De bisschop staat er weer eens mooi op Rome te laat met lof te vroeg met straf Kerken gaan praten met multinationals Waar ligt het ware midden? Tutu stoot neus bij eigen kerk Kerkgroei in Korea Trouw d 127.819,- is binnen! Prof. Edw. Schillebeeckx: VAN DA A VRIJDAG 16 NOVEMBER 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Wanneer een herv ormd kind aan zijn moeder vraagt, wat ze met sinterklaas aan pa zullen geven, krijgt dat kind stellig niet ten antwoord: een mooie, nieuwe foto van dominee Spilt! Allicht niet. denkt een argeloze ziel. die hervormde moeder weet natuurlijk drommels goed dat de ambtsperiode van dominee Spilt als voorzitter van de synode bijna afgelopen is. en ze kijkt wel uit om nu reeds een afbeelding van dominee Kooistra te bestellen De zaak ligt echter dieper Deze moeder is een presbyteriaal geregeerde vrouw. In haar kerk delen de presbyters, de ouderlingen, de la"kens uit en niet de synodevoorzitter Om dezelfde reden zullen wij aan de wanden van een gereformeerde woning nimmer dominee Hofland zien hangen, hoewel deze nog een aantal jaren als synodepraeses voor de boeg heeft en het. wat dit aangaat, nog best de moeite waard is. zijn beeltenis als sinterklaascadeau in huis te halen Met hun visie op de kerkregeling leggen leden van reformatorische kerken zich beperkingen op ten aanzien van het sinterklaasfeest. Iedereen heeft eigenlijk alles al en dan geef je voor de zoveelste keer maar een nieuwe kalender Onze hiërarchisch geregeerde rooms-katholieke landgenoten in het bisdom Den Bosch zijn in dit opzicht rijker bedeeld. Zij behoeven in de adventstijd van sinterklaas niet ten einde raad op een kalender te mikken, hen wenkt nog een andere wandversiering Dit valt af te leiden uit de volgende advertentie in het Bisdomblad van het bisdom Den Bosch: ..Het Bisdomblad heeft ervoor gezorgd dat mgr J. Bluyssen weer eens goed op de foto is gezet. U kunt deze kleurenfoto bestellen in twee versies en drie formaten: de bisschop in toog en bisschopskruis en de bisschop in costuum. De formaten zijn 13x18 cm 7.50 exclusief verzendkosten); 20x25 cm 12,50 excl.) en 30x40. vooral geschikt voor kerk- en andere ruimten, kloosters e.d. 50.-. exclusief verzendkosten). Misschien is het een idee voor sinterklaascadeau?" Bisschop Bluyssen in allerlei formaten als sinterklaascadeau, dat is natuurlijk mooi. Maar in dit. op zichzelf eenvoudige sinterklaascadeau ligt een veel groter geschenk voor de ganse r.k. kerkprovincie besloten. Ik zal uitleggen, hoe dit zit. Allerwege klinken klaagzangen over de gezagscrisis in de kerk. Er worden verontruste brieven naar Rome geschreven en de bisschoppen moeten naar de paus om de boel eens grondig door te nemen. Dat is allemaal niet zo best, maar dan rijst voor ons. en tevens voor het episcopaat, het verkwikkend beeld op van talloze Brabantse woningen, waarbinnen monseigneur Bluyssen 13x18 of wie weet. zelfs 30x40 cm prijkt als tastbaar bewijs van de genegenheid der gelovigen voor de hoogste gezagsdrager in hun diocees. De bisschop staat er weer eens mooi op. De lezer, die mij tot dusver gevolgd heeft, weet thans dat ik dit in dubbele zin bedoel. Kortom, achter die aanbieding in het Bisdomblad van Den Bosch gaat een nog fraaiere surprise schuil. Bisschop Bluyssen door Piet er van der Ven AMSTERDAM Deze week heeft de paus eerherstel gegeven aan Galileï, de natuurkundige