Speelse werkdag geweldloosheid Youth for Christ in het nieuws Vaticaan tilt tipje op van geldsluier Zwarte predikanten tegen actie Naudé Trouw A Boekenveiling te Amsterdam TON BOLLAND beëdigd taxateur* UIT DE KERKBLADEN Berkhof over een dubbele bekering VAN DA A VOORBIJGANG MAANDAG 12 NOVEMBER 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers UTRECHT Op de werkdag van Kerk en Vrede, zaterdag in Utrecht, waren we schijnbaar even terug in de roerige jaren zestig, toen autoritaire bestuurders regelmatig te maken kregen met al dan niet redelijke eisen van actievoerders om inspraak bij maatregelen, die hen in hun dagelijks leven raakten. De vereniging van christen-pacifisten hield een werkdag over geweldloze weerbaarheid, die begon met een ..lu dieke" gemeenteraadsvergadering van de denkbeeldige gemeente ..Bur gersend". handelend over de bouw van een reusachtige parkeergarage annex atoomschuilkelder in het za kencentrum van de gemeente De spelers en de belangstellenden op de publieke tribune maakten er een gezellig potje van. waarbij veel werd gelachen Dat gebeurde vooral toen de afgevaardigden van het ..Plaatse lijk Belang" van Burgersend het on- JOHANNESBURG De Broederkring, de organisatie van zwarte predikanten uit de Nederduits Gereformeerde Kerken in Zuid-Afrika heeft de oproep van acht theologen om de banning order van dr C. F. Beyers Naudé opgeheven te krijgen als „walgelijk en schijnheilig" van de hand ge wezen. Zij noemen het een poging de oud-directeur van het (verboden) Christelijk In stituut in discrediet te brengen. door Hennie Serfontein Hij zei verder: ..Het wordt Naudé kwalijk genomen dat buitenlandse kerkelijke leiders ons land zien door Naudé's ogen. Hij hinderde onze con tacten met overzeese kerken. Wij moeten onze contacten met de Neder landse kerken in het oog houden. De oproep betekent niet dat wij nu ineens met Naudé instemmen. Maar als de banning van Naudé is opgehe ven, zal Naudé niet zoveel Invloed meer hebben en zal hij wat minder radicaal over de situatie in Zuid-Afri ka denken." waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOfOKANTOOR Poslbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam Pos tg-'o 66 00 00 Bar*» Ned Cred-etbar.» Rekewgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM DORDRECHT Postbus 948 3000 A* Rotterdam tel 010-115588 iabonnementen en bezorging i tei 010-115588 (redactie» lei 115700 (uitsluitend voor advertenties» Westwaa* 4 Rotterdam REGO OEN HAAGXEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070 469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertent es) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO OOST NEDERLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle tei 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo*e Abonnementsprijzen: Per maand I 15 90 Per kwartaal 47 70 Per helt ,«a- t 95.40 Per tear 188.60 Advertentietarieven co aanvraag T#«e»orvsche abonnementenopdracbten tz>e adressen Doven) Opga>e lam*eber<hten 9-19 30 van maandag fm vr.^tag Op zondag van te- 20 uur teta« 020-913456 Opgave mm.-advertenties iet 320-936868 of scrv neW* aan Mm-Adv a'dehng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw.|Zigmgen uisluitend scbnttekjk aan onze Amsterdamse adressen derling oneens werden. Een glansrol voor ..mevrouw Pien Loeteraar" en de ..burgemeester" „J. Kwekmans". die een keurige autoritaire CDA-burge- meestcr voorstelde. Na dit rollenspel verdeelden de ruim honderd deelnemers aan de dag zich in werkgroepen om na te praten over de gemeenteraadsvergadering en zich te bezinnen op geweldloze weer baarheid en de manier om die onder aandacht van het publiek te brengen. Kerk en Vrede hield de werkdag, om dat de vereniging van de landelijke raad van kerken het verzoek had ge kregen de thematiek van de geweld loze weerbaarheid uit te werken en er brede belangstelling voor te wekken. HlJ zou het h00gst ongelukkig vin- De bedoeling van de dag was duide- (jen_ )ncjien hij een bijzondere behan- lijk te maken wat geweldloze weer- deling zou krijgen," voegde mevrouw baarheid is. hoe zij werkt als middel Naudé daar aan toe. „Zijn eerste zorg in de strijd tegen onrecht, wat haar js gerechtigheid voor allen die ge- beperkingen zijn en wat haar kracht. ban(j zjjn of het slachtoffer zijn van Vorige week heeft Kerk en Vrede zich onrechtvaardige wetten." Zij vroeg nog met een brief tot de Tweede Z)ch af wat het effect op de zwarte Kamer gewend met het verzoek geen gemeenschap zou zijn, wanneer al- Van Naudé zelf was om begrijpelijke reden geen reactie te krijgen. Hij was het weekeinde druk in zijn huis in Oreenside bij Johannesburg met de eindeloze reeks bezoekers, die met hem wilden spreken. Naar zijn me ning gevraagd, glimlachte hij en haal de hij de schouders op. Maar Ilse Naudé, zijn echtgenote, zei gisteren - ..Als het opheffen van de ban tegen AlWlJZGll mijn man geen deel uitmaakt van een algemene herziening van alle bannin gen en gevangenschappen zonder daar heb Je het weer, de blanke man wordt opnieuw voorgetrokken. In dien Je zoveel Jaren gewerkt hebt voor de verbetering van de verhou ding tussen zwart en blank, Is dat een belangrijke overweging". Mevrouw Naudé voegde hier aan toe: „Een be roep op humanitaire overwegingen is onvoldoende en misleidend. De eer ste zorg van mijn man is gerechtig heid voor allen." Verschillende kerkelijke leiders ver welkomden de oproep van de acht theologen, maar zij voegden er aan SraWS!" 'k 1111 UeVCT geband Naudé's ban^ng order zou AMSTERDAM In Rome ls het kar- dlnalenberaad afgesloten. Het be langrijkste resultaat was dat voor het eerst een kleine groep relatieve bui tenstaanders (de kardinalen) enig in zicht hebben gekregen in de financié- le toestand van het centrum der rk kerk. De top van het Vaticaan heeft grote moeite gehad met het oplichten van een tipje van de sluier. Sterke aandrang was nodig van de paus. die op dat gebied naar nog veel grotere openheid zou willen streven. De tekorten van de centrale diensten van de rk kerk belopen enkele miljoe nen per maand. Kardinalen uit rijke landen waaronder Nederland hebben zich bereid verklaard extra bij te dra gen. Maar. hebben ze gezegd, die ge- helmzinnigheid maakt dat niet ge makkelijker Meer openbaarheid in kerkftnanciên is plaatselijk al heel gewoon en men vindt dat het Vati caan ook maar over de brug moet komen met zijn cijfers. De publikatle van het begrotingste kort wordt gezien als de eerste stap. Verder wil men bijvoorbeeld weten: wat kost de missie; hoeveel winst maakt Vaticaanstad; hoeveel is er belegd ln aandelen, welke en wat le veren ze op. vooral zijn mensen be nieuwd hoe het gaat met de Vaticaan se bank. het „Instituut voor Religeu- ze kerken." In deze bank immers be leggen tal van religieuze groeperin gen maar ook tal van zakenlieden hun geld. dat ze op deze wijze buiten de Italiaanse belasting kunnen hou den. men vermoedt meer dan 100 miljoen dollar per Jaar In de komen de jaren zullen steeds meer cijfers worden bekendgemaakt, is de ver wachting. De kardinalen hebben ook gesproken over de verhouding kerk en menswetenschappen^ over het functioneren van de curie en de nun tiaturen. De paus heeft de kardinalen bedankt voor hun adviezen. principe besluit te nemen tot invoe ring van nieuwe kernwapens. In zijn brief wijst Kerk en Vrede op de peilin gen, die op het