Humanisten bestrijden bond tegen het vloeken Ontwikkelingshulp komt armen niet ten goede Uit brieven van lezers Trouw 'Smeekschrift uit Limburg' aan Willebrands Evangelist Poysti in Nederland Ook remonstranten kennen verontrusten Goeie wijn hoeft niet duur te zijn. Tenminste niet Hervormde en gereformeerde jongeren: VANDAAG VOORBIJGANGERS Bijbelse dagkalender VRIJDAG 2 NOVEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers UTRECHT VEENENDAAL Het humanistisch verbond is een actie begonnen tegen de bond tegen het vloeken. Er is een brief in voorbereiding aan alle gemeenteraden en provinciële staten, waarin wordt aangedrongen op intrekking van de subsidie. De antivloekbond is volgens het humanistisch verbond antidemocratisch en minacht de rechten van de mens. Van onze correspondent ROERMOND Onder de Limburgse kahtholleken wordt dezer dagen een open brie! verspreid waarin kardinaal Willebrands wordt gevraagd de „on houdbare toestand" in het bisdom Roermond met overtuigende feiten duidelijk te maken bij de paus. Dit in verband met de begin volgend jaar in Rome te houden bisschoppenconfe rentie over de situatie in de rooms- kathollekek kerk van Nederland. Deze als „smeekschrift uit Limburg" aangeduide brief is een initiatief van enkele mensen die ook meewerkten aan de „actie 40.000". Eerder had de bisschop van Roermond al laten we- ten geen behoefte te hebben aan een synodeadvies van de basis met het oog op de bisschoppenconferentie. De briefschrijvers willen de eigen ver antwoordelijkheid van mgr. Gij sen niet ter discussie stellen, „maar de manier waarop deze verantwoorde lijkheid in ons bisdom gestalte krijgt laat niets zien van zo noodzakelijke tact, liefde en bekommernis om men-, sen. Zijn optreden laat geen ruimte aan het eigen geweten van gelovige mensen, het doodt ieder initiatief, het smoort elke stem en brengt gewetens volle christenen in verwarring. De moedeloosheid bij priesters en ande re verantwoordelijken is hierdoor in Limburg aanzienlijk groter dan el ders," aldus de open brief. Het ligt in de bedoeling van de initia tiefnemers dat deze open brief door zoveel mogelijk Limburgers opge stuurd wordt naar kardinaal Wille brands. In reactie daarop heeft de Bond tegen het vloeken alle confessionele frac ties in staten en raden aangeschreven met het verzoek, eraan mee te werken dat de subsidie gehandhaafd en mo gelijk zelfs verhoogd wordt. Het gaat de bond niet om het geld. maar om het principe. Aanleiding voor deze oorlog in zak formaat is de rede. die ds C. Snoei op 7 juni 1978 op de jaarvergadering van MigVPr§tand de bond tegen het vloeken hield. Ds 8noei. predikant-directeur van de hervormde bond voor inwendige zen ding. behoort niet tot het bestuur van de bond tegen het vloeken, maar was uitgenodigd als gastspreker In zijn betoog zou hij op christelijke gron den de democratie hebben afge wezen. Volgens hem zijn er momenteel acht provincies en driehonderd gemeen ten. die de bond met elkaar 13.485 gulden per jaar toekennen. Het gaat dus om subsidiebedragen van gemid deld veertig gulden per gemeente. Het gezamenlijke bedrag maakt vijf procent van het hele budget van de bond uit. Bizar Volgens de bond tegen het vloeken hebben de humanisten niets van de rede van ds. Snoei begrepen. Ds. Snoei hield een betoog, waarin hij het betreurde, dat veel activiteiten in de gereformeerde gezindte te zeer in een afweerhouding blijven steken. Hij riep de mensen van de bond tegen het vloeken op. zich niet te beperken tot Althans, zo werd zijn rede geïnterpre teerd door de voorzitter van het Hu manistisch Verbond Rob Tielman. In het blad „Humanist" wordt de bond tegen het vloeken een bizarre compo nent van het christendom genoemd Momenteel worden zoveel mogelijk gemeenteraadsleden. wethouders, staten- en