Een sfeer van stille aandacht
Feestelijke Elisabethaanse Show
Een provocatie van blanke cultuur
invia/79
Overzichtstentoonstelling Jan Mankes in Leeuwarden
Nieuwe boeken
The Absolute Monarch in Wikortournee
Frank Martinus Arions 'Nobele wilden'
Voetbal vanavo:
op de televisie)
Protest tegen
tv-uitzending
over fascisten
Na 'Hier en Nu':
740 aanmeldingitei
voor automonteC
Berend Boudewi
besluit tv-jaar
WOENSDAG 7 NOVEMBER 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Tyme Valk
LEEUWARDEN - ..Iemand
te zien die zich niet laat beïn
vloeden door de stromingen
des tijds, maar als een devoot
kloosterling slechts de
schoonheid puurt uit het le
ven dat hem omringt. En zo
hing er ook als 't ware een
atmosfeer van reine vroom
heid om zijn werk/' schreef R.
W. P. de Vries in een ..in me-
moriam" aan de in 1920 op
dertigjarige leeftijd gestorven
kunstenaar Jan Mankes.
Zulke sacrale woorden zullen wij niet
meer gebruiken, maar in het Fries
Museum, waar een overzichtsten
toonstelling van Jan Mankes is inge
richt. hangt niettemin een sfeer van
op zijn minst stille aandacht. Het
overzicht omvat een kleine zestig
werken, olieverven, tekeningen en
grafiek en bestaat voor een deel uit
de Mank es-collectie van het Gemeen
temuseum te Arnhem, voor het ande
re deel uit particuliere bruiklenen die
niet of nauwelijks bekend zijn. De
voor Mankes belangrijke Friese peri
ode. die tussen 1109 en 1915 valt. is
het ruimst vertegenwoordigd
Jan Mankes is in 1889 in Meppel
geboren. Zijn vader, afkomstig uit De
Knijpe bij Heerenveen. was commies
bij de belastingen en werd. toen Jan
veertien jaar oud was. overgeplaatst
naar Delft Daar toonde de jongen
weinig animo om zijn HB8-opleiding
voort te zetten en hij mocht op het
glasschllderatelier Schouten komen
werken. Daar werden in die jaren de
Jan Mankes: twee muizen, ets, 1916.
glazen van de St. Janskerk van Gou
da gerestaureerd. Mankes' werk
zaamheden tussen 1904 en 1908 op dit
atelier zijn niet zonder gevolgen ge
bleven: hij componeerde veelvuldig
als een glasschilder in grote vlakken
en zette daarbij de contouren enigs
zins aan. Enige tijd volgde hij avond
lessen aan de Haagse academie, maar
dit heeft geen sporen in zijn visie of
zijn werk nagelaten, zoals de kunste
naar later ook tevreden constateerde.
Toen zijn vader in 1909 naar Fries
land terugkeerde om er een beetje te
gaan boeren, volgde Jan zijn ouders
naar de Knijpe. Landschappen, die
ren en mensen die Jan Mankes wilde
schilderen trof hij aan in de kleine
wereld van zijn onmiddellijke omge
ving dicht bij het fraaie Oranjewoud.
Bij de landschappen en dierenpor-
tretten bereikt hij in zijn schilderijen
een hoge verfijning door een zorgvul
dig glaceren dat een zacht modelé
suggereert
In de meeste van de portretten is de
factuur krachtiger. In 1911 schreef
Jan Mankes vanuit De Knijpe naar
zijn vriend en beschermheer Pauwels
te Den Haag. „Amice. Een portret
kan groot zijn. grooter dan de onein
dige lucht, groter dan de heerlijkste
buitendag. het portret toch kan het
leven, de ziel der afgebeelde weerge
ven. de ziel die die schoonheid kan
zien naar de mate zijner eigen groot
heid. De primitieven. Holbein, wat
geven ze ons toch een genot, gevende
menschen levende ln hun tijd, en óns
toch veel verklarende. Hoe zou het
toch komen, dat voor zulk een heer
lijkheid tegenwoordig zoo weinig
moeite gedaan wordt. Wel is 't een
moeite, maar die moeite waard."