moment door kernen van het Interkerkelijk Vredesberaad worden gedaan en die er op wijzen dat ongeveer 60 percent van de Ne derlandse bevolking zich achter de slagzin van het IKV stelt: De kernwa pens de wereld uit. om te beginnen uit Nederland. Kerk en Vrede schrijft de kamerleden dat zij verontrust is dat het laatste leen de banning van haar echtgenoot zou worden opgeheven. Ze vroeg: „Zouden de zwarten niet zeggen: ja, worden opgeheven, dan ook alle ge- bande personen vrij moesten komen. Dr Ntato Motlana van het Comité van Tien in Soweto, deed een beroep op de regering het hele verkeerde apparaat te herzien. Ds Peter Storey, de vice-voorzltter van de Zuidafri- kaanse raad van kerken onderkende in de oproep van de acht theologen een meningsverandering in de NG- kerk. De secretaris van de raad. bisschop Desmond Tutu, zei dat hij er bijna zeker van was dat Naudé zijn eigen vrijlating zou afwijzen, indien deze niet ook voor alle andere gebande personen zou gelden. Ook Tutu vrees de dat de oproep de geloofwaardig heid van Naudé bij de zwarten zou aantasten en hem dreigt te isoleren van andere gebande personen, onder wie zijn collega Peter Randell en me vrouw Winnie Mandela. Tutu uitte echter zijn vreugde dat in de NG-kerk blijkbaar aandacht was voor de on rechtvaardige veiligheidswetten. Vol gens Tutu was de oproep Naudé vrij te laten ingegeven door de hoop in het buitenland de indruk te vestigen dat er iets belangrijks in Zuid-Afrika verandert. Nederland Een van de acht theologen, die onbe kend wilde blijven, gaf toe. dat de oproep moest worden verstaan als een geste jegens de kerken in Neder land. Deze man zei: „De kerken in Nederland hebben veel met Naudé op en wij willen trachten de kloof te versmallen. De reden waarom hij ooit werd geband heeft daar niets mee te maken." De Broederkring kwam met een har de veroordeling van de oproep voor de dag. getekend door het hele be stuur: dr Allan Boesak. ds Chris Loff, ds Gerrie Lubbe, ds Frikkie Conradie. ds Mabotja en ds Lucas Mabusela. „Voor iemand te pleiten om humani taire redenen is aan te bevelen, maar wanneer men dat doet in het voorbij gaan aan de meer fundamentele rede nen voor het opheffen van de ban ning. namelijk gerechtigheid, is dat zowel schijnheilig als walgelijk. Deze theologen vergeten het bijbelse en gereformeerde concept van bevrij ding om politieke redenen. Het spaart hun een confrontatie met de regering uit inzake de onrechtvaardi ge wetten, die haar in staat stellen mensen te bannen en zonder proces gevangen te zetten. Zij gaan voorbij aan talloze anderen die ook geband zijn. Zij doen dit alleen om de gunst te winnen van de kerken overzee en zo uit het isolement te komen waar zij zichzelf in hebben geplaatst. Door Beyers Naudé te kiezen trachten zij hem te betrekken in het onderdruk kende systeem, zijn geloofwaardig heid te ondermijnen en twijfel te zaai en Inzake zijn plaats in de strijd voor gerechtigheid in dit land." Frits Strietman, stafmedewerker van de stichting Youth for Christ- woord inzake de kernwapens aan de Nederland schrijft namens Youth technologische ontwikkeling schijnt for Christ-Nederland: te zijn. „De bewapening gaat zo steeds meer een eigen leven leiden". Hoe te reageren wanneer het COC Je aldus de christen-pacifisten. Zij voe- de oorlog verklaart? gen hier aan toe: „Het stelt ons teleur. dat signalen vanuit het oostblok om Erger nog: hoe te reageren wanneer tot wapen- en troepenvermindering velen de daarbijbehorende karikatu- te komen, ln het Westen nauwelijks ren moeiteloos voor waar aannemen? worden opgepakt. In onze tijd met Helaas ls de eerste klap nog steeds de zijn enorme overbewapening dient