die 350 jaar geleden zijn stelling moest herroepen dat de aarde om de zon draait. Tegelijk kwam bij Gooi en Sticht de Nederlandse vertaling uit van het door het Vaticaan veroordeelde boek van Jacques Pohier „Als ik God zeg". De perspresentaite hiervan geschiedde gisteren door prof. Schillebeeckx. een ordebroeder van Pohier en verdacht van enige verwante ketterijen. ADVERTENTIE Dat betekent een Nieuwe Testament voor bijna 50.000 schoolkinderen in Brazilië. Heel hartelijk dank! Maarwe mogen aan 200.000 kinderen een NT 2.63 per stuk) verschaffen. Moeten we nu aan Brazilië schrijven: „De overige 150.000 kinderen moeten dan maar zonder het Woord Gods door het leven Nee toch zeker?! U bent het vast vergeten: Giro 901.000 In de Rechte Straat te Velp G. met vermelding NTBr. Doet het NU, anders vergeet u het wéér. Het boek van Pohier is geen gemak kelijke kost en er had waarschijnlijk geen haan naar gekraaid als het niet veroordeeld was Pohier probeert, zoals hij in een interview met De Tijd zegt. de mensen weer de „smaak van God" bij te brengen. HIJ wil de inzich- GRAND RAPIDS (RES) - De kerk in Korea is een van de snelst groeien de in de wereld. Voor de vierde ach tereenvolgende maal is het aantal protestanten in tien Jaar bijna ver dubbeld. Volgens het blad Reformed World waren er in 1940 370.000 protestanten, tn 1950 was dat aantal geklommen tot 600.000. In 1960 tot 1.340 000 en tn 1970 tot 2.250 000. Nu. met het Jaar 1980 in zicht, schat men hun aantal op vier miljoen. Met de 1.1 miljoen rooms-katholleken daarbij is 14 pro cent van de Zuidkoreaanse 36.6 mil joen mensen christelijk. De meeste protestanten zijn presby teriaan: 2.3 miljoen. Eenheid is echter geen karaktertrek van het kerkelijke leven in Korea. De rooms-katholleke kerk en het leger des hells zijn de enige groepen, die niet verscheurd zijn door schisma's. De meesten ver splinteren nog steeds verder. De pres byterianen zijn een typisch voor beeld. Tot het eind van de Jaren veer tig waren zij een. Nu zij zij verdeeld in -vier grotere en verschillende kleinere groepen. De Koreaanse kerken zijn actief op zendingsgebied Elke grote kerk heeft haar zendelingen, van Teheran tot Sao Paulo en van Indonesië tot Los Angeles. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFOKANTOOR PoVDus 859 1000 AW Amsterdam Wibautsiraat 131 Amsterdam Posrgrc 66 00 00 Sa"» Ned Credie'&an» ReAemngnr 23 00 12 5/4 REGIO ROTTEROAM DORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 l^bonnementen en Oeiorgrng) iel 010-115588 iredactte) iel 115700 (mtsiurtend voor REGO DEN HAAG'LEIOEN PostOu* 101 2501 CC De" Haag te' 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (wtslunend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haaq REGO NOORD OOST NEDERLAND iu's uilend administratie! Postbus 3 8000 AA Zwoie ie" 05200-17030 Meikmartl 56 ZwcH>e Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47 70 Per l>e« iaar 95.40 Per laar f 188.60 AOver'onrereneven op aanvraag Teie»on<sct»e abonnemenienopdracbien (ne adressen boven) Oogave lam.?ieber«ch'en 9 19 30 van maandag t m vr dag Op zondag van 18- 20 uur lelef 020-913456 Opgave m.m-advertenties iet 020-936868 o' aan M.m-Adv aldekng posiöjs 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend sCWift4')|* aan onze Amsterdamse adressen ten van bijvoorbeeld de dieptepsy chologie van Jung nuttig maken voor de theologie