Roomse weemoed aan een rode draad opgeschoten jongedames en de beste kinderbijbel Trouw Bij de opheffing van een voormalig seminarie KLEINE HANDBIJBEL m NBG Vertaling-1951 NEDERLANDS BIJBELGENOOTSCHAP VANDAAG VOORBIJGANGERS I Uitzending team THACIR UW WINTER-ZON VAKANTIE? ZATERDAG 3 NOVEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET 21 -k door A J Klei De hervormde gemeente te Ouddorp heeft een pastorale medewerker, die een paar weken terug zondags tweemaal preekte In belde diensten zat de plaatselijke predikant dominee W J op 't Ho! onderzijn gehoor Deze gaf daarop in „Hervormd Ouddorp enkele indrukken van zijn verblijf ónder de kansel Hier is één van de bevindingen van de 31-jarige dominee Op 't Hof: ..Een zaak die mij ernstig verontrust, is dat er voornamelijk opgeschoten jongedames zijn die het durven bestaan om tegen het uitdrukkelijke bevel van God en naar ik denk ook tegen beter weten in. blootshoofds in Gods huis zitten. Vriendelijk en toch dringend roep ik jullie toe om het niet beter te willen weten dan de Heere Zelf. Zekerlijk, de spotters zal Hij bespotten, maar den zachtmoedigen zal Hij genade geven Ik kreeg het bewuste nummer van „Hervormd Ouddorp" toegestuurd door een lezer, die bij de oproep van dominee Op 't Hof aantekent dat dit anno 1979 nog mogelijk is' Ik moet antwoorden dat dit zeer wel mogelijk is. aangezien tot vandaag toe in de rechterflank der gereformeerde gezindte het vrouwen verboden is. met ongedekten hoofde in de kerk te verschijnen. Ik ga hier niet verder op in. omdat een heel andere opmerking van de Ouddorpse hervormde predikant mij trof. In hetzelfde nummer van zijn kerkbode geeft hij namelijk als zijn mening dat de kinderbijbel van 'Vreugdenhil de beste kinderbijbel is die bestaat. Dominee Op 't Hof: „Het is de kinderbijbel die het meest de sfeer ademt van de Heilige Schrift en van de drie formulieren van enigheid (de gereformeerde belijdenisgeschriften, AJK)". Tot voor kort wist ik van 't bestaan van deze kinderbijbel niet af. ik kwam hem voor het eerst tegen in het onlangs verschenen boekje „Kinderbijbels vergeleken", dat bevat: „een beschrijving van ruim vijftig kinderbijbels, verkrijgbaar in het Nederlandse taalgebied". Het is een 126 pagina's tellende uitgave van het Bijbels Museum, Herengracht 366, in Amsterdam, en het kost 9,50. De inhoud wordt gevormd door het i bijgewerkte) praktische gedeelte van het in 1792 door het Nederlands Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting uitgebrachte „Rapport van een onderzoek naar kinderbijbels". Omdat ik altijd gaarne wat opsteek, zocht ik in „Kinderbijbels vergeleken" eerst die kinderbijbels op. die ik niet kende. En aldus Tekening uit „Bijbelse verhalen voor jonge kinderen" door D. A. Cramer- Schaap, overgenomen via „Kinderbij bels vergeleken", dat ook aandacht aan de illustraties schenkt. werd ik gewaar dat in 1978 bij Den Hertogs uitgeverij in Utrecht de negende druk uitkwam van de tweedelige kinderbijbel van Joh. Vreugdenhil, getiteld: „De bijbelse geschiedenis verteld aan onze kinderen". In de paragraaf waarin deze kinderbijbel getypeerd wordt, treffen we een citaat uit deel I aan: ..Dan vertelde Abraham al de mooie geschiedenissen, die hij ook gehoord had. Van de schepping. Kaïn en Abel. de zondvloed, de torenbouw. Dat doen jullie vader en moeder toch zeker ook wel eens. kinderen? Die vertellen jullie toch ook wel eens uit de Bijbel? Abraham deed het wel. Wat luisterde Izak dan. met open mond. Sara zat er met een blij gelaat en dankbaar hart bij en luisterde ook. Al vroeg tvas Jzak een jongen die de Heere vreesde. En wanneer Abraham dan vertelde dat eenmaal de Heere Jezus zou