Portretten
Mankes nam die moeite inderdaad en
vervaardigde ondanks de geringe af
metingen monumentale portretten
van zijn ouders, van enkele kinderen
en van Douwe. een los werkman uit
De Knijpe. Ook portretteerde hij er
Annie Zernike. de eerste vrouwelijke
doopsgezinde predikant van Neder
land die in De Knijpe haar stand
plaats had. Zij trouwden in 1915 en
verhuisden naar Den Haag. Kort hier
na werd duidelijker dat de kunste
naar aan toen nog ongeneselijke tu
berculose leed en zij gingen in het
Gelderse Eerbeek wonen. Eind 1918
werd Jan Mankes bedlegerig en na
een ziekbed van anderhalf jaar over
leed hij op 23 april 1920. dertig jaar
oud.
In de twaalf jaar dat hij als kunste
naar had kunnen werken had Jan
Mankes niet in aantal, maar zeker wel
in kwaliteit een indrukwekkend oeu
vre opgebouwd. Hij is vooral schilder
geweest, maar van de tekeningen die
veelal als studie voor de olieverven
waren gemaakt is ook een aantal be
waard gebleven, hoewel hij de meeste
van de studies vernietigde. In 1913
maakte Jan Mankes bovendien zijn
eerste bladen grafiek. Met een uiter
ste aandacht sneed hij de blokken en
graveerde hij de platen voor de hout
sneden en de gravures en met het
drukken betrachtte hij eveneens gro
te zorg.
De reacties die Mankes tijdens zijn
leven op zijn werken kreeg waren
over het algemeen al zeer lovend.
Jan Mankes: Zieke kraai, houtsnede, 1918
Aanvankelijk vindt men de „paarle
moeren tonen" en „tot tinten geblus
te kleuren" te zeer opgelost in fijnge
voeligheid. Bij de grafiek wordt Jan
Mankes gedwongen een minder dro
merig en krachtiger vormgeving te
kiezen. Bij de grafiek komt hij dan
ook tot andere maar even verfijnde
oplossingen. Het is de kracht die in de
latere schilderijen wel eens de kleuri
ge verdroming doet wijken. De ver
droomde wereldjes van stilleven, die
ren (vooral vogels) en landschappen
zijn zo authentiek van sfeer dat ze
geen krachtiger vorm behoeven.
De tentoonstelling, in het Fries Mu
seum te Leeuwarden tot 26 november
te bezoeken, gaat vergezeld met een
zorgvuldig uitgegeven boekje met
fraaie reprodukties, een beknopte in
leiding en een serie citaten uit de
correspondentie van Jan Mankes,
waaruit blijkt dat Mankes met de pen
even vaardig was als met penseel.
Historische pedagogiek van Neder
land, geschreven door prof dr N F
Noordam. Ultg Callenbaeh (Intro-
boek) te Nljkerk 115 blz 16.50
Van de uitgeverij In de Knipscheer te
Haarlem zijn de volgende boeken
Verstuivend gebied, gedichten van
Hans van Pinksteren (54 blz.
15.90) Revolutionaire brieven van
D di Prima (gedichten; 78 blz
16 90» en een roman van C. Strete.
Spiegel je gesicht aan een drenkeling
in de rivier (124 blz - 21 50»
Havenmanoeuvres voor zeilers, door
B Schenk (123 blz - 19 50) en Vier
kant getuigde schepen (ontwikke
ling. gebruik en hoogtijdagen) ge
schreven door T. Hudson (102 blz
19.90) zijn uitgaven van Hollandia
te Baarn. evenals Alexander, de ver
geten kroonprins, door F. Lammers
(312 blz 39.50)
De wereld volgens Garp roman van
J. Irving in een vertaling van C. A.
G. v.d. Broek, l'itg. Agathon. Bus-
sum. 533 bl* 39.50
Op leven en dood. de wereld van bet
roofdier. Geschreven door P. Whit
field en R. Orr met een inleiding van
D. Morris, l'itg. l'nieboek te Bussum.
160 blz 39.90
Buigen, barsten of bijstellen, sugges
ties voor (echt-)paren door D. Mzc
Gillavrv. l'itg. Koovker. Rotterdam.
88 blz 15.
Armen nemen het woord. Latijns-
Amerikanen over onrecht, bevrij
ding en geloof met bijdragen van G.
