Weinig openheid over kardinalen-bijeenkomst Aartsbisschop Romero houdt zijn kruit droog Uit brieven van lezers Trouw Eigen zender voor Wurmbrand VOORBUGANGEI Bananenpastors krijgen hulp UIT DE KERKBLADEN Jakoenin hangt zeven jaar boven 't hoofd Conferenties DINSDAG 6 NOVEMBER 1979 TROUW/KWARTET INS Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Gisteren is in het Vatllcaan de bijeenkomst van kardinalen geopend die zal duren tot donderdag. De ruim honderd leden van de kerkelijke „senaat" zijn ontboden voor „buitengewoon beraad", buitengewoon ook in die zin. dat het ongeveer een eeuw geleden is dat iets dergelijks plaatsvond Het Vatikaan is erg zuinig geweest met inlichtingen over de agenda. De kardinalen zeil zouden tevoren ook maar zeer summiere gesprekspunten hebben gekregen. Bedoeling is dat de kardinalen daad werkelijk betrokken worden in het algemeen bestuur van de roomse kerk en dat dus grote actuele en dringende zaken aan de orde komen. Het functioneren van de curie en eventuele reorganisaties daarvan is een van zulke zaken. Daarnaast is het vraagstuk van de huwende en ambts- verlatende priesters actueel: deze paus heeft bij herhaling gezegd dat men „priester voor eeuwig" is en hij heeft geen verzoeken ingewilligd om ontheffing. Verder zijn er de proble men met kerkleiders en theologen die links of rechts tegen kerkelijke voor schriften of leerstellingen ingaan. Vandaag zal er over de financiën ge sproken worden. Hoewel de geld stroom naar het Vatikaan sinds de nieuwe paus weer aanzwelt, zijn er de laatste jaren aanmerkelijke verliezen geleden. Tekorten van 30 miljoen dol lar per Jaar worden genoemd. De kar dinalen van de rijkere gebieden in West-Europa en Amerika zouden nu gevraagd worden om meer steun. In ruil daarvoor zou het Vatikaan dan bereid zijn de kardinalen wat meer openheid in de financiën te ver schaffen. Zowel de bestedingen als de investe ringen van het Vatikaan zijn herhaal delijk onderwerp van veel gegis en kritiek. Tenslotte zullen dezer dagen de problemen van de kerk in het moderne leven ter sprake worden ge bracht. Het is bekend dat de paus zich vooral zorgen maakt over de snelle veranderingen in de seksuele moraal, ook onder de roomskatho- Ueken. De verzamelde kardinalen worden dezer dagen behalve door de paus ook toegesproken door kardinaal Ca- saroli (van het staatssecretariaat), kardinaal Vagnozzi (belast met eco nomische zaken) en kardinaal Garon ne (congregatie voor de katholieke opvoeding). Oeze rubnek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Boeven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bi| pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Elektrisch koken In de rubriek „Eethoek" van Trouw van 31 okt. trof ik een artikel aan over elektrisch koken dat begint met: „wie gewend was op een fornuis te koken en overgaat tot elektrisch koken Daar had. ai was het maar tussen haakjes, even bijgevoegd moeten worden: wat uit een oogpunt van energiebesparing niet aan te bevelen is. Het is bekend dat van de hoeveel heid energie van een met aardgas gestookte elektrische centrale door de omzetting ln elektriciteit veel ver loren gaat. Ook de omzetting in hoog spanning en daarna weer de omzet ting in een transformatiehuisje, ln de voor huishoudelijk gebruik geschikte laagspanning kost energie. Daarom is het koken op een gasfornuis uit een oogpunt van energiebesparing bijna de helft voordeliger Zeist F. Wanrooy Kernwapens (2) Kernwapens De discussie over de kernwapens moet niet gaan over de modernise ring, maar over de afschaffing ervan. Uit alle opiniepeilingen die de afgelo pen tijd door de I.K.V.