kamerleden gezocht voor een gezamenlijke actie tegen verdere subsidiëring van „een Instantie die vindt dat democratie een slechte zaak ls." De actie van de humanisten heeft als eerste resultaat al opgeleverd, dat de provinciale staten van Drenthe op voorstel van het PvdA-statenlid De la Rie besloten, de subsidie in te trek ken. overigens met de kleinst moge lijke meerderheid Hiertegen heeft de bond een bezwaarschrift ingediend bij de raad van state „Het gaat ons er daarbij niet om. dat wij dat geld alsnog krijgen, maar wel dat de gronden waarop het Drentse provinciebestuur zijn beslissing nam. ondeugdelijk worden verklaard", al dus de heer H van Oostende van de bond tegen het vloeken. ADVERTENTIE Of ze nu Carter, Schmidt, Breznjev of Thatcher heten, de blanke heersers zullen door de deur van ia moeten gaan om frika tot zahen te komen. Arte Kuiper over de zwarte vuist van Afrika in de nieuwe Zero waarin opgenomen Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jerue Tammmga Directeur mg O Posima HOOFDKANTOOR PosIDJ". 859 •000 aw Amsterdam w-bautsrraai 131 Amsterdam •\>«rga. 66 00 00 (t.vA Ned C'od-eibar-.» «rtewgnr 230012 iN REGO ROTTERDAM OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115S8S (Abonnementen en bezorging) iel 010-t 15580 (redactie) lel 11S700 lurt sluitend voor advertentie») WestC-aak 4 Rotterdam REGIO OEN MAAG'lElOEN Postbus 101 2501 CC Den Maaq lei 070-469445 (abonnementen en baaorgmg) tel 07O-469445 (redactie) tel 070-468064 (ortshjrtend voor advertences) Par» sir ui 77 CV- Haao REGIO NOORO OO^' NEDE«lANO sr-tsivtend adrwvstrat-e) PoüCuS 3 8000 AA Zmo"e tel 05700-17030 MenmarM 56 Zeo»e Abonnementsprijzen Per maand I 15 90 Per kwartaal 47 70 Per hall jaar 95 40 Per war f 100.60 Adverfenneraneven or aarwaaq Taietorvscfte abonnementenopdrachien ze adressen boven» Ooqa.e tamr*eber<Men 9-19 30 *an -u cag i n rfaq Op tonde? »ar 10. 20 uur teiet 070-913456 Oota.r m.n. advene**#* ie' 32C 936068 o» scrv,«e«w aan Un fcs afde -nq pcs'Dus 431 i 300 AK AMSTERDAM Adieswtfvnqen o-tSHetend sChr.n#»W aan onze Amsterdamse adressen het protesteren tegen vl positief zich ln te zetten ging van Gods naam ving door leesbare brie tus te zijn. Christene niet neerleggen bij „ne de samenleving, dat lei dex '.evenveel recht heeft, dat ieder opiljn eigen wijze tot zijn recht moet komen en dat ieder vrij dient te zijn in zijn of haar overtuiging. Christenen mogen als christeneh gerust duidelijker voor hun overtuiging in de samenleving uitkomen, dan nu doorgaans het ge val is. Desgevraagd heeft ds. Snoei een na dere omschrijving van zijn mening gegeven. Daarin zegt hij, dat men in zijn woorden „geen aanval op de de mocratie kan lezen, wel een aanspo ring om als christenen en christelijke gemeente duidelijker binnen de de mocratie te functioneren. Ik zou wil len dat christenen binnen het demo cratisch bestel zouden werken aan wezenlijke vulling van de demo cratie." De voorzitter van de bond tegen het vloeken, prof. dr. W. H. Velema, noemt het verwijt van het humanis tisch verbbnd „volkomen ln strijd met de feiten." „Men dicht ons een standpunt toe. dat het onze niet is. WIJ hebben de democratie altijd ge respecteerd. Maar tegelijk laten wij er geen onduidelijkheid over bestaan, dat wij ieder mens tot eerbied voor Gods naam oproepen, ook degene die zegt niet in God te geloven. Kennelijk is dit de steen des aanstoots voor het humanistisch verbond. Wie zegt, dat alleen de naam van God de hechte basis vormt voor de democratie, heet ondemocratisch en moet van subsi die worden uitgesloten. De bond er kent het goed recht van elke andere mening, maar stelt vanuit het christe lijk geloof, dat niet elke mening de zelfde betekenis kan hebben. Het unieke en exclusieve van het christe lijk geloof is