Hij signaleert een grote verandering in het westerse denken en gevoelen over leven en dood en hij neemt hat afsterven van het hierna- maalsgeloof serieus. Schillebeeckx is het bepaald niet vol ledig eens met Pohiers ideeën over het leven na de dood. Pohier zou door veel discussie en en voortgaande be zinning inmiddels zelf enkele dingen wel wat anders willen formuleren, maar Rome gaf hem een publikatie- verbod. Volgens Schillebeeckx was de Franse geloofsgemeenschap best in staat kaf van koren te onderschei den in Pohier s boek en blokkeert het Romeinse ingrijpen dit schiftingspro ces ook bij de schrijver zelf. De zoge naamde ..verontrusting" leeft meer in Romeinse hoofden, dan in mensen met voldoende christelijk-kritisch onderscheidingsvermogen om zo'n boek te lezen. Het overhaaste Ingrijpen miskent de plaatselijke geloofsgemeenschap, die als eerste lijkt aangewezen over „or thodoxie" te oordelen en die het zeer wel verdragen kan om met iemand in haar midden een punt van onenig heid nader uit te praten. Aldus Schil lebeeckx bij zijn inleiding. Volgens de vertaler van het boek. H. J. Smeets, dwingt de theologie van Pohier de mens om zijn geloof kritisch te be vragen. Pohier benadrukt het persoonlijke, subjectieve, vrije aspect van ieders geloof en dit valt slecht bij degenen die de geloofswaarheden juist als ob jectieve feiten aanvaard willen hebben. Het eerherstel van Galileï leek een royaal gebaar van pauselijke groot moedigheid, al smeekt het wel om ehige satire. Een zekere deemoed had echter kunnen blijken uit het voorne men voortaan wat zuiniger te doen met leerstellige veroordelingen. Voor lopig is men dat niet van plan. Wel kunnen Pohier en ook Schillebeeckx, met Galileï voor ogen, gerede hoop koesteren op rehabilitatie binnen en kele eeuwen. Maar zoals ook hun critici zeggen, het gaat niet om hen persoonlijk. Want met of zonder hen blijft de rk traditie een omstreden schat. Sommigen wil len haar koesteren en veilig in de grond bewaren, anderen zijn er voor zichtig of haast roekeloos mee aan het werk. Zolang de aarde om de zon draait zal het tussen hen niet zomaar boteren. AMERSFOORT De raad van kerken gaat de komende anderhalf jaar praten met de hoogste beleidsorganen van Nederlandse multinationals. De delegatie, die namens de kerken deze gesprekken gaat voeren, zal bestaan uit drs. H. J. ter Bals, prof. ir. D. Feil, dr. H. A. M. Fiolet, prof. dr. B. Goudzwaard, dr. H. M. de Lange, drs. F. P. Sweens en drs. G. H. Terpstra. De raad aanvaardde woensdag een discussienota, die als leidraad bij deze gesprekken zal dienen. Dr. de Lange, van de sectie sociale zaken, waarin de nota is geproduceerd en uit wier midden ook de delegatie is sa mengesteld, maakte duidelijk dat het hier een bewustmakingsprogramma geldt, waarin bezinning aan actie vooraf moet gaan. Over gedragingen van transnationale ondernemingen is namelijk nog geen enkel oordeel te vormen omdat daarvoor verrassend weinig gegevens beschikbaar zijn. Het zal In het gesprek niet alleen over deze ondernemingen en de derde we reld moeten gaan, maar evenzeer over hun positie in hoog geïndustria liseerde landen. Dr. De Lange zei ook, dat er meestal bij deze ondernemin gen geen remmingen zijn om potte- kijkers te ontvangen. Integendeel: sommige zijn er juist erg op gebrand aan ontmoetingen als deze deel te nemen. Van de 650 grootste transnationale ^ondernemingen ter wereld, aldus de discussienota, hebben de meeste hun hoofdkantoren in Noord-Amerika, West-Europa en Japan. Zonder ver anderingen in hun huidige ontwikke ling zullen zij voor het eind van de jaren tachtig meer dan veertig pro cent van de wereldproduktie beheer sen. Hun kennis en besluitvorming zullen, tenzij ze gekanaliseerd wor den door het algemeen belang, steeds meer gaan botsen met menselijke en sociale ontwikkelingen, die overal in de rijke en arme wereld naar voren komen. Om hun winsten te laten stijgen, al dus de nota. moeten ze onvermijde lijk produceren voor koopkrachtigen en niet voor hen die behoeftig zijn. Daardoor hebben ze de neiging de inkomensongelijkheid in arme maat schappijen eerder te accentueren, dan te verkleinen. Deze samenlevin gen wordt immers een consumptiepa troon opgedrongen, dat in geen enkel opzicht beantwoordt aan de eerste levensbehoeften in de derde wereld. In de eerste gespreksronde met Ne derlandse transnationale onderne mingen zal worden nagegaan, hoe de in de discussienota geformuleerde kritiek bij hen. die in deze onderne mingen werken, ervaren wordt. Daar na zullen de kerken, juist omdat ze deel zijn van de westerse wereld waar deze ondernemingen zetelen, bij zich zelf te rade moeten gaan welke stap pen verder moeten worden voorbe reid. ADVERTENTIE JEZUS het verhaal van een levende Wie was Jezus van Nazareth en wie is hij voor ons. De auteur gaat terug naar de bronnen: de geschriften van het N.T. en vooral de Evangeliën. Een „Jezus-boek", zonder daarbij de Christus te vergeten. 648 blz. 87,50 5e dr. GERECHTIGHEID EN LIEFDE genade en bevrijding Nu gaat het rechtstreeks om de Nieuwtestamentische invul ling van wat christenen in hun ontmoeting met Jezus hebben ervaren. Een „Christus-boek" zonder daarbij Jezus van Nazareth te vergeten 900 blz. f 125,00. TUSSENTIJDS VERHAAL OVER 2 JEZUS-BOEKEN Schillebeeckx verklaart zijn twee Jezus-boeken en weer legt kritiek. Een prima introduc tie in het werk van deze theo loog 144 blz., 20,75 BASIS EN AMBT i.s.m. basisbeweging van kriti sche groepen en gemeenten in Nederland Ambt in dienst van nieuwe gemeentevorming. 128 blz. f 13,50 Reeds eerder verschenen: 0 Christus, sacrament van de Godsontmoeting f 15.25 0 Christus' tegenwoordigheid m de Eucharistie 0 Het huwelijk 0 Openbaring en theologie 0 Wereld en Kerk 0 Zending van da Kerk 0 Getootsverstaan I 8.25 22.75 24.75 f 24.25 25.25 21,25 Bij de boekhandel of uitg. H. Nelissen antwoordnummer 30 Bloemendaal tel. 023-245481. ADVERTENTIE Van onze correspondent KAAPSTAD Bisschop Desmond Tutu, de secretaris-gene raal van de Zuidafrikaanse raad van kerken, heeft zijn neus gestoten bij zijn eigen kerk, de anglicaanse kerk in Zuid- Af rika. Aartsbisschop Bill Burnett, het hoofd van de kerk. heeft hem niet uitgeno digd voor de komende synode van de kerk in Grahamstown. Deze synode is het hoogste besluitende college van de kerk en komt eens in de drie jaar bijeen. De weigering om Tutu uit te nodigen is een duidelijke aanwijzing van de afkeer onder leidende anglicanen van Tutu's uitgesproken ideeën over dis investering en burgerlijke ongehoor zaamheid Kennelijk willen zij over de aanbevelingen van de Zuidafri kaanse raad van kerken inzake bur gerlijke ongehoorzaamheid praten zonder dat Tutu er bij is. Op recente synoden van andere ker ken. die bij de raad zijn aangesloten, was Tutu