-kemen in het hele land gehouden zijn blijkt duide lijk dat een meerderheid van de kie zers het eens is met de leus van het Interkerkelijk Vredesberaad: „Help de kernwapens de wereld uit om te beginnen uit Nederland" Amstelveen Jan Meyer Erik Jan Dijkman waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma hoofdkantoor Postbus 659 1000 AW Amsler<tar*i Wibautsiraai 131 Amstwa»»* •el 020-913456 teiei 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Cred'eiDjr. Rekemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM.DORORECHT Postbus 948 3000 A* Rotteidam tel 010-115506 (^Oonnementen en bezcvginqi irf 010-115560 (redecM) iel 115700 U REGIO DEN MAAG'LElDEN PoVDuS 101 2501 cc Den Haag lei 070-469445 (abonnementen en bezorging) lel 070-469445 (redactie) lel 070-460064 (uitsluitend voor advertent es) Parkstraat 2? Den Haag REGIO NOORD OOST-NEOE PLANO (uisluitend administrate Postbus 3 8000 AA Zwo<i« lei 05200-17030 Me'kmarkt 56 Zwo*e Abonnementsprijzen Per maand 15 90 Per kwartaal f 47.70 Pm halt iaar f 95 40 Per jaar 108 60 Adr?item«U'ie*en op aanvraag Teietonische abonnemeotenoodrachien (zie adressen boveni Opgave Mm.i*berchien 9-19 30 van maandag I'm vrifdag Op zondag van 10. 20 uu« ie4#l 020-913456 Opgave mm*-advertenties ie» 020-936866 o« schr nek* aan U*»-Adv a'dei'ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AdreswsZrgmgen u.tWurtend SC 7W Belt* aan onze Amsterdamse adressen De Paus leidt een mis met de kardinalen in de Sint Pieter voor het begin van de conferentie. Amerika wil 1000 verouderde kernwa pens uit West-Europa terugtrekken en daarvoor 572 moderne pershing- en cruise-raketten met grote reik wijdte, die van meerkoppige kernla dingen zijn voorzien, in de plaats stel len. Het is een voorstel dat niet onder doet aan twijfelachtigheid als dat van Brezjnjev. Het is naïef te veron derstellen dat een eenmaal genomen beslissing, na een eventueel gunstig verloop van besprekingen, weer te ruggedraaid zou kunnen worden. Het ligt immers voor de hand dat de te genpartij onmiddellijk geijkte tegen maatregelen gaat nemen, waardoor dan weer een nieuwe impasse wordt geschapen. De Nederlandse regering moet vasthouden aan het standpunt van ae fracties der Kamer nl. „eerst praten met de Rus voordat nieuwe kernwapens worden opgesteld". Mis lukt dit, dan moet Nederland conse quent uit de NAVO treden en bilate raal trachten anderzijds Warschau- pact-landen tot eenzelfde stap te bewegen. Ommen J. Wezenaar Kernwapens (3) Als wij geluk hebben, zullen wij te zijnder tijd een plaatsje kunnen be machtigen in één van de schuilkel ders welke de regering wil laten bou wen. Indien dan boven de grond de strijd is uitgewoed, dan kunnen wij getuigen zijn van het feit hóe de men sen. die geen plaatsje konden be machtigen ln de schuilkelders, omge komen zijn: misschien verbrand door de enorme hitte van miljoenen gra den celcius welke er vrijkomt bij het werpen van zo n atoombom op ons landje, misschien ook wel mensen die omgekomen zijn door het vacuüm dat ontstaat door de enorme lucht verplaatsing of misschien zullen de mensen sterven door de radioactieve straling; direkt of misschien pas na enkele Jaren. Die radioactieve stra ling, waarvan de haren uit gaan val len. het vel van het lichaam valt, deze radioactieve straling is ook niet de volgende dag verdwenenwelnee die wolk blijft nog wel even om de aarde draaien, totdat iedereen be smet is. Toch een veilig gevoel zo n schuilkelder. nietwaar minister Scholten? Tussen haakjes, die oude kernwapens, die zonodig vernieuwd moeten worden, waar