hier in het geding." Daarom vindt prof. Velema, dat ge meenteraden en provinciale staten voor een Ingrijpende beslissing staan, al lijkt het om een uiterst gering bedrag en een kleine organisatie te gaan. „Het is de beslissing, of in Ne derland voortaan hij van subsidie uit gesloten wordt, die de democratie ten volle eerbiedigt, maar tegelijk zegt, dat de democratie alleen veilig ls on der de hoede van Gods naam." Van een onzer verslaggevers ERMELO Eind deze week komt de uit Rusland afkomstige en ln Zweden wonende evangelist Earl Poysti in ons land om te vertellen over zijn radipwerk ten behoeve van christe nen in de Sowjet-unie. Vanuit Stock holm verzorgt hij wekelijks vijf pro gramma's van een half uur en twee programma's van een kwartier. Via verschillende krachtige radiozenders (o.a. Trans World Radio in Monte Carlo) en dank zij enkele herhalingen is Earl Poysti per week twaalf uur „in de lucht." Zijn programma's bereiken alle lagen van de bevolking, tot in de verste uithoeken van de Sowjet-unie. Dat blijkt uit de vele schriftelijke en mon delinge reacties. Zelfs hele gemeen ten scharen zich rond Poysti's uitzen dingen om bijbels onderricht te ont vangen. Hij komt in ons land op uit nodiging van de zendingsorganisatie „Kruistochten" (Anne van der Bijl) die een deel van zijn uitzendingen financieel mogelijk maakt. Poysti spreekt zaterdagavond in Qor- redijk, zondag in Amsterdam en Gro ningen. volgende week van maandag Earl Poysti tot zaterdag telkens 's avonds achter eenvolgens in Barneve^d, Hoogeveen, Leeuwarden. Bergschenhoek, Win terswijk en Nijmegen en op zondag 11 november nog in Deventer en Haarlem. DRIEBERGEN Een aantal veront ruste remonstranten heeft een werk groep „Waakt en Weegt" opgericht. Deze leden van verschillende remon strantse gemeenten zijn verontrust over „de voortdurende en sedert 1964 versnelde daling van het ledental, waarbij het voortbestaan van de broederschap als zelfstandig kerkge nootschap steeds moeilijker en zelfs problematisch dreigt te worden", al dus de oprichtingsverklaring die op Hervormingsdag 1979 is uitgegeven. Deze remonstranten zijn ervan over tuigd, dat bezinning op grondslag, inhoud en presentatie van het remon strantisme in deze tijd een eerste vereiste is. Het doel van de werkgroep ls „handhaving en versterking van onze geloofsgemeenschap in de re monstrantse broederschap op grond slag van haar beginselverklaring". In een toelichting zegt de werkgroep, dat de gevoelens van onbehagen vo rig jaar hun hoogtepunt vonden: toen men hoorde van de gift van de we reldraad van kerken aan het Patriot tisch Front van Zimbabwe-Rhodesië. Zo, vindt de werkgroep, kan de re monstrantse broederschap geen lid van de wereldraad blijven. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dtenen tot de directie gericht Ie worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal1-door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Raad MHP De mededeling door de Raad van overleg middelbaar en hoger perso neel op zijn persconferentie naar aan leiding van de publikatie van de be leidsnota '80 heeft een merkwaardig effect opgeleverd. In het bijzonder de mededeling dat een aanvullende looneis op zijn plaats zou zijn Indien de regering het advies van de Kamer betreffende aftopping van de prijs compensatie overneemt, heeft Trouw in een hoofdartikel tot heilige veront waardiging opgezweept. Niet minder dan het voortbestaan van de parle mentaire democratie staat op het spel. Helaas voert Trouw die heilige verontwaardiging niet alleen selec tief. ze is ook onterecht. Naast aange kondigde extra looneisen van andere organisaties van twee. vijf en zelfs elf procent is de gedachte van de Raad MHP van uiterste bescheidenheid. En bovendien strikt legaal. Deze te interpreteren