altijd uitgenodigd. Daar komt in dit geval bij. dat hij zelf in de anglicaanse kerk bisschop van Leso tho geweest is en nu nog een assis tent-bisschop van Johannesburg. Formeel staat aartsbisschop Bumett tn zijn gelijk. Tutu is geen afgevaar digde. Alleen bisschoppen en suffra gaanbisschoppen van de zestien bis dommen kunnen de synode officieel bijwonen. Maar de aartsbisschop heeft het recht, anderen als gasten uit te nodigen. (Dat heeft hij ook gedaan. Zo zal een van de topambtenaren van het ministerie van onderwijs de syno de meemaken). De regionale synode van Johannes burg. het grootste bisdom van de kerk. had aartsbisschop Bumett spe ciaal gevraagd. Tutu ook uit te nodi gen Dit vanuit de gedachte, dat Tutu vrij zeker tot afgevaardigde van dit bisdom gekozen zou zijn. als kerk rechtdeskundigen niet hadden uitge maakt. dat hij niet als afgevaardigde kon optreden. Dit oordeel wordt ove rigens door sommigen in twijfel ge trokken. Maar aartsbisschop Bumett reageer de daarop, dat het uitnodigen van iemand die geen afgevaardigde is en vrij zeker het woord zou willen voe ren. een precedent zou scheppen. „Er zijn zoveel -vooraanstaande anglica nen. zowel leken als geestelijken, blanken en zwarten, politici, oud-bis schoppen enzovoort, die dan graag een woordje op de synode zouden willen spreken. Daar kunnen we niet aan beginnen." Hoe blijf ik gezond in het wel zijnswerk? voor welzijnswerkers. 1-2 december. Vredeveld. Vries (tel. 05921-1948). ADVERTENTIE Hoe gaan we met elkaar om in het prot. chr. primair onderwijs, wanneer het gaat om de relaties school-ouders; schooi-kerken en ouders-kerken? Zaterdag 12 januari 1980. Follow-up: 19 april 1980. Groepsopgave (afvaardiging van één school omvat tenminste enige team-, bestuurs- en ouderkommissieleden) bi) ,,De Santekraam", Stichts End 59. 1268 PL Ankeveen Informatie: tel 035-62791 Prijs: f 25.50 p.p.p d Na opgave volgt uitgebreide schriftelijke voorinformatie Wending, het maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving. In deze aflevering: GELOOF WETENSCHAP EN TOEKOMST Gerard Beneder Eric-Jan Tuininga Jan van Veen Herman Daly Hans van Gerven Kernbewapening J. M. den Uyl Jan ter Laak te bestellen bij: Boekencentrum. Postbus 84176. Den Haag: telefoon070-5121II. Stuur mij 1 exemplaar van het novembernummer van Wending 5,25 verzendkosten) Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10, INaam Adres PlaatsII door dr. C. Rijnsdorp P. L. Schoonheim (geb 1913), theoloog en emeri tus-predikant. die in 1953 promoveerde over het woord voor Wederkomst. Parousia. en die ver scheidene nieuwtestamentische studies heeft ge schreven. komt nu met een voor de gemeente bestemd boekwerk. Het heet Denken. Geloven. Hopen; de Uitgeverij Boekencentrum bv te 's- Gravenhage heeft het op de markt gebracht, het telt 135 blz en kost 15.90 Het is niet verwonderlijk dat iemand op gerijpte leeftijd voor zichzelf en anderen een soort balans opmaakt van zijn visie op zaken als geloof en kerk Aan een soort dogmatiek begint men op die leeftijd niet meer. Er is een wetenschappelijke basis en de eigen denkbeelden zijn in de loop van jaren van studie en praktijk voldoende geïnte greerd. Er kan dus tamelijk ontspannen worden geschre ven en de geest is voldoende gedisciplineerd om aan de hand van een goede indeling een leesbaar en instructief boek te maken. Dit is dan ook gebeurd. Was