Cuppen. G. Huiier. R. Mesters, J. van
Nieuwenhove. L'itgave Nederlandse
boekhandel, Amsterdam en Novib,
Den Haag. 191 blz f28.90. Van
dezelfde uitgeverij zijn: door R. Du-
hamel: Kerngedachten van Fried-
rich Nietzsche (186 blz ƒ28.90) en
Bij een afscheid bundel woorden en
gedichten van B. Wirix. (64 blz
15.50).
Bij uitgeverij Futile te Rotterdam
verscheen De Crisis, een verzameling,
verhalen, anekdotes en herinnerin
gen uit de crisistijd. 45 bis.
Speciaal vandaag
door André Rutten
DEN HAAG De Engelse Wikor-
voorstelling van dit seizoen is een
feestelijke avond toneel. Gemaakt
door het Lambda Theatre, dat is de
eindexamenklas van de London Aca
demy of Music and Dramatic Art. van
een grote rijkdom aan kostuums
vooralen door de eindexamenklas
van de Wimbledon 8chool of Arts.
een academie voor decor- en kos
tuumontwerpers. Via het Elisabe
thaanse toneel, waarin Shakespeare
de grootmeester was. geeft de voor
stelling een flonkerend beeld van
„The Absolute Monarch", die Elisa
beth I was, en van haar tijd.
Het zijn dus allemaal (elf) jonge spe
lers. vooraan m de twintig. Hun direc
teur en regisseur Roger Croucher
heeft, samen met Vicki Ostroumoff.
de voorstelling zo opgezet, dat zij er
al hun verworven vaardigheden in
kunnen laten zien. Niet alleen al spe
lend de tekst beeldend en uitstekend
verstaanbaar maken, maar ook zin
gen, dansen, schermen, acrobatiek,
dat alles tot een eenheid van stijlen
verbonden: de stijl van edelen contra-
strerend met die van landelijke her
ders of eenvoudige mensen, met een
sprankelend evenwicht tussen ernst
en humor. Het blijft daardoor altijd
licht en speels, ook in de serieuze
scènes, en door de dansante beweeg
lijkheid ervan kun je het een show
noemen van het Elisabethaanse En
geland. waarin zowel middelen van
de revue als van de Engelse musichall
worden gebruikt. Licht gehouden ook
door het simpele decor en een over
vloed aan stijlvolle kostuums, die in
principe in wit en zwart gehouden
zijn. met het accent op wit, waarin
enkele raak toegepaste kleuren des te
sprekender worden. Er is ook voort
durend uitstekende muziek bij, life
uitgevoerd
In dat alles komt de taal uitstekend
tot haar recht. Je luistert er met bij
zonder genoegen naar. Er zijn ook
veel historische documenten in ver
werkt. brieven of uitspraken van
Mary Tudor. Hendrik VD3, Anna Bo-
leijn. Elizabeth zelf. tijdgenoten.
Maar ook uit Schillers „Maria Stuart"
de (niet-historische, maar wel veel
zeggende) ontmoeting tussen Eliza
beth en Maria Stuart, en de scène uit
Shakespeare's koningsdrama, waarin
Richard n gedwongen afstand doet
van zijn troon. De katholieke Maria
Stuart beschouwde haar nicht Eliza
beth immers als een bastaard en
heeft ook via complotten geprobeerd
haar troon te bemachtigen. En „Ri
chard II" werd bij de poging tot op
stand van Essex in 1601 als
propagandastuk opgevoerd. In de
Lambda-voorstelling leidt lord Essex
dan ook een repetitie van de scene,
waarin Richard n wordt gedwongen
zijn kroon over te dragen aan Boling-
broke, en je hoort daarna Elizabeth
ook de historische woorden uitspre
ken: „Ik ben Richard n, weet je dat
niet?". Zij heeft de effecten, die het
stuk zou kunnen hebben, echt ge
vreesd.
Een bijzondere voorstelling dus.
ADVERTENTIE
vakbeurs voor transport,
opslag en distributie
Dag. 10.00 -18.00 uur
JAARBEURS-UTRECHT W
DONOEROAG I VRIJDAG
HOM) 12131415
NOVEMBER NOVEM8ER
Aaa de hand van de film
Drentse dorpskinderen laten
de filmers Willem van der Lin
de en Edmund van Putten zien
wat er gebeurt in een dorp als
steeds meer stedelingen daar
naar toe trekken.