als burgerlijke onge hoorzaamheid is een journalistieke vrijheid die geheel voor rekening komt van de redacteur die overigens niet op de hoogte lijkt te zijn van de onwettigheid van ambtenarenstakin- gen en van uitlatingen van vooraan staande vakbondsfunctionarissen die officieel opriepen tot burgerlijke on gehoorzaamheid naar aanleiding van plannen om een eigen risico ln de gezondheidszorg ln te voeren, en mee deelden een loonmaatregel niet te zullen accepteren. Dat de Raad MHP bij de voorgaande gelegenheid van het aftoppingsbeginsel geen stuk heeft heel gelaten, dat is aangetoond dat het een zinloze, onrechtvaardige en zelfs voor 'een schatkist onvoorde lige maatregel is, ontgaat Trouw. Evenzeer dat bij beide gelegenheden door de Kamer met geen woord is gerept over de bestemming van de aftoppingsgelden zodat deze ln 1979 ln rook zijn opgegaan en er voor 1980 geen enkele indicatie is dat er een werkgelegenheidsbevorderend doel mee zal worden gediend. Dat een krant met haar sympathie voor een bepaalde politieke lijn en door haar relatatie met een bepaalde vakbond de objectiviteit uit het oog verliest, ls verklaarbaar Maar dat ze zich daar bij verlaagt tot laster is onvergeeflijk. Drs. H. van der Schalie, voorzitter Raad MHP. Naschrift redactie: De heer Van der Schalie overziet kennelijk niet de reikwijdte van zijn eigen woorden. Hij heeft in het openbaar erkend dat zijn opstelling op gespannen voet staat met de parlementaire democra tie en dat er/van zijn kant sprake is van burgerlijke ongehoorzaamheid. Dat vraagt naar onze overtuiging om principiële bestrijding. Een maat schappelijke organisatie met gevoel voor verantwoordelijkheid dient elke schijn van anti-parlementaris- me zorgvuldig te vermijden. Die zorgvuldigheid is door de Raad MHP niet opgebracht. Helaas ook niet in tweede instantie. Wetenschappelijk Naar aanleiding van het artikel van Neuman (26 oktober) de volgende aantekeningen: Om te beginnen met een citaat van Neuman; „En voorts maakt hij (Stelling) niet duidelijk, of het al dan niet zijn gewoonte is aan merkingen te maken op het weten schappelijk gehalte van rapporten met de conclusies waarvan hij zich wél kan verenigen." Deze opmerking van Neuman maakt volkomen duide lijk op welk niveau hij de kernwapen discussie wil voeren, het niveau van oneigenlijke argumenten en het be wust voorbijgaan aan de argumenta tie van de gesprekspartner. In het verloop van zijn artikel komt dit steeds sterker naar voren. Stelling toont aan dat Neuman in verband met het onderwerp „rechtvaardige oorlog" niet zorgvuldig te werk is gegaan. Neuman gaat hier op ln met de bewering dat Stelling in deze zaak ook niet volledig is. Echter, niet Stel- lings volledigheid maar de volledig heid van Neuman stond ter discussie. Wel betreedt Neuman nog een be drieglijk zijspoor. In zijn kritiek op Stelling legt Neuman een verband tussen de gift van de Wereldraad van Kerken aan het Patriottisch Front én zijn afwijzing van een „rechtvaardige kernoorlog". Neuman gaat hier ge heel voorbij aan het feit dat de be wuste gift niet voor oorlogsdoelein den gegeven is. De discussie hierover hoeft niet opgerakeld te worden om te concluderen dat dit antwoord van Neuman, op een serieus argument van zijn gesprekspartner, een staaltje van bedrog en demagogie is. selijk bezlg-zijn waarbij het van be lang is te onderzoeken wat van waar de is (betekenis heeft). Iets over poli tiek: Kenmerk is het handelen vanuit bepaalde gezichtspunten. Deze vor men zich door het innemen van be paalde standpunten. Dit houdt in het verwerpen van onjuiste opvattingen. Defensie is niet meer hoe verdedigen wij ons grondgebied, maar onze vrij heid. Hardegarijp J. Talstra Boycot (3) Enschede R. V. Siemons ADVERTENTIE Wetenschappelijk (2) De heer Neuman (26 