het in de eerste plaats om stichte lijkheid te doen geweest, dan zou de titel, aan de hand van het slot van 1 Kor. 13. hebben moeten lulden Liefhebben. Geloven. Hopen. Nu staat het denken op de eerste plaats. Dat blijkt al dadelijk uit de afbeelding van Rodins beeldhouwwerk Le Penseur, de denker, op de kaft. Achter zijn hoofd een geelrode morgenzon en jong groen om de sculptuur heen. Ook in de verdeling van de stof in hoofdstukken krijgt het denken het volle accent. Het goede Opmerkelijk Merkwaardig is dat er verder over het boek niet zo veel te zeggen valt. Wel heb ik bij het lezen heel wat passages onderstreept, maar doorgaans zijn er uitspraken die bijzondere aandacht verdienen en daarvan zou ik er maar één kunnen noemen, namelijk de constatering op blz.24: „Nu is het opmerkelijk dat belangrijke veranderingen meestal door enkelingen tot stand worden ge bracht." Hierover zou een interessante beschou wing te schrijven zijn. Laat ik voorop stellen dat de recensent nooit plaatsvervangend is voor de lezer. Het is best mogelijk dat 8choonhe!ms boek voor een brede lezerskring van veel betekenis kan zijn. Ik ver trouw ook dat het zo is. Aan de andere kant moet de boekbespreker met een wel subjectieve, maar toch eerlijke reactie voor de dag komen. Dat het geheel geen bijzondere indruk op mij heeft ge maakt. kan hieraan liggen dat het voor mij weinig nieuws en niets verrassends heeft gebracht. Toch bevredigt dit mijn recensentengeweten niet. Ik heb erover zitten denken en vraag mij nu af. of de Het goede van een middenpositie is. dat men uitersten vermijdt, fanatisme verwerpt en erop uit is het voortbestaan van de kerk te dienen, conti nuïteit dus. Maar waar alle aandacht op even wicht is gericht, is voor gloed en bezieling weinig plaats. Zelfs kan de vraag rijzen: stéét men werke lijk in het midden of in een midden? De auteur heeft een hoofdstuk gewijd aan radicaliteit in theorie en praktijk. Op mij maakt dat de indruk misschien ten onrecht dat hij probeert het verschijnsel radicaliteit of radicalisme in zijn har moniemodel in te passen. De werkelijkheid ge biedt ons te erkennen, dat er discontinuïteit be staat en dat de pelgrimage van de kerk op aarde dramatisch bewogen is. Indien er continuïteit is. dan is die er een van nooit aflatende spanningen. Het denken in de studeerkamer heeft iets van werken onder water. Voorwerpen die aan land nauwelijks te tillen zijn. zijn onder water gemak kelijker te hanteren. Zo gaat het ook met proble men Het denken kan ermee jongleren, maar de werkelijkheid op de begane grond laat zich niet zo gemakkelijk hanteren. Zo verschuift het accent toch vanzelf weer naar geloven, hopen en lief hebben. eeuwige wetten? ge ;ru Van tijd tot tijd verschijnen artikelen en brieven in onze 'J5 die ten doel hebben om aan dat er met het proces-SchilL »rei eigenlijk niets bijzonders aa hand is. Het gaat allemaal v ter vaste wetten die eens voor a ^o] in Rome zijn vastgelegd. Dit >r schrijven geheimhouding vj iar procedure voor. Aan die wet an i blijkbaar niet getornd wordfci het volgens de kanonieke re at zal wel niemand betwijfelen be wetten zelf. zijn dat ook al et fSp wetten? Komen die ook al o\ met Schrift en Traditie? Het vai kan men wel vergeten en is d nm niet iets dat altijd opnieuw nc geanalyseerd en critisch belc bi, moet worden? In enkele brie kwam het begrip mensenrec bo voor. In een