gebruikelijke daaider waard, is be- elke kans te worden aangegrepen om schuldigen nog steeds eenvoudiger tot wapenvermindering te komen". dan weerleggen en ls praten óver ie- ADVERTENTIE WOENSDAG 21, en DONDERDAG 22 NOVEMBER 1979 houden wi| weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van Prof. dr W. H. Gispen - Amstelveen ds. F. S. Kloosterman - Breda prof. dr K. H. Miskotte - Voorst ds A. Vroeglndewey - Veenendaal bestaande uit theologie, filosofie, commentaren, bijbelverklaringen, exegetische studies, theot. en kerkhistorische dissertaties (waaronder een grote verzame ling werken over de Middeleeuwen; beginperiode dor Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden); naslagwerken, woordenboeken Gunning, Kohlbrugge. Groen van Prinsterer. Barth. Buber, Van Ruler etc. etc etc. Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e, 17e en 18e eeuwse werken geveild, zoals werken van Luther. Cahrijn. Melanchton. Beza. Nadere Refor matie. Rijk geïllustreerde catalogus (112 pag.) kunt u aanvragen door 5.- te storten op giro 17.71.82 t.n.v. TON BOLLAND, v/h Van Bottenborg. Amsie:.<am KIJKDAGEN: ZATERDAG 17 en MAANDAG 19 NOVEMBER 1979. Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020) - 221921. Lid Ned. Ver. van Antiquaren Intern. League of antiquarian booksellers Ned Vereniging van Makelaars en Veilinghouders. mand aanzienlijk makkelijker dan praten mét Iemand! Toch wil ik „graag" ingaan op het artikel „Homo's dus.en leveren die nog nieuws op?" verschenen in „Trouw" van 8 november. De vraag of „homo's nog nieuws zijn" acht de heer A. J. Klei blijkbaar posi tief beantwoord door de hem door het COC aangereikte vertekeningen van Youth for Christ. Het is jammer, maar het lijkt erop dat het COC zijn bestaansrecht en identiteit meent te moeten ontlenen aan trieste karikaturen van anderen. Dankbaar wordt Youth for Christ op één hoop gegooid met vermeende extremiteiten, alsof men echt niet beter weet! En ook anderen worden „even" aangepakt, zoals bijvoorbeeld het werk van het evangelisch begelei dingscentrum „De Schuilplaats". Misschien is het goed om in dit ver band te vermelden, dat dit centrum een van de weinige centra is. dat door CRM subsidie aangeboden gekregen heeft, omdat men het blijkbaar een dermate evenwichtig en volwassen project vond, dat dit gerechtvaardigd bleek. (Men vond dit weliswaar zelf niet nodig en draait nog steeds op eigen krachten.) Wat de strekking van het artikel van A. J. Klei betreft, moet mij één op merking nog van het hart. Hoe wij als Youth for Christ hiertoe ook worden uitgedaad, wij wensen ons per se niet te verlagen tot het publiekelijk Ingaan op met naam en toenaam genoemde voorbeelden van mensen die binnen Youth for Christ werden begeleid. Hoe vertekend en onjuist de genoem de wild-west-verhalen ook mogen zijn, wij ervaren het als kwetsend op deze pagina de waarachtigheid van mensen en de daarmee vervlochten diepgaande problemen ter discussie te stellen. Maar welke gedachten leven er dan binnen Youth for Christ betreffende het vraagstuk van de homofilie? We zijn ervan overtuigd, dat ook in de vragen over dit onderwerp de Bijbel ons de uiteindelijke antwoorden moet en kan aanreiken. Hoewel de Bijbel voor ons geen la- denkast vol pasklare oplossingen is, menen wij in alle vooreichtigheid ook hierin een norm gevonden te hebben. Zoals er vele menselijke eigenschap pen zijn, die niet door God bedoeld zijn in de scheppingsorde, zo kunnen wij ook homofilie niet herkennen als scheppingsgegeven. We beseffen, dat naarmate die norm ons duidelijker voor ogen staat, on- nze verantwoordelijkheid jegens el kaar toeneemt. Dit betekent in onze hulpverlening n.'