oktober) negeert volledig de strekking van Stellings artikel: deze stelt namelijk, dat er een suggestie van wetenschappelijkheid uitgaat van het rapport, door de sa menstelling van de verantwoordelij ke commissie (de wetenschappelijke instituten, onder voorzitterschap van dhr Neuman, direkteur van het NIVV; ook de naam NIVV suggereert of im pliceert wetenschappelijkheid). Nu kan men mij tegenwerpen, dat ik de functie van Neuman hier niet bij mag betrekken, omdat hij zijn persoonlij ke mening geeft e.d. Maar dan moet ik daar tegenover stellen, dat: Neu man een groot deel van zijn gezag daaraan ontleent; hij zonder die func tie waarschijnlijk niet zo'n ruime mate van publiciteit zou krijgen; ik niet de indruk heb. dat zijn meningen als directeur afwijken van zijn per soonlijke meningen; het opvallend ls, dat zijn meningen vöóral gevraagd worden op het terrein van vrede (of oorlog), of gegeven worden! Rotterdam Piet Zuidervaart Wetenschappelijk (3) I2ÜJ Iets over wetenschap: Er zijn meer wetenschappen. De studie ervan (erin) vraagt om de mens die er zich mee bezighoudt. Het is dus een men- Leiden In zijn artikel „Kern van boycot is ongemoeid gelaten" (Trouw 26 okt. p. 13) ziet drs Naftaniel antisemitische wortels van de Arabische boycot. De Groot-Moefti van Jeruzalem een vurig aanhanger van Hitier kondig de „al in 1936" ln Palestina een boy cot af van alle Joodse produkten. Het feit dat de Groot-Moefti een vriend van Hitler was betekent nog niet, dat de boycot aan antisemitische actie was. Er waren voor de Groot-Moefti (en de andere Arabieren) wel andere redenen die schrijver, als hij dan toch over de geschiedenis van de boycot spreekt, eerlijkheidshalve wel had kunnen vermelden: het feit, dat al sinds lange tijd daarvoor de zionisten een geplande systematische boycot voerden tegen de autochtone bevol king: Joods land mocht niet worden (terug)verkocht aan Arabieren, Joden namen slechts Joden in dienst, en kochten slechts Joodse produkten. De boycot als factor in het M.O.- conflict is geen uitvinding van antise mitische Arabieren, maar van anti- Arabische zionisten. Even verder zegt schrijver dat het feit dat Joden Saoe- di-Arabië niet binnen mogen een ra cistische, antisemitische maatregel is. Ik meen dat ook hier ten onrechte het antisemitisme wordt aangevoerd om stemming te kweken tegen een politieke, antizlonlstlsche maatregel. Het is niet van Arabische, maar van Joodse zijde dat antisemitisme en antizionisme worden verward, door de praktische gelijkstelling van Jood en Zionist. Als Joden zich zozeer met het zionisme identificeren, is het dan een wonder dat de Arabische staten het tot op zekere hoogte ook doen? P. B. Dirksen (Van een onzer verslaggevers) LEUSDEN „De ontwikkelingshulp die wij geven komt bij lange na niet de armen ten goede." Dat zeggen het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk (LCGJ) en de hervormde jeugdraad (HJR) ln hun rapport „Rekenen met de armen". Aanleiding voor de uitgave is het COLEVAL-rapport, over Nederlandse hulp en investeringen ln Colombia, dat tot de slotsom kwam dat door de steun de armsten er niet op vooruit, en er soms zelfs op achteruit zijn gegaan. rruliitiaticnale derde wereld Met deze conclusie hebben gerefor meerde en hervormde jongeren hun rapport „Rekenen met de armen" uit gebracht. dat begin volgend jaar moet dienen als basis voor een studie dag over de kwaliteit van de ontwik kelingshulp. en de vraag hoe de arm ste mensen bereikt kunnen worden. De minister voor ontwikkelingssa menwerking zal daarbij aanwezig zijn. Het centrum voor gereformeerd jeugdwerk en de hervormde jeugd raad schrijven in hun rapport dat hulp en handel hand ln hand gaan. Uiteindelijk wordt aan'de ontwikke lingshulp „verdiend" „Het is net als wanneer iemand veel