eerste brief spra ton schrijver ervan uit dat het gi vri mensenrechten van de rent rooms-katholieken. Die moe iiiii tegen allerlei dwaalleer besc [e. worden? Is dat een wet? Dan bet kerk eerst wel eens in eigen biwa kijken of die wet in het verlee o; telkens schromelijk overtred erh is het niet één grote dwaallet wanneer telkens van de zijde jni kerk mensen geïntimideerd i var op zg. moreel gebied terwijl e|cht een werkelijk krachtig optret ch tegen die kerkleden die moor bij regimes in stand houden geei n t is. Wie moeten er eigenlijk be evi worden? Nu weer is er iemant probeert uit te leggen dat die geheimhouding van de bezwj tegen prof. Schillebeeckx heiu^ beschermen moeten. De vraa je op: is hem zelf ooit gevraagd i le bescherming vandaag nog re vindt? En is ooit gedacht aai mogelijkheid om er hier in eif i, een discussie over op gang te brengen? Je kunt bezwaar he tegen de tuchtoefening zoals sommige reformatorische kei plaats gevonden heeft. Een dQ| men deze mensen echter niet^ verwijten, nl. dat ze de zaken hielden. Iedereen wist om wel n bezwaren het ging en iederee" waar ook. meepraten. >n VOORBIJGANC Beroepingswerk f, NED. HERV. KERK Aangenomen naar Drachteifj M. Jansen te Hengelo. Afscheid op 18 nov. van MiP nis: E F Vergunst ber. ter. kerk. Intrede te Scheveningen: C. mans, voorheen zendingspret 1 Kameroen: te Heumen (part G. J. de Jonge, kand. uit Amej^1 EV. LUTH. KERK Intrede te Utrecht: P voorheen predikant met bepa a dracht ten behoeve van het n denpastoraat van de herv Utrecht. GEREF. KERKEN (VRIJG. Bedankt voor Zuidhorn: J. te Hengelo. NED. GEREF. KERKEN Bedankt voor Kampen: J. C fer te Emmeloord GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: J Barneveld. BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Heerenveen: J man te Stadskanaal-Noord. A. W. Musschendjj A. W. Musschenga (29). studitB ris van het bezinningscentrui '1 Vrije Universiteit te Amste gisteren aan deze universite i moveerd tot doctor in de goA heid. Zijn promotor was pro M. Kuitert. Het proefschrift heer Musschenga. getiteld moraal: begrip, funktie en (uitgegeven bij Van Gorcur t sen), gaat over de verhoudin 1 godsdienst en moraal Das.- t hij zich niet beperkt tot dt tussen de christelijke godsd de moraal van de westerse ving. maar ook de verhoudin godsdienst en moraal in an menlevingen en kuituren in derzoek betrokken. - oorzaak niet mede ligt in de middenpositie van waaruit de schrijver zijn boek heeft samengesteld. Z.-Afrikaanse c< herroept verboc PRETORIA (AFP) - De Z kaanse censor heeft toestem geven voor de publikatie droe witte seisoen" van de Zuid-Afrikaanse schrijver Brink. In Engeland is het al nen onder de titel „A dry wl son", in Nederland komt he najaar (bij In den Toren) ul land van herkomst behoord nu toe tot de verboden liter De censor zegt. nu in een c< qué. dat „iedere verstandif Afrikaan er zich rekenschap geven dat de heer Brink eeni is met slechte bedoelingen" zijn pen gebruikt om de regt litiek aan te vallen. De censor herinnert er ook het boek beschrijvingen be seksuele verrichtingen in gr muleringen. en dat er „verst passages, die schokkend zijn christelijke gevoelens van l Afrikaanders in voor komei zegt hij. dat is niet voldoend! verbod te rechtvaardigen", bod van het boek had heftig' tengevolge in verschillende kaanse kranten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2