.et. dat wij met meedogenloze blauwdrukken werken, waarin ieder zich maar te voegen heeft. Alhoewel we „geen dogma tegen won deren" hebben, noch argwanend staan tegenover Gods heilzaam werk ln mensen (op Zijn uiterst persoonlij ke wijze en vaak via een lange weg), willen we óók vanuit dezelfde betrok kenheid meegaan, wanneer er van beide weinig zichtbaar wordt! Hopelijk wordt duidelijk, dat de praktijk van onze uitgebreide hulp verlening aan jonge mensen niets heeft uit te staan met „ethisch rigo risme". hersenspoeling, manipulatie of (nog erger!) occult gesjoemel. Al met al hoop ik. dat het hierboven gesqhreven duidelijk maakt, dat ook binnen Youth for Christ dit vraag stuk serieus wordt genomen. Zijn er dan nooit fouten gemaakt in de hulpverlening aan homofiele Jon geren? Waarschijnlijk wel! Helaas zullen er ook binnen onze kring domme dingen voorgekomen zijn. En ook binnen ons werk liggen er onopgeloste vragen. Laat ik wat dit betreft volstaan met te zeggen, dat er binnen Youth for Christ een ge- spreks-/studiekring aan het werk is, waarin alle geledingen van ons werk zijn vertegenwoordigd, met het doel het vraagstuk van de homofilie seri eus en verantwoord binnen onze jon gerenbeweging tot zijn recht te laten komen. Verder begint er binnenkort een gespreksgroep voor jongeren bin nen Youth for Christ, die met elkaar willen praten over hun eigen homofie le geaardheid en op deze manier sa men verder willen komen. Ter afsluiting van dit artikel (en ho pelijk ter opening van verder ge sprek!) sluit ik mij graag aan bij een opmerking van drs W. G. Rietkerk i bestuurslid van de Evangelische Al liantie). naar aanleiding van de publi citeitsgolf die over dit onderwerp is losgebarsten: „Het is mijn vaste over tuiging. dat de nu uitgebroken publi- citeitsoorlog over deze wezenlijke le vensvragen. de homofiele mens niet verder helpt. Willen we werkelijk ver der komen, dan moeten we uit de sfeer van welies-nietes en roddel- praatjes zien te geraken. Een eerlijk gesprek over de bijbelse scheppings leer en Gods bedoeling met de mens lijkt me zeer wenselijk. Maar laten organisatie als Youth for Christ e.d. Intussen rustig verdergaan met hun hulpverlening aan Jonge mensen. Te velen van hen wachten op daadwer kelijke hulp vanuit het Evangelie, opdat zij in kerk en samenleving zul len leren als navolgers van Christus en als Zijn getuigen te leven!" De SACLA-conferentie ln Pretoria in spireerde prof. dr H. Berkhof (die erbij was en er ook over in Trouw rapporteerde) in Saamhorig, het maandblad van de raad van kerken, tot de volgende overpeinzingen over „ecumenlcals" en „evangelicals": De evangelicals zijn op een zeer on middellijke wijze gericht op de werk elijkheid van God. van Christus, van de Geest die er niet maar alleen ls om onze wereld te inspireren, maar die een geweldige eigen betekenis en prioriteit tegenóver onze wereld met haar maatschappelijke en politieke problemen heeft zózeer dat de laat ste gewoonweg naar de rand van de aandacht worden gedrongen Belang rijker dan heel onze aardse toestand en de toestanden om ons heen. ls het voor de evangelicals dat de toestand tussen God en ons radicaal wordt veranderd, dat wij onze zonden door het offer van Jezus laten verzoenen en wij voor eeuwig als kind van God worden geadopteerd. Daarom en daarin moeten alle gelovigen, boven de scheidingen van volken, rassen en klassen uit. hun eenheid vinden Dat wilde de SACLA zichtbaar maken. Maar hoe moeten we dan in de wereld verder? In de politieke en in de soci aal-economische verhoudingen? Wij ecumenlcals kunnen het maar moei lijk vertrouwen en accepteren, dat die zaken op het tweede plan