ophef maakt over zijn giften aan allerlei goede doelen, terwijl hij weet. dat het groot ste deel vla de belastingaftrek weer bij hem terugkomt." De jongeren vragen zfch af ln hun rapport, dat is opgesteld in samen werking met het secretariaat voor ontwikkelingssamenwerking van de gereformeerde kerken, wat eigenlijk ontwikkeling fs. Economisch gezien is het groei waardoor de welvaart en de armoede afneemt. Vanuit politiek oogpunt is het een herverdeling van de macht, en cultureel kan ontwikke ling worden beschouwd als „moderni sering", het overnemen van westerse waarden. Overigens wordt er in het rapport „Rekenen met de armen" wel op gewezen dat steeds meer getwij feld wordt of het overnemen van wes terse waarden nu Inderdaad tot meer ontwikkeling leidt Als oorzaken van onderontwikkeling wijzen het landelijk centrum en de jeugdraad op de achterstand en de afhankelijkheid van de derde wereld Achterstand zou zijn ontstaan door de snelle bevolkingsgroei, het kli maat, de bodemgesteldheid, gods dienstige ideeën en het achterblijven van besparingen. Ontwikkeling bete kent hier dat kennis en kapitaal no dig zijn om de ontwikkelingslanden op gelijke hoogte te laten komen met de ontwikkelde landen. Afhankelijkheid Afhankelijkheid als oorzaak houdt ln dat de oorzaken „bij ons. de ontwik kelde landen gezocht moeten wor den" De afhankelijkheid ontstond al in de koloniale tijd (verstoring van traditionele leefwijzen, slavenhandel, plundering van bodemschatten, in voering van monoculturen ten kos te van de voedsellandbouw verhin dering van industrialisatie) maar is na de onafhankelijkheid van de ont wikkelingslanden blijven bestaan (exportprijzen, westerse technologie, onderdrukkende regimes die door het westen gesteund worden, hulp in de vorm van leningen, culturele ver vreemding „Coca cola cultuur"). Uit het COLEVAL-rapport over de hulp aan Colombia valt volgens de gereformeerde en hervormde Jonge ren te leren dat de „doelgroep" (de armste mensen ln de ontwikkelings landen) meer bij de steun betrokken moet worden „Veranderingen die de armen ten goede moeten komen, kun nen niet van buitenaf worden aange dragen. maar moeten hun oorsprong vinden in de samenleving zelf. vooral bij de armste groepen. Alleen in een nauw contact met die doelgroepen kan worden nagegaan wat hun ont wikkeling in de weg staat." Verder wordt in het rapport „Reke nen met de armen" gezegd dat het Nederlandse ontwikkelingsbeleid, vooral ten aanzien van Colombia, kri tischer gevolgd moet worden, gewe zen op het belang van contacten met basisgroepen in de derde wereld en acties in de westerse landen tegen de groeiende afhankelijkheid van de derde wereld en wordt ten slotte aan gedrongen op een verder onderzoek naar en acties tegen de negatieve kanten van de vestiging van westerse bedrijven in de derde wereld. Rekenen met de armen is Kwik nr. 4. De map is te bestellen bij: Secretari aat Ontwikkelingssamenwerking Postbus 2211, Leusden. De prijs is drie gulden. Bijgaande tekening is eruit overgenomen. DE HEER KELLER In Amsterdam is de vorige week de ry heer Keiler overleden. Hij bereikte de leeftijd van 72 jaar. Voor slechts een ee zeer klein gedeelte van onze lezers d* een bericht dat hen iets deed, bc voorzover ze het dan nog gelezen D, hebben onder de rouwadvertenties. Een man van 72 jaar is aan het einde m van zijn weg hier op aarde gekomen. Het bijzondere van Keiler was dat hij hier met grote ongerustheid woonde. Hij was ouderling in zijn wijk en het is bekend en ook gezegd dat ze hem daar heel erg zullen missen. Hij woonde te midden van de mensen die hij opzocht en bemoedigde. Ook dat alles komt meer voor. Maar hij woonde niet rustig. Hij was een betrokken mens, betrokken bij de vragen van onze samenleving. Ik had bijna geschreven; ondanks