Ned. 2/ 18.59
In IKON's informatieru
briek Kenmerk aandacht voor
een staking van voor het
grootste deel illegale Marok
kaanse arbeiders hij een vlees
verwerkend bedrijf in Amster
dam. Ander onderwerp: De
Nederlandse Vereniging tot
steun aan de ontwikkelings-
cooperatie.
Ned. 2/ 19.25
Van Gewest tot Gewest:
honderd jaar plaatselijk be
lang in Siegerswoude; schaap-
kudde in 't Gooi: persprijs
Overijssels jaarboek.
Ned. 1' 18.59
De NOS zendt uit een Frans
tv-spel Thomas Guérin met
pensioen.
Ned. I 20.00
De NOS-buitenlandrnbriek
Panoramiek: Kennedy dingt
naar presidentschap VS. In
Straatsburg vergadert het Eu-
ropeae parlement over de be
groting
De achttiende-eeuwse schrijver Rousseau verheerlijkte in zijn boeken
de „Nobele wilden als voorbeeld tegenover de beschaafde maar
allerminst „nobele" Westeuropeaan. De Antilliaanse schrijver Frank
Martinus Arion pakt dat thema weer op om het neo-kolonialisme van
onze tijd te hekelen en de blanke cultuur te provoceren.
door Jos de Roo
In het zojuist verschenen deel 9 van de geschiedenis van de
tweede wereldoorlog vertelt prof L. de Jong over een Suri
naams jurist, mr Hugo Pos. die uit bezet Nederland ontsnapt
was. Zijn relaas over wat er allemaal in Nederland gebeurde,
maakte in Suriname zoveel indruk, dat er zich vierhonderd
vrijwilligers, hoofdzakelijk creolen, voor de Irene-brigade
meldden.
De toenmalige minister van defensie
in Londen wilde hen echter niet heb
ben. ..vermoedelijk omdat deze vrees
de dat zij binnen de brigdade aan
stoot zouden geven aan de vrijwilli
gers en dienstplichtigen uit Zuid-
Afrika" Dit besluit had in Suriname
„een deprimerend effect" voegt De
Jong er droogjes aan toe
Zo n geschiedenis is typerend voor de
relatie tussen een moederland en een
kolonie. Op den duur wil de gekoloni
seerde niets liever dan net zo worden
als de kolonisator Daarom wilden
creolen meevechten voor Nederland
en daarom vechten zwarte Rhode-
sièrs met het blanke leger mee Des
ondanks blijft de kolonisator op de
gekoloniseerde neerkijken
Frank Martinus Arion is een van de
Caribische auteurs die deze beide
kenmerken van het (neokolonialis
me aan de kaak stelt. Ook in zijn
nieuwe roman „Nobele wilden" doet
hij dat. De acties die Mabille op Mar
tinique voert voor de losmaking van
Frankrijk, vinden nauwelijks weer
klank. omdat de eilandbevolking al
een heel eind namaak-Fransen zijn
De minachting van de Fransen blijkt
uit het grovere optreden van de poli
tie bij rellen in Guadeloupe dan in
Parijs
In „Nobele wilden" breidt Frank Mar
tinus Arion de relatie kolonisator-
gekoloniseerde verder uit De zwarte
hoofdfiguur Juilen, die uit Martini
que afkomstig is. ontdekt in Lourdes
dat deze streek even hard wordt ge
koloniseerd als zijn eigen eiland. Hoe
wel de verschijning in de grot de
streektaal met Bernadette sprak, kij
ken de Fransen toch op dit patois
neer.
Omgekeerd thema
Niet alleen verbreedt Frank Martinus
Arion het thema van de gekoloniseer
de en de kolonisator, hij draait het
uiteindelijk om: de kolonisator zou
zich moeten richten naar de gekoloni
seerde. De zwarte Juilen is namelijk
de nobele wilde, aan wie het verziekte
en verrationaliseerde westen zich
moet spiegelen.
Juliens - geschiedenis zou volgens
Frank Martinus Arion exemplarisch
moeten zijn voor de Caribische, of
algemener: de gekoloniseerde mens.
Juliens enige mogelijkheid om een
goede opleiding te krijgen, lag bij de
rooms-katholleke kerk, die in „Nobe
le wilden" symbool voor de westerse
cultuur is. Julien volgt de priesterop
leiding. stapt er tijdelijk uit om aan
de Parijse studentenrevolte van 1968
mee te doen, trekt het priesterkleed
weer aan en brengt het tot bisschop
van Lourdes.