zouden komen Toen ik terug was. bleken mijn interviewers van IKON en KRO eigenlijk alleen geïnteresseerd in de vraag, wat de conferentie tot een (al dan niet gewelddadige) revolutie ln Zuid-Afrika had bijgedragen. Wij zien het Evangelie vóór alles als inspiratie voor ons handelen in de wereld. Maar ik keerde van de conferentie terug met de vraag, of we dan niet aan een enorme en schadelijke versmalling van het Evangelie bezig zijn. Kunnen we die tegenover de bijbel waarma ken? Voor Jezus was het in hem nabij gekomen Koninkrijk van God zo overwelgtdend, dat de Romeinse on derdrukking hem alleen aan de rand Interesseerde. En Paulus ln de gevan genis interesseerde zich nauwelijks voor het hem aangedane onrecht; zijn gevangenschapsbrieven staan vol van vreugde over de voortgang van de evangelieverkondiging. De ver houding tot God is blijkbaar niet enkel inspiratie voor iets anders. Ze is. net als elke aardse liefdesverhou ding. een doel in zichzelf. Alleen als ze dat ls. kan ze ook inspirerend op andere gebieden gaan werken. Woord en daad Nog steeds Berkhof ln Saamhorig: Ja. maar het geloof zonder de werken is toch dood? En woord en daad ho ren toch bij elkaar? Zeker, en dat is in Pretoria ook uitentreuren gezegd, juist omdat de evangelicals veel te weinig oog hebben voor de structure le wereldwijsheid, die nu in het chris telijk handelen nodig is. Want ik heb de gedachte van onze grote zen dingsstrateeg Kraemer we hebben een dubbele bekering nodig: eerst van de wereld naar God toe en dan weer van God uit naar de wereld toe. Die gedachte wordt ln de kringen van ons. ecumenlcals, vaak aangehaald met de nadruk op de tweede helft. Daahnee bevestigen we onze positie meer dan dat we haar kritiseren. Want wij hebben momenteel de eer ste helft hard nodig. Dat moeten we ons door de evangelicals laten zeg gen. We hebben die eerste bekering dagelijks nodig. Juist om die tweede bekering. Pas als je verankerd bent in de Absolute, wordt je wereld gerelati veerd en kun je er greep op krijgen. Dan kom Je er vrij in en tegenover te staan: zonder egoisme en zonder fa natisme Dan word je echt vrij om zonder bijbedoelingen Je naaste te dienen. Ik ontmoette ln Pretoria zwarten voor wie door de bevrijding van Christus hun politieke bevrijding haar prioriteit verloren had. Ik denk dat dat een bijbels kenmerk van ech te bekering ls. Ik ontmoette er ook blanken, voor wie de bekering bete kende. dat ze zich nu niet meer voor de politieke bevrijding van hun zwar te naasten interesseerden. Ik denk. dat dat een halve bekering of mis schien zelfs een schijnbekering ls. Om Berdjajev te variëren: mijn be vrijding ls een materiële zaak. de be vrijding van mijn naaste is een gees telijke zaak. Maar dan komt ten slot te de vraag op: wat is nu eigenlijk, christelijk gesproken, „bevrijding"? Was Paulus in de gevangenis nu be vrijd of onbevrijd? Christenen moe ten voorzichtiger met dat grote woord omgaan. Met de bevrijding van Mozambique en Vietnam zijn we er niet. De politieke bevrijding is no dig (en gelukkig zeggen steeds meer evangelicals dat), maar ze is maar een fragment van de Bevrijding (zien steeds meer ecumenlcals dat in?). Het wordt tijd dat we saamhorig worden. loofsgetulgenis de ander tot geloof te brengen. Dat ene onderdeel van het apostolatr-gemeente-zijn gaat ons vandaag duidelijk moeilijk af. Daar bij spelen allerlei factoren een rol. Ik denk dat moeite om eigen geloof ade quaat te formuleren, de huidige cul tuur met haar pluralisme en relativis me. de verschuiving in het heilsbe- grip, het boter-op-het-hoofd-besef, daar een rol in spelen. Een stuk inge togenheid met woorden is na de woor denbrij waarmee de