komen, om te lijden en te sterven in plaats van Zijn volk, en om Zijn volk te verlossen van de zonde, dan boog Izak. wanneer hij door zijn moeder naar bed gebracht werd. zijn knieën en vroeg en sméékte, of de Heere ook zijn zonden vergeven wilde. Doen jullie dat ook. als je 's avonds naar bed aebracht wordt? Vrnaen jullie ook wel eens of de Heere al jullie zonden vergeven wil?" Het komt me voor dat de samenstellers van „Kinderbijbels vergeleken" het oordeel van dominee Op 't Hof over de kinderbijbel van Vreugdenhil niet delen. Zij schrijven ervan: ..Deze uitgave ligt aan de rand van wat een kinderbijbel genoemd kan worden. In de eerste plaats omdat de bijbelverhalen zo sterk vervormd weergegeven worden. In de tweede plaats omdat niet duidelijk is waar de hoofdbedoeling ligt van de auteur. Wil hij de jeugd vertrouwd maken met wat er in de bijbel staat, of gebruikt hij de bijbelverhalen om de kinderen vertrouwd te maken met dat wat hij als inhoud van het christelijk geloof en de christelijke levenswandel ziet?" Bij het doornemen van „Kinderbijbels vergeleken" stuitte ik op nóg een mij tot dusver onbekende kinderbijbel: „Jeugdbijbei met gravures" door Marinus Nijsse, in 1976 verschenen bij Pieters Groede te Groede. Daaruit weer via „Kinderbijbels vergeleken" een citaat, dat typerend is voor het godsgeloof dat in deze jeugdbijbei tot uitdrukking komt: „Eén is er Die van eeuwigheid is; dat is God. De Heere heeft geen begin en ook geen einde. Dat kunnen wij met ons verstand niet begrijpen; dat moeten wij geloven. God is het begin van alles wat leeft en beweegt. Hij schiep de hemel en de aarde door Zijn Woord en doorzijn Geest. Voordat God schiep was er buiten God niets. Hij kan scheppen ivat Hij wil. Hij wilde dat hemel en aarde niet in één ogenblik zouden ontstaan. De Heere heeft van den beginne alles geregeld, naar getal en maat en gewicht". Ik heb veel geciteerd en hoewel dit inderdaad lekker aantikt, deed ik het niet om me er eens makkelijk van af te maken, maar om aandacht te vragen voor het uitnemende boekje: „Kinderbijbels vergeleken". door Pieter van der Ven AMSTERDAM - „Hageveld" te Heemstede, katholiek In ternaat voor jongens, gaat sluiten. Daarmee verdwijnt een van de laatste voormalige klein-seminaries, die het nog enige tijd als gewone „kost school" hebben geprobeerd. Er lopen In Holland nog heel wat roomse jongens en meisjes rond van 100 Jaar en jonger die hun tienerjaren op zogenaamde „kostscholen" of „in ternaten" of „pensionaten" hebben doorgebracht. Streng naar sexe ge scheiden volgden zij een of andere vorm van middelbaar onderwijs. Na de schooldag gingen zij niet naar huis. maar leerden, aten. speelden en sliepen zij „intern", als een kleine afgezonderde gemeenschap onder lei ding van eerwaarde zusters, nonnen, fraters, broeders, paters, heren. Allen hebben de herinnering aan die kostschooljaren sterk in hun geheu gen, sommigen als de mooiste tijd van hun leven, anderen als een zwaar trauma van de meest onvoorstelbare psychische wreedheid, de meesten er tussen in: herinnering aan opvoed kundige stompzinnigheid maar ook aan veel onbedaarlijk lachen. Van die internaten namen de klein seminaries een aparte plaats in. Daar werden jongetjes opgevangen die la ter priester wilden worden. Weg van de wereld werd hun roeping behoed en opgekweekt in een soort klooatere- feer In de goeie tijd. de Jaren vtjftfg hadden alle bisdommen en haast alle soorten paters hun eigen klein-semi narie. Zelfs in het jonge bisdom Rot terdam dreef bisschop Jansen nog in I960 zo n seminarie door (Noordwij- kerhout). ondanks het feit dat zulks toen al sterk werd afgeraden. Alleen de jezuïeten moesten