Desondanks is hij geen christen; hij
wil de kerk van binnenuit uithollen.
Oedurende zijn hele opleiding is Ju
liens kern onaangetast gebleven. Hij
hangt het bananen-geloof aan. dat de
bananenpalm als symbool neemt
voor leven en sterven. De boom sterft
met. omdat de jonge loten zich voe-
F. M. Arion
den met het spa van de oude plant.
Daarom kent Julien geen doods
angst Dat maakt zijn visie superieur
aan die van het westen, want on
danks de troost die de kerkelijke leer
bij het sterven zou moeten geven,
kent Julien geen christen die niet
bang is voor de dood. Het rationele
westen biedt geen oplossing voor de
vragen over leven en dood. omdat
Julien een kloof constateert tussen
wat men met de mond belijdt en wat
men voelt. De nobele wilde kent die
kloof niet, omdat hij in harmonie
leeft met de natuur. In hem zijn ratio,
gevoel, verbeelding en schoonheid ge
ïntegreerd.
Ook het thema van óe nobele wilde
verbreedt Frank Martinus Arion. Tij
dens de Parijse studentenopstand
merkt Julien dat er ook in het westen
mensen zijn als hij. Het zijn Jongeren
die zich afkeren van de louter ratione-
HILVERSUM (ANP) - De r
gisteren tot overeenstemming
men met St. Etienne over de tel v
uitzending vanavond van de
wedstrijd in de tweede ronde
Uefa-beker tussen deze club ei et al
De wedstrijd, die van comm n br
wordt voorzien door Theo Re
wordt op Nederland I vanaf vif
acht uitgezonden.
igehc
In verband hiermee komt de i ,r(j
kondigde film „Thomas Guerl h
pensioen" te vervallen. Het NO
gramma ziet er nu als volg
19.50 Socutera i
19.55 eerste helft St. Etienne-Knair
20.45 Politieke partijen DS'70
20.55 tweede helft voetbalwediK
21.45 Reclame, journaal. reclaqC|te
22.10 Panoramiek
22.40 Studio Sport
23.05 Reclame en journaal
ovt
n va
lie
^idh
scl
Ook de in groep vier van de vo
de van het Europees voetba ct oi
pioenschap beslissende wei
tussen de DDR en Nederland.
21 november in Leipzig won '"er
speeld. zal rechtstreeks via teil bc
en radio worden uitgezonden. D e n
visie-uitzending via Nederland
gint om 16.55 uur. Op de radio
de uitzending op Hilversum
17.00 uur.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM - De NW-jon
hebben bij de VPRO krachtig g
testeerd tegen de VPRO-uitzei )k tl
ooi
gsve
t a<
llah
ns
koi
emi
■tui
ipitt
atst<
ns J
n
Op het gemaskerd bal in „The
Absolute Monarch" dansen
Anna Boleijn en Hendrik VIII
waarvan de met veel scholleren ge
vulde Koninklijke Schouwburg in
Den Haag maandagavond ook zeer
genoten.
ROTTERDAM Het Württembergi-
sche Staatstheater in Stuttgart heeft
het RO-Theater uitgenodigd om deze
zomer op het Shakespeare Festival
„Koning Lear" op te voeren. Deze nu
al omstreden voorstelling van de ln
Oost-Dultsland opgeleide regisseurs
Manfred Karge en Matthias Langhof
met in de hoofdrol Johnny Kraay-
kamp sr zou dan worden geprogram
meerd naast produktles van de Royal
Shakespeare Company en het Natio
nal Theatre uit Londen.
van zondag 28 oktober, waarin f |g
tische jongeren de kans kregen.,
denkbeelden op de televisie te
oew
De NW-jongeren schrijven in n 1
brief dat het niet alleen tege uwi
journalistieke grondbeginselen lg
gaat maar dat het ook straf ba f'
volgens de grondwet, die dlscrii10
tie en laster verbiedt als de Vjani
fascistische jongeren de gelegertjlita
geeft groepen in Nederland te b< «er]
gen, te belasteren en te bedreig j
De NW-Jongeren eisen, dat de VF'e'
afstand neemt van de betreffend er
zending, de programmamaker*, j^i
alle verantwoordelijken op het
roept en het nooit meer in haar h
haalt om haar zendmachtiging oj|a°s
dergelijke manier te misbruiken
;gd.