kerk in het verle den de mensen bestookte een goede zaak. Zeker als onze daden maar al te slecht rijmen op onze woorden, moe ten we maar niet te hoog van de toren blazen. Woorden zonder daden zijn leeg. In zo n situatie kunnen daden en houding veel-zeggend zijn. Daden zonder woorden zijn nl. bepaald niet» stom. Maar vroeg of laat zal ons toch „rekenschap gevraagd worden van de hoop. die in ons is". Het samen-zoe ken naar woorden om daarmee Gods beloften en geboden in moderne en relevante woorden voor alle men sen en machten te betuigen, blijft een aangelegen zaak. Wie helpt zijn/haar mede-christenen door in hedendaag se taal en ingaande op de moderne vragen van mens en samenleving eens onder woorden te brengen, wat geloven in Jezus Christus vandaag voor haar/hem betekent? Het Her vormd Evangelisatorisch Beraad wil graag de publikatie van zo'n brochu re of serie afleveringen mogelijk ma ken. Of zijn zulke boekjes er al en ken ik die alleen niet? Dan graag titels! een interview met Ben Hoekendijk, een bljdrag van ds C. Snoei van de hervormde bond voor Inwendige zen ding. boekbesprekingen, een gebeds- en een activiteitenagenda. Het blad wordt gratis gezonden naar ieder die belangstelling heeft voor „evange lisch" nieuws. De financiering denkt men met vrijwillige bijdragen van de lezers rond te krijgen. „Uitdaging" is aan te vragen bij het instituut voor evangelisatie. Postbus 81. Drie bergen. Engelen Uitdaging Getuigen Ds F.N.M. Nijssen. secretaris van het Hervormd Evangelisatorisch Beraad, in Woord en Dienst: Degenen die roepen dat er weinig aan apostolaat wordt gedaan hebben ge lijk als zij bedoelen te zeggen dat er vandaag weinig georganiseerde en spontane pogingen worden gedaan om via een ln woorden gegoten ge- Het instituut voor evangelisatie in Driebergen, de Nederlandse tak van Campus Crusade for Christ, ls begon nen met de uitgave van een „maand- krant". Het blad bevat evangelisch nieuws, afkomstig van de meest uit eenlopende organisaties, bewegingen en kerken. Het eerste nummer van Uitdaging zo heet de krant be vat nieuws over „Mission '80" (een naderende zendingsconferentie voor jongeren), het bezoek van het zen dingsschip Doulos aan Amsterdam, de oprichting van de evangelische alliantie, een evangellstenechtpaar dat uit Cambodja vluchtte. Verder VRIJ IN EEN ONVRIJE WEI 0 „Hij ging tegenover de offerkijcq zitten en keek toe, hoe het vol?, koperstukken daarin wierp, te menige rijke er veel in liet vall 11e kwam ook een arme weduwe jt twee penningen ter waarde v» cent in wierp. Hij riep nu zijn leerlingen bij zich en sprak: „Voorwaar, Ik zeg u. die arme weduwe heeft het meest geoffi allen die iets in de offerkist wt allen wierpen ze er iets in vanl overvloed maar zij offerde vaa armoe al wat ze bezat, alles wi van leven moest." (Markus 12. Het valt niet te ontkennen dat en stukje en dat er aan voorafgaj Jezus de schriftgeleerde hekel de huizen der weduwen opslok}* terwijl ze voor de schijn lange gebeden verrichten", sociale misstanden om de hoek komrf' kijken. Toch moeten we Jezus' betekenis niet laten opgaan in in| sociale kritiek. Dat eerste stuk 'n scherp genoeg. In dit gedeelte f het over iets anders. Goed. die is op zichzelf al een bewijs van wantoestanden, ze heeft blijkb nog maar één cent. en straks <x ene cent niet meer. Dat kan eenvoudig niet tegen de achter e van de wetgeving voor Israël. toch is dat niet het punt waaro 0 hier gaat. Het gaat erom dat ze fn geeft. De wereld om haar heen bedreigend. Er zijn mensen die opslokken en je kan je zelfs afi waar komt die ene cent terecht die offerkist? Maar ook dat is l blijkbaar niet van belang. Het erom dat zij geeft. Daarin