weinig van klein-seminaries hebben. Hun inter naten mikten welbewust niet zozeer op het priesterschap (dat was eventu eel meegenomen), maar op goed kat holiek kader in de wereldse maat- schappij. Vijftien jaar geleden werden de klein seminaries de een na de ander opge heven. De ontwikkelingen in de rooms-katholieke kerk gepaard met de hoge economische lasten met steeds lager rendement deden deze instituten snel verdwijnen. Een enkel ging door als internaat voor „gewo ne" jongens, zonder priesterroeping. Maar deze internaten werden hoe lan ger hoe duurder. Zij zijn nauwelijks subsidiabel en het kostgeld was nog op te brengen toen een groot deel van de staf uit laag- of onbezoldigde gees telijken bestond. Meer en meer moest echter lekepersoneel worden aange trokken. met arbeidscontracten, soci ale lasten en andere ellende. Nostalgie waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma "OOf dkantoor PostBus 859 1000 AW Amsterdam WOautstraat 131 Amsterdam te) 020-9(3456 Posig ro 66 00 00 fljr* Ned CioJieiharK Rekenngnt 23 00 12 574 Posftus 3000 AX REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT 948 5 AX Rotterdam te* 010-115588 iabonnementen en Bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (urtsJu-lend woor Rotterdam REGIO OEN MAAG LEIDEN Postbus tOt 250t CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor adverten' es) Parkstraat 2? Oen Haaa REGIO NOOHD OOST NEDERLAND iu-isHjitend administratie) Pos'bus 3 800O AA ZwC' e te' 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo«e Abonnementsprijzen Per maand 15 90 Per kwartaal 47 70 Per ha* par 95 40 Per taar 188.60 4.j»erfenrera.-e»en op aanvraag Ook „Hageveld". het eermalige klein seminarie van het bisdom Haarlem, dat kan wedijveren zoniet in prestige, dan wel in ouderdom met het gere nommeerde jezuïetencollege „Kat wijk". moet na 162 jaar zijn poorten sluiten. Vandaag wordt er een reünie gehouden, alle nostalgie en opge kropte woede over verspilde Jaren en onterechte straffen mogen nog een maal samenvloeien. Drie oudleerlin gen, uit de nadagen, hebben beseft dat hier een stukje roomse weemoed- geschiedenis moet liggen opgetast die voor latere geslachten bewaard 'moet blijven. Alle drie zijn ze journa listiek werkzaam Vandaag bieden zij de reünisten een soort gedenkboek «en: „Hagevelc!. 182 jaar balanceren tussen mores en sores", bijna 100 pagina's, veel plaatjes. Het resultaat toont sporen van haast, het krioelt van (niet al te storende) typfouten, excuus en errata zijn toegevoegd, het is historisch niet altijd nauwkeurig („Nacht van Schmelzer" in 1963), maar verder ziet het er aardig uit, al is zo'n grap van „Uitgeverij Monstrans, Amsterdam" toch vooral iets voor de clerlcale liefhebber Hageveld met de „commandokoepel". De redacteuren hebben alle ruimte gevraagd, gekregen en genomen om dit boek samen te stellen. Ze hebben van allerlei oud-leerlingen bijdragen gevraagd, zonder mee te delen dat die en die er ook in schrijft. Zo treft men herinneringen van bisschop Zwart kruis. citaten van Michel van der Plas en Bertus Aafjes. een interview met de laatste echte seminarie-„regent" CultUUT en met een van de eerste getrouwde priesters, die over zijn conflicten met die ..regent" vertelt je op. Dan gaat het snel en de redac teuren komen geleidelijk van de ge schiedenis in hun eigen herinnerin gen terecht. En ze zien hun eigen Hageveldse jaren als het toppunt van zijn historie, compleet met de ver beelding aan de macht rond 1970: stukje triomfalistische traditie? Maar ook de drie redacteuren kwamen aan hun eindexamen toe. toch. ondanks voornemens om en masse te zakken of weg te blijven. Daarna raakte ook Hageveld