I tie
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Ruim zevenhonj"
mensen hebben zich bij de BO
gemeld na een oproep zich te ll
omscholen tot automonteur. Detn.
roep werd gedaan ln het progran4oei
onderdeel „Maak er werk var ,n
NCRV's actualiteitenrubriek vo<T j
levlsle, Hier en Nu.
Ondanks de hoge werkloosheid ii
ook voor autobedrijven en gai
moeilijk vakbekwaam personel
vinden. Een recent onderzoek v#
BOVAG toonde aan dat er in gaJ
ruim 2500 onvervulbare vac ai efc
zijn. Van de 740 mensen die zie! e j*
de BOVAG hebben gemeld is c-
veer de helft werkloos. Er zijn oc
vrouwen bij. ,atl
ur
Het omscholingsproject bestaat >ie
een korte opleiding van maxir rj
vier maanden op een van de Cer
voor vakopleiding van volwasse er
Na die tijd volgt, in vast dienstee
band met een garagebedrijf, de aa
van de opleiding in de praktijk.
langrijke partners in dit project
het ministerie van sociale zaken er
gewestelijke arbeidsbureaus.
Ie maatschappij en ruimte eisen voor
verbeelding en schoonheid.
Boeiende vorm
Het boeiendste van „Nobele wilden"
is de vorm die Frank Martinus Arion
heeft gekoeen. Het eerste deel is een
briefwisseling tussen Julien en twee
van zijn ex-minnaressen, acht jaar na
de Parijse studentenopstand. Het
tweede deel speelt vlak na de opstand
en daarin is een alwetende verteller
aan het woord, die in het derde deel
doorgaat, maar hierin zijn ook de
schema's voor een boek over de ver
schijning ln de grot opgenomen.
Frank Martinus Arion weet door deze
opbouw de resultaten van de proza-
experimenten voor een groter pu
bliek aantrekkelijk te maken. Zo ko
men in het tweede deel stukken uit de
'briefwisseling letterlijk terug, terwijl
ze toch een andere lading krijgen
door de context.
Een roman in de klassieke betekenis
met een intrige die beknopt is weer te
geven, is „Nobele wilden" daardoor
niet meer. Het is een leesboek met
van alles; avonturen, beschrijvingen,
schema's, gesprekken, gedachten, ci
taten. theorieén en brieven. In de
vorm is „Nobele wilden" wat het in de
inhoud bepleit: een integratie van
veel aspecten.
Een belangrijk aspect is de provoca
tie van de blanke cultuur. Als je het
ongeloofwaardig vindt dat een neger
bisschop van Lourdes zou zijn, kan
Frank Martinus Arion zeggen, dat het
heel normaal zou moeten zijn. Als je
niet gelooft dat de verschijning in de
grot een zwart gelaat heeft, kan
Frank Martinus Arion vragen: „Waar
om niet?" Als een bananen-geloof on
geloofwaardig voorkomt, zal Frank
Martinus Arion vragen: „En een ge
loof in een kruis?" De ingebakken
minachting van de kolonisator stelt
Frank Martinus Arion zo op een intel
ligente manier aan de kaak.
„Nobele wilden" is het beste boek van
Frank Martinus Arion.
Frank Martinus Arion, Nobele
wilden. Uitg. De Bezige Bij,
Amsterdam. 489 blz.
Prijs: 34,58
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Berend Boudew
directeur van de Stadsschouwburt
Amsterdam, zal op zondag 30 de«
ber optreden als centrale presents
bij het jaaroverzicht dat het N<
journaal en Studio Sport samen i
ken. Het programma zal tweëene
half uur duren.
Sater speelt wegen
ziekte Het Verhoor
AM8TERDAM De voors
van „Het Nest" van Franz Xa
Kroetz, die de toneelgroep Sater o
spronkelljk t/m 10 november ln tb
ter De Bali in Amsterdam zou spe'
gaan wegens ziekte niet door.
gezelschap zal er nu „Het Verf
spelen, een stuk over beroepsve
dat vorig seizoen al op het repertfl
stond.
Sater heeft zich voor deze produK
laten inspireren door het beroep
bod in Duitsland, dat ln ons land n
wettelijk bestaat.