laat U die? In Uw achtertuintje of laat U ze héél voorzichtig op de bodem van de oce aan zakken, onder de grond is mis schien ook een oplossing Dordrecht H. van Rossum Meer brieven op pag. 17 Van een onzer verslaggevers ZEIST ...De ondergrondse kerk", de organisatie van Richard Wurm brand. krijgt meer mogelijkheden in de ehter door een aanzienlijke uit breiding van haar Italiaanse zender. Deze Radio Uomini Nuovi („nieuwe mensen" RUN), eigendom van de Italiaanse afdeling van Wurmbrands organisatie, bracht tot nu toe alleen evangelisatie-uitzendingen in het Ita liaans. die niet verder reikten dan Noord-Italiê. Maar deze dagen heeft radio RUN twee nieuwe zendmasten in gebruik genomen, waarmee men zich vooral op Oost-Europa wil gaan richten. Test-uitzendingen ln het Roemeens zijn al begonnen. Daarna zullen an der talen volgen, waarbij met name gedacht wordt aan Boelgaars. Rus sisch en andere talen die in de Sow- jet-Unie worden gesproken Wurm brand moest voor zijn Oost-Europa programma's tot nu toe terecht bij de commerciéle zenders radio Luxem burg en Trans Europa in Lissabon. De uitzendingen van Wurmbrand om vatten evangeiisatietoespraken. gos pelmuziek. bijbelstudie en het voorle zen van de bijbel op dlcteersnelheid voor mensen die geen bijbel hebben. door Koos Koster SAN SALVADOR Een volle kerk met gelovigen onderbrak zondagmorgen de preek van monseigneur Oscar Romero, de aartsbisschop van San Salvador 20 keer met applaus. De schuld van alle kwalen in El Salvador ligt niet alleen bij de militairen maar ook bij de burgers, die uit opportunisme of carrièrezucht baantjes bij de nieuwe junta zoeken, hield Romero de gelovigen voor. Hij drong in z'n preek aan op wonin gen, voedsel, werk en gezondheids zorg voor de bevolking en veroordeel de de omvang van de wapenhulp aan zijn land. De bisschop vroeg de gelo vigen hun oordeel over de nieuwe junta een tijdlang op te schorten, totdat uit de feiten duidelijk wordt of deze junta van twee kolonels en drie burgers werkelijk van plan is schoon schip te maken met het verleden. Waar zijn de 176 verdwenen personen ln El Salvador, vroeg Romero onder luid applaus. We eisen opheldering over de moord op zeven priesters ver volgde hij energiek. Aan het slot van zijn preek las hij een telegram van een groep basisgemeenten uit Hol land voor waarin deze hun solidari teit met het werk van de bisschop betuigen. Linkse kritiek. Uiterst linkse organisaties (BPR, Fapu en Ligas Populares '28) zeggen dat de monseigneur van mening ver anderd is over de militaire dictatuur in zijn land en de nieuwe junta in El Salvador z'n zegen gegeven heeft. Ro mero bestrijdt dit en spreekt over 'voorwaaidelijke steun' aan het nieu we bewind. De afgewezen kandidaat voor de Nobelprijs veroordeelde in zijn preek het optreden van twee link se organisaties die vorige week twee dagen lang een gewapende opstand uitprobeerden in enkele volkswijken van San Salvador met een saldo van 30 doden. Monseigneur Romero heeft verder twee goeie vrienden in de jun ta en is van mening dat uit de feiten zal moeten blijken of de nieuwe rege ring een breuk inhoudt met het vori ge bewind van oud-president Carlos Humberto Romero. Een kritische priester: monseigneur is geen politi cus maar een pastor, die gelooft in de goede bedoelingen van mensen. De kerk is over het algemeen net als het schuim. Ze probeert altijd en overal boven te drijven en goede betrekkin gen met de autoriteiten aan de top te onderhouden. Een aanhanger van Romero: de kerk is met niemand ge trouwd. Als de nieuwe autoriteiten misdaden begaan, kun je er zeker