zijn leeftijd. Maar die opmerking zou door hem zelf niet in dank afgenomen zijn. Met name de woon-nood van duizenden Amsterdammers ging hem ter harte. En dan niet alleen op vergaderingen waar woorden vaak vrijblijvend over de tafel heen en weer gaan, maar metterdaad. Hij was één van de eersten die zich aanmeldden toen de Amsterdamse Raad van Kerken zich aarzelend en in vele opzichten nog schutterig met die woon-nood ging bemoeien. Toen er een kerkelijk, voor iedereen openstaand woonbureau geopend werd was hij de eerste veldwerker. Hij was volledig thuis in de problematiek van de krakers en stond ze ook lijfelijk bij. Hij toonde daarmee te begrijpen dat er een recht van wonen ls en dat wij dat recht verkrachten door mensen daarin niet te helpen. Hij was daarin een felle strijder. Velen zullen hem hierin missen. Met een beschamende inzet wist hij mensen te inspireren. Voor hem was 't niet zo: woon je eenmaal dan is de woningnood over. Die bleef voor hem omdat hij anderen zag lijden. Hij zal nog lang met zijn betrokkenheid bij deze nood blijven wonen in de harten van die hem hierin meemaakten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zeist: J. Boersma te Bloemendaal. Aangenomen naar Vollenhove: J. de Olde te Rotterdam-Zuid. Bedankt voor Zevenhuizen (ZH) (toez.): P. L. de Jong te Laar (W- Duitsland). Afscheid op 4 nov. van Leusden: D. J. J. Wolthuis, ber. te Oenkerk. Intrede te Aalsmeer A. Bakker uit Dalfsen; te Oostbur: P. Feenstra uit Klazienaveen; te Edam: S W. Bijl, kand. aldaar; te Oud-Beijcrland (deelgem.): W. Radstake uit Rotter dam-Kralingen; te Katwijk aan Zee H. Visser uit Nieuwe Tonge; 10 nov. te Kamperveen: A. A. W. Boon, kand. uit Sliedrecht. Bevestiging te Hattem (pastoraat de Hezenberg): M. Strikwerda uit Oude en Nijehorne. Inleiding tot geestelijk verzorger van het chr. psyatrisch centrum Bloe mendaal te Loosduinen: J. Visbeek te Maassluis, voorheen adviseur diako- nale zaken bij de prov. kerkvergade ring van Zuid-Holland. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Charlotte Town (Can T. J. Ouwehand te Lutten- Slagharen, (voorheen te Springdale, Can.). Intrede te Zweeloo: E. Zijlstra kand. te Bergum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scherpenzeel: M. Mon- dria te Waardenburg. GEREF. KERKEN (vrijg.) Intrede te Meppel (miss. pred. voor Korea): K. Batteau, kand. aldaar. Sandor De 24-jarige student in de theologie Diénes Sandor (Cluj Roemenië) is veroordeeld tot een jaar dwangarbeid wegens homoseksualiteit. Diénes Sandor, die behoort tot de Hongaarse minderheid en student is aan het Hongaarstalig verenigd protestants theologisch instituut, werd op 3 mei gearresteerd. Op grond van getuigen verklaringen en de verklaring van de verdachte zelf had de advocaat vrij spraak gevraagd. Vervolgens kwa men de rechters met wat wel de mild ste vorm van straf genoemd kan wor den. Desondanks hebben verdachte en advocaat hoger beroep aangete kend. DEN HAAG De Bijbelse dagkalen der 1980 is uit. Deze Inmiddels tradi tionele uitgave van het Boekencen trum in Den Haag ls samengesteld met medewerking van predikanten uit de hervormde kerk. de christelijke gereformeerde kerken, de gerefor meerde kerken, de doopsgezinde broederschap en de unie van baptis- tengemeenten. Het boek of beter: deze stevige poc ket telt 260 pagina's, biedt elke dag een beknopte, rechtstreeks aanspre kende overweging met verwijzing naar het betrokken bijbelgedeelte en opgave van een passend lied. acht foto's, gebeden en een Jaarkalender. De prijs is laag (gebleven): ƒ6,95. Bij aantallen is het boek zelfs nog iets goedkoper. Het leent zich ook hier door uitnemend voor uitreiking op kerstvieringen of (wat vroeger in 't jaar) sinterklaasfeesten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2