behandeld.
De auteursrechten-organisaties
BUMA en STEMRA die het informa
tiecentrum oprichtten, vinden die be
langstelling te klein om de exploita
tiekosten te rechtvaardigen.
Bij „Muziek en publiek" kon men
inlichtingen krijgen over alle in Ne:
derland uitgebrachte grammofoon^
platen (die ook ter plaatse te beluiste
ren waren), over artiesten, muziek-
groepjes, huur van instrumenten, en
buitenlandse grammofoonplaten. Er
was ook een uitgebreide muziekbi
bliotheek. De BUMA in Amsterdam
zal na sluiting op 1 december van het
informatiecentrum schriftelijke en
telefonische vragen op muziekgebied
gaan beantwoorden. Daartoe zal een
speciale muziekinformatie-telefoon-
lijn worden geopend.
Met de drie medewerkers van de
stichting „Muziek en publiek" zal
worden overlegd wat er na het beëin
digen van hun werkzaamheden in het
informatiecentrum moet gebeuren.
HILVERSUM Er komt in 1980 geen
uitbreiding van de televisiezendtijd,
een wens die het NOS-bestuur in de
in februari van dit jaar opgestelde
meerjarenplanning voor de periode
van 1979-1983 had opgenomen. Dit
blijkt uit een toelichting op de begro
ting van de omroep voor 1980, die
ruim 665 miljoen gulden bedraagt.
Het NOS-bestuur wilde een uitbrei
ding met anderhalf uur per week met
ingang van 1 oktober 1980. Maar in
middels heeft minister Gardeniers
van CRM laten weten dat voor die
uitbreiding geen geld beschikbaar is.
Wel zal waarschijnlijk op 1 april 1980
de radiozendtijd van Hilversum 4 met
drie uur per dag worden verlengd,
zodat deze zender tot 20.00 uur in de
lucht zal kunnen blijven.
Van de ruim 665 miljoen gulden die
voor 1980 begroot zijn, is meer dan
385 miljoen bestemd voor de NOS,
waarbij is inbegrepen de financiering
van de programma's. De omroeporga
nisaties ontvangen ruim 254 miljoen
gulden, namelijk 164 miljoen voor
televisie en 90 miljoen voor de radio
De resterende 26 miljoen zijn be
stemd voor de cao 1980 (22 miljoen),
voor uitbreiding van het teletekstex-
periment. investeringen, het zoge
naamde „opfrissingsverlof" van de
werknemers en voor de vervroegde
uittreding
In „Andermans roem" ha
Spierdijk van De Telegraa
inneringen op aan mensen
heeft gekend: onder meei
Bloem, A. Roland Holst, H.
Keuls, Francois Pauwels, Gei
Brabander. Wat hij oVer deze
meedeelt blijft nogal anel
van aard.
Zo memoreert hij de uitspr
Holst over een langdradige vi
van de Vereniging van Letti
gen: „Zijn sRreken in het ope
voor mij een bewijs dat de
heid een begin heeft". Je we
zeker of Je zulke bon mots
eerder ergens gelezen hebt. Ja
(Jijks herinneringen blijven
oppervlakte, maar ik dacht o
dat zc meer pretentie haddei
Het is zomaar wat praten ova
derachtige broeders, m
speelgenoten", uit De Kri
Reijnders of Eylders. And
roemdheden die besproken
zijn: de acteurs Charlotte
Hans Kaart, Bob de Lange, W
neveld en de schilders Mei
Herwijnen en Van Meegeren.
Jan Spierdijk. Andermans
Amsterdam, Tiebosch, 1979.
17.50
Van de Gooise Uitgeverij,
zijn de volgende boeken:
kunst, notities over de platen
in Nederland, door L. Boudei
papier gezet (144 blz); De giti
T. en M. Evana van renaissï
rock (355 blz); Het groot bioj
muziek naslagboek, onder i
supervisie van V. Stevenson,
dactie: C. Unger-Hamilton 12
Geen prijsopgave.
Innovatie, preadviezen van
niglng voor de Staathuishou
1979 is een uitgave van Stel
Kroese, Leiden. 175 blz - geen
gave
Een zestiende eeuwse Holli
het verre oosten en het hog
den, levenswerken, reizen en
ren van Han Huygen van Lin
(1563-1611) geschreven door
Moer, uitgegeven uoor Nijho
Haag. 260 blz - 59.50.
Nacht in de middag, het relt
een ouder Russische commU
in de Sowjet Unie gevangen
en zijn proces afwacht, ge»
door A. Koestier, Uitg. Sua, i
dam. 222 blz - 27.50.
Zwerven in de dageraad, rei!
een nihilist door K. White Ui1
lenhof, Amsterdam. 171 blz
Van uitgeverij Kosmos te
dam zijn de volgende boekei
en haar rijk van B, Cuncliff f
ƒ100,-; na 1 febr. 1980: li
Egypte van P. H. Newby (26
85,-).
Edelman bedelman, gedichten
Saers, Mathenesserlaan 166 I
terdam. 2e druk 62 blz - 6
PEN-centrum tec
nieuwe kemwapfl
AMSTERDAM (ANP) - D*
van het PEN-centrum Nederl
Nederlandse afdeling van de i
tionale schrijversorganisatie,
in een vergadering hun „diep
uitgesproken van atoombew
in het algemeen en van de st
ring van nieuwe kernwapen
derland in het bijzonder In e
aan de voorzitter van de Twe
mer zegt het PEN-centrum
creatieve werk voor de culU
zin verliest, als bewapenini
ingevoerd die aan alle culU
einde kan maken.