van zijn dat monseigneur deze zal aankla gen, zoals hij dat onder het vroegere bewind deed. De kerk in El Salvador is niet voor of tegen een regering maar staat ten dienste van de bevol king. Eindelijk zijn de jezuïeten er in geslaagd El Salvador te regeren, zei een radiocommentaar vorige week. Daarmee doelde de commentator op het feit dat veel afgestudeerden aan de katholieke universiteit van San Salvador hun diensten aangeboden hebben aan de nieuwe junta, van wie de oud-rector van de universiteit ir. Roman Mayorga Quiros deel uit- MENSEN ALS BOMEN 't Was me eigenlijk nooit zo on opgevallen. De bomen worden in seizoen bruin en rood. maar ook s< SI* heel licht. Net alsof ze opnieuw iet ns van plan zijn. Een laatste teken vj _- uitbundig leven. Sommige bomen staan in een compleet okeren tooi anderen hebben boven aan hun to een zilverachtig blad. Het afscheii wordt er bijna feestelijk door. Een n laatste groet zonder bitterheid: Oo de de treurigheid ontbreekt. Ik moesl 5 ineens denken aan oudere mensen ob om mij heen. Ook zij kunnen dat »r hebben in de herfst van hun besta Nog eenmaal bloeien ze op. fellere n ooit. 't Is alsof ze niet heen willen gaan zonder nog eenmaal getoond isi hebben wie ze waren of althans een wilden zijn. Ze voelen zich nog hwi betrokken bij een stuk hulpverlen an Ze verschijnen soms onverwachte 11 de vergadering van een actiegroep i1 zomaar op een kerkvergadering oi Dg daar woorden van werkelijk milde 12 wijsheid te spreken. Woorden m waardoor jongeren zich op een onverwachte wijze bemoedigd 5 voelen. Die jongeren weten nog ni< eb alles en zien ook nog lang niet allei n( maar ze zien wel mensen als bome re: zoals die blinde in Jezus' verhaal, di Toen hij. om zo te zeggen, halverw genezen was en Jezus hem vroeg o ht hij al iets zag, zei hijIk zie de menèld als bomen wandelen. De volgende ia fase was een algehele genezing, Mensen als bomen. Oudere mensei met een lichte kroon. Een oude, wa dikke, psalmregel komt me te binnen: Zij „steken 't hoofd omhot en zullen d'eerkroon dragen." De e .van de ouderdom: een milde krans van licht. Sceptische bevolking Beroepingswerk Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De gereformeerde zending heeft financiële steun toe gezegd aan de training van „bana nenpastors" in de Middenameri- kaanse staat Costa Rica. Dit zijn leden van pinksterge meenten praktisch allen werk zaam als bananenplukkers die na een summiere training aange steld werden tot gemeentevoor gangers. De pinksterkerk wil hun een stevige aanvulling op hun op leiding geven, speciaal op het ge bied van dorpswerk, jeugdwerk en vrouwenwerk. Maar daar hebben deze bananenplukkersdominees, die na hun vermoeiende dagtaak nog godsdienstoefeningen en ge bedssamenkomsten moeten lei den, eenvoudig de tijd niet voor. Met financiële hulp uit Nederland wordt het mogelijk, hen twee jaar gedeeltelijk vrij te maken van hun dagelijks werk. Na afloop van deze training is het de bedoeling, dat zij dan weer fulltime als banenen- plukkers aan het werk gaan en daarnaast gemeentevoorganger zijn. Om hun contract in deze twee jaar niet te verliezen, zullen ze ook tijdens hun training voor een deel van hun tijd bananen blijven plukken. De bevolking vertrouwt over het alge meen weinig van de beloften van de kolonels. Zij eist bestraffing en ophel dering over de misdaden die het leger op z'n geweten heeft. In verschillende provincies van het platteland van El Salvador (San Vicente, Aguilares en Chalatenango) vinden nog steeds raz- ziass op boeren plaats, worden men sen mishandeld, huizen doorzocht en vrouwen