het vuur weer wat kwijt: een internaat zonder duidelijk doel. De opheffing werd een kwestie van tijd en „afbouwen", zoals men zegt als men „vriendelijke afbraak" be doelt Drie elementen vallen op in de verslagen en herinneringen van voor malige seminaristen. Het lijkt geen toeval tenminste dat in het boek er de volgende dingen uitspringen: de cul turele. de politieke en de emotionele vorming. De (voorbereidend) weten schappelijke en de religieuze vor ming. de voornaamste doelen, wor den achteraf kennelijk veel minder herinnerd, daarvan is minder blijven hangen, althans weinig opvallends. Tr'efon>sche ABonnemeniertopdrachlPi i/i« Adressen Boven i Oog.iv tam-: ebe'-chten 9-19 30 van -naandjg t m vr.,dag Op zondag van 18 20 uw teid 020-913456 Opgave m.n. - advertenties tel 020 936868 o» SCftnlte aan Mrfv Ao, iW-nq posRhrt 433 1000 AK AMSTEROAM Ad'esw-izi^ngen uAsAetend schriele* aan onze Amsterdamse aOessen De redactie heeft aan de bijdragen en interviews een eigen „rode draad ver haal" toegevoegd, dat vanuit Hage veld de geschiedenis naloopt van 1817 tot heden. De oprichting van het seminarie ondanks protestantse te gendruk. ondanks Willem I die vond dat daar de „domheid werd onderwe zen". vond plaats dank zij de spreek woordelijke roomse zelfverzekerd heid en de talenten van enkele door zetters. Groei en bloei De tijden werkten mee om het tot groei en bloei te stuwen De drang naar emancipatie, de betrekkelijk ge ringe mogelijkheden om anders te studeren en het gemak waarmee in besloten gemeenschappen roepingen konden worden aangewakkerd (aan gepraat?) zogen de seminaries vol. „Breid uit uw muren Hageveld. hef hooger nog uw kruin, plant dieper nog In 's aardrijks schoot uw grond slag van arduinzo begint dan het seminarieliedeen van de vele rijm- produkten van het rooms triomfalis me van tussen de twee wereldoor logen. De „kruin", dat is de koepel, die als een mini-sint-Pieter het hele stenen gevaarte beheerst De wereld neemt de afmeting aan van die koepel en wat daar onder gebeurt. Dat maakt de redactie op uit de jaarboeken van het seminarie, de buitenwereld ls niet van echt belang Zelfverzekerdheid is een voorwaarde voor emancipatie, maar kan doorslaan naar zelfgenoeg zaamheid Aan culturele vorming werd veel meer gedaan dan een buitenstaander zou vermoeden. Er werd veel toneel gespeeld en veel gelezen, men leerde zeer goed latijn en frans. maar ook grieks, nederlands. engels en duits. Maar in de cultuur school ook gevaar. Iemand herinnert zich hoe gewaar schuwd werd tegen Huizinga's „Herfsttij der middeleeuwen": men moest 'n oordeel over dat tijdperk maar beter aan de katholieken over laten! Er werd veel gelezen, maar niets zonder toestemming. Wie werd betrapt met een ongekeurd boek ver dween de volgende dag voorgoed van het seminarie Dat overkwam onder anderen Her man Pijlers, nu de man achter uitge verij Ambo. Zijn eerste uitgave was „Uit het rijke roomsche leven" van Van der Plas Pijlers: „In honderden boeken heb ik vooral geprobeerd aan dacht te wekken voor ideeën en denk beelden die in ons rooms verleden ontkend of gemeden werden". En wie gedichtjes wilde schrijven, zoals Michel van der Plas, kreeg te horen dat dichten een vorm van hoogmoed was. „En Guido Gezelle dan?" „Ja. maar d&t was een heilige!" Maar velen blijken op een seminarie zoals Hageveld meer cultuur te heb ben opgedaan, dan ze anders daar buiten in hun ganse leven bij elkaar gesprokkeld zouden hebben. Interna ten boden op dat gebied doorgaans aanmerkelijk meer dan de gemeente lijke hbs Het blijft de vraag of zo'n ideologisch gefilterde cultuurover dracht werkelijk kan leiden tot goede smaak, die open staat voor schoon