is ze een onvrije wereld. Volstrekt v voorbeeldig vrij. De Heer gaat zitten om dat waar te nemen. laatste cent, je laatste olie en Dat is nog wat anders dan die rekensommen waar wij van wa liggen en dan ons „in-schatten situaties". Veel kerstnummers al. te veel om allemaal aan te kondigen. Daarom alleen een citaat uit Open Deur/Goe de Tijding dat in het kerstnummer veel aandacht besteedt aan de enge len. Waar zijn ze gebleven? Dr Okke Jager: Zij spelen steeds minder de rol van beschermengelen, omdat de mens hoe langer hoe meer zélf mag doen. Na de watersnood werd een gedenk penning ontworpen met de tekst: Hij zal zijn engelen bevelen dat zij u op de handen dragen. En wat voor af beelding stond daarbij? Helikopters die drenkelingen uit de boomtoppen haalden! Ja: die helikopters zijn de hedendaagse engelen. God helpt ons liever via een dokter met een diploma dan door een engel uit de hemel. Het is merkwaardig dat wij de engelen vaak alleen maar zien als brengers van hulp. terwijl zij in de bijbel ook dóór mensen geholpen worden. „Sommigen hebben onwetend enge len geherbergd." Dat was de eigenlij ke achtergrond van de Oosterse gast vrijheid: men moest .wel eerbiedig zijn tegenover elke gast. want het zou een bode van God kunnen zijn. On wetend engelen herbergen dat doen wij, als wij meedoen met de NOVIB-actie: een gast aan tafel. De zaak ls omgekeerd: nu hebben de engelen onze hulp nodig. Zodra God mensen kan inschakelen, doet Hij dat ook. Hij werkt liever met bescherm- mensen. Daarom laat Jezus ons bid den: Uw wil geschiede op aarde zoals ln de hemel. Dat wil zeggen dat de aarde het nu maar eens van de hemel moet overnemen. G. Puttenstein De Stichting Reformatorische actie Woord en Daad heeft in vi* met haar toenemende activite binnen- en buitenland een du- benoemd: de heer G. Putw (foto), die deze funktie op 1 j a.s. hoopt te aanvaarden. De 51 heer Puttenstein is lid van de landse gereformeerde kerk te V thans werkzaam als financifi junct-directeur van een indu onderneming. Ds H. H. Grosheid De theologische academie uitg van de Johannes Calvijnsticht Kampen zal op 6 december te genheid van het 25ste lustrum theologische hogeschool van d< formeerde kerken in Nederlan eredoctoraat in de theologie v aan Ds H. H. Grosheide. Ds I H. Grosheide, geboren 5 juli 1 Amsterdam, ontving zijn opl aan de Vrije Universiteit en wi dikant te Noordeloos, Andijk. R dam-Charlois en Uithoorn Als kant met speciale opdracht vo vormingswerk heeft hij van 19 1968 te Baarn met gebruikt! van moderne leermethoden eet tal cursussen voor predikanten ven en een belangrijk aandeel opleiding tot kerkelijk werker Het wetenschappelijk werk v Grosheide bestaat uit vele tijdal artikelen, kleinere geschriften t omvangrijke verklaring van 1 oudtestamentische bijbelboek die in 1963 het licht zag Sinds 1 ds Grosheide wetenschap hoofdmedewerker aan de hogei te Kampen. De plechtigheii plaats vinden in de Stadsgeho* te Kampen, 's middags om hal Kalender en dagbo van „Filippus" HATTEM Het gereformeerd taatgenootschap „Filippus" voor de 101ste keer zijn „Filip dagkalender uit. Deze kalender 1980 uiteraard) is in twee vort! krijgen: als schild-met-blok 9,65 en als dagboekje voor Omdat „Filippus" (adres: Berfc Hattem) met deze uitgaven^ evangelisatiecommissies wil zijn ze bij aantallen goedkoper De medewerkers aan de kalend dagboek zijn de predikanten: I der Veen, Krimpen ad. IJs* Schelhaas, Apeldoorn; J.H. va» sema. Sneek. J. Goumare, A foort; C Gros, Aalten; I N. D< Goes; E.Th. Thijs. Bloemendaal Bronswijk. Eindhoven; W Apeldoorn; W. Blanken. Gronl J Wilschut. Dordrecht; G.R. 1 Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2