verkracht. De nieuwe junta wijt dit aan het ontbreken van con trole over de troepen en het eigen machtig optreden van bepaalde le ger- en politie-onderdelen Bovendien verschuilt ze zich achter het argument dat de zuivering binnen het leger langzaam verloopt. Enkele officieren zijn op grond van deze fei ten uit hun functie verwijderd terwijl in sommige plaatsen de operaties ge stopt zijn. Monseigneur Romero blijft de voornaamste bewaker van de men senrechten in El Salvador en waar schuwt de kolonels er voor dat als de mooie beloften letters op papier blij ven, „het geduld van de bevolking kan omslaan in gevaarlijk ongeduld en nieuw geweld". Het nieuwe bewind wordt bij zijn pogingen schoon schip te maken op z'n huid gezeten door uiterst rechts dat weigert privileges uit handen te geven en uiterst links dat de staatsgreep van Amerikaan se makelij veroordeelt en de nieu we junta niet erkent, zonder bij voor baat haar de oorlog te verklaren, al dus de meer flexibele revolutionaire organisatie Fapu. Aartsbisschop Ro mero kiest op dit moment voor voor zichtigheid. een afwachtende hou ding en een nauwkeurig waarnemen van de feiten. door Aldert Schipper In de omgeving van de vorige week donderdag gearresteerde orthodoxe priester Gleb Jakoenin wordt ge vreesd dat hij een kampstraf van zeven jaar kan krijgen wegens „anti- sowjet-propaganda". De arrestatie is een zware slag voor het comité voor de verdediging van de rechten van gelovigen. Er blijven, nu de centrale figuur van het comité is gearresteerd, nog drie leden over: de priester Wassi- ii Fontsjenkow, Wiktor Kapitants- joek en Wadim Sjeglow. Doch ook dezen lopen nu gevaar. Bij twee van hen werden donderdag huiszoekin gen verricht. En ook in de flat van Lev Regelson. een vriend van Jakoe nin werd huiszoeking verricht. Tege lijk met Jakoenin werd donderdag Tatjana Welikanowa gearresteerd. Dinsdag was reeds de Litauer katho liek Anatanas Terlekas in Wilnioes gevangen genomen. Jakoenin is de belangrijkse vertolker van de Irritatie die zeer veel kerkle den ln de SowjetrUnie gevoelen over de voortdurende staatsbemoeienis met het kerkelijk leven ln dat land. Jakoenin is geen woordvoerder van het sektarisme maar hij is een oecu menisch theoloog, die met evenveel gemak samenwerkt met katholieken ais met baptisten. Anders dan een man ais Solsjenitsin verlangt hij niet terug naar het verleden, maar hij noemde zich. toen ik hem twee jaar geleden ontmoette, net als Aleksandr O ins boe rg. een democratisch socia list Hij vindt gewoon dat de staat maar eens ernst moet maken met haar be wering dat zij een volledige schelding tussen kerk en staat nastreeft. Hij wil haar aan haar eigen wetten houden. In december 1976 richtte Jakoenin samen met twee anderen het comité op voor verdediging van de rechten van gelovigen in de Sowjet-Unie. Het doel was informatie te verspreiden over wetovertredingen door de staat. Tot dusver heeft het comité meer dan De fysicus Lev Regelson (links) en zijn vriend de priester Gleb Jakoenin. duizend pagina's tekst naar het Wes ten gezonden vol gegevens over schending van de rechten van gelovi gen door de sowjet-overheid. Het co mité springt niet alleen maar voor orthodoxen in de bres. Jakoenin is 4 maart 1934 in Moskou geboren. Het is een typische geinige grote-stadsjongen. Toen ik hem be zocht werd hij al door de geheime dienst in het oog gehouden. Er stond voortdurend een crème Wolga voor zijn deur. Er waren drie mannen die deze auto om de beurt bemanden en de familie Jakoenin had ieder van hen gekscherend bijnamen gegeven. Zo heette de man die op wacht zat