heid en onbevangen tegenover creati viteit Het „rode draad-verhaal" speurt in Politiek jaarboeken en schoolkrant naar de mate waarin de buitenwereld tot on der de koepel van Hageveld wist door te dringen. Dat begint eigenlijk pas rond 1960. Dan duikt in de poëtische ontboezemingen ook het eerste mets- Politieke vorming, aandacht voor het maatschappelijk gebeuren viel bui ten het blikveld Pijfers vertelt hoe hij wel hoorde van de schande van de Engelse koning die met een geschei den dame wilde trouwen, maar niet van de Kristalnacht. En degene die het seminarie door de oorlogsjaren leidde vertelt hoe fantastisch die tijd is geweest. Wel moeilijk natuurlijk, toen het seminarie gevorderd was en men voor de jongens onderdak moest zoeken en eten. En foei, foei zoals dat gebouw er uit zag na de oorlog. De redactie schrijft: „Het ware gevecht met de Duitsers is voor Hageveld het gevecht met de bureaucratie voor al lerlei vergunningen en ontheffingen: koste wat kost moeten de jongens uit de handen van de moffen blijven". Na de oorlog wijst niets op politiek inzicht, wel is de taal zeer krijgshaftig geworden: „De woedende orkaan heeft getracht af te scheuren wat niet stevig geworteld was. Maar omheind leeft Hageveld onneembaar als een burcht. Van de hoge commandokoe pel ziet de Goddelijke Aanvoerder neer op zijn troepen, vuurt hen aan.... Hageveld is een sterke ultvalspoort voor de geestelijke verovering van Nederland. Hageveld meldt zijn Ge neraal' dat het. nu de geestelijke strijd begint van geen wijken zal we ten. dat het nooit zal capituleren. enz. Het lijkt genoeg te weten dat bulten de seminariedeuren de boze wereld wacht en dat de „velden wit zijn om te oogsten". Uitzonderingen Het is duidelijk niet alleen een didac tische keuze om Jonge mensen niet met politiek lastig te vallen, het is ook de a-politleke denkwereld van de priesterdocenten zelf. Nog niet zo lang geleden schreef prof. Haarsma in deze krant dat het met met het politiek onbenul van pries ters wel meeviel, wijzend op mensen als Nolens. Ariëns, Schaepman, Stok man. Maar zij (en vele anderen( zijn de uitzonderingen. Vele bisschoppen doorzien zelfs niet zoiets eenvoudigs als de politiek van het Vatikaan. In 1933 zei een prelaat: „Toen in 1870 de pauselijke onfeilbaarheid gedefini eerd werd, nam de kerk op geestelijk gebied de historische beslissing, die heden op politiek gebied valt: vóór het gezag en tegen de discussie, voor de Führer en tegen het parlement". Als dat citaat klopt dan getuigt dat inderdaad van politiek inzicht, maar in die glorie moet men maar niet te gauw zeggen te delen. Gevoel Het is opvallend hoe verschillend een seminariejeugd achteraf beoordeeld wordt voor wat betreft de ontwikke ling van het gevoelsleven. „Waarom ik het heerlijk vond? Man. Je bent met jongens onder elkaar. En dat is het Elke dag is er wel wat in zo'n gemeenschap en dat ls wat het leven tot leven maakt. Het internaat! Heer lijk, heerlijk! Een weekend naar huis dat mistte Je helemaal niet" Velen hebben het idee dat ze op het inter naat meer vriendschap en gevoel te genkwamen dan in de gezinssituatie waar ze opgroeiden. Maar negatieve geluiden zijn sterk hoorbaar „De ruimte van Hageveld leende zich al leen voor het stipt onderhouden van het regelement. Persoonlijke intimi teit en vooral interpersoonlijke mocht noot zichtbaatbaar worden; je werd daarin aan je lot overgelaten tot de behoefte eraan zou afsterven. On der de gordel niet bestaan dat was het ideaal... Aan Hageveld verknocht door de banden van puberteit en reli gie, door Hageveld gebroken middels reglement, controle en onderdruk king van iedere originaliteit, zelfstan digheid