bij mijn bezoek „de sik". Jakoenin deed het gordijn even opzij en zei dat hij het meest op hem gesteld was, omdat hijzelf ook een baard had. En als hij hem gedag zei, wist „de sik" nooit waar hij moest kijken. Jakoenin ver telde dat alles lakoniek, alsof het hier niet ging over de man die, zoals nu blijkt zijn dagelijkse vrijheid be dreigde. Jakoenin studeerde na de middelbare school eerst bouwbouw in Irkoetsk. Tijdens zijn studie begon hij serieus te denken over theologie. Hij besloot lid van de kerk te worden en werd in augustus 1962 priester gewijd, mid den in de grote anti-godsdienstige campagne van Chroesjtsjof. In 1965 schreven Jakoenin en een andere Jonge priester. Nikolai Esjli- man een open brief aan de patriarch, waarin hij de druk beschreef waaron der de leden van zijn kerk stonden. Hij wekte de patriarch op tot een meer vastberaden afweer tegen in menging van de staat in het kerkelijk leven. De twee priesters schreven te gelijk ook hun grieven aan het poli tiebureau. In 1965 was zoiets onge hoord. De gevolgen bleven niet uit: Jakoenin werd verboden ais priester te werken. Hij bleef als priester ge handhaafd en bleef ook een gedeelte lijke bescherming van de zijde van de kerk ontvangen. Zo bood de kerk hem de functie aan van koster en lid van het zangkoor in een kerk niet ver van Moskou, zodat hij niet „werk loos" werd in de officiële termen en dus niet veroordeeld kon worden we gen „parasitisme". Jakoenin werkte veel samen met een orthodoxe leek van joodse afkomst. Lev Regelson. Regelson is de zoon van een vooraanstaand bolsjewiek. Hij is een natuurkundige, die genood zaakt was ontslag te nemen aan de universiteit. De autoriteiten hebben hem enkele malen gesuggereerd dat hij maar snel naar Israel moest emi greren, maar dat heeft hij tot dusver geweigerd, omdat hij vindt dat er in de Sowjet-Unie nog het een en ander te doen is. Samen met Regelson schreef Jakoe nin in eind 1975 zijn- opzienbarende brief aan de assemblee van de wereld raad van kerken in Nairobi. Hierin riep hij de wereldraad op niet langer zijn ogen te sluiten voor de godsdien stige vervolgingen in de Sowjet-Unie en niet uitsluitend op te komen voor politieke gevangenen elders in de we reld. De brief leidde er toe dat de kwestie van de religieuze vervolgin gen in de 8owjet-Unie voor het eerst openlijk in de wereldraad werd be sproken. De bespreking was aanlei ding tot een demonstratie van van de Russisch orthodoxe delegatie, die on der leiding van metropoliet Nikodim van Leningrad de zaal van het Ken- yattacentrum uitmarcheerde. Enkele dagen voor zijn arrestatie heeft Jakoenin gesproken met een verslaggever van het Franse persbu reau AFP. Hij zei tegen hem: „Uit onze gemeenschappelijk strijd voor de godsdienstvrijheid groeit broeder schap, wederzijdse liefde en een beter begrip voor ieders problemen". Door zijn oecumenische instelling werd Ja koenin steeds meer de centrale figuur om wie heen zich verschillende initia tieven van „orthodoxe seminaries", baptisten, pinkstergroepen, Zevende- Dagsadventisten, joden en Litause katholieken groepeerden. Hij werd daardoor een groeiend obstakel voor de sowjet-overheid, die gaarne ziet dat christenen onderling verdeeld op treden. Jakoenin is getrouwd. Hij heeft een dochter van zestien jaar, een meisje van twee en half en een zoontje van bijna vier. Volgens zijn vrouw Iraida (40) zit hij ln de Lefortovo-gevangenis in Moskou. Hij is sinds lange jaren de eerste orthodoxe priester die gevan gen genomen is. Eerder, in januari, werd de organisa tor van de orthodoxe seminaria Alek sandr Ogorodnikow, wegens parasi tisme tot een jaar kamp veroordeeld. In maart werd de geestelijke leider van de Zevende-Dagsadventlsten Wladimir SJelkow (84) tot vijf jaar kamp met zwaar regime veroordeeld. In juni werd de orthodoxe religieuze Waleria Makejeva in een psychiatri sche inrichting opgenomen en wer den de baptisendominee Pjotr Roe- matsjik en de adventisten Nikolai Gerasimtsjoek, Adam Taasj en Zlnai- da Floreskoel ln de Oekraïne en Ri chard Spalin, Anatoli Riskal en Ja- kow Dolgoter uit Piatogorsk in de Kaukasus gevangengenomen. In au gustus arresteerde de politie Wladi mir PoresJ. die na de gevangenne ming van Ogorodnikow de orthodoxe seminaries leidde in Leningrad. In september werd in Smolensk Tatjana Sjipkowa gearresteerd, de laatste van de organisatoren van de orthodoxe seminaria. NED. HERV. KERK Beroepen te Moerkapelle: J. Hoed te Sliedrecht; te Papendre (toez.): W. Verboom te Waddinxvt Aangenomen naar Heukelum: R de Vries, kand. te Driebergen, bedankte voor Kamperland, Lein den, Renesse c.a., Schipluiden (to en Zuidland. Bedankt voor Vlaardingen: C. Kousemaker te Zwijndrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Brussel: H. van Tilbi te Zwartsluis. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Assen-Noord: Timmerman te Heemse, die bedanl voor Hattem; naar Bussum: J. J. B ger te Dokkum, die bedankte v Oldehove. Bedankt voor Vlaardingen: H. Vt man te Wetsinge-Sauwerd en sum-Obergum; voor Kampen: A Hendriks te Amersfoort-Centrum GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Boskoop: A. Verguns Veen, die bedankte voor Kalama (VS); te Haarlem: R. Boogaard Leiden; te Katwijk a. Zee: C. Wissi Kootwijkerbroek; te Ouddorp: Koster te Barneveld. VRIJE EV. GEM. Aangenomen naar Dordrecht: J. 1| Ullersma te Amsterdam-West. REMONSTR. BROEDERSCHAP I Aangenomen naar Naarden-Busj S. Bouman te Rotterdam. UNIE VAN BAPTISTENGEM. Intrede op 4 nov. te Nieuwe Pekel B. Hofman, kand. uit Leuven (Belgf J. Scheffers Bisschop Ernst van Breda heeft pi J. Scheffers met ingang van 1 jam 1980 benoemd tot hoofdaalmoezei van het industriepastoraat in het dom Breda. Pater Scheffers gaat Zeeland wonen, waar hij een deel zijn tijd zal wijden aan industriepl toraat aan de basis. Pater Scheff (43) was van 1970 tot 1975 direct* I van de stichting Bedrijfsapostoli in Nederland. Na een jaar deelgei men te hebben aan de Emmaus-ko muniteit te Langeweg werkte sinds 1976 voor de vereniging Fr: j ciscaanse Samenwerking. Ook is voorzitter van het oecumenisch st die- en actiecentrum voor invester gen Osaci. Michael Griffith Michael Griffith, algemeen direct van de Overzeese Zendingsgemi schap (OMF), is benoemd tot dirt teur van Londen Bible College, e bijbelschool met 210 studenten. Vrouw en basis, voor vrouwen basisgroepen, ontmoeting en uitw seling, 10-11 november. Kerk en VI reld, Driebergen (tel. 03438-2241). Het licht tegemoet, Rome-Ref( matie retraite (oecumenische bezi ningsdagen) van de hervormde vro wendienstgebedsgemeenschap in menwerking met Het Cenakel. O schot, o.l.v. mr J. Rietmeyer SJ mevrouw dr W. Timmermans, 12- november. Het Cenakel. Oirschot (t 04997-2254) (herhaling: 11-13 cember). Onderlinge hulpverlening, b scholing voor vrijwilligers die in org nisatie van alleenstaanden of oud ren werken, 9-11 november, Ons Ei Berg en Dal (tel. 08895-1744). 14-17 novemb( Helvoirt <t< Zelfexpressie. Guldenberg. 04118-2424). Geloofs- en gebedspracticum o.L Frans Maas en Karei van Tulder. 1 21 november, bezinningscentrum M ria Reparatrix. Witmakersstraat Maastricht (teo. 043-16304).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2