en Intieme relatie". Herman Pijfers drukt zich nog scher per uit: „Het fatale van Hageveld is geweest dat men leergierige jongens in hun nekvel greep, ze in afzondering bij elkaar hield en ze* aanpraatte dat ze een uitverkoren groep vormden, ver boven een nietswaardige wereld. Terwijl ze zich lichamelijk en geeste- Zojuist verschenen Een complete en compacte kleine handbijbel in een praktische vouwhoes tekst gezet in twee kolommen met opschriften en tekstverwijzigingen drie gekleurde landkea- een lijst van onderwerp een jaartallenoverzicht en twee leeslinten y s: Formaat: 9.5 x 14,5 cm Naar keuze met ol zonder opzoekflap in de kleuren roodbruin en zwart Bestelnummer 031 Prijs 34,50 (zonder opzoekflap) Bestelnummer 032 Prijs f 37,50 (met opzoekflap) Prijzen exclusief verzendkosten. Verkrijgbaar in uw boekhandel en Postbus 620 - 2003 RP HAARLEM. Telefoon: 023-259501. lijk nog moesten ontwikkelen werden ze volslagen eenzijdig opgevoed allerlei faculteiten verschrompelden. Wat er restte waren halve mensen". Vermolmd Pijfers ziet ook duidelijk waarom al les zo snel veranderde: Omdat „de zaak innnerlijk al helemaal ver molmd was. Men bleef met de rug naar de veranderende wereld staan en dat was mede een gevolg van de bedompte, afgezonderde opleiding op de klein-seminaries. Paus Johannes wou de ramen openstoten, maar de mensen die waren opgegroeid onder de stolp van Hageveld hadden te ver schraalde longen om de frisse lucht nog te kunnen inademen. Juist de generatie die in de jaren '30 het semi narie had bezocht en dertig jaar later de vernieuwing had moeten bezielen, stond veelal hulpeloos tegenover de veranderingen, ze vluchten, trokken hun toog uit, kropen met gesloten ogen weg of waaiden maar wat met alle winden meeHij heeft zich vaak afgevraagd wat die Hageveldse koepel is: een half ei of een lege dop. Hij meent dat hem het antwoord nu bekend is. Doen deze woorden de „petite histoi- re" van Hageveld recht? Geven ze inzicht in de betekenis en waarde die het roomskatholicisme voor de Ne derlandse samenleving heeft of had? Terecht wellicht wijst de huidige (en dus de laatste) directeur van het in ternaat Dirk Braakman verheerlij king en wrok af, maar komt dan wel vlug uit bij barmhartigheid en verge ving jegens het verleden. Maar de vraag is of men wel zo psychologisch of ethisch met het verleden om moet gaan. Niet vergeving maar beweging zal een vastgelopen geschiedenis kunnen leren. Het gedenkboek bevat veel herinne ringen, maar weinig van die bewe ging. Of valt die niet te bespeuren? „Hageveld, 162 jaar balanceren tus sen mores en sores", onder redactie van René Boumans, Joost Divendal en Stephan Steinmetz. Te bestellen door overmaking van 12,75 op giro 1333861 tnv S. Steinmetz, Amster dam Ovv „Hageveld". HOOR DAN Hoor dan, Israe Hoor dan. Israë, (Deuteronomium 6 vers 2-6) Dit gedeelte van Deuteronomium is één van de hartgedeelten van dit boek en van heel de thora. Het tweede „hoor dan, Iraël" wordt gevolgd door de zg. sjema. de belijdenis van Israël.De Heer is on& God. de Heer alleen! Het geloof van Israël, en in vervolg daarop het geloé •van de kerk is een hoor-geloof. Daar leeft het van, van alle woord dat uit de mond van God uitgaat. Het is zeil zo dat dat woord alles schept, ook hp geloof zelf. Het geloof is uit het gehoor, schrijft Paulus. Dat betekenj niet dat het een geloof voor de gehoorzaal is. met een dankbaar en voldaan gehoor, dat daarna overgaa tot de orde van de dag. Op het „Hooi dan" volgt: „doe dan de geboden, nauwgezet". Het hoor-geloof is ook een doe-geloof. Maar we blijven nog even bij dat eerste. Het hangt allemaal aan het horen van de woorden en daaraan voorafgaande aan de woorden die de Stem, die in ons bestaan binnenbreekt, zegt. Mai wat ons betreft dan: aan het horen. Lijkt 't eenvoudigste wat er is. Je luistert gewoon maar. Maar dat luisteren luistert hier nauw. Luisteren we wel goed? Kerken hebben er nog al eens een handje va de woorden van de stem snel en daardoor onoplettend te lezen, voor als er een lang hoofdstuk aan de orde is. Er wordt gejakkerd om er doorheen te komen. We weten immers wel wat er staat. Maar is dat zo zeker? Niet voor niets valt daar in dit boek zo'n grote nadruk op. We leren tegenwoordig door schade en schande meer naar elkaar te luisteren. Maar hier ligt een prioriteit Eerst luisteren naar Hem die ons mei zijn stem schokt en tot rust brengt, ii beweging brengt en vrede geeft. i Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Franeker (miss. pred. i Chili): J. H. de Wit. kant. te Oegs geest. UTRECHT—Vanmiddag wordt van 3 1 tot 4 uur in de christelijke gerefor i meerde kerk. Witte Vrouwensingel 28 in Utrecht een afscheidsdienst gehou den voor het christelijk medisch team, dat door het comité Hulpverle ning Zuid-Oost-Azië (ZOA) wordt uff- gezonden naar Thailand. De elf tetm- leden zullen daar zeker zes maand» blijven om vluchtelingen uit Cara bodja te helpen. De leidster van hel team, majoor Eva den Hartog van hel Leger des Heils, is al in Thailand. De anderen gaan volgende week don derdag. In de dienst spreekt Adriaan Strir, ger, stafmedewerker van het bijbelin stituur België te Heverlee. In he team zitten enkele verpleegkundige: en technici, die aan dit instituut stu deren. ADVERTENTIES boekennieuws Ore. H. J. Top LEONARD RAGAZ 344 bil-, get 48.50 Religieus socialisme contra nationaal soci alisme Het eerste grote werk door een Nederlan der geschreven over Ragaz. die de meeste bekendheid kreeq doo» ziin religieus-socia le werk. na eerst predikant en hoogleraar te zt|n geweest Or. f. de Graaft ANNO DOMINI 1000 ANNO DOMINI 2000 472 biz geb 64.25 De duizend ,aren 6»/ de grahe van de dode god Hoe kan de dreigende ondergang van de Westerse cultuur afgewend worden' De auteur geeft in dit magistrale werk een geheel eigen visie en interpretatie van duizend |aar cultuurgeschiedenis Or. Rudolf Boon HET CHRISTENOOM OP OE TOCHT 258 biz I 33.25 Een onderzoek naar de opkomst ven hel West-Europese Atheïsme Dit boek wil de lezer helpen de Bestri|dors van het chris tendom beter te leren verstaan om zo met de auteur eon begin te maken met een antwoord' aan het atheïsme Prol. dr. G. P. Hartvel! HET GEBINTE VAN OE TIJO 104 Wz 16.2S Een h,siorische studie over de constructies van de gcsch-edens mei name m de r ,0 oer re'o-matte Een boeiend stuk cultuurgeschiedenis waarM oe aufeur de oorspro-.g van de geschiedbeschouwing nagaat, die de ge schiedenis indeelt m ti|dperken van steeas 2000 jaar Verknigbaar m de boekhandel Wat denkt u ervan om uw wintervakantie door te brengen in één (of meer!) van de antieke cultuurlanden rondom de Middellandse Zee? Behalve zon en warmte, die u er gratis bij krijgt, bieden wij tegen gepaste betaling geheel verzorgde en deskundig begeleide rondreizen door de landen van de oude. de klassieke en de bijbelse geschiedenis Egypte Israel Turklle - Griekenland - Rome!! Ook kunnen wij een vrije verblijfreis voor u regelen op elke door uw gewenste wijze waór ook ter wereld. Bestel nog vandaag de folders over onze reizen (het héle jaar door!) of bel om meer informatie! REISSTICHTING THACIR. EUROPALAAN 14, 3844 AV HARDERWIJK. Telefoon: 03410-21989. (Note Bene: Aan groepen van 10 personen of meer. die zich tegelijk aanmelden, bieden wij een aantrekkelijke korting)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2